Asuntoautoa ostamassa

eka karavaani

Ensimmäistä asuntoautoa olen ostamassa ja kokemusta minulla ei ole edes asuntovaunuista.
Olen päätynyt hankkimaan puoli-intgroidun yli 6 metriä pitkän vanhemman mutta mielellään vähemmän ajetun asuntoauton.
Tällä hetekllä on "kiikarissa" Nettikaravaanarin puolella myynnissä oleva asuntoauto ID 1348375.
Kysyisin, mitä tulee ottaa huomioon asuntoautoa ostaessa, lämmitys, wc, lämpöeristys jne?
Mitä mieltä olette tuosta nettikaravaanarissa myynnissä olevasta autosta?
Torstaina 17.11.2011 olis tarkoitus lähteä kaupoille Seinäjoelle.

17

681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 27

      osta itselle,älä kaverille

      • Eka karavaani

        Itselle toki olen asuntoautoa ostamassakin. Ihmettelen, että mistä kävi ilmi, että olisin ostamassa asuntoautoa "kaverille"..en ymmärtänyt, tuleeko se "kaikkien kaverista".
        Pyydän asiallisia vastauksia. Karavaani on tosiaan ensimmäistä kertaa hankinnassa ja se tulee vaimoni kanssa kahden aikuisen käyttöön, kotimaasta/ Etelä-Eurooppaan..


      • Audi 100
        Eka karavaani kirjoitti:

        Itselle toki olen asuntoautoa ostamassakin. Ihmettelen, että mistä kävi ilmi, että olisin ostamassa asuntoautoa "kaverille"..en ymmärtänyt, tuleeko se "kaikkien kaverista".
        Pyydän asiallisia vastauksia. Karavaani on tosiaan ensimmäistä kertaa hankinnassa ja se tulee vaimoni kanssa kahden aikuisen käyttöön, kotimaasta/ Etelä-Eurooppaan..

        http://www.nettikaravaani.com/burstner/t-608/1348375
        Kyllähän tuo vaikuttaa kahdelle hintaansa nähden toimivalta. Vain tuo vuoteen rakentaminen iltaisin mietityttää.
        Auto on ns. kolmenvuodenajan reissuväline, ette ilmeisesti ajattelekaan reissuja tammi-helmikuun pakkasilla.


      • älyätkö
        Eka karavaani kirjoitti:

        Itselle toki olen asuntoautoa ostamassakin. Ihmettelen, että mistä kävi ilmi, että olisin ostamassa asuntoautoa "kaverille"..en ymmärtänyt, tuleeko se "kaikkien kaverista".
        Pyydän asiallisia vastauksia. Karavaani on tosiaan ensimmäistä kertaa hankinnassa ja se tulee vaimoni kanssa kahden aikuisen käyttöön, kotimaasta/ Etelä-Eurooppaan..

        Mikä hinku on ensimmäisenä ostamaan matkailuautoa? Parempi on karavaanariksi haluavan ensin tutustua vuokrakalustolla autoilun saloihin. Jo viikonloppureissulla saa jonkinlaisen käsityksen siitä, minkälainen pohjaratkaisu toimisi teidän käytössä parhaiten. Ei tulisi niin nopeaa vaihtotarvetta muutaman reissun jälkeen kun käyttökokemusta karttuu sisätilojen toimivuudesta/toimimattomuudesta teidän käytössänne.

        Bürstner on sinällään hyvä ratkaisu ensiautoksi, kunhan auton kunto vastaa kuvien antamia oletuksia. Ostotilanteessa katsokaa ja kokeilkaa kaikki käyttölaitteet yhdessä myyjän kanssa. Liesi (kaikki liekit), lämmitys, jääkaapin toiminta kaikilla käyttötavoilla (12V 230V ja kaasu), lämmin ja raikasvesi, että tulevat hanoista. Kurkatkaa raikasvesisäiliöön ja harmaavesisäiliöön sisään. Molemmissa on tarkistus-/huoltoluukut. Säiliöiden tyhjennyshanat. Kaikki valot ja muut sähkölaitteet. Kirjallinen todistus auton lähiaikoina suoritetusta kosteusmittauksesta (mittauspöytäkirja), sekä kaasulaitteiden koeponnistuksen suorittamisesta kertova tarra kaasupullokotelossa. Koeponnistuksen suorituspäiväys on oltava vuotta nuorempi. Hyväksytty sammutin tarkastettuna asuinosan oven pielessä. Etenkin, että autosta löytyy suomenkieliset käyttöohjeet

        Kirjatkaa kaikki löytyneet puutteet kauppakirjaan ja sen kenen vastuulla korjaukset ovat. Tulee vähemmän erimielisyyksiä mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa ilmitulleista ongelmista keskusteltaessa.

        Auto ei ole uusi, mutta kaikkien perustoimintojen on oltava kunnossa ja kokeiltuna myyntihetkellä, jos ei muuta kaupantekohetkellä sovita.

