Miten reagoitte?

Mitä teette nyt, kun tiedätte, että jumalaa ei ole olemassa, mihin olette uskoneet on vain yksi valhe muiden joukossa.
Uskottelette itsellenne, että jumala on olemassa, uskonne voi olla liiankin vahva johon totuus ei pure...

Jos ette itse pysty lopettamaan valehtelua, lopettakaa kuitenkin muille valehteleminen ja älkää erityisesti valehdelko lapsille, he ovat herkkäuskoisimpia.

15

58

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei voi

En minä ainakaan tiedä mitään sellaista kuin mitä sinä väität, joten jo premissisi on pielessä. Sen vuoksi viestiisi on mahdoton vastata.

• evoluutti

Nyt kun tiedämme? Meinaatko että kun sinä sen meille kerroit niin nyt tiedämme?

En minä enää "tiedä", että Jumalaa ei ole olemassa. Kun joskus 11-vuotiaana aloin luulla tietäväni eli menetin siihenastisen lapsenuskoni, minusta tuli kiivas ateisti. Sillä tavoin reagoin. Sitä kesti aikansa, erinäisiä vuosia, mutta olen jo alkanut toipua.

• Hmm.. jotkut vastaukset vaikuttavat siltä, ettei mielenterveys oo kohdallaan.
      Siis niiden, jotka haluavat uskoa.

• riviseurakuntalainen

Kyllä Jumala on olemassa. Olen saanut siitä itse useita konkreettisia todisteita rukousvastauksina.

• Ihan ensimmäisenä, et voi tietää oliko vastaajasi jumala.

Ja toisena, valehteleminen ei anna kenestäkään hyvää kuvaa ja siinähän te olette aivan ylivoimaisia.

• Tämä hauska, joskin vähän lapsekas kysymys.

Aikoinaan, muutama vuosikymmen sitten, en tehnyt mitään. Sitä aiemmin tosin olin menettänyt luottamuksen eräisiin aikuisiin, jotka valehtelivat – mutta vähän muissa asioissa. Murkkuikäisenä en uskonut kuin harvoja. Yhä olen kriittinen kaikkia auktoriteetteja kohtaan.

Tähän ikään mennessä olen jo oppinut, että totuus ei ole joko/tai, se voi olla myös sekä/että. Totuuksia on myös monenlaisia, ja sitä voidaan tarkastella eri näkökulmista. Jotkut totuudet olemme vain yhteisesti hyväksyneet ja sitä mukaa, kun uutta tietoa tulee, tuo totuus muuttuu. Tätä kutsutaan myös tieteeksi.

Uskon ei tarvitse olla ristiriidassa totuuden kanssa. Jos Raamatun kirjoituksia pidetään sanatarkkaan totuutena, eikä sisältöön kiinnitetä huomiota, voi vääristymiä tulla.

Se että Jumalan olemassa oloa emme vielä voi konkreettisesti todistaa, ei Hän olemattomuuttakaan voida yhtälailla todistaa. Niin kauan ei ole muuta, kuin usko.

• =3

Jumalaa ei ole olemassa, et ole jumalan luoma, maailma ei ole jumalan luoma,
        palsta missä kyseltiin lukevatko uskovaiset kirjoja, niin kyllä teidän kannattaisi.

• =3 kirjoitti:

Jumalaa ei ole olemassa, et ole jumalan luoma, maailma ei ole jumalan luoma,
        palsta missä kyseltiin lukevatko uskovaiset kirjoja, niin kyllä teidän kannattaisi.

Kiitos teitittelystä, mutta olen vain yksi henkilö : )

En voi puhua kuin omasta puolestani. Ja, juu on tullut luettua eräskin kirja…

• mummomuori kirjoitti:

Kiitos teitittelystä, mutta olen vain yksi henkilö : )

En voi puhua kuin omasta puolestani. Ja, juu on tullut luettua eräskin kirja…

Sitten varmaan ymmärrät, että jos väittää spagettihirviön olevan olemassa on täysin sama asia, että väittäisi jumalan olevan olemassa.

Ja vielä tuosta, ettei "pystytä todistamaan jumalan olemassaoloa",
        Ehkä ei, koska emme pysty havainnoimaan "jumalaa", mutta pystymme todistamaan hänen "teot" vääriksi, esim. Maan iän ja ihmisen "luominen",
        joidenka vastaus ei todellakaan ole 10'000 vuotta ja ihminen jumalan luoma.

• sci3ncense kirjoitti:

Sitten varmaan ymmärrät, että jos väittää spagettihirviön olevan olemassa on täysin sama asia, että väittäisi jumalan olevan olemassa.

Ja vielä tuosta, ettei "pystytä todistamaan jumalan olemassaoloa",
        Ehkä ei, koska emme pysty havainnoimaan "jumalaa", mutta pystymme todistamaan hänen "teot" vääriksi, esim. Maan iän ja ihmisen "luominen",
        joidenka vastaus ei todellakaan ole 10'000 vuotta ja ihminen jumalan luoma.

Juu, tuosta kuulin kun aloin kirjoitella joku aika sitten ateismipalstalle. Huomasin että ateismin suunta on hiukan muuttunut. Kuulun siihen vanhaan sukupolveen, jolle tuollainen on vähän vierasta.

Jokaisen väitteen mitä esitetään, olen varmaan itsekin tullut sanoneeksi.

• mummomuori kirjoitti:

Juu, tuosta kuulin kun aloin kirjoitella joku aika sitten ateismipalstalle. Huomasin että ateismin suunta on hiukan muuttunut. Kuulun siihen vanhaan sukupolveen, jolle tuollainen on vähän vierasta.

Jokaisen väitteen mitä esitetään, olen varmaan itsekin tullut sanoneeksi.

... se, että tiedetään esim. Ihminen ei ole jumalan luoma ei ole mikään uusi ilmiö vaan n. pari sataa vuotta vanha tieto evoluutiosta ihmisen kehitysvaiheista joka on jo päivänselvä asia, silti löytyy vielä ihmisiä jotka sulkevat silmänsä.

Ja ateismin suunta on ihan samana pysynyt, emme usko jumaliin.

• sci3ncense kirjoitti:

... se, että tiedetään esim. Ihminen ei ole jumalan luoma ei ole mikään uusi ilmiö vaan n. pari sataa vuotta vanha tieto evoluutiosta ihmisen kehitysvaiheista joka on jo päivänselvä asia, silti löytyy vielä ihmisiä jotka sulkevat silmänsä.

Ja ateismin suunta on ihan samana pysynyt, emme usko jumaliin.

Ihan hyvä, mutta en ole kreationisti. Se on noita Amerikan oppeja jotka ovat valtamaassa nyt suomea.

• Tota noin

Olen aina ihmetellyt ateistien suurta uskoa. Itse en kykenisi uskomaan, että maailma on syntynyt tyhjästä. Ihan vaan yks kaks posahtanut olemaan sellainen kuin on. Järkevä, säännöllinen, rytminen kokonaisuus järkevine lainalaisuuksineen. Juu, ei, en pysty uskomaan, ettei ole ketään, joka olisi tämän kaiken luonut ja suunnitellut ja ennen kaikkea edelleen ylläpitää tämän pallon toiminnassa.

• Log_

Ahaa...

Mutta uskot kuitenkin siihen, että jostain on putkahtanut luoja, joka sitten on väsäillyt tyhjästä järkevän, säännöllisen, rytmisen kokonaisuuden järkevine lainalaisuuksineen?

Miten tämä olisi yhtään uskottavampi?

Jos vähän viitsisit perehtyä tieteen alaan, jonka tietämättömyyttäsi suoraan tyrmäät, huomaisit, että on olemassa ihan oikeita hypoteeseja tuolle "tyhjästä" syntyneelle maailmankaikkeudelle. Mitenkäs sen luojan kanssa oli?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      84
      3402
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2014
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      194
      1924
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      341
      1316
    5. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      84
      1279
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1137
    7. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      82
      923
    8. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      12
      915
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      23
      845
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      61
      790
    Aihe