onko ketään narsistin puolisoa? (mummoasiaa)

ihmettelen!

Toivoisin neuvoa ja näkemyksiä sellaisilta, joilla on kokemus narsistin tai alkkiksen puolisona elämisestä. Kuvaan ensin hieman tilannetta, ja kysymys tulee sitten perään.

Olen kolmekymppinen parin lapsen äiti, ja minulla oli todella huono ja karu lapsuus sadistisen narsisti-isän myrkyttämässä kodissa. Isä pahoinpiteli, nöyryytti ja selkeästi nautti lastensa pelosta ja hädästä, ja äitini ei koskaan tehnyt mitään puolustaakseen meitä. Antoi isän pahoinpidellä (katsoi passiivisena vierestä) ja joskus jopa usutti isän kimppuumme kun halusi itse välttää isän raivon itseään kohtaan. Lisäksi äiti kanteli meistä isälle, ja ikäänkuin liittoutui isän kanssa meitä lapsiaan vastaan. Äiti sai itsekin isältä "napsua" eli pahoinpitelyä eri muodoissaan.

Aikuisiällä kun lähdin kotoa niin sanottiin lähtösanoinan että takaisin ei tulla tartte, ja missään ei sitten auteta. No lupaus on pitänyt, eli missään asiassa eivät ole koskaan auttaneet. Aikuisiällä olemme olleet melko vähän tekemisissä, muutaman kerran vuodessa, ja viimeiseksi sitten joitain vuosia sitten isäni kävi kimppuuni kun uskalsin jostain asiasta olla eri mieltä ja sanoin mielipiteeni. (narsun kanssa asuneet tietävät mitä tarkoitan, narsulle riittää oikeutukseksi väkivaltaan jo se, että joku uskaltaa olla jostain eri mieltä kuin hän on).

Nyt sitten tilanne on se, että minulla on lapsia, pienet taaperot, ja vanhempani eivät ole kiinnostuneet heistä lainkaan. Välit lasten syntymän jälkeen eivät todellakaan lämmenneet (odotin sentään että äitini edes kiinnostuisi ainoista lapsenlapsistaan) vaan välit menivät ihan oudoiksi. Isä (narsu) ilmoitti että minä en ole enää hänen lapsensa ja olen perinnötön, ja äidin yhteydenpito muuttui siihen että soittaa muutaman kerran vuodessa ja haukkuu minut katkerana täysin. Haukkuminen on todella uskomatonta, ja lisäksi aina haukkuu miten kiittämätön olen ja miten minun pitäisi olla kiitollinen lapsuudestani. Lisäksi äiti kieltää että mitään pahoinpitelyä on koskaan ollutkaan (siis valehtelee aivan suoraan). Äiti on todistanut valehtelematta satoja pahoinpitelyjä vieressä seisoen!

Kysymys kuuluu: miten ihmeessä äiti voi käyttäytyä tytärtään kohden niin että hylkää, mitätöi ja haukkuu? Itse en ole koskaan äitiäni loukannut enkä sanonut mitään henkilökohtaista loukkausta, mutta äidillä on oikeus loukata minua?

Olen luullut että narsistin uhri on kiltti, mutta äitini on todella "v-mäinen" ja katkera minua kohtaan. Ei ole nähnyt lapsenlapsiaan viiden vuoden aikana kuin kerran, eikä jaksanut tulla ristiäisiin eikä ole kiinnostunut lapsenlapsista mitenkään.

Voiko narsku sairastuttaa terveen puolison narsismiin myös? Yhä enemmän nimittäin äidin jutut ja loukkaukset kuulostavat isältäni, ihan kuin äitini suusta tulisi isän tekemä nauhoite jossa sätitään ja haukutaan ja nolataan lasta (ihan niinkuin vuosikymmenet sitten)?

