Olen 58 -vuotias mieshenkilö. Olen ollut viimeset 25 vuotta samassa, valtiovetoisessa työpaikassa, tätä ennen teollisuustyöpaikoissa, teknikkotasoinen koulutus. Aina hoitanut hommani hyvin, saanut näistä kiitosta.Edelleenkin kuukusinettoansiot kaikkinensa jäävät pariin tonniin. Eli nyt minun pitäisi olla urani huipulla.
Nykyinen työnantajani on innoskas saneeraamana sakkia ulos, enkä haluaisi jäädä tätä odottelemaan.
Ns. reaaliset ura-, ja palkkakehitykset ovat nykyään alaspäin meneviä, työpaikan henki on p.rseestä. Työnjohdon suosiolla pystymetsästä tulleet karpaasit laativat itse oman toimenkuvansa ja kävelevät ylitse.
Minulla olisi maksimissaan vielä kymmenen vuotta työaikaa jäljellä. Voisin tehdä kyllä muutakin, kun vain pääsisi joustavasti täältä pois.
Minulla on jatkuva verenpainelääkitys, jatkuvasti sokerit korkealla, mieli matalalla. Selkä välillä niin kipeä, että hankala päästä sängystä ylös.
Mitä voisin järkevästi tehdä?
-jatkaa työpaikalla roikkumista entiseen malliin, kunnes saneerataan ulos?
-valittaa 1. masennusta 2. selkäsärkyä 3. jotain muuta, mitä? Esim. hakea sairauslomaa jatkuvasti joka flunssaan tms.?
Eniten kiinnostaisi jäädä esim. eläkkeelle ja tehdä siinä sitten jotain pientä, sen mitä jaksaisi.
Jos jään tänne, olen todennäköisesti kohta työtön kuuskymppinen, masentunut, puolikuntoinen, yksinäinen mieshenkilö.
Jos sanon kylmästi itseni irti kuinka käy? Saanko mistään mitään korvauksia? Milloin saan ja millaisia eläkkeitä?
Pitäisi kuitenkin saada jostain haalittua kasaan vuokra-, ruoka yms rahat peruselämiseen...
asiallisista vastauksista jo etukäteen kiittäen:
Puuha-Pera
Millä pääsisi jo eläkkeelle?
6
332
Vastaukset
- 20
Itsellä jotakuinkin sama tilanne, tosin matkaa eläkeikään on enemmän. Henkisesti parhaiten ovat selvinneet ne työkaverit, joilla on yksityiselämässä mielekkäitä juttuja, perhe, harrastuksia, ylipäätään kiinnostuksen kohteita. Kun töissä on alkanut mennä alamäkeä, ovat hekin kyllä joutuneet nielemään paljon. Eräälläkin kaverilla oli 300 pienempi palkka, kuin toisella joka teki samaa työtä, mutta oli hyvää pataa esimiehen kanssa. Sellainen sairastuttaa ainakin jossain määrin lyhentäen reippaasti työuria.
Fiksuinta on mennä lääkäriin ja kertoa masennuksestaan, säryistään. Kannattaa pitää ne sairaslomat. Ehkä jossain vaiheessa tarjotaan jonkinlaista eläkettä. Valtion hommissa on se hyvä puoli, että oppii jo varhain tulemaan toimeen vähällä, joten sairauspäivärahoille ja eläkkeille joutuminen ei ole katastrofi. - pidä puolesi
Mieheni jäi eläkkeelle hiukan aiemmin kuin ikä edellytti. Eläke jäi hiukan pienemmäksi, mutta hän ajatteli elämänlaadun paranevan, vaikka tulotaso hieman alenikin.
Itse pyrkisin sairaseläkkeelle jos olisin asemassasi. Vaikea sanoa, mikä olisi paras ratkaisu, kun ei tunne asiaa paremmin.
Työeläkkeelle jäänyt saa ansaita rajattomasi lisätuloja ilman että eläke pienenee.
IIkävä, että yhteiskunta vaatii sairaiden ihmisten pysyvän töissä vielä raihnaiisenakin. Säännöt heille itselleen sallivat yhtä ja toista, mutta tavallisten ihmisten selkänahasta revitään viimeinenkin. Elämästä pitäisi saada nauttia vielä, kun terveyttä on niin paljon jäljellä että se on mahdollista. Mutta uusia lakeja ja sääntöjä laaditaan koko ajan niin, ettei ihmiset voisi nauttia lainkaan elämästä edes vanhempana.
Toivon sinun löytävän ratkaisun tilanteeseesi, joka parantaisi elämänlaatuasi. - pois pois tahtoo
Eikös jo 60-v pääse viimeistää ikäisesi putkeen ?
