Mielisairaus johtuu synnistä.

Hmm...

Mielisairauden takana on usein selvittämätöntä ja käsittelemätöntä syntiä. Jos potilas tunnustaisi omat syntinsä ja hylkäisi ne Jumalan avulla, niin hän saisi rauhan mielelleen ja tulisi sielultaan terveeksi. Jumalattomat psykologit ja psykiatrit eivät hyväksy Jeesuksen tuomaa syntien sovitusta, ihmisen omaa syyllisyyden tuntoa ja uskon kautta saatavaa vapautusta syyllisyydestä syntien anteeksisaamisen avulla. He kieltävät potilasta syyllistämästä itseään ja selittävät hänen ongelmansa aivojen virheestä johtuvaksi tai ympäristön syyksi. He sanovat potilasta lähes aina uhriksi, vaikka tämä olisi syyllinen.
http://www.inri.fi/mielisairaus.shtml

Ajattelin ensin, että tämä on täyttä roskaa, tämä väite, että synnin tekeminen synnyttäisi mielisairautta, mutta luettuani koko tuon pitkän kirjoituksen ajatuksella päädyin johtopäätökseen, että se voi hyvinkin olla totta.

Kirjoittajan mukaan suinkaan jokainen mielisairaustapaus ei johdu synnin tekemisestä, mutta hyvin moni kyllä. Ajatellaanpa näin, että joku ihminen on hyvin hauras psyykkeeltään, äärimmäisen herkkä ihminen. Jos hän juuttuu tekemään jatkuvasti jotain syntiä jonka hän tietää olevan väärin, hänen mielessään kehkeytyy suuri ristiriita.

Hän haluaisi päästä eroon synnistään, mutta ei pysty. Ristiriita jatkuu ja jatkuu ja lopulta se saa hänet pakenemaan harhojen maailmaan - hän sairastuu mielisairauteen. Moraalinen ongelma sairastuttaa hänet. Silloin syntien anteeksisaaminen voi korjata tilanteen.

47

599

Vastaukset 47

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -tomumaja-

Entä ne mieleltään sairaat jotka eivät tiedä uskosta mitään? Paniikkisairautta on nykyään kovasti, sekin mielletään mielensairauksiin vaikka lääketiede tietää syyn siihen.

Sinuna nimimerkki "Hmm..." en lähtisi ruotimaan ensinkään asioita koska et näköjään ymmärrä, en minäkään ymmärrä, tuskin viisaat psygiatritkaan ymmärtäisi.

Tiedän vain että uskova voi kärsiä valtaviakin syyllisyyksiä, etenkin nuoriso juuri siellä ne käydään taistelut. Monen kasvoilta kuvastuukin tuskainen ilme, vaikka täytyisi loistaa aurinko.

Esim. tuokin maininta ettei ole anteeksiantoa jos tekee tahallaan syntiä, tuollaisilla lausunnoilla saadaankin pahaa aikaan. Rassataan niitä herkimpiä uskovia, joten saattaa siellä joku sitten pimataakin välistä. Totuus on kuitenkin toinen, joku uskossa ollessaan lankeaa, nousee, lankeaa, nousee, saatta taistella koko ikänsä jotakin syntiä vastaan. Joku vahva muka synnitön sitten vaan jakelee tuomioitaan. Jumala onkin oikeuden tukipilari ja on onneksi tasavertaistaja jokaiselle omalleen.

• Ei tarvitse

tietää uskosta mitään. Jos oman yhteisön moraalinormit ovat samankaltaisia kuin kristinuskossa, ja henkilö rikkoo jatkuvasti niitä normeja, hän voi sairastua. Onhan eri yhteisöissä ja kulttuureissa moraalinormeja, esim. seksin tai omaisuusrikosten alueella, joita ei suinkaan aina tarvitse liittää kristinuskoon.

• yksin armosta

Tähän voisin sanoa jotakin, sillä minulla on aika paljonkin kokemusta aihepiiristä.

On aika järkyttävää, kuinka Jumala rupesi näyttämään minulle, että ajatuskuviot, jotka päässäni juoksevat, ovat suoraan paholaisesta (Minusta ei ole mihinkään, epäonnistun aina, parempi kun kuolisin, kukaan ei ymmärrä minua, elämäni on kamalaa, lapseni ajautuu huonoille teille jne.)

Jos kuuntelet Jeesuksen viestiä, huomaat, että viestinsä on toinen. Olet rakastettu, hyväksytty, puhdistettu minun vereni kautta. Olen ostanut sinut paholaisen vallasta ja nostanut taivaallisiin. Vihollisella ei ole valtaa sinuun. Sinä voit antaa sen minulle, ja päästä vapaaksi.

Noihin aikoihin (näitä nyt on elämässä ollut kyllä montakin tapausta, joihin Jumala on puuttunut) näin unen. Syytin miestäni siitä, että hän ei kantanut kuormaani (no ei tietenkään kukaan toinenkaan) eikä ymmärtänyt hätääni. Tiesin, että taistelen mielenterveydestäni ja siitä, kuinka minun ja perheeni käy.

No, tuo uni oli seuraavanlainen:

Kimppuuni kävi susia, verenhimoisia ja voimakkaita. Taistelin henkeni hädässä niitä vastaan ja huusin koko ajan miehelleni, joka seisoi katselemassa: "Auta!" mutta mieheni se vain hymyili liikauttamatta eväänsäkään.

En ymmärtänyt tuota unta. Tiesin, että taistelu oli todellista, juuri sellaista, kun olin nähnyt. Olin jäämässä susien ruoaksi.

Jokin aika meni, ehkä puoli vuotta tai jopa enemmän, kun Herra viimein valaisi minulle tuon unen. Olin tuossa välissä saanut apua ongelmiini ja päässyt pahimmasta. Hän puhui minulle Johanneksen evankeliumin kymmenennestä luvusta.

"Totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri. Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen. Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.

Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne t u n t e v a t H ä n e n ä ä n e n s ä."

Jeesuksen ääni ei ole tuomitseva. Hän kyllä osoittaa synnin, mutta antaa sama tien anteeksi, kun olemme kanssaan samaa mieltä.

Jatkuva syyllisyyden tunteminen ja virheittensä penkominen ei ole Jumalasta. Hän sanoo: sinä olet rakas, minun oma lampaani, jonka tahdon seuraavan M i n u n ääntäni.

"Varas ei tule muuta kuin varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, jotta teillä olisi elämä ja yltäkylläisyys."

Vihollinen oli tullut varastamaan ja ryöstämään elämäni. Kuuntelin jatkuvasti hänen ääntään! Kun tämä totuus selvisi minulle, aloin jatkuvasti pyytää, että "Ota minun ajatukseni, tunteeni ja tahtoni", sillä tiesin, etten omin voimin pääsisi vapaaksi. Ja huomasin, että tämä rukous alkoi toimia.

Olin tehnyt miehestäni "palkkapaimenen", joka antaa lampaat suden saaliiksi. Jumala osoitti minulle, että y k s i k ä ä n ihminen ei saa tulla hänen tielleen. HÄnen on raivattava nuo "idolimme" pois, jotta vain HÄn, ja ainoastaan Hän, saa olla paimenemme. "Minulla on hyvät ajatukset teitä kohtaan. Ei tuhon eikä turmion ajatukset. Minä annan teille tulevaisuuden ja toivon."

• jaikal.se
        yksin armosta kirjoitti:

Tähän voisin sanoa jotakin, sillä minulla on aika paljonkin kokemusta aihepiiristä.

On aika järkyttävää, kuinka Jumala rupesi näyttämään minulle, että ajatuskuviot, jotka päässäni juoksevat, ovat suoraan paholaisesta (Minusta ei ole mihinkään, epäonnistun aina, parempi kun kuolisin, kukaan ei ymmärrä minua, elämäni on kamalaa, lapseni ajautuu huonoille teille jne.)

Jos kuuntelet Jeesuksen viestiä, huomaat, että viestinsä on toinen. Olet rakastettu, hyväksytty, puhdistettu minun vereni kautta. Olen ostanut sinut paholaisen vallasta ja nostanut taivaallisiin. Vihollisella ei ole valtaa sinuun. Sinä voit antaa sen minulle, ja päästä vapaaksi.

Noihin aikoihin (näitä nyt on elämässä ollut kyllä montakin tapausta, joihin Jumala on puuttunut) näin unen. Syytin miestäni siitä, että hän ei kantanut kuormaani (no ei tietenkään kukaan toinenkaan) eikä ymmärtänyt hätääni. Tiesin, että taistelen mielenterveydestäni ja siitä, kuinka minun ja perheeni käy.

No, tuo uni oli seuraavanlainen:

Kimppuuni kävi susia, verenhimoisia ja voimakkaita. Taistelin henkeni hädässä niitä vastaan ja huusin koko ajan miehelleni, joka seisoi katselemassa: "Auta!" mutta mieheni se vain hymyili liikauttamatta eväänsäkään.

En ymmärtänyt tuota unta. Tiesin, että taistelu oli todellista, juuri sellaista, kun olin nähnyt. Olin jäämässä susien ruoaksi.

Jokin aika meni, ehkä puoli vuotta tai jopa enemmän, kun Herra viimein valaisi minulle tuon unen. Olin tuossa välissä saanut apua ongelmiini ja päässyt pahimmasta. Hän puhui minulle Johanneksen evankeliumin kymmenennestä luvusta.

"Totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri. Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen. Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.

Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne t u n t e v a t H ä n e n ä ä n e n s ä."

Jeesuksen ääni ei ole tuomitseva. Hän kyllä osoittaa synnin, mutta antaa sama tien anteeksi, kun olemme kanssaan samaa mieltä.

Jatkuva syyllisyyden tunteminen ja virheittensä penkominen ei ole Jumalasta. Hän sanoo: sinä olet rakas, minun oma lampaani, jonka tahdon seuraavan M i n u n ääntäni.

"Varas ei tule muuta kuin varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, jotta teillä olisi elämä ja yltäkylläisyys."

Vihollinen oli tullut varastamaan ja ryöstämään elämäni. Kuuntelin jatkuvasti hänen ääntään! Kun tämä totuus selvisi minulle, aloin jatkuvasti pyytää, että "Ota minun ajatukseni, tunteeni ja tahtoni", sillä tiesin, etten omin voimin pääsisi vapaaksi. Ja huomasin, että tämä rukous alkoi toimia.

