Jutta nostaa veroja

demari pettää aina

4

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Josef K

      Oksaa sahataan, vain tylsä saha hieman lykkää katasrofia...

      Viipurissa dieselpolttoaineen hinta ei nouse eivätkä palkatkaan paljoa. Ja juuri sieltä käsin puolen Suomen tavaralogistiikka pelasi jo 1920...1930-luvuilla. Ainoa toivomme on Venäjän tullibyrokratia. Jos jonain päivänä tapahtusi se ihme, että tavara rupeasi kulkemaan sutjakasti rajan yli, siirtyisi koko Suomen kumipyörälogistiikka lyhyessä ajassa jossakin Viipurin seudulla toimivaan mukavan kustannuksen hubiin.

      Ja niitä kuljetuksia eivät mitkaan kabotaasisäännöt sitten kahlitsekaan. Kaukaisimmankin kioskin tomaatit ja leipäkyrsät kiertävät säästökierroksensa hubin kautta, tulivat mistä tulivat ja menivät minne menivät. Säästö tarkoittaa tässä tietenkin ja ainoastaan kustannusten säästöä. Ympäristöllä, energialla, liikenneturvallisuudella tai työolosuhteilla ei näissä säästökisoissa ole kilpailunumeroa.

      Suomalaisissa kilvissä olevaa kuorma-autoa saa hakea sen jälkeen Mobiliasta tai muusta museosta. On aivan turha edes puhua, että joku suomalainen auton tai parin kuljetustorppari saisi kaikkia kustannusnousujaan siirrettyä keskusliikemafian tai kapulakartellin kuljetussopimuksiin. Edes poliitikko ei voi olla niin naiivi, että voisi uskoa tähän kustannusten siirtoon. Sentti lisää dieselin hintaan tarkoittaa sataa työtöntä kotimaista logistiikka-alan työntekijää. 16 senttiä tarkoittaa siten 1600 uutta kilometriammattilaista, kilometritehtaalle...

      Ja mitäs tekevät edunvalvojat? Työnantajaliitto etsii pakkoliikkeenomaisesti säästettävää pennosta sieltä ja heikennettävää etua täältä. Työntekijäpuoli taas keskittyy lähinnä riitelemään mahdollisimman joutavista asioista ja vielä mieluimmin keskenään liiton sisällä. Koko sakki on pelkkä vitsi kun puhutaan ihan oikeista asioista. Vaikkapa siitä, onko koko toimialaa kotimaisena teollisuudenhaarana enää olemassakaan kymmenen vuoden päästä. Käykää naapurissa katsomassa mallia. Sitäkö ihan tosiaan haluamme?

    • viherpuna

      Autoilu on parempiosaisten huvia. Muista ilmaston lämpeneminen ja liito-oravien oikeudet. Entäs sairauksien kustannuksella tapahtuva rikastuminen.

    • ei vastuuta puheista
      • Josef K

        Valhe on politiikan pilaantuva peruseines ja se on parhaimmillaan juuri ennen vaaleja. Vaalien jälkeenhän mitään eineksiä ei enää tarvita. Eikä poliitikko sinänsä valehtele, hän vain puhuu moduloitua totuutta. Tai niin totta, kuin osaa...

        Jos nyt sattuisi käymään vaikkapa niin hassusti, että "ympäristöohjaava" veromalli ihan oikein toimisi ja johtaisikin verotulojen alentumaan, pitää asiaa moduloida eli verotaulukoita "tarkastetaan".

        Saavutettu verotulo on nimittäin valtiolle saavutettu etu. Siitä se luopuu yhtä haluttomasti kuin paperimies saunarahasta. Siten, lupauksista riippumatta, verorasitus pysyy vähintään aina samana. Siis utopistisessa optimitapauksessa. Käytännönhän jo tiedämmekin.

        Kuluttajan ja autonkäyttäjän kannalta hankinta- ja vuosiverojen korotukset ovat ikäviä ja tuntuvat syystäkin poliittiselta petokselta. Mutta, todellinen musta vaara piilee tavaraliikenteen ja logistiikan hallittsemattomasti jatkuvassa menojen kasvussa, joka syö alan olemassaolon edellytyksiä ja suosii Suomen verottajan ahneen kouran ulottumattomissa olevaa kilpailua. Dieselpolttoaineen hinnan iänikuinen korotusautomaatti on eräs tällainen tekijä. Poliitikot eivät vain kertakaikkiaan näy käsittävän, minkälaista korttitaloa he heiluttavat. Tämä asia on jäämässä liian vähälle huomiolle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe