äidin laihdutus

pinpong

en tiedä mitä tekisin äitini suhteen. hän on aina lapsuudestani asti ollut erilaisilla dieeteillä ja ollut välillä tukeva ja välillä hoikempi, tämä on heijastunut omaan elämääni ja nuoruudessa sairastuin myös anoreksiaan johon tosin myös liittyi paljon muitakin asioita. Nyt olemme miehen kanssa saamassa vauvan ja haluaisin vihdoin saada normalisoitumaan oman syömiseni, olen samanlainen jojoilija kuin äitini. Ärsyttää kun oma äiti mainostaa omaa laihtumistaan taas aina kun hänet näen ja ai eittä mua ärsyttää. Haluaisin itse eroon laihdutus-ahmimis kierteestä mutta tuntuu että äitini kyläilyt aina johonkin suuntaan ruokkivat syömistäni. En todellakaan halua että oma lapseni katselee sivusta samanlaista äidin jojoilua painon kanssa. En myöskään aio hyväksyä että oma äitini 'saastuttaa' lapaseni tuolla hölmöilyllä.
kommenttia saa laittaa/neuvoja oli vain pakko purkaa...

8

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Normalisoi järkesi

Oletko ikinä kuullut puhuttavan terveistä elämäntavoista? Viisas ihminen tekee terveitä, hyviä ja oikeita valintoja eikä syyttele ympäristöään eikä lähimmäisiään siitä, mihin ei itse pysty tai osaa.

• pinpong

en ole, isä alkoholisti ja äidillä mielenterveysongelmia. olen elänyt epäterveessä ympäristössä niin ei sitä yks kaks aleta vaan normaaliks.

• Dingeli-dong

Tiedostat näemmä lähtökohtasi, se on oikein hyvä alku lähteä etsimään tietoa, opettelemaan, ajattelemaan ja asennoitumaan toisella, uudella tavalla.

En tarkoittanut, että olisit jotenkin epänormaali mutta ärsyynnyt aikuisten ihmisten tavasta panna ongelmiensa syyt vanhempien tai minkä muun tahansa syyksi kuin sen, että ei vain ITSE tahdo, halua, pysty, kykene, osaa, voi ... tehdä asioille mitään.

Kaikki vastaukset ovat sinulla kunhan tiedät asioista tarpeeksi, joten alahan ottoo selevää.

• Oh shit
        Dingeli-dong kirjoitti:

Tiedostat näemmä lähtökohtasi, se on oikein hyvä alku lähteä etsimään tietoa, opettelemaan, ajattelemaan ja asennoitumaan toisella, uudella tavalla.

En tarkoittanut, että olisit jotenkin epänormaali mutta ärsyynnyt aikuisten ihmisten tavasta panna ongelmiensa syyt vanhempien tai minkä muun tahansa syyksi kuin sen, että ei vain ITSE tahdo, halua, pysty, kykene, osaa, voi ... tehdä asioille mitään.

Kaikki vastaukset ovat sinulla kunhan tiedät asioista tarpeeksi, joten alahan ottoo selevää.

Siis: ... ärsyynnyn ...

• minäkin...

Itse jojoilijana tiedän mistä puhunut. Mutta tiedän myös että sinun on nyt pars keskittyä omien tapojesi tarkasteluun ja jättää äitisi vähemmälle. Äitisi ei tapojaan varmaan enää muuta ei ainakaan muiden käskystä. Vaikka hänen käyttäytymisensä ärsyttäisi kuinka paljon tahansa.

Jos en itse ole muuta oppinut, niin se ettei omista rukailutavoistaan voi moittia kuin itseään - ei äitiä. työkavereita, puolisoa, ilmastonmuutosta, tai muuta yhtä mahdotonta. Kukaan ei väkisin vie jääkaapille jatkuvasti tai tunge pikkuleipiä suuhun...

Nyt odotus aikana teet itsellesi säännölliset ateria-ajat. Muista myös syödä silloin kun pitää vaikka ei olisi nälkä. Jatkat tätä vauvan synnyttyä. Anna äitisi vouhkata omiaan, sehän on hänen elämänsä

• nfeowq

Olen läheltä seurannut tuollaista tilannetta. Ystäväni äiti oli aina dieetillä, ja eipä sanojansa kaunistellut mitä tuli tyttäreidensä elopainoon. Saattoi mainita hieman pyöristyneestä olemuksesta jne, sekä kokoajan korosti omaa laihtumistaan. Tuloksena yksi tytär joutui sairaalaan anoreksian vuoksi. Ymmärrän kyllä täysin mitä tarkoitat tuolla että oman äitisi ikuinen laihdutus ja epäterve asennoituminen ruokaan vaikuttaa sinuun. En osaa muuta neuvoa antaa kuin että vähennä vierailuja äitisi luo radikaalisti. Joskus sanonta "poissa silmistä, poissa mielestä", pätee erittäin hyvin.

• jk

vai n in

• Kokenut!!

pinpong: "nuoruudessa sairastuin myös anoreksiaan johon tosin myös liittyi paljon muitakin asioita.... haluaisin vihdoin saada normalisoitumaan oman syömiseni, . Haluaisin itse eroon laihdutus-ahmimis kierteestä mutta tuntuu että äitini kyläilyt aina johonkin suuntaan ruokkivat syömistäni"

Et ole parantunut syömishäiriöstä.
      Olette saamassa vauvan, voisitko puhua tästä neuvolassa? Tarvitset apua, oikeasti.
      Hyvä että ajattelet mallia jonka annat tulevalle lapsellesi, olet siis jo pitkällä kun tunnuistat ongelman! Tarvitset todella nyt apua, ole kiltti ja puhu neuvolassa! Tai lääkärille, tai jollekin muulle asiantuntijalle!
      Äitiäset voi muuttaa etkä auttaa eikä kukaan muukaan, niin kauan kuin hän ei tunnista omaa ongelmaansa. Siksi olisi ehkä hyvä rajoittaa hänen tapaamistaan koska se ei hyvää sinulle ja tilanteellesi todellakaan tee!

Toivottavasti saat tukea mieheltäsi tässä, tietääkö hän ongelmastasi?
      Toivon sinulle tsemppiä nyt, sinulla on iso tehtävä edessä; olet tulossa äidiksi!
      Saat suuren vastuun uudesta elämästä, ja haluat hänelle kaikkein parasta. Siksi on tärkeää, että saat apua itse!

r

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      19
      4949
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      56
      3960
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      71
      3549
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2868
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2698
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2668
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      98
      2634
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      146
      2432
    9. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      59
      2318
    10. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      58
      2094
    Aihe