yritin kyllä etsiä netistä neuvoa ja osaan löytyikin, muutama asia jäi vielä epäselväksi ilmanvaihdosta..siis:
niin elikäs lähtökahtani on että asun rivarissa, jossa painovoimainen ilmanvaihto, huippuimuri katolla jota ohjataan liesituulettimesta.. asunnossani ei ole raitisilmaventtiilejä muualla kuin kylppärissä ja saunassa.. eli mistä tulee korvaus ilma muualle kämppään..? onko paha jos ei tule..? tunkkainen ilma varmaan joo, mutta ei vaikuta haitallisesti varmaan mihinkään..? huipparihan on päällä kokoajan(taloyhtiön kytkentä) minimi teholla imien pääosissa kylppäristä..(liesituuletin läppämallia, läpässä pieni reikä)
miten sitten kylppärissä ja saunassa olevat venttiilit: saunassa lattian rajassa 1 kpl tuloilmaventtiilejä ja katossa poistoilmaventtiili, poistoilmaventtiili myös katossa kylppärissä..
näin olen toiminut tähän asti kertokaa jos korjattavaa: poistoilmaventtiili auki koko ajan kylppärissä.
saunassa tuloilmaventtiili auki koko ajan. saako laittaa pari tuntia saunomisen jälkeen kiinni vai onko haitallista, lisäten kosteutta? miten tätä venttiiliä pitäisi ylipäätään käyttää? talvisin puskee aika kylmää..
saunan poistoilmaventtiili auki koko ajan, paitsi saunaa lämmittäessä ja saunoessa..
saunomisen jälkeen olen pitänyt saunaa päällä hetken ja kääntänyt huipparin täysille tunniksi tai pariksi, sama suihkun jälkeen, kesäisin avannut myös ikkunan..
kiitokset vaivannäöstänne! :)
milloin saunan tuloilmaventtiili auki/kiinni?
6
6526
Vastaukset
- tavantallaaja
saunan oven alla tietty se noin 20cm ilmanvaihtorakoa..
- ilmajarrumies
Onko sinulla painovoimainen ja sähkövoimainen huippuimuri samanaikaisesti?
- tavantallaaja
joo elikkäs tarkoitin että minulla on koneellinen poistoilmanvaihto..
- 7+10
Sulla on siis koneellinen poisto, kuten jo itse totesit.
Ilmavirran suunta on "puhtaista" tiloista "likaisiin" tiloihin aina. Korvausilma tulee makuuhuoneisiin ja olohuoneisiin, siellä on ikkunoiden päällä tai vieressä korvausilmaventtiilit. Poistoilmaventtiilit on keittiössä (liesituulettimessa), WC:ssä, kylpyhuoneessa ja saunassa.
Saunan katossa oleva poistoilmaventtiili katossa on aina auki, paitsi saunaa lämitettäessä ja saunoessa. Se tuloilmaventtiili lattianrajassa voi olla aina auki (tästä en ole kyllä ihan varma). - näin se on
tuloilma aina auki mutta tuo kattoventtiili kiinni kuns auna lämpenee ja saunoo...heti sen jälkeen auki. Helppoa kuin heinänteko...
- tavantallaaja
nonni selvis tämäki, kiitos! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723