        Lisää hyviä vihjeitä saat lukemalla http://karavaanari.info sivustolta aikaisempia kirjoituksia tai kysymällä sieltä lisää. Jos sivusto ei aukea, niin paina F5 näppäintä.


      • Eka karavaani
        älyätkö kirjoitti:

        Mikä hinku on ensimmäisenä ostamaan matkailuautoa? Parempi on karavaanariksi haluavan ensin tutustua vuokrakalustolla autoilun saloihin. Jo viikonloppureissulla saa jonkinlaisen käsityksen siitä, minkälainen pohjaratkaisu toimisi teidän käytössä parhaiten. Ei tulisi niin nopeaa vaihtotarvetta muutaman reissun jälkeen kun käyttökokemusta karttuu sisätilojen toimivuudesta/toimimattomuudesta teidän käytössänne.

        Bürstner on sinällään hyvä ratkaisu ensiautoksi, kunhan auton kunto vastaa kuvien antamia oletuksia. Ostotilanteessa katsokaa ja kokeilkaa kaikki käyttölaitteet yhdessä myyjän kanssa. Liesi (kaikki liekit), lämmitys, jääkaapin toiminta kaikilla käyttötavoilla (12V 230V ja kaasu), lämmin ja raikasvesi, että tulevat hanoista. Kurkatkaa raikasvesisäiliöön ja harmaavesisäiliöön sisään. Molemmissa on tarkistus-/huoltoluukut. Säiliöiden tyhjennyshanat. Kaikki valot ja muut sähkölaitteet. Kirjallinen todistus auton lähiaikoina suoritetusta kosteusmittauksesta (mittauspöytäkirja), sekä kaasulaitteiden koeponnistuksen suorittamisesta kertova tarra kaasupullokotelossa. Koeponnistuksen suorituspäiväys on oltava vuotta nuorempi. Hyväksytty sammutin tarkastettuna asuinosan oven pielessä. Etenkin, että autosta löytyy suomenkieliset käyttöohjeet

        Kirjatkaa kaikki löytyneet puutteet kauppakirjaan ja sen kenen vastuulla korjaukset ovat. Tulee vähemmän erimielisyyksiä mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa ilmitulleista ongelmista keskusteltaessa.

        Auto ei ole uusi, mutta kaikkien perustoimintojen on oltava kunnossa ja kokeiltuna myyntihetkellä, jos ei muuta kaupantekohetkellä sovita.

        Lisää hyviä vihjeitä saat lukemalla http://karavaanari.info sivustolta aikaisempia kirjoituksia tai kysymällä sieltä lisää. Jos sivusto ei aukea, niin paina F5 näppäintä.

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Olemme toki vuokranneet asuntoautoa, joten tiedämme ainakin sen "sovimmeko samaan autoon". Toki 40 vuotta yhteiselämääkin on näyttänyt minkä verran pitää olla omaa tilaa ympärillä, ettei tule ongelmia.
        Autolla ei tosiaankaan liikuta kovimmilla pakkasilla, vaan se tulee seisomaan katoksessa talviajan.
        Ilmastointia tuossa ko autossa ei kylläkään ole, mutta ei sitä ole muissakaan saman ikäluokan kalustossa.
        Pystyyköhän asunto-osaan asentamaan jälkikäteen minkäänlaista ilmastointia?


      • Audi 100
        Eka karavaani kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Olemme toki vuokranneet asuntoautoa, joten tiedämme ainakin sen "sovimmeko samaan autoon". Toki 40 vuotta yhteiselämääkin on näyttänyt minkä verran pitää olla omaa tilaa ympärillä, ettei tule ongelmia.
        Autolla ei tosiaankaan liikuta kovimmilla pakkasilla, vaan se tulee seisomaan katoksessa talviajan.
        Ilmastointia tuossa ko autossa ei kylläkään ole, mutta ei sitä ole muissakaan saman ikäluokan kalustossa.
        Pystyyköhän asunto-osaan asentamaan jälkikäteen minkäänlaista ilmastointia?

        http://www.vapaa-aika.com/lammitys-ilmastointi/ilmastointilaitteet.html
        Tuolta löytyy esimerkkejä, suosittelen katolle asennettavaa.


      • älyätkö
        Eka karavaani kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Olemme toki vuokranneet asuntoautoa, joten tiedämme ainakin sen "sovimmeko samaan autoon". Toki 40 vuotta yhteiselämääkin on näyttänyt minkä verran pitää olla omaa tilaa ympärillä, ettei tule ongelmia.
        Autolla ei tosiaankaan liikuta kovimmilla pakkasilla, vaan se tulee seisomaan katoksessa talviajan.
        Ilmastointia tuossa ko autossa ei kylläkään ole, mutta ei sitä ole muissakaan saman ikäluokan kalustossa.
        Pystyyköhän asunto-osaan asentamaan jälkikäteen minkäänlaista ilmastointia?

