Bavaria Match

:-)

Parempi siirtää Bava Match keskustelu pois FG palstalta, eihän se sinne kuulu.
Aika jännä piirre Bava Match omistajissa, että poistavat Bavaria tekstit veneestä! Luulevatkohan pojat ettei niitä muuten tunnisteteva Bavoiksi? Miksiköhän tehdas lopetti Match sarjan valmistuksen vuoden parin kuluttua aloituksest? Taisi johtua siitä,että kun niitä surullisia kölin irtoamisia alkoi tulemaan, ei enää kukaan uskaltanut kyseisiä veneitä ostaa. Sinänsä hyvä idea tehdä halpa C/R vene, mutta se olisi pitänyt sitten tehdä kunnolla. Eli tässä mielestäni hyvä esimerkki, ettei sitä rakenteellista laatua kuitenkaan saa aivan pikkurahalla ja kun vene tehdään kunnolla kestämään myös kilpailukäyttöä se väkisin tulee maksamaan enemmän. En ole ainakaan kuulut, että vastaavan luokan First 36,7 /40,7 sarjan veneistä olisi kölejä putollut. Hintaero oli varmaan uutena n. 20%.

39

1834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä sitten

      Kuten FG-keskustelussa jo todettiin, ei kölien putoilu ollut Match-sarjan ongelma, vaan sen 42:ien erityisominaisuus. Totta kai koko sarja siitä leimautui, mutta taisi olla muutenkin keskittymistä ydintoimintaan se tuotannon lopettaminen. Firsteistä ei ole kölejä irronnut, mutta tänäkin vuonna on netissä ollut kuvia purjehtimalla pirstoutuneesta sisustuksesta. Siihen ei kuole heti, kuten pudonneeseen kölinn, mutta ei sellaistakaan pitäisi sallia.

      Samalla tavalla kuin ostajakunta oli vähän vierasta sekä valmistajalle että jälleenmyyjille, taisi olla myös toisinpäin. Ostajat eivät varmaankaan samaistuneet muiden mallistojen omistajiin, joten viitteet siitä poistatettiin kyljistä.

    • halpis mikä halpis
      • 006

        Tuosta linkistä löytyy myös se X-43, josta purjehtimalla keulalaipio repesi rungosta. Kyllä "laatuveneen" purjehtimalla rikki saa siinä kuin ranskiksenkin. Tai sen Bavarian.


    • Joakim_

      En ole Suomessa kuullut nimien poistoista, mutta Saksassa toisessa yksilössä lukia vain Match 35 ja toisessa veneen nimi. Jos tuolla sitten halutaan, ettei veneitä tunnisteta Bavarioiksi, se toimii aika hyvin Matcheille, sillä hyvin harva on laiturilla tunnistanut venettä Bavariaksi, vaan se on pitänyt kertoa.

      En ole kuullut sarjan lopettamisen syistä (siis mitä asioista päättäneet tahot ovat miettineet). Arvata voi, että ne eivät olleet riittävän kannattavia. Noitahan myytiin vain muutama sata mallia kohti kun Cruiser sarjassa puhutaan tuhansista. Muutama sata mallia kohden kolmessa vuodessa olisi loistava saavutus mille tahansa muulle C/R-veneelle.

      Kyllä nuo Matchit ovat hyvin tehtyjä tuota 42:n ja hiukan 38:iakin koskettaneen köliongelmaa lukuunottamatta. Alkuvaikeuksien jälkeen kaikki 38/42 Matchit korjattiin/vahvistettiin Bavarian piikkiin. Yhdestä 42:sta putosi köli ja joissain muissa oli tullut halkeamia kölituentaan. Koskaan ei kai lopullisesti selvinnyt oliko sillä ainokaisella kölinsä pudottaneella veneellä ajettu kiville vai ei, mutta ainakin osaan halkeamia tuli ilmeisesti ilman pohjakosketustakin. Yksi tuollaisia halkeamia saanut venet muuten voitti 2010 Norjan avomerimestaruuden ja kisasi 2011 EM-kisoissa kärkikastissa.

      Olen purjehtinut 38:lla ja 35:lla, molemmat ovat mielestäni aivan vastaavia kuin muut C/R-veneet heloitukseltaan, vauhdiltaan, purjehdustuntumaltaan jne. Sisustuksta voi sitten olla montaa mieltä. Itse pidän 2005-2006 mallien sisustuksesta (vaaleampi mahonki, tummemmat turkkilevyt 2003-2004 verrattuna) enemmän kuin Firstien tai joidenkin X:ien sisutuksesta. FG ja Dehler ovat mielestäni selkeästi paremmin sisutettuja.

      Kyllä sekä aikoinaan 38:ien kölituennan vahvistanut että toinen arvostettu suomalainen venekorjaamo ovat kehuneet minulle Bavaria Matchien rakenteita. Toinen jopa erityisesti mainitsi kölituennan paremmaksi kuin ranskalaisissa ja ettei kölituentaan useinkaan joudu korjaamaan karilleajon jälkeen.

      2004-2005 Bavaria 35 Matchin listahinta oli 91500 €, First 36.7:n 117000 €, Bavaria 38 Matchin 128000 € ja First 40.7 167000€. 35 Match on hiukan pidempi kuin 36.7, jossa taas on kaksi takahyttiä.

    • :-)

      Tässä linkki, josta voi nähdä kuinka tukevasti Bavan kölit on kiinnitetty.

      http://www.youtube.com/watch?v=qmRIrh2hK5U

      Googlettamalla "bavaria keel" löytyy jonkun verran kommenteja aiheesta.:-)

      Kyseessä on suurinpiirtein sama juttu jos lentokoneen siivet olisivat kiinnitetty runkoon läpipulttaamalla ilman vahvistuksia...

      • Keels, keels...

        Tässä lisää linkkejä samasta aiheesta:

        Sweden Yacht 70, Paper Moon, ARC-2003 Atlantilla
        Cruiser, kölin kiinnityksessä vuoto, lähetti maydayn, onnistui palaamaan Las Palmasiin
        http://www.caribbeanracing.com/artman/publish/article_385.shtml

        Sweden Yacht 42, Caliso, ARC-2005 Atlantilla
        Cruiser, köli irtoamassa, hylättiin merelle
        http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20051101130243ywarc05.html

        Sweden Yachtin veneistä toisessa epäiltiin osasyyksi aiempaa karilleajoa ja korjausta, ei varma juttu.

        SuperMaxi, Skandia, Tasman Sea 2004
        Racer
        http://www.sailingscuttlebutt.com/photos/04/sh1228/

        Baltic Yacht, Martela, Atlantilla
        Aikanaan kovakin raaseri. Nykymittapuun mukaan kai nopea cruiser-racer kisakäyttöön, köli nyt vaan putosi
        http://www.boats.com/boat-articles/General News-121/Scuttlebutt Europe: January 20/18684.html

        Rabin 41, Mazianna, Ranskan rannikolla, 2001(?)
        Köli irtosi, arvellaan osuneen johonkin kelluvaan esineeseen, konttiin, ei varmaa.
        Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
        Siis lähes kuin Bavaria Match 42
        (sivu poistettu netistä)

        Farr 38, Rising Farrster, Australia 2001
        2 menehtyi (yht. 6 crew) kölin irrotessa 5,5 mm ohuesta rungosta, suunnittelu- ja valmistusvirhe.
        Nopea cruiser-racer
        http://www.sailing.org.au/default.asp?Page=6916

        Alumiinivene 50 ft, Excalibur, Australia 2002
        4 kuoli kölin pettäessä, valmistus- ja asennusvirhe kölissä
        http://news.syd.ninemsn.com.au/article.aspx?id=77913
        Valmistajatehtaan johtaja sai tuomion 4:stä kuolemantuottamuksesta
        http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk/20090302150319ibinews.html

        Fast 42, Moquini, Etelä-Afrikan edustalla
        6 kateissa / hukkunut kölin irrottua
        Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
        http://www.sundayindependent.co.za/index.php?fArticleId=3107423

        Bavaria Match 42, Adrian merellä, 2005
        1 hukkui, köli putosi, esitetty epäily aiemmasta kivelle ajosta
        Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
        http://www.morsko-prase.hr/2006/

        Max Fun 35, Hooligan V, Englannin kanaalissa, 2007
        Cruiser-racer, köli putosi. Köli oli rakennettu suunnittelijan piirustuksista poiketen.
        http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20070105125210ywnews.html

        One Off 55 ft, Bounder, Englannin kanaali, 2007
        Köli vaan putosi. Epäillään suunnitteluvirhettä, raportti ei vielä valmis.
        http://media-newswire.com/release_1053245.html

        One Off 54 ft, GiGo2, Intian Valtameri, 2007
        "a 54-footer made of light carbon, designed as a competitive racer".
        Köli irtosi, omistaja epäilee kölipulttien pettäneen.
        http://www.sail-world.com/index.cfm?SEID=2&Nid=39585&SRCID=0&ntid=0&tickeruid=0&tickerCID=0
        http://www.haaretz.com/hasen/spages/927186.html?nid=39585

        IMOCA 60 ft Open, Materiaux, Cap Horn, 2009
        "Built in carbon fibre using the latest hi-tech structures..."
        VenDeeGlobe-vene. Bulb irtosi, vene nurin, kippari Jean Le Cam pelastettiin toiseen veneeseen.
        http://www.vendeeglobe.org/en/newswire/8101/video-of-the-upturned-vm-materiaux.html
        http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=2929&start=50

        IMOCA 60 ft Open, Veolia Environnement, Atlantti, 2009
        After the third major keel problem in this race...
        VenDeeGlobe-vene. Bulb irtosi.
        http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20090030094244ywnews.html
        http://www.yachtingworld.com/yw/blog/elaine_bunting.html

        J/133, 4 viikon ikäinen 43 ft, Englannin kanaali, 2009
        Cruiser-racer, köli irtosi ilmeisesti pohjakosketuksen seurauksena.
        Miehistö pelastettiin helikopteriin.
        http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=223841
        http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/kent/8435822.stm

        Swan 60, Itämeri Öölannin ja Gotlannin välillä, syyskuu 2010
        Vettä tulvii veneeseen, miehistö pelkäsi kölin putoavan.
        Pääsi luotsiveneen avustamana Grönhögenin satamaan.
        http://www.blur.se/2010/09/28/swan-60-som-tappar-kolen/

        Taitaa olla niin, että köliongelmia tulee oleellisesti suuremmalla todennäköisyydellä kilpakäyttöön suunnitelluille ja pienissä sarjoissa valmistetuille veneille. Bavarioita on valmistettu luokkaa 30.000 kappaletta, mutta sen "kisamallia" Match 42 mallia vain hyvin vähän. Kuten listan muitakin köliongelmaisia.

        Pikkusarjoissa tehtävissä veneissä kölin tekijä voi olla vailla aiempaa kokemusta tai osaamista asiasta, myös kölimateriaali saattaa poiketa standardin määräämästä. Pienillä valmistajilla saattaa olla vaikeuksia myös kölimateriaalin laadunvalvonnassa. Varminta on pysyä suurten valmistajien suosikkimalleissa.

        Myös vanhoissa kotimaisissa on ollut paljon köliongelmia, täällä ehkä eniten on ollut esillä Maxi ja niiden kölivauriot. Lisäksi Navigaressa esitelty Guy, josta köli ruostui irti.

        Pohjaan voi veneitä mennä muistakin syistä, esimerkiksi kesäkuussa 2008 Harmajan lähellä pulputti Sirena 36, Jenny, pohjaan peräsinakseli katkenneena.


      • A_33
        Keels, keels... kirjoitti:

        Tässä lisää linkkejä samasta aiheesta:

        Sweden Yacht 70, Paper Moon, ARC-2003 Atlantilla
        Cruiser, kölin kiinnityksessä vuoto, lähetti maydayn, onnistui palaamaan Las Palmasiin
        http://www.caribbeanracing.com/artman/publish/article_385.shtml

        Sweden Yacht 42, Caliso, ARC-2005 Atlantilla
        Cruiser, köli irtoamassa, hylättiin merelle
        http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20051101130243ywarc05.html

        Sweden Yachtin veneistä toisessa epäiltiin osasyyksi aiempaa karilleajoa ja korjausta, ei varma juttu.

        SuperMaxi, Skandia, Tasman Sea 2004
        Racer
        http://www.sailingscuttlebutt.com/photos/04/sh1228/

        Baltic Yacht, Martela, Atlantilla
        Aikanaan kovakin raaseri. Nykymittapuun mukaan kai nopea cruiser-racer kisakäyttöön, köli nyt vaan putosi
        http://www.boats.com/boat-articles/General News-121/Scuttlebutt Europe: January 20/18684.html

        Rabin 41, Mazianna, Ranskan rannikolla, 2001(?)
        Köli irtosi, arvellaan osuneen johonkin kelluvaan esineeseen, konttiin, ei varmaa.
        Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
        Siis lähes kuin Bavaria Match 42
        (sivu poistettu netistä)

        Farr 38, Rising Farrster, Australia 2001
        2 menehtyi (yht. 6 crew) kölin irrotessa 5,5 mm ohuesta rungosta, suunnittelu- ja valmistusvirhe.
        Nopea cruiser-racer
        http://www.sailing.org.au/default.asp?Page=6916

        Alumiinivene 50 ft, Excalibur, Australia 2002
        4 kuoli kölin pettäessä, valmistus- ja asennusvirhe kölissä
        http://news.syd.ninemsn.com.au/article.aspx?id=77913
        Valmistajatehtaan johtaja sai tuomion 4:stä kuolemantuottamuksesta
        http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk/20090302150319ibinews.html

