>>> Älä väistä moottoritielle ryhmittyvää

Sain juuri sakot

Kävi tänän sellainen episodi, että vaihdoin vasemmalle kaistalle (ohituskaistalle), koska moottoritielle eteeni ryhmittyi toinen auto.

Palasin takaisin kaistalle ko. auton eteen ja hetken päästä erään liittymän lähellä takana ollut auto sytytti siniset ja punaiset valot...

Ei muuta kuin liittymästä ylös siviiliauto perässä.

Sakkoahan tuosta tempusta tuli. Ylinopeutta ei onneksi ollut. Sain samalla luennon aiheesta mitä tarkoittaa moottoritien liittymässä oleva kolmio ja mitä se merkitsee moottoritiellä jo ajaville.

No, maksoin oppirahat. Jatkossa en enää väistä.

Kuinka moni muu on luullut, että moottoritielle ryhmittyvää saa väistää ohituskaistalle?

78

2978

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kukaan

      Kaikki tietä, että sakkopaikka, vaikka väistävätkin. Moni tumpero ottaa herneen nenään, kun ei sille anna tietä, väistä.

      • route 7

        Kyseessä on tarpeeton kaistanvaihto. Siitä kuuluukin saada sakkoa.
        Sinun pitää vain ajaa omalla kaistallasi tasaista nopeutta, että muut tiellä liikkuvat voivat ennakoida tekemisesi ja siten sovittaa motarille tulonsa sen mukaan. TIellä voi liittyä joko eteesi tai taaksesi riippuen siitä mitä nopeutta sidä pidät yllä.


      • pekku222
        route 7 kirjoitti:

        Kyseessä on tarpeeton kaistanvaihto. Siitä kuuluukin saada sakkoa.
        Sinun pitää vain ajaa omalla kaistallasi tasaista nopeutta, että muut tiellä liikkuvat voivat ennakoida tekemisesi ja siten sovittaa motarille tulonsa sen mukaan. TIellä voi liittyä joko eteesi tai taaksesi riippuen siitä mitä nopeutta sidä pidät yllä.

        Viime talvena ajoin lahden motarilla lahteen päin ja renkomäen liittymässä täysperävaunullinen kuorma-auto kiilasi minut vasemmalle kaistalle, Jos en olisi väistänyt niin pahimmassa tapauksessa olisin nyt kuollut.


      • 12942
        pekku222 kirjoitti:

        Viime talvena ajoin lahden motarilla lahteen päin ja renkomäen liittymässä täysperävaunullinen kuorma-auto kiilasi minut vasemmalle kaistalle, Jos en olisi väistänyt niin pahimmassa tapauksessa olisin nyt kuollut.

        Joo, mutta vaaratilanteet ovat asia erikseen.


    • The mousetrap

      Siis poliisi tuli alinopeudella kiihdytyskaistalta eteesi ja sitten ohitit sen? Tuo on ohittamista ei väistämistä. Jos ymmärsin kirjoituksesi oikein, niin poliisi jätti noudattamatta väistämisvelvollisuuttaan ja ajoi kiihdytyskaistalta niin hiljaa että siitä tuli ohitustarve rajoituksen mukaan ajavalle. Ohittaminen ei ole kiellettyä kiihdytyskaistan kohdalla.

      Jos se auto sen sijaan oli kiihdytyskaistalla ja silloin vaihdoit kaistaa, niin se on kiellettyä. Jotkut poliisit rakentelevat "miinoja" paremman tekemisen puutteessa.

    • Turhaa poukkoilua

      Tarpeeton temppu, joka lisää onnettomuusriskiä eikä edes helpota henkilöautolla tielle liittymistä. Kun jatkat matkaa kaistaa ja nopeutta vaihtamatta, tulijan on helpompi arvioida liittyykö eteen vai taakse. Jos kiihdytyskaistan tumpelo ei osaa valita tätä, se on hänen ongelmansa.

      Raskasta kalustoa voi auttaa tielle tulossa, mutta sitäkään varten ei välttämättä tarvitse siirtyä ohituskaistalle.

      • järjestys pitää olla

        Toivottavasti et auta raskasta liikennettä jarruttelemalla, se vasta on riskialtista ja tyhmää.


      • aatoolija

        Siinä taas joku kotipoliisi puhuu asiasta mistä ei mitään ymmärrä!
        Kiihdytyskaistalta tulevia ei kannata väistää jos omaa tyyliin "kaikenlaisen törtön" ns. "osaamisen" liikenteessä.
        Itse olen omistanut ajokortin yli 20v ja aika monta kertaa on tullut oltua kiihdytyskaistan kohdalla niin liittyjänä kuin tietä ajavanakin ja olen aina mahdollisuuden mukaan antanut tilaa tielle liittyjille jos vain vasemman puoleisen kaistan liikenne on sen sallinut.
        Tuo liittyjän takia tehtävä kaistanvaihto ei todellakaan ole tarpeeton sillä usein kiihdytyskaistalle tulevat autot tulevat liikennevalojen päästämänä jonona jolloin tuo jono tyyliin pysähtyy jos kaksikaistaisella tiellä ajavat eivät anna joustoa väistämällä vapaalle vasemmalle kaistalle.
        Suomessa pitäisikin ottaa mallia (jälleen taas fiksummista Ruottalaisista) koska siellä kaksikaistaisille teille rakennetaan ns. "kiihdytyskaistat" oikeaoppisesti siten että ns. "kiihdytyskaista" jatkuu tienä ilman kolmioita ja ns. päätietä ajavilla se vasen kaista loppuu siinä missä Suomessa loppuu se oikealta liittyvien kiihdytyskaista.
        Käytännössä Ruotsin malli toimii siten että kun ajat kaksikaistaista tietä sillä lain velvoittamalla oikealla kaistalla niin liittymän kohdalla oikealle puolelle viereesi ilmestyy uusi kaista samalla kun hetken päästä se vasemmalla puolellasi oleva kaista loppuu.
        Tämä merkitsee sitä että huomaat olevasikin vasemmalla kaistalla ja sinun pitää lain mukaan ajaa oikeaa kaistaa niin sovitat nopeutesi sen oikean kaistan mukaan ja liityt siihen.
        Aivan mielettömän yksinkertaista touhua ja niin sujuvaa kuin ikinä vain olla ja voi mutta ilmeisesti Suomen umpijunteilla tiesuunnittelijoilla ei ylpeys anna periksi matkia isoveljen näyttämää mallia vaan hakataan päätä seinään tekemällä yhä edelleenkin kaksikaistaisia teitä tuolla tyhmääkin tyhmemmällä kärkikolmiolla varustetulla liittymäkaistalla jonka tueksi on aikoinaan säädetty laki joka kieltää päätietä ajavaa tekemästä liikennettä sujuvaksi!
        Swenskit nauraa meidän älyttömille liikenne"järjestelyille" ja kiitos kuuluu siitä Suomalaiselle kateudelle joka ei suostu myöntämään sitä että turvallisuuden kustannuksella ei surmin suinkaan tehdä niinkuin oikeasti pitäisi.....


      • uijokla
        aatoolija kirjoitti:

        Siinä taas joku kotipoliisi puhuu asiasta mistä ei mitään ymmärrä!
        Kiihdytyskaistalta tulevia ei kannata väistää jos omaa tyyliin "kaikenlaisen törtön" ns. "osaamisen" liikenteessä.
        Itse olen omistanut ajokortin yli 20v ja aika monta kertaa on tullut oltua kiihdytyskaistan kohdalla niin liittyjänä kuin tietä ajavanakin ja olen aina mahdollisuuden mukaan antanut tilaa tielle liittyjille jos vain vasemman puoleisen kaistan liikenne on sen sallinut.
        Tuo liittyjän takia tehtävä kaistanvaihto ei todellakaan ole tarpeeton sillä usein kiihdytyskaistalle tulevat autot tulevat liikennevalojen päästämänä jonona jolloin tuo jono tyyliin pysähtyy jos kaksikaistaisella tiellä ajavat eivät anna joustoa väistämällä vapaalle vasemmalle kaistalle.
        Suomessa pitäisikin ottaa mallia (jälleen taas fiksummista Ruottalaisista) koska siellä kaksikaistaisille teille rakennetaan ns. "kiihdytyskaistat" oikeaoppisesti siten että ns. "kiihdytyskaista" jatkuu tienä ilman kolmioita ja ns. päätietä ajavilla se vasen kaista loppuu siinä missä Suomessa loppuu se oikealta liittyvien kiihdytyskaista.
        Käytännössä Ruotsin malli toimii siten että kun ajat kaksikaistaista tietä sillä lain velvoittamalla oikealla kaistalla niin liittymän kohdalla oikealle puolelle viereesi ilmestyy uusi kaista samalla kun hetken päästä se vasemmalla puolellasi oleva kaista loppuu.
        Tämä merkitsee sitä että huomaat olevasikin vasemmalla kaistalla ja sinun pitää lain mukaan ajaa oikeaa kaistaa niin sovitat nopeutesi sen oikean kaistan mukaan ja liityt siihen.
        Aivan mielettömän yksinkertaista touhua ja niin sujuvaa kuin ikinä vain olla ja voi mutta ilmeisesti Suomen umpijunteilla tiesuunnittelijoilla ei ylpeys anna periksi matkia isoveljen näyttämää mallia vaan hakataan päätä seinään tekemällä yhä edelleenkin kaksikaistaisia teitä tuolla tyhmääkin tyhmemmällä kärkikolmiolla varustetulla liittymäkaistalla jonka tueksi on aikoinaan säädetty laki joka kieltää päätietä ajavaa tekemästä liikennettä sujuvaksi!
        Swenskit nauraa meidän älyttömille liikenne"järjestelyille" ja kiitos kuuluu siitä Suomalaiselle kateudelle joka ei suostu myöntämään sitä että turvallisuuden kustannuksella ei surmin suinkaan tehdä niinkuin oikeasti pitäisi.....