Olin tehnyt miehestäni "palkkapaimenen", joka antaa lampaat suden saaliiksi. Jumala osoitti minulle, että y k s i k ä ä n ihminen ei saa tulla hänen tielleen. HÄnen on raivattava nuo "idolimme" pois, jotta vain HÄn, ja ainoastaan Hän, saa olla paimenemme. "Minulla on hyvät ajatukset teitä kohtaan. Ei tuhon eikä turmion ajatukset. Minä annan teille tulevaisuuden ja toivon."

On siunaavaa lukea evankeliumia jota ihminen on saanut kokea kantapään kautta. Kirjoituksesi edustaa sitä kirjoitusten gategoriaa jota palstalla pitäisi olla. Siunausta sinun päivällesi!

2 Kor 13:13

• Toisaalta olet oikeassa ja toisaalta väärässä. Ihmisen mielen sairastumiseen liittyy vahvasti Jumalan tahdon vastainen ajattelu eli juuri synti. Mutta kun tämä ajattelu/mielikuvien muodostaminen, niin tämä on laajalti geneettisyyteen liittyvä kokonaisuus. Siis turmeltuneen ihmisen geneettisyys tuottaa synti ajattelun ja koko käyttäytymisen ihmiseen.
      Eli jokainen ihminen on syntiä tehnyt ja on siten Jumalan kirkkautta vailla.

Kun pohdimme ihmisen mieleen liittyvviä sairauksia, niin juuri geneettisyyteen liittyy, miten tätä mielensairautta/ongelmoitumista on toisessa suvussa enemmän kuin toisessa. No, ympäristölläkin on oma osansa tässä asiassa.

• * Oikeassa olt "tomumaja" ! On vain ja ainoastaan yksi synti, jota ei voi saada anteeksi, PH:n pilkkaaminen.

* Tuo väite tahallisesta synnin tekemisestä olisi Raamatun optusta, ei meistä kukaan enää olisi uskossa. utta Raamatun Hengenmukainen oppi on, että luopuneet voi uudistua, jopa neljäkin kertaa ja jos vanhurskas lankee, hän nousee jälleen.

* Tämä tahallinen synti on juuri tuo Pyhän Hengen pilkka. Ja harva sen on tehnyt, ei kukaan joka vielä janoaa ja haluaa yhteyteen Jeesuksen kanssa.

• Petteri Haipola siinä esiintyy lääkärinä.
      Nythän on muutenkin tapetilla kiinni jääneet vale-lääkärit.

• Pikemminkin

valepsykologina, mutta toisaalta valetta ja pseudotiedettähän psykologia muutenkin on. Kovaa, todistettavaa, materialistista tiedettä tekevät nauravat psykologeille ja psykiatreille, jotka niin kovasti yrittävät olla oikeita tiedemiehiä, vaikka kaikki heidän alallaan perustuu vain mielipiteisiin ja teorioihin.

• **

Mielisairauteen voi sairastua uskova tai uskomaton ihminen, aivan kuten esim. syöpäänkin.

• body

Jo on paksua puppua etta sairaudet johtuvat ihmisen synneista.

Me elamme ajassa ja taalla on seka vajavaisuuksia etta sairauksia, joten ketaan on aivan turha syyllistaa.

Kaikki eivat ole syntymasaan saaneet hyvaa konetta.

sorry tama kone ei tunne aakkosia

• pyh!

Kyllä moni sairaus johtuu synnintekemisestä. Ajattele nyt vaikka alkoholin aiheuttamaa maksakirroosiota. Se on tasan syntillisen elämän lopputulos. Noin vain esimerkkinä. Tai vaikka tupakanpolton aiheuttama syöpä. Miksi siis ei myös osa mielisairauksista.

• Sairasta kansaa
        pyh! kirjoitti:

Kyllä moni sairaus johtuu synnintekemisestä. Ajattele nyt vaikka alkoholin aiheuttamaa maksakirroosiota. Se on tasan syntillisen elämän lopputulos. Noin vain esimerkkinä. Tai vaikka tupakanpolton aiheuttama syöpä. Miksi siis ei myös osa mielisairauksista.

Pöljä penikka. Psyykensairaudet ei ole syntiä! Niitä ei voi itse aiheuttaa. Ne ovat tahdosta riippumattomia ja siksi niitä on juuri vaikea hoitaa. Onneksi meillä ainakin täällä Suomessa on päteviä ammattitaitoisia psykiatreja ja lääkäreitä jotka auttavat potilasta kotihoidossa ja niin että potilas pystyy kuntoutumaan takaisin yhteiskuntaan. Ilman heidän pätevyyttään täytyisi rakentaa kymmeniä sairaaloita. Kuka ne kustantaisi kun jo joka kolmas on psyatrisen hoidon tarpeessa.

• xm
        pyh! kirjoitti:

En oo ennen kuullut, etä maksakirroosi on mielen sairaus.
        Aina oppii uutta.

• Markku Tampio

Kuinkas Sinä "Hmm" saisit mielisairaan jumalattoman tunnustamaan syntinsä, ellei tämä edes ymmärrä synti-kysymystä omalla kohdallaan?

Ja mikäli mielisairas jumalaton potilas tunnustaisi syntinsä, niin kenelle hän sen tunnustaisi, ja keneltä anteeksi pyytäisi?

Laitas nyt vastausta asian selventämiseksi..

