Miten kehtaatte puhua "totuudesta"?

epäuskon hetki totuu

On aika ylimielistä kun uskovat puhuvat totuudesta vaikka vain uskovat. He uskottelevat itselleen ja muille että heidän "totuutensa" on jotain enemmän kuin muiden totuus. Kuitenkaan he eivät kykene todistamaan mitään.

Uskovat puhuvat myös että uskossakin on hetkittäisi epäuskon hetkiä. Kysynkin että millaisessa totuudessa voi tulla epäuskon hetkiä?

5

50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri noin. Kun itsekin aloin tajuta, ettei uskovien asioissa ole mitään totuuden siementä. Loitsuja ym huuhaata ja toivotonta luottoa rukouksiin. Vaikka mitään todellista ei tapahdu, niin uskovien mielestä vain he ovat oikeassa. Vai sairaita?

• "Uskovat puhuvat myös että uskossakin on hetkittäisi epäuskon hetkiä. Kysynkin että millaisessa totuudessa voi tulla epäuskon hetkiä?"

Hei, ihan totta. Tuo oli minulla yksi päivä mielessä ja ajattelin tehtä siitä aloituksen, mutta unohtui kunnes näin tämän aloituksen. Erittäin hyvä kysymys johon mielenkiinnolla odotan vastuksia. Minusta uskovaisen ei todellakaan saa sanoa uskoaan totuudeksi koska olen niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin monelta uskovaiselta kuullut uskon horjumisesta ja epäuskon hetkistä niiiiiiiiiiiiiiiin monet kerrat. Usko on uskoa ei todellakaan mikään totuus. :D

• SSane

Lähes jokainen uskovainen, ellei mukaan lueta niin sanottuja kiihkouskovaisia, myöntää, että usko on puhtaasti uskon asia, mutta he ovat kuitenkin omistautuneet sille.
      Voiko yleensäkään mitään nykyään sanoa totuudeksi? Faktakaan ei yksinkertaisesti ole tosiasia, vaan sekin voi olla fiktiota samaan aikaan. Kaikki, mitä nyt tiedetään tullaan jossain vaiheessa todistamaan vääräksi, mutta jollain tavalla suuntaa antavaksi. Esim. tähän mennessä antiikin filosofit, sen jälkeen vaikkapa Newton, jonka teoriat toimivat pääasiassa suurilla kappaleilla, mutta eivät päde tarkemmissa tutkimuksissa.
      Nykyään uskonnoissa kuitenkin tuntuu olevan "houkuttimena" tai asiana, mikä ihmiset saa oikeasti uskomaan, on se yhteisö, johon he kuuluvat uskon johdosta. Monet ihmiset kokeilevat mm. itämaisia uskontoja jonkin henkisen opettajan johdolla ja pitävät sitä entistä parempana. Itselleni se on seurakuntani nuortenilloissa käyminen, tapahtumat, isostelu yms. Se yhdistää ihmisiä ja riittäisi itsessään minulle syyksi uskoa.
      Nykyään vain tuntuu siltä, että ihmiset pitävät aina itseään muita parempina ja sanotaan, että on "rohkea valinta" olla uskomatta ja samalla pilkataan jokaista uskoa ja uskovaa sekä heidän ajatuksiaan? Missä se kauan kaivattu järki siinä on?

• jota maailma ei voi

3:21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."E"
      8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."
      8:40 Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt.
      8:45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
      14:17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. >> Jakeen lisätiedot
      15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.
      16:7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
      16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
      :

• Jos te anotte minun

14:14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.
        14:15 Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
        14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
        14:17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
        14:18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
        14:19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
        14:20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
        14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
        14:22 Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      84
      3402
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2014
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      194
      1924
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      341
      1316
    5. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      84
      1279
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1137
    7. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      82
      923
    8. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      12
      915
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      23
      845
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      61
      790
    Aihe