        "Tuo liittyjän takia tehtävä kaistanvaihto ei todellakaan ole tarpeeton sillä usein kiihdytyskaistalle tulevat autot tulevat liikennevalojen päästämänä jonona jolloin tuo jono tyyliin pysähtyy jos kaksikaistaisella tiellä ajavat eivät anna joustoa väistämällä vapaalle vasemmalle kaistalle."

        Vika ei tuossa tapauksessa ei kuitenkaan ole etuajo-oikeutettua moottoritietä ajavan, vaan jonossa ajavien. He olisivat aivan hyvin voineet jättää väliä edellä ajavaan sen verran, että ns. vetoketjuliittyminen olisi mahdollistunut. Mutta ei, 'pakko' on ajaa muutaman metrin päässä toisen takapuskurista.


      • Prolativiteetti
        aatoolija kirjoitti:

        Siinä taas joku kotipoliisi puhuu asiasta mistä ei mitään ymmärrä!
        Kiihdytyskaistalta tulevia ei kannata väistää jos omaa tyyliin "kaikenlaisen törtön" ns. "osaamisen" liikenteessä.
        Itse olen omistanut ajokortin yli 20v ja aika monta kertaa on tullut oltua kiihdytyskaistan kohdalla niin liittyjänä kuin tietä ajavanakin ja olen aina mahdollisuuden mukaan antanut tilaa tielle liittyjille jos vain vasemman puoleisen kaistan liikenne on sen sallinut.
        Tuo liittyjän takia tehtävä kaistanvaihto ei todellakaan ole tarpeeton sillä usein kiihdytyskaistalle tulevat autot tulevat liikennevalojen päästämänä jonona jolloin tuo jono tyyliin pysähtyy jos kaksikaistaisella tiellä ajavat eivät anna joustoa väistämällä vapaalle vasemmalle kaistalle.
        Suomessa pitäisikin ottaa mallia (jälleen taas fiksummista Ruottalaisista) koska siellä kaksikaistaisille teille rakennetaan ns. "kiihdytyskaistat" oikeaoppisesti siten että ns. "kiihdytyskaista" jatkuu tienä ilman kolmioita ja ns. päätietä ajavilla se vasen kaista loppuu siinä missä Suomessa loppuu se oikealta liittyvien kiihdytyskaista.
        Käytännössä Ruotsin malli toimii siten että kun ajat kaksikaistaista tietä sillä lain velvoittamalla oikealla kaistalla niin liittymän kohdalla oikealle puolelle viereesi ilmestyy uusi kaista samalla kun hetken päästä se vasemmalla puolellasi oleva kaista loppuu.
        Tämä merkitsee sitä että huomaat olevasikin vasemmalla kaistalla ja sinun pitää lain mukaan ajaa oikeaa kaistaa niin sovitat nopeutesi sen oikean kaistan mukaan ja liityt siihen.
        Aivan mielettömän yksinkertaista touhua ja niin sujuvaa kuin ikinä vain olla ja voi mutta ilmeisesti Suomen umpijunteilla tiesuunnittelijoilla ei ylpeys anna periksi matkia isoveljen näyttämää mallia vaan hakataan päätä seinään tekemällä yhä edelleenkin kaksikaistaisia teitä tuolla tyhmääkin tyhmemmällä kärkikolmiolla varustetulla liittymäkaistalla jonka tueksi on aikoinaan säädetty laki joka kieltää päätietä ajavaa tekemästä liikennettä sujuvaksi!
        Swenskit nauraa meidän älyttömille liikenne"järjestelyille" ja kiitos kuuluu siitä Suomalaiselle kateudelle joka ei suostu myöntämään sitä että turvallisuuden kustannuksella ei surmin suinkaan tehdä niinkuin oikeasti pitäisi.....

        Tämän ruotsalaisen oivalluksen tuloksena siis koko päätien liikenne joutuu tekemään kaistanvaihdon ja se liikennemäärä on jokseenkin aina suurempi kuin sivusta tulevien määrä. Tuosta syntyy helposti kaksi miljoonaa ylimääräistä kaistanvaihtoa vuodessa yhdessä ainoassa liittymässä. Turvallista?

        Tästä hölmöydestä on esimerkki viitostiellä Leppävirralla ja pidän mielettömänä tilannetta, että valtatietä suoraan ajavan täytyy vaihtaa kaistaa ja väistää jotakuta muuta.


      • aatoolija
        uijokla kirjoitti:

        "Tuo liittyjän takia tehtävä kaistanvaihto ei todellakaan ole tarpeeton sillä usein kiihdytyskaistalle tulevat autot tulevat liikennevalojen päästämänä jonona jolloin tuo jono tyyliin pysähtyy jos kaksikaistaisella tiellä ajavat eivät anna joustoa väistämällä vapaalle vasemmalle kaistalle."

        Vika ei tuossa tapauksessa ei kuitenkaan ole etuajo-oikeutettua moottoritietä ajavan, vaan jonossa ajavien. He olisivat aivan hyvin voineet jättää väliä edellä ajavaan sen verran, että ns. vetoketjuliittyminen olisi mahdollistunut. Mutta ei, 'pakko' on ajaa muutaman metrin päässä toisen takapuskurista.

        No kerro miten "hyvin" toimii tuo systeemi Suomessa että turvavälit pysyvät jotta liittyjillä olisi mahdollisuus tulla jouhevasti liikennevirtaan mukaan?
        Ei toimi, ei. Joku puhui löpiä päähänsä tyyliin kahdesta miljoonasta "ylimääräisestä" kaistanvaihdosta Ruotsin mallin mukaan mutta mihin häviää ne kaksi miljoonaa kaistanvaihtoa siinä tapauksessa kun niiden Ruotsinmallin "kiihdytyskaistoilta" tulevien ei tarvitse tehdä kaistanvaihtoa vaan he saavat ajaa kaistaa suoraan? (kerro nimim. Prolativiteetti että mikä on sinun laskuperusteesi väittämääsi lisääntyneeseen kaistanvaihtoon?)


      • aatoolija
        aatoolija kirjoitti:

        No kerro miten "hyvin" toimii tuo systeemi Suomessa että turvavälit pysyvät jotta liittyjillä olisi mahdollisuus tulla jouhevasti liikennevirtaan mukaan?
        Ei toimi, ei. Joku puhui löpiä päähänsä tyyliin kahdesta miljoonasta "ylimääräisestä" kaistanvaihdosta Ruotsin mallin mukaan mutta mihin häviää ne kaksi miljoonaa kaistanvaihtoa siinä tapauksessa kun niiden Ruotsinmallin "kiihdytyskaistoilta" tulevien ei tarvitse tehdä kaistanvaihtoa vaan he saavat ajaa kaistaa suoraan? (kerro nimim. Prolativiteetti että mikä on sinun laskuperusteesi väittämääsi lisääntyneeseen kaistanvaihtoon?)

        Vielä sellainen kysymys sinulle nimim. Prolativiteetti että mihin laskelmaan perustat sen älyttömän väitteesi että päätiellä ajavien määrä on aina jokseenkin suurempi kuin sivutieltä tulevien määrä?
        (jatkavatko kaikki autoilijat samaan päätepisteeseen vai miksi se päätiellä oleva liikennemäärä mielestäsi vain kasvaa eikä kukaan poistu kuin yhdestä liittymästä sinne "kaikkien samaan päätepisteeseen" ????)
        Sinulla taitaa olla se perisuomalainen kateus fiksumpia kansoja kohtaan "perusteluna" niin "vastauksesi" ovat tuollaisia leikkikoululaisen tasoisia.... ;) hehhehee....