Asia harmittaa siksi että lapsillani ei ole isovanhempia lainkaan. Mieheni äiti on sanonut suoraan että hän on vain tyttärensä lapsien mummo eikä siis käy meillä kutsuista huolimatta kuin kerran parissa vuodessa. Emmekä ole tervetulleita sinne. Ja omat vanhempani, niille siis tuntuu siltä että lapsenlapset ovat aivan yhdentekeviä ihan kuin oma aikuinen lapsikin.

Miten te isovanhempina näette tilanteen, voisitteko ikinä hylätä aikuista lastanne ja ainoita lapsenlapsianne noin vaan? Toistan ja korostan että mitään riitaa tässä ei ole takana eikä mitään loukkausta minun puoleltani, eli ilmeisesti kyse on vain siitä että vanhempani ovat todella sairaita? Vanhempani elävät elämäänsä kahdestaan, koska lähes kaikkiin heillä on välit poikki (isäni on lähes kaikkien sukulaisten, naapureiden ym kimppuun raivopäissään käynyt joten kyllä ne välit siitä katkeavat joka suuntaan).

14

743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkumyy

      No voi hm..., onpa pattitilanne. Täällä mummi, joka on kulkenut monen myllyn läpi. Tarinasi voisi olla ihan mielikuvitusta , mutta haluan uskoa, että puhut totta vaikka se niin uskomattomalta kuuullostaaakin.

      Minun tyttäreni (narsisti kai ?) haukkuu minut pari kertaa vuodessa kännipäissään juopoksi ja milloin miksikin. Pyytelee sitten anteeksi, mutta kyllähän minä anteeksi voin antaa hänen mielikseen, mutta ikinä en unohda, enkä oikeesti anteeksi anna. Hän on uhkaillut, että lapsiaan en tapaa enää koskaan, enhän minä sille mitään voi. Onneksi vävypoika on niin ihana että huolehtisi tapaamisista jos tyttäreni yrittäisi estää. Ja lapset ovat aina ihan tohkeissaan kun näkevät minut ja vaarin, heillä on ihan kauheasti asiaa. Jos näitä lapsia ei olisi, en olisi tyttäreni kanssa missään tekemisissä.

      Siis en voisi hylätä lapsenlapsiani missään tilanteessa, mutta nyt kun kysyit en osaa sanoa, hylkäisinkö tyttäreni, hänen viiltävät sanansa minulle eivät unohdu koskaan, lasten takia olen cool ja hienotunteinen (voi luoja, että se vaatii voimia).

    • yx mummo

      Avaajalle,
      En voi ikinä hylätä lapsiani enkä lastenlapsiani. (Olin itse eronnut yksinhuoltaja ja lapseni joskus nykyään jopa paapovat minua ja minä taas rakkaudella välitän heistä ja paapon heidän lapsiaan). Erosin jo lasten ollessa pieniä, joten lasten isästä minulla eikä lapsillakaan ole mitään ongelmia - ei yksinkertaisesti ole minkäänlaista yhteyttä.

      Olen joskus lapsiltani kysynytkin, että kärsivätkö he koskaan 'isäpuutetta'? He vastaavat kieltävästi - eihän sellaista voi kaivata, joka ei ole koskaan lastensa elämästä välittänyt tai huolehtinut.

      Lapseni ovat jo aviossa ja heidän anoppi/appi/isovanhemmat-vanhemmat-lastenlapset suhteensa pelaavat ihan mukavasti. Nuoret vanhemmat ovat nykyisin myös aika paljon ikäistensä kanssa vuorovaikutuksessa, joten emme me isovanhemmat ole koko maailma. Elämää on suvun ulkopuolellakin.

      Neuvoisin sinuakin vain olemaan niiden mukavien sukulaisten kanssa vuorovaikutuksessa ja jättämään kertomasi mukaiset mielestäni ilkeät ja mieleltään sairaat isovanhemmat omiin hoteisiinsa - ei heillä taida kovinkaan paljon elämäniloa ja myönteisyyttä olla kenellekään.

