Nyt on korkein aika saada työoloihin se mitkä muilla aloilla on itsestäänselvyys.
Me emme kaipaa naurettavan pieniä palkankorotuksia. Me tarvitsemme työhömme laatua.
Me tarvitsemme inhimilliset 8 tunnin työpäivät ja inhimillisesti tauotetut ajoajat!
KAIKKEIN TÄRKEIN ASIA ON SAADA 8 TUNNIN TYÖPÄIVÄ!
Joka talossa on liian vähän kuskeja. Määrää ei lisätä vaan heillä teetetään paikkureissa max 12 tuntisia ja pitkillä linjoilla max 14 tuntisia työpäiviä! Luit aivan oikein, 12-14 tuntia töissä vuorokaudessa! Kaikki tämä ILMAN YLITYÖKORVAUKSIA !
TOINEN TÄRKEÄ KORJATTAVA ASIA ON ELÄIMELLISEN PITKÄT AJOPUTKET. Jopa 5.5 tuntia ilman taukoa! Luit tämänkin oikein: 5.5h tauotta ajamassa linja-autoa jossa sisällä on kymmeniä ihmisiä.! EPÄINHIMILLISTÄ!
Tässä pitää ottaa huomioon se, että työnteko tapahtuu istuallaan mikä tekee siitä kaksinverroin raskaampaa. Veri ei kierrä....Verensokeri laskee vaarallisen alhaalle ja silmät alkavat "karsastamaan". Tosi vaarallinen pakkonukkuminen yllättää minutkin monesti!
Elleivät nuo kaksi suurta epäkohtaa ole liikenneturvallisuuden varantamista, niin mikä sitten?
Jos sinä työnantajan edustaja luit tämän kirjoitukseni niin luit juuri kaksi syytä miksi alalle ei ole tulijoita. Palkka siinä ei ole ratkaiseva, vaan työelämän laatu.
AKT. Auta meidät tekemään inhimillistä 8 h työpäivää !!!!!
110
3186
Vastaukset
- Turhaan Menneet
Täyttä asiaa, moni kuljettaja on jo niin väsynyt, että kolaritilanteet on lähellä, kun kaupunkiliikenteessä veivaa 9-11 tuntia rattia ja tauot päälle eli 12 tuntia kiinni, rupeaa silmissä heittämään, niska ja selkä on tulessa, jalat puutuu, talvella kylmä auto ja kesällä kuuma.
Nyt olsi Akt:n tehtävä jotakin ja äkkiä!
Suoraan laskien tiedän parikymmnetä kuljettajaa jotka kahden viime vuoden aikana saaneet sairauskohtauksen ja menettäneet henkensä vuosia ennen eläkeikää, samoin tiedän monta kuljettajaa, jotka pääsivät alle 60 vuotiaana eläkkeelle ja elivät vuoden kaksi ja sen jälkeen jalat alta pois..
Rotinsa kaikella, ikuisesti ei pidä suostua enään ajamaan ylipitkiä päiviä, vaan Kuljettajille 8 tunnin työpäivä, tai sitten tehdään iso lakko päälle, meillä on vain YKSI ELÄMÄ. - Scaania 143.
Tuskin Akt tekee mitään, vaikka apua on pyydetty, mutta rahtipuoli ja satamat toimii eri tavalla ja siellä ei ajeta sekunttiaikataululla(kokemusta on rahtihommista suomi ja keski-eurooppa 12 vuotta).
Surkuhupaisinta, on, että bussinkuljettajien joukossa täällä palstalla huutelijoita, jotak vastustavat olojen inhimillistämistä. Onko näillä joku oma lehmä ojassa vai vika korvienvälissä?
Mää ainakin lähden takasin irtoperähommiin, jos ei muutosta näihin työaikoihin tule.- diamond o`rossi
Ei niihin muutosta tule. AKT on yrittäjä , sekä elämäntapakuljettajien liitto. Ainoa mikä niillä on päällimmäisenä , kehitysyhteistyö autonkorienvalmistajien ja suunnittelijoiden kanssa saada markkinoille muutaman neliön lisätila kuljettajalle mikä toimisi majoitustilana jotta voidaan maksimoida ennestäänkin pitemmät päivät.
- voi voi
Voi teitä onnettomia.
- paikallislähikauko
Hienman totuutta kehään ukot! Vaikka TES sanoo, että Työhönsidonnaisuusaika lähi- ja paikallisliikenteessä voi olla enintään
12 tuntia. Työhönsidonnaisuusaika kaukoliikenteessä voi olla enintään
14 tuntia, ellei toisin sovita. nIIn silti pääsääntöisesti työajat ovat aivan suht normaalit ja tehtävissä.
Jokatapauksessa näin vuosia noissa kaikissa mainituissa vaihtoehdoissa tehneenä voin todeta, että jotakuinkin työajat ovat siedettävät ja normaalilla työmoraalilla toteutettavissa. Joskus kaukoliikenteessä on hieman kiire varsinkin jos rahtia on runsaasti, mutta ei niin kiirettä ole ettei ole aikaa käydä kusella tai paskalla jos siihen tarve on., Jos myöhästyy, niin sitten myöhästyy. Sama se on lähi ja paikkurihommissakin. Vain idiootti ottaa paineita jostain muutaman minuutin sinnetänne siirtymistä. Kuitenkin homma itsessään on jokseenkin simppeliä eikä vaadi mitään erityistä. Se että joskus päöivä on jopa tuo 14 tuntia, mutta ei se kuitenkaan le jokapäivä, eikä 12 tuntia saati edes 10 tuntia. Eikä nyt kenenkään tartte ottaa hernettä nokkaansa, mutta mulla ny on kuiteski reilu 0 vuotta takana, joten sekä osaan että uskallan olla asiasta tätä mieltä.
Jotenkin on saanu sellaisen mielikuvan, että täällä riehuu jotkin sellaiset joilla ei ole edes halua tehdä tätä työtä tai että tää on ainut johon ovat päässeet. (PK-seudun ongelma-alueella, josta ei oikeita kuskeja löydy) Sori jos ajatteluni sattuu, mutta näi nää hommat vaa kulkee.- paikallislähikauk
korjaan senverta tuota edellistä että tää lause, mutta mulla ny on kuiteski reilu 0 vuotta takana, olis kuitenki reilu 30 vuotta takana. Joten näppisvirheestä on turha tehdä asiaa.
- Koira ei käy WCssä
Kuski on kuin koira ja kuseskelee päättäreillä pientareille. Kuski ei tarvitse vessaa.
Nm. paikallislähikauko: Päivät eivät tosiaankaan ole suht.normaalit eivätkä tehtävissä kuin suurella yrittämisellä. Normaalipäivä on useimmiten kellon ympäri ja se on kuin urheilusuoritus. Siihen saa tosissaan valmistautua ikäänkuin olisi urheilija.
Urheilusuorituksen bussikuskin työstä tekee sen säännöllinen epäsäännöllisyys.
Kaukoliikenteessä työ voi alkaa mihin vrk:n aikaan tahansa. Vaikka kello 02:15. Ihmiseltä se on liikaa vaadittu.
Se ei tosiaan ole normaalia ja verrattavissa muiden alojen yötyötä tekeviin. Palautumispäiviä.ei ole.
Kaukoliikenteessä on AINA kokoajankiire, ei joskus. Paikkureissa se vasta kiire onkin. Päättäreille on kait viranomaisia varten merkattu 5 min tasausaikoja joita ei ehdi pitämään. Ja se vessojen puute....eikö edes AKT saa painostettua että saatais vessa päättäreille?
Juuri eilen minulla oli tasan 12 tunnin päivä. Kello 06 lähdin kotoo ja olin takasin 19 jälkeen. Eilen ei voinut kuvitellakaan tyhjin mahoin lähteä lenkille koska tänä aamuna työ alkoi 05:30 ja päättyi 17:15. Taas melki 12h!!!!
Huomenna pe on iltavuoro puoleenyöhön ja sitten 2 vapaata. Siinä se pe iltakin taas menee, työssä. On pirun lyhyet vapaat viikonloput.
Mamukuskitkaan eivät ole mitään robotteja. Kohta ala kuivuu omaan mahdottomuuteensa. Amm.liiton on PAKKO taistella työoloihin muutos ja muutakin kuin saada pikku korotus palkkaan. Palkka tässä nyt ei meinaa mitään vaan surkeet työolot. - EEstin Kuski
Koira ei käy WCssä kirjoitti:
Kuski on kuin koira ja kuseskelee päättäreillä pientareille. Kuski ei tarvitse vessaa.
Nm. paikallislähikauko: Päivät eivät tosiaankaan ole suht.normaalit eivätkä tehtävissä kuin suurella yrittämisellä. Normaalipäivä on useimmiten kellon ympäri ja se on kuin urheilusuoritus. Siihen saa tosissaan valmistautua ikäänkuin olisi urheilija.
Urheilusuorituksen bussikuskin työstä tekee sen säännöllinen epäsäännöllisyys.
Kaukoliikenteessä työ voi alkaa mihin vrk:n aikaan tahansa. Vaikka kello 02:15. Ihmiseltä se on liikaa vaadittu.
Se ei tosiaan ole normaalia ja verrattavissa muiden alojen yötyötä tekeviin. Palautumispäiviä.ei ole.
Kaukoliikenteessä on AINA kokoajankiire, ei joskus. Paikkureissa se vasta kiire onkin. Päättäreille on kait viranomaisia varten merkattu 5 min tasausaikoja joita ei ehdi pitämään. Ja se vessojen puute....eikö edes AKT saa painostettua että saatais vessa päättäreille?
Juuri eilen minulla oli tasan 12 tunnin päivä. Kello 06 lähdin kotoo ja olin takasin 19 jälkeen. Eilen ei voinut kuvitellakaan tyhjin mahoin lähteä lenkille koska tänä aamuna työ alkoi 05:30 ja päättyi 17:15. Taas melki 12h!!!!
Huomenna pe on iltavuoro puoleenyöhön ja sitten 2 vapaata. Siinä se pe iltakin taas menee, työssä. On pirun lyhyet vapaat viikonloput.
Mamukuskitkaan eivät ole mitään robotteja. Kohta ala kuivuu omaan mahdottomuuteensa. Amm.liiton on PAKKO taistella työoloihin muutos ja muutakin kuin saada pikku korotus palkkaan. Palkka tässä nyt ei meinaa mitään vaan surkeet työolot.ASIAA, jotain on tapahduttava. Kyse on jo liikenneturvallisuudesta, minä ainakin pelkää jo omat reaktio kun pimeät ilta ja pitkä päivä, Ei Hyvä. Minä kysyn AKT mitä tekee?
- Vanh. Kulj
Älä selitä taas, sama äijä, joka aina puolustelee piktiä päiviä, välillä omalla nimellään ja usiemmiten puskasta huutaen.
