Anestesia hammashoito.

hammaslääkäripelko

Terve, elikkä teen tästä uuden aiheen kun olen sen verran monta kiinnostunutta löytänyt.

Minulla oli tänään kyseinen operaatio, lähetteen sain kun sanoin hammaslääkärissä ollessani että en siedä käydä ollenkaan normaali hammashoito sessioissa, syystä tai toisestä hän soitti käynnin jälkeen minut jonoon todella nopeasti ja ajan sain 1kk päähän. Operaatio on todella "mukava" normaali hammaslääkäriin verrattuna, laittavat "tipan" ranteeseen ja laittavat sinut nukkumaan, ainut vaikea mikä minulle oli (syömättä 6h ja juomatta :D) koska tupakoin se ei ole niin helppoa. Tänään oli aika 12.00 terveyskeskuksessa ja melkeinpä heti he aloittivat nukuttamaan, herättyäni oli tökköinen olo ja tarvitsee saattajan kotiin asti. (tehdyt operaatiot itselleni: 10 hammas paikkausta, 3 tulehtunutta hammas irti, 1 juurihoito) aikaa meni noin ~3h ja 30 min operaation jälkeen tuolissa ja sitten kotio!

ps. turhaa te hammaslääkäri pelkoset jylmyättä himassa ihmettelemässä, soittakaa ainakin ja kysykää onko kyseinen vaihtoehto mahdollista. (itse kävin siis kunnallisessa = halvempi hinta)

15

4673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poajfopj

Joopa joo... Tällä paikkakunnalla tuollainen anestesiahoito ei ole mahdollista edes yksityisellä. Että eipä sinne ihan noin helposti pääse vaikka pelko olisi kova. Ja muutenkin tuntuu et helposti oot päässy nukutettuna hoitoon, kun yleensähän noissa kunnallisissa hoitotoimenpiteissä yritetään ainakin ensin esim. rauhoittavien avulla selvitä ennen ku lähdetään nukuttelemaan...

• 123AaaAaaaaaa

Mitäpä maksoi moinen hoito. Ei verorahoilla pitäisi maksaa nukutuksessa tehtävää hammashoitoa. Kerran vuodessa kun käy tarkistuksessa, niin ei tule 10 reikää ja tulehduksia. No tietty ihan kiva sulle, että hampaasi on nyt kunnossa mutta tulisi aika kalliiksi jos kaikki pelkopotilaat saisivat vastaavan hoidon.

• hammaslääkäripelko

En tiedä syytä miksi pääsin niin helposti, eivät ole minulle ehdottaneet mitään rauhouttavia lääkkeitä... luulisin että huonojen hampaiden takia.

En ole saanut vielä laskua varmaankin tulee myöhemmin ja voin lisäillä tänne sitten..

• 123aaaaaaaaaaaa

Kyseessä taitaa olla joku pieni kunta, ainakaan Helsingissä en uskoisi moisen onnistuvan. Mutta vilpittömästi, mukavaa, että hoitosi onnistui kivuttomasti.

• the_road

Ei tainnut olla kyse nukutuksesta, vaan I.V-sedaatiosta ts. "kevytnukutuksesta". Kyllä aika monessa kunnassa on tuo mahdollisuus ja jos ei ole oman kunnan terveyskeskuksella mahdollisuutta, niin aina on mahdollisuus laittaa lähtete keskussairaalan hammasklinikalle sedaatiossa, yleisanestesiassa tehtävään hoitoon tai vaikkapa ilokaasu avusteiseen hoitoon.

" Ei verorahoilla pitäisi maksaa nukutuksessa tehtävää hammashoitoa. "

Tulee se sedaatio/nukutus kuitenkin yhteiskunnallekin halvemmaksi, kuin se että potilas ei pelkonsa takia hoidata suutaan kuntoon ja joutuu sen vuoksi tehohoitoon. Näitäkin tapauksia on useita joka vuosi...valitettavasti.

• 123aaaaaa

Kyllä minä olen edelleen sitä mieltä, että sedaatio/nukutushoidot maksetaan omasta pussista. Mihin sitten laitettaisiin raja, kuka pääsee kunnalliseen sedaatio/nukutushoitoon ja kuka ei?

Kyllä ihmisten on itse pidettävä hampaistaan huolta. Minäkään en pidä hammaslääkäri käynneistä mutta ei tulisi mieeeinikään vaatia kunnallista sedaatiota tai nukutusta.

• hammaslääkäripelko

Tarkennusta: kyseessähän oli siis Syvänukutus nimenomaan (Yleisanestesia), ei sedaatio.

• JJLO

Mulla kans kokemusta anestesiassa tehdystä operaatiosta.

Itsellä jäi 7 vuoden käynnit välistä. Syynä hammaslääkärien töppäilyt ja hoitovirheet joita oli mm. Poralla haava kieleen ja tulehtuneen sekä särkevän hampaan juurihoito ( voin kertoa, että tulehtunut hammas ei todellakaan puudu).

