Voi perk... Meidän perheen pääluku jo täynnä. Yhdessä päätetiin, että se on viisi henkeä. Viimeisen kersan sektion yhteydessä rouvalta laitettiin "putket ristiin".
No ei siinä mitään. Tuli parin vuoden jälkeen voimakkaita kk-kipuja ja vuodot. Kohdusta löytyi, nähtävästi myoomia, ja päädyttiin kohdunpoistoleikkaukseen. Muualle ei tarvinnut koskea, kun muuta ei ollut löytynyt. Poisto oli tänään. Klo 16 osastolla jo odottelivat ja kertoivat kaiken menneen hyvin. Lapsilla hoidon ja koulun jälkeen ikävä ja mentiin sitten klo 18 käymään edes näkemässä äitiä. Ei kuulu, ei näy... lopulta osastolta soitto heräämöön ja tieto: "jotain ongelmaa leikkauksessa ollut kuitenkin, rouva uudelleen leikkauksessa. Saatu aikaan reikä virtsarakkoon ja sitä paikkaillaan. Kaikki kuitenkin hyvin."
vittu, kuinka niin hyvin? Olisiko kenellä kokemusta, mistä ihmeestä on kyse ja miten tämä homma etenee? Lääkäriliiton sivuilta jo jotain nopeasti katsoin ja pähkäilin, mutta isommin mitään älykästä ei googlettamalla löydy. Apua tartteisi, saisiko?
Vaimon kohdunpoisto ja lääkäri ryssii..
179
15250
Vastaukset
- apua sait
Rauhoitu hyvä mies! Tämä on aivan normaalia että kun jos vielä laparoskooppisesti tehdään hommaa-voi helposti insturumentti osua virtsarakkoon koska se on siinä kohdun lähituntumassa..Ei siis ole mikään ihme juttu..sanon tämän kokemuksen rintaäänellä..yli 20v naistenataudeilla työssä..Homma etenee että jos verenhukkaa ollut niin nesteyttämällä tai verta antamalla hb korjaantuu..ja potillaalla annetaan olla kestokatetri (normia)leikkauksen jälkeen jotta nähdään koska virtsan väri korjautuu normaalisti..Joskus potilas joutuu pitämmäm katetria viikosta 2 ja saa sen sitten pois..ja saa samalla anibioottia ettei tule pissatulehdusta..Vaimo selviää kylläö..MUISTAKAA ihmiset että aina-kun leikataan niin komplikaatioita voi tulla ja ne kuuluu tiettyjen leikkausten riskeihin!
- että edelleen vit...
Kiitos hyvästä vastauksesta. MInä olen täysin rauhallinen, puhtaasti vain vihainen. Täällä meidän arvauskeskuksen keskussairaalassa kun taitaa olla tapana, että mikään ei onnistu kunnolla.
Laparoskooppisesti ei meidän vaimoa leikattu, vaan vatsanpeitteiden läpi. Silläpä se ihmetyttää, että minä ymmärisin tämän olevan luotettavampi tapa vakavien komplikaatioiden näkökulmasta. Eipä ollut, ei. Eikö se kuitenkin ole luokkaa 3/100 että virtsarakon vaurio tulee leikkauksessa?
Minä en myöskaan vielä allekirjoita, että kyse on komplikaatiosta, vaan että kyse on leikkauksen aikana tulleesta virheestä. Tähän tullaan palaamaan sairaalan kanssa. Tai siis mitä minä ymmärrän komplikaatio-sanan merkitsevän. Ero on siinä aiheutuuko joku sattuman (haava tulehtuu leikkauksen jälkeen) vai vahingon (lääkärin käyttämä instrumentti aiheuttaa jotain) seurauksena.
Minä kun en ymmärrä myöskään sitä, miten se on tämä lääketieteen porukka niin omiaan suojeleva. Läpinäkyvyyttä ei taida löytyä, kun jotain vanhinkoja (ei komplikaatioita) sattuu. Minun työssä jos keskeisesti tärkeille ihmisille sattuu vahinkoja, on siinä "oho"-ssa kaupunki pimeänä. Ei ole se muuten komplikaatio. - ........
Ja sekö on muka joku pieni juttu, että joudutaan tuollaisen virheen takia antamaan jonkun toisen verta, jolloin komplikaatioriski moninkertaistuu. Eikä ole mitenkään sanottua, ettei siitä verestä voisi tulla vaikka hiv, vaikka eihän sitä lääkärit myönnä. Ja kun kerran inhimillisiä virheitä sattuu, kuten tästä huomaamme, niin meneeköhän siinä edes oikean veriryhmän verta. Joo, viikosta kahteen katetrin kanssa sairaalassa? Ja potilaan pitää silti olla ihan rauhallinen, koska tällainen on aivan normaalia.
Tosiaankin tuntuu, että monessa muussa työssä ollaan paljon vakavampien mokin kanssa tekemisissä, vaikka niissä ei olisikaan kyse muusta kuin että vaikka se kaupunki pimenee hetkeksi. - Hoh hoh ja heh heh
........ kirjoitti:
Ja sekö on muka joku pieni juttu, että joudutaan tuollaisen virheen takia antamaan jonkun toisen verta, jolloin komplikaatioriski moninkertaistuu. Eikä ole mitenkään sanottua, ettei siitä verestä voisi tulla vaikka hiv, vaikka eihän sitä lääkärit myönnä. Ja kun kerran inhimillisiä virheitä sattuu, kuten tästä huomaamme, niin meneeköhän siinä edes oikean veriryhmän verta. Joo, viikosta kahteen katetrin kanssa sairaalassa? Ja potilaan pitää silti olla ihan rauhallinen, koska tällainen on aivan normaalia.
Tosiaankin tuntuu, että monessa muussa työssä ollaan paljon vakavampien mokin kanssa tekemisissä, vaikka niissä ei olisikaan kyse muusta kuin että vaikka se kaupunki pimenee hetkeksi."""Tosiaankin tuntuu, että monessa muussa työssä ollaan paljon vakavampien mokin kanssa tekemisissä, vaikka niissä ei olisikaan kyse muusta kuin että vaikka se kaupunki pimenee hetkeksi."""
Jaa niin monessa muussa työssä kuten esim. IT alalla heh he ... mitenkähän hyvin it-hommat sujuivat VR:llä esim. viimeisissä "päivityksissä". Itse en ole törmännyt vielä kertaakaan hyvään atk-ohjelmaan ... joka olisi suunniteltu ihmiselle. - Leski*
että edelleen vit... kirjoitti:
Kiitos hyvästä vastauksesta. MInä olen täysin rauhallinen, puhtaasti vain vihainen. Täällä meidän arvauskeskuksen keskussairaalassa kun taitaa olla tapana, että mikään ei onnistu kunnolla.
Laparoskooppisesti ei meidän vaimoa leikattu, vaan vatsanpeitteiden läpi. Silläpä se ihmetyttää, että minä ymmärisin tämän olevan luotettavampi tapa vakavien komplikaatioiden näkökulmasta. Eipä ollut, ei. Eikö se kuitenkin ole luokkaa 3/100 että virtsarakon vaurio tulee leikkauksessa?
Minä en myöskaan vielä allekirjoita, että kyse on komplikaatiosta, vaan että kyse on leikkauksen aikana tulleesta virheestä. Tähän tullaan palaamaan sairaalan kanssa. Tai siis mitä minä ymmärrän komplikaatio-sanan merkitsevän. Ero on siinä aiheutuuko joku sattuman (haava tulehtuu leikkauksen jälkeen) vai vahingon (lääkärin käyttämä instrumentti aiheuttaa jotain) seurauksena.
Minä kun en ymmärrä myöskään sitä, miten se on tämä lääketieteen porukka niin omiaan suojeleva. Läpinäkyvyyttä ei taida löytyä, kun jotain vanhinkoja (ei komplikaatioita) sattuu. Minun työssä jos keskeisesti tärkeille ihmisille sattuu vahinkoja, on siinä "oho"-ssa kaupunki pimeänä. Ei ole se muuten komplikaatio."että edelleen vit..."...Nimenomaan kyseessä on selvä leikkauksessa sattuneesta
VIRHEESTÄ, eikä mistään komplikaatiosta mikä ikäänkuin kuuluu asiaan. Mieheni oli selkäleikkauksessa minkä piti olla ihan rutiini juttu, ja siinä saivat nirhastua isoon versuoneen samalla, välilevyn läpi, KAKSI KERTAA, koska hätäleikkauksessa miheni tilan romahtaessa verisuonesta löytyi kaksi isoa reikää. Minun miehellä vaan oli huonompi onni ja verenvuotoa ei saatu enää tyrehdytettyä vaan hän menehtyi siihen verenvuotoon. Kyllä sitäkin leikkaava lääkäri yritti selittää komplikaatioksi, vaan ei ihan mennyt läpi. Päivystävä lääkäri sanoi heti että on tapahtunut selvä virhe/vahinko leikkauksessa. Korvaus vaatimus on jätetty potilasvakuutus keskukseen.
Kyllä saa tarkkana olla nykyään noitten lääkäreitten kanssa. Tuntuu etteivät osaa enään kunnolla hoitaa mitään. Onko Suomi täynnä jotain vale lääkäreitä vai muuten vaan jotain poro peukaloita??? Kyllä on menny luotto lääkäreihin. - minäkin nainen
että edelleen vit... kirjoitti:
Minä kun en ymmärrä myöskään sitä, miten se on tämä lääketieteen porukka niin omiaan suojeleva. Läpinäkyvyyttä ei taida löytyä, kun jotain vanhinkoja (ei komplikaatioita) sattuu. Minun työssä jos keskeisesti tärkeille ihmisille sattuu vahinkoja, on siinä "oho"-ssa kaupunki pimeänä. Ei ole se muuten komplikaatio.HEI ! SAISINKO TIETÄÄ , MISTÄ KESKUSSAIRAALASTA ON KYSE , ETTEI MENE SINNE , KUN TULEE HOITOONMENO TARVETTA.
OLISIN TODELLA KIITOLLINEN VASTAUKSESTANNE , TIEDOISTANNE !
NIM: MINÄKIN NAINEN ............... Aloittajalle ja monelle muulle:
1) Olen itse lääkäri. Olen sisätaudeilla suuressa keskussairaalassa ja kirjoilla vielä yliopistosairaalassa, koska opetan myös. En siis ole operatiivinen lääkäri, mutta joitain kommentteja.
2) Virhe on virhe. Komplikaatio tarkoittaa sitä, että tehtiin niin kuin piti, mutta joku meni ongelmallisesti. Eli esim. tuli infektio jälkeen päin. En tiedä, onko virtsarakko niin arka vaurioitumaan tässä leikkauksessa, että se on komplikaatio. Tietääkseni se on anatomisesti hyvin hyvin herkässä paikassa. Mutta tämä on komplikaation ja virheen ero,
3) Leikkaaminen on aina riskialtista puuhaa. Siksi niistä leikkaajista onkin pula. USA:ssa, oikeudenkäyntien luvatussa maassa joissain kunnissa on gynekologialla suuret kyltit "älä vedä lääkäriäsi tarpeettomasti oikeuteen, kun kerran joku gyne on saatu!" USA:ssa lähinnä intialaiset ovat operoivina gyneinä, kun he jaksavat maksaa ne vakuutusmaksunsa. Muut menevät helpompiin hommiin, Tästäkin vuodatuksesta voi hyvin arvata, miksi lääkäri menisi helpompiin hommiin ja antaisi leikkaukset juuri uuga-buugasta tulleelle mille lie lääkärille. Jos halutaan suomalaisia kirurgeja, niitä kannattaa jollain lailla kohdella. Helpompaakin hommaa löytyy. Minullakin on.
4) Tämäkin mies menee sitten sairaalaan räyhäämään. No, kirurgi sitten vähitellen kyllästyy, kun näitä on tarpeeksi ollut ja menee pitämään vastaanottoa. Ja uusi tulee paikalle.
5) En oikein tiedä ratkaisua tähän. Ammatin ulkopuolella olevat eivät sitä tajua, ne joiden omaisille on jotain sattunut eivät ole velvollisiakaan minusta tajuamaan. Ihmisellä on oikeus räyhätä omaisensa puolesta. Viimeksi yksi opettaja räyhäsi minulle, kun kädestä pitäen oltiin otettu osastolla osaa omaisen (luonnolliseen ja lääketieteellisesti ongelmattomaan ) kuolemaan, mutta kun ei akuuttiosastolta saatu irrotettua hoitajaa menemään ruumishuoneelle omaisia saattamaan! Annettiin kyllä ohjeet miten mennä sinne.ihan kohteliaasti kartan kanssa. Osastolta ei poistuta, kun työ on kesken ja antibiootit aamulla tiputtamatta vielä. Ylilääkärin käsky. Mutta ei omaisen sitä tarvi tajuta. Annoin räyhätä ja pahoittelin.
6) Terveydenhuollossa on ihana tehdä töitä. Vieläkin rakastan työtäni. Suomessa on potilaalla oikeus mennä vaikka potilasasiamiehelle juttelemaan. Sinne me tarvittaessa ohjaamme. Hän on eri yksikössä kuin hoitava yksikkö.
7) Tiedän, miten valelääkäri selvisi. Ystäväni oli hänen työtoverinsa. Hän kysyi kaiken. Ihan kaiken. Kaikki lääkkeet ja niiden vahvuudet hän kysyi. Hän oli niin ystävällinen, että hänen kyselynsä sitten vaan kestettiin. Ajateltiin, että on arka tai ei ajateltu mitään.- Yhä vihainen
boxi kirjoitti:
Aloittajalle ja monelle muulle:
1) Olen itse lääkäri. Olen sisätaudeilla suuressa keskussairaalassa ja kirjoilla vielä yliopistosairaalassa, koska opetan myös. En siis ole operatiivinen lääkäri, mutta joitain kommentteja.
2) Virhe on virhe. Komplikaatio tarkoittaa sitä, että tehtiin niin kuin piti, mutta joku meni ongelmallisesti. Eli esim. tuli infektio jälkeen päin. En tiedä, onko virtsarakko niin arka vaurioitumaan tässä leikkauksessa, että se on komplikaatio. Tietääkseni se on anatomisesti hyvin hyvin herkässä paikassa. Mutta tämä on komplikaation ja virheen ero,
3) Leikkaaminen on aina riskialtista puuhaa. Siksi niistä leikkaajista onkin pula. USA:ssa, oikeudenkäyntien luvatussa maassa joissain kunnissa on gynekologialla suuret kyltit "älä vedä lääkäriäsi tarpeettomasti oikeuteen, kun kerran joku gyne on saatu!" USA:ssa lähinnä intialaiset ovat operoivina gyneinä, kun he jaksavat maksaa ne vakuutusmaksunsa. Muut menevät helpompiin hommiin, Tästäkin vuodatuksesta voi hyvin arvata, miksi lääkäri menisi helpompiin hommiin ja antaisi leikkaukset juuri uuga-buugasta tulleelle mille lie lääkärille. Jos halutaan suomalaisia kirurgeja, niitä kannattaa jollain lailla kohdella. Helpompaakin hommaa löytyy. Minullakin on.
4) Tämäkin mies menee sitten sairaalaan räyhäämään. No, kirurgi sitten vähitellen kyllästyy, kun näitä on tarpeeksi ollut ja menee pitämään vastaanottoa. Ja uusi tulee paikalle.
5) En oikein tiedä ratkaisua tähän. Ammatin ulkopuolella olevat eivät sitä tajua, ne joiden omaisille on jotain sattunut eivät ole velvollisiakaan minusta tajuamaan. Ihmisellä on oikeus räyhätä omaisensa puolesta. Viimeksi yksi opettaja räyhäsi minulle, kun kädestä pitäen oltiin otettu osastolla osaa omaisen (luonnolliseen ja lääketieteellisesti ongelmattomaan ) kuolemaan, mutta kun ei akuuttiosastolta saatu irrotettua hoitajaa menemään ruumishuoneelle omaisia saattamaan! Annettiin kyllä ohjeet miten mennä sinne.ihan kohteliaasti kartan kanssa. Osastolta ei poistuta, kun työ on kesken ja antibiootit aamulla tiputtamatta vielä. Ylilääkärin käsky. Mutta ei omaisen sitä tarvi tajuta. Annoin räyhätä ja pahoittelin.
6) Terveydenhuollossa on ihana tehdä töitä. Vieläkin rakastan työtäni. Suomessa on potilaalla oikeus mennä vaikka potilasasiamiehelle juttelemaan. Sinne me tarvittaessa ohjaamme. Hän on eri yksikössä kuin hoitava yksikkö.
7) Tiedän, miten valelääkäri selvisi. Ystäväni oli hänen työtoverinsa. Hän kysyi kaiken. Ihan kaiken. Kaikki lääkkeet ja niiden vahvuudet hän kysyi. Hän oli niin ystävällinen, että hänen kyselynsä sitten vaan kestettiin. Ajateltiin, että on arka tai ei ajateltu mitään.Kiitos todella hyvästä vastauksesta.
Sairaalassa en räyhää. Ei ole mitään syytä. Vihainen saan olla ja pettynyt. Sitä olen. Mutta räyhäämisellä ei saa koskaan mitään aikaiseksi. Asiallisella asioiden hoidolla saa.
Tunteet ovat olleet pinnassa. Täällä on helpompi tunteita tuulettaa, kotona ei voi koska lasten hyvinvointi on etusijalla.
Kokemuksia olen isien palstalla kysellyt, koska tuntematon on taival, johon lähdetään.
Vielä kertaalleen kiitos asiallisesta vastauksesta, mikä osoittaa, että kyllä täälläkin keskustellaan myös oikealla aikuisten tasolla. Yhä vihainen kirjoitti:
Kiitos todella hyvästä vastauksesta.
Sairaalassa en räyhää. Ei ole mitään syytä. Vihainen saan olla ja pettynyt. Sitä olen. Mutta räyhäämisellä ei saa koskaan mitään aikaiseksi. Asiallisella asioiden hoidolla saa.
Tunteet ovat olleet pinnassa. Täällä on helpompi tunteita tuulettaa, kotona ei voi koska lasten hyvinvointi on etusijalla.
Kokemuksia olen isien palstalla kysellyt, koska tuntematon on taival, johon lähdetään.
Vielä kertaalleen kiitos asiallisesta vastauksesta, mikä osoittaa, että kyllä täälläkin keskustellaan myös oikealla aikuisten tasolla.Kaikkea hyvää. Olen kyllä ymmärtänyt kollegoilta, että gynekologisten leikkausten ongelmista selvitään erittäin hyvin, koska potilaat ovat varsin nuoria, ja alueella on hyvä verenkierto, joka edesauttaa paranemista.
Varmaan leikkaavan lääkärin kanssa voisi asiaa käydä läpi tai jos tuntuu liian raskaalta, mennä sinne potilasasiamiehelle.
Harmittavainen juttu tietysti.Parempi kyllä purkaa täällä palstalla kuin kotona lapsille. Hyvin valittu.
On tietty parempi, jos ei räyhää. Kyllä sitä tehdään. Minusta se on lääkärin velvollisuus vain sitten kestää. Minulla kun ei ole operatiivisia potilaita, räyhääminen tulee jostain muusta syystä kuin komplikaatioista. Viimeksi oli tämä minkä kerroin.
Sitten oli yksi äiti, jonka lihava poika oli hienosti laihtunut kuukaudessa jotain 8 kg kuntoilulla ja halusi päästä kuntoon ennen armeijaa. Äiti oli vihainen, kun ei pojasta millään löydetty mitään sairautta laihtumisen takaa. Siinä tilanteessa oli lääket. kandeja mukana ja yksi mieskandi sanoi jälkeenpäin viisaasti, että tuossa on kyseessä kuitenkin äiti ja hänen rakas poikansa, jolle kukaan ei halua niin hyvää kuin tuo äiti, vaikka ihan kummalliselta ajatuksineen vaikuttaakin. Tarkoitan tällä, että omaisella on erityisoikeuksia, joita tulee kunnioittaa. Puhumattakaan, kun jotain todellista on tapahtunut.
Kaikkea hyvää. Uskon, että vaimo paranee. Juuri noin miehen pitääkin vaimonsa puolesta taistella. (Moni taitaa vain olla kateellinen!)
- hoitaja anonnyymi
Joka leikkauksessa on riskinsä ja niistä pitäisi lääkärin aina muistaa etukäteen kertoa..se että virtsarakkoon tulee reikä-on komplikaatio operaation luonne huomioiden.Katetrin kanssa pääsee kotiin-maaillmassa on paljon pahempaakin..tuo vaiva paranee.Nykyään kolloidiliokset/kirkkaat nesteet) joita potilas saa-korvaavat verensiirtoa hyvin.Muistakaa että lääkärit eivät tahallaan tee ja näitä sattuu kaikille leikkaaville gynegologeille ja kirurgeille.Toki voi tehdä ilmoituksen hoitovirheestä jos haluatte.Kannattaa toki leikkaus käydä läpi leikanneen lääkärin kanssa.
- Yhä tosi vihainen
Just joo. Lääkärikunta suojelee omiaan. Se että jollain instrumentilla tökkää poistettavan elimen viereen, on virhe, ei komplikaatio. Se että ihonpeitteiden läpi leikkauksessa, kun poistetaan elin, ei viereisiin elimiin tule vahinkoa (osaavissa käsissä), kuin vahingon sattuessa. Muuta ei voi lain mukaan edes väittää.
Aivan varma homma on että arki kun koittaa, niin valitus lähtee. Ja toipuva rouva ei ota yhteenkään muuhun asiaan kuin omaan paranemiseen kantaa. Mihinkään hän ei nimeään laita ja itse tulen hoitamaan kaikki juridiset asiat. Voi että, kun satun olemaan oikeustieteen osaaja, seurauksia tulee. Ja turha on lääkärien hyvävelijärjestön lähteä nyt paapomaan ketään.
Edelleen pyytäisin isien juttujen palstalaisilta kokemukseen perustuvia kertomuksia, miten mennyt. Toki lääkäritkin ja sairaalahenkilökunta voi kirjoittaa, kun pitäytyy agendassa: mitä lääketieteellisesti seuraavaksi on odotettavissa. Juridiikka on edelleen toinen juttu. Yhä tosi vihainen kirjoitti:
Just joo. Lääkärikunta suojelee omiaan. Se että jollain instrumentilla tökkää poistettavan elimen viereen, on virhe, ei komplikaatio. Se että ihonpeitteiden läpi leikkauksessa, kun poistetaan elin, ei viereisiin elimiin tule vahinkoa (osaavissa käsissä), kuin vahingon sattuessa. Muuta ei voi lain mukaan edes väittää.
Aivan varma homma on että arki kun koittaa, niin valitus lähtee. Ja toipuva rouva ei ota yhteenkään muuhun asiaan kuin omaan paranemiseen kantaa. Mihinkään hän ei nimeään laita ja itse tulen hoitamaan kaikki juridiset asiat. Voi että, kun satun olemaan oikeustieteen osaaja, seurauksia tulee. Ja turha on lääkärien hyvävelijärjestön lähteä nyt paapomaan ketään.
Edelleen pyytäisin isien juttujen palstalaisilta kokemukseen perustuvia kertomuksia, miten mennyt. Toki lääkäritkin ja sairaalahenkilökunta voi kirjoittaa, kun pitäytyy agendassa: mitä lääketieteellisesti seuraavaksi on odotettavissa. Juridiikka on edelleen toinen juttu.Ne käyttää laseria ja toi tarkoittaa sitä, että tumpelo lääkäri on polttanut reiän josta varmasti jatkossa vaimo kärsii. Meikän vaimolle tehtiin toi sama poisto operaatio ja samoista syistä, eli tolkuton verenhukka menkkojen aikana ja kivut. Jorvissa hoidettu ja onnistu onneks hyvin. Otan osaa ja toivon parasta Teille.
- virheen kokenut
Yhä tosi vihainen kirjoitti:
Edelleen pyytäisin isien juttujen palstalaisilta kokemukseen perustuvia kertomuksia, miten mennyt. Toki lääkäritkin ja sairaalahenkilökunta voi kirjoittaa, kun pitäytyy agendassa: mitä lääketieteellisesti seuraavaksi on odotettavissa. Juridiikka on edelleen toinen juttu.Lääkäri on ihminen siinä missä kuka tahansa muukin. Tuskin vaimollesi pysyvää haittaa tuosta jää. En tarkoita sillä kuitenkaan sitä etten olisi myös pahoillani jokaisesta virheestä mistä joku joutuu kärsimään.
Taitavakin kirurgi saattaa olla jopa iltapäivällä väsynyt, päivän urakan jälkeen. Varmaan sattuisi vähemmän lisahduksia jos kirurgeilla vain yksi tai kaksi potilasta päivässä, toisaalta kuka oikeasti olisi valmis maksamaan siitä ? Tuossa tapauksessa myös kokemusta kertyisi vähemmän. Asioilla on aina useampi katsantokanta.
Toivotan perheellenne parasta jatkoa. - fiksu aikuinen
Edelleen pyytäisin isien juttujen palstalaisilta kokemukseen perustuvia kertomuksia, miten mennyt. Toki lääkäritkin ja sairaalahenkilökunta voi kirjoittaa, kun pitäytyy agendassa: mitä lääketieteellisesti seuraavaksi on odotettavissa. Juridiikka on edelleen toinen juttu.Mun mielestä on hauskaa lukea juuri sun tyyppisten ihmisten kirjoituksia. Ihmisten jotka selvästi ovat joka alan asiantuntijoita. Paitsi että selvästi olet juristi (anteeksi, oikeustieteen osaaja:P) niin näköjään olet myös lääkäri ja kirurgi kun niin selvästi osaat erottaa virheen komplikaatiosta. Mä en viitsi edes mennä sen tarkempiin tän tapauksen yksityiskohtiin, sanon vaan että lopeta nyt ihmeessä toi kiukuttelu kun et selvästikkään ole perillä siitä mistä keuhkoat.
Ja toinen juttu:
"Aivan varma homma on että arki kun koittaa, niin valitus lähtee. Ja toipuva rouva ei ota yhteenkään muuhun asiaan kuin omaan paranemiseen kantaa. Mihinkään hän ei nimeään laita ja itse tulen hoitamaan kaikki juridiset asiat."
Ootko ihan tosissasi?? Millä vuosisadalla on viimeksi tällaisia kommentteja lauottu?
Lopuksi vilpittömästi toivon pikaista toipumista vaimolle. Ikävää, että tällainen KOMPLIKAATIO sattui. Toivottavasti hän on tolpillaan nopeasti. - ei koskaan leikattu
Hoitaja anonyymille. Että pitäis kertoa etukäteen. Paljonhan sitä pitäis. Onko terveydenhuollossa toiminta/laatustandardia, kuten vakaalaatuista palvelua antavilla teollisuuden aloilla?
Gynekologi laittoi minut jokunen vuosi sitten myoomien vuoksi kohdunpoistoleikkausjonoon omalla päätöksellään. Itse olin vastahakoinen. Kävin sitten sairaalan poliklinikalla esitarkastuksessa. Ei todellakaan kerrottu mitään kivusta, kipulääkityksestä, anestesiasta, leikkaukseen liittyvistä teknisistä yksityiskohdista eikä toimenpiteeseen liittyvistä mahdollisista komplikaatioista. Oletettiin kai, että akka tulossa liukuhihnalle, ja se on siinä.
Kun kerroin pelkääväni leikkausta ja, että kuolen leikkauspöydälle, hoitsu alkoi ymmärtäväisesti selittää jotain seksuaalisuuden ja hormonitoiminnan säilymisestä, vaikka minä pelkäsin leikkausta, hoitovirheestä vammautumista ja jopa kuolemanvaaraa. Luin sitten netistä kyseiseen leikkaukseen ja yleensä kaikkiin leikkauksiin liittyvistä vaaroista, ja peruin niiden perusteella toimenpiteen. Muuta tietoa ratkaisun tekemiseen minulla ei ollut käytettävissäni. - Yhä vihainen
fiksu aikuinen kirjoitti:
Mun mielestä on hauskaa lukea juuri sun tyyppisten ihmisten kirjoituksia. Ihmisten jotka selvästi ovat joka alan asiantuntijoita. Paitsi että selvästi olet juristi (anteeksi, oikeustieteen osaaja:P) niin näköjään olet myös lääkäri ja kirurgi kun niin selvästi osaat erottaa virheen komplikaatiosta. Mä en viitsi edes mennä sen tarkempiin tän tapauksen yksityiskohtiin, sanon vaan että lopeta nyt ihmeessä toi kiukuttelu kun et selvästikkään ole perillä siitä mistä keuhkoat.
Ja toinen juttu:
"Aivan varma homma on että arki kun koittaa, niin valitus lähtee. Ja toipuva rouva ei ota yhteenkään muuhun asiaan kuin omaan paranemiseen kantaa. Mihinkään hän ei nimeään laita ja itse tulen hoitamaan kaikki juridiset asiat."
Ootko ihan tosissasi?? Millä vuosisadalla on viimeksi tällaisia kommentteja lauottu?
Lopuksi vilpittömästi toivon pikaista toipumista vaimolle. Ikävää, että tällainen KOMPLIKAATIO sattui. Toivottavasti hän on tolpillaan nopeasti.Hyvä "Fiksu aikuinen".
Ensimmäiset keskustelut käyty lekureiden kanssa. Myöntävät suoraan, että VIRHE tapahtunut. Se siitä komplikaatiosta. En sitten tainnut olla perillä asiasta?
Ihme juttu, kun tälle palstalle kirjoittelevat terveydenhuollon ammattilaiset vain kummasti jaksaavat jaaritella "komplikaatiosta", kun asian hoitavat lääkäritkin ovat todenneet virheeksi. Sisäänpäin kääntynyttä ja potilaista viis veisaavaa porukkaako?
Vaimon paraneminen on jo alkanut. - Just wondering.
Yhä vihainen kirjoitti:
Hyvä "Fiksu aikuinen".
Ensimmäiset keskustelut käyty lekureiden kanssa. Myöntävät suoraan, että VIRHE tapahtunut. Se siitä komplikaatiosta. En sitten tainnut olla perillä asiasta?
Ihme juttu, kun tälle palstalle kirjoittelevat terveydenhuollon ammattilaiset vain kummasti jaksaavat jaaritella "komplikaatiosta", kun asian hoitavat lääkäritkin ovat todenneet virheeksi. Sisäänpäin kääntynyttä ja potilaista viis veisaavaa porukkaako?
Vaimon paraneminen on jo alkanut.Se, että yksi lääkäri ja joku hoitaja koitti paikata komplikaatiolla, ei tarkoita että kaikki olisivat sisäänpäin kääntyneitä ja potilaista viisveisaavia, että turha siltä kannalta yleistää. Voisihan sitä sanoa että sinun alasi on sisäänpäin lämpiävää ja muiden asioista viisveisaavaa, sama se vaikka menee sähkö. Joku ajattelee näin, SINÄ et. Älä siis yleistä jokaiseen hoitajaan ja lääkäriin samaa periaatetta.
Ymmärrän että olet asiasta vihainen, mutta voitko väittää itse eläneesi niin, ettet ole IKINÄ tehnyt yhtään virhettä? Lääkärien virheet ovat omaa luokkaansa, mutta lääkärikin on ihminen, ei kone.
Eikö pääasia nyt ole että vaimosi paranee pikkuhiljaa? Voitko sitäpaitsi nostaa kovinkaan pätevää kannetta, jos vaimosi ei suostu allekirjoittamaan mitään eikä ottamaan kantaa mihinkään? Itse kun en ole lakiasioihin perehtynyt, mutta luulisi tavittavan asianomaisen suostumuksen ja aktiivisuuden, jos pidemmälle asia olisi menossa. Kukaan ei ole kuollut, eikö se ole tärkeintä? - Haista pska
Yhä vihainen kirjoitti:
Hyvä "Fiksu aikuinen".
Vaimon paraneminen on jo alkanut.Siinä kirjoittaa joku täydellinen ihminen joka ei tee virheitä. Eli et tee koskaan mitään. Sinunlaistesi ksipäitten vuoksi moni lääkäri siirtyy muihin hommiin. Sinua tuskin kukaan haluaa hoitaa muuten kuin ruumishuneella.
- sivullinen mies
Eikös tossa ed.kirjoituksessa se käynyt jo selväksi mitä lääketieteellisesti odotettavissa-paraneminen ja prosessikin selvillä.Olet varmasti huolissasi.Mitäs jos keskustelet leikkaavan lääkärin kanssa ja mieti sitten jatkopoliitiikkasi.Olisit tyytyväinen että joku .vaikkakin pieni hoitaja anonyymisti vastasi sinulle.On ikävä sävy kun korostetaan että on oikeuspuolen asiantuntija..Ja hoitajat eivät ole mikään lääkärien hyvävelijärjestö vaan oma ammatillinen yhdistys ja organisaatio.
- Yhä tosi vihainen
Tässä ketjussa ei oikeat hoitajat ole sanoneet pätkääkään, ainoastaan lääkärit tai wannabe:eet.
Varma juttu on se, että juttelen leikanneen ja hoitavan lääkärin kanssa. Ja nimenomaan, MINÄ keskustelen, ei se aineissa oleva paraneva vaimoni. Olen tyytyväinen siihen, että "pieni hoitaja" vastasi ja vahvisti, että vaimoni tulee paranemaan. Tähän uskon itsekin. Jos en uskoisi, niin siirrättäisin hänet yksityiselle puolelle saamaan tehohoitoa.
Mutta minua ottaa kaaliin se, että kun kysyn kommentteja puhtaasti niiltä, joilla saattaisi olla kokemusta, niin nämä "besserwisserit" kertoo mitä luulevat olevan komplikatioiden. VItt.... komplikaatiolla ei ole mitään tekemistä sillä, jos joku ryssii. Tiedän, että hoitsuilla ja lekureilla on omat järjestöt. Mutta mitä ihmettä Hoitsut suojaa lekureja, jos ne ovat ryssineet? Ei kukaan toimihenkilö suojaa johtajaa, jos se ryssii. Miksi ihmeessä hoitsut? Onko lekurit olevinaan jumalia?- .
Vaimollesi on tehty sektio... sektion jälkeen voivat kohtu ja virtsarakko kasvaa yhteen... jonka jälkeen kohtua ei voi poistaa vaurioittamatta virtsarakkoa...
Leikkausta alkaessa lääkäri ei voi tietää mitä kiinnikkeitä ja missä on, sektion takia. Ja komplikaatioriski on toki suurempi kuin jos vaimosi sisäelimet olisivat "luonnontilassa" eli jos olisi synnyttänyt alakautta kuin sektiolla.
Mietippä jos kukaan lääkäri ei olisi suostunut leikkaamaan vaimoasi? "Ei voida leikata, koska vaimollesi on tehty sektio ja näin ollen leikkaus on haastavampi, eikä meitä huvita ottaa syytteitä niskaan mahdollisista komplikaatioista jotka hoitovirheiksi väitettäisiin. Sorry, nyt joutuu vaimo vaan kärsimään ja kitumaan" - *Sitä tapahtuu
. kirjoitti:
Vaimollesi on tehty sektio... sektion jälkeen voivat kohtu ja virtsarakko kasvaa yhteen... jonka jälkeen kohtua ei voi poistaa vaurioittamatta virtsarakkoa...
Leikkausta alkaessa lääkäri ei voi tietää mitä kiinnikkeitä ja missä on, sektion takia. Ja komplikaatioriski on toki suurempi kuin jos vaimosi sisäelimet olisivat "luonnontilassa" eli jos olisi synnyttänyt alakautta kuin sektiolla.
Mietippä jos kukaan lääkäri ei olisi suostunut leikkaamaan vaimoasi? "Ei voida leikata, koska vaimollesi on tehty sektio ja näin ollen leikkaus on haastavampi, eikä meitä huvita ottaa syytteitä niskaan mahdollisista komplikaatioista jotka hoitovirheiksi väitettäisiin. Sorry, nyt joutuu vaimo vaan kärsimään ja kitumaan"Kai nyt pitää nähdä mitä leikkaa mutta vahinkojakin sattuu. Lääkäritkin ovat vain ihmisiä.
- viksu mies
Höpnhopöä...Lue lääkäriksi ja arvostele sitten.Raukkamista syytellä hoitajia jotka muutenkin saa kaiken pahan niskaansa..Siinäpä oiva perheenpään malli..vaikutat juuri itse ns bessewisseriltä..ja epäilet ettei muka hoitaja ole vastannut..epäilen että lekurit ei paljoa palstalla pyöri..Mene nyt itseesi ja hoida asia kotikonnuillasi sairaalassa..ei täällä...en usko että sulle kukaan isä viitsii vastata.
- se hoitsu ;)
Ap ei taida vielä tietää sitä, että anatomian kirjan kuvat ovat suuntaa antavia eivätkä mitään mitta piirrustuksia ;)
Ihmisen rakenne on "kaavastaan" poiketen eri ihmisillä hyvinkin erilainen... Joten esim sitä, miten virtsarakko lopulta vatsaontelossa on kohtuun nähden sijoittunut, ei voi tässä sanoa. Virtsarakko voi myös olla odotettua suurempi tms.
Syitä voi olla monia. Tämä on jossittelua kuten esim se, että sektioiden keskimääräisenä maksimi määränä pidetään 3, mutta joillekin voidaan tehdä vain 1 ja toisille 6. Pitääkö sillekin löytyä muu syy kuin poikkeamat kohtulihaksen rakenteessa??
Kyllä se vaimo toipuu. Rauhoitu, keitä teetä. ota päänsärkylääke ;) - Yhä tosi vihainen
Minä olen pyytänyt kokemusperäisiä kommentteja. En hoitajien tai lekureiden tai wannabeen kommentteja "muka komplikaatioista". Jos joku ryssii, niin ryssii. Ja siitä tulee seurauksia. Eri asia. Mutta turha alkaa lainsäädännön asioita mulle alkaa täällä opettamaan.
Sitä minäkin ihmettelen, että kun hoitajat saa kaiken kuran, niin miksi ihmeessä lekureita puolustelee ja jargonia komplikaatioista heti alkaa? Käsittämätön yhteys.
Tämän palstan nimi on "isien jutut". Minulla ei onneksi ystäväpiirissä ole kokemuksia vastaavasta. Sillä olenkin kysynyt, ONKO JOLLAKIN ISÄLLÄ vastaavaa kokemusta ja haluaisiko sitä kertoa. Minun tietääkseni Suomi24 on yksi suosituimmista keskustelualustoista.
Mutta jos täällä ei ole muuta kuin jargoniaa ja "fiksun miehen" tapaista paskakirjoittelua, niin sitten ei ole. - Kuolio24
Minä olen pyytänyt kokemusperäisiä kommentteja. En hoitajien tai lekureiden tai wannabeen kommentteja "muka komplikaatioista". Jos joku ryssii, niin ryssii. Ja siitä tulee seurauksia. Eri asia. Mutta turha alkaa lainsäädännön asioita mulle alkaa täällä opettamaan.
Sitä minäkin ihmettelen, että kun hoitajat saa kaiken kuran, niin miksi ihmeessä lekureita puolustelee ja jargonia komplikaatioista heti alkaa? Käsittämätön yhteys.
Tämän palstan nimi on "isien jutut". Minulla ei onneksi ystäväpiirissä ole kokemuksia vastaavasta. Sillä olenkin kysynyt, ONKO JOLLAKIN ISÄLLÄ vastaavaa kokemusta ja haluaisiko sitä kertoa. Minun tietääkseni Suomi24 on yksi suosituimmista keskustelualustoista.
Mutta jos täällä ei ole muuta kuin jargoniaa ja "fiksun miehen" tapaista paskakirjoittelua, niin sitten ei ole."Minun tietääkseni Suomi24 on yksi suosituimmista keskustelualustoista. "
Haha, tämä tunnetaan myös nimellä Suoli24 missä ihmiset kommentoivat milloin mitäkin järjetöntä, joten ikävä kyllä täältä on turhaa odottaa ASIANTUNTEVIA kommentteja. Jos ikinä haluat keskutella jostain järkevästä, niin etsi joku asiaan vihkyitynyt kesksytelu palsta, niin voit jotain järkeviä vastauksia saada.
(Toisaalta tämän keskustelun vastaukset ovat olleet paljon fiksumpi kuin yleensä, vaikka silti kehtaa valittaa.)
- yks maallikko äiti
Eräällä tutulla kävi aikaa sitten myös jonkun leikkauksen kanssa niin että osui virtsarakkoon ja joutui katetria pitämään yms. lekuri sanoi jo heräämössä että näin kävi, ja se on potilasvahinko. aikanaan potilasvahinkokeskus tms maksoi hälle korvaukset pidentyneestä saikusta ja sen tuomista ansionmenetyksistä. Ei siinä rikastu taikka saa jenkkikorvauksia mielipahasta taikka huolesta, mutta jotain toteutuneita menoja voidaan ajan kuluttua korvata. kysy lisää hoitavalta lääkäriltä ja ko. sairaalan potilasasiamieheltä. Tai googleta potilasvahinkokeskus.
Himpsun verran kärkkäästi ap tuossa tunteella antoi purkautua ja palaa harmistumistaan. Kannnattaa asiat esittää siellä pelipaikalla hieman maltillisemmin ja asiallisesti niin ne voi selvitäkkin. Myös vaikeista - vaikeammista kuin tämäkin - asioista voi keskustella asiallisesti. Ja siitä tuskin on hyötyä jos olet juristi, kärsivällisyydestä tuon potilasvahinkokeskuksen kanssa enemmänkin tarvitaan. Oma ihan muu juttu oli siellä 7kk ennen kuin päätös tuli. se oli kielteinen mutta vakuutusyhtiön tapaturmavakuutuksen piikkiin meni ne laskut siinä tapauksessa.
(Juristi-isiä taitaa eniten harmittaa kun joutuu nyt ehkä tekeen enemmän lasten takia kun rouva onkin pidempään kipeä..?) - mamma from hell
Aivan niin..:) samaa ajattelin että iskää tympii kun joutuu hoitamaan lapsiaan kotosalla..Kamalan lapsellisen ja angstisen oloinen 5 lapsen isä! Minulle kävi samalla lailla ja pidin katetria viikon ja pääsin sairalasta 3 pvä..sain lähinnä sairaalassaolo jälkitarkastuskäynnit pkl vakuutuksen maksamina,,Nämä eivät ole harvinansia ja lääkäri kertoi että näin voi käydä..etukäteen jo.
- Yhä tosi vihainen
Minulle on lapset ja vaimoni maailman tärkeimmät asiat. Heidän edestä ja vuokseen teen mitä vaan. Ei pätkääkään harmita, että saan ottaa duunista vapaata ja olla lasten kanssa enemmän kotona. Oma työnantaja ymmärtää asian ja auttaa.
Vihainen asiasta saa olla. Tänään jo ensimmäiset keskustelut käyty. Lääkärit myöntää virheen tapahtuneen, se siitä komplikaatiokeskustelusta (joka ei ainakaan laannuttanut suuttumustani). Rahasta ei ole sinällään kyse, sen puolesta vaimo voisi siirtyä vaikka yksityissairaalaan.
Kyse on aivan muusta, ehkä jopa ylisuojelevastani asenteestani lähimmäisiäni kohtaan. Ei voi minkään, kun tunteet ovat puolisoa kohtaan niin vahvat.
Edelleen kiitokset niistä hyvistä kommenteista. "Maallikko äidiltä" kysyisin, miten on tutullasi paraneminen sujui?
Tätä minä nyt ihmettelen, että jos minä olen vihainen virheestä, jossa kärsijänä on vaimo, niin äidit isien palstalla kyseenalaistaa minun halun olla lasten kanssa. Ja huipuksi väittää lapselliseksi sekä angstiseksi? Ettekö ole oikeasti törmänneet mieheen, joka välittää perheestään? Vai pitäisikö olla vain kyyninen ja viis veisata siitä, mitä tapahtuu?
Sori, minä en kykene olemaan passiivinen. Minulle perhe tarkoittaa huomattavasti paljon enemmän.- kuseton naisen avull
Vaimoni oli kätiliopistolla virtsarakon korjausleikkauksessa,joka oli jo syntyessään ollut hänellä ja virtsaa tuli loppuaikoina jo,kun hän yskäisi,niin lääkäri käski kovin vain jumpata ja se oli mies lekuri,mutta seuraavalla kerralla siellä käytiin,niin oli naislääkäri,niin johan tapahtui,otti sisään samantien,teki leikkausoperaation ja sanoi,ja ihmetteli,miksi ihmeessä tätä korjausleikkausta synnynnäiseen vikaan ei tehty ennen kuin vaimoni täytti 45 vuotta,sitä me ihmeteltiin molemmat,mutta aina kun oli siellä kattärillä mieslääkäri,niin kiirettä ei ikinä pidetty,aina siirrettiin jonkun muun verukkeen takia leikkausta ja sanottiin,että jumppaamalla se korjaantuu,miten ihmeessä synnynnäinen vika jumpatessa korjaatuu,ei mitenkään,onneksi naislääkäri ymmärtää naisen hädän ja leikkaukseen meni aikaa noin puoli tuntia ja se onnistui yli odotusten,jos se mieslääkäri olisi vielä ollut aina paikalla,niin vaimoni saisi kulkea vaipoissa edelleen ja 30 vuotiaasta kähtien 45 ikävuoteen tämä episodi tapahtui aina ja kättärin ylilääkäri oli päivystyksessä se helvetin jarru,nyt on mennyt hyvin,vaimo juoksi naisten kympin kesällä,ennen jos käveli hakemaan postin tienposkesta,niin pti vaippa vaihtaa,sellaisia meidän lääkärit on,kun eivät ole hoitoon halukkaita,mutta kuten sanoin,niin toinen nainen ymmärtää toisen ongelman ja se todellakin li hetkellinen jobi,niin nyt ei enään ole ollut ongelmia,leikkaava lääkäri ihmetteli kovin miksi leikkausta lykättiin,koska papereissa oli,että syynä synnynnäinen vika,siksi en tajua naistentautien lääkärien toimia,silloin ,kun kyseessä on mieslääkäri,naislääkäri teki saman 2 viikossa,kuin mielääkäri 15 vuodessa,paitsi että sai vaimon myös kuntoon ja elämämme laatu onkin nyt ollut erittäin paljon parempaa,juoksemme ,urheilemme,teemme kaikkea ,mitä ei ennen leikkausta voitu tehdä ja nautitaan elämästä,onneksi on olemassa naislääkäreitä naistentauteihin,niin heillä on tajua siitä,että miltä on olla ja miltä tuntuu olla kuset vaipoissa 24 H/vrk:ssa,nyt ei tarvitse vaippoja ainoastaan terveyssiteet kuukautisten aikaan,olemmekin kiitollisia kättärin apulaisylilääkärille joka on nainen,kiitos hänelle ja se mies haistelkoon kusta koko elämänsä,
- Elämme maailmassa
Sinulla on tosi upea asenne ja varmasti upea perhe. Ijmiset tällä palstalla ovat usein varsin ilkeämielisiä jostain syystä. Silti tänne vain tulee joksus itekin kurkattua, jos aihe on kiinnostavan tuntuinen. Olen täysillä sinun puolellasi tässä asiassasi. Hyvän Jumalan siunausta koko perheellenne ja tietysti erityisesti vaimosi pikaiseen paranemiseen.
- netunteet
Osittain tosi typeriä kommentteja. Taitavat olla kateellisia kun ehkä itsellä ei ole ketään joka puolustaisi karhun lailla pulma tilanteessa.Tällaisia karhuja ei ihan joka kulmalla vastaan tule. Tosi asia on että lääkärit harvemmin joutuvat mistään vastuuseen. Sen kollegiaalisempaa ammattikuntaa mitä lääkärit ovat ei löydy mistään. Harvemmin kuitenkin kukaan lääkäri tarkoituksella vahinkoa aiheuttaa, vahinkoja vain sattuu. Kuuluu hoitoalan luonteeseen.
Kuitenkin toteaisin että ei kannata tapahtuneella hirveesti omaa tunnetasoa kiihdyttää vaikka ymmärrettävästi olet huolissasi vaimostasi. Keskustele neutraalisti hoitohenkilökunnan kanssa, tee valitus jos siltä tuntuu mutta mieletön tunnetasolla pelaaminen kuluttaa vain SINUN omaa terveyttä ja tarvitset paljon voimavaroja perheestäsi huolehtimiseen. Asioilla on yleensä taipumus järjestyä, juristienkin, ilman mieletöntä taistelua ja draamaa.
Itse koin tosi pahan hoitovirheen. Henki oli lähteä. Yksikään lääkäri ei joutunut siitä vastuuseen, saati että olisi edes pyydetty anteeksi tai edes pahoiteltu tapahtunutta. Ymmärsin hyvin tuon vihan tunteesi omakohtaisen kokemukseni perusteella. Lopulta olen ymmärtänyt että kukaan ei ole koskaan väittänyt että maailma olisi oikeudenmukainen ja siitä mielettömästä vihasta kärsin ainoastaan minä itse. Ei näitä lääkäreitä kiinnostanut tuon taivaallista. Mitä opin? Ennen luotin lääkäriin kuin jumalaan. Tänä päivänä minulla on vain yksi jumala, joka tosin ei ole lääkäri koulutukseltaan.
Tee jotain kivaa lasten kanssa. Paistakaa lettuja, viekää äidille omatekoisia lahjoja ja kauniita kukkia. Unelmoikaa mitä kaikkea kivaa voitte tehdä yhdessä seuraavalla lomalla. Vihan tunteeseen ei kannata jäädä möyrimään. Lapset ovat herkkiä vaistomaan asioita ja kärsivät jos isä pyörii vahvoissa tunnekuohuissa. Paljon voimia teidän perheelle!
- äiti-ihminen..
OMG!
- ulkus
Mitäs tuosta.Potilasvakuutuskeskukselle valitus ja homma hoituu tai sittein ei.
Yleensä valitus ei kyllä auta.
- kipsuline
Mun äidin miesystävälle kävi samoin, tai siis hänellä oli mahahaava ja leikkauksen yhteydessä olivat "vahingossa" leikanneet rakkoa... Mä luulen että jengi tekee tuota tahallaan, koska ne saa hyvät rahat kun potilas joutuu maksamaan leikkauslaskut.
- vyjgikglhlohojöoj
Suu ,pillu,anus ja vielä neljäs reikä.Tuossa on jo valinnanvaraa mihin tuikata
- Yleltä syksyllä
tulleessa dokumentissä "Mielen _salattu_ voima" eräs tohtori totesi leikkausten olevan täysin turhia. Ikävä homma naisesi kannalta, mutta näin asia kuitenkin on.
- Suora vertaus
Kunhan ajat autosi ojaan niin tulen vaatimaan korvauksia siitä,että ryssit ja OLISIN voinut osua kohdalle ja jäädä alle...
- no ei ole
Jos kirurgi on niin helvetin tohelo ettei osaa tehdä tarkkaa työtä, niin kyllä se sen kirurgin vika on.
- kukunor46
Kysy siellä sairaalassa paikan päällä. Karju, jos eivät muuten vastaa. Hoitohenkilökunnan laillinen velvollisuus on antaa kaikki mahdollinen tieto.
Ota yhteys potilasasiamieheen, jos eivät vastaa. Hän hoitaa asian puolestasi. - ihmettelen kovasti
Miksi APn putkia ei laitettu poikki vaan mentiin paljon vaikeampaan operaatioon vaimon sisuksissa?
Jos kerran välittää niin paljon että hehkuttaa täällä palstalla päivien ajan niin miksi sallit tuon kun helpompikin tapa on olemassa.
snip snip ja häntäveikot ei pääse tuomaan lisää pienokaisia.- mitään tiedä
hmm..valelääkärikö taas asialla?
Nooh luultavasti lääkärit klaaraa homman kotiin,mut mikään kun elämässä ei ole varmaa,aina leikauksiin liittyy riski kuten mihin tahansa elämässä.toivotaan et homma hoituu ja pääsette jatkamaan elämää
- kokenut..jos jotakin
Itse saman kokenut kohdun poistossa n. 9 vuotta sitten.Koko alavatsa avattiin laidasta laitaan ja poistettiin kokonaisena ja varoen koska annoin "kierrätykseen",eli uusiokäyttöön lapsettomuushoitoihin.Virtsarakon reikä tuli ilmi vasta seuraavana päivänä kun alkoi olla verta virtsan seassa runsaasti.Siitäpaikasta leikkaava lääkäri hommasi tähystykseen jota ei kyllä tehty polikliinisenä ja kivulla vaan leikkurissa ja unta kaalissa.Leikkaava lääkäri kertoi heti että hänen vika ,oli osunut rakkoon.ja tämä ihminen ei saa kärsiä enää yhtään lisää. Johtui ehkä siitä että koko operaation alusta alkaen suurinpiirtein kaikki meni pieleen.Ensin illalla sain odottaa osastolle pääsyä ilta 22 asti(kutsuttu klo 17)syystä että juuri silloin pienessä sairaalassamme syntyi 3:t kaksoset,siitä sitten labraan odotellessa, että tilaavat mahdollisesti tarvittavaa verta ym.matkalla lukiessani papereitani huomasin että veriryhmäni oli papereissa väärä.Olin sanonut että vaadin nukutuksen koska epiduraali ei onnistu selän virheen vuoksi,eikös ne leikkurissa alkaneet tunkea piikkiä selkään,kun se ei onnistunut niin karjaisin että prkl nyt loppu ja unta kaaliin,herättyä annettiin kipulääkettä jonka olin ilmoittanut että ei sovi minulle,joten ilta meni oksennellessa ja talo pyöri ympyrää.Kaikki mahdolliset sairaalan lääkärit(joita asia hiukankin koski) oli kierrolla,kirurgi,gynegologi,urologi,osaston lääkäri,ylilääkäri,anestesialääkäri ym. Tähystys tehtiin ja todettiin ettei paikkaa tarvi tehdä kun umpenee itsellään.Aamulla huomasin että olipa loppunu niititkin kesken kun mahaa sidottu.Naapurilla oli 10 cm haava ja 15 niittiä,minulla laidasta laitaan eli noin35 cm ja 5:llä niitillä kii,lääkäri totes että onneks on hyvä nahka paraneen itellään(huomas kai umpisuolenleikkauksen arven jossa ei ainuttakaan tikkiä,sekun jätettiin kokonaan aukitulehdus vaaran vuoksi kun pääsi räjähtään käsiin) mielenkiintoinen ja vaiherikas reissu sinällään,mutta eipä tullut mieleen alkaa korvauksia hakemaan ,eikä kukaan ehdottanutkaan.Tärkeämpää oli että pääsin kunnossa kotiin ja elämä jatkui entistä ehompana .
- Onpa vaikeeta
Olipa hurja sairaskertomus!
Ja taas yksi puhkeamaan päässyt umpilisäke?
Miten se VOI muka olla niin vaikeaa tehdä diagnoosi???
Itselle kävi samoin ja haava oli pitkään auki tulehduksen takia.
Hoidosta huolimatta selvisin hengissä.
- voiteitämiehiä
Niin niin minulle tuli pahoja kipuja, joitten takia oli pakko mennä lääkäriin arvaus-terveyskeskuksen seittemän vuotta sitten ... keskussairallaan oottelin kuus´ tuntia lääkärille pääsyä ... leikkasivat umpisuolen ja ups eihän tässä ollutkaan vikaa tällä akallahan on melkein verenmyrkytys ... naistenosastolta sitte heräsin seuraavana päivän nesteet antiopiottin kiinni suonessa ja vielä piti syödä niitä isoja atiopiootteja roppakaupalla ... mies tuli katsomaan lasten kanssa sairaalaan kunnes löytivät minut oikealta osastolta .... Jees ja olen ollut tämän miehen kanssa jo kolkytvuotta ... tämä tapahtui jo kahdeksan vuotta sitten ... Asian ydin miten Suomalainen aikuinen mies pelkää niin paljon sairaalaa ... minun mies oli kuin jäyhäjököttäjä eikä edes uskaltanut puhua eikä edes tulla lähelle ... piti itse piuhat käsissä sanoa, että haloo tulitte mua katsomaan Katse tännepäin ... Kyllä sinun vaimosi siitä parantuu ja tuleen kuntoon ihan varmaan .... pärjäilkää
- Anon192381
*OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC*
Joo. Nuo sinun liiallisen pisteiden käytön voisit unohtaa, jos tosiaa olet yli 30v.
Tuo on niin teinimäistä. "Joo mie ostin itselle koiran... koiralla oli kaikki hyvin...
se on jo 3 vuotias..."
*OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* - sanos muuta...
Anon192381 kirjoitti:
*OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC*
Joo. Nuo sinun liiallisen pisteiden käytön voisit unohtaa, jos tosiaa olet yli 30v.
Tuo on niin teinimäistä. "Joo mie ostin itselle koiran... koiralla oli kaikki hyvin...
se on jo 3 vuotias..."
*OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC* *OFFTOPIC*Todella epäkypsää kirjoittamista... (voisin sanoa enemmän mutta en sano, tajuatkohan?...)
- kohtalotoveri
Tässä kokemukseni muutaman vuoden takaa. Kohdunpoistoon päädyttiin myomien ja kovien vuotojen takia ja halusivat sen tehdä pienestä rei`ästä vatsan päältä. Olin ollut jo kotona muutaman päivän kun eräänä aamuna ylös noustessa alkoi jotain valua. Laitoin pikkuhoususuojan ja ihmettelin kovasti asiaa, päivän mittaan valuminen lisääntyi ja otin yhteyttä sairaalaan. Pääsin tutkimuksiin ja todettiin että on tapahtunut vahinko leikkauksessa, emättimen ja virtsarakon välissä on reikä. Laitettiin normaali virtsakatetri, mutta eihän sen kanssa kauan voinut elää kun sattui niin kamalasti. Leikannut lääkäri myönsi vahingon tapahtuneen ja lähetti saman sairaalan uroloogille. Urologi laittoi sitten katetrin vatsanpeitteden läpi ja kertoi että aika parantaa. No ei tosiaan parantanut, elin jatkuvissa kivuissa, hajuissa ja tulehdus päällä, kävin vähintään kerran viikossa polilla jossa urologi milloin työnsi letkua syvemmälle, milloin veti ylemmäs ja kertoi että minä olen ainut joka kivuista valittaa vaikka hän on näitä laittanut tuhansia. Kaiken huippu oli se, että katetri toimi VAIN makuuasennossa, päivät vaihdoin tenaladyjä ! Ja urologin mukaan olisi vielä pitänyt mennä töihinkin haisevan pissapussin kanssa ! Pyysin korjausleikkausta, mutta urologi kieltäytyi ja sanoi että kyllä aika parantaa. Kolmen kuukauden jälkeen menin toiselle urologille joka otti minut pikaiseen korjausleikkaukseen osittain yksityispotilaana toiseen sairaalaan. Reikä oli siinä parantumista odotellessa kasvanut ja joutuivat aika paljon leikkaamaan vahingoittunutta kudosta. Sairaalassa kerrottiin että näitä tapahtuu tosi usein ja on aivan turha tehdä mitään valitusta, onneksi en uskonut ja tein valituksen. Se oli aika vaativa prosessi kaikkine lomakkeineen ja kuitteineen, mutta hoidin asian loppuun asti. Hoitovirheeksi todettiin ja asia ilmoitettiin sairaalaankin, sain kaikki kuluni pois ja vielä korvausta kivusta ja särystä, mutta eipä se paljoa lohduttanut. Ikinä enää en mene tuon sairaalan urologin vastaanotolle !
- lopetakaa ruikutus
Kyllä tosiaan suututtaa tällaiset kirjoitukset. Jos riskinä on 3/100 niin se tarkoittaa että jonkun kohdalle saattaa tämä riski iskeä. Ja nyt se sitten iski. Ja 97 saa avun ja helpotuksen - jota he eivät muuten saisi jos ei olisi osaavia ihmisiä leikkaamaan.
Ja parin viikon vaiva ja huoli ja sitten komplikaatiostakin on selvitty.
Aina vaan pitää valittaa, eikä voida olla kiitollisia siitä, että on osaavia ihmisiä jotka jaksavat meitä hoitaa ja meitä auttaa. - dddddddddddddddddddd
Komplikaatio se on, aivan sama sössiikö lääkäri, onko eukkosi yllättäen yliherkkä vaikkapa nukutuslääkkeille jne.
Jos leikkauksessa tai sairaudessa tulee lisätautia, jälkitautia tai muuta häiriötä puhutaan komplikaatioista.
Komplikaation aiheuttajaa voidaan tarkastella sitten erikseen. - Muum@@
Isoäidillen kävi samalla tavalla kohdunpoiston yhteydessä, tämä tosin tapahtui silloin kultaisella 60-luvulla, mutta kivan tempun tekivät kuitenkin. Kaupan päälle mummini ei kyseisestä jäynästä saanut tietää, kun vasta monta vuotta jälkeenpäin ihan muissa yhteyksissä. Leikkaava lääkäri oli kovasti varoitellut, ettei saa sitten leikkauksen jälkeen nostaa edes kahvipannua pöytään. Eihän siihen maalaismummo mitään voinut vastaan pistää, vaikka ihmettelivät perheen voimin, että mikäs nyt on, kun ennen leikkurille menoa ei tuollaisia ohjeita oltu annettu.
- LKT
Varmaan on vaimolles selitetty, että jokaisessa toimenpiteessä on komplikaatioriskit.. Menet luomenpoistoon ja henkipois jonkun piilevän puuduteaine allergian vuoksi, Elämää se vaan on..
Ja toi on aina paras keskustelun avaus, että lakiasiat on tuttuja kun mummon kanssa on Matlockia katottu pikkupoikana.. - Yhä vihainen
LKT kirjoitti:
Varmaan on vaimolles selitetty, että jokaisessa toimenpiteessä on komplikaatioriskit.. Menet luomenpoistoon ja henkipois jonkun piilevän puuduteaine allergian vuoksi, Elämää se vaan on..
Ja toi on aina paras keskustelun avaus, että lakiasiat on tuttuja kun mummon kanssa on Matlockia katottu pikkupoikana..Hei Lkt.
Eri asia, kun komplikaatio aiheutuu juuri mainitsemastasi allergiasta hoitoon käytetylle aineelle (tai jos haava tulehtuu), kuin se että leikkaava lääkäri tekee virheen.
Kyse on silloin hoitovirheestä, ei komplikaatiosta.
Lakiasiat tuli esiin vasta muutaman saman sisältöisen "muka komplikaatio" viestin jälkeen. Ja kuten varmaan tiedät, Suomalainen lainsäädäntö on hieman eri lähtökohtainen kuin Yhdysvalloissa. Vai aukeaako?
- tr3f4
http://satumaa.yle.fi/umk/kilpailijat-2012/lassi-tuukka-jyrki-huominen-ei-ole-koskaan-nyt
tykkäämään, martina kohta 13. - 14
Kohdunpoistoja tehdään edelleen paljon turhaan!!! Se on osa nykyistä medikalisointikehitystä. Naiset on niin yllytyshupsuja eivätkä ajattele omalla järjellään.
Myoomat eivät ole mikään pakollinen syy kohdunpoistoon. Vaihdevuosiin tullessa ne pienenevät ja lopulta häviävät. Kohtuja revitään turhaan myös ihan normaalin, joskin hiukan runsaamman kuukautisvuodon takia.
Sitten itketään kun kaikki ei menekään nappiin. Ap-mies suhtautuu vaimoonsa kuin autoonsa! Olisi vastenmielistä olla miehen kanssa samassa töissä, varmaan hirveä vittuilija jos kaikki ei menisi hänen mielen mukaan!- Kerropa se
Oletko kenties mies?
Ei naiset halua kohdunpoistoa pelkkien runsaiden kuukautisten, vaan sen tuoman kivun takia. Jos et ole ikinä itse kärsinyt todella, TODELLA kivuliaista kuukautisista kun tuntuu että taju lähtee eikä sängystä nousta, tyydy vaan keskustelemaan rokotusten salaliittoteorioista. - jaa-a
Ei naiset poistata kohtujaan huvin vuoksi
- hihihohoh
millon taas valelääkäristä uutisotsikko ;)
- Kusta päässä?
Luuleekos kirjoittaja (sikäli että sellaista on oikeasti olemassakaan) ihan tosissaan, että kirjoittamalla näille sivuille saa oikeaa lääketieteellistä apua vaimonsa vaivaan?
- Yhä vihainen
Hei "kusta päässä".
Lue tarkemmin alkuperäinen viesti: Kysyin isien kokemuksia, en lääketietellistä läpimurtoa. Jos sinulla ei ole niitä kertoa, niin pysy poissa tältä palstalta.
- mjRRgt
Sattuipas somasti. Mulle on tehty reilu kolme viikkoa sitten kohdunpoisto avoleikkauksena ja samalla nuori erikoistuva lääkäri sai aikaan kunnon repeämän virtsarakkoon. Kotiutus 5 päivän jälkeen katetrin kanssa ja katetrin poisto viikon päästä. Onneksi pissiminen sujui, vaikkakin kirvellen.
Riemu repesi myös siitä, että pitkän mahassa olevan haavan hakaset otettiin pois jo viikon päästä, eikä vatsaa tuettu millään tavalla. Ei edes mainittu mitään tukiliiveistä tai teippauksista. En päässyt edes kotiin asti, kun haava oli auki 10 hakasen kohdalta. Siis kunnolla auki ja osittain myös syvältä. Nyt sitten parannellaan haavaa viikkokaupalla, että menisi umpeen ja kipiää tekee. Suututtaa ihan älyttömästi tällaiset turhat ja estettävissä olevat virheet, niin kuin toi hakasten ottaminen liian aikaisin.. Potilasvahinkoilmoituksen aion tehdä, vaikka en tiedä tuleeko sieltä mitään. Mutta ymmärrän täysin kiukun ja turhautumisen!!!! - jarkialajata
Niinkin harmillisia kuin nuo komplikaatiot ovat, niin harmillista on myös se, että joku täysin lääketieteeseen perehtymätön alkaa komentaa, minkälaisiin temppuihin leikkauksessa pitää pystyä ja mihin ei.
Kaikkien ihmisten anatomia ei ole niinkuin oppikirjoissa. Viisi lasta synnyttäneen naisen kohtu on esimerkiksi todennäköisesti synnyttämätöntä naista kookkaampi etenkin, jos siellä vielä on myoomia. Ja koska virtsarakko sijaitsee heti kohdun vieressä, on aika luonnollista, että instrumentit saattavat osua muihinkin kuin varsinaisiin kohderakenteisiin ihmisen inhimillisillä kädentaidoilla. Sillä luonto ei todellakaan ole värittänyt virtsarakkoa aivan eriväriseksi kuin kohtua. Sen lisäksi virtsarakon seinämä ei ole kuin muutaman millimetrin paksuinen.
Kuten joku täällä totesi... menkää itse lukemaan itsenne kirurgeiksi ja tehkää virheettömämmin. Katsotaan sitten uudestaan, kuka pystyy mihinkin. Jos joku tietää ihmisen, kuka ei ole koskaan tehnyt mitään virheliikettä, kertokaa mistä sellainen löytyy, niin värvätään oitis kirurgiksi.
Jumaliste, lääkärit ovat vain ihmisiä. Heitä pitää toki valvoa, ja potilaiden pitää itse pitää huoli, että ilmoittavat potilasvahingot Potilasvahinkolautakuntaan, mutta sitä en sulata, että maallikot kuvittelevat olevansa päteviä arvioimaan sitä, mihin missäkin leikkauksessa pitää pystyä. En käsitä, miten ihmiset sallivat itselleen noin moukkamaisen käytöksen. Inhimillistähän se toki on, kun on kyse läheisistä ihmisistä.
Mutta se järkikulta käteen nyt sassiin.- Yhä vihainen
Hei "järki älä jätä".
Olet selkeästi joko hoitaja tai lääkäri. Kysynkin: mikä ihme teitä vetää puolustelemaan toisianne? Jos leikannut lääkäri on tehnyt virheen, on se hoitovirhe. Piste.
Tottakai lääkärit ovat ihmisiä ja ihmiset tekevät virheitä. Ja niistä pitää oppia. Eihän siitä ole ollutkaan kyse.
Minä olen arvostanut lääkäreitä ja kirurgeja suuresti (huom passiivi). Ihmettelen vain, että miten voi olla että vatsanpeitteiden läpi tehtävässä leikkauksessa saadaan 2-3cm pitkä reikä virtsarakkoon?
Lääkäri on jo itsekin myöntänyt virheen ja tänään asia jatkuu potilasasiamiehen kanssa. Se on toinen juttu.
Edelleen kysyn niitä mahdollisia kommentteja? Aivan kuten ensimmäisessä viestissä. Ja muutamia tosi hyviä olen jo saanutkin, kiitos niistä sekä tuesta.
Edelleen minua saa suututtaa vastuullisena perheen isänä ja puolisona. En koe itseäni moukaksi siitä syystä, että perheeni on minulle maailman tärkein asia. Minusta on täyttä idiotismia, että asioita ei osata pitää erillään. - 20+10=?
Yhä vihainen kirjoitti:
Hei "järki älä jätä".
Olet selkeästi joko hoitaja tai lääkäri. Kysynkin: mikä ihme teitä vetää puolustelemaan toisianne? Jos leikannut lääkäri on tehnyt virheen, on se hoitovirhe. Piste.
Tottakai lääkärit ovat ihmisiä ja ihmiset tekevät virheitä. Ja niistä pitää oppia. Eihän siitä ole ollutkaan kyse.
Minä olen arvostanut lääkäreitä ja kirurgeja suuresti (huom passiivi). Ihmettelen vain, että miten voi olla että vatsanpeitteiden läpi tehtävässä leikkauksessa saadaan 2-3cm pitkä reikä virtsarakkoon?
Lääkäri on jo itsekin myöntänyt virheen ja tänään asia jatkuu potilasasiamiehen kanssa. Se on toinen juttu.
Edelleen kysyn niitä mahdollisia kommentteja? Aivan kuten ensimmäisessä viestissä. Ja muutamia tosi hyviä olen jo saanutkin, kiitos niistä sekä tuesta.
Edelleen minua saa suututtaa vastuullisena perheen isänä ja puolisona. En koe itseäni moukaksi siitä syystä, että perheeni on minulle maailman tärkein asia. Minusta on täyttä idiotismia, että asioita ei osata pitää erillään."Minä olen arvostanut lääkäreitä ja kirurgeja suuresti (huom passiivi)."
Missä oli passiivi? Näen vain aktiivin (minä) ja perfektin (olen arvostanut). - Off Topic
20+10=? kirjoitti:
"Minä olen arvostanut lääkäreitä ja kirurgeja suuresti (huom passiivi)."
Missä oli passiivi? Näen vain aktiivin (minä) ja perfektin (olen arvostanut).Hop. Kolmikymppiselle kiitos, tuli virhe tunteen palossa. Siis olen menneessä aikamuodossa joskus arvostanut lääkäreitä ja kirurgeja suuresti. En enää.
Äidinkieli on hakusessa, liian pitkä aika peruskoulusta. Mutta kiitos opettajille sekä alan harrastajille.
Pitäydytäänkö sitten keskustelun aiheessa? - jarkialajata
Yhä vihainen kirjoitti:
Hei "järki älä jätä".
Edelleen minua saa suututtaa vastuullisena perheen isänä ja puolisona. En koe itseäni moukaksi siitä syystä, että perheeni on minulle maailman tärkein asia. Minusta on täyttä idiotismia, että asioita ei osata pitää erillään.Juuri noin puhuvat ihmiset, keillä tunteet nousevat niin pintaan, aivan kuin koko lääketiede ja lääkärit olisivat salaliitossa juuri häntä ja hänen perhettään vastaan. Inhimillistä, mutta toivottavasti ohimenevää.
En missään kohtaa yrittänyt kiistää, etteikö virtsarakkoon sohaiseminen olisi ollut virhe. Vääristelet kirjoituksiani. Ja juuri tämän takia näistä asioista keskusteleminen maallikoiden kanssa on enimmäkseen mahdotonta, koska he yrittävät puuttua siihen, mitä kirurgin pitää mitenkin haastavissa leikkausolosuhteissa osata.
Mietipä itse, miten suhtautuisit, jos joku täysin ammattialaasi osaamaton alkaisi komentaa sinulle, että tekemäsi virhe oli anteeksiantamaton, avaisi keskustelun siitä nettiin ja paasaisi, että miksi et nyt vaan osannut jättää sitä virhettä tekemättä? Miten reagoisit?
Jos vain sympatiaa ja samanmielisyyttä tulit tänne keräämään, niin sitten ymmärrän, miksi näkemykseni ei tahdo oikein mennä jakeluun.
Yritin selventää ihmisen taitoja sekä elimistön anatomian mahdollisia haasteita kirurgille, mitkä saattavat unohtua maallikoilta, kun tuohtuvat siitä, että hänelle läheiselle ihmiselle tapahtui jotakin odottamatonta jonkun toisen ihmisen toimesta, kenen piti vain auttaa.
Sanot että sinua suututtaa vastuullisena isänä ja puolisona. Ja että katsot perheesi perään. No, kuulehan. Lääketiede ei asettele sen enempää perheenisiä kuin -äitejäkään eriarvoisiin asemiin. Kaikkia hoidetaan parhaan mukaan. Sinun vaimoasi ei leikattu sinun vaimona vaan potilaana, yhtenä muiden joukossa. Ja johan huomasit, ettei hän ole ainoa, kelle on jokin komplikaatio tapahtunut. Lääketiede ei siis ole salaliitossa sinun perhettäsi vastaan.
Jos et ole itse ikinä töissä saanut aikaiseksi mitään tahatonta virhearviointia, ihan turhaan näitä asioita sinulle selittää. Esim. mekaanikko saattaa laittaa jarruletkun vahingossa poikki, kukaan ihminen ei siitä suoraan kärsi. Mutta kirurgin virheet osuvat ihmiseen, johon tunteelliset läheiset sitten reagoivat. Tässä mielessä lääkärin ammatti on todella armoton.
Toki on sitä aiheetonta puolusteluakin nähty, mutta tässä kohtaa oli nyt kyse yksinkertaisesti realiteeteista sen enempää ketään puolustelematta. Sinulla on oikeus kertoa, miltä tuntuu, mutta yhtäläinen realiteetti on se, ettei leikkausolosuhteet välttämättä salli joka kerta virheetöntä tulosta.
