Mittelspitz, ja niiden haukkuherkkyys ym. ongelmat

Beeu

Heips!

Huomaan lukevani kyseisestä rodusta paljon puolesta ja vastaan. Toki, onhan rotu pieni pystykorva, joten haukkuherkkyyttä on, mutta pystyykö sitä hillitsemään?

Olen hankkimassa kyseisen rodun ensi keväänä itselleni ystävä kasvattajalta. Heidän perheessään olen parin vuoden ajan vieraillut ja tutustunut tulevaan emään ja tämän edeltävään pentueeseen. Pidän kovasti koirasta, vaikka onkin kova haukkumaan, mutta toisaalta tämän pentu, joka jäi heille, ei hauku niin paljoa, kuin muut. Tietysti, he asuvat omakotitalossa, joten koirat puolustavat taloaan kovasti. Pentu olisi kuitenkin tulossa kerrostaloon sitten keväällä, ja mietityttää koiran haukkuminen, tuleeko häätö alta aikayksikön naapureilta? Itselläni on kokemusta oikeastaan vain isoista koirista, joilla haukkuminen ei ole ollut missään vaiheessa ongelma, joten eipä ole ennen asian kanssa tullut ihmeteltyä..

No kuitenkin, ei tämä ole ainoa asia, josta haluan tietää, vaan muutoinkin rodusta yleensä saa puhua! Itse olen tykästynyt rotuun, mitä kokemuksia teillä on? =)

5

5904

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä pystyy

hillitsemään sitä haukkuherkkyyttä. Olemalla itse ja koko perhe rauhallisia luonteeltaan. Jos perheessä pieniä lapsia ja paljon, niin elämä on varmasti rauhatonta ja koirakin luonnostaan osallistuu elämään, mitenkäs muuten kuin haukkumalla. Toinen vaikuttava seikka on se että heti taloon tultua alkaa opettaminen tavoille ja siihen kuuluu se ettei haukuta. Kiellot peliin ja ellei auta niin hetken "karkotus" toiseen huoneeseen tai jopa lyhyt eristys sinne(oven taa) jota pidennetään asteittain. Tätä kun jaksaa yhden päivän tehdä, niin yleensä se on siinä. Myöhemmin voi tosin tarvita kertausta mutta niinhän se on kaikessa opettamisessa ja kouluttamisessa. Oppi kun tuppaa turkista karisemaan yhtä helposti kuin vesi, ilman jatkuvaa ylläpitoa.

Häädön toteutuminen ja sen nopeus riippuu paljolti naapureista ja siitä kuinka kireä pipo on heillä. Jos asut kaupungin vuokratalossa niin siellä on myös muita häröilijöitä että isännöitsijää lähinnä EVVVK. Osakekämpässä tai yksityisellä vuokralla asuessa voi tulla varoituksia nopeastikin jos talossa asuu yksikin kyylä jonka hampaisiin on koiranomistajan helppo joutua. Omalla toiminnalla, eli ettei paskota koiraa portaille tmv, voi kyllä tätäkin yrittää välttää.

• Karvakainalo.

Ensisijaisen tärkeähän on selvittää MIKSI koira haukkuu ja mitä se sillä haukulla haluaa viestiä. Ikävä kyllä useimmille se jää hämärän varjoon ja sitten teljetään vaan koira johonkin komeroon, joka ei tee koiralle mitään selväksi vaan hämmentää sitä entisestään. Toiset koirat on herkempiä ilmaisemaan itseään haukkumalla, mutta yksikään koira ei periaatteessa ole vaientamattomissa :) Eli ns. turhan haukunnan kitkeminen kyllä onnistuu, mutta eihän se ole reilua yrittää tehdä koirasta äänetöntä.

Suurin "syyllinen" koirien haukkumiselle on varmaankin uudet äänet joita koira kuulee paljon kerrostalossa nimenomaan alkuvaiheessa. Yleisin vastaus koiralta näihin ääniin on haukku (eli varoitus) jolla koira ilmaisee olevansa valppaana, tiedoksi kaikille että täällä ollaan. Mikäli ääni tulee lähelle, esim. postiluukun ääni, voi koira ilmaista jo reviirihaukkua. Koiran omistajalla on suurin vaikutus jatkon kannalta miten itse reagoi haukkuun kotona ollessa. Mikäli omistaja hermostuu, ahdistuu jne., on viesti koiralle hyvin negatiivinen eli se tuskin lopettaa haukkumista. Se saattaa yhdistää aiemmin kuuluvan äänen siis hermostuneisuuteen ja ahdistuneisuuteen joten huoli sitä ääntä kohtaan kasvaa entisestään. Itse asun pienen pystykorvan naapurissa joka on hyvin hermostunut, turvaton ja reviiritietoinen. Haukkuu siis kaikki äänet joita kuulee ja luulee olevansa aika paljon isompi kuin on :) Minulta meni ensikerralla 15 minuuttia muuttaa koiran käytös sisätilassa "normaaliksi", joten siinä hyvä esimerkki mikä vaikutus ihmisellä on asiaan sekä negatiivisesti että positiivisesti. Muutoshan ei tietenkää ole pysyvä heti ensikerran jälkeen mutta muutos on mahdollinen jos omaa toimintaa jatkaa jonkin aikaa (usein 2-3 vk). Sitten siitä muodostuu uusi käyttäytymismalli koiralle, mutta on sitäkin jatkossa ylläpidettävä käyttäytymällä itse oikein.

Kovasti tsemppiä elämän uusiin haasteisiin! Stressaamalla ja murehtimalla asiat ei kuitenkaan parane :)

• canis.familiaris

Se on sama onko koiralla taipumusta suuntaan tai toiseen, siihen tai tähän, jos ymmärtää kiinnittää vain enemmän huomiota siihen taipumukseen, mikä kulloinkin on kyseessä alkaen pennusta.

