PALJON LOPPUVELKAA, niin...

Tyytykää vähään.

...olkaa hyvät ylivelkaisella autolla ajelevat tyytyväisiä, jos joku autoliike hyvää hyvyyttään ottaa vaihdossa ylivelkaisen tötterönne!

Jos autosi kaupallinen arvo on vaikkapa 10000euroa ja siitä on sinulla vielä velkaa 12000euroa, niin aikalailla on tekemätön paikka liikkeelle kuin liikkeelle ottaa tuollaista vaihdossa.

Tai peremmassakin tapauksessa, velka=sama kuin auton kaupallinen arvo; silloinkin tyytyväinen saat olla jos saat autosi jättää liikkeeseen loppuvelalla.

Näitä "loppuvelkaa vielä xxxx-euroa" vaihtohaaveilijoita liike kohtaa päivittäin ja useita. Pitäkää pipoistanne kiinni ja istukaa tukevasti, kun kuulette totuuksia autonne vaihtoarvosta ja tyytykää siihen, mitä tarjotaan.

Monikin kun tällä palstalla puhuu, että on "ostajan markkinat"... se lienee osittain totta ja em. tapauksissahan ostajan ominaisuudessa onkin se autoliike, ette te, arvoisat ylivelkaisella ajelevat.

30

4128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vähällä saa...

      "Monikin kun tällä palstalla puhuu, että on "ostajan markkinat"..."

      Niin on, kun etsii rahan kanssa autoa (ilman ylihintaista vaihtaria) niin monissakin liikkeissä on vallan edullisia hintoja.

    • Ja järki mukaan.

      Kantaaottamatta siihen, onko sitä loppuvelkaa liikaa vai ainoastaan jonkinverran, niin autoa vaihtoon tarjotessa pitää se loppuvelka muistaa vähentää auton vaihtoarvosta... ettei lähde siis oletetulla 10-tonnin markkinahintaisella 10000euron laskennallista vaihtohyvitystä havittelemaan, jos sitä velkaa on vaikkapa 3000euroa.

      Silloin järkevästi hinnoiteltuun autoon jos saa 5-6tuhannen hyvityksen niin hyvillään on syytä olla.

      Silloinhan käytännössä 10000euron pyyntisestä autosta saa lähes markkinahinnan vielä ottaen huomioon, että liikkeelle tuosta vaihdossa tulleesta on aina kuluja (pieniinkin korjailuihin ja siistimisiin helposti 500-2000euroa) ...ja jos se realistinen pyyntihinta on 10000euroa ja auto seisoo liikkeessä 9999euron pyynnillä pari-kolme kuukautta, niin ei ne vaihtarikaupat aina niin herkkua ole liikkeillekään, vaikka ns. paperilla kauppa näyttäisi liikkeelle kovinkin kannattavalta.

      • Käypä arvo

        Useampiakin rahoituksen alaisia autoja olen vaihtanut ja aina hyvitys on ollut käyvän arvon mukainen.


    • ihme hönö

      Miksi se sinua kiukuttaa?

    • näin on

      Huumekauppiaat koukuttaa samalla tapaa asiakkaansa.

    • Turhaa vouhotusta

      Mistä taas kerran vuodatus, missä ei ole mitään järkeä. En ole ikinä kuullut sellaisesta rahoituksesta missä auton arvo laskisi enemmän kuin loppuvelka. Poikkeuksen tekee uudet autot mitkä rahoitetaan "nollakäsirahalla", mutta näissäkin aika nopeasti loppuvelka jää auton arvoa pienemmäksi. Silloin kun rahoitukseen liittyy ns. iso viimeinen erä, niin se määritellään sen suuruiseksi, että auton todellinen arvo on viimeistä erää suurempi - poikkeuksiakin on mutta ne on todella harvinaisia.

      Yksinkertainen totuus on että velan arvo pienenee rahoitusajan kuluessa nollaan, ja autolla voi olla jäännäösarvoa vielä kymmeniä tuhansia.

      • Vouhaa turhotusta.

        "En ole ikinä kuullut sellaisesta rahoituksesta missä auton arvo laskisi enemmän kuin loppuvelka. "

        Ohhoh?
        Millähän alalla työskentelet, kun noin varmana osaat kertoa tuollaista potaskaa?

        Otetaanpa ihan random esimerkki:

        http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/4165389

        Maksappas tuosta 25000euroa, 5-vuoden rahoitus vaikkapa 5000euron käsirahalla (jopa ilman käsirahaa) niin voin taata, että ellei heti liikkeestä ulosajaessa, niin viimeistään vuoden-parin kuluttua totuus on se, että velkaa on enemmän, kuin tuon kikkareen kaupallinen arvo.


      • Rajusti ylihintaa
        Vouhaa turhotusta. kirjoitti:

        "En ole ikinä kuullut sellaisesta rahoituksesta missä auton arvo laskisi enemmän kuin loppuvelka. "

        Ohhoh?
        Millähän alalla työskentelet, kun noin varmana osaat kertoa tuollaista potaskaa?

        Otetaanpa ihan random esimerkki:

        http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/4165389

        Maksappas tuosta 25000euroa, 5-vuoden rahoitus vaikkapa 5000euron käsirahalla (jopa ilman käsirahaa) niin voin taata, että ellei heti liikkeestä ulosajaessa, niin viimeistään vuoden-parin kuluttua totuus on se, että velkaa on enemmän, kuin tuon kikkareen kaupallinen arvo.

        Pitää paikkansa että tässä mainitulla 5000E ylihinnalla ja 5000E käsirahalla auton arvo alenee alussa alle velka-arvon, mutta jo noin vuoden kuluttua velka on noin auton arvoinen, ja siitä eteenpäin velka on pienempi kuin auton arvo.


      • Harkintaa mukaan
        Vouhaa turhotusta. kirjoitti:

        "En ole ikinä kuullut sellaisesta rahoituksesta missä auton arvo laskisi enemmän kuin loppuvelka. "

        Ohhoh?
        Millähän alalla työskentelet, kun noin varmana osaat kertoa tuollaista potaskaa?

        Otetaanpa ihan random esimerkki:

        http://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/4165389

        Maksappas tuosta 25000euroa, 5-vuoden rahoitus vaikkapa 5000euron käsirahalla (jopa ilman käsirahaa) niin voin taata, että ellei heti liikkeestä ulosajaessa, niin viimeistään vuoden-parin kuluttua totuus on se, että velkaa on enemmän, kuin tuon kikkareen kaupallinen arvo.

        Miksi pitäisi maksaa 25000, kun käypä hinta on monta tonnia halvempi.


      • Vouhaa turhotusta.
        Rajusti ylihintaa kirjoitti:

        Pitää paikkansa että tässä mainitulla 5000E ylihinnalla ja 5000E käsirahalla auton arvo alenee alussa alle velka-arvon, mutta jo noin vuoden kuluttua velka on noin auton arvoinen, ja siitä eteenpäin velka on pienempi kuin auton arvo.

        Ok... ja millähän matikalla näin?

        Jos ja kun tuossa on ainakin 5000euron ison autoliikkeen marmorilattialisä, niin vuoden kuluttua autosta maksettu käsiraha 5tonnii 5tonnii lyhennyksiä korkoineen, eli autosta vielä vuoden päästä velkaa n.16500.
        (Vähenee velka n.3500euroa korkoihin käsittely- ym. kuluihin 1500 ensimmäisenä vuonna)

        Eli vuoden kuluttua; oletetaan vaikka dieselille ajomääräksi keskimääräiset 30tkm, eli 205tkm ajettuna vuoden kuluttua tuon auton kaupallinen arvo on jossain 12-15 tuhannen paikkeilla, ehkä vähemmänkin ja ihan maksimissaankin loppuvelan arvoinen.

        Ja tämä todellakin vain äkkiseltään poimintana esimerkkiauto... näitä "enemmän velkaa kuin markkina-arvo" tapaa autokauppias viikoittain ja yhteydenottoja "vaihtaisitteko halvempaan" ihan päivittäin.
        Ja valitettavan usein, vaikka kuinka hyväntahtoinen olisikin tuo kauppias, joutuu vastaamaan ettei kertakaikkiaan pysty, kun tuota velkaa on tuhansia yli auton markkina-arvon.

        Tämä on valitettavasti arkipäivää ja näillä näkymin vauhti senkun pahenee. Tosin autokauppiaille tämä on otollisinta aikaa ostella ulosmitattuja/ylivelkaisia autoja pois kuleksimasta, mutta harmillista niille, jotka jäävät pahimmillaan 10-20tonnia velkaa ja auto lähtee...


      • Niinpätiniinpä.
        Harkintaa mukaan kirjoitti:

        Miksi pitäisi maksaa 25000, kun käypä hinta on monta tonnia halvempi.

        Sitä minäkin ihmettelen, mutta kun on ostajia, joille se autokaupan marmorilattia ja lasiseinät luo kuvan siitä, että 25000 euron auton on pakko olla parempi, kuin toisen pienemmän liikkeen samanlainen auto vaikkapa 17-tuhannella.

        Näistäpä näitä aloituksen viittaamia ylivelkaisia autoja ja niiden hädissään olevia omistajia sitten tulee... ja ihan liukuhihnalta, kymmeniä/päivä.


      • Ohjeen mukaisesti

        "En ole ikinä kuullut sellaisesta rahoituksesta missä auton arvo laskisi enemmän kuin loppuvelka."


        Noinhan se on yleisten autorahoitusperiaatteiden ja ohjeen mukaisestikin. Auto kelpaa vakuudeksi silloin kun auton arvo kattaa jäljelläolevan rahoitusosuuden. Lisäksi vaaditaan kasko-vakuutus.


    • Eivaikutpätkänvertaa

      Ei vaikuta hinnoitteluun pätkääkään.

    • hvehjjr4jv

      "Monikin kun tällä palstalla puhuu, että on "ostajan markkinat"... se lienee osittain totta ja em. tapauksissahan ostajan ominaisuudessa onkin se autoliike, ette te, arvoisat ylivelkaisella ajelevat."

      Ostajan markkinat on sillä jolla on käteistä eikä rautalankakorjattua vaihtoautoa optimistisin hyvitystoivein.

      • Velaksi auto halvemm

        Käteisellä saattaa hinta olla velkakauppaa kalliimpi. "Tullaan hiukan ostajaa vastaan rahoituskuluissa", on usein myyjän selitys, kun olen ihmetellyt velkakaupan halvempaa hintaa.


    • netin kerjäläiset

      Nettiauto on täynnä rahoitusyhtiöiden autoja, joita köyhät yrittävät myydä ylihintaan.

    • On se kallista

      Automerkki ja hintataso ratkaisee velkarahalla ostettaessa paljon.
      Esim. tuo edellä mainittu Passat on niitä merkkejä,jonka hintataso on kuuden vuoden kuluttua keskimäärin vain n. neljäsosa uuden hinnasta.
      2005 vuoden mallit on siellä 10 tonnin molemmin puolin.
      Ranskalaiset ovat tuossa vaiheessa jo suorastaan romahtaneet,kun taas japanilaismerkeissä on vielä jäljellä lähes 50% uuden hinnasta.
      Se on kuitenkin aina varmaa,että autoliikkeistä velkarahalla ostettaessa häviää aina.

      • Raha tuottamaan

        Jos on rahaa ostaa auto käteisellä, niin aina on edullisempaa ostaa velaksi, koska raha tuottaa muualla sen rahoituskulun verran ja jää käteen vielä ylimääräistä - ainakin käsirahan seuraavaan autoon. En ikinä laita rahaa autoon menettämään arvoaan. Ainoastaan sen mitä on pakko.

        Käteisellä ostettaessa kaikki menee ja jää vain jäännösarvo.


      • Ruostumisongelma

        Japanilaisissa joskus käy niin että auto ruostuu rahoitusaikana ja arvo romahtaa velkaa pienemmäksi, mutta tämä aiheutuu liian korkeasta hinnasta kun ruostumisongelma on jätetty huomioimatta hinnoittelussa. Ei juurikaan muista merkeistä ole vastaavaa havaintoa.


      • Ongelmista vähäisin
        Ruostumisongelma kirjoitti:

        Japanilaisissa joskus käy niin että auto ruostuu rahoitusaikana ja arvo romahtaa velkaa pienemmäksi, mutta tämä aiheutuu liian korkeasta hinnasta kun ruostumisongelma on jätetty huomioimatta hinnoittelussa. Ei juurikaan muista merkeistä ole vastaavaa havaintoa.

        Noh, japanilaisissa autoissa tuo tietysti korostuu, sillä niiden tekniikka kestää. Ruoste on ikävä ongelma ja suomessa kaikkien auton hankkivien pitäisi ottaa tuo vakavasti ja suojauttaa autonsa säännöllisesti näille suolakurateille.

        Sen sijaan jossain sitikan tai peugeotin räppänöissä 10 vuoden iässä ruoste on ongelmista vähäisin. Siksi näiden autojen hinnoissa on huomioitu paitsi ruoste, myös tekniset vaikeat ongelmat. Se näkyy hintalapussa.

        Vertaamalla 10 vuotiaita avensiksia 10 vuotiaisiin lagunoihin näet eron. Ranskalaisen hinta on kolmannes puolilla kilometreillä siitä, mitä "ruosteisen" japanilaisen. Ihmeellistä.


    • Mutta...