        Fast 42, Moquini, Etelä-Afrikan edustalla
        6 kateissa / hukkunut kölin irrottua
        Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
        http://www.sundayindependent.co.za/index.php?fArticleId=3107423

        Bavaria Match 42, Adrian merellä, 2005
        1 hukkui, köli putosi, esitetty epäily aiemmasta kivelle ajosta
        Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
        http://www.morsko-prase.hr/2006/

        Max Fun 35, Hooligan V, Englannin kanaalissa, 2007
        Cruiser-racer, köli putosi. Köli oli rakennettu suunnittelijan piirustuksista poiketen.
        http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20070105125210ywnews.html

        One Off 55 ft, Bounder, Englannin kanaali, 2007
        Köli vaan putosi. Epäillään suunnitteluvirhettä, raportti ei vielä valmis.
        http://media-newswire.com/release_1053245.html

        One Off 54 ft, GiGo2, Intian Valtameri, 2007
        "a 54-footer made of light carbon, designed as a competitive racer".
        Köli irtosi, omistaja epäilee kölipulttien pettäneen.
        http://www.sail-world.com/index.cfm?SEID=2&Nid=39585&SRCID=0&ntid=0&tickeruid=0&tickerCID=0
        http://www.haaretz.com/hasen/spages/927186.html?nid=39585

        IMOCA 60 ft Open, Materiaux, Cap Horn, 2009
        "Built in carbon fibre using the latest hi-tech structures..."
        VenDeeGlobe-vene. Bulb irtosi, vene nurin, kippari Jean Le Cam pelastettiin toiseen veneeseen.
        http://www.vendeeglobe.org/en/newswire/8101/video-of-the-upturned-vm-materiaux.html
        http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=2929&start=50

        IMOCA 60 ft Open, Veolia Environnement, Atlantti, 2009
        After the third major keel problem in this race...
        VenDeeGlobe-vene. Bulb irtosi.
        http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20090030094244ywnews.html
        http://www.yachtingworld.com/yw/blog/elaine_bunting.html

        J/133, 4 viikon ikäinen 43 ft, Englannin kanaali, 2009
        Cruiser-racer, köli irtosi ilmeisesti pohjakosketuksen seurauksena.
        Miehistö pelastettiin helikopteriin.
        http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=223841
        http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/kent/8435822.stm

        Swan 60, Itämeri Öölannin ja Gotlannin välillä, syyskuu 2010
        Vettä tulvii veneeseen, miehistö pelkäsi kölin putoavan.
        Pääsi luotsiveneen avustamana Grönhögenin satamaan.
        http://www.blur.se/2010/09/28/swan-60-som-tappar-kolen/

        Taitaa olla niin, että köliongelmia tulee oleellisesti suuremmalla todennäköisyydellä kilpakäyttöön suunnitelluille ja pienissä sarjoissa valmistetuille veneille. Bavarioita on valmistettu luokkaa 30.000 kappaletta, mutta sen "kisamallia" Match 42 mallia vain hyvin vähän. Kuten listan muitakin köliongelmaisia.

        Pikkusarjoissa tehtävissä veneissä kölin tekijä voi olla vailla aiempaa kokemusta tai osaamista asiasta, myös kölimateriaali saattaa poiketa standardin määräämästä. Pienillä valmistajilla saattaa olla vaikeuksia myös kölimateriaalin laadunvalvonnassa. Varminta on pysyä suurten valmistajien suosikkimalleissa.

        Myös vanhoissa kotimaisissa on ollut paljon köliongelmia, täällä ehkä eniten on ollut esillä Maxi ja niiden kölivauriot. Lisäksi Navigaressa esitelty Guy, josta köli ruostui irti.

        Pohjaan voi veneitä mennä muistakin syistä, esimerkiksi kesäkuussa 2008 Harmajan lähellä pulputti Sirena 36, Jenny, pohjaan peräsinakseli katkenneena.

        Vanhemmissa veneissä, joissa pitkä tai puolipitkä, viinilasimaisen poikkileikkauksen omaavaan runkoon kiinnitetty köli, tätä ongelmaa ei liene tavattu..?


      • :-)
        A_33 kirjoitti:

        Vanhemmissa veneissä, joissa pitkä tai puolipitkä, viinilasimaisen poikkileikkauksen omaavaan runkoon kiinnitetty köli, tätä ongelmaa ei liene tavattu..?

        Juuri näin, oleellista on että kölin kiinnitys on riittävän pitkällä matkalla ja se sisäpuolinen rakenne on "palkitettu" kunnolla. Bava Match veneissä köli on vain pultattu pohjan läpi ilman kunnollista vahvistusta. Lisäksi kiinnityskohtaa ei ole levennetty - se on vain muutaman kymmenen sentin levyinen. Siitä kaatuneesta Match 42:sta oli nimenomaan kölin kiinnityksen kokoinen alue revennyt pohjasta, eli pultit olivat ok, mutta pohja petti. On aivan sama oliko se osunut ensin kivelle tai ei, ei köli saa missään olosuhteissa irrota pohjasta! Siinä ei paljon Lewmarin heloitus tai ikkunat auta kun vene menee ympäri...
        Kyllä vanha totuus mahdottomasta halvan ja hyvän yhdistämisestä pitää paikkansa.


      • 27
        :-) kirjoitti:

        Juuri näin, oleellista on että kölin kiinnitys on riittävän pitkällä matkalla ja se sisäpuolinen rakenne on "palkitettu" kunnolla. Bava Match veneissä köli on vain pultattu pohjan läpi ilman kunnollista vahvistusta. Lisäksi kiinnityskohtaa ei ole levennetty - se on vain muutaman kymmenen sentin levyinen. Siitä kaatuneesta Match 42:sta oli nimenomaan kölin kiinnityksen kokoinen alue revennyt pohjasta, eli pultit olivat ok, mutta pohja petti. On aivan sama oliko se osunut ensin kivelle tai ei, ei köli saa missään olosuhteissa irrota pohjasta! Siinä ei paljon Lewmarin heloitus tai ikkunat auta kun vene menee ympäri...
        Kyllä vanha totuus mahdottomasta halvan ja hyvän yhdistämisestä pitää paikkansa.

        Onkohan skandiveneet tehty vähän muita hennommiksi, kun niissä näyttää olevan köliongelmia enemmän suhteessa valmistusmääriin. Heti kun lähtevät vähän kauemmas kotivesiltä niin ongelmia tulee. Suhteessa valmistusmääriin ihan liian paljon.

        Sweden Yacht 70, Sweden Yacht 42, Swan 60, Baltic 80, Rabin 41. Kaikissa noissa pahoja köliongelmia viime vuosina.


      • Joakim_
        :-) kirjoitti:

        Juuri näin, oleellista on että kölin kiinnitys on riittävän pitkällä matkalla ja se sisäpuolinen rakenne on "palkitettu" kunnolla. Bava Match veneissä köli on vain pultattu pohjan läpi ilman kunnollista vahvistusta. Lisäksi kiinnityskohtaa ei ole levennetty - se on vain muutaman kymmenen sentin levyinen. Siitä kaatuneesta Match 42:sta oli nimenomaan kölin kiinnityksen kokoinen alue revennyt pohjasta, eli pultit olivat ok, mutta pohja petti. On aivan sama oliko se osunut ensin kivelle tai ei, ei köli saa missään olosuhteissa irrota pohjasta! Siinä ei paljon Lewmarin heloitus tai ikkunat auta kun vene menee ympäri...
        Kyllä vanha totuus mahdottomasta halvan ja hyvän yhdistämisestä pitää paikkansa.

        Tässä on kuva Bavaria 35 Matchin kölipalkeista. Onko siinä jotain huonompaa kuin jossain "laatuveneessä"?
        http://i14.photobucket.com/albums/a340/BavariaMatch35/KeelGridWhole.jpg


      • MuotoJäykkäY
        Joakim_ kirjoitti:

        Tässä on kuva Bavaria 35 Matchin kölipalkeista. Onko siinä jotain huonompaa kuin jossain "laatuveneessä"?
        http://i14.photobucket.com/albums/a340/BavariaMatch35/KeelGridWhole.jpg

        Näyttää ihan palkistolta. Kuoren paksuus oli montako milliä? Sellainen ongelma tuossa lattapohjassa on, joka ei palkeilla parane, että siinä ei ole mitään muotojäykkyyttä.


      • LKMJ
        MuotoJäykkäY kirjoitti:

        Näyttää ihan palkistolta. Kuoren paksuus oli montako milliä? Sellainen ongelma tuossa lattapohjassa on, joka ei palkeilla parane, että siinä ei ole mitään muotojäykkyyttä.

        Just just, kannattaisi sinunkin varmasti vetäistä lukien jokin lasikuitujäykkäystä koskeva perusteos, ettei ihan typeriä kirjoittelisi edes kaljapäissäsi.


      • laatuako ?
        Joakim_ kirjoitti:

        Tässä on kuva Bavaria 35 Matchin kölipalkeista. Onko siinä jotain huonompaa kuin jossain "laatuveneessä"?
        http://i14.photobucket.com/albums/a340/BavariaMatch35/KeelGridWhole.jpg

        Se, ettei kölipultit mene teräspalkin alalaipan läpi. Isoin ero lujitemuovin ja teräksen lujuuksissa on leikkauslujuudessa, ja laminaatin olisi syytä olla todella paksua, ennenkuin sitä on varmasti riittävästi. Vaakasuorat kuidut pohjassa pulttien ympärillä kun eivät pystykuormien suhteen juuri mitään lujita. Vaihtoehtoisesti pintapaine tulee jakaa riittävillä aluslevyillä tarpeeksi laajalle, ja nuo näyttävät standardi aluslaatoilta, eli oisko jotain 30 millisiä halkaisijaltaan tuosta 7up purkista päätellen. Tuossa olisi hyvin tilaa vaikka 200*200 millisille aluslevyille, joiden läpi menisi kaikki 3 näkyvissä olevaa pulttia.

        Miten nuo valuma aukot on tehty teräspalkkeihin ?
        Onko kyseessä ylösalaisin oleva U-profiili, vai onko kyseessä putkipalkki, jonka alalaipan päältä valumavesi virtaa, vai onko ? ? ?


      • Applied Mechanics
        LKMJ kirjoitti:

        Just just, kannattaisi sinunkin varmasti vetäistä lukien jokin lasikuitujäykkäystä koskeva perusteos, ettei ihan typeriä kirjoittelisi edes kaljapäissäsi.

        Mitäpä jos sinä poika lukisit vaikka ekaksi sen lukion fysiikan, ja tule sitten selittäämään mitään lujuusopista. Ai jaa, eihän lujuusoppia ollutkaan lukiossa, sen taisinkin opiskella Teknisessä Korkeakoulussa, kun lujuusoppi oli syventävänä aineena. Mutta tuskinpa se sinua haittaa...


      • on ja ei
        laatuako ? kirjoitti:

        Se, ettei kölipultit mene teräspalkin alalaipan läpi. Isoin ero lujitemuovin ja teräksen lujuuksissa on leikkauslujuudessa, ja laminaatin olisi syytä olla todella paksua, ennenkuin sitä on varmasti riittävästi. Vaakasuorat kuidut pohjassa pulttien ympärillä kun eivät pystykuormien suhteen juuri mitään lujita. Vaihtoehtoisesti pintapaine tulee jakaa riittävillä aluslevyillä tarpeeksi laajalle, ja nuo näyttävät standardi aluslaatoilta, eli oisko jotain 30 millisiä halkaisijaltaan tuosta 7up purkista päätellen. Tuossa olisi hyvin tilaa vaikka 200*200 millisille aluslevyille, joiden läpi menisi kaikki 3 näkyvissä olevaa pulttia.

        Miten nuo valuma aukot on tehty teräspalkkeihin ?
        Onko kyseessä ylösalaisin oleva U-profiili, vai onko kyseessä putkipalkki, jonka alalaipan päältä valumavesi virtaa, vai onko ? ? ?

        Satuitko kurkkaamaan, mitä sieltä pöydän jalan alta pilkistää? Minusta se näyttää aivan koko palkkien välisen tilan täyttävältä aluslevyltä, jonka reunatkin on vielä pokattu. Enpä ole tullut mitanneeksi tölkkien kannen halkaisijaa, mutta ulkomuistista sanoisin 60 mm olevan lähempänä kuin 30 mm. Aluslevyt kun kuvassa ovat samaa kertaluokkaa tölkin kannen kanssa. Lisäksi on kyse takimmaisista pulteista, joissa suurimmat rasitukset eivät yleensä ole vetoa. Tosin voihan joku aina vahingossa pakittaakin kiveen...

        42:ien yksi mielenkiintoinen ominaisuus oli, että joissakin yksilöissä oli samanlaiset palkkien väliin sopivat aluslevyt, joissakin tavalliset pyöreät.


      • Iso PrikkaPelastaa
        on ja ei kirjoitti:

        Satuitko kurkkaamaan, mitä sieltä pöydän jalan alta pilkistää? Minusta se näyttää aivan koko palkkien välisen tilan täyttävältä aluslevyltä, jonka reunatkin on vielä pokattu. Enpä ole tullut mitanneeksi tölkkien kannen halkaisijaa, mutta ulkomuistista sanoisin 60 mm olevan lähempänä kuin 30 mm. Aluslevyt kun kuvassa ovat samaa kertaluokkaa tölkin kannen kanssa. Lisäksi on kyse takimmaisista pulteista, joissa suurimmat rasitukset eivät yleensä ole vetoa. Tosin voihan joku aina vahingossa pakittaakin kiveen...