• tode*

"Ajatellaanpa näin, että joku ihminen on hyvin hauras psyykkeeltään, äärimmäisen herkkä ihminen."

Ajattelisit tosiaan ihmisiä, jotka ovat hauraita ja herkkiä. Tänne sitä saa kanssa kirjoitella ihan mitä vaan! Huhhuh.

• totta on

tämä asia!

4 Mooseksen kirja

luku 28:15 ja 28

15. Mutta jos sinä et kuule Herran, Jumalasi, ääntä etkä tarkoin pidä kaikkia hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka minä tänä päivä sinulle annan, niin kaikki nämä kiroukset tulevat päällesi ja saavuttavat sinut.

28. Herra lyö sinua hulluudella, sokeudella ja mielisairaudella.

• xm

Mielisairaus johtuu useimmin jonkun toisen synnistä.
      Mielisairaaksi tullaan useimmiten jonkin rikoksen uhrina.
      Psyyke ei kestä pahaa todellisuutta, vaan pakenee epätodelliseen maailmaan.

• ""Psyyke ei kestä pahaa todellisuutta, vaan pakenee epätodelliseen maailmaan. ""

juuri näin, mielikuvitus suo armahduksen paljon kärsineelle.

Syntikäsite pitäisi ensin selvittää ennen kuin mainitsee 'toisen synnit'.

Mielestäni kaikki mikä on inhimillistä ihmistä ei ole syntiä. Tekoon on aina syy-ja seuraussuhde.

• pakis__ kirjoitti:

""Psyyke ei kestä pahaa todellisuutta, vaan pakenee epätodelliseen maailmaan. ""

Syntikäsite pitäisi ensin selvittää ennen kuin mainitsee 'toisen synnit'.

Mielestäni kaikki mikä on inhimillistä ihmistä ei ole syntiä. Tekoon on aina syy-ja seuraussuhde.

>>""Psyyke ei kestä pahaa todellisuutta, vaan pakenee epätodelliseen maailmaan. ""

• Harvoinpa törmää niin palikkapäiseen teoriaan, että mielenvikaisuus on oma vika - samalla lailla rikkaat sanovat, että jokainen on oman onnensa seppä, ja molemmat puhuvat täyttä paskaa, kun oma oikeudentaju ei kestä sitä, että itsellä on ollut parempi tuuri, kuin muilla.

Veikkaan että olet itse saanut jonkun sekoamaan jollakin törttöilylläsi, kun tällaisia postailet, ja sitten yrität syyttää siitä seonneen omia "syntejä".

• Eipä vakuuta

Outo ja uhreja syyllistävä teoria.

Otetaan esimerkki: Lapsi on joutunut seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi ja alkaa oikeilemaan sen vuoksi vanhempana, kärsii erilaisista ahdistuksista yms.

Uhrinko pitäisi nyt pyytää Jumalalta anteeksi sitä, että häntä kohtaan tehtiin väärin?

Nerokasta.

• xm

Tässä on yksi yleisimmistä erilaisista syistä psyyken ongelmien takana. Tämä löytyy useimmin esim. tyttöjen, monesti myös poikien, alkoholismin ja muiden päihdeongelmien takaa. Nuori on usein kokenut ja nähnyt muutakin väkivaltaa kotonaan. Päihteet toimivat "lääkkeinä", ihminen "hukuttaa", eli turruttaa niillä murheitaan.

Kukin yksilö murtuu omalla tavallaan ja siksi mielen sairausdiagnoositkin ovat erilaisia. Jollain puhkeaa esim. skitsofrenia.

On tyhmää ja säälimätöntä puhua uhrin omasta synnistä tässä yhteydessä. Tätä harjoittavat rikoksentekijät itse. Uskonlahkojen taustalla onkin monesti erilaisia rikollisia: isompia, tai pienempiä talousrikollisia, seksuaalirikollisia. He käyttävät hyväksi vilpittömiä ja yksinkertaisia uskovaisia. Tosin on niin, että aito Hyvän Paimenen karitsa ei tällaisia kauaa seuraa, vaan lähtee pois (mikäli voi, sillä rikoksen uhri ei aina voi sitä tehdä, ei ole voimaa. Rukous voi auttaa, myös lääkärille puhuminen).

Sanonta onkin: "rehellistä ihmistä ei voi huijata".

• Ei tietenkään pidä

pyytää toisen tekemiä syntejä anteeksi - vaan omiaan ja
        Jumalan yhteydessä ja hoidossa voi parantua synnin
        aiheuttamista sairauksista - oli ne sitten omista tai
        toisten synneistä johtuvia.

Syntiinlankeemuksen seurausta ovat sairaudetkin - niin
        ensimmäisten ihmisten langetessa, kuin meidän muiden.

• Unohdin mainita
        Ei tietenkään pidä kirjoitti:

pyytää toisen tekemiä syntejä anteeksi - vaan omiaan ja
        Jumalan yhteydessä ja hoidossa voi parantua synnin
        aiheuttamista sairauksista - oli ne sitten omista tai
        toisten synneistä johtuvia.

Syntiinlankeemuksen seurausta ovat sairaudetkin - niin
        ensimmäisten ihmisten langetessa, kuin meidän muiden.

Raamatun mukaan: "Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat
        Jumalan kirkkautta vailla" ja "Kaikkien ihmisten kaikkialla
        on tehtävä parannus".

• von bulke

Olen työskennellyt psykiatriassa kohta kolmekymmentä vuotta, uskovaisena siitä ajasta kaksi kolmannesta. Kaikki sairaus tietystikin lopulta johtuu synnistä ja ihmisen syntiinlankeemuksesta. Jumala yksin tietää jokaisen ihmisen synnit ja sairaudet.

• 2Joulukuu

ELÄMÄN PAINEETKIN SAATTAVAT SAIRASTUTTAA.
      Ja mitäs syntiä se sitten on?
      Tuo Haipolan juttu kyllä on repäisty
      Haipolon omista luuloista.

• Sairaudet ovat osa ihmisen elämää, täysin luonnollinen asia. Kun täällä sanotaan, että uskovainen on synnitön, niin eihän hänen pitäisi sairastua mihinkään sairauteen.

Ihmiset vain luulevat asioita, niinkuin tekivät jo Jeesuksen aikana, puhumattakaan VT:n aikana.

• Pohjoinen nainen

Liikutaan vaarallisilla vesillä, kun mielensairautta sanotaan synnin aiheuttamaksi. Sie ihminen joka kirjoittelun aloitit, et lopulta teidäkkään, miten paljon on ihmisiä, jotka sairastuvat siitä kun heille luetaan LAKIA, ARMON sijasta. Olen sielunhoitotilanteessa kuunnellut ihmisiä, miten he ovat ahdistuneet kun heille uskovat ihmiset anteeksiannon, Jumalan armon tilalta ovat lukee helvetin turmiota. Seurauksella- ihminen on entisestään ahdistunut ja jopa psyykkisesti sairastunut.
      Ja mikä onkaan syntiä.... ei ainakaan mielensairaus, johon meistä kuka tahansa voi sairastua vaikka työttömyyden vuoksi. Kannattee miettiä ennenkuin tänne kaikkea suustansa päästää.
      Jumala on armollinen ja Jeesuksen veressä on voimaa.

• Olen samaa mieltä, lisää kiviä reppuun kun ihmisellä menee henkisesti huonosti. ja sen takana valitettavan usein ovat jotkut uskonnolliset lahkolaiset.

• miten on

Mielisairaudet ovat synnin syytä, mutta ei voida sanoa, että omien syntien syytä. Sairaus ja kuolema on synnin seurausta, jotka seurasivat syntiin lankeemuksen jälkeen.

Moni ihminen sairastuu lähimmäisen kovuuden tähden. Siihen kuuluu koulukiusaaminen, ym. psyykkinen rasitus, kun se ylittää ihmisen sietokyvyn, että perinnölliset tekijät...

Monet ovat sairastuneet ikuisella helvetin tulen pelottelullakin, kun jotkut sanovat, että rangaistus kestää iäti. En tiedä onko kukaan sairastunut siihen, että luetaan lakia, että varastaminen on väärin. Kyllähän me lapsiamme useimmat opetamme, mutta en tiedä onko yksikään siihen sairastunut?
        Pohjoinen nainen oletko kellekään kertonut, että mikä on väärää, eli lakia?

• varmaan kannattaa

erotella kaksi asiaa. Mielisairaus (todettavissa oleva fyysinen eroavaisuus) ja mielensairaus (hyvin usein ihmisen itsensä, olosuhteiden tai tapahtumien aikaan saama tila).

• Niin, ihmisen mieleen ja mielen tilaan vaikuttavat tekijät/asiat on kuin harmaata mössöä, jota ihminen ei todellisuudessa tunne tai tiedä. Samaan mösöönn kuuluu tuo kuuluisa ihmisen oma tahto ja sen käyttäminen. Jos oikein laajasti pohditaan aluetta, niin Jeesus oli erikoisen oikeassa,- miten ihminen on synnin orja ja se siitä ja sen loppu omasta tahdosta. Ei orjalla ole omaa tahtoa käytettävänään.

Uskon, miten ihmisen mielentilaan/mielen ongelmiin vaikuttaa erittäin paljon geneettisyys ja juuri tämän asian tiedostamisen tärkeytenä näen miten ympäristöllä on suuri merkitys geneettisyyden kehityksen ohjaukseen. Siis geneettisyyskin tarvitsee ympäristössä olevan tekijän,- joka aktivoi tätä kehitystä.
        Tuohonhan liittyy miten ympäristö vaikuttaa/aktivoi ihmisen monet sairaudet. Jos ihminen todella tiedostaisi tästä harmaasta mössöstä mitkä tekijät vaikuttavat kuhunkin sairauteen, niin ihminen mahdollistuisi e-n-n-a-l-t-a ehkäisemään monen sairauden syntymisen.

Mutta,- todelllisuus on,- ettei ihminen tiedä tästä harmaasta mössöstä paljoakaan ja toiseksi asiat/arki ei ole ihmisen käres. Esim. kukaan ihminenb ei ole aivoitellut ja tahtonut itselleen alkoholisoitumista,- avioeroa,- tai uupumista/loppuunpalamista,- stressaantuneena elämistä jne....... jne...., - mutta niin vain todellisuus on, että ihmiset kohtaavat itsessään näitä ongelmia.

• ml213 kirjoitti:

Niin, ihmisen mieleen ja mielen tilaan vaikuttavat tekijät/asiat on kuin harmaata mössöä, jota ihminen ei todellisuudessa tunne tai tiedä. Samaan mösöönn kuuluu tuo kuuluisa ihmisen oma tahto ja sen käyttäminen. Jos oikein laajasti pohditaan aluetta, niin Jeesus oli erikoisen oikeassa,- miten ihminen on synnin orja ja se siitä ja sen loppu omasta tahdosta. Ei orjalla ole omaa tahtoa käytettävänään.

Uskon, miten ihmisen mielentilaan/mielen ongelmiin vaikuttaa erittäin paljon geneettisyys ja juuri tämän asian tiedostamisen tärkeytenä näen miten ympäristöllä on suuri merkitys geneettisyyden kehityksen ohjaukseen. Siis geneettisyyskin tarvitsee ympäristössä olevan tekijän,- joka aktivoi tätä kehitystä.
        Tuohonhan liittyy miten ympäristö vaikuttaa/aktivoi ihmisen monet sairaudet. Jos ihminen todella tiedostaisi tästä harmaasta mössöstä mitkä tekijät vaikuttavat kuhunkin sairauteen, niin ihminen mahdollistuisi e-n-n-a-l-t-a ehkäisemään monen sairauden syntymisen.

Mutta,- todelllisuus on,- ettei ihminen tiedä tästä harmaasta mössöstä paljoakaan ja toiseksi asiat/arki ei ole ihmisen käres. Esim. kukaan ihminenb ei ole aivoitellut ja tahtonut itselleen alkoholisoitumista,- avioeroa,- tai uupumista/loppuunpalamista,- stressaantuneena elämistä jne....... jne...., - mutta niin vain todellisuus on, että ihmiset kohtaavat itsessään näitä ongelmia.

""Siis geneettisyyskin tarvitsee ympäristössä olevan tekijän,- joka aktivoi tätä kehitystä."""

Tarkoitin, miten ympäristöllä on vaikutuksensa geneettisyyden tuomaan hedelmään. Itse geneettisyyteenhän ihminen ei mahdollistu vaikuttamaan, vaan sen kehityksen hedelmään. Surkastuttaako ympäristö kielteisen geneettisyyden kehitystä,- vaiko aktivoiko sitä ja tästä tuloksena on hedelmä/ilmentymä ihmisessä. Sairaus tms... Toisaalta sama asia pätee positiiviseen geneettisyyteen ja sen hedelmään. Esim. musikaalisuus on hyvä esimerkki, miten ihminen voi aktivoida geneettisyyden tuottamaa hedelmää,-----harjoittelun/opettelun kautta. Hyödyntääkö ihminen musikaalin lahjakkuutta,- joka on geneettisyyden tuottama alue.

• toki geneettisyys
        ml213 kirjoitti:

""Siis geneettisyyskin tarvitsee ympäristössä olevan tekijän,- joka aktivoi tätä kehitystä."""

Tarkoitin, miten ympäristöllä on vaikutuksensa geneettisyyden tuomaan hedelmään. Itse geneettisyyteenhän ihminen ei mahdollistu vaikuttamaan, vaan sen kehityksen hedelmään. Surkastuttaako ympäristö kielteisen geneettisyyden kehitystä,- vaiko aktivoiko sitä ja tästä tuloksena on hedelmä/ilmentymä ihmisessä. Sairaus tms... Toisaalta sama asia pätee positiiviseen geneettisyyteen ja sen hedelmään. Esim. musikaalisuus on hyvä esimerkki, miten ihminen voi aktivoida geneettisyyden tuottamaa hedelmää,-----harjoittelun/opettelun kautta. Hyödyntääkö ihminen musikaalin lahjakkuutta,- joka on geneettisyyden tuottama alue.

Lähinnä sitä tarkoitin sanoa että ei voida lokeroida kaikkea mielisairautta yksittäisten syntien seurauksiksi.. yli päänsähän Jumala on tarkoittanut alunalkujaan ihmiset olemaan vailla sairauksia, eikö? Meidän lihamme elää syntiinlankeamuksen kahleissa...henki - jos ottaa vastaan kääntymyksen - sen sijaan ei elä. Voidaan sanoa että aika moni sairaus on olosuhteidemme tuotosta..kehitys luo vastareaktion.
        Ei voida sano että skidrofeenikko on skidrofeenikko koska rikkoi käskyä "älä varasta".
        Mutta voidaan sanoa että burn out (loppuun palaminen) on loppuviimein tulosta tilasta missä ihmisellä on suuret luulot itsestään...kuvitellaan itsemme niin voimakkaiksi henkisesti että selviämme mistä vain. Raamattu sanoo "Enemmän Kristusta".

On toki selkeitä sairauksia synnin seurauksesta...esim HI-virus,
        mutta ei voida sanoa että kehitysvammaisuus olisi seurausta synnistä. Osittain se on geneettisyyden seurausta, tai olosuhteiden aiheuttamaa...mutta Luojan luomia. Hyvin useinhan kehitysvammasen lapsen saatuaan vanhemmat miettivät, mitä väärää he ovat tehneet..ja jossain piireissä tätä ajatusmallia ruokitaan.