        Niin se kertomus muuttuu. Aloitusviestissä kerrottu "Ensimmäistä asuntoautoa olen ostamassa ja kokemusta minulla ei ole edes asuntovaunuista." Vastausviestissä 15.11.2011 10:19 kertomus on muuttunut muotoon "Olemme toki vuokranneet asuntoautoa, joten tiedämme ainakin sen "sovimmeko samaan autoon"." Sitä en toki ole epäillytkään. Kirjoitin vain, että löydätte teidän käyttöön soveltuvan pohjaratkaisun, ja sen tärkeydestä.

        Auton kaappien, istuimien ja keittiön paikkojen muuttaminen mieleiseksi ei ole halvin ja yksinkertaisin juttu. Kun autojen valmistajat tekevät samoilla ulkomitoilla olevia autoja erilaisilla pohjaratkaisuilla, voisi niistä valita sellaisen, joka tuntuu omassa käytössä toimivimmalta. Ulkopuolinen ei koskaan pysty määrittelemään toisen perheen mieltymyksiä ja tarpeita. Eikä ole tarpeenkaan pystyä. Usein ensiauton ostajakin kiinnittää huomionsa käyttötarpeeseen nähden toisarvoisiin asioihin. Vasta käyttökokemusten lisääntyessä kirkastuu käyttäjälle se, mihinkä pohjaratkaisun seikkoihin heidän on kiinnitettävä huomiota autoa ostettaessa. Toinen tai kolmas ostos alkaa vastata lähinnä odotuksia.

        Täydellisesti toiveiden mukasta pohjaratkaisua ei saa muuta kuin tilaamalla uuden auton tehtaalta omien toiveiden mukaisena.


    • ookoolta näyttää

      Kyllä tolla varmasti ihan kivasti matkailee ainakin Pohjoismaissa.

      Ainoa jutska on noi sänkypaikat. Niitä on vaan 3:lle ja sänky on vielä koottava ja pedattava joka ilta ja aamu.
      Mutta täydellisyyshän on tunnetusti hyvän vastakohta. Eli hiukan voi puutteita sietääkin, varsinkin jos ootte vielä nuoria ( alle 50 v) ja notkeita.

    • turpourpo

      Autossa ei ole turboa. Lehmän nouseminen makuulta on nopeaa toimintaa verrattuna tuon auton kiihtyvyyteen.
      En ostaisi

      • Eka karavaani

        Välillä kylläkin kuulee komentteja, että turbo on juuri asuntoautojenkin heikoin kohta.


    • juusoko

      Edelliseen viestiin sopii hyvin tuo aiemmin mainittu. "Osta itselle, älä kaverille." älyätkö kertoikin aika hyvin ja linkistä lisätietoa.

      • turpourpo

        Kunhan huomautin tehottomasta moottorista, joka kannattaa koeajolla huomioida. eikös aloittaja kysynyt asioita mitä tulee ottaa as-autokaupassa huomioon. Autossa on moottorin teho hyvinkin tärkeä asia.


      • ..jurnun..jurnun..
        turpourpo kirjoitti:

        Kunhan huomautin tehottomasta moottorista, joka kannattaa koeajolla huomioida. eikös aloittaja kysynyt asioita mitä tulee ottaa as-autokaupassa huomioon. Autossa on moottorin teho hyvinkin tärkeä asia.

        Heh heh... tuolla moottorilla voisi kivasti ilahduttaa Audi-autoilijaa tuolla tienpäällä...


      • Audi 100
        ..jurnun..jurnun.. kirjoitti:

        Heh heh... tuolla moottorilla voisi kivasti ilahduttaa Audi-autoilijaa tuolla tienpäällä...

        Kyllä tuolla moottorilla pääse paikasta A paikkaan B, olen aikoinani päässyt jopa bensakoneella samaan. Tosin TDI 2,5 on ihan eri maata ja liikuttaa m-autoa ripeämmin.


      • Etsi mäkinen tie
        Audi 100 kirjoitti:

        Kyllä tuolla moottorilla pääse paikasta A paikkaan B, olen aikoinani päässyt jopa bensakoneella samaan. Tosin TDI 2,5 on ihan eri maata ja liikuttaa m-autoa ripeämmin.

        Ajele koeajo mäkisellä tiellä, niin tiedät, riittääkö koneessa teho.


    • turpourpo

      Kyllä tuolla tekniikalla pääsee mutkaista tietä näkymättömiin kanssa-autoilijoiden vilkuttaessa iloisesti keskisormeaan

    • karavaanari x

      Lämmitin pitää olla vesikeskuslämmitin että talvella tarkenee .
      Sänky on aika tärkeä eli katso että mahdut siinnä nukkumaan ja jotain muutakin touhuumaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      119
      1170
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      77
      697
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      88
      653
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      107
      477
    Aihe