yritin kyllä etsiä netistä neuvoa ja osaan löytyikin, muutama asia jäi vielä epäselväksi ilmanvaihdosta..siis:
niin elikäs lähtökahtani on että asun rivarissa, jossa painovoimainen ilmanvaihto, huippuimuri katolla jota ohjataan liesituulettimesta.. asunnossani ei ole raitisilmaventtiilejä muualla kuin kylppärissä ja saunassa.. eli mistä tulee korvaus ilma muualle kämppään..? onko paha jos ei tule..? tunkkainen ilma varmaan joo, mutta ei vaikuta haitallisesti varmaan mihinkään..? huipparihan on päällä kokoajan(taloyhtiön kytkentä) minimi teholla imien pääosissa kylppäristä..(liesituuletin läppämallia, läpässä pieni reikä)
miten sitten kylppärissä ja saunassa olevat venttiilit: saunassa lattian rajassa 1 kpl tuloilmaventtiilejä ja katossa poistoilmaventtiili, poistoilmaventtiili myös katossa kylppärissä..
näin olen toiminut tähän asti kertokaa jos korjattavaa: poistoilmaventtiili auki koko ajan kylppärissä.
saunassa tuloilmaventtiili auki koko ajan. saako laittaa pari tuntia saunomisen jälkeen kiinni vai onko haitallista, lisäten kosteutta? miten tätä venttiiliä pitäisi ylipäätään käyttää? talvisin puskee aika kylmää..
saunan poistoilmaventtiili auki koko ajan, paitsi saunaa lämmittäessä ja saunoessa..
saunomisen jälkeen olen pitänyt saunaa päällä hetken ja kääntänyt huipparin täysille tunniksi tai pariksi, sama suihkun jälkeen, kesäisin avannut myös ikkunan..
kiitokset vaivannäöstänne! :)
milloin saunan tuloilmaventtiili auki/kiinni?
6
6892
Vastaukset 6
- tavantallaaja
saunan oven alla tietty se noin 20cm ilmanvaihtorakoa..
- ilmajarrumies
Onko sinulla painovoimainen ja sähkövoimainen huippuimuri samanaikaisesti?
- tavantallaaja
joo elikkäs tarkoitin että minulla on koneellinen poistoilmanvaihto..
- 7+10
Sulla on siis koneellinen poisto, kuten jo itse totesit.
Ilmavirran suunta on "puhtaista" tiloista "likaisiin" tiloihin aina. Korvausilma tulee makuuhuoneisiin ja olohuoneisiin, siellä on ikkunoiden päällä tai vieressä korvausilmaventtiilit. Poistoilmaventtiilit on keittiössä (liesituulettimessa), WC:ssä, kylpyhuoneessa ja saunassa.
Saunan katossa oleva poistoilmaventtiili katossa on aina auki, paitsi saunaa lämitettäessä ja saunoessa. Se tuloilmaventtiili lattianrajassa voi olla aina auki (tästä en ole kyllä ihan varma). - näin se on
tuloilma aina auki mutta tuo kattoventtiili kiinni kuns auna lämpenee ja saunoo...heti sen jälkeen auki. Helppoa kuin heinänteko...
- tavantallaaja
nonni selvis tämäki, kiitos! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741660- 231162
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134896Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189816- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192609On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 48538
- 69530
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32508- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28422- 40417
- 34414
- 33413
- 16399
- 82398