        42:ien yksi mielenkiintoinen ominaisuus oli, että joissakin yksilöissä oli samanlaiset palkkien väliin sopivat aluslevyt, joissakin tavalliset pyöreät.

        Jos se pohjan lujuus olisikin kiinni vain siitä aluslevyn halkaisijasta...


      • Joakim_
        laatuako ? kirjoitti:

        Se, ettei kölipultit mene teräspalkin alalaipan läpi. Isoin ero lujitemuovin ja teräksen lujuuksissa on leikkauslujuudessa, ja laminaatin olisi syytä olla todella paksua, ennenkuin sitä on varmasti riittävästi. Vaakasuorat kuidut pohjassa pulttien ympärillä kun eivät pystykuormien suhteen juuri mitään lujita. Vaihtoehtoisesti pintapaine tulee jakaa riittävillä aluslevyillä tarpeeksi laajalle, ja nuo näyttävät standardi aluslaatoilta, eli oisko jotain 30 millisiä halkaisijaltaan tuosta 7up purkista päätellen. Tuossa olisi hyvin tilaa vaikka 200*200 millisille aluslevyille, joiden läpi menisi kaikki 3 näkyvissä olevaa pulttia.

        Miten nuo valuma aukot on tehty teräspalkkeihin ?
        Onko kyseessä ylösalaisin oleva U-profiili, vai onko kyseessä putkipalkki, jonka alalaipan päältä valumavesi virtaa, vai onko ? ? ?

        Siis tuo palkisto ei ole terästä, ainakaan kokonaisuudessaan. Luulisin, että teräskehikko menee mastoa lähimmistä palkeista läpi. Ainoa mikä näkyy on sohvan selkänojan takana olevat teräspolviot, joihin rustien vetotangot tulevat kiinni. Arvaisin, että kuvassa näkyvät palkkien päällä olevat pultit menevät teräskehikkoon. Maston etu- ja takapuolella olevissa palkeissa ei ole valumaaukkoja. Ainoastaan korkealla olevat aukot kaapelivedoille. Sinänsä fiksu, että mastosta tulevat pienet vesimäärät eivät mene pilssiin vaan kerääntyvät näihin altaisiin, josta vedet on helppo poistaa kerran kuussa.


      • bulbi vs köli
        A_33 kirjoitti:

        Vanhemmissa veneissä, joissa pitkä tai puolipitkä, viinilasimaisen poikkileikkauksen omaavaan runkoon kiinnitetty köli, tätä ongelmaa ei liene tavattu..?

        Niissä on bulbi suoraan pultattu laminaattiin, köliä taas ei ole pultattu ollenkaan, vaan se on samaa laminaattia kuin runkokin ja samaan aikaan samalla muotilla tehty.


      • mm
        on ja ei kirjoitti:

        Satuitko kurkkaamaan, mitä sieltä pöydän jalan alta pilkistää? Minusta se näyttää aivan koko palkkien välisen tilan täyttävältä aluslevyltä, jonka reunatkin on vielä pokattu. Enpä ole tullut mitanneeksi tölkkien kannen halkaisijaa, mutta ulkomuistista sanoisin 60 mm olevan lähempänä kuin 30 mm. Aluslevyt kun kuvassa ovat samaa kertaluokkaa tölkin kannen kanssa. Lisäksi on kyse takimmaisista pulteista, joissa suurimmat rasitukset eivät yleensä ole vetoa. Tosin voihan joku aina vahingossa pakittaakin kiveen...

        42:ien yksi mielenkiintoinen ominaisuus oli, että joissakin yksilöissä oli samanlaiset palkkien väliin sopivat aluslevyt, joissakin tavalliset pyöreät.

        Tölkin kannen halkaisija 52 mm, ja aluslaatan 32mm.


      • Joakim_
        mm kirjoitti:

        Tölkin kannen halkaisija 52 mm, ja aluslaatan 32mm.

        Toinen meni oikein, toinen on paljon lähempänä mutterin avainkokoa.


    • kuva kertoo enemmän

      Tässä linkistä aukeavassa keskustelussa ja kuvissa näkyy selvästi, miten tuo "itsetuhoava" rakenne toimii. Kölin heiluminen rikkoo aivan liian heikosti rakennetun pohjan ja köli sitten aikansa siinä heiluttuaan katoaa meren syvyyksiin.
      Kyllä ainakin minä purjehtiessani tuollaisella veneellä miettisin jatkuvasti vähänkään kovemmalla kelillä kölin pysymistä mukana...

      http://crew.org.nz/forum/viewtopic.php?f=6&t=14599

      • ghjkhgjk

        Kun katsoo maallikona tuota rakennetta, herää monia kysymyksiä.Jos pohjan materiaalivahvuudet ovat noin olemattomat, miten voi olla, että kölin tuenta on toteutettu noin onnettomasti. Huomattavasti tukevampi rakenne olisi saatu, jos esim. vääntörasituksia olisi jaettu ympärillä oleviin kölitukkeihin. Sehän ei olisi edes edellytänyt kovin mittavia konstruktioparannuksia. Kölipulttien väännöt olisi voitu viedä sopivilla teräsprofiileilla ympäröiviin tukkeihin.

        Itse en huolisi tuollaista venettä. Koko aika saisi stressata, milloin köli alkaa heilua. Vaikka ei suorastaan tippuisi, niin kuvetta saisi kaivaa kunnolla, kun telakalle jouduttaisiin menemään.

        Tuntu hassulta, että 42-jalkaisen veneen materiaalivahvuudet ovat tuota luokkaa. Tuskin on kolmaosaa oman hyvin rakennetun 70-luvun purteni kölinympäristön laminaattivahvuuksista?


      • Inferno 31
        ghjkhgjk kirjoitti:

        Kun katsoo maallikona tuota rakennetta, herää monia kysymyksiä.Jos pohjan materiaalivahvuudet ovat noin olemattomat, miten voi olla, että kölin tuenta on toteutettu noin onnettomasti. Huomattavasti tukevampi rakenne olisi saatu, jos esim. vääntörasituksia olisi jaettu ympärillä oleviin kölitukkeihin. Sehän ei olisi edes edellytänyt kovin mittavia konstruktioparannuksia. Kölipulttien väännöt olisi voitu viedä sopivilla teräsprofiileilla ympäröiviin tukkeihin.

        Itse en huolisi tuollaista venettä. Koko aika saisi stressata, milloin köli alkaa heilua. Vaikka ei suorastaan tippuisi, niin kuvetta saisi kaivaa kunnolla, kun telakalle jouduttaisiin menemään.