Keskivertoa ei ole, jokainen pitkä päivä varsinkin kaupunkiliikenteessä on liikaa se syö ja sairastuttaa ja kuljettaja ei ole enään liikenneturvallinen, kun kahden viikon listassa on kaksi lyhyttä päivää ja 8 päivää pituudeltaan 9-11 tuntia ja tauot päälle, turha puhua mistään keskivertopäivistä.
YKSIKIN yli 8 tunnin päivä on liian raskas kaupunkilikenteessä, asenne ei auta, jos koroppaa särkee, heikottaa ja pitkäaikaissairaudesta ja vahvasta lääkityksestä on paperit, mutta ajettava on..
Jotain täytty tehdä, olen itsekin nähnyt monta läheltä piit tilannetta kun nuori väsynyt bussinkuljettaja tekee autollaan virhelikkeen, itse menen vielä rutiinilla, mutta pelottaa, kuinka kauan jaksan.- sinäkin
Vanh. Kulj. voisit ihan oman uskottavuutesi vuoksi kirjoittaa omalla nimelläsi, kuten jotkut täällä tekee. Nyt tuo sun soopakirjoituksesi edustaa tuota puskahuutelua tyypillisimmillään.
- hyväonjoolla
sinäkin kirjoitti:
Vanh. Kulj. voisit ihan oman uskottavuutesi vuoksi kirjoittaa omalla nimelläsi, kuten jotkut täällä tekee. Nyt tuo sun soopakirjoituksesi edustaa tuota puskahuutelua tyypillisimmillään.
Tilanne on jo melko hyvällä tolalla, ala alkaa jo kiinnostaa nuoriakin.
- stonari
Kerrotko kuinka monta tuntia tuli kokonaisuudessaan ,koska tuo muutoin ei voi olla totta. Väität että sinulla on 8päivää pituudeltaan 9-11t ja jos lasket ,vaikka tuon 9t kertaa 8 päivää niin se on jo 72t ja kun lyhin maksettava päivä on 4t45min niin varmaan ymmärrät asian....
Voisitteko kertoa miten tuo 8t päivä on tehty?
Ilmeisesti näistä jutuista päätellen se sisältää ruokatunnin?
Maksetaanko jollain alalla tekemättömästä työstä ylityökorvauksia???Tuohon tuntimäärään meinasin minäkin puuttua mutta ehdit ensin :D Ja normi 8 tunnin päivässä tunnin ruokatunnilla sidonnaisuus on 9 tuntia, ei tuo pari tuntia siihen päälle kyllä ketään tapa...
- Kuljettaja loppu
Jokainen yli 8 tunnin päivä on liikaa, kentällä käydään kuumana, moni kertoo, että on väsynyt ja liikenneturvallisuus vaaraantuu, samoin asiakaspalvelu. Helb kuski kehuu täällä omilla aamuvuoroillaan, jotka ovat lyhyitä,pääsee kotiin aikaisin, moni aloitaa aamulla kello 5 ja pääsee kotiin kello 17.00 tai 6-18 tai 7-19.
Turha vähätellä, tänään Rt:llä kun itsellä oli lyhyt päivä vain 6 tuntia ja huomenna taas 12 tuntia, juteltiin porukan kanssa ja lakkomieliala oli suuri, myöskin ulkomaalaiset kuljettajat ovat yliväsyneitä.
Mitä keskiaikaa bussihommissa eletään yhä?Selittäkääpä itse miten ne tasan 8 tunnin päivät järjestetään? Tietääkseni Akt:n puolella nämä pitkät päivät olleet ainakin sen 16 vuotta kuin itse olen alalla ollut. Helbille samat päivät tulivat kun ruuhkavuorot lopetettiin. Vaihtoehtoja ei taida paljon olla, tai kertokaa viisaammat??? Ei mitään että helppo on järjestää, vaan oikeasti miten???
- wessullako olet
kirjoilla, sillä ei ainankaan meitin varikolla lakosta puhu kukaan, edes luotot. Taitaa olla vaan sun henkilökohtaisten ongelmiesi parkumista, sillä ei ainankaan RT,n montussa tule kuulleeksi moisia juttuja, vaikka siellä päivittäin käynkin. Ainoat ulkomaalaisetkin joiden kuulee joskus valittavan, tulevat tuolta vanhan jugoslavian alueelta, mutta heillä tuntuu olevan muitakin ongelmia työskentelyissään.
- lakko ei kannata
wessullako olet kirjoitti:
kirjoilla, sillä ei ainankaan meitin varikolla lakosta puhu kukaan, edes luotot. Taitaa olla vaan sun henkilökohtaisten ongelmiesi parkumista, sillä ei ainankaan RT,n montussa tule kuulleeksi moisia juttuja, vaikka siellä päivittäin käynkin. Ainoat ulkomaalaisetkin joiden kuulee joskus valittavan, tulevat tuolta vanhan jugoslavian alueelta, mutta heillä tuntuu olevan muitakin ongelmia työskentelyissään.
Koskas wessu lakossa ollu, ei ikinä ...
- Ala Vaihdettu
helbkuski kirjoitti:
Selittäkääpä itse miten ne tasan 8 tunnin päivät järjestetään? Tietääkseni Akt:n puolella nämä pitkät päivät olleet ainakin sen 16 vuotta kuin itse olen alalla ollut. Helbille samat päivät tulivat kun ruuhkavuorot lopetettiin. Vaihtoehtoja ei taida paljon olla, tai kertokaa viisaammat??? Ei mitään että helppo on järjestää, vaan oikeasti miten???
Hyvin yksinkertaista se ainakin ennen oli. Lisäksi ei tuolloin ollut edes niin korkealaatuista tietotekniikkaa siihen suunnittelutehtävän hoitamiseen kuin nyt olisi. Silti onnistui kyseisenmittaiset päivät ryhmiinkin eikä ruuhkavuorot vaikuttaneet niihin millään tavalla. Lukijoiden on hyvä olla tietoisia myöskin siitä että työvuorosuunnittelija on hyvin pitkälti entinen tavallista kuljettajantyötä tehnyt henkilö. Ei siis mikään tekniikan ihmelapsi välttämättä. Siis mahdollista kaikki on , mutta jos on " njet snaju" niin ei voi mitään.
Heppi kirjoittaa että vaihtoehtoja ei TAIDA paljon olla. Siinä paljastuu että hänenkin tietonsa perustuu olettamukseen ilman varmaa tietoa siitä että kyllä mahdollista olisi järjestää jos vain olisi tahtoa ja taitoa , mutta sinisilmäisesti luottaa mitä hänelle kerrotaan että ei niitä vaihtoehtoja taida paljon olla.
Elämässä pitää katsella avarasti ympärilleen että säilyy tuntuma muuhunkin maailmaan ja tällä tarkoitan erityisesti sinua Heppi joka katselet vain laput silmillä ja uskot mitä puhutaan ylhäältä päin. Sillä jos tuntuma häviää on äkkiä paskat housussa. Oli sitten missä vaan. Ala Vaihdettu kirjoitti:
Hyvin yksinkertaista se ainakin ennen oli. Lisäksi ei tuolloin ollut edes niin korkealaatuista tietotekniikkaa siihen suunnittelutehtävän hoitamiseen kuin nyt olisi. Silti onnistui kyseisenmittaiset päivät ryhmiinkin eikä ruuhkavuorot vaikuttaneet niihin millään tavalla. Lukijoiden on hyvä olla tietoisia myöskin siitä että työvuorosuunnittelija on hyvin pitkälti entinen tavallista kuljettajantyötä tehnyt henkilö. Ei siis mikään tekniikan ihmelapsi välttämättä. Siis mahdollista kaikki on , mutta jos on " njet snaju" niin ei voi mitään.
Heppi kirjoittaa että vaihtoehtoja ei TAIDA paljon olla. Siinä paljastuu että hänenkin tietonsa perustuu olettamukseen ilman varmaa tietoa siitä että kyllä mahdollista olisi järjestää jos vain olisi tahtoa ja taitoa , mutta sinisilmäisesti luottaa mitä hänelle kerrotaan että ei niitä vaihtoehtoja taida paljon olla.
Elämässä pitää katsella avarasti ympärilleen että säilyy tuntuma muuhunkin maailmaan ja tällä tarkoitan erityisesti sinua Heppi joka katselet vain laput silmillä ja uskot mitä puhutaan ylhäältä päin. Sillä jos tuntuma häviää on äkkiä paskat housussa. Oli sitten missä vaan.Kauanko Akt:n puolella on ollut noita pitkiä päiviä?
Ala Vaihdettu kirjoitti:
Hyvin yksinkertaista se ainakin ennen oli. Lisäksi ei tuolloin ollut edes niin korkealaatuista tietotekniikkaa siihen suunnittelutehtävän hoitamiseen kuin nyt olisi. Silti onnistui kyseisenmittaiset päivät ryhmiinkin eikä ruuhkavuorot vaikuttaneet niihin millään tavalla. Lukijoiden on hyvä olla tietoisia myöskin siitä että työvuorosuunnittelija on hyvin pitkälti entinen tavallista kuljettajantyötä tehnyt henkilö. Ei siis mikään tekniikan ihmelapsi välttämättä. Siis mahdollista kaikki on , mutta jos on " njet snaju" niin ei voi mitään.
Heppi kirjoittaa että vaihtoehtoja ei TAIDA paljon olla. Siinä paljastuu että hänenkin tietonsa perustuu olettamukseen ilman varmaa tietoa siitä että kyllä mahdollista olisi järjestää jos vain olisi tahtoa ja taitoa , mutta sinisilmäisesti luottaa mitä hänelle kerrotaan että ei niitä vaihtoehtoja taida paljon olla.
Elämässä pitää katsella avarasti ympärilleen että säilyy tuntuma muuhunkin maailmaan ja tällä tarkoitan erityisesti sinua Heppi joka katselet vain laput silmillä ja uskot mitä puhutaan ylhäältä päin. Sillä jos tuntuma häviää on äkkiä paskat housussa. Oli sitten missä vaan.Hyvin osasit muuten lukea... mielestäni laitoin että ei selityksiä että on tai oli helppo tehdä, kysyin että miten?
Ala Vaihdettu kirjoitti:
Hyvin yksinkertaista se ainakin ennen oli. Lisäksi ei tuolloin ollut edes niin korkealaatuista tietotekniikkaa siihen suunnittelutehtävän hoitamiseen kuin nyt olisi. Silti onnistui kyseisenmittaiset päivät ryhmiinkin eikä ruuhkavuorot vaikuttaneet niihin millään tavalla. Lukijoiden on hyvä olla tietoisia myöskin siitä että työvuorosuunnittelija on hyvin pitkälti entinen tavallista kuljettajantyötä tehnyt henkilö. Ei siis mikään tekniikan ihmelapsi välttämättä. Siis mahdollista kaikki on , mutta jos on " njet snaju" niin ei voi mitään.