Elin välillä kuukausiakin kivussa ja säryssä, kunnes viimein en enää kestänyt ja otin yhteyttä terveysneuvontaan (10023). Itkua täristen kysyin, että mitä hittoa teen kun pelkään kuollakseni istua siihen penkkiin? Neuvoivat ihan rohkeasti ottamaan yhteyttä omaan h-lääkäri asemaan ( tai oman alueen hoitolaan, missä on pelkopotilaisiin erikoistunut hoitaja/lääkäri).

Sinne soitettuani sain ajan tarkastukseen ja sinne mennessäni meinasin monta kertaa kääntyä takaisin kotiin. No viimein astuin huoneeseen sisälle niin pakokauhu iski, mutta luojankiitos lääkäri todella osasi rauhoitella ja sano, että tässä et varmasti tunne kipua, kun vain katsotaan.

No tarkistuksen jälkeen sanoin tahtovani todella nukutusajan ja lääkäri lupasi kirjoittaa lähetteen ja soittaa jos anestesiahoitoja tekevä hoitola suostuu ottamaan vastaan ja seuraavana päivänä tulikin soitto, että aika varattu kuukauden päähän.

Sinne mennessäni iski myös järjetön paniikki, mutta anestesia hoitaja otti kädestä kiinni ja rauhoitteli ja laittoi tipan käteen niin, etten edes huomannut ja humps! olin unessa.

Näin mukavia unia ja 3h 10min päästä heräsin melkoisissa pöllyissä, mutta kipua ei tuntunut ei sitten missään. Heti lyötiin mehujää kouraan ja sanottiin että imeskele tota niin verenvuoto tyrehtyy.

lopputuloksena 2:n taaimmaisen hampaiden poisto vas. ylhäältä sekä oik. ylhäältä ja alhaalta. ja muutama paikkaus. Posiettavista hampaista 4 oli maitohampaita, jotka eivät koskaan ole vaihtuneet rautahampaiksi ja 2 oli keskenjääneitä juurihoitoja joista väliaikaiset paikat lähteneet ja muuten vain lohjenneet.

Kokemukseni jälkeen voin sanoa, että pelosta kannattaa ehdottomasti puhua avoimesti, vaikkei sillä pelkoansa voittaisikaan. Itse pelkään edelleen kuollakseni, mutta täst eteenpäin voin olla luottavaisin mielin sillä tiedän, että hoito ei taatusti enää satu.

• pelokas nainen

Vähän samanmoisia kokemuksia, pitänee pyytää että antaisivat lähetteen minullekkin.Sekin pelottaa nukutus ei ole pikku juttu eikä nuo poistot jos on vieläpä monta.Itse olen allerginen ja sairastan kasvojen alueen herpestä sekä migreeniä että joskus on ollut MRSA kantajakin.Kaikki pelottaa ja tiedän kipu on kamalaa.On kokemusta useammalta kerralta kun ei ole hammas puutunut ollaanjopa revitty irtikkin ilman puutumista se on aivan järkky kokemus.

Ja se paranemisprsessi kanssa iski vielä herpeskin ja lopulta migreeni ja kuukautiset jotka olivat runsaat.Oli hieman heikko happi.

Itse poistoaukkokin oli aika mojova leukaluukin oli kipeänä ja turvonnut pitkään.En saanut antibiootteja.

• odottaaaa1

Tällainen olisi edessä itsellänikin. Täällä ei aiemmin selvinnyt mitä toimenpide tuli maksamaan?

• Hiekkamiehen kyynel

Itselläni on niin voimakas yökkäysrefleksi, että joskus jopa pelkän hammasharjan tunkeminen suuhun ja tukehtumisen tunnetta aiheuttavaa yökkäilyä aikaiseksi. Lisäksi hampaani alkavat olla todella huonossa kunnossa, kipuja, ientaskun vetäytymistä, jne.. Yksityiselle ei iki maailmassa olisi varaa mennä.

Saisikohan tällainen tapaus anestesiahoidon YLEISELLÄ puolella? Muutoin hampaani mätänevät suuhun kipujen kera. Ehkä vuosi pari on vielä armon aikaa.

:(

• ei lohduta

Täällä joensuussa ei pääse kunnalliselle ja jos on toimeentulotuki asiakas ei ole varaa yksityiselle.Pääsee kuulemma vaan kehitysvammaiset sairaalaan nukutukseen ja hammashoitoon.

• Hiekkamiehen kyynel

Miten, jos yökkäysrefleksi on niin raju, ettei hoidosta tule mitään? Samalla se on myös potilaalle hyvin inhottava ja äärimmäisen nöyryyttävä kokemus.

Itselläni se on ainoa syy, miksi pelkään hammaslääkäriä. Kipua en pelkää.

• sandra5

Minulla jäi viimeksi niin, paha pelko viisaudenhampaan leikkauksen takia, jotta nyt aion kysyä aikaa semmoisesta paikasta, jossa poistavat nukutuksessa 3 viisaudenhammasta pois. Muuten ei tule onnistumaan hampaiden poisto, ilman nukutusta.

• Anestesiaanomasta

Pussista. Ei kunnan tarvitse maksaa jos pelottaa ym..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      65
      1483
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      113
      951
    3. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      58
      781
    4. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      48
      774
    5. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      730
    6. Missä kaikessa olet erilainen

Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.
      Ikävä
      39
      717
    7. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      72
      707
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      26
      689
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      41
      677
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      68
      672
    Aihe