      Kehitä perheellesi elämäniloa ystävistäsi ja muista samanikäisistä lapsiperheistä tai omista tai lasten harrastuspiireistä yhteisiä tuttavista ja
      älä enää sure vanhempiasi - niitä et voi enää muuttaa. He ovat mitä ovat, valitettavasti.

    • -Mumma-

      Minä kyllä uskon, että narsisti voi sairastuttaa puolisonkin.Voisitkohan keskustella joskus kahden äitisi kanssa niin, ettei isäsi ole kuulemassa.Kyselisit hänen jaksamisestaan jne.Äitisi varmaan ilahtuisi, jos huomaisi sinun välittävän hänestä.Uskon kyllä, että välität muutenkin.
      Kurja tilanne kaiken kaikkiaan.Tuo narsismi on sellaista, ettei sitä kannata edes yrittää ymmärtää.Ovat niin muista erilaisia ihmisiä

      Oikein hyvää joulunodotusta sinulle.

    • tosi on

      Usein koko perhe on sairas ja tarvitsee ulkopuolista apua.

    • persläpi; -järvi

      Puolisoni vanhemmat, erityisesti äitinsä on marttyyri joka on saanut valehtelemalla lähes koko suvun perhettämme vastaan. Poikansa komppaavat häntä.Minä poistuin takavasemmalle vuosikymmen sitten.Puolisoni vielä yritti..viime vuosina ei enää jaksanut sairasta, toistuvaa kuviota vaan viilensi välit lapsuudenperheeseensä, tilanne vain paheni. Heille ei enää riittänyt minun ja tyttäreni haukkuminenn vaan nyt tyttäremme saa heidän jakamattoman negatiivisen huomionsa !Ennenkin häntä käytettiin koston välineenä, ihan lapsesta asti, mutta aivan äskettäin meni taas överiksi. (Millon jäi synttärikortti saamatta, milloin joululahjat, kun poika ei käyttäytynyt niinkuin äitinsä halusi, viimeisimpänä kukaan ei onnitellut uutta lakin saajaa edes textiviestillä).
      Anoppi on valjastanut etenkin nuorimman poikansa sotimaan sotaansa, välillä tyttäreni isää syyllistetään vanhan, sairaan naisen kuolemalla, milloin keksitään akuutteja sairaskohtauksia jotka juuri ennen lomamatkaamme puhkeavat.
      Velipoika toimittaa äitinsä asioita ja yhdessä he juonivat toimia joilla elämämme saisivat pilalle. Välillä ollaan mielinkielin ja kohta taas syyllistetään.
      Tätä on jatkunut vuosikausia ja olen monasti toivonut että puolisoni todellakin olisi nainut OMAN KYLÄN TYTÖN, kuten äitinsä toivoi. Näitä väärinkäsityksiä- ja ymmärryksiä ja loukkauksia mahtuu loputon määrä yhteisiin vuosiimme ja on ollut tekemistä että olen tuosta "valehtelevasta, hitaasta, lihavasta ja rumasta" tyttärestämme saanut upean, terveen itsetunnon omaavan, kauniin nuoren, älykkään naisen. No, saihan hän toki mahtavat geenit isänsä suvulta!!
      Toisaalta siellä pohjanmaalla kyllä ulkokultaisesti esitetään ylpeitä isovanhempia ja rehvastellaan pojan firmalla ja pojantyttären pärjäämisellä. No onhan se kauheaa kun eivät ne koskaan sinne pohjanmaalle tule vieraisille, mutta syyhän on siinä että minä olen lukinnut ne vaatekomeroon jotta pysyvät poissa!
      Aika paljon on ruutia mennyt hukkaan moisten vuoksi, jotka itse tekevät käsittämättömän härskejä tekoja, Moraalista ja etiikasta ei alkeellisimpaakaan käsitystä omassakaan elämässä. Puhutaan vain valkoinen mustaksi ja uskotaan mitä halutaan. Sen olen kuullut monen mutkan kautta että ei ne muutkaan miniät paljon luonansa piipahtele, heidän lapsistaan en tiedä kun sitähän ei tarina kerro... Onneksi on pari tervepäistä tätiä ja yksi serkku niin voi vähän sukuloida miehenkin puoleisen suvun kanssa.
      Narsismista kai tässäkin on kyse, tytär on isälleen katkera kun antoi jatkua näinkin pitkään..ja isä käytti tytärtään kilpenä äitiään vastaan.