Heppi kirjoittaa että vaihtoehtoja ei TAIDA paljon olla. Siinä paljastuu että hänenkin tietonsa perustuu olettamukseen ilman varmaa tietoa siitä että kyllä mahdollista olisi järjestää jos vain olisi tahtoa ja taitoa , mutta sinisilmäisesti luottaa mitä hänelle kerrotaan että ei niitä vaihtoehtoja taida paljon olla.
Elämässä pitää katsella avarasti ympärilleen että säilyy tuntuma muuhunkin maailmaan ja tällä tarkoitan erityisesti sinua Heppi joka katselet vain laput silmillä ja uskot mitä puhutaan ylhäältä päin. Sillä jos tuntuma häviää on äkkiä paskat housussa. Oli sitten missä vaan.Kerros alaa vaihtanut, että milloin alalla on ollut mahdollisuus järjestää ja käytännössä toteuttaa noita päiviä. Lainaan sua #Hyvin yksinkertaista se ainakin ennen oli. Lisäksi ei tuolloin ollut edes niin korkealaatuista tietotekniikkaa siihen suunnittelutehtävän hoitamiseen kuin nyt olisi. Silti onnistui kyseisenmittaiset päivät ryhmiinkin eikä ruuhkavuorot vaikuttaneet niihin millään tavalla#
Sanohan milloin alalla on olleet 8 tunnin säännölliset päivät ja kewrro ihmeessä missä ja oieesti miten ne siellä oli järjestetty?
Mun muisti ja kokemuskuvan kautta me ollaan päästy 16 tunnin sidonnaisuuksista, 11 tuntiin ja todellinen ksm duuniaika on kuitenkin tuon 7- 9 tunnin välissä.
Sillo ku oikeesti tehtii pitkääpäivää, niin silti jäi aikaa sosiaalisiin kontakteihin, harrastuksiin ja moneen muuhunkin asiaan. Nyt jos olisi vaikka nuo esittämäsi 8 tunnin päivät, niin jo kohta sanottaisiin, että vittu ku pitää olla kokopäivä duunissa, ettei kerkee tekeen mitään muuta. Bull shit!- tunnet mut
AriKähärä kirjoitti:
Kerros alaa vaihtanut, että milloin alalla on ollut mahdollisuus järjestää ja käytännössä toteuttaa noita päiviä. Lainaan sua #Hyvin yksinkertaista se ainakin ennen oli. Lisäksi ei tuolloin ollut edes niin korkealaatuista tietotekniikkaa siihen suunnittelutehtävän hoitamiseen kuin nyt olisi. Silti onnistui kyseisenmittaiset päivät ryhmiinkin eikä ruuhkavuorot vaikuttaneet niihin millään tavalla#
Sanohan milloin alalla on olleet 8 tunnin säännölliset päivät ja kewrro ihmeessä missä ja oieesti miten ne siellä oli järjestetty?
Mun muisti ja kokemuskuvan kautta me ollaan päästy 16 tunnin sidonnaisuuksista, 11 tuntiin ja todellinen ksm duuniaika on kuitenkin tuon 7- 9 tunnin välissä.
Sillo ku oikeesti tehtii pitkääpäivää, niin silti jäi aikaa sosiaalisiin kontakteihin, harrastuksiin ja moneen muuhunkin asiaan. Nyt jos olisi vaikka nuo esittämäsi 8 tunnin päivät, niin jo kohta sanottaisiin, että vittu ku pitää olla kokopäivä duunissa, ettei kerkee tekeen mitään muuta. Bull shit!hei käde älä ota enää. teksistä ei saa kohta mitään selvää. mee vaikka nukkumaan.
AriKähärä kirjoitti:
Kerros alaa vaihtanut, että milloin alalla on ollut mahdollisuus järjestää ja käytännössä toteuttaa noita päiviä. Lainaan sua #Hyvin yksinkertaista se ainakin ennen oli. Lisäksi ei tuolloin ollut edes niin korkealaatuista tietotekniikkaa siihen suunnittelutehtävän hoitamiseen kuin nyt olisi. Silti onnistui kyseisenmittaiset päivät ryhmiinkin eikä ruuhkavuorot vaikuttaneet niihin millään tavalla#
Sanohan milloin alalla on olleet 8 tunnin säännölliset päivät ja kewrro ihmeessä missä ja oieesti miten ne siellä oli järjestetty?
Mun muisti ja kokemuskuvan kautta me ollaan päästy 16 tunnin sidonnaisuuksista, 11 tuntiin ja todellinen ksm duuniaika on kuitenkin tuon 7- 9 tunnin välissä.
Sillo ku oikeesti tehtii pitkääpäivää, niin silti jäi aikaa sosiaalisiin kontakteihin, harrastuksiin ja moneen muuhunkin asiaan. Nyt jos olisi vaikka nuo esittämäsi 8 tunnin päivät, niin jo kohta sanottaisiin, että vittu ku pitää olla kokopäivä duunissa, ettei kerkee tekeen mitään muuta. Bull shit!Noita asioita olen tainnut jo muutaman kerran kysellä, ilman vastauksia...
- Ala vaihdettu
AriKähärä kirjoitti:
Kerros alaa vaihtanut, että milloin alalla on ollut mahdollisuus järjestää ja käytännössä toteuttaa noita päiviä. Lainaan sua #Hyvin yksinkertaista se ainakin ennen oli. Lisäksi ei tuolloin ollut edes niin korkealaatuista tietotekniikkaa siihen suunnittelutehtävän hoitamiseen kuin nyt olisi. Silti onnistui kyseisenmittaiset päivät ryhmiinkin eikä ruuhkavuorot vaikuttaneet niihin millään tavalla#
Sanohan milloin alalla on olleet 8 tunnin säännölliset päivät ja kewrro ihmeessä missä ja oieesti miten ne siellä oli järjestetty?
Mun muisti ja kokemuskuvan kautta me ollaan päästy 16 tunnin sidonnaisuuksista, 11 tuntiin ja todellinen ksm duuniaika on kuitenkin tuon 7- 9 tunnin välissä.
Sillo ku oikeesti tehtii pitkääpäivää, niin silti jäi aikaa sosiaalisiin kontakteihin, harrastuksiin ja moneen muuhunkin asiaan. Nyt jos olisi vaikka nuo esittämäsi 8 tunnin päivät, niin jo kohta sanottaisiin, että vittu ku pitää olla kokopäivä duunissa, ettei kerkee tekeen mitään muuta. Bull shit!Kerrompa hyvinkin. Vuosina 1995-2009.
En viitsi kertoa , sulle tulee vain paha mieli missä firmassa toteutettu, aikoina jolloin kaikki oli vielä hyvin suhtkoht. Eikä päivät kyllä oleet 8 tuntia. Anteeksi että kirjoitin palturia. Anteeksi stadilaisuuteni , mutta ne päivät olivat 7 tuntia 39 minuuttia ja hyvin järjestyi ja yli tuhannelle henkilölle. Eikä ollut sitä tietotekiniikkaa siinä määrin kuin nykyään olisi ,mutta päteviä henkilöitä ,otaksun.
Ruvetaan nyt oikein kehumaan , vaikka toisaalta minä en mielelläni alistuisi moiseen koska en pidä sitä kehumisen aiheena nuoruuden töppäystäni jossa oli jo henkikin mennä ylirasituksesta silloin 23 vuotiaana. Kun Itäkeskuksen ensimmäistä osaa 1984 syksyllä viimeisteltiin , olin asennushommissa ja 3 vrk yhtäpäätä minä kuin monet muutkin silloiset kolleegani työssä ilman lepoa. Nuorena sitä jaksoi ja rahaa tuli. Teeppä perässä jos pystyt. - Kuljetus Konkari
AriKähärä kirjoitti:
Kerros alaa vaihtanut, että milloin alalla on ollut mahdollisuus järjestää ja käytännössä toteuttaa noita päiviä. Lainaan sua #Hyvin yksinkertaista se ainakin ennen oli. Lisäksi ei tuolloin ollut edes niin korkealaatuista tietotekniikkaa siihen suunnittelutehtävän hoitamiseen kuin nyt olisi. Silti onnistui kyseisenmittaiset päivät ryhmiinkin eikä ruuhkavuorot vaikuttaneet niihin millään tavalla#
Sanohan milloin alalla on olleet 8 tunnin säännölliset päivät ja kewrro ihmeessä missä ja oieesti miten ne siellä oli järjestetty?
Mun muisti ja kokemuskuvan kautta me ollaan päästy 16 tunnin sidonnaisuuksista, 11 tuntiin ja todellinen ksm duuniaika on kuitenkin tuon 7- 9 tunnin välissä.
Sillo ku oikeesti tehtii pitkääpäivää, niin silti jäi aikaa sosiaalisiin kontakteihin, harrastuksiin ja moneen muuhunkin asiaan. Nyt jos olisi vaikka nuo esittämäsi 8 tunnin päivät, niin jo kohta sanottaisiin, että vittu ku pitää olla kokopäivä duunissa, ettei kerkee tekeen mitään muuta. Bull shit!Kähärän muistikuvat ei ole kunnossa kun sidonnaisuus on nyt Pk-seudulla 12 tuntia ei 11 tuntia kuten mainitset ja kyllä ajetaan kaikea muuta kun 7-9 tunnin päiviä, kyllä ne päivät ovat 9-12 tuntisia järkeensä.
Minä olen ajanut 16 tunnin sidonnaisuuden päiviä, silloin ajettiin kahdeksan tuntia ja taukoa oli 6- 8 tuntia, mutta liikenne oli toista, ajoaikaa oli, päättärillä jäi aikaa vaikka käydä kaupassa, vasta 37 vuotta alaa takana ja nyt en jaksa ajaa näitä nykypäiviä, niin tiukaksi ja kusiseksi on homma mennyt.
Itse olen valmis vaikka kuukauden lakkoon, että sais seuraava sukupolvi inhimilliset työpäivät. Ala vaihdettu kirjoitti:
Kerrompa hyvinkin. Vuosina 1995-2009.
En viitsi kertoa , sulle tulee vain paha mieli missä firmassa toteutettu, aikoina jolloin kaikki oli vielä hyvin suhtkoht. Eikä päivät kyllä oleet 8 tuntia. Anteeksi että kirjoitin palturia. Anteeksi stadilaisuuteni , mutta ne päivät olivat 7 tuntia 39 minuuttia ja hyvin järjestyi ja yli tuhannelle henkilölle. Eikä ollut sitä tietotekiniikkaa siinä määrin kuin nykyään olisi ,mutta päteviä henkilöitä ,otaksun.
Ruvetaan nyt oikein kehumaan , vaikka toisaalta minä en mielelläni alistuisi moiseen koska en pidä sitä kehumisen aiheena nuoruuden töppäystäni jossa oli jo henkikin mennä ylirasituksesta silloin 23 vuotiaana. Kun Itäkeskuksen ensimmäistä osaa 1984 syksyllä viimeisteltiin , olin asennushommissa ja 3 vrk yhtäpäätä minä kuin monet muutkin silloiset kolleegani työssä ilman lepoa. Nuorena sitä jaksoi ja rahaa tuli. Teeppä perässä jos pystyt.Minäpä viitsin; Helbillä ja ennen yhdistymistä sekä Sta:lla että Hkl:llä. Mutta "ala vaihdettu" ei näköjään useammastakaan kerrasta ole ymmärtänyt miten ne päivät siellä järjestettiin. Silloin oli ruuhkavuorot,(n, puolet kaikista vuoroista) työhönsidonnaisuus niissä 13 tuntia, tauko 3-5 tuntia, lyheni 4 ja puoleen 2007. Työaika kaikissa vuoroissa oli max. 10 tuntia. Nykyinen työehtosopimus ei anna mahdollisuutta noihin vuoroihin. Ei myöskään akt:llä. Mikään talo ei maksa nykyisillä sopimuksilla(akt:n puolella ei kai ikinä ennenkään) n. puolelle kuljettajistaan taukokorvauksia 3-5 tuntia/päivä!! Siksi nyt aamu- ja iltaruuhkat ajetaan 4.45-6 tuntisina päivinä ja jaksotuntien tasaamiseksi sitten pakko tehdä myös 11 tuntisia päiviä.Eli jos esim. "ala vaihdettu" seuraavan kerran jotain ns. tietämääsi täällä selität niin kerro se sitten oikeasti totuudenmukaisena...
Ala Vaihdettu kirjoitti:
Hyvin yksinkertaista se ainakin ennen oli. Lisäksi ei tuolloin ollut edes niin korkealaatuista tietotekniikkaa siihen suunnittelutehtävän hoitamiseen kuin nyt olisi. Silti onnistui kyseisenmittaiset päivät ryhmiinkin eikä ruuhkavuorot vaikuttaneet niihin millään tavalla. Lukijoiden on hyvä olla tietoisia myöskin siitä että työvuorosuunnittelija on hyvin pitkälti entinen tavallista kuljettajantyötä tehnyt henkilö. Ei siis mikään tekniikan ihmelapsi välttämättä. Siis mahdollista kaikki on , mutta jos on " njet snaju" niin ei voi mitään.
Heppi kirjoittaa että vaihtoehtoja ei TAIDA paljon olla. Siinä paljastuu että hänenkin tietonsa perustuu olettamukseen ilman varmaa tietoa siitä että kyllä mahdollista olisi järjestää jos vain olisi tahtoa ja taitoa , mutta sinisilmäisesti luottaa mitä hänelle kerrotaan että ei niitä vaihtoehtoja taida paljon olla.
Elämässä pitää katsella avarasti ympärilleen että säilyy tuntuma muuhunkin maailmaan ja tällä tarkoitan erityisesti sinua Heppi joka katselet vain laput silmillä ja uskot mitä puhutaan ylhäältä päin. Sillä jos tuntuma häviää on äkkiä paskat housussa. Oli sitten missä vaan.Ai ei ruuhkavuorot vaikuttaneet mitenkään? Hyvinpä olet asioista perillä, salli mun nauraa :D
- Kuljettaja Loppu
Kentällä muusta puhutakkaan, oikeasti porukka on kasassa ja väsyneitä kuin uunot.
Ihmiselle ihmisen työaika, tule joskus sinne Rt:n monttuun ja kuuntele, mutta sulla taitaa olla valikoiva kuulo.
Kukaan normaali ihminen ei ymmärrä, että noita päiivä ajatetaan kun yli sata vuotta sitten tullut kahdeksan tunnin työaika ja ihmsitä ei ole tarkoitettu ajamaan kireässä liikenteessä 11 tunnin päiviä se on iso turvallisuusriski ja ne Jugoslavian kaverit on oikeassa, sen lisäksi virolaiset, venäläiset, somalit ovat sanoneet, että tehkää jotakin ja ihmetellään miksi AKT ei tee mitään. - kuten mainitsin
niin jokap arkipäivä siellä montussa olen ollut ja käynyt, mutta noita sun esittämiä asioita ei ole korviin sattunut, vaikka korvat auki aina olenkin. Nuo jugot ovat itseasiassa monella tapaa ongelma henkilöitä. Joko se on kansallinen piirre tai sitten jokin muu piirre, mutta aina heillä on mm. jotain skabaa matkustajien kanssa joista tulee toistuvasti valituksia. Meidän talossa sitä mukaa kuin on mahdollista, niin nuo ko. hermoheikot toivottavasti siirtyvät muualle. Eipä näillä muilla ulkoman kuskeilla ole samoja ongelmia, miksiköhän? Ainakaan meidän talossa nuo kolme viimeeksi mainittua kansanryhmää edustavat, eivät ole tuota mieltä. Subn omia jorinoita nää on, joten älä vedä niihin mukaan ketään, joka ei oikeesti ole samaa mieltä. puhu vain itsesi kautta, älä muiden. ne jotka tahtoo sanoa jotain sanoo, mutta omilla sanoillaan ja toivottavasti omalla henkilöllisyydellään
- minä haluan helbille
Helbillä keskimääräinen maksetun päivän pituus 7 h 39 min sisältää 10 min. kahvitauon. Todellinen työpäivänpituus 7 h 29 min.
Tosin joudut omalla ajalla mistä et saa palkkaa matkustamaan, kävelemään ja juoksemaan vaihtoihin pysäkeille, mutta tätä ei lasketa helbillä työksi, sillä palkkatyö on sellaista mihin käytetyltä ajalta saa palkkaa.
Voi siis sanoa helbillä kaikkein vähiten palkallista työtä viikossa verattuna muihin bussiyrityksiin.
Jaksamisongelmista kärsivät menkää ja tulkaa helbille, siellä ja täällä välitetään erityisesti kuskin jaksamisesta. - Asioita seuraileva
Älä viitsi puhua paskaa kaikki siirtymät ovat Helbillä työaikaa, toisin kuin Akt:n sopimuksessa, tosin jos joku haluaa omalla ajallaan siirtyä saa ja moni tekee sen kun on liian kireä aika mitoitettu tai ajoaika liian kireä, mutta kenenkään ei pidä omalla ajallaan siirtyä mihinkään, ruokataukoa ja maksettua taukoa ei lueta työaikaan, kuten Akt:n sopimuksessakin, tämä on epäkohta molemmissa sopimuksissa ja Helbille se haettiin ottamalla mallia Akt:n huonosta sopimuksesta, mikä mahdollistaa pitkät päivät, joista on pyrittävä pois, koska ne ovat ihmiselle liian raskaita ja ihmiset ajavat vielä bussia.
Tehkää siis jotakin, vaikka pakon kautta työpäivät lyhyemmiksi.- wessukuski
Wessulla ainakin kaikki siirtymät kuuluu työaikaan.
- en halua helbille
Onk helbillä kuskin ajoaika 7 tuntia 29 minuuuttia, sitähän melkein tekisi jo pienemmälläkin palkalla, tilikin jää pieneksi, ei hyvä, mutta sitten voi ajaa taksia ja rekkaa päälle että pääsee jonkinlaiselle ansiolle.
Mielummin akt 8 h ja korkeampi palkka. Työ alkaa repun ottamisella kaapista ja päättyy sen takaisin laittamiseen ja kaikki on maksettua aikaa..- Ala vaihdettu
No oliskin se 8 tuntia mutta kun tuppaa olemaan lähes tuplaten sen.
Entäs sitten kaikki oheistyöt , kassan tilitykset ja vaatteen silitykset ja sen semmoiset ? Ala vaihdettu kirjoitti:
No oliskin se 8 tuntia mutta kun tuppaa olemaan lähes tuplaten sen.
Entäs sitten kaikki oheistyöt , kassan tilitykset ja vaatteen silitykset ja sen semmoiset ?ai nyt ne päivät jo 16 tuntia? kohta 20... ;D
- oheistyöt?
Ala vaihdettu kirjoitti:
No oliskin se 8 tuntia mutta kun tuppaa olemaan lähes tuplaten sen.
Entäs sitten kaikki oheistyöt , kassan tilitykset ja vaatteen silitykset ja sen semmoiset ?onko sinusta vaatteesi huolto työhönliittyvä oheistyö? Varmaan siitäkin sun pitäs saada vähintään 2 tunnin palkka/viikko! Jos sulle kerran työnantaja kustantaa vaatteet, niin kyllä sun lusmun sentään pitää ne itte pestä ja tarpeenvaatiessa myös silittää. Kassantilityksestäkin sä saat korvauksen, ainakin AKT sopimuksissa ja ainankin meidän talossa saa. Siinäkään ei oo paljoa tekemistä/tilittämist, kun heittää rahat tilityskoneen laatikkoon ja odottaa, kun kuitti tulee ulos masiinasta.
Kas kun et esitä että pitää saada palkaa työajalla hengittämisestä tai tupakalla oloista tai piereskelystä päättärillä. Tollaset tyypit ovat koko työelämän pahimpia paiseita. Tulevaisuus sulla lienee jatkuva ja toistuva alanvaihto. oheistyöt? kirjoitti:
onko sinusta vaatteesi huolto työhönliittyvä oheistyö? Varmaan siitäkin sun pitäs saada vähintään 2 tunnin palkka/viikko! Jos sulle kerran työnantaja kustantaa vaatteet, niin kyllä sun lusmun sentään pitää ne itte pestä ja tarpeenvaatiessa myös silittää. Kassantilityksestäkin sä saat korvauksen, ainakin AKT sopimuksissa ja ainankin meidän talossa saa. Siinäkään ei oo paljoa tekemistä/tilittämist, kun heittää rahat tilityskoneen laatikkoon ja odottaa, kun kuitti tulee ulos masiinasta.
Kas kun et esitä että pitää saada palkaa työajalla hengittämisestä tai tupakalla oloista tai piereskelystä päättärillä. Tollaset tyypit ovat koko työelämän pahimpia paiseita. Tulevaisuus sulla lienee jatkuva ja toistuva alanvaihto.Juuri näin ;D Ja pitäähän monien mielestä työmatkatkin olla palkallista aikaa.. :D
- Ala Vaihdettu
helbkuski kirjoitti:
Niinkuin meilläkin, ero vain ne lyhyemmät päivät ;D
Vaateasiasta senverran että normaali-ihmisten normaalitöissä ja normaalityöpaikoissa vaatehuolto KOKONAISUUDESSAAN kuuluu työnantajalle , pesun ,silityksen ja vaatteiden huoltoon toimittamiseen käytettävän ajankin suhteen. Työnantajan kustantamisen oleessa itsestäänselvyys. Tehän nöyritelette ja köyristelette ja kohta työnantajanne tulee esittämään teille että joudutte ostamaan itse autonne joita kuljetatte ja huollot ja muutkin ylläpitokulut omasta pussista ja vapaa-ajalla lijna-ajon ulkopuolella.
Hyvää onnea teille , Hepille ja vielä yksinkertaisemmalle "oheistyöt?" kirjoittajalle.
Pässiä narussa vedätetään. Ala Vaihdettu kirjoitti:
Vaateasiasta senverran että normaali-ihmisten normaalitöissä ja normaalityöpaikoissa vaatehuolto KOKONAISUUDESSAAN kuuluu työnantajalle , pesun ,silityksen ja vaatteiden huoltoon toimittamiseen käytettävän ajankin suhteen. Työnantajan kustantamisen oleessa itsestäänselvyys. Tehän nöyritelette ja köyristelette ja kohta työnantajanne tulee esittämään teille että joudutte ostamaan itse autonne joita kuljetatte ja huollot ja muutkin ylläpitokulut omasta pussista ja vapaa-ajalla lijna-ajon ulkopuolella.
Hyvää onnea teille , Hepille ja vielä yksinkertaisemmalle "oheistyöt?" kirjoittajalle.
Pässiä narussa vedätetään.Oikeasti jos kuka ni sä alaa vaihtanut tarvitset noita onnen toivotuksia, sillä moisella mentaliteetilla ei juuri työelämässä saati muutoinkaan elämässä, tulla pärjäämään.
- Ala Vaihdettu
AriKähärä kirjoitti:
Oikeasti jos kuka ni sä alaa vaihtanut tarvitset noita onnen toivotuksia, sillä moisella mentaliteetilla ei juuri työelämässä saati muutoinkaan elämässä, tulla pärjäämään.
Kuules nyt hyvä Kähärä. Taisit saada pomoilta korvillesi kun otatin esille jo ne valheelliset väittämäsi niiden pelkkien aamusarjojen saannin suhteen. Ethän tykkää kyttyrää , mutta on jo pakko sanoa että totesin jupakan jälkeen että jonkun aikaa oli koiranpeppu pois näiltä palstoilta mutta nyt näkyy saapuneen taasen rumentamaan maisemaa.
En kaipaa sinun onnentoivotuksiasi sillä olen ainakin tähän asti pärjännyt niin taloudellisesti kuin työajallisestikin pelkällä päivätyöllä ja tällä mentaliteetilla mikä minulla on ja tulee olemaan. Ilman mitään koirankuvia ja debatteja , hyvä veliseni.
En lähde tässä ruotimaan omaisuuteni määrää jonka kasvattamisen aloitin 1970-luvun puolivälin paikkeilla lähettipojasta. Enkä viitsi paljastaa sen jälkeistäkään ammattiani ennen bussihommiin ryhtymistäni enkä tätä nykyistäkään työtäni. Pitää jättää jotakin arvaustenkin varaan , paitsi jotka minut tuntevat , kyllä tämänkin perusteella tietävät kenestä kyse.
Mutta nuo sinun onnentoivotuksesi. Onhan se kohteliasta ja vielä kerran taas anteeksi jos olen sinulle epäkohtelias , mutta annan sinulle hyvän neuvon vastalahjaksi jos kelpaa.
Onni ja hyvä tuurikin loppuu joskus , joten sen varaan ei pidä laskea pelkästään. Muuten voi laskea äkkiä hameeseensa.
- Tosipakko-orja
Jos voisin, vaihtaisin johonkin kevyempään työhön. Kuka huolii ikänsä bussia ajaneen?
Minulle kävi niin että jumituin tähän työhön tyhmyyttäni.
Onhan se sairas jo ajatuksenakin jos joku ala tekee 12-14 tunnin työpäiviä. Edes muutaman sellasen tilikauteen.
Minä en tahdo millään jaksaa ajaa putkeen viittä tuntia. Tietyssä vaiheessa alkaa haukotuttamaan ja silmät alkavat vetämään kieroon. Ei tiedä kuinka istuisikaan kun ei voi mitenkään liikkua. Tosissaan pelkään nukahtamista. Niin on käynytkin ja ollaan oltu pientareella. Kauheeta ja vaarallista.
Jos sattuu onnettomuus, syyllinen on heti tiedossa.
Normaalityöpäivää 8 h ei ole edes harkittu kun työt hoituvat nykysysteemillä jossa teetetään enemmän töitä nykyisellä kuskimäärällä. Säästyy rahaa kun ei ole enempää väkeä eikä ylityökorvauksiakaan tipu.
Helbkuskille ja muille ta:n myötäilijöille:
Paljon vaikeampiakin asioita työelämässä on ratkaistu kuin max.8n tunnin työpäivän järkkäys bussikuskeille. Turha kuljettajatason on kantaa huolta siitä asiasta. Kaikki on mahdollista. Nyt ajokaavat on tehty vain AUTOA ajatellen; Kuinka polttoaine riittää ja huolto saadaan järkättyä. Me tuomme talolle rahat mutta meitä käytetään kuin konetta.
Muillakin alaoilla valitetaan työpäivän raskautta vaikka pituus on tuo 8 tuntia. Miten olisi jos nuo alat tekisivät 12-14 tuntisia työpäiviä. Vosihan heille sitä joku ehdottaa jos uskaltaa.
Työaika alkaa siitä kun reppu otetaan kaapista ja ltyöaika oppuu siihen kun reppu pannaan sinne takaisin. Sillä välillä olevat tauot eivät ole vapaa-aikaa. Paitsi tuo yhden tunnin palkaton katko.
.Kysyn uudelleen(viidennen tai kuudennen kerran); Kuinka kauan Akt:n puolella on ollut nämä pitkät työpäivät, lyhyiden vastapainona? Kerrotko myös miten nuo ruuhka-ajan lähdöt hoidetaan ilman erillisiä ruuhkavuoroja, eli niitä mitä Helbillä ennen oli? Minä en edelleenkään noita pitkiä päiviä puolusta, haluan vain tietää miten ne tasaiset 8 tunnin päivät järjestäisitte. Ei riitä vastaukseksi että järjestetäänhän ne muillakin aloilla...
- Alalla liian kauan
helbkuski kirjoitti:
Kysyn uudelleen(viidennen tai kuudennen kerran); Kuinka kauan Akt:n puolella on ollut nämä pitkät työpäivät, lyhyiden vastapainona? Kerrotko myös miten nuo ruuhka-ajan lähdöt hoidetaan ilman erillisiä ruuhkavuoroja, eli niitä mitä Helbillä ennen oli? Minä en edelleenkään noita pitkiä päiviä puolusta, haluan vain tietää miten ne tasaiset 8 tunnin päivät järjestäisitte. Ei riitä vastaukseksi että järjestetäänhän ne muillakin aloilla...
Kokonaistyöaika on lyhentynyt noihin aikoihin. Aikaisemmin ne ovat olleet vielä pitemmät.
Älä ota murheita työaikojen järjestelyistä. Et ole niistä vastuussa.
Kaikki on mahdollista, bussialallakin.
Työaika alkaa sittä kun panet repun kaulaan. Työaika päättyy siihen kun panet repun naulaan. Näin mennään jopa 14 tuntia. Alalla liian kauan kirjoitti:
Kokonaistyöaika on lyhentynyt noihin aikoihin. Aikaisemmin ne ovat olleet vielä pitemmät.
Älä ota murheita työaikojen järjestelyistä. Et ole niistä vastuussa.
Kaikki on mahdollista, bussialallakin.
Työaika alkaa sittä kun panet repun kaulaan. Työaika päättyy siihen kun panet repun naulaan. Näin mennään jopa 14 tuntia.Minä en siitä murheita ota, minun päiväni toistaiseksi joka arkipäivä 7h39min. puolentunnin ruokatunti. Ärsyttää vaan nämä kaikki tietävät joiden mielestä kaikki on helppo järjestää muka, kukaan ei vaan sitä keinoa kerro.
- Ala Vaihdettu
Ei huolta. Kyllä ne huolii ja työnantajat pitävät kunnia-asiana sitä jos olet bussia ajanut. Se kertoo siitä että kun olet siellä ollut hetkenkin , pärjäät missä vaan kunhan ensin menet sinne. Voin kertoa senkin että senjälkeen kaikki muut työt ja alat tuntuvat pieniltä ja onhan se totta siinä mielessä kun työpäivän maksimipituus on sen 8 tuntia eikä yhtään yli.
Ei tarvitse omalla ajalla vaatevarastollakaan juosta , usein turhaan , vaan työaikana ja työpaikalla ne vaateasiat , kuten aiemminkin todettu. Ruokatunti on ruokatunti eikä silloin työskennellä ja kahvitauot alkavat jämptisti eivätkä jää pitämättä niinkuin bussialalla esimerkiksi liikenne-esteen tai liian kireän aikataulun vuoksi jolloin työnantaja korvaa (= tärvää yhteiskunnan rahoja) ne tauot rahalla maksaen ylitöitä. Jos maksaa , riippui pomosta.
Mutta hae aktiivisesti vaan ja voi käydä kuten itselleni että kutsuttiin hakemattakin. - Ehkä jo vuonna 2061?
helbkuski kirjoitti:
Minä en siitä murheita ota, minun päiväni toistaiseksi joka arkipäivä 7h39min. puolentunnin ruokatunti. Ärsyttää vaan nämä kaikki tietävät joiden mielestä kaikki on helppo järjestää muka, kukaan ei vaan sitä keinoa kerro.
Täällä suuri osa paahtaa pitkää päivää. Sinä joka teet 8aa tuntia, ole onnellinen.
Me emme pohdi miten 8 tuntia järjestetään. Se ei ole meidän asiakaan. Kaikki on mahdollista. Isompiakin ongelmia on ratkottu. Me vain haluamme tehdä inhimillisiä työpäiviä.
Nyt mennään uusilla sopimuksilla pari vuotta ja pelkään ettei päivä lyhentynyt ollenkaan.
Tällä menolla kestää 50 vuotta kunnes päivät ovat normi 8 tuntia.
Alalle tulleet nuorukaiset tekevät loppuikänsä työpäiviä kellon ympäri. Karsee ajatuskin.
- 16-3 On
Sinun työpäiväsi onkin ihmisen työpäivä, olet yksi harvoista ja valituista(olikisiko se syy puolustaa huonoja työoloja).
Suurin osa kuljettajista ajaa epäsäännölliisä vuoroja ja päiviä, jotka ylettyvät kellon ympäri.
Minullakin oli joskus tuommoinen 7-8 tunnin aamuvuoro ja päivät meni kivasti, jaksoi käydä salilla ym, nyt ajan näitä kellonympäri päiviä ja lyhyemmät päivät iltapainotteisia usein. Kaikki salihommat jääneet, kun työmatkat mukaan niin aamulla lähden kello 5 ja kotona kello 19, kaatuu sänkyyn, ei ajatustakaan , enään pitää itsestään huolta, ei jaksa.
Työajat on täysin P:stä tällä alalla ja se on TAHDON KYSYMYS, ei halutakaan järjestää mitään inhimillistä vaan ajetaan kuljettajat loppuun.Edelleenkään en puolusta niitä pitkiä päiviä, olen vain kysynyt miten te viisaampina ne järjestäisitte...
- Ala Vaihdettu
helbkuski kirjoitti:
Edelleenkään en puolusta niitä pitkiä päiviä, olen vain kysynyt miten te viisaampina ne järjestäisitte...
Kyllä siellä niitä viisaita riitti järjestämään niitä maksullisilla taukotunneilla täytettyjä lyhyitäkin päiviä jotta ulottuma oli joka päivä maksimissansa juuri niiden taukojen ansiosta. Jos oli pitkä päivä , se oli pitkä päivä. Kun tuli sen lyhyen päivän vuoro , silloin hävitettiin kallista lainarahaa pätkäsemällä se lyhytkin ja laittamalla väliin pitkä tauko jonka jälkeen tulit taas pariksi-kolmeksi tunniksi töihin. Samoihin aikoihin iltatähtien tuikkiessa päättyi joka ikinen työpäivä. Se kun väität ettei mikään talo maksa taukokorvauksia, on pirun pitkä vale. Olen tallettanut kaikki työvuorolistani kysymysen tullen kaupungin taholta rahan hassauksessa ja lisien ja taukotuntien tarkoitushakuisesta työvuorosuunnittelusta. Kello tikittää ja istumapaikat kuumenee joillakin joskus vielä. Voi j...liste Heppi kun et tiedä että huolimatta siitä että ryvin rahassa joka liksapäivä , ei ollut mistään kotoisin kun olet joka päivä kiinni iltaan saakka. Siksi niiden taukotuntien takia läksinkin. Ethän sinä tiedä kun pääset puoliltapäivin joka päivä pois. Jostain sinulle ikuiseksi arvoitukseksi jäävästä syystä tiedän tasan tarkkaan miten siellä vielä kotvan aikaa touhutaan , vaikka olenkin jo sieltä turvallisesti kaukana.
Olethan jo useaan otteeseen kysellyt miten ne sopivammat päivät järjestetään , se tulee sinullekin valkenemaan , mutta järjestyy. Annahan ajan kypsyä. Voi tulla sellaisia jotka osaa.
- En suosittele alaa
Eikö tuo ####n helpikuski jo tajua sitä, että ainakin isoimmissa firmoissa on ajosuunnittelija joka ne vuorot suunnittelee. Ajomestari pitää miehityksen kunnossa. Kuski ajaa.
Ei kannata ottaa turhia murheita.
Teollisuudessa on jos minkälaisia vuoroja. Yövuorot kylläkin alkavat klo 22:00 eikä kuten bussialalla klo 02:05. Kumpi vuoro on tekijälle raskaampi. 22:oo -06:00 vai 02:05 -14:00?
8n tunnin vakipäiviä ei edes ole funtsattu. Pienet 4n-5n tunnin päivät ovat siksi että saadaan tilikauden tunnit täyteen.
Tämä sidonnaisuusajat, jolloinka pyörät eivät pyöri, ovat osoitus siitä, että on varaa maksaa "tekemättömästä" työstä. Muilla aloilla näin ei ole.
Sidonnaiset eivät ole vapaa-aikaa. Silloin ei voi olla vapaasti harrastamassa tai jotakin tekemässä. Silloin ollaan reppu kaulassa, kännykkä hälyttämässä koska on aika mennä taas pukille.
Vapaa-aika alkaa silloin kun reppu pannaan kaappiin. Ei yhtään aikaisemmin.Kyllä helbkuski tajuaa. Kukaan ei vieläkään ole kertonut miten te ne 8 tunnin päivät järjestätte!!! Minä en ota murheita,minun ei tällä hetkellä tarvitse, te tunnutte ottavan joille se järjestäminen on muka niin helppoa. Ettekö oikeasti tajua että tätä alaa ei voi verrata muihin aloihin, täällä tarvitaan ruuhka-aikaan 2-kertainen määrä kuljettajia, halusitte tai ette!! Ei voi olla noin vaikeaa...
- Ala Vaihdettu
Kyllä sen ammatti-ihminen joka oikeasti osaa suunnitella , pystyy järjestämään , toisin kuin suoraan ratin äärestä repästy suunniittelija , jonka tietokoneen käyttö rajoittuu enterin painamiseen.
Myöskin löytyy varmasti halukkaita osa-aikaisia , juuri nimenomaan lyhytitä päiviä tekeviä niihin ruuhkahuippuihin. Tahdon vaan muistaa että taannoin sellainen tuntityön tekeminen ei tullut kysymykseenkään että olisi tehnyt pelkkiä 4 tai 5 tunnin joko aamu , tai iltaruuhkia. Yritin Hepille nyt selittää kaksinkertaisen työn järjestämistä , mutta taisi mennä ohi yksinkertaiselta. Laskepa huviksesi kuinka monta osa-aikaista tarvitsisi hoitamaan noita aamu-ja iltaruuhkia? Edelleen n. puolet vuoroista on ns. ruuhkia(ainakin Helbillä) Mistä luulet että niitä löytyy jokaiseen taloon niin paljon? Varsinkin kun sama osa-aikainen tuskin ajaisi sekä aamu- että iltaruuhkan?
- Ala Vaihdettu
Varmasti olisi löytynyt tämänkin vuoden alkupuoliskolla ainakin yksi.
Siihen pelkkä aamu , tai pelkkä ilta 4-5 tuntia kestävään työpäivään löytyisi vaikka kuinka paljon halukkaita. Taas innostun sitä vetoa lyömään asian puolesta , mutta kun se on laitonta eikä sinustakaan Heppi varallisuutesi huomioon ottaen vastusta minulle olisi , niin taas se jää. Minä kun en mistään kahvikupposista vetoja lyö jos sille linjalle joku kanssani lähtisi.
On ihmisiä joiden elämäntilanne suorastaan vaatisi että työtä tehdä iltaisin pelkästään 4-5 tuntia ja vastaavasti taas sellaisia jotka aamupuolella pelkästään.
Oli työnantajan , jota sinäkin Heppi palvelet , kanssa paljonkin puhetta ennen pois lähtöäni että tekisin pelkkää 6 tunnin päivää , mutta niinkuin eräässä Lapinlahden Lintujen kappaleessa oli vastaus : Se ei käy , se ei käy , se ei käy , se ei käy , se ei kertakaikkiaan käy...
On se vain kumma että muualla käy kuta vähempi , sitä parempi. - stonari
Ala Vaihdettu kirjoitti:
Varmasti olisi löytynyt tämänkin vuoden alkupuoliskolla ainakin yksi.
Siihen pelkkä aamu , tai pelkkä ilta 4-5 tuntia kestävään työpäivään löytyisi vaikka kuinka paljon halukkaita. Taas innostun sitä vetoa lyömään asian puolesta , mutta kun se on laitonta eikä sinustakaan Heppi varallisuutesi huomioon ottaen vastusta minulle olisi , niin taas se jää. Minä kun en mistään kahvikupposista vetoja lyö jos sille linjalle joku kanssani lähtisi.
On ihmisiä joiden elämäntilanne suorastaan vaatisi että työtä tehdä iltaisin pelkästään 4-5 tuntia ja vastaavasti taas sellaisia jotka aamupuolella pelkästään.
Oli työnantajan , jota sinäkin Heppi palvelet , kanssa paljonkin puhetta ennen pois lähtöäni että tekisin pelkkää 6 tunnin päivää , mutta niinkuin eräässä Lapinlahden Lintujen kappaleessa oli vastaus : Se ei käy , se ei käy , se ei käy , se ei käy , se ei kertakaikkiaan käy...
On se vain kumma että muualla käy kuta vähempi , sitä parempi.Sori ,mutta menee hiukan jo naurettavan puolelle tuo varallisuudella brassailu.
stonari kirjoitti:
Sori ,mutta menee hiukan jo naurettavan puolelle tuo varallisuudella brassailu.
Ai vähän... ja juu, että esim. pelkästään Helbille löytyisi heti n. 1-200 osa-aikaista ammattipätevyyden omaavaa linja-autonkuljettajaa? rohkenen hiukan epäillä edelleen..
Siinä olet kerrankin NM. alaa vaihtanut oikeassa, että noita osa-aikaisia löytyisi, mutta kun AKT ja sen osastot ovat niin saakelin tyhmiä, että estävä ko. ryhmän mahdollisuuden omaehtoisen elantonsa ansaitsemisen.
AKT.n mielestä kun jokaiselle pitää järjestää täysipäivä, vaikka sitä ei edes haluaisi. On paljon henkilöitä jotka joko sosiaalisen tilanteensa, opiskelunsa tai jonkin muun itsearvioidun syyn vuoksi tekisi noita pätkäpäiviä, mutta kun nämä ns. liiton koirat kun tahtoo ohjailla ihmisten elämää kysymättä mielipidettä niiltä, joita haluaa ohjata. Ennenkuin on oikeutettu vaatimaan jotain , pitää olla kykyä myös antaa jotain.- MARKUSALLONEN
Mä tein oman sopimuksen yhden tilausajofirman kanssa ja hyvin pyyhkii. Tuntipalkkani on 20 euroa. Ja iltapalkkani on 25 euroa ja yöpalkkani on 30 euroa ja lauantai 30euroa. Sunnuntaina tuntiliksani on 50 euroa ja ylityötuntini on 100euroa. Repikää tästä köyhät. Pekkasia pidän 25 päivää ja lomaa 10 viikkoa vuodessa.
- Ala Vaihdettu
Oikeassapa tietenkin ja onhan se hyvä että sinäkin Kähärä sen huomaat jossain kohdin.
Siinä olen samaa mieltä sinunkin kanssa että AKT on sellainen yrittäjäystävällinen elämäntapakuljettajien liitto mikä pikemminkin pyrkii pitentämään jo ennestään pitkiä päiviä , sensijaan että pyrkisi saamaan niitä siedettävimmiksi. Mutta täytyy muistaa sekin että sopimus mahdollistaa pitkät päivät , ei suinkaan pakota siihen. Nykyisessä työssänikin sopimus sitä ja sopimus tätä , mutta työnantaja maksaa paremmin kuin sopimus , eikä käytä työajan maksimimääriä. Ero entiseen kuin yöllä ja päivällä. Silti kaikki hoituu vähemmälläkin tohinalla.
Kunnallinen sopimus on paljon parempi loma-ja muiltakin eduiltaan kuin AKT.
Siinä olet oikeassa. Se sopimus olisi mahdollistanut minun tehdä vaikka vain yhden tunnin mittaista päivää , mutta kun se ei muuten käynyt. Oli liian vaikea järjestää ja suunnitella. No , äänestäähän voi myös jaloillaan kuten minä tein.
- stonari
Tekeekö työnantajasi heti keulasta sellaisia sopimuksia joista tietää että tappiota tulee?
Näin on melkein järjestään olleet bussialan sopimukset hsl alueella.
Tekstissäsi on se hyvä pointti ettei sopimus pakota noihin pitkiin päiviin ketään työnantajaa ,mutta kun taas on tullut tehtyä se tarjous... Ja niin kauan kun tuo systeemi jatkuu niin ei voi hommatkaan muuttua...
Noista osa-aikaisista sen verran ettei tällä sopimuksella AKT niitä voi teettää ja hyvä niin ,koska nuo eivät saisi ollenkaan pekkasia ja sen myötä työnantaja yrittäisi osa-aikaistaa niin paljon kuin mahdollista.(vrt kaupan-ala jossa kokopäiväinen on harvinaisuus)
Meillä on sopimuksen mukaan mahdollisuus käyttää osa-aikaista väkeä ja niitä käytetään selkeästi sopimusten vastaisesti käytännössä joka firmassa ja sen pois kitkeminen on mahdoton tehtävä. - Ala Vaihdettu
Vastaan stonarille että ei tee. Huonot sopimukset jätetään tekemättä ja sopimukset voimassa toistaiseksi ilman mitään tietyin väliajoin tapahtuvaa yritysten välistä kilpailua. No eri ala kuin bussiala ja parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Mutta mikä mörkö se osa-aikaisuus on jos kerran siihenkään ei ketään pakoteta , vaan tunkua on vapaaehtoisesti siihen pyrkivistä ja keille se sopii ? - Kiitti mulle riitti!
Olemmeko me KOIRIA vai ovatko niitä etujamme valvovat? Vai olemmeko me kaikki koiria?
- Ala Vaihdettu
Ainakin hyvin teitä talutetaan ja kiltisti kuljette , talutti teitä sitten työnantaja tai edunnukkuja.
- Mihin menee rahat
http://www.digipaper.fi/akt/71979/index.php?pgnumb=14
Ghanassakin siis kyetään paikallisliikenteessä 8 tunnin työpäiviin, mutta suomessa ei likellekkään. Eikö Akt:n pitänyt tehdä opintomatka Ghaanaan, eikö mitään opittu?
Oliko matka turha! Jäsenistöä pissataan silmään, nimittäin linja-autonkuljettajia, eihän satamapuolella mitään hätää ole kun on kunnon sopimukset, mutta Bussipuolella tapetaan työn ääreen kuljettajat - aakooteeläinen
On harvinaisen totta tämä avaus.
- Tottamooses
Pitääkö tuo sinun mielestä paikkaansa?
"TOINEN TÄRKEÄ KORJATTAVA ASIA ON ELÄIMELLISEN PITKÄT AJOPUTKET. Jopa 5.5 tuntia ilman taukoa! Luit tämänkin oikein: 5.5h tauotta ajamassa linja-autoa jossa sisällä on kymmeniä ihmisiä.! EPÄINHIMILLISTÄ!" - Alavaihdettu
Ihan teistä itsestänne kiinni. Vaatikaa...vaatikaa ja vaatikaa.
Asia ei korjaannu ikipäivinä ellette yksinkertaisesti vaan vaadi jäsenistönä inhimillisempiä työaikoja. Miksi suostutte tekemään.
Näillä toisilla aloilla ei tee tauottomia ja ylipitkiä päiviä kuin virolaiset.
Ei niitä työstäriippuvaisia virolaisia riitä jokapaikkaan. Tarkoitan ja tähdennän sillä työstäriippuvaisuudella riippuvaisuudesta jatkuvaan työntekoon. Palkka heille on ihan sivuseikka. - Tottamooses
Alavaihdettu kirjoitti:
Ihan teistä itsestänne kiinni. Vaatikaa...vaatikaa ja vaatikaa.
Asia ei korjaannu ikipäivinä ellette yksinkertaisesti vaan vaadi jäsenistönä inhimillisempiä työaikoja. Miksi suostutte tekemään.
Näillä toisilla aloilla ei tee tauottomia ja ylipitkiä päiviä kuin virolaiset.
Ei niitä työstäriippuvaisia virolaisia riitä jokapaikkaan. Tarkoitan ja tähdennän sillä työstäriippuvaisuudella riippuvaisuudesta jatkuvaan työntekoon. Palkka heille on ihan sivuseikka.Ihan aluksi jos edes lukisisivat työehtosopimuksen, niin tietäisivät ettei lähi/paikallis liikenteessä tarvitse ajaa yli 4 tuntia yhtäsoittoon.
- Kotikiusattu
Tottamooses kirjoitti:
Ihan aluksi jos edes lukisisivat työehtosopimuksen, niin tietäisivät ettei lähi/paikallis liikenteessä tarvitse ajaa yli 4 tuntia yhtäsoittoon.
Työaikalaki antaa mahdollisuuden ajaa 5ja puolituntia
- Tottamooses
Et sitten ymmärtänyt edes vinkkiä....
- Kotikiusattu
Oletpa rekka tai bussi kuski niin "työ" on enempi tai vähempi elämäntapa ja työ aikoihin/oloihin vaikuttaa PALJON NÄMÄ POMOJEN PERSKÄRPÄSET(joita ovat tosi usein nämä "luottamusmiehet").
Jos kuljettajat saisi kaikesta ajasta ja tekemisestä palkkaa niin ainakin vuosiasiot nousisi 1/3 siitä mitä nyt on !- Tarjayöläinen
Kylläpä kyllä. Eikä firmat enää tahallaan niitä 12 tuntisia päiviä teettäisi kun sidonnaisuusajat olisivat % tunteja.
Voisi tulla työnantajat hyvin halukkaasti neuvottelupöytiin max 8 tunnin päivän saamiseksi.
Toimii se muillakin aloilla , missä 8 tunnin ylimenevältä osalta maksetaan ylityökorvaus. HALOO AKT !!!
- Vaitahallaan
Mistä on tullut käsitys että yhtiöt tahallaan venyttää työpäiviä? Siis tahallaan aiheuttaa turhia kuluja.
- Tarjatyöläinen
Kokemuksesta. Täysin omakohtaisesta kokemuksesta !
Työtä on vaikka kuina paljon , eikä riitä pelkkä se , että jatkuvasti ylitöitä tarjolla jo ennestään pitkien päivien ja jaksojen päälle ! Yhtiöt eivät halua palkata henkilökuntaa lisää , vaan tavallaan "vangita" työläisiä sidonnaisuustuntien avulla jotka halvempia kuin ylityötunnit. Yhtiöillä on rahaa. On niillä varaa maksaa sanktioitakin kun käryävät ylilyönneistä työsuojelupiireille.
- Päinvastaisiakokemuksia
Joskus aikoinaan oli puolet enemmän sidonnaisuuksia. Vaikka palkaton tauko oli pidempi niin silti melkein kaikilla oli 10-20 tuntia palkallisia taukoja/palkkajakso. Nyt on aniharvalla 10 tuntia maksettuja taukotunteja
- Tarjatyöläinen
Oletko siitä mieltä että niin pitäisi olla edelleenkin että asua työpaikalla ???
Eikö tuolla nuoleskelulla ole mitään tolkkua kun suostutaan kaikkeen.
Kohta tehdään vaan tekemisen vuoksi !
- Mistäolikyse
Totesin vaan ettei yhtiöt tahallaan teetä kuluja. Niin kauan kun liitto ei saa sopimuksiin neuvoteltua parannuksia niin mennään näin. Joko pakollinen lepoaika pidemmäksi tai vuorokautisen työajan lyhennys olis parannus. Nyt vaan on peritty huono soppari edellisiltä sopijoilta. Parannusta on tullut mutta ei läheskään tarpeeksi.
- Tarjatyöläinen
Kyllä ne teettää ja silmiin kustaan. Sopimus on sopimus mikä takaa minimin ja maksimin , mutta mikäänhän ei estä yhtiön teettämään paremmin kuin sopimus , siis ilman sidonnaisuusaikoja . Mutta kerropa yksikin firma joka sillätavoin tekee ???
Kyllä ne tahallaan teettää kun suuret summat ja firmat , niin suuret toleranssit.
Sitä vaan ei kaikki , läheskään kaikki mallikkotason persnuolijat tahdo oikein ymmärtää. - Tottamooses
Tarjatyöläinen kirjoitti:
Kyllä ne teettää ja silmiin kustaan. Sopimus on sopimus mikä takaa minimin ja maksimin , mutta mikäänhän ei estä yhtiön teettämään paremmin kuin sopimus , siis ilman sidonnaisuusaikoja . Mutta kerropa yksikin firma joka sillätavoin tekee ???
Kyllä ne tahallaan teettää kun suuret summat ja firmat , niin suuret toleranssit.
Sitä vaan ei kaikki , läheskään kaikki mallikkotason persnuolijat tahdo oikein ymmärtää.Ihan mielenkiinnosta kysyn sinulta, miten sinä toteuttaisit sarjat niin ettei niissä olisi yhtään sidonnaisia ja millaisin kustannuksin ne saataisiin?
- Tarjatyöläinen
Jokaiselle 8 tunnin vuorot ja piste .
Kustannuksista jäisi pois ne sidonnaisuustuntien maksaminen.
- Vai oletko mooses niitä isäntärenkejä ,tai sellaiseksi itseään luuleva jota työnantaja käyttää hyväkseen kun suostut kaikkeen ? Tarkoittaa sitä että pitäiskö kustannukset minimoida vangitsemalla työntekijöitä halpojen sidonnaisuustuntien avulla tekemään pitempää päivää ? Kunhan olisivat % tunteja , niin ehkä saattaisi ääni kellossa muuttua.
Siinä sulle mielenkiintoista miettimistä. - Tottamooses
Edelleenkään et kertonut miten toteuttaisit ne päivat. Ilman sitä tietoa tuo on pelkkää turhaa huutelua.
En ole yrittäjä ja en sellaiseksi ikinä ala, en myöskään suostu mihin tahansa.
Kerro nyt miten työnantaja minimoi kustannuksia sidonnaisuus tuntien avulla, koska siinähän he maksavat "tyhjästä".
Kysyn vielä kuinka pitkkän voit ajaa yhtä soittoon lähi/paikallis liikenteessä ilman minkään laista taukoa?
Voisitko kertoa kuinka monta sidonnaisuus tuntia sinulla tulee keskimäärin jaksoon? - Tarjatyöläinen
Päivät oteutettaisiin ,kuten kerroin, max 8h jokaiselle joka päivä.
Työnantaja minimoi kustannuksia sidonnaisuustuntien avulla mieluummin "tyhjästä" maksaen , jotta saa työntekijän pidettyä käytössään kellon ympäri.
Yksi rupeama saa kestää 5,5 tuntia.
Minulle tulee keskimäärin 30 tuntia sidonnaosuutta jaksoon.
Monseiur Mosse ei ilmeiseti alaa tunne lainkaan kun kyselee joutavia jotka jo aiemmin selitetty. Talkoo-Taavetin pitäisi ruiskuttaa josko sitten järki lähtisi juoksemaan jos sitä on. - Tottamooses
Edelleenkään et kertonut juuri mitään ja sisältääkö tuo 8t esim ruokatunnin.