        Tuntu hassulta, että 42-jalkaisen veneen materiaalivahvuudet ovat tuota luokkaa. Tuskin on kolmaosaa oman hyvin rakennetun 70-luvun purteni kölinympäristön laminaattivahvuuksista?

        Mikähän tuollaisen Bava Match veneen jälleenmyyntiarvo mahtaa olla? Ei varmaan kummoinen kuin noin perustavaa laatua oleva asia on täysin ryssitty. Mitä hyötyä on "raaserin" ulkonäöstä jos veneen perusratkaisu kölin ripustuksessa ja tuennassa on tuollainen.


      • 10+2
        Inferno 31 kirjoitti:

        Mikähän tuollaisen Bava Match veneen jälleenmyyntiarvo mahtaa olla? Ei varmaan kummoinen kuin noin perustavaa laatua oleva asia on täysin ryssitty. Mitä hyötyä on "raaserin" ulkonäöstä jos veneen perusratkaisu kölin ripustuksessa ja tuennassa on tuollainen.

        Ihan samalla tavalla köli on kiinni Inferno 31:ssä. Lasikuidun varassa sekin roikkuu. Jos materiaalia on riittävästi, pysyy köli paikallaan. Bavaria 42:ssa materiaali oli liian ohuelti eli 11 mm, ja köli melkoinen mötikkä.


      • Pavaria
        10+2 kirjoitti:

        Ihan samalla tavalla köli on kiinni Inferno 31:ssä. Lasikuidun varassa sekin roikkuu. Jos materiaalia on riittävästi, pysyy köli paikallaan. Bavaria 42:ssa materiaali oli liian ohuelti eli 11 mm, ja köli melkoinen mötikkä.

        Veistämö esitti jossakin vaiheessa laskelman että 11 mm riittää normin mukaan paneelivahvuudeksi noilla veneen mitoilla. No niin riittääkin jos ko. paneeliin ei kiinnitä köliä.


      • Joakim_
        Inferno 31 kirjoitti:

        Mikähän tuollaisen Bava Match veneen jälleenmyyntiarvo mahtaa olla? Ei varmaan kummoinen kuin noin perustavaa laatua oleva asia on täysin ryssitty. Mitä hyötyä on "raaserin" ulkonäöstä jos veneen perusratkaisu kölin ripustuksessa ja tuennassa on tuollainen.

        Matchien jälleenmyyntiarvo on ihan hyvä verrattuna siihen, mitä ne uutena maksoivat. Esimerkiksi First 36.7 oli 26000 € kalliimpi uutena kuin 35 ja nyt käytettynä hintaero on selkeästi pienempi ehkä 10000 €, jos sitäkään. Vastaavasti First 40.7 oli 39 000 € kalliimpi kuin 38 ja nyt käytettynä hintaero on ehkä 30000 €. Myös 42 oli uutena hiukan halvempi (en muista tarkkaa hintaa) kuin 40.7 ja on nyt kutakuinkin samanhintainen.

        Enpä ole kuullut ainoastakaan Match-sarjan köliongelmasta sitten vuoden 2005, joten eiköhän se ole jo historiaa. Onkos muuten Infernosi peräsin jo vaihdettu? Noista mennyt peräsinakselit poikki tai vääntyneet lähes jokaisesta, jolla on enemmän kisatttu. Todella suuria korjauksia on Infernonkin kölituentaan pitänyt tehdä karilleajon jälkeen, pahimmillaan jopa alle 4 solmun vauhdista huolimatta. Ei ole tainut hirveästi jälleenmyyntiarvossa näkyä?


      • Inferno 31
        Joakim_ kirjoitti:

        Matchien jälleenmyyntiarvo on ihan hyvä verrattuna siihen, mitä ne uutena maksoivat. Esimerkiksi First 36.7 oli 26000 € kalliimpi uutena kuin 35 ja nyt käytettynä hintaero on selkeästi pienempi ehkä 10000 €, jos sitäkään. Vastaavasti First 40.7 oli 39 000 € kalliimpi kuin 38 ja nyt käytettynä hintaero on ehkä 30000 €. Myös 42 oli uutena hiukan halvempi (en muista tarkkaa hintaa) kuin 40.7 ja on nyt kutakuinkin samanhintainen.

        Enpä ole kuullut ainoastakaan Match-sarjan köliongelmasta sitten vuoden 2005, joten eiköhän se ole jo historiaa. Onkos muuten Infernosi peräsin jo vaihdettu? Noista mennyt peräsinakselit poikki tai vääntyneet lähes jokaisesta, jolla on enemmän kisatttu. Todella suuria korjauksia on Infernonkin kölituentaan pitänyt tehdä karilleajon jälkeen, pahimmillaan jopa alle 4 solmun vauhdista huolimatta. Ei ole tainut hirveästi jälleenmyyntiarvossa näkyä?

        Jep, korjasin aikoinaan laminoimalla peräsimen tuentaa GR:n yhteydessä, myöhemmin se on vaihdettu Jefan pakettiin. Siinä tulee myös kunnolliset laakerit, akseli ja alkuperäistä syvempi peräsin. Infernon peräsin on alunperin turhan matala, joka vaikeuttaa mm. spinnulla ajamista sivutuulessa. Toki varmaan kaikissa yli 20 v veneissä kannaisi miettiä peräsimen uudistamista, koska peräsimen sisälle pääsee vettä, joka sitten pehmentää sen ja ruostuttaa akselin ja se voi johtaa akselin katkeamiseen. Ostaessani veneen se olikin ajettu kiville ja pääsin sitten seuraamaan korjausta joka tehtiin vanhan omistajan vakuutuksen piikkiin kuten yleensäkin nämä pohjan korjaukset. Mutta köli ei kuitenkaan putoa pohjasta itsestään...


    • Inferno 31

      Jep, kyllähän Infernossakin lasikuitua pohja on. Kuten mainitsit, materiaalivahvuus on kuitenkin hiukan toista luokkaa ja suurin ero on tietysti kölin muodossa ja sen kiinnitystavassa. Vanhemmissa (paremmissa) veneissähän pohjaan on muotoiltu "skegi" johon sitten köli on kiinnitetty. Samasta syystä veneissä on myös pilssi, joka sitten puuttuu näistä vehkeistä, joissa köli on vain ripustettu pohjaan "erillisenä" osana. Uudemmista mm. FG, FF, EF, Linnjet jne. ovat näitä "pilssillisiä" veneitä.

    • 42 Match - Ille Moro

      Tässä Norjalaisen Match 42 omistajan kirje julkaistavaksi.
      Joku sanoi, että "pohjat on korjattu Bavarian piikkiin," todellisuudessa he eivät he edes myöntäneet tapahtumaa vaikka jo Norjassa rikkinäisiä veneitä oli kaksi. Aika uskomatonta!