Eihän sinulla luulisi hätää olevan. Muutaman vuosi sitten paperilta lähti porukkaa just 58-v putkeen ja sitä kautta eläkkeelle. Otat nyt flunssiin ja selkäkipuihin saikkuu ja dippailet menee ja jos fudut tulee so what puolen vuoden liksan saat minimissään ja putken kautta eläkkeelle..
63-v on muuten vielä eläikä jolla pääsee vanhuuseläkkeelle.
Meikän tilanne "vasta"42-v ja täysin kyllästynyt ja v***tunut työhön ja ainaiseen kiireeseen ja kaikkeen pa*skaan, joka päivä meinaa hermo mennä enkä saa nukuttuu siksi käyn koulua työn ohessa että pääsen hittoon tosta yksityisen alan täydestä kusetuksesta (tarkoittaa että tää paikka ainaskin on ihan karmea).
Itselläkin on selkä mennyt ku olen sieltä 15-v asti tehnyt fyysistä ja raskasta työtä kokoajan koulun ohella ja polvet varmaan osittain siksi ja/tai urheillessa.
Mietin et olisi ns. helppo juttu jos oisin nyt 58-v saikkuu ja sit antakoot loparit tää painuu eläkkeelle putken saattelemana....
Mutta tiedän senkin että kun olen jos elän 58-v niin putkia ei enää ole ja vanhuuseläkkeen raja on minimissään 65-v ja kun olen 65 niin se on sen 68 ja ei tuu mitään en oooooo ... - mamma mallia-52
miksi et menisi putkeen kun ikäsi sen sallii, olethan jo yli 57v, itse tein sen ratkaisun pari vuotta sitten ja hetkeäkään en ole katunut, eläke alkaa 62/63, kummin haluaa, en tosin tiedä sinun kohdallasi, miten nämä menee kun olet valtiolla.Ilmoita olevasi vapaaehtoinen jos vähennystarvetta työnantajallasi on, siitä se lähtee. Lopullinen eläke jää n. 100e/kk pienemmäksi verrattuna siihen jos olisit töissä eläkeikään saakka.Se ei ole paljon niistä vuosista jotka kuitenkin saa olla pois töistä.Minä olen jo lisäpäivillä, eli reilut pari vuotta on jo nautittu 'vapaarouvan' päiviä.
Suunilleen sama tilanne. Kannattaisi kait harkita eläkeputkeen siirtymistä. Isommilla työpaikoilla pitäisi olla henkilö, joka näitä malleja valmiiksi laskee ja tietää jos oin, ja miten mahdollista. Toivotan onnea. Viime kädessä kannattaa pitää itsestä ja omista intresseistä huolta. Ei ne työt tekemällä lopu, eikä duunipaikalta saa patsasta vaikka kuinka niitä hommia viime voimillaan tekisi. SItten potkaistaan pois tai kehnompiin hommiin kun ei enää jaksa.
- mamma mallia-52
työpaikan luottarit kyllä pitäisi tietää asioista mutta aina ei niin ole, omallani ei ollut mitään hajua koko putkesta, mutta onneksi itse olin ottanut selvää jo vuosia aiemmin, sillä se putkeen jääminen oli tarkoitksellista ja suuniteltua, olisin ottanut itse lopputilin mutta onnekas sattuma toi ne yt.t silloin parivuotta sitten kohdalle.Liiton toimistosta saa oikeaa tietoa, jos on kotisi lähellä niin kannattaa pistäytyä tai sitten soittaa ja pyytää joitain esitteitä joissa kaikki on selvitetty.Tällä palstalla saat helposti väärääkin tietoa johon ei kannata uskoa.Jos yt tulee ja työpaikkasi on 'tarpeeksi''iso niin työkkäristä ja liitosta tulee ammatti ihmiset pitämään infotilaisuuden jossa neuvotaan kaikki oleellinen asian tiimoilta.Kannattaa myös etukäteen työnantajan kanssa jutella asiat valmiiksi jos haluaa putkeen, sillä taitaa olla nykyisin niin ettei työnantaja saa virallisesti tarjota sitä putkea, olisi 'ikäsyrjintää', mutta kun sovit sen niin kellään ei ole sanomista.Meitä lähti silloin parivuotta sitten 17kpl vapaaehtoisesti putkeen ja kaikki joita olen tavannut ovat olleet tyytyväisiä ratkaisuun.Kaikilla osastoilla eivät edes tienneet että se sopiminen on mahdollista ja kyllä olivat jälkeenpäin jonkin verran vihaisia, kun olisi vapaaehtoisia ollut sielläkin.Kannattaa siis tosiaankin ottaa asioista selvää itse jos oikeasti jotain aikoo.Toivotan onnea ratkaisujesi suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174836
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2022597Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731687Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella291655- 241517
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon291425Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1491108
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81044Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42962