Laita konkreettisia esimerkkejä kellon aikoja toteuttaen ja miten sovitat niitä esim linjohin joissa liikennöiti ajat ovat erilaisia ja varsinkin ruuhkapainotteisia.
En tiedä millaista matematiikkaa harrastat, jos väität työnantajalle olevan edullisempaa maksaa tyhjästä kuin olla maksamatta.
Saat ajaa max 4t ilman minkäänlaista taukoa.
jos sinulla tulee 30 sidonnaistuntia jaksoon, niin silloinhan todelliset atuot ovat noin 40t jos otetaan mukaan palkaton katko.
Ilmeisesti tunnen kuitenkin alaa keskimääräistä paremmin ja mielenkiinnosta kysynkin kuinka kauan olet sinä ollut alalla?
Viimeinen lauseesi kertoo hiukan liikaakin sinun keskustelukyvystä.
- Mietivähän
Taidat olla ei toivottujen listalla. Meidän yhtiössä on kanssa tapana järjestää mukavat sarjat ei toivotuille kuljettajille niin yleensä jossain vaiheessa ymmärtävät vaihtaa yhtiötä. Yhtiölle ei tule hankaluuksia kun kuljettaja itse irtisanoutuu.
- Karjuheinolasta
Tuleeko ei toivotusta kuljettajasta toivottu , jos se rupeaa fillaroimaan naistentapaan, sen sijaan että taittaisi työmatkat autolla miestentyyliin ?
- Tarjatyöläinen
Oikein hyvä Karju ! Sottamooses meni hiljaiseksi kerralla ! Se pimu älähtää jonka peppuun polkupyöränsatula värähtää !!!
- Tottamooses
Taidat olla kuitenkin sinä joka menit hiljaiseksi, jättämällä vastaamatta.
- Todellisuudessa
Sarjat suunnitellaan nykyisin kaikissa yhtiöissä tietokoneohjelmalla. Yksi kriteeri ohjelmassa on että toteutettu sarjasuunnitelma on mahdollisimman halpa toteuttaa. Tietenkin joku viisas aina ehdottaa parempaa ja edullisempaa ratkaisua vaikka ei ymmärrä asiasta mitään. Se ohjelma ei tietenkään huomioi mitenkään kuljettajien jaksamista. Kuljettajien jaksaminen ei ole mitenkään tärkeätä koska aina löytyy niitä jotka tulee väsyneiden tilalle.
- Tottamooses
Näinhän se homma toimii.
- Tarjatyöläinen
Monseiur Mosse on ilmeisesti sitä mieltä että sellainen on hyväksyttävä ja duunari on aina se joka joustaa ja hyväksyy kaiken eikö ? Ihan niinkuin hintit ja hinttifillaristit ajattelee ja suhtautuu kaikkeen nöyrästi vaan.
Ei siis mitään niinkuin parannuksia , vaikka mahdollisuuksia nykytietotekniikka siihenkin soisi. Mutta kun hinttivala tehty , niin perisi on annettava tai muuten työnantaja pakottaa asennuttamaan työmatkapyöräilyyn käytettävään polkupyörään satulan. - Tottamooses
Epäilinki jo jonkin aikaa että olet heinolankarju ja aikalailla todistetuksi se tuolla viestilläsi tuli.
En viitsi tuhlata aikaani trollin kanssa.
- Nykyinenkäytäntö
Paskasarjoista ei päästä muuten eroon kuin painostamalla liiton edustajia tekemään parempia sopimuksia. Näillä näkymillä ei kuitenkaan kovin suuria parannuksia sopimuksiin ole odotettavissa. Kyse ei ole siitä että hyväksyykö tehdyt sopimukset vaan siitä että luotoilla ei ole mahdollisuutta parantaa asioita kun työnantaja noudattaa huonoja sopimuksia.
- Timoveturinkuljettaja
Ihmeellistä itkua, olkaa tyytyväisiä, kun on töitä ja työpaikka. Monilla ei ole ja työhaluja olisi vaikka muille jakaa.
Onhan ne linja-auton kuljettajan työajat hieman erillaiset, kuin tehdastyössä kellokortilla. Se on kuitenkin myös ammatin valinta kysymys.
On meitä muitakin, jotka teemme työtä epäsäännöllisin työajoin, siihen pitää vain sopeutua. Kyllä se on kivaakin kesäaamuisin lähteä aikaisin ja kuulla lintujen laulavan. Arkisin pystyy hoitelemaan asioitaan mukavasti päivällä.
30 vuotta epäsäännöllistä työaikaa tehneenä ja kusitauotkin harvassa olen tyytyväinen, enkä lainkaan uupunut. Se on asennekysymys, miten työssä viihtyy.- Partajugi
Taidat olla veturinkuljettaja samaa fillaristihinttijengiä, kuin Tottamooses ja Kontulan Koirakähärä !
Tottamooses kirjottaa isännän äänellä, vaikka tuskin kelpaa edes isäntänsä kenkiä lankkaamaan. Helmigrilliin kaljalle ja puhuttas asiat halki. Kaikki luusereita ja nöyriä isäntien edessä. - Tottamooses
On kyllä erikoista että kaikki jotka eivät ole samaa mieltä on heti fillaristi hinttijengiä. Toisaalta se kertoo todella paljon esim sinustakin...
Millä ihmeen isännän äänellä? Miksi ihmeessä rupeaisin lankkaamaan jonkun kenkiä ja ei ole tähän päivään mennessä kukaan vielä pitänyt taloonpäin kallellaan olevana, mutta kerta se on ensimmäinenkin.
Kerro nyt sinä missä mikä jutuissani mätti, mutta muista verratat niistä alkuperäisiin kysymyksiin joihin on vastattu.
Alkoholihan tunnetusti auttaa asioista jutteluun....hehhehehehheheheheh - Tottamooses
Voitko näyttä kohdan jossa puolustelin isäntiä?
Muutoin juttusi on sitä tasoa kuin pikkulapsella kun jää tappiolle ja tietää olevansa väärässä, niin aletaan nimittelemäään ja muuta täysin epäasiallista kirjoittelemaan.
Jos et kykene asiallisesti kirjoittamaan, niin älä tee sitä ollenkaan.
- Pitkiä_päiviä_tekevä
Aloittajalle: Niin mitä ihmeen ylityötunteja siitä pitäisi saada, jos alalla on esim. 12 h työpäiviä niin SEHÄN VAIN TARKOITTAA SITÄ, että vapaata tulee sitten enemmän. Viikkotunnit (tai kahden viikon tunnit) kun eivät yli saa mennä kuitenkaan.
Olen minä törmännyt monellakin alalla 12 h työvuoroihin: vartijana Puolustusvoimilla, vartijana Poliisilaitoksella, samoin ovat kaikki järjestys- eli peruspoliisit, monet ravintola-alan työntekijät jne jne. Itse asiassa Puolustusvoimilla oli 24 h työvuorojakin, tosin tällöin sai nukkua työajalla silloin kun alikersantit olivat tuuraamassa... :-D Pointtina se, että pidemmistä työajoista saa pidemmät vapaat, ei sillä ole ylitöiden kanssa mitään tekemistä. - SkaaniaKurko
Lopettakaa ruikutus ja menkää kortistoon, jos duuni ei maistu. Neidit itkevät tyhjästä.
- Sossukurko
Ei pääse. Ne paiskaa takas duuniin sieltä kortistosta heti kun ilmottautuu sinne !!!
Ketuttaa !!! Kun sais pitää edes yhden päivän leediä, mut ei kun duunia vaan. - SkaaniaKurko
Saikulle hermojen takia. Palkka juoksee ja voi vetää bissee.
- Alavaihdettu
Virolaiset tekee lähes ilmatteeksi. Pistäkää ne töihin ja voitte itse mennä vetämään sitä bissee, tai mitä nyt itse kukin haluaakin vetää, vaikka viikseen.
- Talkoo-Taavetti
On oleva seuraava saavutus että sidonnaisuusajat saadaan pois.
Tänään näytimme voimaamme lakkoporteilla, joskin eri asiasta, mutta luvassa kunnon kevät. - Partajugi
Pitää paikkansa. Seuraavaksi ei riitäkään yksi päivä, vaan aletaan puhua viikoista, jopa kuukausista. Kuinkas sitten suu pannaan kastrattiKäde ja hänen häntijänsä ?
- Partajugi
No entäs nyt Juhanan porukka ja Suomen hallituksen kannattajat suu pannaan kun satamat maanantaina uhkaavat lakkoon mennä?
Tekee gutaa teidän talouskasvullenne !
- Rahtarioy
Busakuskeilla liian lyhyet työpäivät. Rahti miehet ajaa viikon samoilla silmällä. Siis normaalia 60-100h viikossa työtä. Siitä rahaa tulee ja kovasti. Ja laillisesti.
- Partajugi
No miten kovasti sitä rahaa tulee ? Entä onko suoraan verrannollinen jos kovaa ajaa, tulee kovaa rahaakin, mutta ne ovatkin sitten kolikoita ne. Puukenkähemmot eivät oikein käsitä sitä että tyhmä se on joka ylettömästi raataa. Viisaampi busakuski hankkii saman vähemmällä ja riittävin lepoajoin.
Mutta rahtimiehillä kun on pääkopan sisus samaa kuin jalassa kengät ja puukengillä kun ajetaan, niin... - Anonyymi
Huomenna pe. 30.7 klo 18 alk. olis oivallinen keskustelutilaisuus aiheesta Kontulassa rav Ilanossa kaljamukin ääressä.
Veikkaanpa että enemmistö kannattaa jo edesmennyttä kunta-alan sopimusta , mistä rahtihemmot eivät tiedä tuon taivaallista, vaan ajavat alehinnoilla ilmaiseksi ympäripyöreitä päiviä ja asuvat autoissaan sillä aikaa kun bussikuskit, joilla lyhyemmät työajat, käyvät vierailemassa heidän vaimojensa luona.
Parta-Jugi - Anonyymi
Eipä näkynyt Käkkyrätä eilenkään.
Eikä ketään rahtihemmoakaan.
Pari heidän vaimoaan kylläkin oli kanssamme ja jatkoillekin lähti kummatkin.
Parta-Jugi - Anonyymi
No niin bussikuskit.
Vieläkö ajatte kellon ympäri päiviä lyhyillä tauoilla?
Itse olin sen verran fiksu että lopetin tuulimyllyjä vastaan ja vaihdoin alaa jokunen vuosi sitten.
10v yritin saada oloja paremmiksi, turhaan.
Ei ne siitä muutu ja suurin syy ovat kuskit itse.
Pitäis järjestäytyä ja vaatia inhimillisiä työoloja mutta ei niin ei.
Kaikki käy ja kyllä herra.
Työnantajapuoli pelas kortit paremmin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941759
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351602- 901361
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849