      Lukekaa:

      I have "ille Moro" aka Ludvig Daae's permission to post the letter that he has sent to the commision investigating the Croatian accident regarding the issues onboard his Match 42 and also the other Match 42 delivered in Norway last year (2004).

      The text in full below:

      Quote:
      To whom it may concern.


      The last day's events and Bavaria Yachtbau incredible arrogant statements, it's about time that I speak out!

      I'm the owner of a Bavaria 42 Match - "Ille Moro 1, NOR 10910.

      The boat was purchased in April 2004 and cleared for sailing during May the same year.
      After two months of sailing, I discovered that there was water in the bottom of the boat. There were cracks all over the area where the keel is attached to the boat.


      It was pure coincident and good fortune that I did not capsize!!

      I had to pull out of a race after only the first leg because of an injury to the main sail. If the sail had not broke, we would have had an upwind leg from Arendal (Norway) to Marstrand (Sweden). This is approx. 110 nm.
      With wind speeds from 20 - 28 knots, it is my firm belief that the keel would have broken loose from the boat.


      The representative of Bavaria in Norway (Lunde Båt AS), came immediately to the boat when I discovered the cracks.
      He contacted then Bavaria Yachtbau in Germany and they had the same arrogant attitude to this damage as you encounter now!



      "This was not a fault in the construction" - only a single occasion according, to Bavaria Yachtbau!!

      They suggested a solution to the problem that the shipyard that was responsible for the repair job on my boat, refused to do because they thought it was not sufficient ,and would not be hold responsible for that solution.


      A little background incite:
      My keel had no steel plating in the bottom at all, only discs!
      Bavaria Yachtbau wanted to put in those steel plates that are shown on the pictures from your boats, but the shipyard refused it as not sufficient!!!!


      My boat was rebuilt in the bottom with epoxy and a brand-new attachment of the keel to the boat. A steel plating in the whole length of the keel, and an epoxy frame around the whole keel area. I think this is a temporary solution because I think the whole construction of the keel is wrong, and dangerous.


      There is far too little area of the keel that is attached to the boat.

      When the cracks where discovered on my boat, Lunde Båt AS contacted Rolf Breistein in Bergen, who had purchased the other Bavaria 42 Match that was delivered in Norway at this time.

      He immediately discovered cracks around the keel-bolts and was ordered not to sail the boat and was offered a spare boat while his boat was repaired.
      The spare boat was in Stavanger where his boat was supposed to be repaired as well. He suggested taking the 42 Match by motor from BergenStavanger to switch to the spare boat. It was the start of his summer vacation with his family.


      Shortly after leaving Bergen, he took at quick peak to check the keel bolts. Then he ordered his whole family to put on the lifejackets and go on deck!

      The houle [hull] had delaminated from the ribs and there was a distance of several centimeters. From the movement on the top of the bolts, he calculated that the keel was pitching more than 50 cm down in the lowest part of the keel!!!


      Just a week ahead, he had sailed the Shetland race - Bergen - Shetland - Bergen, with this keel. Again just good fortune saved the crew from loss of life!!!!!


      These problems are the Bavaria Yachtbau well known with and thoroughly informed about.

      So when the wrote in their press release that it had to be and external event who caused the keel to fall off your yacht, it is an out right lie!!!


      They knew about the weakness in the keel, but they did not say anything, and claimed that they never had heard about any weakness in the keel area at any Bavaria Yachts!!!


      They can't and shall not get away with this.



      You're sincerely

      Ludvig Daae
      Mob. no.: 0047 900 63 074
      ludvig[at]ingierkollen[dot]no

      • 8+13

        Ihan hyvin tuo sama Ludvigin Bav 42 Match pärjää vieläkin, mm Norjan mestari v2010,
        http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=502781, ja on itse asiassa pärjännyt hyvin koko ajan...
        Intohimoa riittää näitä vuoden 2005 juttuja tänne laittaa, eiköhän useimmat jo tiedä kunka huonosti Bava tuon 42 Match asian hoiti, ja onhan veneet jo korjattu tavalla tai toisella, typerää on joka tapauksessa täällä viritellä legendaa että köliongelmat olisi mitenkään yleisempiä Bavalla...


      • Inferno 31
        8+13 kirjoitti:

        Ihan hyvin tuo sama Ludvigin Bav 42 Match pärjää vieläkin, mm Norjan mestari v2010,
        http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=502781, ja on itse asiassa pärjännyt hyvin koko ajan...
        Intohimoa riittää näitä vuoden 2005 juttuja tänne laittaa, eiköhän useimmat jo tiedä kunka huonosti Bava tuon 42 Match asian hoiti, ja onhan veneet jo korjattu tavalla tai toisella, typerää on joka tapauksessa täällä viritellä legendaa että köliongelmat olisi mitenkään yleisempiä Bavalla...

        Millä muulla venemerkillä on ollut vastaavia ongelmia?


      • on noita
        Inferno 31 kirjoitti:

        Millä muulla venemerkillä on ollut vastaavia ongelmia?

        Onhan noista kattava lista jo tässäkin ketjussa, ainakin kymmeneen kertaan vuosien aikanan saitille postattu. Sen suhteen Bavaria erottuu joukosta, että se tällaisissa tapauksissa vetäytyy täysin vastuusta ja kieltää koko ongelman. Vika on aina omistajan.


      • Keels, keels...
        Inferno 31 kirjoitti:

        Millä muulla venemerkillä on ollut vastaavia ongelmia?

        Tuolla ylempänä on pitkä lista Bavaria Match-sarjaa vastaavien C/R-veneiden köliongelmista. Mukana mm,
        Sweden Yacht 70,
        Sweden Yacht 42,
        Baltic 80,
        Swan 60...

        Tässä lisäksi joitain vanhoja Suomi24-palstoilta poimittuja köliongelmia:

        "Pitäisikö muuten listaan lisätä se Navigaressa esitelty Guy, josta köli ruostui irti? Ja muut vastaavat paikalliset jutut?"

        "... Toki Antillat ovat lujia. Erääseen Antinoja teki kolme köliä, kun aina edellinen tuhoutui, mutta vene kesti."
        -------------------------------
        köli tippuu?
        Kirjoittanut: ostajakandidaatti 15.8.2005 klo 15.22

        Kävin katsomassa yhtä vanhaa H-venettä. Pilssin pohjassa oli gelcoatissa halkeamia. Jos ne olisivat takaosassa, niin ne mitä ilmeisimmin kertoisivat karille ajosta, mutta kun niitä on tasaisesti edestä taakse....
        -------------------------------
        Maxi kiville 4.5 knots, köli katkesi ja pohja repesi
        Kirjoittanut: amatööri 30.12.2004 klo 20.40

        joo Maxille niinkuin kaikille purjeveneille kiville ajo voi olla kohtalokasta. Itse olin kyydissä kun ajoimme Maxi 999:n kivelle kryssillä noin 4,5 vauhdilla. Seurauksena katkennut köli, joka vieläkin koristaa erään veneliikkeen sisääntulossa. Lisäksi pohja repesi kölin takanta niin, että vene olisi uponnut ilman nopeaa vedestä nostoa.