    • suvuton

      No just näin, niin oli minullakin tuolla pohjois-karjalassa anopin kotikonnuilla. Koko kylä kertoi kaikenmaailman asioita minusta, enkä ollenkaan tunnistanut niistä itseäni, ei miehenikään. Lopuksi nauroimme niille ja lopetimme vierailut mieheni kotimaisemissa anopin kuoleman jälkeen. Olkoot muut sukulaiset omissa oloissaan ja kehitelkööt juttujaan.

    • Exä myös narsu

      Minulla valitettavasti sama tilanne. Narsisti-isäni on myös väkivaltainen pelottelija ja todella vittumoinen ihminen. Äitini käyttäytyy ihan samalla tavalla, aina kun soitti ja arvosteli, haukkui, vähätteli yms. ajattelin usein, että isä on käskenyt äidin näin tekemään ja soittamaan ja haukkumaan puolestaan. Enää en usko niin, jos yhdessä ollaan oltu väkisin yli 40 vuotta, niin kyllä se sairastuttaa sen terveemmänkin osapuolen Äitini taitaa olla läheisriippuvainen, ovat jo kertaalleen eronneet, mutta silti piti vielä palata takaisin kiusattavaksi moneksi vuodeksi. Nyt asuvat taas erillään, mutta lähekkäin ja muu suku epäilikin, että jotain kieroilua tuossa on Kelaa ynnä muuta kohtaan.

      Suku, eikä vanhempieni sisarukset halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä, en ole itsekään ollut enää vuosiin ja hyvä niin!

    • Sadandlonelywoman

      Mulla on äiti narsku plus menin vielä naimisiin narskumiehen kanssa...
      On ollu kestämistä.
      Olen itse sairastunut henkisesti,samoin nyt aikuinen tyttäreni,jossa ikävä kyllä narsistisia piirteitä:(

    • Oudot isovanhemmat

      Isoäitinä vastaan kysymykseesi, voisinko "hylätä aikuista lasta ja ainoita lapsenlapsia noin vaan". - En voisi.
      Hylkäämistä ei voi erottaa erilliseksi asiaksi, vaan se on seuraus jostakin muusta.
      Sinun kohdallasi hylkääminen johtuu isovanhempien luonnevikaisesta asenteesta.

      Suurin osa meistä eläkeläisistä kuitenkin on ihan tavallisia, elämänkokemuksen omaavia ihmisiä, joilla ei ole noin jyrkkää asennetta kehenkään, saati omiin jälkeläisiin.
      Harva hylkää jälkikasvunsa ja sanoo jättävänsä heidät perinnöttömiksi. Se mielestäni muuten jo osoittaa, että sanoja ei tiedä, mistä puhuu. Perintöoikeus on ja pysyy, testamentinkin voi riidellä oikeudessa, jos haluaa. Lakiosa säilyy aina.

      Sinun tapauksessasi on kysymys häiriintyneistä ihmisistä, ja näin ulkopuolisena kirjoituksesi perusteella kysynkin, miksi lainkaan toivoisit lastenlasten tutustuvan näin negatiivisiin ihmisiin? Herkkähermoinen lapsi saattaisi kauhistua, jos hänelle valkenisi, että raivopäinen ja huutava vanhus on läheistä sukua. Alkaisi vielä miettiä, onko luonne periytynyt hänelle!
      Minun mielestäni on lasta varjeltava, sitä ilmeisesti isovanhemmatkin toivovat.