Ja näin syistä, jotka eivät ole kenenkään meistä vallassa. - jarkialajata
jarkialajata kirjoitti:
Juuri noin puhuvat ihmiset, keillä tunteet nousevat niin pintaan, aivan kuin koko lääketiede ja lääkärit olisivat salaliitossa juuri häntä ja hänen perhettään vastaan. Inhimillistä, mutta toivottavasti ohimenevää.
En missään kohtaa yrittänyt kiistää, etteikö virtsarakkoon sohaiseminen olisi ollut virhe. Vääristelet kirjoituksiani. Ja juuri tämän takia näistä asioista keskusteleminen maallikoiden kanssa on enimmäkseen mahdotonta, koska he yrittävät puuttua siihen, mitä kirurgin pitää mitenkin haastavissa leikkausolosuhteissa osata.
Mietipä itse, miten suhtautuisit, jos joku täysin ammattialaasi osaamaton alkaisi komentaa sinulle, että tekemäsi virhe oli anteeksiantamaton, avaisi keskustelun siitä nettiin ja paasaisi, että miksi et nyt vaan osannut jättää sitä virhettä tekemättä? Miten reagoisit?
Jos vain sympatiaa ja samanmielisyyttä tulit tänne keräämään, niin sitten ymmärrän, miksi näkemykseni ei tahdo oikein mennä jakeluun.
Yritin selventää ihmisen taitoja sekä elimistön anatomian mahdollisia haasteita kirurgille, mitkä saattavat unohtua maallikoilta, kun tuohtuvat siitä, että hänelle läheiselle ihmiselle tapahtui jotakin odottamatonta jonkun toisen ihmisen toimesta, kenen piti vain auttaa.
Sanot että sinua suututtaa vastuullisena isänä ja puolisona. Ja että katsot perheesi perään. No, kuulehan. Lääketiede ei asettele sen enempää perheenisiä kuin -äitejäkään eriarvoisiin asemiin. Kaikkia hoidetaan parhaan mukaan. Sinun vaimoasi ei leikattu sinun vaimona vaan potilaana, yhtenä muiden joukossa. Ja johan huomasit, ettei hän ole ainoa, kelle on jokin komplikaatio tapahtunut. Lääketiede ei siis ole salaliitossa sinun perhettäsi vastaan.
Jos et ole itse ikinä töissä saanut aikaiseksi mitään tahatonta virhearviointia, ihan turhaan näitä asioita sinulle selittää. Esim. mekaanikko saattaa laittaa jarruletkun vahingossa poikki, kukaan ihminen ei siitä suoraan kärsi. Mutta kirurgin virheet osuvat ihmiseen, johon tunteelliset läheiset sitten reagoivat. Tässä mielessä lääkärin ammatti on todella armoton.
Toki on sitä aiheetonta puolusteluakin nähty, mutta tässä kohtaa oli nyt kyse yksinkertaisesti realiteeteista sen enempää ketään puolustelematta. Sinulla on oikeus kertoa, miltä tuntuu, mutta yhtäläinen realiteetti on se, ettei leikkausolosuhteet välttämättä salli joka kerta virheetöntä tulosta.
Ja näin syistä, jotka eivät ole kenenkään meistä vallassa.Näyttäkää minulle se maallikko, kuka suostuisi menemään sellaisen kirurgin leikattavaksi, joka kysyy maallikolta arviota leikkausolosuhteiden haastavuudesta ja leikkauksen onnistumisesta, niin katsotaan sitten asiaa uudestaan.
Sen mukaan voi kukin sitten miettiä, miten reagoi leikkaustuloksiin.
Ammatillinen neuvoni olisi, että jos jonkun lääkärin tekemä arvio tai toteutus tuntuu kyseenalaiselta tai epäilyttävältä, hankkikaa toinen mielipide/uusi arvio toiselta lääkäriltä ja käykää yhdessä läpi kyseisen tilanteen lääketieteellinen perusta, josta potilas voi itsekin suhteuttaa toteutumat tavoitteisiin ja ohjeisiin.
Jos taas ei luota muihin(kaan) lääkäreihin vaan epäilee vahvasti, että lääkärit vain puolustelevat omiaan, on silloin tiensä valinnut ja kestäköön seuraukset. Se, että alkaa itse täysin koulutuksettomana leikkiä lääketieteen asiantuntijaa, ei pitäisi olla vaihtoehto kenellekään vähänkään fiksulle ja itseään kunnioittavalle ihmiselle.
Kukin valitkoon tiensä ja kestäköön seuraukset. - jarkialajata
jarkialajata kirjoitti:
Näyttäkää minulle se maallikko, kuka suostuisi menemään sellaisen kirurgin leikattavaksi, joka kysyy maallikolta arviota leikkausolosuhteiden haastavuudesta ja leikkauksen onnistumisesta, niin katsotaan sitten asiaa uudestaan.
Sen mukaan voi kukin sitten miettiä, miten reagoi leikkaustuloksiin.
Ammatillinen neuvoni olisi, että jos jonkun lääkärin tekemä arvio tai toteutus tuntuu kyseenalaiselta tai epäilyttävältä, hankkikaa toinen mielipide/uusi arvio toiselta lääkäriltä ja käykää yhdessä läpi kyseisen tilanteen lääketieteellinen perusta, josta potilas voi itsekin suhteuttaa toteutumat tavoitteisiin ja ohjeisiin.
Jos taas ei luota muihin(kaan) lääkäreihin vaan epäilee vahvasti, että lääkärit vain puolustelevat omiaan, on silloin tiensä valinnut ja kestäköön seuraukset. Se, että alkaa itse täysin koulutuksettomana leikkiä lääketieteen asiantuntijaa, ei pitäisi olla vaihtoehto kenellekään vähänkään fiksulle ja itseään kunnioittavalle ihmiselle.
Kukin valitkoon tiensä ja kestäköön seuraukset.Onko aloittajan vaimolle kerrottu leikkaustoimenpiteestä etukäteen, sen kulusta, mahdollisista komplikaatioista, niille altistajista ja yleisyydestä? Sitä kauttahan potilas omaisineen osaisi ehkä suhteuttaa leikkauksen toteutuman siihen, miten vastaava toimenpide yleisesti ottaen on mennyt. Tätä nimenomaan tarkoitin tuolla, että jonkin lääketieteellisen asian läpikäyminen lääkärin kanssa voisi helpottaa potilasta varautumaan ja suhteuttamaan toteutumia realiteetteihin.
Tottakai se ketuttaa kuulua johonkuhun esim. 10-15%:iin, keille komplikaatio x keskimäärin tapahtuu. mutta jokainen meistä kuuluu todennäköisesti jollakin mittarilla mitattavaan vähemmistöön.
Ja ei, tämäkään ei ole mikään anteeksianto leikkausvirheelle, mutta saattaa antaa ehkä vähän perspektiiviä tuohon tunnekuohuntaan. - Yhä vihainen
jarkialajata kirjoitti:
Juuri noin puhuvat ihmiset, keillä tunteet nousevat niin pintaan, aivan kuin koko lääketiede ja lääkärit olisivat salaliitossa juuri häntä ja hänen perhettään vastaan. Inhimillistä, mutta toivottavasti ohimenevää.
Ja näin syistä, jotka eivät ole kenenkään meistä vallassa.Hei "järki älä jätä".
Kiitos hyvästä kirjoituksesta.
Kuten olen sanonut, vahinkoja sattuu. Niistä pitää oppia. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko virhe anteeksiantamaton vai ei. Minun uskonopin mukaan kaikki asiat ovat anteeksi annettavissa. Se siitä. Virheet vaan pitää osata ääneen sanoa - se on inhimillisyyttä.
En katso Salaisia Kansioita, enkä usko mihinkään muuhunkaan salaliittoon. Minua ei muutkaan vainoharhat vaivaa.
Kuten itse kirjoitat, joskus leikkausolosuhteissa tai ihmisen anatomiaan liittyen onkin hyvin todennäköistä, että tapahtuu poikkeavia asioita. Helposti ymmärrettävä asia. Tästä voikin vetää sen johtopäätöksen, että joka kerta operaatiot ovat erilaisia.
Miksi silloin jossain operaatiossa tapahtuvaa poikkeusta ei saisi kutsua virheeksi, kun leikannut lääkäri itsekin kutsuu? Miksi terveydenhuollon ammattilaiset puhuu heti komplikaatiosta ja täysin asiasta irti olevat henkilöt alkavat puolustelemaan tilannetta, jota ei voi tietää?
Alkuperin minä kysyin kokemuksia ja nyt keskustellaan jostain muusta? Palattaisiikon asiaan?
Mutta kiitos oikein hyvästä kirjoituksesta.
- pykälänviilaaja
Kantelun tekeminen:
http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/kantelu
Asialla on kuitenkin myös toinen puoli, kuin vain se, että leikkauksissa komplikaatiot ovat normaaleja tai se, että parempi potilaalle leikata kuin olla leikkaamatta tai se, ettei olisi lääkäreitä ollenkaan, jos kaikesta syytettäisiin lääkäreitä. Potilaalla on nimittäin oikeus VAHINGONKORVAUKSEEN VIRHEISTÄ.
Vahingonkorvauslaki:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1974/19740412- Yhä vihainen
Just näin. Tämä on se lakinäkövinkkeli.
Kiitos tästä.
- Minutkin leikattu
Minulle aikoinaan tehtiin "keisarinleikkaus" kun poikani syntyi.
Vuosien päästä kiinnikkeitä kasvoi joka puolelle ja kun minulla todettiin kysta, päätettiin leikata minut.
Lääkäri poisti kohdun, munajohtimet ja munasarjat koska kiinnikkeitä oli kasvanut kiinni joka paikkaan.
Yli koolme tuntia joutuivat selvittelemään minun sisuksiani niiden kiinnikkeuiden vuoksi, virtsarakkoon ja suoliinkin kiinnikkeet olivat tarttuneet.
Tälläisissä leikkauksissa voi sattua vahinkoja ja onneksi ne vahingot voi korjata.
Kyllä se vaimo palaa kotiin ihan samana "tyttönä". - Isien jutut
Woe woe, kun ei tälle sais vastailla isit, niinhän tämä jutun aloittaja sanoi. Kunnioittakaan nyt sairaan vaimon miestä sen verran!
- Kirurgeissa on eroja
Kirurgeissa on eroja, yksityispuolella ap voi valita juuri haluamansa kirurgin. Esim. oma luottokirurgini toimii myös kouluttajana, vähemmän kokemusta omaavat kirurgit joutuvat harjoittelemaan potilailla. Olisit valinnut tasokkaamman paikan.
- HA HA
Näinhän se on. Helkutin kalliit merkkivaatteet on paaaljon paremmat ja kestävämmät ku halvat. Varsinkin kun saa ite ne valita ja erityisesti kun niillä saa kavereille leveillä.
Mitä siitä että ne on merkkikuteet ja halpiskuteet on samasta tehtaasta ;)
- wadda f?
tyri tyräleikkauksen...
- Kokemusperäistä on
No täällä missä minä asun on sairaala, jossa tehdään hoitovirheitä eniten Suomessa. Kun jouduin onnettomuuteen, en tiennyt tätä ja menin hyväuskoisena polille ja ajattelin, että hyvä kun pääsin.
Kaikki meni päin p..ä alusta lähtien. Päivystävä lääkäri oli mistä lie Ugala-Bugala -maasta, kielitaito rajoittui muutamaan sanaan ja vaikka kuinka yritin selittää, lääkärin yhdellä sormella naputtelema kuvaus oli täysin pielessä. Hoitajat päivittelivät vieressä, että kai se on näin kun "lääkäri" niin sanoo. En viitsi edes kertoa kaikkea sitä sähläystä mitä tapahtui, mutta tajusin, että nyt mennään puhtaan arvauksen perusteella ja poppamies tekee töitänsä siten kuin savimajan kylänvanhimman kanssa on sovittu.
No pieleenhän se sitten menikin, Leikkaukseen aamulla ja revittiin väärät paikat auki. Uskoin jotenkin, että kyllä se leikkaava lääkäri osaa kyseenalaistaa poppamiehen jutut, mutta olin katkerasti väärässä.
Sitten osastolle huilimaan ja erilaisia sairaanhoitajia tapaamaan. Hirvittävä sähläys päällä, samoja asioita kyseltiin useaan kertaan, peloteltiin ja uhkailtiin ja tehtiin selväksi, että onnettomuus on omaa syytäni. Ainakin kahdella hoitajalla ilmiselvä mielenterveysongelma. Lääkkeet jaettiin onneksi vahingossa kahteen kertaan, joten sain vedettyä nupin turvoksiin, eikä pelottanut aivan niin paljon.
Sitten kotiin ja ihmettelin kun homma ei toiminut ollenkaan, mutta en kyllä saanut mukaani mitään ohjeitakaan. Kipu ja vaiva oli käsittämättömän kova ja mukana oli buranaresepti ja jotain tehottomia muka-lääkkeitä. Siinä sitten kiduin ja mietin mitä teen ja lopulta kahden päivän puhelimessa roikkumisen ja satojen soittoyritysten jälkeen sain kiinni tohtorin, joka oli leikkauksen tehty. No ei kun röntgeniin ja niinhän siellä olivat edelleen ne paikat p..na joista olin sanonut sekä poppamiehelle että ortopedille. Mutta kun se kuullun ymmärtäminen on niin hankalaa että.
Nyt olen käynyt hoitovirhekorjauksissa ja hoitovirheiden korjauskorjauksissa niin monta kertaa, että todellakin keittää. Tästä lähtee valitus, kunhan joskus olen edes jotenkin kunnossa (jos olen) ja en todellakaan jätä asiaa tähän. Sairaalan hoito on luokatonta, pelkkää arvailua ja sähellystä ja potilaat pelkkiä testinukkeja joilla voi tehdä kokeita tohtori Mengelen tapaan. Voi kunpa olisin ymmärtänyt ottaa ajoissa vakuutuksen, nyt en sellaista enää saa.
En jaksa enempää kirjoittaa mitä muutaman päivän aikana arvaamossa koin, mutta lista olisi niin pitkä ettei tämä forumi mahdollistaisi sen kirjoittamista samaan viestiin.
Että jos se jotain lohduttaa niin kyllä meitä muitakin "harmittaa".
P...le kun olisi edes päässyt sen valelääkärin hoitoon!- Kokemusperäistä on
Korostettakoon vielä, etten tässä syytä ketään henkilöä, vaan sairaalan toimintaa. Ko. leikkaava lääkäri oli varmasti työnsä tasalla ja hyvinkin pätevä, mutta epäilen vahvasti, että hänkin on kohta yksityisellä sektorilla kyllästyttyään julkisen puolen sairaaloiden sähläämiseen.
Vaikka se vaikeimman työn tekevä olisi kuinka pätevä, systeemi ontuu jos muu tiimi ei toimi kuten pitäisi.
Siksi olen sitä mieltä, että yksityissairaaloiden tukeminen verovaroin on lopetettava mahdollisimman pian. Ei ole mieltä siinä, että köyhemmät ja ymmärtämättömät joutuvat olemaan koekaniineina, kun taas rikkaat ja muka paremmat ihmiset saavat hyvän hoidon.
Ei tämä sinun vaimosi kohdunpoisto-ongelmaasi auta, mutta ehkä on hyvä tietää, että on muitakin joita harmittaa. Ei muuta kuin valitus vetämään virkatien kautta ja varaudut siihen että voit hävitä jutun.
Kuulostaa kyllä vahvasti siltä että vaimosi on pian ok :). - Kirurgeissa on eroja
Kokemusperäistä on kirjoitti:
Korostettakoon vielä, etten tässä syytä ketään henkilöä, vaan sairaalan toimintaa. Ko. leikkaava lääkäri oli varmasti työnsä tasalla ja hyvinkin pätevä, mutta epäilen vahvasti, että hänkin on kohta yksityisellä sektorilla kyllästyttyään julkisen puolen sairaaloiden sähläämiseen.
Vaikka se vaikeimman työn tekevä olisi kuinka pätevä, systeemi ontuu jos muu tiimi ei toimi kuten pitäisi.
Siksi olen sitä mieltä, että yksityissairaaloiden tukeminen verovaroin on lopetettava mahdollisimman pian. Ei ole mieltä siinä, että köyhemmät ja ymmärtämättömät joutuvat olemaan koekaniineina, kun taas rikkaat ja muka paremmat ihmiset saavat hyvän hoidon.
Ei tämä sinun vaimosi kohdunpoisto-ongelmaasi auta, mutta ehkä on hyvä tietää, että on muitakin joita harmittaa. Ei muuta kuin valitus vetämään virkatien kautta ja varaudut siihen että voit hävitä jutun.
Kuulostaa kyllä vahvasti siltä että vaimosi on pian ok :).Yksityissairaaloilla menee hyvin, totta on, että julkisella et voi valita haluamaasi kirurgia, vaan voit joutua vähemmän kokemusta omaavan leikattavaksi. Myös tavalliset ihmiset käyttävät yksityissairaaloita, monilla on vakuutus. Turhaa uhoa sinulta. Minä taas sanon, että julkisella et voi valita ja piste.
- Kokemusperäistä on
Kirurgeissa on eroja kirjoitti:
Yksityissairaaloilla menee hyvin, totta on, että julkisella et voi valita haluamaasi kirurgia, vaan voit joutua vähemmän kokemusta omaavan leikattavaksi. Myös tavalliset ihmiset käyttävät yksityissairaaloita, monilla on vakuutus. Turhaa uhoa sinulta. Minä taas sanon, että julkisella et voi valita ja piste.
Oletko kenties lääkäri, kun et ehtinyt lukemaan jutustani kuin pienen osan ja senkin harppoen? Lääkäreillä kun on kiire.
En tunne palkkausjärjestelmää, mutta epäilen lekureilla olevan jonkun tuloskortin, jossa bonukset tulevat suoritettujen toimenpiteiden määrän mukaan. Tällaisesta ei koskaan seuraa mitään hyvää, sillä lääkärit ovat ihmisiä ja siten myös ahneita.
Edelleen sanon, että on väärin tukea verovaroin yksityisen sektorin toimintaa. Tämä aiheuttaa sen, että kaikki kynnelle kykenevät lääkärit lähtevät yksityiselle puolelle nauttimaan veronmaksajain rahoilla katetusta leveästä ruokapöydästä ja julkiselle puolelle jäävät vain harjoittelijat.
Kaikki eivät saa vakuutusta eikä kaikilla ole niihin varaa. Käsittämätöntä että tällainen pellesysteemi saa koko ajan lisää jalansijaa. Lisäksi lääkärit käyvät tekemässä ylimääräiset muhkeat tilit julkisella puolella, kuten esimerkiksi Guzeninan mainitsema 6000 euroa/viikonloppu.
Se, voiko lääkärin valita itse vai ei, on aivan sivuseikka. Sellainen joka ei yleensä sairastele, ei myöskään todennäköisesti tunne yhtään lääkäriä. Nimen tai kansalaisuudenko perusteella valinta olisi tehtävä? - Kiireinen ja ahkera
Kokemusperäistä on kirjoitti:
Oletko kenties lääkäri, kun et ehtinyt lukemaan jutustani kuin pienen osan ja senkin harppoen? Lääkäreillä kun on kiire.
En tunne palkkausjärjestelmää, mutta epäilen lekureilla olevan jonkun tuloskortin, jossa bonukset tulevat suoritettujen toimenpiteiden määrän mukaan. Tällaisesta ei koskaan seuraa mitään hyvää, sillä lääkärit ovat ihmisiä ja siten myös ahneita.
Edelleen sanon, että on väärin tukea verovaroin yksityisen sektorin toimintaa. Tämä aiheuttaa sen, että kaikki kynnelle kykenevät lääkärit lähtevät yksityiselle puolelle nauttimaan veronmaksajain rahoilla katetusta leveästä ruokapöydästä ja julkiselle puolelle jäävät vain harjoittelijat.
Kaikki eivät saa vakuutusta eikä kaikilla ole niihin varaa. Käsittämätöntä että tällainen pellesysteemi saa koko ajan lisää jalansijaa. Lisäksi lääkärit käyvät tekemässä ylimääräiset muhkeat tilit julkisella puolella, kuten esimerkiksi Guzeninan mainitsema 6000 euroa/viikonloppu.
Se, voiko lääkärin valita itse vai ei, on aivan sivuseikka. Sellainen joka ei yleensä sairastele, ei myöskään todennäköisesti tunne yhtään lääkäriä. Nimen tai kansalaisuudenko perusteella valinta olisi tehtävä?Totta olen kiireinen tehden pitkää työpäivää. Vastaan siis yhteen kysymykseesi, lääkäri kannattaa valita nimenomaan pätevyyden ja pitkän kokemuksen omaavasta henkilöstä, myös viidakkorumpu on tehokas. Hyvä kello kauas kuuluu jne.
- juurpoistettu
En lukenut koko ketjua, kävin juuri viikko sitten kohdunpoistossa itse ja lääkärini sanoi jo viikkoja ennen vastaanotolla että on mahdollista rakkoon tulee "osuma" ja sitten kotona katetri viikon verran. Sanoi myös jos suoleen tulee, se ommellaan, mutta rakko paranee ilman ompeleita kun katetri. Itse olin siis valmistautunut siihen että nirhamia voi tulla ja hyväksyin ne normaalina riskinä joita joka leikkauksessa on. Minulla sujui hyvin, ei mitään komplikaatioita ainakaan leikkauksessa ollut eikä nyt kun leikkauksesta viikko.
- hyvin on pärjätty
Multa myös vedetty kaikki pois koko tuhkaluukku siivottiin kerralla.Ja minut leikkasi professori olin yksityispotilas.Olin kotona 2vuorokautta ja takasin sairaalaan.OLin saanut jonkun pöpön ja taas viikko tiputuksessa Ei hän tämä mittään mutta sitten ne vaihdevuodet En suostunut syömään niihin mitään lääkkeitä, Ja tämä pöpö muistuttaa aina silloin tällöin eri muodoissa saan syödä usein siihen antipiootteja
- tyytyväinen potilas.
Joo no nää höpinät johtuu varmaan valelääkärikohusta. Onneks ei valekirurgeja ole löytyny, varsinkaan aivokirurgeja.
Lääkäritkin tekee joskus virheitä töissään, kuten muutkin omissa ammateissaan ja se on normaalia, tosin eivät niin paljon virheitä suhteessa muihin ammattiryhmiin joka johtunee siitä, ettei kyseessä ole tuloshakuisuus, vaan potilaan paras mahdollinen hoito, koska palkka on sama. Lääkärit hiemankin epävarmoissa tilanteissa tukeutuu kollegoihin ja yhdessä päätyvät parhaaseen mahdolliseen tulokseen.
Ite ainakin moninkertasesti sieltä sun täältä leikattuna oon ollu tyytyväinen enkä näe syytä valittaa hoidosta. Kiitos lääkäreille ja hoitajille. - hedees
Kuulun myös niihin, joille kohdun poisto toi avun jatkuvaan kipuun ja epämukavaan oloon, syynä juuri nuo kohdun lihaskasvaimet. Minulle kerrottiin miten homma tapahtuu ja kerrottiin myös riskeistä sekä tämän leikkauksen että yleensä leikkausten suhteen ja päätin että leikataan. Pieni ongelma leikkauksessa tulikin, mutta se hoitui hyvin ja muutenkin saamani hoito oli ihan riittävän hyvää.
Eipä tullut mieleen tehdä mitään valitusta minnekään, mutta jokainen potilas on tietenkin erilainen, kuten jokainen lääkärikin. Aina voi sattua jotakin, sellaista riskinottoahan koko elämä on. Hermostuminen ja mekastaminen on usein ensireaktio pelästymiseen, epätietoisuuteen ja huoleen rakkaan ihmisen tilasta, ihan ymmärrettävää sekin. Lääkäri on ihminen, jonka tehtävä on leikata ja ottaa epäonnistumisen riski, tehdä työtään silloinkin kun saanut harteilleen moitteet ja valitukset, jotka sitten aikanaan tutkitaan.
Julkinen sairaanhoito verovaroillamme on mielestäni meillä hyvää, jopa parempaa kuin yksityissairaalassa, omaan kokemukseeni perustuen. - rakko
Olet aloittaja kunnon mies kun huolehdit vaimostasi myös tämmöisen takaiskun aikana ja jaksat, haluat etsiä tietoa asiasta sekä olla hänen tukenaan.
Myös minulle sattui vahinko virtsarakon kanssa, lääkäri ompeli siihen vahingossa tikkejä syöpäleikkaukseni yhteydessä..jotka repesivät ja näin rakkooni tuli reikä.
Olin jo ehtinyt kotiutua lähes viikon sairaalareissulta kun vatsani paisui ja pissaa alkoi tulla emättimestäni litratolkulla.
Sain vastauksen että voi syntyä niin sanottu fisteli kudosten välille.
Virtsarakkoa on todella vaikea paikata, riippuu reiän kohdasta. Minun reikäni oli munuaisista virtsarakkoon tulvien johtimien välissä, ja paikkaus mahdoton.
Tähystävä urologi hoki ettei ole kellään nähnyt moista. Hoidoksi sain kestokatetrin joka sovittiin ensin viikoksi, mutta todellisuudessa tuo aika venyikin kahdeksi kuukaudeksi, ennen kuin tuo reikä umpetui.
Nukutuksessa olivat sitten paineistaneet nesteellä useaan otteeseen että rakkoni varmasti kestää ennen kuin katetri uskallettiin poistaa. Voi sitä elämän riemua kun sain mennä itse totuttelemaan taas pissalle, JES!!!
Sen jälkeen alkoi pissakoulu, rakkoa ei saanut täyttää äärimmilleen vaan piti käydä vessassa kellon mukaan, aluksi yölläkin kello soi merkiksi.
Mieheni ei sitten ymmärtänyt yhtään, valitteli vaan kun ei saa nukkua kun kello soi. Ei sitten yhtään ajatellut minkälaista elämää minä vietin kaksi kuukautta kusipussi nilkassa, saatikka nukkuminen letkujen kanssa...yöksi tuli aina isompi pussi lattialle sen nilkkapussin jatkeeksi.
Lopuksi hän jätti minut toisen terveen takia, 30 aviovuotta meni väärälle miehelle.
Mutta nyt olen onnellisesti mennyt naimisiin 11.11.11 ja olen erittäin harvinaisen syöpäni voittanut Nainen.
Tsemppiä teille! - Trauman saanut
Lääkärit on ihmisiä ja siitä syystä niiden palkkaa ja arvostustakin pitäisi inhimillistää. Minua on kohdeltu kaltoin 10 vuotta sitten keskussairaalan gynegologisella osastolla ja kärsin traumasta. Hoitovirhekin tehtiin. Valtimo aukesi vahingossa. Noh, kaikesta selviää, tai sitten ei.
Suurin osa lääkäreistä ei osaa hoitaa ihmistä kokonaisvaltaisesti, huomioiden myös psyykkistä puolta. Ei se riitä, että joku fyysinen juttu hoidetaan. Siitä voi jäädä elinikäiset arvet. - jk
saat apua
- Paljon kärsinyt
Itselläni leikattiin rintasyöpä viime talvena ja samalla lääkäri onnistui viottamaan oikean käteni hermoja pahasti ja siitä lähtien olenkin elänyt ja käynyt töissä, ensin Ibumaxin turvin, sitemmin kipujen kovetessa syksyllä vahvojen särkylääkkeiden kuten Panacodin ja Tramalin sekä Sirdaludin ja Imovanen kanssa enkä ole voinut sitten syksyn jälkeen enää työhön mennäkään, sillä kivut olleet niin mahdottomat.
Harmittaa ihan älyttömästi, sillä töitä olisi paljonkin tarjolla.
Olen jonossa jollekin hermoratahoitajalle, mutta vastaanotolle pääsy voi kestää kauankin, sanoi tämä virheen tehnyt lääkäri.
Voiko joku neuvoa, mitä voisin tässä tilanteessa tehdä, enhän voi ikuiseti odottaa pääsyä kunnalliseen tutkimukseen, kun elääkin pitäisi jollain rahalla?
Sairaseläkkeelle pääsyyn tarvitaan kuulemma aika paljon työtä, todistuksia ja taistelua.- Onnistuisko?
Ota pankista lainaa ja mene yksityiselle jos vain mitenkään mahdollista.
- jaa-a
Ei olisi pitänyt leikata rintasyöpää.
- lin09ren
Aika säälittävää tuo valitusten tekeminen, jos lääkäri tekee virheen. Koettakaa nyt porukat sisäistää, että ihminen, lääkärikin, on inhimillinen ja erehtyväinen, ei virheettömästi toimiva kone. Kuka ei olisi tehnyt virheitä kotoisissa askareissa, lomakkeita täyttäessään, työtehtävissään, liikenteessä? Pitäisikö lääkäriä muka rangaista siitä, että on ihminen? Se, että lääkärit tuntuvat suojelevan toisiaan, johtuu myös siitä, että he ymmärtävät tieteenalan ja sen harjoittajien vajavaisuuden toisin kuin vaativat potilaat ja heidän omaisensa, jotka ovat tyrmistyneitä ylipäätään sairauksien ilmestymisestä, ja jotka luulevat, että asiat korjataan ihmiskehosta kuin koneesta ikään. En itse ole hoitohenkilökuntaa.
- Häpeisit, julmuri
Sinä lin09ren et ilmeisesti tiedä hermosäryistä mitään, sen pirullisempaa kipua ei nimittäin olekaan kuin hermosärky ja sanot valituksen tekemisiä säälittäväksi.????
Ehkäpä saat sinä toisten kärsimysten vähättelijä, vielä kokea samaa kipua joskus, niin ettet voi muuta kun parkua ja kirota se lääkärisi hornan tuuttiin!!!!
- ei ole riskitöntä
Ei se yksityinen aina virheetön ole . Kuinka paljon korjataan julkisella puolella yksityisten sairaaloiden virheitä veronmaksajien rahoilla. Miksi yksityispuolen sairaala ei korvaa julkiselle puolelle aiheuttamiaan vahinkoja potilalle ja . "korjaavalle sairaalle". Kyllä rahat kelpaa ja virheestä rahastetaan potilasta.
- keskisuomessa
Ei tarvita pankin lainaa yliopistollisissa sairaaloissa on lääkäreitä jotka saavat ottaa yksityispotilaita.Silloin maksetaan vain leikkaavanlääkärin ja narkoosilääkärin palkkoiot korotettuna.Minua neuvoi eräs lääkäri ja toimin näin.Kannattaa aina ottaa vähän selvää asioista kun sairastuu.Olen joutunut käymään jopa sokeritautini hoidoista yksityislääkärillä jokainen voi miettiä että miksi.? Tämä on nyky päivää suomessakin jo.En valita onneksi on mahdollisuuksia olemassa.
- Paljon kärsinyt
Sinä "Keskisuomessa" - Kiitos neuvosta, täytyypä ottaa selvää. :)
- valitettavasti
Paljon kärsinyt kirjoitti:
Sinä "Keskisuomessa" - Kiitos neuvosta, täytyypä ottaa selvää. :)
Kyseinen järjestelmä ei ole enää käytössä
- Kaikki hyvin
Miksi et mennyt itse solmittamaan johtimiasi, tehdään paikallispuudutuksella, ja on pieni operaatio..pääset kotia oitis..Naiselle tämäkin on aina vaarallisempi ja vaikeampi leikkaus..Leikkausarvista voi kehittyä myös juuri näitä myomia..Jokainen leikkaus on riski..Hoitelehan vaimoasi hyvin!
- huh.
Outoa ettei osata varoa rakkoa!
- Vastaavaa kokenut
Kerrompa omakohtaisen kokemuksen vastaavasta tapauksesta.
Vuonna 2005 poistettiin kohtu koska lääkäri "totesi" että minulla on syöäpä. jota kuitenkaan ei ollut.
Leikkaukseen mennessä ilmoitin nukutuslääkärille ettei se tule saamaan nukutuspiikkiä vasempaan käteeni sillä minulla on erittäin elastiset suonet. Naistenklinikan nukutuslääkäri totesi" ettei tämä ole sen kummallisempaa kuin muillakaan ja että on näitä tehty ennenkin" Kaksi ensimmäistä piikitystä epäonnistui kuten olin ilmoittanutkin ja nukutus tapahtui oikeaan käten. Osastolle päästyäni huomasin että minulla oli kymmenen pistosjälkeä kaiken kaikkiaan. ja kaksi kanyyliä, toinen oikeassa kämmenessä ja toinen vasemman käden kyynärtaipeen tietämillä. Helvetillinen särky jatkui vasemmassa kädessä. Sormista kainolaan asti mustana koko käsi. Leikkaava lääkäri tuli ilmoittamaan että pääsen kotiin ja kun hänelle näytin kättäni ja kerroin kivuista kysyen mitäs tälle tehdään, vastaus oli ynseä ettei sille mitään tehdä. Seitsemän kuukautta sairaslomaa.
Tein valituksen hoitovirheestä ja vastaus oli että näitä sattuu niin usein että korvauksiin ei lähdetä. Keskustelin Diacorin lääkärin kanssa asiasta, joka totesi ettei korppi korppia noki ja että potilasvahinko kekus ole potilaita varten vaan lääkäreiden mokien piilottelua varten ETTÄ SILLEEN. - Mies isolla M:llä
"Minulle on lapset ja vaimoni maailman tärkeimmät asiat. Heidän edestä ja vuokseen teen mitä vaan".
Ei oikein sille tunnu, jos annat vaimosi mennä tuollaiseen operaatioon julkiseen sairaalaan! Varmaan käytät lapsiasikin arvauskeskuksessa!
Jos olisit Mies, etsisit sellaisen työn, josta saisit tarpeeksi liksaa, että voisitte käyttää yksityislääkäreitä ja -sairaaloita. Ei tapahtuisi tuollaisia mokia. Jälkeenpäin on turha vollottaa!!!- HA HA
Heh. Vai että ei yksityisellä tapahdu mokia. HA HA HAH HAAA. Ne hoidetaan sitten siellä julkisella.... HA HAH HAH HAAA
Terveisiä vaan "miehelle" HAH HA. isot on luulot - Pienituloinen(ko)
HA HA kirjoitti:
Heh. Vai että ei yksityisellä tapahdu mokia. HA HA HAH HAAA. Ne hoidetaan sitten siellä julkisella.... HA HAH HAH HAAA
Terveisiä vaan "miehelle" HAH HA. isot on luulotMistä johtuu tuo sinun hyökkäys yksityistä terveydenhuoltoa kohtaan? Oletko pienituloinen, katkera hyvässä asemassa oleville? Itselläni on aivan huippu luottokirurgi, joka toteuttaa kaikki pienimmätkin toiveeni, aivan ihana, onko sulla?
- Se MIES
Pienituloinen(ko) kirjoitti:
Mistä johtuu tuo sinun hyökkäys yksityistä terveydenhuoltoa kohtaan? Oletko pienituloinen, katkera hyvässä asemassa oleville? Itselläni on aivan huippu luottokirurgi, joka toteuttaa kaikki pienimmätkin toiveeni, aivan ihana, onko sulla?
Juuri nämä pienituloiset niin kuin tämä aloittaja ja hahattelija vähättelevät yksityistä terveydenhuoltoa, mutta vaativat silti täydellistä sairaanhoitoa jne. Eikö voisi vaan kiltisti todeta, että halvimpaan on mentävä, kun ei rahkeet muualle riitä? Ja jälki on sen mukaista...
- HA HA
Pienituloinen(ko) kirjoitti:
Mistä johtuu tuo sinun hyökkäys yksityistä terveydenhuoltoa kohtaan? Oletko pienituloinen, katkera hyvässä asemassa oleville? Itselläni on aivan huippu luottokirurgi, joka toteuttaa kaikki pienimmätkin toiveeni, aivan ihana, onko sulla?
veroja makselen n 50 000eur/v. Laske siitä oonko pienituloinen. Enhän mä hyökännyt yksityistä vastaan vaan teikäläisen virheellistä luuloa vastaan. Yksityispuolen virheet ei lankea yksityisen mokiksi, koska jatkoleikkaukset tehdään aina julkisella. Harva tulee huutelemaan yksityispuolella tehdyistä mokista, koska on maksanut itsensä kipeäksi ja homma mennyt silti puihin... Mietipä sitä.
- HA HA
HA HA kirjoitti:
veroja makselen n 50 000eur/v. Laske siitä oonko pienituloinen. Enhän mä hyökännyt yksityistä vastaan vaan teikäläisen virheellistä luuloa vastaan. Yksityispuolen virheet ei lankea yksityisen mokiksi, koska jatkoleikkaukset tehdään aina julkisella. Harva tulee huutelemaan yksityispuolella tehdyistä mokista, koska on maksanut itsensä kipeäksi ja homma mennyt silti puihin... Mietipä sitä.
Ihan pakko vielä vääntää teille rautalangasta "Miehet". Yksityinen vs. julkinen on sama kuin esim. ajaako Q7:lla vai Passatilla. Molemmilla matka taittuu yhtä nopeasti ja turvallisesti, mutta Q7 kuski tuntee/luulee itsensä paremmaksi kun on itse/firma/työnataja/isipappa maksanut kalliimman kärryn. Mutta jos se kiesi hajoaa, niin ihan yhtälailla niitä pitää korjata. Tai jos tulee tarpeeksi paha kolari, kyllä siinä Q7:ssakin henki lähtee. Näin.
Selvensikö testosteroninhöyryinen vertaus? - Vai suurituloinen
HA HA kirjoitti:
No, et ole kyllä suurituloinenkaan, liekö edes pääomatuloja? Tavallinen duunari ulosannistasi päätellen, eli raskaan työn raataja.
- HA HA
Vai suurituloinen kirjoitti:
No, et ole kyllä suurituloinenkaan, liekö edes pääomatuloja? Tavallinen duunari ulosannistasi päätellen, eli raskaan työn raataja.
Ihme tuloilla pullistelun tarve? Ruvetaanko vertailemaan autoja tai vaikka vehkeitä? Kenellä on suurin ja komein ja mahtavin ja kuka on nopein? Kuka on rikkain? Voi jee. Kattele viimevuoden verotietoja, siellä se vuoden rikkain seisoo.
HA HA HA - Amistaustaako
HA HA kirjoitti:
Ihme tuloilla pullistelun tarve? Ruvetaanko vertailemaan autoja tai vaikka vehkeitä? Kenellä on suurin ja komein ja mahtavin ja kuka on nopein? Kuka on rikkain? Voi jee. Kattele viimevuoden verotietoja, siellä se vuoden rikkain seisoo.
HA HA HAOlen siis nainen, en mies, suomen suurituloisin ei ole noin sivistymätön kuten sinä. Amistaustaa sinulla?
- Miljoonatuloisia
HA HA kirjoitti:
HA HA HATaloussanomat: Huippulääkäreillä miljoonatulot, tv-tohtorillakin auvoisaa
Julkaistu 29.11.2011
Rahapussin kannalta ei ole yksi ja sama, puurtaako perustohtorina terveyskeskuksessa vai viilaako veitsellä yksityispuolella – ja siinä samalla omistaa siivun praktiikasta. Taloussanomat nostaa valokeilaan lääkärien tulot - ja valtavat tuloerot -julkistamalla sivuillaan taulukon huikeimmista tuloista.
Ehkä ei ole yllätys, että ylimpänä palkkalistoilla keikkuu useampikin yksityisen terveyspalveluyrityksen johtaja. Esimerkiksi plastiikkakirurgi, kauneusklinikkayrittäjä Rolf Nordström on käärinyt sievoiset summat: ansiotuloina yli 590 000 euroa ja pääomatuloina 1,24 miljoonaa euroa.
Taloussanomat nostaa esiin myös valelääkäriksi paljastuneen Esa Laihon tienestit: vuosikymmenessä yli miljoona euroa. Lisäksi Laihon yrityksissä oli nostamattomia voittoja. Hän nettosi enemmän kuin useimmat valvojansa Valvirassa 169 000 euron vuosituloillaan.
Kannattaa olla gynekologi
Ylipäänsä listan huipulta löytyy kuitenkin muutamien erikoisalojen edustajia: niiden, jotka maksaa kuluttaja tai vakuutusyhtiö. Ortopedit, silmälääkärit ja gynekologit nettoavat parhaiten, tulkitsee Taloussanomat. - HA HA
Amistaustaako kirjoitti:
Olen siis nainen, en mies, suomen suurituloisin ei ole noin sivistymätön kuten sinä. Amistaustaa sinulla?
Hyvä "Amistaustaako". Vastasin kysymykseen olenko pienituloinen vastaamalla kuinka paljon maksan veroja. Sen jälkeen sanot että en ole suurituloinenkaan, ja vihonviimeksi kyselet että olenko amistaustainen.
Vastaukset: En ole pienituloinen. Maksan siis veroja n 50000eur/v, joten olen "hyvätuloinen", mikäli lasket summittaisen vuosiansiomääräni. En ole amistaustainen. Olen 2x akateeminen. En vaivaudu kirjoittamaan tälle palstalle kaikkein korrekteinta kielioppiani taikka esitä olevani besserwisser brassailemalla universaaleilla ja abstrakteilla käsitteistöillä. Toki tämä debaatti alkaa vaikuttamaan absurdilta kontekstiin nähden.
Entäpä itse? Mitkä ovat tulosi ja millainen on koulutustaustasi? - Yhä vihainen
HA HA kirjoitti:
Hyvä "Amistaustaako". Vastasin kysymykseen olenko pienituloinen vastaamalla kuinka paljon maksan veroja. Sen jälkeen sanot että en ole suurituloinenkaan, ja vihonviimeksi kyselet että olenko amistaustainen.
Vastaukset: En ole pienituloinen. Maksan siis veroja n 50000eur/v, joten olen "hyvätuloinen", mikäli lasket summittaisen vuosiansiomääräni. En ole amistaustainen. Olen 2x akateeminen. En vaivaudu kirjoittamaan tälle palstalle kaikkein korrekteinta kielioppiani taikka esitä olevani besserwisser brassailemalla universaaleilla ja abstrakteilla käsitteistöillä. Toki tämä debaatti alkaa vaikuttamaan absurdilta kontekstiin nähden.
Entäpä itse? Mitkä ovat tulosi ja millainen on koulutustaustasi?Todella kaukana alkuperäisestä aiheesta. Palataan siihen ja tämä keskustelu muualle.
Kuten varmasti hyvin tienaavat tietävät sen, että Suomessa ei ole mahdollisuutta jokaisessa tilanteessa mennä riittävän laadukkaaseen yksityispuolen toimenpiteeseen. Yleislääketieteessä ja päiväkirurgisissa toimenpiteissä meidän paikkakunnalla löytyy apu yksityisellä puolella. Kokemusta on.
Mutta en lähde joka päivä ja ilta käymään yli 150km päässä asiallisella yksityisellä puolella ja lapsia lähde ajeluttamaan, vain siitä syystä, kun uskoo tällaisen perusleikkauksen sujuvan myös paikallisessa keskussairaalassa. No, väärinhän se meni, kuten todistettu.
Edelleen, minulla riittää varat ja tulot vaikka tänään siirtää rouva sinne 150 km päähän, mutta ei ole lasten kannalta mitenkään järkevää.
Niin, ja yleisesti, lapset käyvät yksityisellä, kun siellä on tosi hyvä lastenlääkäri.
Mutta nyt takaisin asiaan. - Lämmöllä <3
Yhä vihainen kirjoitti:
Todella kaukana alkuperäisestä aiheesta. Palataan siihen ja tämä keskustelu muualle.
Kuten varmasti hyvin tienaavat tietävät sen, että Suomessa ei ole mahdollisuutta jokaisessa tilanteessa mennä riittävän laadukkaaseen yksityispuolen toimenpiteeseen. Yleislääketieteessä ja päiväkirurgisissa toimenpiteissä meidän paikkakunnalla löytyy apu yksityisellä puolella. Kokemusta on.
Mutta en lähde joka päivä ja ilta käymään yli 150km päässä asiallisella yksityisellä puolella ja lapsia lähde ajeluttamaan, vain siitä syystä, kun uskoo tällaisen perusleikkauksen sujuvan myös paikallisessa keskussairaalassa. No, väärinhän se meni, kuten todistettu.
Edelleen, minulla riittää varat ja tulot vaikka tänään siirtää rouva sinne 150 km päähän, mutta ei ole lasten kannalta mitenkään järkevää.
Niin, ja yleisesti, lapset käyvät yksityisellä, kun siellä on tosi hyvä lastenlääkäri.
Mutta nyt takaisin asiaan."Edelleen, minulla riittää varat ja tulot vaikka tänään siirtää rouva sinne 150 km päähän, mutta ei ole lasten kannalta mitenkään järkevää".
Eli et siirrä vaimoasi parhaimpaan mahdolliseen hoitoon vain sen takia, ettet se lasten nykytilanteen mukaan ole järkevää? Että jos se rouva joutuu olemaan 150 kilometrin päässä vaikka viikon, eivät lapset tapaa äitiään seitsemään päivään?
Eiköhän nyt kuitenkin kannattaisi ajatella kokonaisuutta eli sitä, että lapsilla olisi vielä jatkossa se äiti?
Melko kapeakatseinen näkemys aikuisella miehellä! - Tutkija40
Yhä vihainen kirjoitti:
Todella kaukana alkuperäisestä aiheesta. Palataan siihen ja tämä keskustelu muualle.
Mutta nyt takaisin asiaan.Yhä Vihainen,
Suosittelen katsomaan www.pubmed.com (tutkimustietokanta) Laita hakusanoiksi hysterectomia ja complications.
Sieltä löytyy painavaa faktaa siitä, mikä on tämän toimenpiteen "normaali" kokonaiskomplikaatiomäärä, sisältää siis muutkin kuin rakon reiät. Pikaisella vilkaisulla näytti olevan 18-49%, riippuen toimenpidetavasta.
Jotta tulisi tohon ahdistukseen nyt vähän perspektiiviä ja ymmärtäisit mikä on moka ja mikä on normaalia tähän leikkaukseen liittyen.
Voimia vaan teidän perheelle - Pakkasella -20
Lämmöllä <3 kirjoitti:
"Edelleen, minulla riittää varat ja tulot vaikka tänään siirtää rouva sinne 150 km päähän, mutta ei ole lasten kannalta mitenkään järkevää".
Eli et siirrä vaimoasi parhaimpaan mahdolliseen hoitoon vain sen takia, ettet se lasten nykytilanteen mukaan ole järkevää? Että jos se rouva joutuu olemaan 150 kilometrin päässä vaikka viikon, eivät lapset tapaa äitiään seitsemään päivään?
Eiköhän nyt kuitenkin kannattaisi ajatella kokonaisuutta eli sitä, että lapsilla olisi vielä jatkossa se äiti?
Melko kapeakatseinen näkemys aikuisella miehellä!Lue nyt hyvä ihminen koko ketju. Tässä oli puhe yksityisen puolen ja julkisen puolen erosta.
Älä irroita asioita omasta viitekehyksestään, pystytkö? Ainiin mutta kun olit femakko trolli ja provo, joka ei pysty mihinkään todelliseen ajatteluun.
Heip ja hyvää kesää. - Darth Vader
Tutkija40 kirjoitti:
Yhä Vihainen,
Suosittelen katsomaan www.pubmed.com (tutkimustietokanta) Laita hakusanoiksi hysterectomia ja complications.
Sieltä löytyy painavaa faktaa siitä, mikä on tämän toimenpiteen "normaali" kokonaiskomplikaatiomäärä, sisältää siis muutkin kuin rakon reiät. Pikaisella vilkaisulla näytti olevan 18-49%, riippuen toimenpidetavasta.
Jotta tulisi tohon ahdistukseen nyt vähän perspektiiviä ja ymmärtäisit mikä on moka ja mikä on normaalia tähän leikkaukseen liittyen.
Voimia vaan teidän perheelleDiipadaapa tutkija. Huomasitko tuolta, että AP oli kirjoittanut jo saaneen vahvistuksen sairaalasta, että kyse oli virheestä. Ei siis edelleenkään Normaalista vakavasta komplikaatiosta.
Perspektiiviin oikeaa tietoa, mikä on moka ja mikä normaalia. Voimaa olkoon myös sinun kanssasi omassa harhaisessa maailmassasi. - Tutkija40
Darth Vader kirjoitti:
Diipadaapa tutkija. Huomasitko tuolta, että AP oli kirjoittanut jo saaneen vahvistuksen sairaalasta, että kyse oli virheestä. Ei siis edelleenkään Normaalista vakavasta komplikaatiosta.
Perspektiiviin oikeaa tietoa, mikä on moka ja mikä normaalia. Voimaa olkoon myös sinun kanssasi omassa harhaisessa maailmassasi.Darth. Kannattaa hieman lukea ja opiskella, ennen diipadaapailuasi. Aloita vaikka tarkistamalla mitä tarkoittavat termit: "virhe", "riski", "komplikaatio". Ei taida olla ihan terminologia hanskassa? Onko sisälukutaito vaikeaa?
Ihmeellistä että se ei mene kaaliin: Kyseinen ns. virhe on ennalta tiedossa oleva riski saada tämä komplikaatio. Kuten Vihainen sanoi, riski saada tämä komplikaatio on 3%. Joten mikä siinä on virhettä? 3 ihmistä 100 saa rakkoon ongelmia ja 97 ihmistä 100 ei saa. Ei kyse ole virheestä vaan tilastosta. Shit happens, mut tässä asiassa se on ennalta tiedossa.