        Köli ei katkea 4,5 solmun nopeudessa eikä suuremmassakaan, jos siinä ei ole materiaali- tai suunniteluvirhettä.

        Tuo on ollut täällä nyt esillä. Onnettomuutta ei kuitenkaan sen kummemmin ihmetellä tai kysellä syitä. Miksi se ei kiinnosta, mutta jokin vieraassa maassa ulkolaiselle veneelle sattunut vastaava juttu räjäyttää netin. Sairasta.

        Onneksi nyt edes vähän kysellään toisen suomalaisen veneen, Sirena 36:n, uppoamisesta. Siitäkin täällä mellastetaan, että asiasta ei saa puhua. Sairasta.---------------------------------
        Mielenkiintoista
        Kirjoittanut: viestissäsi 3.2.2009 klo 10.15

        on, että olet niin kiinnostunut ja epäileväinen Bavarian suhteen, vaikka itselläsi ei sellaista ole etkä ole sellaista hankkimassa.

        Oletko tullut ajatelleeksi asiaa niin päin, että Bavarioita on maailmalla suunnilleen saman verran kuin yli 30 jalkaisia skandeja.

        Bavarioissa on esiintynyt vähemmän köli-, peräsin- tai esim. vesivuoto-ongelmia kuin noissa yli 30 jlakaisissa skandeissa yhteensä. Sama taitaa olla muidenkin "ongelmien" suhteen.


      • Joakim_

        Bavaria hoiti tuon ongelman aluksi todella huonosti, mutta lupulta teki korjaussuunnitelman, jonkan mukaan 38 ja 42 Matchit vahvistettiin.


    • sylttytehdas

      2005 oli tapaus Estonia vielä tuoreessa muistissa ja mieleen tuli vahvasti rinnastus Meyer Werftiin, joka ehdottomasti kielsi etäisenkin yhteyden mihinkään suunnittelu- tai rakennevirheeseen. Netistä sai vain lukea, miten 42:n köliripustus täyttää suunnitteluohjeen vaatimuksen reilustikin. Eikä lopulta korjattu virhettä, vaan parannettiin ennestään täysin kelvollista rakennetta. Mutta korjattiin kuitenkin.

      Bavarialla on ollut muitakin vastaavan tapaisia keissejä, mm. ruotsalainen vene, josta omia aikojaan putosi puolet valurautakölistä. Valussa ei kuitenkaan ollut kuulemma mitään vikaa ja taisipa tehdas tarjota anteliaasti suunnilleen puuttuvan määrän rautaa harkkoina, vaikka takuuaikakin oli jo umpeutunut. Todella närästävä tuollainen suhtautumistapa, mutta aivan samaa on nyt nähty myös case HR:nä. Virheitä tulee ja erehtyminen on inhimillistä, vastuu vain pitäisi niistä kantaa. Tehtiinhän myös kuuluisat martelat, silloinkaan kölin valmistajan mielestä kölissä ei ollut mitään vikaa. Yhteinen nimittäjä noissa muuten on kansallisuus, HR:n R edustaa sitä puolta.

      • FJDBSE

        Onpa taas erikoinen keskustelu meneillään. Rohkea veto sinulta, Joakim kun kerroit ostaneesi Bavaria Matchin. Se on mielestäni hyvän näköinen vene ja kulkee hyvin. Laadusta en itse ole kuullut huomautettavaa vaikka samassa satamalaiturissa sellainen on ollut jonkin aikaa. Kuten en ole kuullut kummempaa huomautettavaa samassa laiturissa olevasta Firstistä, parista Jeanneausta, Dufourista, muutamasta muusta Bavariasta, yhdestä Swanista, parista Elanista jne. Hyviä veneitä useimmat noista.
        Millaisillahan veneillä nämä kivenheittäjät itse ajelevat? Vai ovatko purjehtijoita lainkaan?


      • 25
        FJDBSE kirjoitti:

        Onpa taas erikoinen keskustelu meneillään. Rohkea veto sinulta, Joakim kun kerroit ostaneesi Bavaria Matchin. Se on mielestäni hyvän näköinen vene ja kulkee hyvin. Laadusta en itse ole kuullut huomautettavaa vaikka samassa satamalaiturissa sellainen on ollut jonkin aikaa. Kuten en ole kuullut kummempaa huomautettavaa samassa laiturissa olevasta Firstistä, parista Jeanneausta, Dufourista, muutamasta muusta Bavariasta, yhdestä Swanista, parista Elanista jne. Hyviä veneitä useimmat noista.
        Millaisillahan veneillä nämä kivenheittäjät itse ajelevat? Vai ovatko purjehtijoita lainkaan?

        Jos mulla olis bavaria niin kävisin täällä joka päivä puolustamassa sitä ettei jälleenmyyntiarvo täysin romahtaisi. Mitä pikemmin hengenvaaralliset bavaria mallit saadaan pois vesiltä sen parempi.


      • wqsdrt
        25 kirjoitti:

        Jos mulla olis bavaria niin kävisin täällä joka päivä puolustamassa sitä ettei jälleenmyyntiarvo täysin romahtaisi. Mitä pikemmin hengenvaaralliset bavaria mallit saadaan pois vesiltä sen parempi.

        Vieläkö siis kuvittelet, että 80-luvun homeskandistasi saat pyytämäsi 50-60.000e?
        Ainahan pyytää voit, sääli että sarjatuotantoveneet merkistä riippumatta ovat niin edullisia ja hinta-laatu -suhteeltaan hyviä, että skandisi todellinen arvo ja arvo jolla saat sen myytyä on jossain 30ke:n kieppeillä.
        Oikeastaan sitä taustaa vasten katkeruutesi on varsin ymmärrettävää.
        Auttaisiko oloosi lääkityksen tarkistaminen?


      • 0llöppmmkk
        25 kirjoitti:

        Jos mulla olis bavaria niin kävisin täällä joka päivä puolustamassa sitä ettei jälleenmyyntiarvo täysin romahtaisi. Mitä pikemmin hengenvaaralliset bavaria mallit saadaan pois vesiltä sen parempi.

        Käyppä kirjastosta lainaamassa kirja Extreme Sports, löydät lajin nimeltä purjehdus sieltä.

        Hengenvaarallasimpia purjeveneitä ovat bavaria 30 cruiserin ja swan 36 -91 tapaiset korkealla selkänojalla varustetut sitloodat.

        http://www.swanyachtbrokerage.co.uk/nautorswan36_babyswan.html

        Funtsikaa vaikka omassa olkkarissanne tuollaisa 20cm korkeita kynnyksiä. Lisätkää siihen pimeys, liukkaus ja lattian keikkuminen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe