Autoilun kustannukset

Rahastusta

Sain tossa ajokortin ja olen hommaamassa käytettyä autoa, mutta olen aivan hämilläni noiden eri "maksujen" kanssa...

Jos joku enemmän asiasta tietävä voisi valaista KAIKKI ne PAKOLLISET maksut jotka autoilusta tulee lukuunottamatta auton hintaa, bensoja ja korjauksia...

Kiitos...

13

8403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-toyotisti

      No ainakin rahaa palaa ajokortin ja auton hommaamisen lisäksi vakuutuksiin ja käyttömaksuihin.
      Liikennevakuutus on pakollinen, lisäksi voi ottaa kaskovakuutuksia jotka antavat lisäturvaa jos/kun jotain sattuu. Kannattaa ottaa selvää mitä vakuutuksiin kuuluu ja kilpailuttaa härskisti yhtiöt.
      Vakuuttelu ei sitten ole ilmasta lystiä ainakaan alkuvaiheessa. 0-bonuksin se maksaa rahaa ja reippaasti ja tähän jos ottaa kaskoja niin ei se ainakaan halpene siitä.

      Valtio vie sitten käyttömaksua käyttöpäivien mukaan, minimiveloitus on kuitenkin 17 E, pidit sitten autoa vaikka yhden päivän ajan.
      Maksun maksaa auton haltija, jos omistaja on eri henkilö kuin haltija, es. jos ostaa auton liikkeestä rahoituksella, ostaja on haltija ja vastaa auton käyttökuluista, mutta ei voi myydä(auton omistaa yleensä rahoitusyhtiö) autoa ennenkuin omistaa auton eli on maksanut sen kokonaisuudessaan takaisin rahoitusyhtiölle.
      Jos taasen omistaja ja haltija ovat sama henkilö niin tässä nyt ei sitten ole epäselvää kuka maksaa auton ylläpidon kulut.
      Lisäksi jos auto on diesel-moottorilla niin menee käyttövoimavero(ent. diesel-vero).

      Auton hankinnassa kannattaa harkita ja laskea tarkkaan kannattaako ottaa pankista laina vai hommata rahoitusyhtiön kautta. Yleensä pankkilaina tulee loppupeleissä halvemmaksi, ja etuna on välitön omistusoikeus autoon, eli jos menee tiukille rahan kanssa niin voi myydä auton pois ja maksaa lainaa/lainat pois kokonaisuudessaan. Tietty meneehän siinä auto alta mutta etpä sitten ole korvia myöten kusessa velkojen kanssa ihan alkumetreillä elämässäsi.
      Luottotietojen menetys ei kuulemma ole kovin kannattavaa jos joskus haluaisi asunto tms. lainaa hakea, kokemusta ei asiasta ole , enkä aio sitä hankkiakkaan.

      Rahoitusyhtiön kanssa olet naimisissa niin kauan kuin maksueriä on jäljellä, ja pakkotilanteessa tappio on varmasti suurempi kuin pankin kanssa asioidessa (pankki jopa joustaa oikeasti kun tarvista on).
      Samoin kannattaa laskea lainoituksen(kumpi hyvänsä) kk-erät siten ettei viimeiset rahat mene autoon, aina kannattaa jättää vahän pelivaraa pahojen päivien varalle, niitä tulee joka tapauksessa halusi tai ei.

      Rahaa palaa sitten enää oikeastaan auton varusteluun ja siihen kunnossa pitämiseen.

      Noin karusti laskien varaa auton pitoon n. 300-400 E/kk polttoaineet, summa ilman polttoaineita sis. mahd. lainat ja vakuutusmaksut. Eli jos ihan miehekkäästi omasta pussista maksat kaiken ilman isi-liisinkia niin huomaat kyllä heti ettei se 500-sarjan BMW tai tuliterä type-R ole ehken sittenkään paras mahdollinen ensiauto.

      Vilpittömästi onnea vain kortin johdosta ja muista, maltti on valttia ainakin aluksi, vaikka tuntuisi että oletkin sorateiden virtuoosi niin totuus on tarua karumpaa.

      • Cucco

        menee autoiluun korjaukset ja alennus jne mukaanlukien olipa vanha tai uusi.
        Halvinta ostaa muutaman sadan e peli pienellä moottorille, eli halpa liikennevakuutus,kaskoa ei kannata halvalle ottaa. Ajaa sen minkä kestää ja sitten toinen vastaava tilalle, ellei ammattikoululla voi korjauttaa edullisemmin tai itse.
        Joskus huutokaupasta voi saada edullisesti esim www.huuto.net tai liikkeitten poistoista tai takapihalta.


      • ei-toyotisti
        Cucco kirjoitti:

        menee autoiluun korjaukset ja alennus jne mukaanlukien olipa vanha tai uusi.
        Halvinta ostaa muutaman sadan e peli pienellä moottorille, eli halpa liikennevakuutus,kaskoa ei kannata halvalle ottaa. Ajaa sen minkä kestää ja sitten toinen vastaava tilalle, ellei ammattikoululla voi korjauttaa edullisemmin tai itse.
        Joskus huutokaupasta voi saada edullisesti esim www.huuto.net tai liikkeitten poistoista tai takapihalta.

        Kyllähän se noin tuppaa olemaan jos ajelee vähänkään uudemmalla autolla. Eri juttu on sitten jos tekee kuten kirjoitit, eli ostaa vanhemman ja halvan auton ja sijoittaa tämän kunnostukseen sitten hieman enemmän rahaa ja pitää autoa monta vuotta. Näin kilometrille laskettuna ei tulisi niin isoa kustannusta kuin mitä uudemmalla autolla kun ottaa huomioon myös arvon alenemisen vaikutuksen.
        Se onkin sitten itsetunnosta kiinni antaako luonto periksi ajella vanhemmalla autolla.
        Joka tapauksessa, maksaa se vaikka ajaakin vanhemmalla ja halvemmallakin autolla.


    • BellaDonna

      Merkittävä kustannus on auton arvon alennus. Halvassa sillä ei ole niin suurta merkitystä kuin kalliimmassa. Kauppiaan kanssa kun autoa vaihdat, saat pelkästä kaupanteon ilosta maksaa joka kerta 2000 - 3000 euroa auton todellisen arvon alenenminen. Uuden auton hinta putoaa nykyään tosi rajusti. Mikäli ostaa uuden ja jostain syystä sen joutuu itse kaupittelemaan pois, saattaa hinta puolittua 3-4 vuodessa. Autokaupassa on täydellisesti ostajan markkinat tällä hetkellä. Miten runsaasta tarjonnasta osaa valita oikean ja oikean hintaisen, on melkoinen ongelma.

    • näin

      Minä teen näin auto maksaa 500e,pakollinen vakuutus mulla 123e/v,bensa välittäjältä
      (veroton) 70 centiä /litra,varaosat voi hakea ilmaiseksi puretuista autoista,ovat omistajilleen arvottomia.Mutta käyttömaksu ja
      katsastusmaksu on kalliit ja pakolliset.Näillä viidensadan autoilla oon ajanu jo yli 10v,ja ne
      pelaa kun vaan kattoo ostaessa hyvän yksilön.Ja niitä on nykyään paljon myynnissä koska 80:luvun lopun autot on menettäny myynti arvonsa,käyttö arvo on vielä jäljellä.

      ELI EI SE AUTOILU PALJON MAKSA !!!!!!!!!!!!!!!

      • BellaDonna

        Näin toimii järkevä ihminen, jolla ei esim. ole pitkää työmatkaa tai muuten paljon pakollista ajoa. On todella huima ero autoilun hinnassa verrattuna joka 3:s vuosi uuteen vaihtavaan, jolloin arvon alennus kauppiaan osuus tekee jo 20.000 autossa 3 - 4000 euroa/vuosi, kun tonnin parin luotettavalla japsilla ajava selviää muutamalla satasella. Mutta eihän siinä mitään, jos rahaa on enemmän kuin järkeä. Mutta kun monasti ei ole kumpaakaan, eli bemari ostetaan vielä velaksi.


      • Rahanpolttaja
        BellaDonna kirjoitti:

        Näin toimii järkevä ihminen, jolla ei esim. ole pitkää työmatkaa tai muuten paljon pakollista ajoa. On todella huima ero autoilun hinnassa verrattuna joka 3:s vuosi uuteen vaihtavaan, jolloin arvon alennus kauppiaan osuus tekee jo 20.000 autossa 3 - 4000 euroa/vuosi, kun tonnin parin luotettavalla japsilla ajava selviää muutamalla satasella. Mutta eihän siinä mitään, jos rahaa on enemmän kuin järkeä. Mutta kun monasti ei ole kumpaakaan, eli bemari ostetaan vielä velaksi.

        Niin minäkin tein ensimmäiset vajaa kymmenen vuotta. Kustannukset kilometriä kohti olivat alle 15 snt/km kun pääomakustannuksia ei tullut. Nyt on alla erittäin mukava, iso ja hyvin varusteltu 14ke "premium-auto" (vaikka ei uusi olekaan). En ole uskaltanut vielä laskea kilometrikustannuksia tälle autolle. Voipi olla tuplasti enemmän kuin edellisellä.

        Nykyään enemmän ajavana sitä on valmis maksamaan siitä, että on parempi auto ja ajomukavuus. Tosin nytkään kulut ei ole läheskään sitä kertaluokkaa, mitä voisi olla uudella autolla. Jos ajaa paljon, niin uudehkolla autolla ajaminen on järkevää. Jos ajaa 10tkm vuodessa, niin uudenkarhealla autolla ajamista ei voi perustella järkisyillä. Noh, voiko uudemman auton ostoa ikinä perustella kunnolla järkisyillä;)


      • Hullu Jussi
        Rahanpolttaja kirjoitti:

        Niin minäkin tein ensimmäiset vajaa kymmenen vuotta. Kustannukset kilometriä kohti olivat alle 15 snt/km kun pääomakustannuksia ei tullut. Nyt on alla erittäin mukava, iso ja hyvin varusteltu 14ke "premium-auto" (vaikka ei uusi olekaan). En ole uskaltanut vielä laskea kilometrikustannuksia tälle autolle. Voipi olla tuplasti enemmän kuin edellisellä.

        Nykyään enemmän ajavana sitä on valmis maksamaan siitä, että on parempi auto ja ajomukavuus. Tosin nytkään kulut ei ole läheskään sitä kertaluokkaa, mitä voisi olla uudella autolla. Jos ajaa paljon, niin uudehkolla autolla ajaminen on järkevää. Jos ajaa 10tkm vuodessa, niin uudenkarhealla autolla ajamista ei voi perustella järkisyillä. Noh, voiko uudemman auton ostoa ikinä perustella kunnolla järkisyillä;)

        Niinpä niin. Kyllä autoilun kuluissa valittavaa on. Tässä taannoin pisti näille palstoille tietoisesti provosoivan tekstin, jossa vertailtiin hieman eri verojen pakollisuutta. Kuten yllä oleva ketju osoittaa, eniten "vapaaehtoisuutta" käytännössä on vihatussa autoverossa. Voit todella itse päättää, ostatko uuden (paljon veroa hinnassa) vai halvalla vanhan (hinnassa kyllä veroa sama %, mutta ei kovin montaa euroa). Polttoaineverossa ei muuta valittavaa kuin että lähteäkö mummolaan vai ei..ei siis kovin paljoa. Vuotuisessa verossa ei oikeastaan mitään valittavaa.

        Väitin, ettei suomen kansa tällaista valinnan vapautta kestä. JOS - ja KUN - verojen kokonaismäärä kuitenkin on jokseenkin vakio, niin autoveron alas ajajat siis oikeastaan haluavat muut verot ylös. Kivempaa varmaan, kun ei joudu itse vetämään silmukkaa kaulaansa...

        Ja ympäri korvia tuli, kuten osasin hyvin odottaakin. Oli siinä mukana kaikenlaisia tosikkoja, mutta olipa selvästi juuri päiväunilta heränneitä, jotka kuvittelivat, että verotuksen voisi noin vain lopettaa, jos vähänkin hyvää tahtoa löytyy.

        Kaiken kaikkiaan: rahaa autoilussa palaa. Ja suunnilleen yhtä paljon, verotettiinpa sitä tai ei. Itse kunkin valittavissa kyllä pitkälti on, kuinka paljon haluaa (voi) käyttää.


      • ykä
        Hullu Jussi kirjoitti:

        Niinpä niin. Kyllä autoilun kuluissa valittavaa on. Tässä taannoin pisti näille palstoille tietoisesti provosoivan tekstin, jossa vertailtiin hieman eri verojen pakollisuutta. Kuten yllä oleva ketju osoittaa, eniten "vapaaehtoisuutta" käytännössä on vihatussa autoverossa. Voit todella itse päättää, ostatko uuden (paljon veroa hinnassa) vai halvalla vanhan (hinnassa kyllä veroa sama %, mutta ei kovin montaa euroa). Polttoaineverossa ei muuta valittavaa kuin että lähteäkö mummolaan vai ei..ei siis kovin paljoa. Vuotuisessa verossa ei oikeastaan mitään valittavaa.

        Väitin, ettei suomen kansa tällaista valinnan vapautta kestä. JOS - ja KUN - verojen kokonaismäärä kuitenkin on jokseenkin vakio, niin autoveron alas ajajat siis oikeastaan haluavat muut verot ylös. Kivempaa varmaan, kun ei joudu itse vetämään silmukkaa kaulaansa...

        Ja ympäri korvia tuli, kuten osasin hyvin odottaakin. Oli siinä mukana kaikenlaisia tosikkoja, mutta olipa selvästi juuri päiväunilta heränneitä, jotka kuvittelivat, että verotuksen voisi noin vain lopettaa, jos vähänkin hyvää tahtoa löytyy.

        Kaiken kaikkiaan: rahaa autoilussa palaa. Ja suunnilleen yhtä paljon, verotettiinpa sitä tai ei. Itse kunkin valittavissa kyllä pitkälti on, kuinka paljon haluaa (voi) käyttää.

        Kyllä polttoaine veron voi ite päättää maksaako vai ei.Käy ulkomailla esim. venäjällä tankkaamassa ja aja se aine suomessa,ei mee tätä alytöntä polttoaine veroo.Joka reissulla voit tuoda tankkillisen ja kannussa 10L.Kerta viikossa riitää useimmille,ja aina on halpaa bensaa tankissa.Älä maksa bensasta yli 0,40e litra,koska sen voi itse valita mitä maksaa.


      • Arvaaja
        ykä kirjoitti:

        Kyllä polttoaine veron voi ite päättää maksaako vai ei.Käy ulkomailla esim. venäjällä tankkaamassa ja aja se aine suomessa,ei mee tätä alytöntä polttoaine veroo.Joka reissulla voit tuoda tankkillisen ja kannussa 10L.Kerta viikossa riitää useimmille,ja aina on halpaa bensaa tankissa.Älä maksa bensasta yli 0,40e litra,koska sen voi itse valita mitä maksaa.

        Joo! Katoaa varsin nopeasti venäjän bensiinin edullisuus kun "huoltoasemalla" käynnissä matkamittarin kertyy 500km. Siinä sitten kerran viikossa käydään tankaamassa ja vain parina päivänä mennään autolla töihin, kun muuten tankissa ei riitä bensaa, jotta pääseen "huoltoasemalle".

        Jotain realisuutta näihin vastauksiin.


      • BellaDonna
        Hullu Jussi kirjoitti:

        Niinpä niin. Kyllä autoilun kuluissa valittavaa on. Tässä taannoin pisti näille palstoille tietoisesti provosoivan tekstin, jossa vertailtiin hieman eri verojen pakollisuutta. Kuten yllä oleva ketju osoittaa, eniten "vapaaehtoisuutta" käytännössä on vihatussa autoverossa. Voit todella itse päättää, ostatko uuden (paljon veroa hinnassa) vai halvalla vanhan (hinnassa kyllä veroa sama %, mutta ei kovin montaa euroa). Polttoaineverossa ei muuta valittavaa kuin että lähteäkö mummolaan vai ei..ei siis kovin paljoa. Vuotuisessa verossa ei oikeastaan mitään valittavaa.

        Väitin, ettei suomen kansa tällaista valinnan vapautta kestä. JOS - ja KUN - verojen kokonaismäärä kuitenkin on jokseenkin vakio, niin autoveron alas ajajat siis oikeastaan haluavat muut verot ylös. Kivempaa varmaan, kun ei joudu itse vetämään silmukkaa kaulaansa...

        Ja ympäri korvia tuli, kuten osasin hyvin odottaakin. Oli siinä mukana kaikenlaisia tosikkoja, mutta olipa selvästi juuri päiväunilta heränneitä, jotka kuvittelivat, että verotuksen voisi noin vain lopettaa, jos vähänkin hyvää tahtoa löytyy.

        Kaiken kaikkiaan: rahaa autoilussa palaa. Ja suunnilleen yhtä paljon, verotettiinpa sitä tai ei. Itse kunkin valittavissa kyllä pitkälti on, kuinka paljon haluaa (voi) käyttää.

        .... jos ajaakin halvalla autolla ja vähän, ja sijoittaa säästyneet rahat pankkitilille tai sijoituksiin, taas menee veroa korkotuotosta, osingosta tai myyntivoitosta. Ja lisäksi kun säästöjä kertyy, maksavat omaisuutesi saajat tästä palkkatulo-, pääomatulo-, arvonlisä- ym. verotetusta omaisuudesta perintöverot.

        Mutta totta on, että autoveroa voi valintansa mukaan maksaa paljon tai vähän toisinkuin vaihtoehtona olevaa käyttömaksua.


      • ykä
        Arvaaja kirjoitti:

        Joo! Katoaa varsin nopeasti venäjän bensiinin edullisuus kun "huoltoasemalla" käynnissä matkamittarin kertyy 500km. Siinä sitten kerran viikossa käydään tankaamassa ja vain parina päivänä mennään autolla töihin, kun muuten tankissa ei riitä bensaa, jotta pääseen "huoltoasemalle".

        Jotain realisuutta näihin vastauksiin.

        Muuta hyvä mies tänne paratiisiin myy kämpäs siellä,täältä löytyy varmasti edullisemmin vastaava jää bensarahaa.Kyllä sen voi valita maksaako bensasta veron vai ei.Se on realismia


    • Anonyymi

      *Trafi maksu. Katsastuskonttorilla mukaan Rekisteriote saa yl. ostajalta
      *Liikennevakuutus. Halpa tai kaiken kattava kallis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      71
      3240
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2832
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2658
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2618
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2486
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2325
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1783
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1737
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1600
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1456
    Aihe