• toki geneettisyys kirjoitti:

Lähinnä sitä tarkoitin sanoa että ei voida lokeroida kaikkea mielisairautta yksittäisten syntien seurauksiksi.. yli päänsähän Jumala on tarkoittanut alunalkujaan ihmiset olemaan vailla sairauksia, eikö? Meidän lihamme elää syntiinlankeamuksen kahleissa...henki - jos ottaa vastaan kääntymyksen - sen sijaan ei elä. Voidaan sanoa että aika moni sairaus on olosuhteidemme tuotosta..kehitys luo vastareaktion.
        Ei voida sano että skidrofeenikko on skidrofeenikko koska rikkoi käskyä "älä varasta".
        Mutta voidaan sanoa että burn out (loppuun palaminen) on loppuviimein tulosta tilasta missä ihmisellä on suuret luulot itsestään...kuvitellaan itsemme niin voimakkaiksi henkisesti että selviämme mistä vain. Raamattu sanoo "Enemmän Kristusta".

On toki selkeitä sairauksia synnin seurauksesta...esim HI-virus,
        mutta ei voida sanoa että kehitysvammaisuus olisi seurausta synnistä. Osittain se on geneettisyyden seurausta, tai olosuhteiden aiheuttamaa...mutta Luojan luomia. Hyvin useinhan kehitysvammasen lapsen saatuaan vanhemmat miettivät, mitä väärää he ovat tehneet..ja jossain piireissä tätä ajatusmallia ruokitaan.

Niin, tai koko synti sanaan tulisi suhtautua eri tavalla kuin nykyään suhtaudutaan. Nykyäänhän syntisanalla tuomitaan ihmisiä,- vaikka näin ei tulisi olla. Mielestäni synti sana tulisi mieltää "vain" Jumalan tahdon vastaiseksi asiaksi jne...Varmaan tuo tuomitseminen vääristää tätäkin asiaa.

Esim. lapsen vammaisuuteen liittyy monasti ympäristötekijöitä/kin. Onhan tutkittu ja todettu, miten äidin raskauden aika vaikuttaa syntyvä'n lapsen myöhempään kehitykseen.Monet lääkkeet,- joita äiti syö tietämättään ,- ainakin ennen, niin on vaikuttanut lapsen kehitykseen kielteisesti. Niin,- alkoholista puhumattakaan.

Itse olen kallistunut ajatteluun,- että kaikki ihmiset syntyvät synnin vaikuttamaan ympäristöön ja osallistuu itse aikuistuessaanb tähän samaan käyttäytymiseen ja ajatteluun eli kaikki ihmiset olemme samassa veneessä ja juuri tä'mä synti ja sen vaikutus ilmenee meissä eri tavoin ja eri tasoisena.

Juuri tuohon liittyy, miten jokin mielen sairaus tai jopa kokonaan mielisairaus on vaikeasti muutettavissa. Vaikka sivullinen näkee toisessa ihmisessä "ajattelun vinoutumista",- syntiä/Jumalan tahdon vastaisuutta,- niin miten vaikeaa se onkaan muuttaa.Muuttaa, siksi,- että ihminen voisi paremmin.

Ainut lohtu tulee siitä,- että ihminen saa elää armossa.Monasti juuri armon ymmärtäminen oikein, niin tällä on vapauttava vaikutus,- esim. ahdistuksesta ja yleensä siirtyy v apaampaan olotilaan. Tavallaan ihminen itse tulee hyväksymään itsessään tämän turmeltuneen olotilan/kehityksen ja ei syyllistä siitä itseään tai läheisiään.
        Niin,- tuo syyllistäminen ja tuomitseminen lie pahin asia ajatellen ihmisen sairastumista tai yleensä poikkeavuutta ihmisessä. Ihmisellä itsellään ei ole pienintäkään mahdollisuutta vaikluttaa geneettisyyteensä ja yleensä ympäristöönsä,- jossa kehittyy ja elää, jolla on merkittävä vaikutus kokonaisuutta ajatellen.

• arkikalusto
    • Omantunnon painit

Jos hulluus johtuu synnistä uskovaisilla, mistä se sitten ei uskovaisilla johtuu,
      jokka ei edes syntiä tiedosta.....
      paitsi mitä huonon omantunnon joskus saa, kun
      oikein kotona mellastaa. Taitaa se olla se synnintunto, vai?

• haipola psygiatri?

luin petteri haippolan kirjoituksia netistä missä hän sanoo että synti on aiheuttanut psykologiset sairaudet. jos synnistä vapautuu, vapautuu pääkin terveeksi. Haippola esittää lääkkeetöntä hoitoa mahdollisena vaihtoehtona. Psykologiaa ja psykiatriaa Haippola pitää ei sopivana ja tieteenharjoittajien "hoito" antaa enempi sairautta. En tiedä mikä on Haipolan koulutus? Onko edes yleislääkäri? Tosin pyhä henkihän antaa kyvyn kaiken tieteen soveltamiseen.

• yksin armosta

Tuossa ylempänä kerroin kokemuksiani mielenterveyden säilyttämiseksi. Noihin aikoihin koin, että Jumala pyysi minua antamaan mielenterveyteni hänelle. Olin todennäköisesti nähnyt tuon em. unen, mutta en ymmärtänyt sitä, sillä muistan, kun hädissäni hoin miestäni auttamaan minua.