Taitaa olla liian vaikeaa ajatusrakennelmaa voimalla eläjälle. Onnea vaan. - 22x akateeminen:)
HA HA kirjoitti:
Entäpä itse? Mitkä ovat tulosi ja millainen on koulutustaustasi?Ei vain kaikesta huolimatta kuitenkaan hallitse suomenkielen oikeinkirjoitusta.
Taisi jo peruskoulussa äidinkieli olla vaikeaa?
Vaikka olisit 3x akateeminen, niin tekstisi kirjoitussävystä voi päätellä sinun olevan erittäinen ylimielinen ja korskea.
Kusi on akateemisella päässään - opillista sivistystä se vain on, mutta HA HA kuvitteleekin, että se nostaa hänet myös muita ylemmäs - olet vain säälittävä.
Mutta sydämen sivitys ja koulusivitys ovatkin kaksi eri asiaa. - HA HA aina vaan
22x akateeminen:) kirjoitti:
Ei vain kaikesta huolimatta kuitenkaan hallitse suomenkielen oikeinkirjoitusta.
Taisi jo peruskoulussa äidinkieli olla vaikeaa?
Vaikka olisit 3x akateeminen, niin tekstisi kirjoitussävystä voi päätellä sinun olevan erittäinen ylimielinen ja korskea.
Kusi on akateemisella päässään - opillista sivistystä se vain on, mutta HA HA kuvitteleekin, että se nostaa hänet myös muita ylemmäs - olet vain säälittävä.
Mutta sydämen sivitys ja koulusivitys ovatkin kaksi eri asiaa.Eipä kannattaisi ruveta kauheasti kettuilemaan, jos itsekään ei osaa. HA
En muista peruskoulussa opetetun myöskään kaksoispiste-sulkumerkin tarkoitusta. Onko se jokin partisiippi, imperatiivi vai muu?
"Ei vain kaikesta huolimatta kuitenkaan hallitse suomenkielen oikeinkirjoitusta." Mihin tämä viittaa? En ole äidinkielen osaaja, kuten osoitit, mutta tämä lause ei ole suomea.
Lopuksi: minulla on hiukset päässäni, ei neljää tähteä.
post scriptum: katso sivistyssanakirjasta mitä tarkoittaa passiivis-agressiivinen, sitten katso peiliin, miltä sellainen näyttää.
HV
- Peace up
voi teitä ihmiset. Teillä on pullat ja jauhot ihan sekaisin. Kannattaa ehkä ottaa asioista selvää ennenkuin valittaa suureen ääneen näistä asioista.
Syöpäleikattu hermokipuinen; olisiko parempi ollut jättää kasvain? Kuolla? Nyt olet elossa hermokivun kanssa. Sinulle varmasti kerrottiin että hermovamman mahdollisuus liittyy leikkaukseen, kuten tulehdusriskikin.
Gynekologi ei ole kirurgi. Sama kuin vertaa asianajajaa ja tuomaria keskenään. Tosin suurin osa varmaan ei tiedä niidenkään eroa.
Potilasvakuutuskeskus on vakuutuslaitos niinkuin if, pohjola ja muutkin. Ei siellä kiinnosta ketään yksittäisen lääkärin suojelu, vaan raha. Huoh. Lukekaa niitä päätöksiä: siellä on selvästi sanottu kielteisessä päätöksessä että tapahtunut on tiedetty, yleinen riski toimenpiteeseen liittyen!
Kaikkeen tekemiseen liittyy riskit. Mene kaupungille, siellä on riski jäädä auton alle. Jää kotiin, siellä on riski että kuolet sähköiskuun jne. Kaikkeen tekemiseen littyy riskejä. Osalle niitä tulee ja suurimmalle osalle ei.
Joten aloittaja: jäitä hattuun. Pääasiallinen kysymys on miksi leikattiin. Oliko se tarpeen. Ei syy ole aina pelkästään sairaalassa. Ihminen ei ole kone, keho on aika lailla monimutkaisempi laite. Hoitaminen ja leikkaaminen ei ole K-kaupassa käyntiä. Jokainen ihminen on erilainen ja jokaisella on omat ominaispiirteensä, kuten aloittaja voi katsoa peilistäänkin.
Ette te ihmiset ole tahdottomia lampaita!? Vai oletteko? Ei leikkaukseen ole pakko mennä. Ei edes syöpäleikkaukseen. Syöpä vaan sitten tappaa, sen pituinen se. Ei ole riskejä leikkauksesta.
Peace! - asiantuntia
Mietippä jos olisit itse se kirurgi joka tyrii leikkauksen. Vahinkoja sattuu ihan oikeasti, vaikka niitä ei saisi sattua. Ja jos kyseessä ei edes hirveän vakava "ongelma".
- kjlkjlkjlkjkj
Hmmm.. Monestakohan viestistä luin, että lääkäri ei ole kone ja virheitä sattuu, se vain nyt on niin.
Itse työskentelin paskaduunarina jossain johtofirmassa koeajalla, yksi väärin koottu työ asiakkaalle minun käsieni kautta ja potkut perseelle.
Kumpikohan sitten on tärkeämpi, se johtonippu vai ihminen? Minä laitoin nipparin sentin väärään kohtaan, tuote meni asiakkaalle virheellisenä - reklamaatio ja potkut.
Lääkäri tekee leikkauksen yhteydessä reiän virtsarakkoon - ei hätää, elämä on..- Onnekas tätiliini
Virheitä sattuu, valitettavasti. Multa päätettiin poistaa kohtu myooman ja runsaitten vuotojen takia. Vaadin hyvän ja kokeneen gynen leikkaajaksi. Tämä lekuri suunnitteli leikkauksen tarkoin ja kaikki meni hyvin. Onneksi. Mut leikattiin keskussairaalassa, ei yksityisellä.
- aivan
Johtonipusta tiedät, miten se reagoi, mutta elävä kudos on vähän eri asia. Jo leikkaukseen mennessä potilaalle selitetään mahdolliset riskit (ja tietysti hyödyt). Kun sinä myyt jotain paskaduunarina, ei sinun myyntipuheeseesi kuulu "mahdolliset riskit", sillä kukaan ei ostaisi sinulta mitään. Miten ihmeessä sinun ja kirurgin työt ja niiden tulokset olisivat keskenään verrannollisia?
- keskisuomessa
Jopa hoitajat kyselivät minulta kuinka osasin toimia näin.En kertonut.Kun kyselee niin saahan asioihin oikeita neuvoja olen maksanut oppirahat elämäni aikana.Olisin voinut tehdä kanteluita mutta se ei olisi minua mitenkään hyödyttänyt se on vain opettanut olemaan tarkkana kun sairastaa.
- Pärtsy
On kyllä huvittavaa lukea miten naiiveja ihmiset on kuvitellessaan että yksityinen lääkäri olisi jotenkin erilainen kuin julkisen sektorin vastaava kaveri. Alkuperäinen kirjoittajakin uhosi menevänsä "yksityiselle tehohoitoon" . Voi jestas, mitä kuvittelet siellä tehtävän eri tavalla? Yksityisen sairaalan lääkärikö ei tee virheitä? Eihän kukaan voi ajatella noin lapsellisesti. Ja tehohoidosta kun puhutaan niin tarkoitetaan vähän eri asiaa ja sellaiseen vaimollasi ei taida olla tarvetta... Pitäisi varmaan perustaa oma viestiketju yksityisen sektorin hoitovirheille niin vähenis toi julkisen puolen haukkuminen. Varmasti molemmissa on ammattitaitoista väkeä JA myös niitä joista valitetaan enemmän. Minä olen hoidattanut itseäni yksityisellä ja pieleen meni, mutta varmasti sekin lääkäri teki parhaansa. Tämä ihmiskeho kun ei ole niin helppo hoitaa. Ja ihan tiedoksi, että toiset lääkärit työskentelevät julkisella ja sen ohessa vielä yksityisellä, joten parhaassa tapauksessa pääset saman lääkärin vastaanotolle vaikka vaihdat keskussairaalasta yksityiselle :D Järki käteen siis tässäkin soimaamisessa.
Ja tosiaan kuten joku jo sanoikin, esimerkiksi väsymys on inhimillinen tekijä. Kirurgitkin joutuvat välillä leikkauspäivänsä jälkeen päivystämään koko illan ja yön ja leikkaamaan taas seuraavana päivänä normaalisti. Ja vuorokauden valvominenhan vastaa promillen humalaa, joten onko ihme että vahinkoja sattuu. Toivottavasti muistatte myös kehua kun on aihetta.
Ja hoitajat ja lääkärit eivät peittele toistensa virheitä, päinvastoin ovat sairaalan hierarkiassa kaukana toisistaan ja toisinaan tukkanuottasilla. Mutta hoitajat ja lääkärit nyt sattuvat työskentelemään samojen asioiden parissa ja katsomaan asioita samalta kannalta ammattitaitonsa myötä ja siksi laittavat asiat vähän eri perspektiiviin kuin "maallikot". Siinä työssä näkee niin kamalia asioita että yksi reikä virtsarakossa on todella mitätön eikä sitä siksi kukaan jaksa kauhistella ja syytellä lääkäriä. Toisaalta tämäkin on valitettavaa paatumista mutta niin se vaan menee. Toki hoitovirhe tai komplikaatio on aina kamala asianosaiselle, mutta sairaalan näkökulmasta tästä k.o. asiasta valittamista pidetään kyllä aika naurettavana, anteeksi vaan.
Ja kyllä, olen sairaanhoitaja, ollut töissä sekä julkisella että yksityisellä, joten en puolustele mitään tahoa enempää kuin toista. Jokaisessa paikassa on omat hyvät ja huonot puolensa, niin myös hoitoalalla. Kerroin vaan muutaman faktan ja oman näkökantani. Mutta ole onnellinen että sinulla on hieno vaimo ja lapset. Toiset ottaisivat vaikka viisi reikää virtsarakkoon jos sillä saisivat tuon mitä sinulla.- StadinBrankkari
Kuka on niin pöljä et luulee jot hänet roudataan mehiläiseen tehohoitoon?
Jos jotain pahempaa tapahtuu..
Pelastuslaitoksen sairasautolla ei ainakaan sinne ketään roudata, - Yhä vihainen
Hei Pärtsy
Kiitos hyvästä viestistä. Jos pidetään minun kirjottelut mukana koko yhteydessään, havaitaan, että kirjoitin mahdollisuudestani viedä. Siis jos katson tarpeelliseksi.
Meidän tapauksessa en katso tarpeelliseksi. Osaston hoitajat ovat erittäin hyviä, osaavia ja ystävällisiä. Ei liity millään tavalla tapahtuneeseen virheeseen.
Kyllä, virheitä voi tulla väsyneenä tai mistä muusta syystä tahansa. Ne pitää myöntää. Voi olla, että potilaiden hoitovirheet ja tällaiset pienet ovat sairaalan näkökulmasta naurettavia. Ei aikaakaan, kun kysytään mikä hoitovirhe sitten on seuraava täysin naurettava? Sairaalabakteeri pääsi tulemaan - no hah hah, mitä se potilas siitä valittaa? Kuitenkin kyse on hyvin monimutkaisen rakenteen omaavan tahon auttamisesta - ei pitäisi olla varaa naureskeluun. Ihmettelen nyt hieman?
Olen onnellinen, minulla on upea perhe ja ihanat lapset. Lisäksi hyvä työ ja varallisuutta, että nekin asiat ovat ihan ok (vaikka ei nämä asiat ole toisistaan riippuvia). Mutta palataanko asiaan? - Varakkaampi
Yhä vihainen kirjoitti:
Hei Pärtsy
Kiitos hyvästä viestistä. Jos pidetään minun kirjottelut mukana koko yhteydessään, havaitaan, että kirjoitin mahdollisuudestani viedä. Siis jos katson tarpeelliseksi.
Meidän tapauksessa en katso tarpeelliseksi. Osaston hoitajat ovat erittäin hyviä, osaavia ja ystävällisiä. Ei liity millään tavalla tapahtuneeseen virheeseen.
Kyllä, virheitä voi tulla väsyneenä tai mistä muusta syystä tahansa. Ne pitää myöntää. Voi olla, että potilaiden hoitovirheet ja tällaiset pienet ovat sairaalan näkökulmasta naurettavia. Ei aikaakaan, kun kysytään mikä hoitovirhe sitten on seuraava täysin naurettava? Sairaalabakteeri pääsi tulemaan - no hah hah, mitä se potilas siitä valittaa? Kuitenkin kyse on hyvin monimutkaisen rakenteen omaavan tahon auttamisesta - ei pitäisi olla varaa naureskeluun. Ihmettelen nyt hieman?
Olen onnellinen, minulla on upea perhe ja ihanat lapset. Lisäksi hyvä työ ja varallisuutta, että nekin asiat ovat ihan ok (vaikka ei nämä asiat ole toisistaan riippuvia). Mutta palataanko asiaan?"Olen onnellinen, minulla on upea perhe ja ihanat lapset. Lisäksi hyvä työ ja varallisuutta, "
Jos tätä asiaa hokee viestistä toiseen, niin jotain mätää tuossa kuviossa on. Miksi jollain on tarve korostaa,alleviivata ja tuoda esille oma erinomaisuutensa? Se varallisuus on noussut tässä keskustelussa ap:n esilletuomana vaikka kuinka monta kertaa. O
Tätä en joissain ihmisissä käsitä. Mutta yleensä kun sanojen taakse on päässyt näkemään, se totuus onkin ollut jotain aivan päinvastaista. Ja olen huomannut senkin, että jos perheellä on oikeasti hyvä olla keskenään ja asiat hyvin, sellaiset ihmiset ei julista sitä joka jumalan sekunti. Ei ole tarve. Jotkut asiat kun vaan ON.
No tämä oli vaan tämmöinen huomio. Jatkakaa. StadinBrankkari kirjoitti:
Kuka on niin pöljä et luulee jot hänet roudataan mehiläiseen tehohoitoon?
Jos jotain pahempaa tapahtuu..
Pelastuslaitoksen sairasautolla ei ainakaan sinne ketään roudata,Tähän täytyy kommentoida:
Olen itsekin ollut yksityisellä töissä lääkärinä ja nyt 9 viime vuotta suurissa sairaaloissa. Molemmat puolet tunnen.
Tehohoito on sairaaloissa!! Yleisissä isoissa sairaaloissa.
Yksityisillä on jotain pientä, mutta raskaat jutut heivataan yleiselle puolelle niin, että paarit vain vinkuvat, kun pidetään kiirettä.
Yksityinen puoli on ihan avuton, kun on tosi tai raskas case kyseessä. Ihan avuton! Yksi potilas omassa yliopistokaupungissani vaatimalla vaati, että hänen vammansa hoidetaan yksityisellä puolella ja ambulanssi sitten ajoi auto-onnettomuuden jälkeen sinne. Sai kauheat haukut yksityiseltä sairaalalta, että kuinka voi olla niin tyhmä lanssikuski/ensihoitaja että sinne potilaan raahaa akuuttitilanteessa!
Itsekin varmaan vielä palaan yksityiselle, mutta on se se matalapainepuoli. Ei ole mikään salaisuus millään lailla.Varakkaampi kirjoitti:
"Olen onnellinen, minulla on upea perhe ja ihanat lapset. Lisäksi hyvä työ ja varallisuutta, "
Jos tätä asiaa hokee viestistä toiseen, niin jotain mätää tuossa kuviossa on. Miksi jollain on tarve korostaa,alleviivata ja tuoda esille oma erinomaisuutensa? Se varallisuus on noussut tässä keskustelussa ap:n esilletuomana vaikka kuinka monta kertaa. O
Tätä en joissain ihmisissä käsitä. Mutta yleensä kun sanojen taakse on päässyt näkemään, se totuus onkin ollut jotain aivan päinvastaista. Ja olen huomannut senkin, että jos perheellä on oikeasti hyvä olla keskenään ja asiat hyvin, sellaiset ihmiset ei julista sitä joka jumalan sekunti. Ei ole tarve. Jotkut asiat kun vaan ON.
No tämä oli vaan tämmöinen huomio. Jatkakaa.Olen Pärtsyn kanssa eri mieltä. Kukaan ei naura hoitovirheille eikä komplikaatioille. Niitä yritetään kaksin käsin vähentää monestakin syystä. Niitä tilastoidaan, analysoidaan ja suunnitellaan vähemmäksi.
Ainakin minä osastonhoitajan kanssa suunnittelin jopa opetuspoliklinikan tuolien järjestyksen potilaalle paremmaksi, kun joku koki sen ongelmalliseksi. Ja siis yhdessä osastonhoitajan kanssa. Ei meidän hyvässä sairaalassa mitään ihmeellistä tukkanuottaa ole hoitajien ja lääkärien kanssa. Sama kahvihuone ja vierellä on pari diabeteshoitajaa jatkuvasti. Yhdessä tätä tehdään. No, ei ole sitten kyllä vaihtuvuuttakaan.
Mutta vakavasti otetaan jokainen todellinen tai tunteen tasolla tullut ongelma hoidossa.- Ei julkisella näin
boxi kirjoitti:
Olen Pärtsyn kanssa eri mieltä. Kukaan ei naura hoitovirheille eikä komplikaatioille. Niitä yritetään kaksin käsin vähentää monestakin syystä. Niitä tilastoidaan, analysoidaan ja suunnitellaan vähemmäksi.
Ainakin minä osastonhoitajan kanssa suunnittelin jopa opetuspoliklinikan tuolien järjestyksen potilaalle paremmaksi, kun joku koki sen ongelmalliseksi. Ja siis yhdessä osastonhoitajan kanssa. Ei meidän hyvässä sairaalassa mitään ihmeellistä tukkanuottaa ole hoitajien ja lääkärien kanssa. Sama kahvihuone ja vierellä on pari diabeteshoitajaa jatkuvasti. Yhdessä tätä tehdään. No, ei ole sitten kyllä vaihtuvuuttakaan.
Mutta vakavasti otetaan jokainen todellinen tai tunteen tasolla tullut ongelma hoidossa.Minä tuon potilaan näkökulman esim. nimimerkille boxi, minulla on yksi luottokirurgi, johon luotan, hän toteuttaa kaikki toiveeni, aivan pienimmätkin, ja muiden käsiin en mene. Mitä tahansa muita terveysongelmia tulee, hän toimii tukenani. Julkisella puolella en saisi näin yksilöllistä palvelua. Hän on myös ystäväni.
Ei julkisella näin kirjoitti:
Minä tuon potilaan näkökulman esim. nimimerkille boxi, minulla on yksi luottokirurgi, johon luotan, hän toteuttaa kaikki toiveeni, aivan pienimmätkin, ja muiden käsiin en mene. Mitä tahansa muita terveysongelmia tulee, hän toimii tukenani. Julkisella puolella en saisi näin yksilöllistä palvelua. Hän on myös ystäväni.
Ei julkisella näin-nimimerkille.
Olen samaa mieltä siihen asti, kun kaikki on helppoa. Itse käyn ihan maksavana gynekologilla yksityisesti. Mutta minut ja lääkärimieheni leikataan yleisellä puolella aivan tavallisena potilaana, koska yksityisellä puolella ei ole edes kunnollista tehoa veripankista puhumattakaan, jos jotain pahempaa sattuu.
Voidaan tarvita myös toisen alan kirurgia tai anestesiologia auttamaan, jos tulee se hätätilanne. Tarvitaan päivystys ymp. vuorok.
Luottokirurgit ja lääkärit ovat ihan ok, niin kauan, kun mitään raskasta tai vakavaa ei ole kierroksella. Jos tulee rankan luokan juttu, yksityisestä luottolääkäristä spesialiteetista huolimatta ei ole mihinkään. Tämä on nimenomaan näkökulmani potilaana. Mutta jos esim, tarvii tukea tai itse pyytää jotain leikkausta, yksityinen on ok. (Itse menen kyllä tavalliseen sairaalaan enkä pyydä mitään leikkausta ellei ihan pakko ole: komplikaatio on aina mahdollinen,vaikka miten pienestä asiasta olisi kyse.)
- ?
Onhan noita olemassa sellasiakin ammatteja joissa ei kertakaikkiaan ole varaa mokata edes sitä ensimmäistä eli viimeistä kertaakaan. Vaikka ois kuinka korkeepalkkaseksi asijantuntijaksi koulutettu? Kuten vaikkapa...?
- jaa-a
juristi ja sähkäri
- hmm...
1) Kun lääkärit on nykyään noin huonoja, jotain tarttis tehdä. ILmeisesti opiskelemaan lähtevät nuoret ovat niitä Suomen pohjasakkanuoria, joista ei koskaan tule mitään. Miksi ei kunnolliset ja älykkäät nuoret hakeudu opiskelemaan lääkäriksi? Ehkä he menevät aloille, jossa saa helpommalla työllä parempaa palkkaa ja siki lääkärin hommat jäävät rupusakille. Vaadittava korjaus: lääkiksen pääsykokeita pitää vaikeuttaa, korjata lääkäreiden työoloja ja nostaa palkkaa. Ehkä ala saataisin houkuttelevamaksi niin että saataisiin kunnollista lääkäriainesta.
2) Jos olisit lääkäri, uskaltaisitko koskea sormellasi kaltaiseesi potilaaseen joka uskoo asioiden olevan helppoja ja yhtä yksinkertaisia kuin hänen oma maailmansa on, ja luulee että kaikki on aina lääkärin omassa päätöksessä ja lääkärin tahdon alla?- hmm..
Meinaan vaan, että ainakin itse yritän tehdä työni niin hyvin kuin vain pystyn. Ja uskon niin tekevän ylivoimaisesti suurimman osan suomalaisista, ehkä joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Niin uskon lääkäreidenkin tekevän. Ihminen kun yleensä peilaa ulkomaailmaa oman itsensä kautta ja ensisijaisesti uskoo toisten toimivan samoin kuin itse vastaavassa tilanteessa toimisi.. Katselepa vaikka.
- lähiomainen
Joo kyllä on tuttu leikkaus ei minulle mutta anopille on tehty ja samoin virtsarakkoa on "tökitty" reikä tullut tämä tapahtunut 60- luvulla eikö vielläkään lääkärit tiedä mitkä elimet on lähekkäin.No anoppi meinas verenhukkaan menehtyä mutta oli vahva ja ei viellä niin vanhakaan noin 50 vuotta hieman yli.Parantui ihan hyvin mutta nyt ollaan kuljettu Kyssissä virtsan karkailuiden takia.No nyt on ikä jo 90v. Mutta Kyssin lääkärit on kyllä kertonut että vaivat on periytynyt sieltä asti.Välillä ei tule virtsa ja välillä sitten liikaakin.Tiedän että alanlääkärit sanoo että kyllä 90v. menee pissa jo kinttuja pitkin vaikka ei olis sieltä päikään leikattu.Anoppini on ollut koko iän liikunnallinen ja järki viellä tallella oleva.Tiedän saman ikäisiä voilla ei virtsa tule kinttuja pitkin.Onnes anoppini on huumorilla varustettu, ettei vaipat haittaa mutta harmittaa tietennii ja nolottaa joskus itseään.Että yrittäkää lääkärit opetella tuntemaan naisen alapää muutennii kuin lasten teko välineenä.Neuvokaa naisia kokoajan koska pitäisi ruveta alavatsa lihaksia oikein reenaamaan ennen vanhuus ikää.Minun lääkärini (gynokologini) on neuvonut että jo ensimmäisen lapsen jälkeen viimeistään kun 50v tulee täyteen paikat väljenee.miesten kanssa.
- Kurkkuauki
Voittehan te siitä hoitovirhekanteen tehdä. Joka tapauksessa ihminen voi kuolla vaikka hampaan poistossa puudutusainekomplikaatioon. Nykyihmisellä vaan kaiken pitää mennä suunnitelmien mukaan, eikä ajatusmaailmaan mahdu, jos jotain yllättävää sattuu.
Jokaikisen anatomia ei edes ole niinkuin oppikirjoissa opetetaan. Siinä kaiken veren ja mahdollisesti sairaan paksun rasvakerroksen lomassa lääkärin on nähtävä kaikki rakenteet. Itse en hahmottaisi niitä lainkaan. Esim. virtsaputki laskeutuu eri kohtaan (joillain mm. emättimeen) ja erilaisia kohdun kiinnityssiteitä voi olla poikkeava määrä. Kohdun rakenne ja sijaintikin voivat vaihdella.
Yleisesti ottaen tähystysleikkaus on avoleikkausta turvallisempi. Itselläni lapsena laskimo katkesi kita- tai nielurisaleikkauksessa, ja vartin leikkaus vei pari tuntia ja verta tiputettiin paljon. Hengissä silti olen. Tietysti äiti syytti lääkäriä ilman että edes kyseli, mistä oli kyse.
Teillekin kannattaisi varata jokin palaveri, missä asia käytäisiin läpi, niin ei tarvitse sitä netissä pohtia. Auttaisi asian käsittelyä ja ymmärtämistä. - Yök
Kaikenkaikkiaan en tajua koko aloittajaa. Huutelee täällä kurkku suorana vaimonsa intiimit asiat kaiken kansan pällisteltäväksi ja haluaa jotain vertaistukea. Millastakohan? On täällä sanottu, että kyllä se paranee ja pistä vaan valviraan ilmoitus. Näiden takiako kannatti revitellä ja ottaa kierroksia?