Voi olla haukkuherkkä, mutta miten, niin kyse on sinun omasta taipumuksesta puuttua ja hillitä sitä, kunnes se on hyvälle tasolla.

Jos pidät koiran kiireisenä tarjoten liikuntaa ja aktiviteettejä, niin tuskin ongelmia tulee. Turhautuneella koiralla joo.

• Beeu

Kiitoksia vastauksista! Mahtavaa lukea jo näinkin nopeasti vastauksia :)

Niin tuo häätö asia nyt oli vähän vitsiksi tarkoitettu, mutta tottahan tuokin. En stressaa asiasta, mutta uskon joillain olevan enemmän kokemusta rodusta kuin minulla, vaikka siitä tiedänkin teoreettisesti paljon. Alun perin itselläni oli belgi tervu muutama vuosi sitten, jonka kanssa hommat jäi kyllä harmittavan kesken, sillä kuoli 5 vuotiaana jo imusolmukesyöpään.. :/ sen jälkeen koiraa en ole enää hankkinut, mikä on hyvä, sillä tuli opiskelut ja kaikennäköiset asiat tilalle.

Ja se on ihan totta, että minulla itselläni on suuri vaikutus koiraan ja sen käytökseen. Kauhu esimerkkinä on ystäväni pomeranian, joka haukkuu kaikelle, ihan koko ajan, ja jos vain katsot tai saatika menet vahingossakaan metriä sitä lähemmäs, sen kiljuu ja haukkuu. Tämän takia olin kauhuissani, sillä samaa rotuahan ne melkein on, pommi kun vaan on pari kokoa pienempi. Mutta tosiaan, tämä ystäväni pommi kiljuu ja huutaa kun siihen koskee, ja koiran ilme on kuin sitä tapettaisiin, mikä on huvittavaa, mutta loppupeleissä siihen menee hermo hyvin nopeasti. Koira tullut suoraan kasvattajalta, ja missään vaiheessa ei ole siis laiminlyöty tai mitään muuta väkivaltaa käytetty. Omasta mielestä liiankin pumpulissa kasvatettu, itse kun tottunut aika lujaan ja määrätietoiseen semmoiseen.

Mutta hienoa kuulla, että mitteleillä haukkuminen on kitkettävissä! :)

• Ensinnä,tosi hyvä,että tutustuu kunnolla ja ottaa selvän kunnolla :)

Itse asiaan komppaan pitkälti C:F:ää. Sanoisin,että niin monessa,viimekädessä koira toteuttaa vaan sen,mihin "sallitaan".Niin myös pääasiassa ominaispiirteiden kanssa.
      Ja yksi niistä nimenomaan haukkuminen.Jos ja kun rodulla on olemassa joitain ns.erityispiirteitä,niin kannattaakin tarkoin miettiä,onko nimenomaan itsestä klaaraamaan ne.Suurin lähtökohta.
      Se,että asuu omakotitalossa,ei tarkoita,että haukkuminen on aina puolustamista.Syitä on monia.Mutta ihan samoin siellä kuin kerrostalossa,oli syy mikä tahansa,niin koira tekee minkä saa.Tosin omakotitalossa asioitten hanskaaminen on haastavampaa,jos koirat saa olla yksinään myös pihalla.

Tuosta mitä naapurit,tuskin kukaan tietää.Riippuu naapureista.Itse kerrostalossa asuessa pistin alas ilmoitustaululle,että on tulossa pentu ja joka voi ääntä pitää,ennekuin oppii tavoille.Olisi mukava,jos ilmoitettaisiin,jos ääntä enenmmän kuuluu,että tietäisin.
      Muitten huomioiminen kannattaa aina ;)

Ja taas kuten muussakin.Opetetaan oikea malli,kiitos ja kannustus ja myös vaatimus.Tässä asiassa mielestäni jämäkkä kielto on tarvittaessa paikallaan,MUTTA pääpaino aina oikeaan ohjaamisella.
      Riittävästi niitä mainittuja aktiviteettäjä ja liikuntaa,sopivasti rentoutumisyta myös,ettei vilkkaalle koiralle synny myöskään liikaa stressikierrettä.
      Ja taas se perus,Hyvän suhteen luominen heti alussa alkaen :)

ps.Näkemyksiä on monia.Itse useimmassa asiassa kannatan mustavalkoisuutta.
      Haukkuminen,varsinkin kerrostalossa kuului siihen.Eli alusta asti on opetettu nollatoleranssi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ranskan vasemmistojohtaja: "Kyllä, meneillään on suuri väestönvaihto!"

Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon järkytti myöntämällä avoimesti sen, mitä tiedotusvälineet ovat pitkään pitä
      Maailman menoa
      75
      2356
    2. Valion maitotehtaalla kapina

Ilmastonmuutoksesta, eläinten hyvinvoinnista ja ympäristön saastumisesta huolestuneet eläinkapinalliset estävät panssa
      Maailman menoa
      51
      2271
    3. SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle

Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?
      Maailman menoa
      162
      2055
    4. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      17
      1821
    5. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      88
      1324
    6. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      78
      1174
    7. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      305
      1099
    8. Jumalauta! Ukraina hyökkää jo Suomeenkin!

Ukrainan drooneja tullut Suomeen ainakin kolme, ehkä enemmäkin! Syvälle Suomeen! Nyt on klovnipressa hukkapätkä mennyt T
      Maailman menoa
      344
      1051
    9. Mitä kaikkia vikoja

On kaivatussasi?
      Ikävä
      78
      985
    10. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      103
      972
    Aihe