No, Herra siis pyysi minua antamaan mielenterveyteni hänelle. Epäröin kovasti, sillä ajattelin, että joudun kuitenkin jonnekin hoitoon ja repeän lopullisesti. Jollain aikataululla kuitenkin luovutin sen.

Kas kummaa, ei mennyt paljon aikaakaan, kun Pyhä Henki alkoi puhutella minua siitä, kuinka anteeksiantamaton olin. Jo pitkähkön avioliittomme ajan olin kerännyt kaikki loukkaukset, joita mieheni oli minua vastaan esittänyt, ja säilönyt niitä pääkopassani!!

Haukoin järkytyksestä henkeäni, sillä miehenihän oli se syyllinen, hä'n oli tehnyt kaiken väärin, hän se oli loukannut jne. Mutta Pyhä Henki sanoi, että s i n ä olet a n t e e k s i a n t a m a t o n!!

Ja kuinka Raamattu sanookaan anteeksiantamattomuudesta: jos te ette anna anteeksi toisillenne, en minäkään anna teille anteeksi!

Nyt myöhemmin olen vasta todella tajunnut, mikä yhteys tuolla mielenterveyden antamisella Jumalalle ja anteeksiantamattomuuteni paljastumisella oli. Jos en olisi käsitellyt perusteellisesti syntisyyttäni Jumalan edessä (jonka H ä n minulle paljasti), olisin joutunut kulkemaan ankaramman tien. Mutta Jumalan armosta olen tässä, hapuillen ja kaatuillen kuljen ja kuljin tuonkin jälkeen, Herra on kuitenkin ihmeellinen.

Hänen tiensä on paras tie ja Hänen pyyntöihinsä taipuminen viisautta.

• perämela

No täällä menee taas kaikki sekaisin.

mielen alueen sairaudet voivat ollaperäisin vaikka mistä lähteestä, niillä ei tarvi oll amitään tekemisiä synnin eikä uskon eikä minkään kanssa.

onko syöpä synnin seurausta, no entäs onko syylä peukalossa tunnustamattoman synnin seurausta !?

ihan kaikkea saattaa olla kenellä tahansa, koska elämme vajavaisessa langenneessa mailmassa. koietaan pitää jalat maassa tälläkin alueella.

kaikenlaista puoskaria on on aina ollut liikkeellää niin uskon kuin uskon puutteenkin seuralaisena, opitaan tunnistamaan mikä on mitäkin, ja kierretään kaukaa milloin on aihetta.

• ...

Olen ehdottomasti sitä mieltä että uskonnot nimenomaan aiheuttavat mielisairautta.
      Suomessakin on tuhansia, jos ei kymmeniä tuhansia ihmisiä joiden sairastuminen psyykkisesti on ollut juuri ahtaan fundamentalistisen uskonnon syytä, kuten esim. Helluntailaiset ja Lestadiolaiset.
      Kyllä teillä on kummia diagnooseja, esim. kuinka skitsofrenia voisi johtua siitä että on tehnyt syntiä, häpeäisitte.

• Saanko arvata?

Onko tuo Haipola uskontopuoskari?

• von bulke

Enpä ole pitkän urani varrella törmännyt väittämääsi. Toki on niin, että erilaiset lahkot ovat monella tavalla vaarallisia ihmisen mielenterveydelle. Pahinta on tietysti se, ettei ihminen ehkä saa osakseen iankaikkista pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa. Olen toki hoitanut joitakuita potilaita, jotka ovat olleet enemmän tai vähemmän psyykkisesti sairaita. Terveistä uskonyhteisöistä en ole tavannut potilaita tulleen. Tarkoitan tällä, etteivät he ole ainakaan uskonyhteisönsä vuoksi sairaalaan joutuneet. Toisaalta tiedän potilaita, jotka ovat olleet aktiivisesti tekemisissä esimerkiksi scientologian ja vastaavien okkultisten kanssa. Heidän toipumisensa tai paremminkin toipumattomuutensa onkin ollut poikkeus yleensä. Tietyissä tapauksissa on selkeästikin ollut kyse jostakin muusta, kuin niin sanotusta tavanomaisesta psyykkisestä sairaudesta. Synnillä on aina todella vakavat seuraukset.

• karri

Miten tällaista potaskaa sallitaan täällä??
      Vai muka synnistä johtuvat mielisairaudet.

Menkää hoitoon kaikki sitä mieltä olevat ja kiireesti herkkiä ihmisiä peloittelemasta tältä palstalta.
      Se on sairautta, kun tuollaisia aloituksia tehdään.

• Anonyymi00040

Juuri näin. Edesvastuutonta kirjoittaa sairaudesta, josta ei ymmärrä mitään.

• haipolfaniko?

haipolan raamatulliset opetukset löytyvät kotisivuiltaan

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      313
      1245
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      73
      876
    3. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      61
      803
    4. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      120
      683
    5. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      38
      662
    6. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      42
      659
    7. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      596
    8. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      51
      573
    9. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      39
      549
    10. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      542
    11. 45
      527
    12. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      515
    13. 32
      511
    14. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      84
      485
    15. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      9
      466
    16. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      19
      447
    17. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      78
      440
    18. Onko kahvila Retro samalla pub???

Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm
      Kuhmo
      8
      437
    19. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      28
      424
    20. Iivari esittää poliisin tutkintaa

Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj
      Kemijärvi
      21
      411
    Aihe