      Millaiset välit sinulla on sisaruksiisi?

    • katkeruus tuhoaa....

      Ohhoh...

      Vieläkö noinkin nuoressa ikäluokassa on noin kovia kokenut ihminen..

      Olen Sinua muutaman kymmenen vuotta vanhempi ja luulin että moiset tarinat jäivät meidän sukupolvellemme.

      Uskon Sinua, koska olen kokenut samaa....Minulla oli vielä syntinä se, että synnyin sairaana ja se oli vanhempienieni mukaan "hullutta" joka pahoinpitelemällä parannettiin...

      Vanhempani ovat nyt jo olleet pitkään kuolleita, mutta voin kertoa että meillä ei koskaan ollut minkäänlaisia välejä ja kuten olet kokenut, lapsistni ei myöskään välitetty.

      En tiedä, auttaako tämä sinua mitenkään nk. vartaistukena.

      Toivon kuitenkin että jaksat taistella elämäsi kuntoon ja käsitellä asiat mielessäsi, koska se on ainoa keino elää joskus ehjää elämää ilman katkeruutta ja pystyä olemaan äiti omille lapsille. .

    • kkkkppp

      Oudolta kuullostaa. Yleensä tilanne on päinvastainen eli nuoret eivät halua olla vanhempiensa kanssa missään tekemisissä ja kieltävät myös lapsiltaan isovanhemmat. Näin meillä kävi. Siitä olen kovin murheissani, mutta vanhemmat päättävät lastensa(ja omasta) elämästään. Jos ei isovanhemmat, apet ja anopit kiinnosta, niin ei nämä sille mitään mahda. Olen itse oppinut elämään omaa elämääni enkä pidä lapsiini yhteyttä, jos nämä eivät sitä halua. Lahjat ostan merkkipäivinä,samoin lapsenlapselleni. Mutta siitä perinnöstä: Mielestäni minulla on oikeus määrätä siitä omaisuudesta, jonka olen omalla työlläni hankkinut, en perinyt, vaikkapa antaa sen kenelle tahansa....Lakiosa, jos sen vaativat, niin sitten ottavat.

    • mummo ja pappa

      Miten minulle onkin sattunut niin ihanat lapset ja lastenlapset että kukaan ei hauku ketään, joten on aina mukava tavata. Eikä tietenkään minunkaan tee mieli puhua pahaa heistä - ovathan he meidän rakkaimpiamme. (Toki meissä kaikissa on virheemme ja hyveemme, mutta onneksi ei mitään elämää häiritseviä).

    • mummotar

      Täällä on toinen mummo (ja ukki) jotka eivät ole koskaan tarvinneet riidellä lastensa kanssa. Meillä kaikilla on mutkattomat välit. Lapsemme käyvät monta kertaa viikossa toistensa luona.perheineen (sisko ja veli) Molemmilla lapsellamme on kaksi lasta ja. serkukset ovat kuin sisaruksia . Isommat huolehtivat pienemmistä kun leikkivät yhdessä. Olemme yhteydessä usein joko puhelimitse tai käymme heillä.Lapset tulevat perheineen silloin kun heille sopii. Kaikista ihaninta on kun koko sakki on meillä kerralla . On hulinaa ja vilinää ja kovaa ääntä. Nautin noista hetkistä, koska kahdestaan ollessamme ei paljon melua kuulu:)Kiitoksen laitan tuonne ylöspäin rakkaista lapsistani ja lastenlapsistani

    • ::::))))

      Siunausta Sinulle ja perheellesi Mummotar. Oli ihanaa lukea tuollaisesta. Itse olen suvusta jossa sukulaiset eivät juurikaan pidä yhteyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1345
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1086
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      76
      888
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      807
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      65
      737
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      691
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      688
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      665
    Aihe