      Enpä tuota ihan varauksetta allekirjoittaisi.
      Koron päälle kun tulee vielä usein tilinhoito- ja avausmaksut vielä pakon sanelema ja kallis täyskasko.
      Ostaa sen auton sitten velaksi tai käteisellä,menettää se joka tapauksessa aina arvoaan.

    • Tyydy mihin kerkeät

      "Näitä "loppuvelkaa vielä xxxx-euroa" vaihtohaaveilijoita liike kohtaa päivittäin ja useita."

      Ei kohtaa ainakaan minua. Minä en näiltä vedättäjiltä autoja ostele. Ne haetaan vapaasta maailmasta ja tullin perimät verot valitetaan.

    • Täysvakuus

      Millä perusteilla olet päässyt väittämääsi tulokseen?

      Ei auton arvo alene koskaan enempää kuin velan arvo. Yleensä velan arvo alenee nollaan 1 - 4 vuodessa, joskus 5 - 6 vuodessa. Auton arvo alenee nollaan usein vasta 15 - 20 vuodessa. Jo tämän perusteella auton arvo pysyy selvästi velan arvoa korkeammalla.

      Tyypillinen pienellä rahalla tehty autokauppa on 15000 - 20000E suuruinen ja siitä käsirahaa 10% ja maksuaikaa 2 - 4 vuotta. Tästä ei millään saa sellaista mallia, että velka ylittäisi auton arvon. Jos vastaava autokauppa tehdään ilman käsirahaa ja rahoitusaika on pitkähkö 6 vuotta niin silloin alussa auton arvo saattaa käydä hetken alle velan arvon, mutta jo varsin pian auton arvo ylittää velan arvon.

      Rahoittajan ehtojen perusteena on täysvakuus, eli auton arvo pysyy rahoitusajan velan arvoa suurempana.

      • Täysvakuus?

        Velallinen on se joka viime kädessä vastaa velastaan riippumatta siitä mikä on auton arvo. Eli toisin sanoen jos auto jää maksamatta kesken rahoituskauden rahoitusyhtiö hakee auton pois ja realisoi sen ja vähentää saadusta summasta omat kulunsa ja loppuvelan pois. Jos siitä jotain jää niin velallinen saa sen osan, mutta jos tilanne on se että saatu summa on vähemmän kuin on velka kuluineen niin velallinen jää maksumieheksi lopulta.

        Sitten tähän toiseen tilanteeseen mikä on myöskin normaalia, missä asiakas haluaa vaihtaa auto "kesken rahoitus kauden" ja auto on ostettu pienellä käsirahalla, niin onhan se mahdollista että autossa on yhtäpaljon tai enempi velkaa mitä on sen arvo.


    • Velka arvoa suurempi

      Nettiauto on täynnä autoja, joista on jopa kaksi kertaa enemmän velkaa kuin mitä niistä on korkeintaan mahdollista saada.

      Kiitos kuuluu mm. Korsumäen autolle, Rintajoupille, Delta-autolle ja muille vastaaville liikkeille. Ne myyvät ilman käsirahaa tai pienillä käsirahoilla ja pienillä kuukausierillä autoja kaksi kertaa ja välillä kolmekin kertaa kalliimmilla hinnoilla kuin muut liikkeet samanlaisia autoja.

      Yksi asia joka mahdollistaa 100 euron ja vieläkin pienemmän kuukausierän, on ns. jäännösarvorahoitus, jolloin viimeinen osamaksuerä onkin pahimmissa tapauksissa monta tuhatta euroa. Auton oma arvo on silloin usein enää alle tuhat euroa.

      • Velka suurempi.KYLLÄ

        Juurikin näin.
        Usein myydään auto sellaisella ylihinnalla (ison liikkeen imagolla) että velkaa on jo pihasta poistuttaessa enemmän, kuin auton oikea markkinahinta.
        Siitä se ylivelkakierre sitten lähtee...

        Katsokaapas näiden "isojen liikkeiden" hintoja verrattuna pieniin autoliikkeisiin, niin huhuh!
        Hintaa voi olla pahimmassa tapauksessa tuplat!! Ja kauppa käy, kun puusilmät luottavat "ison liikkeen" imagoon uskaltamatta edes vilkaista oikeasti edullisesti myyvien liikkeiden tarjontaa.

        Kivahan se on lasipalatsissa allekirjoitella 10000euron hintalapullisen auton papereita, kun se pienen liikkeen samanlainen 6000eurolla olisi varmaan ollut kuitenkin huonompi? Tai ainakin siellä oli myyntipiste jossain autotallin näköisessä kopissa... niin ja ei kai ne ainakaan siihen ois karvanoppia ja joulukinkkukuponkia kaupanpäälle antaneet...


    • Tämä on niin tosi.