Fiksu ja perheestään välittävä mies olisi pitänyt mölyt mahassaan ja keskustellut asiat sairaalassa tms. asiantuntijan kanssa ja vaikka ystävien.
En missään tapauksessa haluaisi ap:n kaltaista miestä itselleni, joka levittelee sairaskertomukseni pitkin kyliä.- Yhä vihainen
Hyvä Yök, toivottavasti paranee tuo sinun kakomisilmiö
Edelleen itsellä ei ole ollut mitään tietoa tapahtuneesta. Luin lääkäriliiton sivuilta, että se noin 3/100 tapahtuu kuitenkin. Sillä kysyinkin kokemuksia ja täällä isien juttujen palstalla. No hyvä kun kokemusta omaavat äiditkin ovat vastanneet.
En ole huomannut, missä viestissä minulla olisi ollut liitteenä epikriisiä? Se olisi tullut kyllä vahingossa. Ja harmi, jos sinä asut jossain perähikijällä, jossa naapureita kiinnostaa noin kovasti sinun asiat. Pidä ihan rauhassa omat juttusi itselläsi.
Niin, ja kyse taitaa olla kuitenkin aika yleisestä asiasta, jos nyt lueskelet noita juttuja. Miten ihmeessä sinä olisit pystynyt lukemaan kenestä tai mistä päin Suomea on kyse? - Yhä tosi vihainen
Yhä vihainen kirjoitti:
Hyvä Yök, toivottavasti paranee tuo sinun kakomisilmiö
Edelleen itsellä ei ole ollut mitään tietoa tapahtuneesta. Luin lääkäriliiton sivuilta, että se noin 3/100 tapahtuu kuitenkin. Sillä kysyinkin kokemuksia ja täällä isien juttujen palstalla. No hyvä kun kokemusta omaavat äiditkin ovat vastanneet.
En ole huomannut, missä viestissä minulla olisi ollut liitteenä epikriisiä? Se olisi tullut kyllä vahingossa. Ja harmi, jos sinä asut jossain perähikijällä, jossa naapureita kiinnostaa noin kovasti sinun asiat. Pidä ihan rauhassa omat juttusi itselläsi.
Niin, ja kyse taitaa olla kuitenkin aika yleisestä asiasta, jos nyt lueskelet noita juttuja. Miten ihmeessä sinä olisit pystynyt lukemaan kenestä tai mistä päin Suomea on kyse?Vielä tuolle "Yökille".
"Fiksu ja perheestään välittävä mies olisi pitänyt mölyt mahassaan ja keskustellut asiat sairaalassa tms. asiantuntijan kanssa ja vaikka ystävien. "
Hehehehheheh. Kyse on juuri siitä luottamuspulasta asiantuntijaan. Käynyt jo potilasasiamiehellä.
Ja kuten muuten kirjoitin aikaisemmin, kenelläkään ystäväpiiristä ei ole kokemusta vastaavasta.
Oliko se talonsa polttanut mies "Fiksu"? Pitikö hän "mölyt mahassaan".
Noh, kaikille ei ole annettu tasapuolisesti ja vainoharhaiset elää omassa maailmassaan. - Lämmöllä <3
Vielä tuolle "Yökille".
"Fiksu ja perheestään välittävä mies olisi pitänyt mölyt mahassaan ja keskustellut asiat sairaalassa tms. asiantuntijan kanssa ja vaikka ystävien. "
Hehehehheheh. Kyse on juuri siitä luottamuspulasta asiantuntijaan. Käynyt jo potilasasiamiehellä.
Ja kuten muuten kirjoitin aikaisemmin, kenelläkään ystäväpiiristä ei ole kokemusta vastaavasta.
Noh, kaikille ei ole annettu tasapuolisesti ja vainoharhaiset elää omassa maailmassaan."Hehehehheheh. Kyse on juuri siitä luottamuspulasta asiantuntijaan. Käynyt jo potilasasiamiehellä".
Eli kun asiantuntijoista ei saa apua eikä luota heihin, kirjoitanpa kaiken tietävälle Suomi24- keskustelupalstalle?
*ei meinaa naurusta tulla loppua* - Äly hoi
Lämmöllä <3 kirjoitti:
"Hehehehheheh. Kyse on juuri siitä luottamuspulasta asiantuntijaan. Käynyt jo potilasasiamiehellä".
Eli kun asiantuntijoista ei saa apua eikä luota heihin, kirjoitanpa kaiken tietävälle Suomi24- keskustelupalstalle?
*ei meinaa naurusta tulla loppua*Onneksi luottamusta Suomi24-keskustelijoihin edes löytyy. Asiantuntijat yms. tahot on niiiin epäluotettavia eivätkä tiedä mitään.
Eipä lääkäreitä tai muita tsykoloogeja tai potilasasiamiehiä tarvita, kun on tämä palsta! - Samppa-56
Vielä tuolle "Yökille".
Noh, kaikille ei ole annettu tasapuolisesti ja vainoharhaiset elää omassa maailmassaan.Olisit varmasti ammattiylpeä, jos lakiasiaintoimistoon, jossa mahd. työskentelet, tulisi asiakas hakemaan apua ja neuvoja. Ja kun jotain menisi pieleen tai jäisi epäselväksi, asiakas ei palaisikaan enää toimistonne puoleen, vaan katsoisi parhaimmaksi ja pätevimmäksi vaihtoehdoksi tulla Suomi24:n Isien juttuihin kyselemään neuvoja ja opastusta.
En povaa pitkää juristiuraa aloittajalle. - Yhä huvittuneempi
Lämmöllä <3 kirjoitti:
"Hehehehheheh. Kyse on juuri siitä luottamuspulasta asiantuntijaan. Käynyt jo potilasasiamiehellä".
*ei meinaa naurusta tulla loppua*Ehehhehehhehehheheh
Tosi on. Ristus kun olet fiksu. Ihan naurattaa....
Kuinkahan monetta kertaa on pitänyt laittaa, että isien kommentteja ja kokemuksia kysyn. Tällä palstalla ei varmasti, siis VARMASTI saa sitä lääketieteellistä läpimurtoa.
Kaikkea ei tietysti provon tartte lukea, että saa amis kirjoitella. Palaa asiaan, jos sinulla on kokemuksia. - Yhä vihainen
Samppa-56 kirjoitti:
Olisit varmasti ammattiylpeä, jos lakiasiaintoimistoon, jossa mahd. työskentelet, tulisi asiakas hakemaan apua ja neuvoja. Ja kun jotain menisi pieleen tai jäisi epäselväksi, asiakas ei palaisikaan enää toimistonne puoleen, vaan katsoisi parhaimmaksi ja pätevimmäksi vaihtoehdoksi tulla Suomi24:n Isien juttuihin kyselemään neuvoja ja opastusta.
En povaa pitkää juristiuraa aloittajalle.Mitä opastusta?
Isien kokemuksia. Ei opastusta.
Lue Samppa koko ketju, että tiedät, mihin kommentoit. Ja sitten palataan asiaan, jos olet isä ja sinulla on jotain kokemuksia sekä haluat siitä kertoa toiselle epätietoiselle, niin hyvä olisi.
Opastukset ja neuvot tulevat tuolta sairaalasta, aina kun kysyy riittävän monelta ja lopuksi sairaalan johtajilta. Kyllä sitä terveyhdenhuollosta viimein tietoakin saa, mutta ei niitä isien kokemuksia. Samppa-56 kirjoitti:
Olisit varmasti ammattiylpeä, jos lakiasiaintoimistoon, jossa mahd. työskentelet, tulisi asiakas hakemaan apua ja neuvoja. Ja kun jotain menisi pieleen tai jäisi epäselväksi, asiakas ei palaisikaan enää toimistonne puoleen, vaan katsoisi parhaimmaksi ja pätevimmäksi vaihtoehdoksi tulla Suomi24:n Isien juttuihin kyselemään neuvoja ja opastusta.
En povaa pitkää juristiuraa aloittajalle.Aloittaja tuskin on juristi. Paras naisystäväni on ja isäni oli, joten kun on koko elämänsä elänyt juridiikan varjossa, tuntuu että aloittaja ei ole juristi. Juristit kirjoittavat aivan eri lailla ollessaan vihaisia.
Voin olla väärässä, mutta en usko, että on juristi. Parista muustakin syystä en usko siihen.
- elämää
On todellakin totta, että jokaiseen operaatioon sisältyy riskejä ja vahinkoja voi sattua. Ihan pelkkä kaupungille meno voi olla kuolemaksi, kas kun voi jäädä auton alle ja kotiinkin voi kuolla tms. Ei tiennyt puolisonikaan aamulla kun vei minua sairaalaan pieneen leikkaukseen, että saattaa olla viimeinen kerta kun nähdään. Sain nukutusvaiheessa n. 20 min aloittamisesta anafylaktisen reaktion, suomensivat sen kuolemaan johtavaksi allergiseksi reaktioksi joko nukutusaineesta tai antibiotista. Verenpaineet olivat 30/15, hengityskatkoksia, syke 130-140, sinusrytmi yms. Elvyttivät 50 minuuttia, jonka jälkeen selvisi että henkiin jään sittenkin. Kun heräilin parin tunnin jälkeen tarkkailussa tuli nukutuslääkäri kertomaan ettei ole koko 30v uransa aikana pelännyt niin paljon kuin tässä tapauksessa. Olen nuorehko, hyväkuntoinen, normaalipainoinen ja muuten terve, eli sillä ei ollut vaikutusta tapahtumaan. Halusin kertoa tämän mitenkään väheksymättä kenenkään omia kokemuksia, kun on kuoleman porteilta takaisin elämään palannut.
- Haluatko hameen?
Aivan! Se on eri asia, että itse kertoo itselleen tapahtuneista asioista kuin että esim. ukko alkaa selittää mitä muijalle on tehty. Mitähän se muija tykkää ajatuksesta, että hänen virtsarakkonsa, myoomansa ja kohdunpoistonsa selitetään lapsilukuineen päivineen jossain suoli24 sivuilla juurtajaksain? "Tykkää" varmaan pirusti. Tai sitten muija on samanlainen ja perhe suoltaa kaikki asiansa pitkin ja poikin. Muuten ap: Kait olet muistanut selvittää tämän yhtä perusteellisesti myös vakikauppasi kassatädille, kuntosalin ohjaajalle, parturitädille ja eritoten työkavereille. Niiltäkin voi irrota sitä "vertaistukea" ihmeellisesti. Vaikuttaa tyypiltä, jonka takana ei pysy mikään asia ja kaikkien ihmisten tietoonsa tulleet asiat lähtee eteenpäin.
- Yhä enempi vihainen
Just näin. Jos sinulla ei oikeasti ole mitään kokemuksia isänä kyseisen tyyppisessä tapauksessa, niin mitä lisäarvoa sinä pystyt antamaan? Mikä tunne sinussa syttyy, että on hyvä oma sulkeutuneisuus avata tässä keskustelussa?
Miten ihmeessä voit kuvitella, että kyse on yksilöllisistä asioista. Onko tämä jonkun pienen paikkakunnan oma sivusto, josta voi päätellä mistä kukakin on? 3/100 tarkoittaa, että keskimäärin 300 naiselle vuosittain tapahtuu samanlaista. Miten yksityinen asia silloin on? Minä isänä olen huolissani ja haluan kysyä kommentteja ISIEN JUTUISSA. Otsikkokin kertoo, mistä on kyse. Jos sinulla on niin julmettu uteliaisuus toisten juttuihin, niin on täysin sinun lääkityksen heikkoudesta kyse.
Kaupan täti, kuntosalin ohjaaja, parturitäti ja suurin osa työkavereista eivät ole miespuolisia eikä "isiä". Ei heillä ole annettavaa siihen, miten minä koen asian? Sinä vaikutat katkeralle sinkulle, joten etsi oma palstasi tehdä tiukkoja analyysejä ihmisen luonteen laadusta, käykö?
Palataan asiaan. - Haluatko hameen?
Yhä enempi vihainen kirjoitti:
Just näin. Jos sinulla ei oikeasti ole mitään kokemuksia isänä kyseisen tyyppisessä tapauksessa, niin mitä lisäarvoa sinä pystyt antamaan? Mikä tunne sinussa syttyy, että on hyvä oma sulkeutuneisuus avata tässä keskustelussa?
Miten ihmeessä voit kuvitella, että kyse on yksilöllisistä asioista. Onko tämä jonkun pienen paikkakunnan oma sivusto, josta voi päätellä mistä kukakin on? 3/100 tarkoittaa, että keskimäärin 300 naiselle vuosittain tapahtuu samanlaista. Miten yksityinen asia silloin on? Minä isänä olen huolissani ja haluan kysyä kommentteja ISIEN JUTUISSA. Otsikkokin kertoo, mistä on kyse. Jos sinulla on niin julmettu uteliaisuus toisten juttuihin, niin on täysin sinun lääkityksen heikkoudesta kyse.
Kaupan täti, kuntosalin ohjaaja, parturitäti ja suurin osa työkavereista eivät ole miespuolisia eikä "isiä". Ei heillä ole annettavaa siihen, miten minä koen asian? Sinä vaikutat katkeralle sinkulle, joten etsi oma palstasi tehdä tiukkoja analyysejä ihmisen luonteen laadusta, käykö?
Palataan asiaan.Kehottaisin ap:ta hankkimaan tässä vaiheessa jo itselleen lääkitystä. Tuo lisääntyvä vihaisuuden määrä ei ole terveellistä elimistölle. Voipi verisuoni poksahtaa päästä tai pumppukin tiltata. Ja sitäpaitsi: mitähän isät tietää naistenvaivoista noin yleensä? Miksi kysellä niiltä? Ja mistäs tiedät olenko isä vai en? Sinunkaltaisesi isä en ainakaan halua olla, sillä viimeinen asia mitä minä tekisin olisi tulla levittelemään vaimon asioita ja kyselemään vertaistukea suomen pahimmasta likakaivosta. Kyllä perheeni minulle enemmän merkitsee ja siksi etsinkin vertaistukeni ihan jostain muualta. Mitä väliä sillä on tunnistaako vai ei. Tökeryyden huippu käyttäytymisesi silti on. Asia on yksityinen silloin, kun toinen lavertelee toisen asioita. Kenelläkään ei ole mitään oikeutta siihen. Jos asianomainen kertoo itse, se on hänen asiansa ja hän saa sen tehdä. Ei taida olla tämäkään käsite ap:lle selvä.
Ja tarkoittaako sinulle 3/100 keskim. 300 naista? Mistä tiedät minkä verran ko. operaatioita tehdään? Lukuhan voi olla myös 3000 ? Se voi olla myös 5000. Tai 3. Milläs matematiikalla juristi pärjää ammatissaan? Ei hyvältä vaikuta.... - Pysytään asiassa.
Haluatko hameen? kirjoitti:
Kehottaisin ap:ta hankkimaan tässä vaiheessa jo itselleen lääkitystä. Tuo lisääntyvä vihaisuuden määrä ei ole terveellistä elimistölle. Voipi verisuoni poksahtaa päästä tai pumppukin tiltata. Ja sitäpaitsi: mitähän isät tietää naistenvaivoista noin yleensä? Miksi kysellä niiltä? Ja mistäs tiedät olenko isä vai en? Sinunkaltaisesi isä en ainakaan halua olla, sillä viimeinen asia mitä minä tekisin olisi tulla levittelemään vaimon asioita ja kyselemään vertaistukea suomen pahimmasta likakaivosta. Kyllä perheeni minulle enemmän merkitsee ja siksi etsinkin vertaistukeni ihan jostain muualta. Mitä väliä sillä on tunnistaako vai ei. Tökeryyden huippu käyttäytymisesi silti on. Asia on yksityinen silloin, kun toinen lavertelee toisen asioita. Kenelläkään ei ole mitään oikeutta siihen. Jos asianomainen kertoo itse, se on hänen asiansa ja hän saa sen tehdä. Ei taida olla tämäkään käsite ap:lle selvä.
Ja tarkoittaako sinulle 3/100 keskim. 300 naista? Mistä tiedät minkä verran ko. operaatioita tehdään? Lukuhan voi olla myös 3000 ? Se voi olla myös 5000. Tai 3. Milläs matematiikalla juristi pärjää ammatissaan? Ei hyvältä vaikuta....Voi ristus, kun puhuu asioista, joista mitään ei tiedä. Ja sittenkin vielä niin fiksu.
Suomessa tehdään keskimäärin 10000 ko. tyyppistä leikkausta vuosittain. Käy nyt tarkistamassa faktoja esim lääkäriliiton sivuilta, ennen kuin alat edes puhumaan asioista, mistä et todellakaan tiedä yhtään mitään. Ko. juttu ei ole mitenkään harvinainen. Sillä koko ryssiminen tuntuukin niin ihmeelliselle. Mutta se siitä, kun et näemmä tiedä mistään mitään.
MInun vaimoni saa apua omaan paranemiseen sairaalasta. Minä olen kysynyt kokemuksia toisilta miehiltä, miten on mahdollisesti heidän kokemuksien mukaan mennyt? MIhin siis varautua, montako viikkoa mahdollisesti sairaalassa, miten toipuminen kotona mennyt etc. Jos sinulla ei ole tähän annettavaa, mene esittämään niihin "Suoli24" keskusteluihin tuota idiotismiasi. Mutta pysy tästä keskustelusta pois.
Minua ei kiinnosta naistenvaivat pätkääkään. Ainoastaan, mitä kuuluu vaimolleni. Muiden naisten jutut aivan yksi hailee. Ja mitä sulle kuuluu, missä kysyn keneltä mitä. Jos sinulla ei oikeasti ole mitään annettavaa tähän keskusteluun, niin pysy siellä omassa poterossasi.
Minä en sinun jutuista kysele mitään, joten pidä vaan omat asiat omina tietoinasi. - Lempi Tasanen
Yhä enempi vihainen kirjoitti:
Palataan asiaan.Ihmettelen tavattomasti, miksi aloittaja kyselee "Isien juttupalstalla" kokemuksia kohdunpoistosta ja siitä aiheutuneista ongelmista. Jos on pakko avautua asiasta, eikö järkevämpi paikka olisi esim. "Äitien juttupalsta" tai "Gynekologisien ongelmien kokoontumisajot". Harvoilla miehillä on omakohtaista kokemusta asiasta, toki jotkut besserwisserit voivat vertailla poistojaan kuulopuheisiin perustuen. Nämä kuulopuheet eivät kuitenkaan korvaa empiiristä kokemusta.
Toinen asia, mikä aloittajan tyylissä ärsyttää ja jonka luulen monia muitakin ärsyttävän, on tuo suunnaton uho, jonka lääkärin inhimmillinen erehdys on aiheuttanut. Kukaan alan ammattilainen, oli kyseessä lääketiede, oikeustiede tai sähköala, tuskin tahallaan tekee virheitä. Siinä menee uskottavuus ja pidemmän päälle työpaikkakin.
Aloittajan tyyli retostella omaisuudellaan ja tuloillaan saa selkäkarvat monella pystyyn. "Olen onnellinen, minulla on upea perhe ja ihanat lapset. Lisäksi hyvä työ ja varallisuutta, että nekin asiat ovat ihan ok". Eikö tuossakin tuo ensimmäinen virke olisi riittänyt, jos on oikeasti huoli omasta vaimosta? Juuri tällaiset kehuskelijat ovat niitä, jotka asuvat kaupungin vuokra-asunnossa, ajavat velkaisella autolla, ovat opiskelleet merkonomiksi ja työskentelevät korkeintaan toimihenkilöinä mieluiten valtion virastossa. Näiden ihmisten tähtihetkiä on päästä keskustelupalstalle purkamaan syviä tuntojaan ja olemaan hetki jotain muuta kuin oikeasti ovatkaan. Säälittävää.
Neuvo: vaihda palstaa, ole oma itsesi. Jos olet oikeasti huolissasi ja kaipaat neuvoja, se onnistuu pienemmälläkin uholla. - Hame tarjolla yhä
Pysytään asiassa. kirjoitti:
Voi ristus, kun puhuu asioista, joista mitään ei tiedä. Ja sittenkin vielä niin fiksu.
Suomessa tehdään keskimäärin 10000 ko. tyyppistä leikkausta vuosittain. Käy nyt tarkistamassa faktoja esim lääkäriliiton sivuilta, ennen kuin alat edes puhumaan asioista, mistä et todellakaan tiedä yhtään mitään. Ko. juttu ei ole mitenkään harvinainen. Sillä koko ryssiminen tuntuukin niin ihmeelliselle. Mutta se siitä, kun et näemmä tiedä mistään mitään.
MInun vaimoni saa apua omaan paranemiseen sairaalasta. Minä olen kysynyt kokemuksia toisilta miehiltä, miten on mahdollisesti heidän kokemuksien mukaan mennyt? MIhin siis varautua, montako viikkoa mahdollisesti sairaalassa, miten toipuminen kotona mennyt etc. Jos sinulla ei ole tähän annettavaa, mene esittämään niihin "Suoli24" keskusteluihin tuota idiotismiasi. Mutta pysy tästä keskustelusta pois.
Minua ei kiinnosta naistenvaivat pätkääkään. Ainoastaan, mitä kuuluu vaimolleni. Muiden naisten jutut aivan yksi hailee. Ja mitä sulle kuuluu, missä kysyn keneltä mitä. Jos sinulla ei oikeasti ole mitään annettavaa tähän keskusteluun, niin pysy siellä omassa poterossasi.
Minä en sinun jutuista kysele mitään, joten pidä vaan omat asiat omina tietoinasi."MIhin siis varautua, montako viikkoa mahdollisesti sairaalassa, miten toipuminen kotona mennyt etc."
Eiköhän juuri ne NAISET eli asian kokeneet tähänkin asiaan osaa vastata parhaiten. Mitä ulkopuolelta katsottuna miehet tietävät asiasta mitään. Ihminen on yksilö ja jotkut naiset paranee parissa viikossa, toisella menee 2 kuukautta. Vaimosi tilanne voi olla jotain tuolta väliltä tai jotain ihan muuta.
Onpahan hyvä, että jossain asiassa olet luottanut asiantuntijoihin. Eli noiden leikkausten lukumäärään. Jos niitä tehdään yli 10 000 vuodessa, niin eiköhän aika moni myös onnistu. Tylsämielisen puusilmän raivoamiselta ap:n raivoaminen vaikuttaa, kun kaikki ei mennyt putkeen juuri HÄNEN vaimonsa kohdalla. Mitenkähän oma kanttisi kestäisi vastaavan melskaamisen, jos teet virheen? Kuule. Elämä on. Joskus voi jopa kuolla eikä se aina ole edes oma vika. - Yhä vihainen
Hame tarjolla yhä kirjoitti:
"MIhin siis varautua, montako viikkoa mahdollisesti sairaalassa, miten toipuminen kotona mennyt etc."
Eiköhän juuri ne NAISET eli asian kokeneet tähänkin asiaan osaa vastata parhaiten. Mitä ulkopuolelta katsottuna miehet tietävät asiasta mitään. Ihminen on yksilö ja jotkut naiset paranee parissa viikossa, toisella menee 2 kuukautta. Vaimosi tilanne voi olla jotain tuolta väliltä tai jotain ihan muuta.
Onpahan hyvä, että jossain asiassa olet luottanut asiantuntijoihin. Eli noiden leikkausten lukumäärään. Jos niitä tehdään yli 10 000 vuodessa, niin eiköhän aika moni myös onnistu. Tylsämielisen puusilmän raivoamiselta ap:n raivoaminen vaikuttaa, kun kaikki ei mennyt putkeen juuri HÄNEN vaimonsa kohdalla. Mitenkähän oma kanttisi kestäisi vastaavan melskaamisen, jos teet virheen? Kuule. Elämä on. Joskus voi jopa kuolla eikä se aina ole edes oma vika.Uskomaton juttu. Minä olen nimen omaan kysynyt sitä, miten isät ovat samassa tilanteessa asian kokeneet. Tästä syystä olen isien jutuissa. En äitien, en naisten enkä mummojen.
Ihan tiedoksi: miehilläkin on tunteet. Vaimon paraneminen on tärkein asia. Mutta miehenä minä olen tosi huolissani. Siksi kyselen niitä kokemuksia toisilta miehiltä. "Eiköhän juuri ne NAISET eli asian kokeneet tähänkin asiaan osaa vastata parhaiten. Mitä ulkopuolelta katsottuna miehet tietävät asiasta mitään. " Ei osaa. Ei ne tiedä yhtään mitään siitä, miten heidän miehet on asian samaan aikaan kokeneet. Mutta tämä lienee sinulle nyt aivan liian vaikeaa?
Elämä on. Meillä on ollut jo paljon muutenkin. Edelleen, jos et ole isä ja sinulla ei ole kokemuksia eikä tähän keskusteluun mitään oikeaa annettavaa, niin pysy poissa. - Yhä vihainen
Lempi Tasanen kirjoitti:
Ihmettelen tavattomasti, miksi aloittaja kyselee "Isien juttupalstalla" kokemuksia kohdunpoistosta ja siitä aiheutuneista ongelmista. Jos on pakko avautua asiasta, eikö järkevämpi paikka olisi esim. "Äitien juttupalsta" tai "Gynekologisien ongelmien kokoontumisajot". Harvoilla miehillä on omakohtaista kokemusta asiasta, toki jotkut besserwisserit voivat vertailla poistojaan kuulopuheisiin perustuen. Nämä kuulopuheet eivät kuitenkaan korvaa empiiristä kokemusta.
Toinen asia, mikä aloittajan tyylissä ärsyttää ja jonka luulen monia muitakin ärsyttävän, on tuo suunnaton uho, jonka lääkärin inhimmillinen erehdys on aiheuttanut. Kukaan alan ammattilainen, oli kyseessä lääketiede, oikeustiede tai sähköala, tuskin tahallaan tekee virheitä. Siinä menee uskottavuus ja pidemmän päälle työpaikkakin.
Aloittajan tyyli retostella omaisuudellaan ja tuloillaan saa selkäkarvat monella pystyyn. "Olen onnellinen, minulla on upea perhe ja ihanat lapset. Lisäksi hyvä työ ja varallisuutta, että nekin asiat ovat ihan ok". Eikö tuossakin tuo ensimmäinen virke olisi riittänyt, jos on oikeasti huoli omasta vaimosta? Juuri tällaiset kehuskelijat ovat niitä, jotka asuvat kaupungin vuokra-asunnossa, ajavat velkaisella autolla, ovat opiskelleet merkonomiksi ja työskentelevät korkeintaan toimihenkilöinä mieluiten valtion virastossa. Näiden ihmisten tähtihetkiä on päästä keskustelupalstalle purkamaan syviä tuntojaan ja olemaan hetki jotain muuta kuin oikeasti ovatkaan. Säälittävää.
Neuvo: vaihda palstaa, ole oma itsesi. Jos olet oikeasti huolissasi ja kaipaat neuvoja, se onnistuu pienemmälläkin uholla.Hyvä "Lempi".
Tuossa juuri oli samasta asiasta juttua. Edelleen painotan alkuperäistä kysymystäni ja sitä, miksi ollaan "isien juttupalstalla".
Tiedoksi: miehilläkin on tunteet. Vaimon paraneminen on tärkein asia. Mutta miehenä minä olen tosi huolissani. Siksi kyselen niitä kokemuksia toisilta miehiltä. "Eiköhän juuri ne NAISET eli asian kokeneet tähänkin asiaan osaa vastata parhaiten. Mitä ulkopuolelta katsottuna miehet tietävät asiasta mitään. " Ei osaa. Ei ne tiedä yhtään mitään siitä, miten heidän miehet on asian samaan aikaan kokeneet. Mutta tämä lienee sinulle nyt aivan liian vaikeaa?
Hitto: miehiä tarvitaan muuhunkin kuin yhteen välttämättömään - eikö niin feministit?
Empirian perään kysynkin toisilta asiasta kokemuksia omaavalta. Empiriassa äiti ei tiedä yhtään mitään isän kokemuksista. Ei se heitä yleensä mitenkään kiinnostakaan eikä paranemisessa kuulukaan kiinnostaa. Miksi haluatte sekoittaa asioita?
Aloittajan tyyli vastaa siihen, miten häntä parjataan: moukaksi, välinpitämättömäksi ja mistään välittämättömäksi omien mielipiteidensä vangiksi, jonka lähellä ei ole kivaa. Toiset kirjoittelee, että miksi laskin vaimon kunnalliselle puolelle, eikö ole rahaa? Lue "Lempi" nuo kirjoitukset, ennen kuin teet omat 1 2=? laskelmat. Jos sinä naisena olet noin kade siitä, mitä toinen kertoo, niin hanki samanlainen asetelma. Älä ole noin avoimesti säälittävän kade.
Neuvoasi en voi valitettavasti noudattaa, koska minä edelleen kysyn isien kokemuksia, johon sinulla ei taida olla mitään annettavaa. Ja jos minä olen vihainen, niin ei voi minkään. Tulee vihaisesti ja mahdollisesti "uhoamalla" asiat tuotua tällä palstalla esiin.
- Toipumista
Rauhoitu ja tue puolisoasi hyvin paljon.
Minulla oli myös myooma, aika suurikin, piti leikata ja krojata jo monta kohtaa,
Vaivasi jo niin, että kun kipu iski, en voinut kävellä enää askeltakaan , jäin suorastaan kadulle pari kertaan.
Leikkaus oli suuri ja virtsarakko jouduttiin suorastaan uudelleen istuttamaan kiinni kudoksiin. Minulla oli vatsan läpi kadetri noin viikon verran, onneksi kaikki alkoi parantua hyvin. Aluksi sanotiin, että minkäänlaista tärähdystä elimistöni ei kestä.
Tässä sitä on menty eteenpäin jo hyvin kauan, ei vaikuttanut elämään, kun omassa päässä sen asian hyväksyin.
Nyt vanhemmiten on sitten tullut vaivaa, tarvitaan ymmärrystä, mutta elämäs sujuu kun toinen ei hylkää ja ala moitiimaan.
Elä paranee leikkauksen jälkeen on ihan hyvää, jokaisen elimistä, myös miesten muuttuu kun vanhetaan, joten tyydytään siihen vanhenemiseen.
Toivottavasti perheessänne ap voidaan jo paljon paremmin, uskon että on ollut varmasti vaikea tilanne. Jokaisessa leikkauksessa on riskinsä, eikä niitä varmasti kovin heppoisin perustein edes tehdä.- Ei enää niin vihaine
Kiitoksia. Paremmin jo voidaan. Tärähdysten kesto on jo huomattavasti parempi ja toipumisessa ei ole merkkejä tulehduksista tai muista hidastavista seikoista. Sairaalassa ollaan vielä joko viikko tai sitten kolme. Jatkostakaan ei tässä vaiheessa tietoa.
Mutta mikä tärkeintä, vaimo on elossa. Lapset ovat kunnossa, vaikka äiti ei olekaan iltaisin kotona. Joka päivä kuitenkin näkevät ja vievät omatekemiä lahjoja ja kortteja.
Yleisesti voisi kiittää kaikkia asiallisia kirjoittajia. Sitten tietysti oma lukunsa ovat provot ja trollit sekä kaikenlaiset muut sekoilijat. Heiltä ei saa mitään tietoa, ainoastaan värittävät keskustelua.
Valitus tehty, keskusteluja lääkärien kanssa käyty ja sairaalan johdon kanssa varattu. Kun koko revohka on ohi, potilasvakuutukseen lähtee tarvittaessa ilmoitus. Toivottavasti vaimo toipuu täysin, mutta sitä ei täällä enempää kuulla.
"Yhä vihainen" vaikenee. - Teppo66
Ei enää niin vihaine kirjoitti:
Kiitoksia. Paremmin jo voidaan. Tärähdysten kesto on jo huomattavasti parempi ja toipumisessa ei ole merkkejä tulehduksista tai muista hidastavista seikoista. Sairaalassa ollaan vielä joko viikko tai sitten kolme. Jatkostakaan ei tässä vaiheessa tietoa.
Mutta mikä tärkeintä, vaimo on elossa. Lapset ovat kunnossa, vaikka äiti ei olekaan iltaisin kotona. Joka päivä kuitenkin näkevät ja vievät omatekemiä lahjoja ja kortteja.
Yleisesti voisi kiittää kaikkia asiallisia kirjoittajia. Sitten tietysti oma lukunsa ovat provot ja trollit sekä kaikenlaiset muut sekoilijat. Heiltä ei saa mitään tietoa, ainoastaan värittävät keskustelua.
Valitus tehty, keskusteluja lääkärien kanssa käyty ja sairaalan johdon kanssa varattu. Kun koko revohka on ohi, potilasvakuutukseen lähtee tarvittaessa ilmoitus. Toivottavasti vaimo toipuu täysin, mutta sitä ei täällä enempää kuulla.
"Yhä vihainen" vaikenee."Lapset ovat kunnossa, vaikka äiti ei olekaan iltaisin kotona."
No luojan kiitos ettei tuo asia ole ihan kokonaan äidin harteilla. Kerjäätkö täällä krediittejä siitä, että lapset on kunnossa vaikkei äiti olekaan kotona? Minimillä siis mennään. - Äo yli 160
Teppo66 kirjoitti:
"Lapset ovat kunnossa, vaikka äiti ei olekaan iltaisin kotona."
No luojan kiitos ettei tuo asia ole ihan kokonaan äidin harteilla. Kerjäätkö täällä krediittejä siitä, että lapset on kunnossa vaikkei äiti olekaan kotona? Minimillä siis mennään.Lue nyt idiootti koko keskustelu. Mitä vit... krediittiä.
Että osaa olla typeriä ihmisiä täällä. Ei ihme, että alustan nimi on Suoli. Jos ihmisillä ei ole kokemuksia asioista, niin arvostelukyky ei sulata toisen empatiaa. Voi vit... mitä juntteja. - Näin on
Äo yli 160 kirjoitti:
Lue nyt idiootti koko keskustelu. Mitä vit... krediittiä.
Että osaa olla typeriä ihmisiä täällä. Ei ihme, että alustan nimi on Suoli. Jos ihmisillä ei ole kokemuksia asioista, niin arvostelukyky ei sulata toisen empatiaa. Voi vit... mitä juntteja.Miehekäs, oikea Mies ei provosoidu.
- Kasva aikuiseksi
Ei enää niin vihaine kirjoitti:
"Yhä vihainen" vaikenee.Toivottavasti jäät auton alle mokoma ksipää.
- Rauhoitettu eläin
Ap on naurettava pelle. Moni täällä onkin jo ihmettelyt, että on ap:llä paikka kanssa kysellä isien mielipiteitä. Siihenkö sinä olisit halunnut vastauksen, että "onko paikat kuinka väljät tämän jälkeen" ja " vieläkö ottaa eteen"? Mihin muuhun isit olisi voinut vastata. Haloo! Kasva aikuiseksi ja hoitele vaan sitä perhettäsi äläkä täällä itke miten sinua pannaan halvalla...
Ja sitten vielä mainostaa olevansa juristi. Ei voi kun ihmetellä ketkä kaikki ja millä äö:llä oikikseen nykyään pääsee.- ÄO yli 160
Naurettava pelle on oikealla palstalla. Juttelemassa isien kanssa.
Femakot ovat uskomattomia idiootteja. Kuvittelevat, että kaikki maailman asiat pyörii heidän navan ympärillä.
Todellinen älyn jättiläinen, kun kuvittelee, että kaikki asiat liikkuvat vain seksissä. Täällä toinen mies, joka osaa ajatella ja tuntee sydämmellä.
No, jos ei ole järkeä annettu, ei osaa kyllä ajatellakaan. - Kuuno 60
ÄO yli 160 kirjoitti:
Naurettava pelle on oikealla palstalla. Juttelemassa isien kanssa.
Femakot ovat uskomattomia idiootteja. Kuvittelevat, että kaikki maailman asiat pyörii heidän navan ympärillä.
Todellinen älyn jättiläinen, kun kuvittelee, että kaikki asiat liikkuvat vain seksissä. Täällä toinen mies, joka osaa ajatella ja tuntee sydämmellä.
No, jos ei ole järkeä annettu, ei osaa kyllä ajatellakaan.Ei hemmetti. Kaveri on juristi ja äo:kin yli 160! Vaude vau! Aika pätevä yhdistelmä...
Mutta yksi asia kannattaa muistaa, vaikka rouva miten makaisikin hospitaalissa: sydämeen ei mahdu kahta ämmää ;)
Mitäköhän vaimosi muuten tuumaisi, jos saisi kuulla, mitä suollat täällä palstalla? Ja pitääkö edes sinua täysijärkisenä?
- Alontso
Ap:n jorinat ja itsekehut on sitä luokkaa, mitä wannabeet suoltaa. Kuten joku täällä jo kirjoittikin niin minäkin veikkaan, että ap asuu kaupungin vuokra-asunnossa, ajelee velkaisella autolla (tai sitten vanhalla rämällä), kuvittelee olevansa juristi, kun on katsonut Matlockia joskus ja hyllyssä seisoo yksi vihreä kirja eli Suomen Laki, osa 1. Työssä jossain firmassa, jossa ei pääse pätemään ja siksi pitää tulla tänne. Tai sitten on kokonaan työtön ja julkaisee päiväuniaan tällä palstalla.
Vaimon vointi alkaa olla tälle pellelle jo sivuseikka, kun pitää hyökkäillä nujertamassa arvostelijoita, jotka uskaltavat arvostella häntä itseään. Pelkkää arvailua ja ilmaan sohimista, kun ei muuta keksi.- Mensan jäsen
Voi kateellisia. Onko todella noin vähän annettavaa tähän keskusteluun? Voi teitä että on maailmankuva pieni. Mutta jos ei ole älyä saanut, ei tasokkaampaa keskustelua voi odottaa. Otan osaa ap, olet joutunut apinalauman ja joukon femakoita kohteeksi.
- Ei-femakko
Mensan jäsen kirjoitti:
Voi kateellisia. Onko todella noin vähän annettavaa tähän keskusteluun? Voi teitä että on maailmankuva pieni. Mutta jos ei ole älyä saanut, ei tasokkaampaa keskustelua voi odottaa. Otan osaa ap, olet joutunut apinalauman ja joukon femakoita kohteeksi.
"Otan osaa ap, olet joutunut apinalauman ja joukon femakoita kohteeksi".
Hahhhahahahahaaaa! Aloittaja on ensin nimimerkillä "Että voi vitut...!", sitten "Yhä tosi vihainen", jossain vaiheessa nimimerkki muuttuu "ÄO yli 160" ja nyt "Mensan jäsen". Aika huimaa!
Ihan viisas kaveri ei ole kyseessä, sillä näkeehän jokainen, että sama kirjoittaja on kyseessä, femakoineen kaikkineen :D
Epäilen...tai oikeastaan olen aika varmakin, että tällä kaverilla ei ole 160:stä kuin pituus. Todennäköisesti naisvaltaisessa perheessä kasvanut, naisvaltaisessa perheessä elävä ja saattaa olla, että naisvaltaisella työpaikallakin tällä hetkellä. Olevinaan "huolehtiva perheen isä, rakastava aviomies", mutta loppujen lopuksi ainoa asia, mikä kiinnostaa on se, mikä näkyy ulospäin. On ehkä otettu vähän liikaa velkaa, tavoite olisi korkeampi elintaso, mutta perhana, kun se keskipalkattu duuni ja akan kurjat hankkeet eivät mahdollista sitä. Mutta tässähän olisi mahdollisuus: eukon kohdunpoistossa sattui normaali, pikku sohaisu ja sillähän voisi rikastua! Ei kun vahinkohakemusta kehiin ja eurot ovat kohta tilillä!
Nyt vaan pitäisi keksiä, miten perustella hakemus eli Suomi24:een kyselemään "Olisiko kenellä kokemusta, mistä ihmeestä on kyse ja miten tämä homma etenee?" Miehen tuntemukset sikseen...nyt HOMMA ETENEE! - Apinafemakko
Mensan jäsen kirjoitti:
Hehe... vai Mensan jäsen. Mensan jäsenet viihtyy oikeasti jossain ihan muualla kuin avautumassa suomi24-foorumilla. Mensan jäsen myös muistaisi alkuperäisen keskusteluaiheen. Ap eri nimimerkkeineen tuhlaa energiaansa enää itseensä kohdistuvien täsmäiskujen torjumiseen ja vastapuolen solvaamiseen.
Huvittavinta tässä on se, että ap jaksaa nalkuttaa miten luokattomia ja tasottomia keskustelijoita olemme. Silti hän vain keskustelee kanssamme. :D MOT. - Ei aivan aiheesta
Ei-femakko kirjoitti:
"Otan osaa ap, olet joutunut apinalauman ja joukon femakoita kohteeksi".
Hahhhahahahahaaaa! Aloittaja on ensin nimimerkillä "Että voi vitut...!", sitten "Yhä tosi vihainen", jossain vaiheessa nimimerkki muuttuu "ÄO yli 160" ja nyt "Mensan jäsen". Aika huimaa!
Ihan viisas kaveri ei ole kyseessä, sillä näkeehän jokainen, että sama kirjoittaja on kyseessä, femakoineen kaikkineen :D
Epäilen...tai oikeastaan olen aika varmakin, että tällä kaverilla ei ole 160:stä kuin pituus. Todennäköisesti naisvaltaisessa perheessä kasvanut, naisvaltaisessa perheessä elävä ja saattaa olla, että naisvaltaisella työpaikallakin tällä hetkellä. Olevinaan "huolehtiva perheen isä, rakastava aviomies", mutta loppujen lopuksi ainoa asia, mikä kiinnostaa on se, mikä näkyy ulospäin. On ehkä otettu vähän liikaa velkaa, tavoite olisi korkeampi elintaso, mutta perhana, kun se keskipalkattu duuni ja akan kurjat hankkeet eivät mahdollista sitä. Mutta tässähän olisi mahdollisuus: eukon kohdunpoistossa sattui normaali, pikku sohaisu ja sillähän voisi rikastua! Ei kun vahinkohakemusta kehiin ja eurot ovat kohta tilillä!
Nyt vaan pitäisi keksiä, miten perustella hakemus eli Suomi24:een kyselemään "Olisiko kenellä kokemusta, mistä ihmeestä on kyse ja miten tämä homma etenee?" Miehen tuntemukset sikseen...nyt HOMMA ETENEE!Heikon itsetunnon ihmisillä tarve mollata toisia ja toimia niinkuin Breivik, omassa harhaisessa maailmassa. Missä kohdassa viestiketjua katosi se alkuperäinen kysymys ja nämä trolleiksi kutsutut lähtivät moittimaan alkuperäistä kysymyksen esittäjää. Mikä saa aikaan ihmisessä tarpeen alkaa toista epäilemään ja herjaamaan lyhyen psykologian oppimäärällä? Ei ihme että palstaa suoleksi kutsutaan. Tämä on lähinnä hauskaa seurata, kuten esim. Miten eri sosiaaliluokat ja sukupuolet ajattelevat asioista. Toivottavasti joskus päästäisiin tasa-arvoiseen toista yksilöä kunnioittavaan tilaan, mutta epäilen.
Harmi, kun ap taisi luopua tuossa jossain vaiheessa, kun luki vaikenemisesta. Heti seuraajana tullut jotain trolleja, jotka provosoivat turhaan tiettävästi hankalan ongelman parissa olevan perheen kustannuksella. Mihinhän tämä seuraavaksi kääntyy - vihapuheiksi sovinistien ja feministien välille? - Vihapuheita?
Ei aivan aiheesta kirjoitti:
Heikon itsetunnon ihmisillä tarve mollata toisia ja toimia niinkuin Breivik, omassa harhaisessa maailmassa. Missä kohdassa viestiketjua katosi se alkuperäinen kysymys ja nämä trolleiksi kutsutut lähtivät moittimaan alkuperäistä kysymyksen esittäjää. Mikä saa aikaan ihmisessä tarpeen alkaa toista epäilemään ja herjaamaan lyhyen psykologian oppimäärällä? Ei ihme että palstaa suoleksi kutsutaan. Tämä on lähinnä hauskaa seurata, kuten esim. Miten eri sosiaaliluokat ja sukupuolet ajattelevat asioista. Toivottavasti joskus päästäisiin tasa-arvoiseen toista yksilöä kunnioittavaan tilaan, mutta epäilen.
Harmi, kun ap taisi luopua tuossa jossain vaiheessa, kun luki vaikenemisesta. Heti seuraajana tullut jotain trolleja, jotka provosoivat turhaan tiettävästi hankalan ongelman parissa olevan perheen kustannuksella. Mihinhän tämä seuraavaksi kääntyy - vihapuheiksi sovinistien ja feministien välille?Ei yhtään sen enempää vihapuheita trolleilta kuin ap:ltäkään. Ap on kärkkäästi nimitellyt keskustelijoita mm. idiooteiksi ja femakoiksi. Ihan turhaa siellä itkeä, että "toivottavasti joskus päästäisiin tasa-arvoiseen toista yksilöä kunnioittavaan tilaan".
Kenenkään muun maailma ei tässä ole harhainen kuin ap:n. Sillä vain harhainen hakee ja luulee saavansa apua keskustelupalstalta lääketieteellisiin/terveydellisiin ongelmiin. Eikä tässä ollut edes kyse ap:n ongelmasta. Se tässä koko hommasta tekee naurettavan. Kuten monen muunkin täältä "apua" hakevan kohdalla. Sillä hei ihan oikeesti: vaikka valelääkäreitä onkin muutama, niin nekin silti tietää enemmän kuin suomi24-keskustelijat. Puhumattakaan oikeista lääkäreistä. - Tosi on
Ei aivan aiheesta kirjoitti:
Heikon itsetunnon ihmisillä tarve mollata toisia ja toimia niinkuin Breivik, omassa harhaisessa maailmassa. Missä kohdassa viestiketjua katosi se alkuperäinen kysymys ja nämä trolleiksi kutsutut lähtivät moittimaan alkuperäistä kysymyksen esittäjää. Mikä saa aikaan ihmisessä tarpeen alkaa toista epäilemään ja herjaamaan lyhyen psykologian oppimäärällä? Ei ihme että palstaa suoleksi kutsutaan. Tämä on lähinnä hauskaa seurata, kuten esim. Miten eri sosiaaliluokat ja sukupuolet ajattelevat asioista. Toivottavasti joskus päästäisiin tasa-arvoiseen toista yksilöä kunnioittavaan tilaan, mutta epäilen.
Harmi, kun ap taisi luopua tuossa jossain vaiheessa, kun luki vaikenemisesta. Heti seuraajana tullut jotain trolleja, jotka provosoivat turhaan tiettävästi hankalan ongelman parissa olevan perheen kustannuksella. Mihinhän tämä seuraavaksi kääntyy - vihapuheiksi sovinistien ja feministien välille?"Harmi, kun ap taisi luopua tuossa jossain vaiheessa, kun luki vaikenemisesta".
Nythän hän kirjoittaa nimimerkillä "Ei aivan aiheesta". Ei lukijoita ole ihan helppo jymäyttää :D
Tuolla arveltiin tämän "juristin" olevan sähkäri, mutta itse epäilen sitä. Kaveri on varmaan myyntimies (tai yrittää olla). Naismainen suhtautuminen asioihin ja hysteerinen kirjoitustyyli paljastaa. Miessähkärit ovat kuitenkin useimmiten miesporukassa "marinoituja" ja miehekkäämpiä kuin myyntitykit. Eikä aloittaja varmaankaan kummoinen myyntimies ole. Istuu enimmäkseen omassa huoneessaan surffaamassa netissä ja näyttelee kiireistä...Varmaankin kirjoittelee usealle palstalle useilla eri nickeillä...
- onko?
hyvä on päteä yleensäkin oletetulla rahalla, varakkuudella, ÄÖ:llä, missivaimolla jne. Köyhä elämä kun tarvii pönkittää itsetuntoa noilla?
- ;(((((((((((
Miten nämä provoaloitukset aina saavat aikaiseksi vastaustulvan??!!
- Mauno-Heikki
Sitä saa mitä tilaa.
- dösjd45
Mauno-Heikki kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa.
"Minun työssä jos keskeisesti tärkeille ihmisille sattuu vahinkoja, on siinä "oho"-ssa kaupunki pimeänä. Ei ole se muuten komplikaatio. "
Ap mikään juristi oo, vaikka niin on antanu ymmärtää. Missä juristin ammatissa muka kaupunki pimenee. Sähkäri se on selkeesti. Ei ihme, että muija saa kärsiä yleisellä.
- 44
Meidän rouva oli muutama vuosi sitten samassa veneessä.
Silloin jäi sisällä oleva haava auki ja verta alkoi tulla leikkausarven läpi.
Uudestaan leikkaussaliin ja haava kiinni. Muuta ei sitten tullut
Kaikki loppujen lopuksi hyvin.- annonyymix
Lisään vielä tämän seikan että noita potilaalle tapahtuvia vahinko sattuu ihan samanlailla yksityiselläkin..ne kunnan(sairaallääkärit) tohtorit tekee niitä väsyneinä iltaisin ja päivystyksien välissä ja vapaillaan..Kokemusta on -olen hoitaja leikkausalissa..ja nukutuslääkärikin oli kerran niin uuvuksissa päivystyrupeaman jälkeen että nukahti tuoliinsa kun potilas saatiin nukutettua..ja hoitaja vahti potilaan unta,,,tämä on realismia..toivottavasti vaimosi on kuntoutumassa jo..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445842
- 475338
- 483718
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise953327- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854