      • Prolativiteetti
        aatoolija kirjoitti:

        Vielä sellainen kysymys sinulle nimim. Prolativiteetti että mihin laskelmaan perustat sen älyttömän väitteesi että päätiellä ajavien määrä on aina jokseenkin suurempi kuin sivutieltä tulevien määrä?
        (jatkavatko kaikki autoilijat samaan päätepisteeseen vai miksi se päätiellä oleva liikennemäärä mielestäsi vain kasvaa eikä kukaan poistu kuin yhdestä liittymästä sinne "kaikkien samaan päätepisteeseen" ????)
        Sinulla taitaa olla se perisuomalainen kateus fiksumpia kansoja kohtaan "perusteluna" niin "vastauksesi" ovat tuollaisia leikkikoululaisen tasoisia.... ;) hehhehee....

        Liikennemääräkartasta näkyy, kuinka valtatieverkolla melkein jokaisessa liittymässä päätien liikennemäärä on reilusti suurempi kuin sivutien. Poikkeuksia on varsin vähän, lähinnä pääteiden keskinäisiä risteyksiä. Karttoja löytyy liikenneviraston sivuilta.

        Esimerkiksi viitostiellä on pitkiä tieosuuksia, joiden liikennemäärä on noin 6000 autoa päivässä. Siihen liittyy seututeitä, joiden liikennemäärä on 500 - 1500. Kun sijoittelet nuo määrät liittymäkaavioon miettien mistä autot tulevat ja minne menevät, huomaat että väkisinkin 85 - 95 % valtatien liikenteestä ajaa liittymässä suoraan. Sivulta tulevia on puolet sivutien liikenteestä eli 250 - 750, toisen puolenhan muodostavat valtatieltä pois kääntyvät autot. Liittyvien autojen määrä on siis suhteessa suoraan ajaviin vielä pienempi kuin liikennemäärien suhde.

        Tähän perustuu myös Leppävirran esimerkki. En tiedä mikä siellä on sivutien liikennemäärä, mutta se on paljon viitostietä pienempi. Kun päätien liikennemäärä on 6000 autoa päivässä, näille kertyy vuodessa 2,2 miljoonaa kaistanvaihtoa. Vastineeksi ehkä kymmenesosa tästä luvusta on tielle tulijoita, jotka välttyvät kaistanvaihdolta. Nettotappio on tosiaan kaksi miljoonaa turhaa kaistanvaihtokertaa vuodessa.

        Oletko koskaan miettinyt miksi sivuteiden risteyksissä on kolmiot? Kun kerran pääsee kolmion takaa valtatielle, saa ajaa kenties sata seuraavaa risteystä sivusta tulevien häiritsemättä. Hyöty on silloin sata kertaa suurempi kuin haitta, ja sama pätee myös kaistajärjestelyihin. Jos ruotsalaistyyppisiä systeemeitä aletaan laajasti käyttää, valtatiellä ajamisesta tulee jatkuvaa kaistanvaihtoa ja väistelyä. Demokraattista se ehkä on, mutta hyötysuhde on huono.


      • Asiat paremmin...
        aatoolija kirjoitti:

        Siinä taas joku kotipoliisi puhuu asiasta mistä ei mitään ymmärrä!
        Kiihdytyskaistalta tulevia ei kannata väistää jos omaa tyyliin "kaikenlaisen törtön" ns. "osaamisen" liikenteessä.
        Itse olen omistanut ajokortin yli 20v ja aika monta kertaa on tullut oltua kiihdytyskaistan kohdalla niin liittyjänä kuin tietä ajavanakin ja olen aina mahdollisuuden mukaan antanut tilaa tielle liittyjille jos vain vasemman puoleisen kaistan liikenne on sen sallinut.
        Tuo liittyjän takia tehtävä kaistanvaihto ei todellakaan ole tarpeeton sillä usein kiihdytyskaistalle tulevat autot tulevat liikennevalojen päästämänä jonona jolloin tuo jono tyyliin pysähtyy jos kaksikaistaisella tiellä ajavat eivät anna joustoa väistämällä vapaalle vasemmalle kaistalle.
        Suomessa pitäisikin ottaa mallia (jälleen taas fiksummista Ruottalaisista) koska siellä kaksikaistaisille teille rakennetaan ns. "kiihdytyskaistat" oikeaoppisesti siten että ns. "kiihdytyskaista" jatkuu tienä ilman kolmioita ja ns. päätietä ajavilla se vasen kaista loppuu siinä missä Suomessa loppuu se oikealta liittyvien kiihdytyskaista.
        Käytännössä Ruotsin malli toimii siten että kun ajat kaksikaistaista tietä sillä lain velvoittamalla oikealla kaistalla niin liittymän kohdalla oikealle puolelle viereesi ilmestyy uusi kaista samalla kun hetken päästä se vasemmalla puolellasi oleva kaista loppuu.
        Tämä merkitsee sitä että huomaat olevasikin vasemmalla kaistalla ja sinun pitää lain mukaan ajaa oikeaa kaistaa niin sovitat nopeutesi sen oikean kaistan mukaan ja liityt siihen.
        Aivan mielettömän yksinkertaista touhua ja niin sujuvaa kuin ikinä vain olla ja voi mutta ilmeisesti Suomen umpijunteilla tiesuunnittelijoilla ei ylpeys anna periksi matkia isoveljen näyttämää mallia vaan hakataan päätä seinään tekemällä yhä edelleenkin kaksikaistaisia teitä tuolla tyhmääkin tyhmemmällä kärkikolmiolla varustetulla liittymäkaistalla jonka tueksi on aikoinaan säädetty laki joka kieltää päätietä ajavaa tekemästä liikennettä sujuvaksi!
        Swenskit nauraa meidän älyttömille liikenne"järjestelyille" ja kiitos kuuluu siitä Suomalaiselle kateudelle joka ei suostu myöntämään sitä että turvallisuuden kustannuksella ei surmin suinkaan tehdä niinkuin oikeasti pitäisi.....

        Suomihan ottaa tunnetusti oppia Ruotsista vain silloin,jos se tietää valtiolle enemmän tuloja tai kansalaisille enemmän menoja ja hankaluuksia.
        Enpä muista ainakaan tällaisen tavallisen pulliaisen näkökulmasta yhtäkään hyvää asiaa,mistä sieltä mallia olisi otettu.
        Ei taida syystäkään löytyä ruotsalaista,joka tänne Suomeen ainakaan pysyvästi haikailisi.


      • KaasuPohjaanRampilla
        aatoolija kirjoitti:

        Siinä taas joku kotipoliisi puhuu asiasta mistä ei mitään ymmärrä!
        Kiihdytyskaistalta tulevia ei kannata väistää jos omaa tyyliin "kaikenlaisen törtön" ns. "osaamisen" liikenteessä.
        Itse olen omistanut ajokortin yli 20v ja aika monta kertaa on tullut oltua kiihdytyskaistan kohdalla niin liittyjänä kuin tietä ajavanakin ja olen aina mahdollisuuden mukaan antanut tilaa tielle liittyjille jos vain vasemman puoleisen kaistan liikenne on sen sallinut.
        Tuo liittyjän takia tehtävä kaistanvaihto ei todellakaan ole tarpeeton sillä usein kiihdytyskaistalle tulevat autot tulevat liikennevalojen päästämänä jonona jolloin tuo jono tyyliin pysähtyy jos kaksikaistaisella tiellä ajavat eivät anna joustoa väistämällä vapaalle vasemmalle kaistalle.
        Suomessa pitäisikin ottaa mallia (jälleen taas fiksummista Ruottalaisista) koska siellä kaksikaistaisille teille rakennetaan ns. "kiihdytyskaistat" oikeaoppisesti siten että ns. "kiihdytyskaista" jatkuu tienä ilman kolmioita ja ns. päätietä ajavilla se vasen kaista loppuu siinä missä Suomessa loppuu se oikealta liittyvien kiihdytyskaista.
        Käytännössä Ruotsin malli toimii siten että kun ajat kaksikaistaista tietä sillä lain velvoittamalla oikealla kaistalla niin liittymän kohdalla oikealle puolelle viereesi ilmestyy uusi kaista samalla kun hetken päästä se vasemmalla puolellasi oleva kaista loppuu.
        Tämä merkitsee sitä että huomaat olevasikin vasemmalla kaistalla ja sinun pitää lain mukaan ajaa oikeaa kaistaa niin sovitat nopeutesi sen oikean kaistan mukaan ja liityt siihen.
        Aivan mielettömän yksinkertaista touhua ja niin sujuvaa kuin ikinä vain olla ja voi mutta ilmeisesti Suomen umpijunteilla tiesuunnittelijoilla ei ylpeys anna periksi matkia isoveljen näyttämää mallia vaan hakataan päätä seinään tekemällä yhä edelleenkin kaksikaistaisia teitä tuolla tyhmääkin tyhmemmällä kärkikolmiolla varustetulla liittymäkaistalla jonka tueksi on aikoinaan säädetty laki joka kieltää päätietä ajavaa tekemästä liikennettä sujuvaksi!
        Swenskit nauraa meidän älyttömille liikenne"järjestelyille" ja kiitos kuuluu siitä Suomalaiselle kateudelle joka ei suostu myöntämään sitä että turvallisuuden kustannuksella ei surmin suinkaan tehdä niinkuin oikeasti pitäisi.....

        Sellainen ruotsissa käytettäväksi väittämäsi ratkaisu, jossa pääväylää ajavan kaista päättyy ja joutuu sitten sovittautumaan sivutien liittymäliikenteeseen on ÄLYTÖN!

        Kun pääväylällä pidetään lain vaatimat turvavälit, ei pienintäkään ongelmaa ole olemassa.


      • 40+ tienpäällä
        aatoolija kirjoitti:

        No kerro miten "hyvin" toimii tuo systeemi Suomessa että turvavälit pysyvät jotta liittyjillä olisi mahdollisuus tulla jouhevasti liikennevirtaan mukaan?
        Ei toimi, ei. Joku puhui löpiä päähänsä tyyliin kahdesta miljoonasta "ylimääräisestä" kaistanvaihdosta Ruotsin mallin mukaan mutta mihin häviää ne kaksi miljoonaa kaistanvaihtoa siinä tapauksessa kun niiden Ruotsinmallin "kiihdytyskaistoilta" tulevien ei tarvitse tehdä kaistanvaihtoa vaan he saavat ajaa kaistaa suoraan? (kerro nimim. Prolativiteetti että mikä on sinun laskuperusteesi väittämääsi lisääntyneeseen kaistanvaihtoon?)

        missä semmoisia kaistoja on Ruotsissa?, Tukholmassa taitaa olla 1 (yksi). mutta Norjassa olen nähnyt useampia


      • tttttt1

        No yleensä turvavälit oikealla kaistalla on niin pienet, että vaikea sieltä on tulla..
        Yksikin autoilija kiihdytti samaan tahtiin kuin minä, kun olin tulossa kiihdytyskaistalta ja sitten kun jarrutin niin jarrutti hänkin.....lopulta kaista loppui ja jouduin pystähtymään. Näytti vielä keskaria mennessään....
        Itse vaihdan edelleen kaistaa jos ohituskaistalla ei ole ketään tulossa....otan sitten sakot jos huonosti käy. Järjettömät säännöt vain vähentävät kaikkien sääntöjen noudattamista.....Eikö liikenteen sujuvuus ja turvallisuus ole pääasia.


      • aatoolija
        Prolativiteetti kirjoitti:

        Tämän ruotsalaisen oivalluksen tuloksena siis koko päätien liikenne joutuu tekemään kaistanvaihdon ja se liikennemäärä on jokseenkin aina suurempi kuin sivusta tulevien määrä. Tuosta syntyy helposti kaksi miljoonaa ylimääräistä kaistanvaihtoa vuodessa yhdessä ainoassa liittymässä. Turvallista?

        Tästä hölmöydestä on esimerkki viitostiellä Leppävirralla ja pidän mielettömänä tilannetta, että valtatietä suoraan ajavan täytyy vaihtaa kaistaa ja väistää jotakuta muuta.

        Hei HALOOO!!!! Onko ketään kotona???
        Kerro kuule Prolativiteetti ihmeessä mistä pirusta se autojono ilmestyy sinne päätielle???
        Sinun älynväläyksesi mukaan ne päätiellä ajavat autot ovat tipahtaneet taivaasta sinne ja ilman kaistanvaihtoa koska aivan selvästi näytät tyhmyyttäsi unohtavan että suomessa joka ikinen päätiellä ajava on jo joutunut tekemään kaistanvaihdon LIITTYESSÄÄN päätien liikenteeseen!
        Jos et olisi takahikiän peräkammaripoika jonka kokemukset nelikaistaisista teistä on saatu ainoastaan niiltä kyläseuran järjestämiltä bussimatkoilta maatalousnäyttelyihin niin voisit edes yrittää käsittää miten älyttömän typerä systeemi on tämä suomen kiihdytyskaista -systeemi verrattuna ruotsin ja norskien malleihin.
        Jos et tajua tuosta kirjoittamastani asian yksinkertaisuutta niin sinun kannattaa unohtaa koko asia sillä tältä pallolta ei löydy niin paljoa rautalankaa josta saisi väännettyä esimerkin sinun "ymmärtämyksesi" tasoiselle valopäälle....


      • aatoolija
        KaasuPohjaanRampilla kirjoitti:

        Sellainen ruotsissa käytettäväksi väittämäsi ratkaisu, jossa pääväylää ajavan kaista päättyy ja joutuu sitten sovittautumaan sivutien liittymäliikenteeseen on ÄLYTÖN!

        Kun pääväylällä pidetään lain vaatimat turvavälit, ei pienintäkään ongelmaa ole olemassa.

        Mihin ihmeen sivutien liikenteeseen pitäisi sovittautua???
        Et näytä tajuavan että niissä fiksumpien kansojen systeemeissä se ns. "kiihdytyskaista" on päätien oikeanpuoleinen kaista!
        Mikä ihme että joillakin umpijunteilla ei mene jakeluun se että esim. ruotsin mallin mukaan kun liityt sivutieltä ns. päätiehen niin se liittymäkaista jatkuu PÄÄTIENÄ eikä suinkaan minään sivutienä jolta liitytään päätielle!
        Ja joo, JOS päätiellä pidettäisiin lain vaatimat turvavälit niin eihän suomen kiihdytyskaista -systeemi huono olisi muttakun jokainen joka on käynyt edes kerran tuolla liikenteessä tietää että riittävän turvavälin näkeminen on tyyliin yhtä "helppoa" kuin sen neulan löytäminen heinäsuovasta...


      • Olkaapa Rehellisiä
        aatoolija kirjoitti:

        Siinä taas joku kotipoliisi puhuu asiasta mistä ei mitään ymmärrä!
        Kiihdytyskaistalta tulevia ei kannata väistää jos omaa tyyliin "kaikenlaisen törtön" ns. "osaamisen" liikenteessä.
        Itse olen omistanut ajokortin yli 20v ja aika monta kertaa on tullut oltua kiihdytyskaistan kohdalla niin liittyjänä kuin tietä ajavanakin ja olen aina mahdollisuuden mukaan antanut tilaa tielle liittyjille jos vain vasemman puoleisen kaistan liikenne on sen sallinut.
        Tuo liittyjän takia tehtävä kaistanvaihto ei todellakaan ole tarpeeton sillä usein kiihdytyskaistalle tulevat autot tulevat liikennevalojen päästämänä jonona jolloin tuo jono tyyliin pysähtyy jos kaksikaistaisella tiellä ajavat eivät anna joustoa väistämällä vapaalle vasemmalle kaistalle.
        Suomessa pitäisikin ottaa mallia (jälleen taas fiksummista Ruottalaisista) koska siellä kaksikaistaisille teille rakennetaan ns. "kiihdytyskaistat" oikeaoppisesti siten että ns. "kiihdytyskaista" jatkuu tienä ilman kolmioita ja ns. päätietä ajavilla se vasen kaista loppuu siinä missä Suomessa loppuu se oikealta liittyvien kiihdytyskaista.
        Käytännössä Ruotsin malli toimii siten että kun ajat kaksikaistaista tietä sillä lain velvoittamalla oikealla kaistalla niin liittymän kohdalla oikealle puolelle viereesi ilmestyy uusi kaista samalla kun hetken päästä se vasemmalla puolellasi oleva kaista loppuu.
        Tämä merkitsee sitä että huomaat olevasikin vasemmalla kaistalla ja sinun pitää lain mukaan ajaa oikeaa kaistaa niin sovitat nopeutesi sen oikean kaistan mukaan ja liityt siihen.
        Aivan mielettömän yksinkertaista touhua ja niin sujuvaa kuin ikinä vain olla ja voi mutta ilmeisesti Suomen umpijunteilla tiesuunnittelijoilla ei ylpeys anna periksi matkia isoveljen näyttämää mallia vaan hakataan päätä seinään tekemällä yhä edelleenkin kaksikaistaisia teitä tuolla tyhmääkin tyhmemmällä kärkikolmiolla varustetulla liittymäkaistalla jonka tueksi on aikoinaan säädetty laki joka kieltää päätietä ajavaa tekemästä liikennettä sujuvaksi!
        Swenskit nauraa meidän älyttömille liikenne"järjestelyille" ja kiitos kuuluu siitä Suomalaiselle kateudelle joka ei suostu myöntämään sitä että turvallisuuden kustannuksella ei surmin suinkaan tehdä niinkuin oikeasti pitäisi.....

        Olisikin hauska nähdä, että miten nämä valopäät ajavat kun liittymästä tulee rekka samaan aikaan. Epäilemättä he hiljeltävät nopeutensa 60 km/h? Aloittakaa !"#¤%!!! se ohitus ajoissa niin ei tarvitse puhua väistämisestä! Ja kortti pois näiltä joiden mielestä väistäminen on tarpeetonta. Nimenomaan he aiheuttavat kolareita.


      • sujuvaa liikumista.
        aatoolija kirjoitti:

        Hei HALOOO!!!! Onko ketään kotona???
        Kerro kuule Prolativiteetti ihmeessä mistä pirusta se autojono ilmestyy sinne päätielle???
        Sinun älynväläyksesi mukaan ne päätiellä ajavat autot ovat tipahtaneet taivaasta sinne ja ilman kaistanvaihtoa koska aivan selvästi näytät tyhmyyttäsi unohtavan että suomessa joka ikinen päätiellä ajava on jo joutunut tekemään kaistanvaihdon LIITTYESSÄÄN päätien liikenteeseen!
        Jos et olisi takahikiän peräkammaripoika jonka kokemukset nelikaistaisista teistä on saatu ainoastaan niiltä kyläseuran järjestämiltä bussimatkoilta maatalousnäyttelyihin niin voisit edes yrittää käsittää miten älyttömän typerä systeemi on tämä suomen kiihdytyskaista -systeemi verrattuna ruotsin ja norskien malleihin.
        Jos et tajua tuosta kirjoittamastani asian yksinkertaisuutta niin sinun kannattaa unohtaa koko asia sillä tältä pallolta ei löydy niin paljoa rautalankaa josta saisi väännettyä esimerkin sinun "ymmärtämyksesi" tasoiselle valopäälle....

        heh...... ei tuo prolativiteetti osannu vastata sun yksinkertaseen kysymykseen ;) ....virnistelee ;)
        oon itsekkin ajanu tuossa uumajan lähistöllä yhtä sellasta motaria jossa liittyminen päätielle on sama ku ajais päätietä eikä tarvi kytätä sivupeiliin tai olan yli, antaa mennä vaan...... jos joku ilmestyy kaks kaistasta tietä ajaessa siihen vasemmalle kaistalle niin se vasemmalla kaistalla ajaja katselee rauhassa meneekö mun eteen vai taakse sille lain määräämälle oikenpuoleiselle kaistalle... aivan käsittämättömän yksinkertaista liikennettä ja ei voi ku ihmetellä miks suomen tiestöjen suunnitteluista vastaavat insinjöörit on niin urpoja etteivät suostu rakennuttamaan tuollasia oikeesti toimivia liittymiä......
        suomessa itketään pilkunnussijoiden toimesta sitä ettei kiihdytyskaistalta tulevaa saa päästää sujuvasti liikenteen sekaan ku vittu laki kieltää vasemmalle kaistalle menemisen ilman ohitustarvetta! vittu mitä urpoja nuo vässykät kotipoliisit on!


    • lopputarinoille83583

      Keksitty tarina. Ei varmasti saa sakkoja jos väistää rampilta tulevaa vasemmalle kaistalle ja jos tekee sen turvallisesti. Aloitusviestin kirjoittaja kuuluu todennäköisesti näihin vasemman kaistan kaahaajiin jotka kuvittelevat vasemman kaistan olevan joku autobahn ja joita ärsyttää kun ihmiset väistävät vasemmalle kaistalle. Laki ei vaadi väistämistä vasemmalle mutta ei se sitä kielläkkään. Helposti voi sano että oli aikomus ohittaa vähän kauempana edellä ajava ja sen takia vaihtoi kaistaa, joten eihän sitä voi edes todistaa että sen teki rampilta tulevan väistämiseksi.

      • Lue lakia

        Käy autokoulusi uudestaan livenä eikä kirjekurssina.
        Maailma on pullollaan näitä valopäitä, jotka lapsellisesti jankkaavat, että "aina voi väittää" tai "et voi todistaa".
        P.S. rikos ei muutu rikokseksi vasta todistettaessa, eikä todistus vaikuttaa syyllisyyteen, ainoastaan tuomion antamiseen.


    • Team Ahma

      Mulla ei oo mitään poliiseja vastaan. Olen jopa sitä mieltä, että poliiseja pitäis palkata lisää, mutta ei tällaiseen toimintaan, jossa joku harvinaisesti joustaa liikenteessä ja ottaa huomioon muita tielläliikkujia, niin annetaankin hänelle sakkoja.

      Nythän ongelma oli poliiseilla, ei sakotettavalla. Ongelman nimi on - VIRKAINTOISUUS! Esimiehen asemassa kyllä kysyisin jo, että eikö enää muuta keksineet. Olis varmaan ollut jo hyvinkin kahvitauon paikka. (ABC)

      Joku mainitsi, että turhaa puokkoilua. Taitaa olla ite varsinainen puokkoilija, tallaisten kuskien kannattaa tosiaan pysyä kaistallaan, ettei vaan sattuis mitään.

    • Ohittaminen onnistuu

      Oululaisen törpön keksimä tarina koko juttu. Väistäminen sinänsä on kielletty, mutta liikenteen lukeminen ja riittävän ajoissa liittyjän ohittaminen vasenta kaistaa käyttäen ei ole!!!! Olen lukuisia kertoja nähnyt poliisienkin toimivan noin. Pois liikennesilmän päältä istumasta.

    • sakkoa tulee

      Tästähän oli pari vuotta sitten juttua lehdessä. Vasemmalle kaistalle EI SAA siirtyä väistääkseen kolmion takaa tulevaa. Kolmion takaa tuleva väistää ja tarvittaessa pysähtyy, jos tilanne ei salli ryhmittymistä.

      Näin maalaisjärjellä ajateltuna moottoritiellä ajava voi hidastaa vauhtia sopivasti tai kiihdyttää alta pois.

      • tasaisesti!

        > ...hidastaa vauhtia sopivasti tai kiihdyttää..."

        _EI_ näin.

        Jos haluat jotenkin helpottaa tielle liittymistä, ÄLÄ TEE MITÄÄN muuta kuin jatkat ajamista kuten ennenkin. Se on kaikkein helpoimmin ennakoitavaa käytöstä. Jos alat hidastella moottoritiellä, aiheutat heti takanatuleville ongelmia. Kiihdyttäminen toki voisi käydä, mutta yleensä se johtaa ylinopeuteen. Ja siihen, että liittyjän pitäisi kiihdyttää samaan tahtiin päästäkseen väliin.


      • meinasti kolahtaa
        tasaisesti! kirjoitti:

        > ...hidastaa vauhtia sopivasti tai kiihdyttää..."

        _EI_ näin.

        Jos haluat jotenkin helpottaa tielle liittymistä, ÄLÄ TEE MITÄÄN muuta kuin jatkat ajamista kuten ennenkin. Se on kaikkein helpoimmin ennakoitavaa käytöstä. Jos alat hidastella moottoritiellä, aiheutat heti takanatuleville ongelmia. Kiihdyttäminen toki voisi käydä, mutta yleensä se johtaa ylinopeuteen. Ja siihen, että liittyjän pitäisi kiihdyttää samaan tahtiin päästäkseen väliin.

        ja sit joku seitanin toyota-homppeli rysäyttää sun kylkeen, kun luulee että teet aina saman rikkeen kuin hän eli väistät.


      • tasaisesti!
        meinasti kolahtaa kirjoitti:

        ja sit joku seitanin toyota-homppeli rysäyttää sun kylkeen, kun luulee että teet aina saman rikkeen kuin hän eli väistät.

        Eli on tehtävä virhe ennen kuin toinen ehtii tehdä. Ei kuullosta hyvältä neuvolta liikenteeseen.

        Tärkeintä kaikkien kannalta on ennakoitavuus. Sitä varten säännöt ovat, että edes jollain tasolla voi ennakoida. Ja se joka ajoi sääntöjen vastaisesti maksaa korjaukset.


      • öööööööööööööööööööö

        Eli kun joku pappa tulee kolmion takaa eteen ajaen kuuttakymppiä ei muuta kuin kylkeen ajaen kun toiselle kaistalle ei saa väistää.

        Ongelma on, että suomalaiset eivät tiedä mikä on kiihdytyskaista.


      • Olkaapa Rehellisiä

        Näin maalaisjärjellä ajateltuna, niin moniko hidastaa perään?


    • pena-ali

      Moottoritielle liittyvän on väistettävä moottoritiellä ajavaa. Moottoritiellä ajavan on täten turha kaistaa vaihtaa, kuten jo autokoulussa opetetaan. Parhaiten liittymistä voi helpottaa ajamalla rajoitusten mukaan tasaisella nopeudella ja pitämällä riittävän turvavälin edellä ajavaan.

      • Olkaapa Rehellisiä

        Aivan. Ongelmana onkin se enemmistö joka ajaa jatkuvaa ylinopeutta. Moniko ajaa moottoritiellä Suurinta Sallittua Nopeutta?


    • parasdatsuni

      Mulla ei ole niin rautaiset hermot että ajelisin vakkaripäällä laput silmillä,
      kansantautiin kuuluu että kiihdytetään vasta motarilla eikä rampilla ja joskus osuu motarille tulijan kuolleeseen kulmaan kun kiihdytyskaista loppuu.Useamman kerran olisi kolissut jollen olisi viimehetkellä jarrutellut.

      Itse kun näen noita ajovammaisia edelläni jotka etenevät rampille tasaista 60kmh niin hidastan reilusti ja jätän 500m rakoa, sitten talla pohjaan että riisikuppi kiihtyy 100/120kmh ja monesti siinä tulee ohitettua se hidastelijakin ennenkuin se on saanut junnattua rampin loppuunasti.

      • gik80

        Niin ja kiihdytyskaista loppuu siihen mistä katkoviiva alkaa. Katkoviivan alue on siirtymäkaista.


    • älä väistä

      no ei tietenkään pidä väistää!

      VÄISTÄMISVELVOLLISUUS on toisella, silloin EI pidä alkaa
      väistelemään eikä vahtamaan kaistaa

      • motorbahn'

        Mikä on vaikeaa ?? Motarilla ajava menee tasaista nopeutta ja hänen liikkeet on ennalta-arvattavissa. Liittymästä tuleva sovittaa nopeutensa motarille käyväksi niin homma sujuu ihan hyvin. JOs motarilla olija kiihdyttää tai jarruttaa tai vaihtaa kaistaa, niin homma menee pipariksi. Näin se vaan on .
        Ylikohteliaisuus on tässä vain haitaksi ja aiheuttaa vaaraa muille.


      • olkaapa rehellisiä

        Lässyn lässyn. Paljonko löydään vetoa, että käytännössä väistät hyvin usein? Vai väitätkö, että jarrutat perään? Se jos mikä on vaarallista moottoritiellä. En usko hölmöä väitettäsi.


    • opetelkaa ajamaan

      Iso ongelma tuntuu olevan että ihmiset eivät osaa kiihdyttää,vaan körötellään moottoritielle 60kmh suoraan eteen..Vaihtoehtoina on kaistanvaihto ja ohitus,tai jarrut pohjaan.Itse en väistä koskaan moottoritielle tulevaa jos on tilaa edessä tai takana.Urpot eivät tunnu osaavan ryhmittyä taakse,vaan aletaan polkemaan sitä 1.6l nuhapumppua vasta sitten kun ollaan kiihdytyskaistan lopussa ja yritetään kiilata eteen,mikä ei tietenkään onnistu kun auto ei mihinkään kiihdy.Sit on pakko kiilata kylkeen kun kaista loppuu kesken.Suomalaiset on vitun tyhmää kansaa.

      • Kyllähän

        maassamme on moottoriteille tullessa aivan liian usein ihan onnettoman pituinen kiihdytyskaista. Itselläni on keskiverto perheauto ja monessa paikassa on aivan mahdotonta saada se kiihtymään kunnolla vaikkapa 120 km/h-rajoituksella olevalle tielle. Vieläpä niin että liikennevirtaan liittyminen sujuisi joustavasti. Kuuluisi jonkinlainen mitali kihdytyskaistojen pituudesta päättäville:)


      • uusi poloilija
        Kyllähän kirjoitti:

        maassamme on moottoriteille tullessa aivan liian usein ihan onnettoman pituinen kiihdytyskaista. Itselläni on keskiverto perheauto ja monessa paikassa on aivan mahdotonta saada se kiihtymään kunnolla vaikkapa 120 km/h-rajoituksella olevalle tielle. Vieläpä niin että liikennevirtaan liittyminen sujuisi joustavasti. Kuuluisi jonkinlainen mitali kihdytyskaistojen pituudesta päättäville:)

        No jopa oli väite. Minulle taas on kovasti esitetty, kuinka nykyaikaiset perheautot ovat NIIN tehokkaita, etten uskoisikaan. No, kai se keskiverto perheauto on sitten jotain 10-11 v. vanha. Luulisi kuitenkin sen ikäisen Corolla 1.6:n selviävän tästä haasteesta.

        Oma pikkuinen Polo 1.2 on kiihtynyt 70 hv:n maksimitehoisella moottorillaan kaikista liittymistä moottoritielle ilman ongelmia. Toki kiihdytyskaistat saisivat toisinaan olla pitempiäkin jo turvallisuuden parantamiseksi, mutta jos 10-vuotiaan 1.6-Corollan 110 hv:sta on edes 100 jäljellä, eikö ongelma ole enemmän ratin takana?


      • uusi poloilija kirjoitti:

        No jopa oli väite. Minulle taas on kovasti esitetty, kuinka nykyaikaiset perheautot ovat NIIN tehokkaita, etten uskoisikaan. No, kai se keskiverto perheauto on sitten jotain 10-11 v. vanha. Luulisi kuitenkin sen ikäisen Corolla 1.6:n selviävän tästä haasteesta.

        Oma pikkuinen Polo 1.2 on kiihtynyt 70 hv:n maksimitehoisella moottorillaan kaikista liittymistä moottoritielle ilman ongelmia. Toki kiihdytyskaistat saisivat toisinaan olla pitempiäkin jo turvallisuuden parantamiseksi, mutta jos 10-vuotiaan 1.6-Corollan 110 hv:sta on edes 100 jäljellä, eikö ongelma ole enemmän ratin takana?

        Itsekin mietin, missä noita liian lyhyitä kiihdytyskaistoja oikein on. Varmaan niitä jossain on, mutta ei nyt kovin paljoa kuitenkaan...


      • Ent. kangasalalainen
        The_Rat kirjoitti:

        Itsekin mietin, missä noita liian lyhyitä kiihdytyskaistoja oikein on. Varmaan niitä jossain on, mutta ei nyt kovin paljoa kuitenkaan...

        Kangasalla, kun nouset Vatialantieltä Lahdentielle kohti Kangasalan keskustaa, on todella lyhyt kiihdytyskaista.

        http://maps.google.com/?ll=61.482788,23.967642&spn=0.002026,0.005016&t=m&z=18&vpsrc=6&layer=c&cbll=61.482788,23.967642&panoid=jvJl9HH3XgMxMvLnRCIs8A&cbp=12,124.46,,0,0

        Tuo ei ole moottoritie, eikä ainoa liian lyhyt kiihdytyskaista Suomessa, mutta käy valitettavan hyvästä esimerkistä kun kysellään liian lyhyiden kiihdytyskaistojen perään. Ihanneolosuhteissa mutkan pystyy ajamaan viittäkymppiä, ja silloin voi vauhdin saada nousemaan yli kahdeksankympin ennen kiihdytyskaistan loppumista. Mutta, hyvissä olosuhteissa paikalla on satasen rajoitus, huonoissa kahdeksankympin. Huonoissa olosuhteissa nopeuden saa kiihdytyskaistalla nousemaan ehkä lähelle seitsemääkymppiä.

        Tuolla paikalla tarvitaan siis joustavuutta niiltäkin, jotka ajavat Lahdentietä. Kaikki usein tuolla ajavat tämän tietävätkin, ja osaavat antaa tilaa, mutta aina välillä kiihdytyskaistalta tulevia ei autetakaan ja suma on valmis.


      • Ent. kangasalalainen kirjoitti:

        Kangasalla, kun nouset Vatialantieltä Lahdentielle kohti Kangasalan keskustaa, on todella lyhyt kiihdytyskaista.

        http://maps.google.com/?ll=61.482788,23.967642&spn=0.002026,0.005016&t=m&z=18&vpsrc=6&layer=c&cbll=61.482788,23.967642&panoid=jvJl9HH3XgMxMvLnRCIs8A&cbp=12,124.46,,0,0

        Tuo ei ole moottoritie, eikä ainoa liian lyhyt kiihdytyskaista Suomessa, mutta käy valitettavan hyvästä esimerkistä kun kysellään liian lyhyiden kiihdytyskaistojen perään. Ihanneolosuhteissa mutkan pystyy ajamaan viittäkymppiä, ja silloin voi vauhdin saada nousemaan yli kahdeksankympin ennen kiihdytyskaistan loppumista. Mutta, hyvissä olosuhteissa paikalla on satasen rajoitus, huonoissa kahdeksankympin. Huonoissa olosuhteissa nopeuden saa kiihdytyskaistalla nousemaan ehkä lähelle seitsemääkymppiä.

        Tuolla paikalla tarvitaan siis joustavuutta niiltäkin, jotka ajavat Lahdentietä. Kaikki usein tuolla ajavat tämän tietävätkin, ja osaavat antaa tilaa, mutta aina välillä kiihdytyskaistalta tulevia ei autetakaan ja suma on valmis.

        Pitäisi käydä ajamassa, googlen kuvista ei voi varmasti sanoa, mutta vähän ihmettelen, jos tuossa mutkassa ei yli 50 km/h onnistu mukavasti.


        Mutta kuten sanoin, varmaan niitä jossain on, mutta ei nyt kovin paljoa kuitenkaan.


      • .....
        The_Rat kirjoitti:

        Itsekin mietin, missä noita liian lyhyitä kiihdytyskaistoja oikein on. Varmaan niitä jossain on, mutta ei nyt kovin paljoa kuitenkaan...

        "Itsekin mietin, missä noita liian lyhyitä kiihdytyskaistoja oikein on. "

        Löytyy useita ja myös paikkoja josta se puuttuu kokonaan. Tosin ei moottoriteiden kohdalla mutta kummiskin.


      • ..... kirjoitti:

        "Itsekin mietin, missä noita liian lyhyitä kiihdytyskaistoja oikein on. "

        Löytyy useita ja myös paikkoja josta se puuttuu kokonaan. Tosin ei moottoriteiden kohdalla mutta kummiskin.

        Muualla kuin moottoritiellä saa periaatteessa väistääkin vasemmalle, kunhan ei kenenkään päälle/eteen tunge.

        Moottoritiellä tuo kielto on ihan looginen, siellä kun ei saisi ohittaa oikealta, niin vasemmalle väistävä saattaa luoda tukoksen, josta ei laillisesti ohi pääse. Käytännössäkin usein väistelijät jäävät ajamaan kiihdytyskaistalta tulevan vierelle pitkiksi ajoiksi.


    • Yualle

      Pakko on noin poukkoilla, kun ajetaan olemattomin välein.

    • Selvät säännöt

      Itselle on ollut autokoulusta lähtien AIVAN SELVÄÄ että kun ajan moottoritietä, EN VÄISTÄ liittymästä tulevia, vaan he väistävät minua. Aivan yksinkertaista, ja selvää.

      Kun vain kaikki toimisivat tämän mukaan, niin epäselvyyksiä ei olisi. Epäselvyyksiä tulee, kun kaikki alkavat ajaa vähän niinkuin omien sääntöjensä mukaan. Pahimpia häröilijöitä ovat nämä "maanteiden ritarit", lue: ylikohteliaat ei -oikeuksiaan käyttävät "herrasmiehet".

    • 23112011

      Sakot ovat oikeutetut, turha niistä on sen enempää nurista.
      Jos on autokoulun käynyt, niin tietää kyllä, että väistäminen on sakon alaista.
      Mutta kuten sanottu, jos turvavälit olisi kunnossa, ei tarvitsisi miettiä tällaisia asioita.
      Siispä terveiset kaikille bemari, audi ja mersu-kuskeille...katsotaan ketä naurattaa siinä vaiheessa, kun joudutaan tekemään äkkijarrutuksia...minua ei haittaa vaikka auto menee kasaa, mutta teillä voipi tulla itku silmään.
      Älä siis roiku persauksissani...jos näet rekkarini, olet auttamattomasti liian lähellä.
      Kiitos.

    • "lähes keskiverto"

      Liikenteen sujuvuus olisi taattu, jos kaikki käyttäytyisi liikennesääntöjen mukaan.
      Rampilta tulija ei yrittäisi ängetä liian ahtaaseen väliin, mikäli tiedostaisi mahtumisen mahdottomuuden.
      Kaistaa vaihtavat änkee ja tunkee, niin kauan kun kaistaa vaihtavaa väistellään,

      Hämeenlinnan moottoritiellä kuoli motoristi autoilijan tarpeettoman kaistanvaihdon seurauksena.

      • Paikallinen suuruus

        >Hämeenlinnan moottoritiellä kuoli motoristi autoilijan tarpeettoman kaistanvaihdon seurauksena.

        Milloinkohan tuo on tapahtunut kun en ole kuullutkaan.Taisit keksiä koko jutun.


      • :-o
        Paikallinen suuruus kirjoitti:

        >Hämeenlinnan moottoritiellä kuoli motoristi autoilijan tarpeettoman kaistanvaihdon seurauksena.

        Milloinkohan tuo on tapahtunut kun en ole kuullutkaan.Taisit keksiä koko jutun.

        Kyllä siihen linkki löytyy jostain, jos kirjoittaja haluaa kertoa.

        Muuten tuo on faktoidi. Siis "tosiasia", joka ehkä voisikin olla totta. Kunhan kukaan ei tarkista.


    • jurke33

      taitaa olla ainoa asia mikä kieltää ton kaistan vaihdon että sillä kohdalla on sulkuviiva eli yhtenäinen valkoinen viiva voit vaihtaa kaistaa ennen tuota viivaa
      jotta voi antaa tilaa toisille tietenkin jos toinen kaista on vapaa

    • jurpeli

      Olen pitänyt nyrkkisääntönä seuraavaa. Tyhjällä tiellä ennakoin ja pidän vauhtini tasaisena, mutta en vaihda kaistaa. Vilkkaassa liikenteessä annan tilaa mahdollisuuksien mukaan vaihtamalla kaistaa, koska virkavalta ei voi väittää kaistan vaihtoa turhaksi, koska tie on täynnä ohitettavia.

      Ihmettelen tosin miksi ketjun aloittaja ei selvinnyt varoituksella. Lyhytnäköistä toimintaa poliisilta.

    • Oli tiedossa joo

      Sääntöjen mukaan ei saa väistää (oli tieodssa). Käytäntö on usein toinen kun kolmion takaa liittymästä tuleva mokailee eikä sovita nopeuttaan pääväylällä vallitsevaan nopeuteen. Tällöin joutuu pakostakin joskus väistämään ettei tapahdu kolaria.

    • Ammattilainen

      No sanonhan kyllä, että nyt kyllä pliisilla meni puurot ja vellit sekaisin!!!!
      Äly hoi virkavalta, onko turvallisenpaa pysäyttää tai hidastaa kiihdytyskaistalle????
      En suostuisi maksamaan vaan katsoisin oikeuden päätöksen ensin!
      Tilanne ja olosuhteet tulee huomioon ottaa elikkä vaaran ja vahingon välttämiseksi
      parempi väistää turvallisesti hyvällä pelisilmällä varoen kuin ajaa päin
      kiihdytyskaistaa tulevia. Eikö muka virkavalta ymmärrä sujuvuudesta mitään????
      Katsokaapas vaikka Ruotsissa tai Saksassa miten homma oikein toimii....

      • metsäkansaa

        Katsella voit missä tahansa. Yleensä kuitenkin tätä kieltä puhuvat ajelevat tässä junttien maassa. Täällä mennään sääntöjen mukaan, varsinkin jos se on itselle kätevämpää. Toiselle EI anneta tilaa.

        Tämä kansa vain on tullut niin myöhään metsästä, että jokaiselle pitää olla vielä oma tie. Muuten mahtuminen on onnenkauppaa...


      • uijokla
        metsäkansaa kirjoitti:

        Katsella voit missä tahansa. Yleensä kuitenkin tätä kieltä puhuvat ajelevat tässä junttien maassa. Täällä mennään sääntöjen mukaan, varsinkin jos se on itselle kätevämpää. Toiselle EI anneta tilaa.

        Tämä kansa vain on tullut niin myöhään metsästä, että jokaiselle pitää olla vielä oma tie. Muuten mahtuminen on onnenkauppaa...

        Ei anneta turhaan tilaa, eikä pidäkään antaa. Mietipä mitä tapahtuu, jos opetellaan aina antamaan tilaa väistämisvelvolliselle liittyjälle, ja sitten ohituskaistalla onkin joku ohittamassa peilin kuolleessa kulmassa. "Kun tuli kiire väistää liittyjää, eikä siinä ehtinytkään varmistua, että onko kaista vapaana..." Tarpeeksi monta miljoonaa kertaa kun tiestöllämme tehdään näitä turhia väistöjä, tulee tämä tilanne takuulla eteen. Ja sitten rytisee ja syyllisyyttä ihmetellään.

        Oletko huomannut, että liikenteen ammattilaiset eli rekkakuskit väistelisivät liittymistä tulevia henkilöautoja? No enpä minäkään, ota heistä opiksi.


      • aatoolija
        uijokla kirjoitti:

        Ei anneta turhaan tilaa, eikä pidäkään antaa. Mietipä mitä tapahtuu, jos opetellaan aina antamaan tilaa väistämisvelvolliselle liittyjälle, ja sitten ohituskaistalla onkin joku ohittamassa peilin kuolleessa kulmassa. "Kun tuli kiire väistää liittyjää, eikä siinä ehtinytkään varmistua, että onko kaista vapaana..." Tarpeeksi monta miljoonaa kertaa kun tiestöllämme tehdään näitä turhia väistöjä, tulee tämä tilanne takuulla eteen. Ja sitten rytisee ja syyllisyyttä ihmetellään.

        Oletko huomannut, että liikenteen ammattilaiset eli rekkakuskit väistelisivät liittymistä tulevia henkilöautoja? No enpä minäkään, ota heistä opiksi.

        Kylläpä vain noita rekkakuskeja jotka antavat tilaa kiihdytyskaistalta tuleville on tuolla liikenteessä.
        Tosin rekkamiehet eivät helpolla anna tilaa liittyjille etenkin silloin kun liikennettä on paljon ja oikealle kaistalle palaaminen saattaa käydä mahdottomaksi varsinkin kun suomalaisille autoilijoille näyttää olevan tuntematon käsite se turvaväli.
        Eli täysin ymmärrettävistä syistä raskas kalusto ei helpolla anna tilaa koska palaaminen oikealle kaistalle on pitkällä ja raskaalla kalustolla himppusen vaikeampaa kuin pakuilla ja henkilöautoilla...


      • uijokla
        aatoolija kirjoitti:

        Kylläpä vain noita rekkakuskeja jotka antavat tilaa kiihdytyskaistalta tuleville on tuolla liikenteessä.
        Tosin rekkamiehet eivät helpolla anna tilaa liittyjille etenkin silloin kun liikennettä on paljon ja oikealle kaistalle palaaminen saattaa käydä mahdottomaksi varsinkin kun suomalaisille autoilijoille näyttää olevan tuntematon käsite se turvaväli.
        Eli täysin ymmärrettävistä syistä raskas kalusto ei helpolla anna tilaa koska palaaminen oikealle kaistalle on pitkällä ja raskaalla kalustolla himppusen vaikeampaa kuin pakuilla ja henkilöautoilla...

        No sulla on sitten erilaisia havaintoja. Omien havaintojeni mukaan rekkakuskit väistävät lähinnä toisia rekkoja, koska tietävät yhdistelmällä liittymisen vaikeuden. Minäkin annan tilaa niille isoille ja hidasliikkeisille ajoneuvoille, jotka _tarvitsevat_ tällaisia poikkeamisia säännöstä. Henkilöautolla liikkuvan pitää päästä omin avuin liikenteen sekaan, kun kerran olen sen tilan eli turvavälin eteeni jättänyt, enkä muutenkaan asiaa vaikeuta.


      • Opetettu autokouluss

        Kiihdytyskaistan alkuun on pysähdyttävä jos tarve vaatii. Sillä tavalla jää koko kiihdytyskaista aikaa kiidytää ja liittyä.


    • näinsevaanon..

      Ei ole totta aloittajan jutut, mutta jos tarkoituksena oli herättää keskustelua, sehän kyllä onnistui. Poliisi ei sakota liittymästä tulevan auton ohittamisesta, eikä muidenkaan autojen ohittamisesta.

    • Liian usea niin ajaa

      Onko se oikeasti helpompi liittyä moottoritielle 80 km/h kuin 120 km/h?

    • jep jep

      siis mitä? Tuliko ohituskaistalla takaa auto? No joo. Siellä on kolmio, mutta poliisi ei varmasti sakota siitä, jos luovut etuajo-oikeudestasi. Tai jos sakottaa, niin on väärässä. Kerro kaikki.

    • haistnyjjo

      Typerä trolli. Haista Pee!!!

    • Ei urpoille

      Justiin S U N kaltaset U R P O T on liikenteessä haitaksi. Pitävät kynsin hampain kiinni omasta etuajo OIKEUDESTAAN, ajavat liian lähellä edelläajavaa ja siten mm. vaikeuttavat rampeilta littymistä ja haittavat käytöksellään liikenteen yleistä sujuvuutta. Liikenteessä tarvitaan pelisilmää ja joustoa puolin ja toisin. Liikennesääntöjä rikkomatta tietysti!

    • Spekulaattori

      Muistaakseni ruotsissa on päinvastoin. Siellä pitää väistää, jos pystyy.
      Ja minusta suomessa oli sama sääntö aiemmin.
      Kyllä tää suomen malli on mielestäni vaarallisempi versio.

      • 46 vuotta

        on Suomi pieni maa ja pysyykin sellaisena, edistyksellisissä maissa on jo liikennemerkki liittymäliikenteeseen ns; VETOKETJU. Arvatenkin aivan uusi tapaus meille ja etenkin typerille liikennettä valvoville tuleville poliisimestareille, luoja meistä heistä varjelkoon.


      • jeparipari
        46 vuotta kirjoitti:

        on Suomi pieni maa ja pysyykin sellaisena, edistyksellisissä maissa on jo liikennemerkki liittymäliikenteeseen ns; VETOKETJU. Arvatenkin aivan uusi tapaus meille ja etenkin typerille liikennettä valvoville tuleville poliisimestareille, luoja meistä heistä varjelkoon.

        Aivan oikein! Aloittaja todennäköisesti kuuluu siihen roskasakkiin joka ei piittaa nopeusrajoituksista ts. ajaa vasenta kaistaa toistakymmentä km/h ylinopeutta ja sitten kitisee täällä kun joku tulee "jarruksi" HÄNEN eteensä.


    • Tee valitus
      • :-o

        Kerropa nyt vähän tarkemmin noista "puolellasi olevista" pykälistä. Kiinnostaa...


    • Oulun poika..

      Kaikille on helpointa, kun moottoritiellä ajavat normaalisti ilman väistöliikkeitä yms. Näin ryhmittyvät voivat ennakoida ja ryhmittyä sopivaan väliin.

    • Väistän Tarvittaessa

      Idioottien touhuja. Poistetaan se vasen kaista liittymän kohdalta.

    • Bussikuski

      Mä olen kyllä jo autokoulussa saanut opettajalta tiedon että liittymästä moottoritielle pyrkivän voi päästää tulemaan motarille, kunhan itse ajaa kyseisestä ajoneuvosta OHI, eli ei jää sen taakse sen jälkeen kun on ensin antanut tietä! Ilmeisesti oon saanut sitten väärää tietoa!

      • Bussikuski

        Siis että siirtyy ohituskaistalle ja painelee menemään.Siis ilman ylinopeutta tietenkin!


    • Ros Kaposti

      Yksinkertaiset säännöt tuottavat monelle ongelmia , sääntöjen noudattaja koetaan useammin kusipääksi

    • Daf dafodil

      Saahan mootoritiellä peruuttaa jos Daf kulkee satasta, siis mitä vaan kaistaa. Ehhehee tuota jankkausta.
      Toivo

    • joojoo

      vielä kun kiihdytys kaistalta tulevat oikeasti kiihdyttäisivät mutta kun pitää jäädä nussimaan siihen ja sitten alkaa väen väkisin tunkemaan motarille eteen ja sitten jarrutellaan oikein porukalla kun yksi ei löytänyt oikeaa polkusinta kärrystään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5910
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5525
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5237
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3225
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2779
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2591
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2280
    8. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2080
    9. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1801
    Aihe