      Tämä on kylmä totuus tänä päivänä.

      Lähes aina, kun uudehkoa autoa asiakas tarjoaa vaihdossa, pitää ensimmäiseksi muistaa kysyä; "Paljonko autostasi on velkaa jäljellä?"

      Ja 99%:sti vastaus on karmiva totuus: Velkaa huomattavasti enemmän, kuin mitä kyseisestä autosta järjellisesti hinnoitteleva autoliike kehtaisi edes pyyntihinnaksi laittaa.

      Siinä kun asiakkaalla on 6900euron pyyntisestä autosta 8000euroa velkaa, niin tekemätön paikkahan tuo on... ei synny kauppoja ja kyseisen autonvaihtajan velkahelvetti jatkuu, kunnes luottotiedot sulaa ylivelkaantumisen takia... ja taas on yksi sosiaaliavuin autettava jonossa.

      Eli jos vaan millään tuollainenkin velkaantunut pääsee tonnin-kaksi maksamalla ylivelkaisesta autostaan eroon, niin Luojaansa saa kiittää. Harvassa on nekin autoliikkeet, joilla hyväntekeväisyys henkeä löytyy tuonkaan vertaa.

      "Tuo se auto 2000euroa käteistä, niin maksamme loppuvelan." ...on jo hyväntekeväisyyttä.

    • Vilkas mielikuvitus

      Onhan noita muutama ylivelkainen, kun auton omistajaa ei ole saatu yrityksistä huolimatta tavoitettua ja vuoden maksut maksamatta. Yleensä autot saadaan takaisin vuoden sisällä ja näissä ylivelkaa voi jonkin verran olla. Valitettavan usein näiden autojen kunnosta ei ole huolehdittu ja niitä on käsitelty huolimattomasti. Näiden ajoneuvojen osuus rahoituksenalaisista ajoneuvoista on kuitenkin aika pieni, koska niihin päästään käsiksi aika nopeasti rahoitusongelmien ilmetessä.

      Tällä alueella yritetään väkisin väittää, että autokauppa rahoitusrakenteellisista syistä aiheuttaisi merkittävässä määrin ylivelkaisuutta auton arvoon nähden. Tämä väite on täydellisesti potaskaa.

      • Ei kun ikävä totuus

        "Tällä alueella yritetään väkisin väittää, että autokauppa rahoitusrakenteellisista syistä aiheuttaisi merkittävässä määrin ylivelkaisuutta auton arvoon nähden."

        Ei sitä tässä väitetä, vaan käytetyn auton kyseessä ollen lähinnä tuodaan esille, että ihmiset edelleenkin sitkeästi kuvittelevat, että ison liikkeen tuhansia (jopa 50%) enemmän maksava käytetty auto on "hankinnan arvoinen".
        Sellaista jo ostettaessa muutaman tonnin keskimääräisiä markkinahintoja kalliimman kun menee pienellä käsirahalla ostamaan, niin ylivelkainen auto on alla päivästä 1 lähtien.

        Toisaalta uuden auton kaupassa sama juttu, kun ostetaan "ilman käsirahaa" tai minimaalisella käsirahalla; auto on ylivelkainen jo päivästä 1 lähtien.


    • Ylivelkalegenda

      On varsin luonnollista, että jos menee vaihtamaan vasta hankittua ns. nolla - käsirahan autoa, niin sen hinta on velkaa halvempi. Arvonpudotus on yleensä autokaupan katteen suuruinen eli noin 10 - 20 %. Näin kuuluukin olla tai muutenhan autiokauppa ei toimi terveellä pohjalla. Yleensä näiden autojen arvo on jo muutaman kuukauden kuluttua velan arvoa korkeammalla.

      On erittäin harvinaista että näitä autoja edes tarjotaan vaihtoon. Ja silloin kun tarjotaan niin auton käyttötarpeeseen on tullut sellainen muutos että auton vaihtoon on todellinen syy - ja siihen ei liity vähäisessäkään määrin mitään dramatiikkaa.

      En muista autohistoriani ajalta ainuttakaan tapausta että auton arvo olisi tippunut nopeammin kuin velan lyhennys olisi alentanut velan arvoa.

      Auton ostajan omarahoitusosuus takaa sen että auton arvo on velan arvoa suurempi.

      Uusia autoja mainostetaan nollakäsirahalla, mutta kun kauppa tehdään niin lähes poikkeuksetta kaupassa tulee vaihtoauto mikä vastaa reilustikin käsirahaa. Nollakäsirahalla tehdyt kaupat ovat erittäin pieni osa kokonaiskauppojen määrästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe