ssri-lääkityksen lopetus

sirrirrir

Olen täältä lukenut joitain vanhempia keskusteluja liittyen serotoniinilääkkeen (tässä tapauksessa Sertralin) lopetukseen. Lopetin oman keskivaikeaan masennukseen määrätyn, noin vuoden kestäneen 50 mg lääkityksen toista kuukautta sitten. lopetukseen liittyviä oireita: Huimauksen tapaista sekä agressiivisuutta ja vihan tunteita taas ihan entiseen malliin vaikka ulkoiset puitteet elämässä eivät mitään erityistä syytä juuri nyt anna. Eristäytyminen tuntuu taas järkevältä, sen verran ikäväksi itseni koen muiden seurassa. Ja tämä niin selvästi heti kun lääkityksen vaikutus loppuu, että mietin onko kyse varsinaisista "vieroitusoireista" vai yksinkertaisesti siitä, että oma serotoniinitaso ei vaan jostain syystä riitä ihmisarvoisen elämän elämiseen?

4

337

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfdsdfssdffd

Ihan varmasti kyse lääkkeen lopettamisesta johtuvista vieroitusoireista!

Tuollaiset pitkäaikaiset lääkitykset voivat tuhota ihmisen normaalin aivotoiminnan ihan täysin. Menee todella kauan, että aivot palautuvat ns. normaaliin tilaan.

Lääke tulisi aina lopettaa pikkuhiljaa. Eli esim, että aluksi syöt vaikka 2/3 pilleriä(jos siis tuo 50mg oli yksi pilleri) 3 päivää. Sitten puolikkaan viikon ja sitten 1/4 viikon jne.. Jos kerralla lopettaa niin vieroitusoireita ovat juuri mm. tuollaiset mieleen liittyvät oireet (aggressiivisuus, ahdistuneisuus, masennus jne.) sekä fyysiset oireet (pahoinvointi, sähköiskunomaiset päänsäryt....). Lääkkeen lopettaminen kannattaisi siis tehdä aina yhdessä lääkärin kanssa.

Suosittelen soittamaan lääkärille ja kesksutelemaan noista oireista ja siitä miten sinun tulee toimia.

Minusta lääkkeen lopettaminen ei ole ongelma, itse en kannata lääkkeitä, kuin oikeasti todella pahoissa tilanteissa ja minusta on hyvä, että kokeilee pärjääkö sitä ilman lääkettä. Sitä ei vaan koskaan saisi tehdä yhtäkkiä ilman annostuksen pienentämistä.

Oireet helpottuvat varmaan muutamassa viikossa. Normaaliksi tuleminen voi kestää kauankin, mutta älä silti luovuta. :) Ja jos vanhat oireesi palaavat, älä heti ota uudestaan lääkettä, vaan koita vaihtoehtoisia hoitomuotoja (terapiaa, itsehoito-oppaiden lukemista, urheilua, uutta ruokavaliota, uusia harrastuksia jne.. ) :)

• dsaadsadsads

Niin ja vaadi ehdottomasti terapiaa! Minusta sinun kannattaisi tällä kertaa koittaa parantua masennuksestati juuri terapian avulla eikä lääkkeiden.

Minulla on keskivaikea masennus, pakko-oireinenhäiriö ja ahdistuneisuutta sekä todella neuroottia pelkotiloja ja ilman lääkitystä mennään!!! :) terapia on auttanut jo ihan älyttömän paljon, en oikein edes osaa itse selittää miksi, mutta toimii!

• lopettelija

Tuliko sulla oireita heti ekana päivänä? Mä olen viime aikoina muutamia kertoja unohtanut ottaa lääkkeen aamulla enkä sit illalla oo enää viittinyt ottaa. Näinä yksittäisinä päivinä ei ole ollut mitään oireita. Päänsärkyä joskus mutta sitä voi olla muutenkin. Viimeksi kun lopettelin Efexoria jo muutaman tunnin viivästys aiheutti tosi pahan olon. Nyt ajattelin sitten päästä tästä Sertralinista eroon kun terapia on auttanut muuttamaan ajattelutapoja ja ahdistus on vihdoin poistunut. Ajattelin syödä ensin viikon joka toinen päivä kokonaisen ja joka toinen puolikkaan. Sitten viikon ajan puolikasta ja sitten puolikas joka toinen päivä.

• humps humps

Kuten tuossa kerrottiinkin, niin SSRI yms. lääkkeiden lopetus täytyy tehdä hienovaraisesti, ei kertarysäyksellä. Erityisesti jos pidempään käyttänyt.

Itse aikoinaan lopetin tyyliin:

-"unohdan" tabletin yhtenä päivänä viikossa
      -leikkelen tabletista palan pois ja syön sitä kokoa noin viikon verran
      -taas viikon pari päästä saatoinkin "unohtaa" parina päivänä tabletin pois
      -taas tabletin koko pienemmäksi
      -jne.

Suoritin tämän noin kuukaudessa tai meniköhän ylitsekin. Itselläni oli CItalopram ja Mirtazapin. Toki lopetuksen suoritin ylivarovaisesti, mutta varovaisuus ennenkaikkea, kun lopettaa jotain aivokemiaa sorkkivia lääkkeitä.

Muista syödä terveellisesti ja riittävästi, paljon _proteiinia_ ja hedelmiä ja kasviksia, sekä jonkin verran terveellisiä hiilihydraatteja. Aivokemiat kiittävät! D3-vitamiinia purkista, jos et syö vielä.

Proteiinin tryptofaani nimisestä aminohaposta muodostuu mm. serotoniinia ja melatoniinia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe