Seuroissa vain saarnaajat saavat lukea Raamattua - muulta VL-rahvaalta se on kielletty. SRK:n homepartojen ja erehtymättämien jumalten tultkintoja heidän mielensä mukaisesti.
Se on vanhoillislestadiolaisten Raamattu.
Pitääkö paikkaansa? Näin puhutaan - nyt voi joku lestadiolainen vastata tähän,
kun väittävät sitä sun tätä Raamatussa kirjoitetun, mutta lukevat tuota pyhää kirjaa kuin piru lukee Raamattua.
Lestadiolaisten "Raamattu" on SRK:n johdon julistukset!
28
1863
Vastaukset
- 11+11
Raamatun tulkitseminen vl:ien ja muiden kohdalla riippuu pitkälti siitä, minkä katsoo pelastuksen kannalta kaikkein tärkeimmäksi ja mikä katsotaan vain välttämättömäksi kelpoisuudeksi Jumalan edessä.
Vl:ät korostavat seurakunnan osuutta, joten kun luetaan Raamattua, niin liitetään aina toinen ihminen tai toiset ihmiset mukaan pelastuskokemukseen ja ihmisen pelastumiseen, kun taas monet muut korostavat Kristusta ja uskoa Häneen tämän saman kokemiseen. Tästä käsin jo lähtee erilaiset tulkinnat. - 40+40
Miksi vl:ät sitten haluavat korostaa seurakuntaa Kristuksen yläpuolelle, vaikka seurakunnalle ei ole annettu kaikkea valtaa taivaassa ja maan päällä kuten Jeesukselle Kristukselle. Seurakunta ei voi edes sanoa olevansa syntien anteeksiantamus kuten Jeesus Kristus voi sanoa. Kenen luokse sinä menisit näiden perusteella ennemmin Kristuksen luo vai seurakunnan luo?
Hyvänen aika, 40 40, juuri Jumalan seurakunnalle on annettu pelastuksen virka.
Eli Jeesuksen työ ristillä ei tule kenenkään tietoon ja kukaan ei tule siitä osalliseksi, ilman armonvälineitä, jolla se ihmisille tarjotaan. Nämä armonvälineet ovat Jumalan sana ja sakramentit, jolla pelastus vain tarjotaan.
Jokainen kastettu ja uskovainen syntyy seurakuntaan, eikä ilman seurakuntaa ole pelastusta. Seurakunta on se äiti, joka synnyttää lapsia Jumalalle.
ef.5:25. Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta
26. pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla
27. voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä... 32. Tämä on suuri salaisuus; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
Ps.87:5. Mutta Siionista sanotaan: "Joka-ainoa on syntynyt siellä." Sitä Korkein itse vahvana pitää. 6. Herra luettelee, kirjoittaessaan kirjaan kansat: "Tämäkin on syntynyt siellä." Sela.
- asd
Miten sinä weha noista tulkitset että seurakunta on se joka pelastaa ? Tarkenna ole niin hyvä.
Nim. "asd":le -vastaus-
weha: "Jo noiden jakeiden perusteella kaksi tosiasiaa.
1. Jeesus on pyhittänyt seurakunnan ja siis vain puhtaaksi uskolla ja kasteen vedellä, siis kaste toimitetaan "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Kasteen salaisuutta verrataan tässä, miehen ja naisen yhteyteen (jakeet.31 ja 32):
Ef.5:31. "Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
32. Tämä on suuri salaisuus; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
2. Toisessa kohdassa (Ps.87), kerrotaan, että kaikki uskovaiset ovat syntyneet seurakunnassa:
Ps.87:4. Minä annan saarnata Rahabin ja Babelin edessä, että he minun tuntevat: katso, Philistealaiset, Tyrolaiset ja Etiopialaiset syntyvät siellä.
5. Zionille pitää sanottaman, että kaikkinaiset kansat siellä syntyvät, ja että Korkein sitä rakentaa.
6. Herra antaa saarnata kirjoituksessa kaikkinaisilla kielillä, että myös muutamat heistä siellä syntyvät, Sela!
- 40+40
"Hyvänen aika, 40 40, juuri Jumalan seurakunnalle on annettu pelastuksen virka.
Eli Jeesuksen työ ristillä ei tule kenenkään tietoon ja kukaan ei tule siitä osalliseksi, ilman armonvälineitä, jolla se ihmisille tarjotaan. Nämä armonvälineet ovat Jumalan sana ja sakramentit, jolla pelastus vain tarjotaan."
Mutta weha sinä puhut koko ajan vain välineistä, joita ihmisille tarjotaan, kun taas minä puhun itse pelastuksesta Jeesuksessa Kristuksessa. Ei ole muuta nimeä ja perustusta, jossa meidän tulee pelastuman, mikä pantu on ja se on Jeesus Kristus. Tämän valmiiksi jo Jumalan edessä täydellisesti sovitetun pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa otamme uskossa, armosta ja lahjaksi vastaan ja tätä armonjulistusta on meidän Jeesuksen käskyn ja Raamatun sanan mukaisesti välittää ja viedä eteenpäin kaikille kansoille.
Meillä ei ole pelastuksen virkaa, vaan saarnata pelastuksesta.
Meillä ei ole sovituksen virkaa, vaan virka sovinnosta saarnata.
Näin siksi, että suutari pysyisi vain lestissään ja nöyrtyisi ja antaisi kaiken kunnian, kiitoksen ja ylistyksen Hänelle, jolle ne kuuluvat.
Olkaamme weha vain kiitollisia ja onnellisia siitä, että saamme tarjota ihmisille maailman parasta sanomaa Herrastamme Jeesuksesta Kristuksesta. - ....
Eikö rivilestat saa lukea raamattua.
Varmaan siksi että heidän silmänsä avautuisivat jos uskaltavat vastoin ohjeita lukea. - Anonyymi
En tiiä muuta, mutta eräs puhuja (ei lestadiolainen), joka osaa hepreaa, sanoi tyyliin, että lestadiolaisten raamatunkäännös on tarkempi. Arvostan käännösuskollisuutta minäkin, olkoot sitte vaikka huonompi lauserakenne suomeksi.
Toivon, että myös lestadiolaiset saisivat lukea itsenäisesti Raamattua, sehän on ihan jokaisen perusoikeus. Ei sitä voi kieltää vapaassa maassa.- Anonyymi
Trio Raamattu on hyvä, koska siinä voi verrata kolmea eri käännöstä.
Joskus tulee katsottua myös KJB , vaikka kielitaito ei
Riitä kovin pitkälle ja joutuu käyttämään käännöksiä,
Mutta löytöjä voi tehdä. - Anonyymi
Täällä kirjoitetaan hoitokokousajan asioista, jolloin erehdyttiin neuvomaan, että yksin ei ole aina hyvä lukea Raamattua (ehkäpä ei joka tapauksessa olekaan, koska moni asia on niin tulkinnanvarainen, tai jotkut kohdat voivat herkälle ihmiselle käydä mielenterveyden päälle). Nykyään Raamatun lukemiseen kuitenkin päinvastoin kehotetaan, SRK on jopa julkaissut kirjan "Avaimia Raamatun lukemiseen" tai jotain sinne päin se kirjan nimi meni, katsokaapa SRK:n verkkosivuilta. On vain totta, että moni asia ei avaudu, vaikka lukisikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä kirjoitetaan hoitokokousajan asioista, jolloin erehdyttiin neuvomaan, että yksin ei ole aina hyvä lukea Raamattua (ehkäpä ei joka tapauksessa olekaan, koska moni asia on niin tulkinnanvarainen, tai jotkut kohdat voivat herkälle ihmiselle käydä mielenterveyden päälle). Nykyään Raamatun lukemiseen kuitenkin päinvastoin kehotetaan, SRK on jopa julkaissut kirjan "Avaimia Raamatun lukemiseen" tai jotain sinne päin se kirjan nimi meni, katsokaapa SRK:n verkkosivuilta. On vain totta, että moni asia ei avaudu, vaikka lukisikin.
SRK on kautta historiansa PAINATTANUT ja myynyt Raamattuja.
Seuroissa on kehotettu lukemaan Raamattua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
raamatussa on monta tosi selkeää opetusta. Esimerkkinä vaikkapa ehdoton TV-keilto ja itsetyydytyskielto.
Ja korvakorukieltokin mainitaan raamatussa, tanssikieltoa unohtamatta. Anonyymi kirjoitti:
SRK on kautta historiansa PAINATTANUT ja myynyt Raamattuja.
Seuroissa on kehotettu lukemaan Raamattua.######Seuroissa on kehotettu lukemaan Raamattua####
Se on velluiille samaa kuin kehottaisi syömään myrkkyä. Luultavasti kaikki vellut tietävät minkälaisen vainon kohteeksi Raamatunlukijat liikkeessä ovat joutuneet.
Kummallista etten minä ole koskaan tuollaista kehotusta velluilta kuullut.- Anonyymi
SaaleminPastori-ko kirjoitti:
######Seuroissa on kehotettu lukemaan Raamattua####
Se on velluiille samaa kuin kehottaisi syömään myrkkyä. Luultavasti kaikki vellut tietävät minkälaisen vainon kohteeksi Raamatunlukijat liikkeessä ovat joutuneet.
Kummallista etten minä ole koskaan tuollaista kehotusta velluilta kuullut.Nykyään olen kuullut seuroissa kehotuksia Raamatun lukemiseen. Aikoinaan samaa uskoa olevia nimitettiin lukijaisiksi koska he lukivat paljon Raamattua. Saattoivat joutua vainonkin kohteeksi...
Anonyymi kirjoitti:
Nykyään olen kuullut seuroissa kehotuksia Raamatun lukemiseen. Aikoinaan samaa uskoa olevia nimitettiin lukijaisiksi koska he lukivat paljon Raamattua. Saattoivat joutua vainonkin kohteeksi...
Lukijalasiin liittyen, tiesithän että Lars Leevi hyväksyi Babtistien uskovaisuudenkin? Lukijalaisilla ei ollut mitään perintötaikaa,-joka sinullekin olisi perintönä tullut
Kritiikin vuoksi vellupuhujien on pakko näön vuoksi, muka kehottaa lukemaan Raamattua. Oli aika jolloin se yksiselitteisesti kiellettiin.
Raamatun totuus on vl-taikauskolle tappavaa myrkkyä. Olisi järjenvastaista, että sielunvihollinen vl-puhujan suulla kehottaisi tutkistelemaan Raamattua!- Anonyymi
SaaleminPastori-ko kirjoitti:
Lukijalasiin liittyen, tiesithän että Lars Leevi hyväksyi Babtistien uskovaisuudenkin? Lukijalaisilla ei ollut mitään perintötaikaa,-joka sinullekin olisi perintönä tullut
Kritiikin vuoksi vellupuhujien on pakko näön vuoksi, muka kehottaa lukemaan Raamattua. Oli aika jolloin se yksiselitteisesti kiellettiin.
Raamatun totuus on vl-taikauskolle tappavaa myrkkyä. Olisi järjenvastaista, että sielunvihollinen vl-puhujan suulla kehottaisi tutkistelemaan Raamattua!###
Lukijalasiin liittyen, tiesithän että Lars Leevi hyväksyi Babtistien uskovaisuudenkin?
###
Oleellinen ero on siinä että tuolloin Laestadiuksen evankeliumi on hyvin kelvannut monelle. Kaikki se mitä nyt pidetään VL oppia on ollut kirkon myös "kristittyjen" käsitys. Luopuminen on lopun ajan ilmiö joka tulee tunkemaan elävän uskon ulos kirkosta kokonaan. Anonyymi kirjoitti:
###
Lukijalasiin liittyen, tiesithän että Lars Leevi hyväksyi Babtistien uskovaisuudenkin?
###
Oleellinen ero on siinä että tuolloin Laestadiuksen evankeliumi on hyvin kelvannut monelle. Kaikki se mitä nyt pidetään VL oppia on ollut kirkon myös "kristittyjen" käsitys. Luopuminen on lopun ajan ilmiö joka tulee tunkemaan elävän uskon ulos kirkosta kokonaan.Tuollaista valhetta uskotellaan nyt vl-puhujien taholta.
Tosiasiassa vl-oppi on luopunut luterilaisen kirkon tunnustuksista, siitäkin että Jeesus on Herra!
Ei vaatisi sinultakaan paljoa viitseliäisyytttä tarkistaa asia!Anonyymi kirjoitti:
raamatussa on monta tosi selkeää opetusta. Esimerkkinä vaikkapa ehdoton TV-keilto ja itsetyydytyskielto.
Ja korvakorukieltokin mainitaan raamatussa, tanssikieltoa unohtamatta.Täyttä sontaa. Näytä ne paikat Kirjasta?
Itsetyydytys, korvakoru, tanssi, TV.
Mm tanssi, korvakorut ovat asioita, joita VR vaatii.
- Anonyymi
Seurapuheissa voidaan höpöttää ihan mitä tahansa. Myös jumalanpalvelusten saarnoissa. Joskun ne ovat suorastaan koomisia. Kerran päivän tekstinä oli Jeesuksen ensimmäinen ihmeteko eli Kaanaan häät. Puhuja kertoi vakavalla naamalla että kysymysessä oli mehu eikä prosentteja sisältävä viini. Voiko tuon typerämpää tulkintaa olla. Evankeliumissa kerrotaan häävieraiden ihmetelleen miten hyvää viiniä oli jätetty näin myöhään nautittavaksi. Edelleen kerrotaan vieraiden todenneen että vieraiden juovuttua tarjoillaan huonompaa, siis halvempaa viiniä. Vieraat siis juopuivat häissä mutta Jeesus halusi silti pelastaan hääjuhlien järjestäjän nöyryytykseltä ja muutti veden viiniksi. Mutta ei siellä siirrytty "tipattomaan tammikuuhun". Eikä viimeisellä ehtoollisella suinkaan tarjoiltu pienistä pikareista tilkkasen verran viiniä vaan se oli pääsiäisaterian ruokajuoma.
Tuossa alkoholipolitiikassakin tulee hyvin ilmi se vl-käytäntö, että valehtelu sallitaan kunhan se palvelee heidän mielestään hyvää tarkoitusta.
Niin se vaan oli, että Jeesus teki viiniä,-eikä mitään mehua!
Tuntien alkoholin haitat,- en voi sitä ehtoollista enemmän kenellekään suositella.
- Anonyymi
Matt.10:42 Biblia (1776) Ja kuka ikinä juottaa yhden näistä vähemmistä kylmällä vesipikarilla annoastaan, opetuslapsen nimellä, totisesti sanon minä teille: ei hänen pidä palkatta oleman. Mark.9:41 Sillä kuka ikänä juottaa teistä vesipikarilla minun nimeeni, että te olette Kistuksen, totisesti sanon minä teille: ei hän suinkaan kadota palkkaansa.
Matt.10:42 Biblia (1776) Ja kuka ikinä juottaa yhden näistä vähemmistä kylmällä vesipikarilla annoastaan, opetuslapsen nimellä, totisesti sanon minä teille: ei hänen pidä palkatta oleman. Mark.9:41 Sillä kuka ikänä juottaa teistä vesipikarilla minun nimeeni, että te olette Kistuksen, totisesti sanon minä teille: ei hän suinkaan kadota palkkaansa.
Biblia on käännöksen käännös Suomessa, täynnä asiavirheitä.
Katsomme jae 42;Ja kuka ikinä juottaa yhden näistä vähemmistä kylmällä vesipikarilla annoastaan, opetuslapsen nimellä, totisesti sanon minä teille: ei hänen pidä palkatta oleman.
Mikä on konteksti, joka selviää useammalla jakeella- 92; 40 "Joka ottaa vastaan teidät, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt.
41 Joka ottaa profeetan vastaan siksi, että tämä on profeetta, saa profeetan palkan, ja joka ottaa vanhurskaan vastaan siksi, että tämä on vanhurskas, saa vanhurskaalle kuuluvan palkan.
42 Ja joka antaa yhdellekin näistä vähäisistä maljallisen raikasta vettä vain siksi, että tämä on opetuslapsi -- totisesti: hän ei jää palkkaansa vaille."
-92 käännöksessä mainitaan Jeesus? edellisessä jakeessa, Sinä annat väärän kuvan asiasta,uutteellisella tietämykselläsi. Tässä selviää, että kysymyksessä on Jeesuksen seuraaja.
Taas Markus; 40 Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme.
41 Totisesti: joka antaa teille maljallisen vettä sen tähden, että te olette Kristuksen omia, ei jää palkkaansa vaille
Mitä haluat kertoa?pinnasänky kirjoitti:
Biblia on käännöksen käännös Suomessa, täynnä asiavirheitä.
Katsomme jae 42;Ja kuka ikinä juottaa yhden näistä vähemmistä kylmällä vesipikarilla annoastaan, opetuslapsen nimellä, totisesti sanon minä teille: ei hänen pidä palkatta oleman.
Mikä on konteksti, joka selviää useammalla jakeella- 92; 40 "Joka ottaa vastaan teidät, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt.
41 Joka ottaa profeetan vastaan siksi, että tämä on profeetta, saa profeetan palkan, ja joka ottaa vanhurskaan vastaan siksi, että tämä on vanhurskas, saa vanhurskaalle kuuluvan palkan.
42 Ja joka antaa yhdellekin näistä vähäisistä maljallisen raikasta vettä vain siksi, että tämä on opetuslapsi -- totisesti: hän ei jää palkkaansa vaille."
-92 käännöksessä mainitaan Jeesus? edellisessä jakeessa, Sinä annat väärän kuvan asiasta,uutteellisella tietämykselläsi. Tässä selviää, että kysymyksessä on Jeesuksen seuraaja.
Taas Markus; 40 Joka ei ole meitä vastaan, on meidän puolellamme.
41 Totisesti: joka antaa teille maljallisen vettä sen tähden, että te olette Kristuksen omia, ei jää palkkaansa vaille
Mitä haluat kertoa?Hyvä!
- Anonyymi
Tärkeintä on kertoa miten on. Tie totuus ja elämä, Tulkinta on eri juttu.
Aurinko paistaa itsessänsä, siinä ei tulkinnat muuta mitään, ottaako aurinkoa vai ei, aurinko ei muuta, onko pilvinen päivä niin aurinko ei muutu.
Mielipiteillä ei aurinkoa muuteta, tiede voi avata auringon "sielunelämää" ja toimintaa se voi muuttaa käsityksiä mielessä, mutta aurinko ei muutu. Samoin on Jumalan sanan laita. Se ei ihmisen käsityksistä ja mielipiteistä muutu. etsikää sitä kuin matematiikkaa, niin pysytte Jeesuksen avaamalla pelastustiellä. - Anonyymi
SRK ei ole vieläkään pyytänyt anteeksi sitä, että kielsi lukemasta raamattua, eikä koskaan pyydäkkään, koska SRK:n usko perustuu ylpeyteen ja vääryyteen, mitään nöyryyttä ei näy.
- Anonyymi
Kun tietää miten asia on se pitää oikealla tiellä.
Vain Jeesus pelastaa. Jeesus ei ole systeemi, säännöstö, pykälä, laki, aita. mitkä rajoittaa, vaan Henki, ja Hän on vapaa ja toimii taivaallisen rakkauden puitteissa.
Jeesus on vielä luomisen yläpuolella toisessa ikuisessa luomakunnassa.
Jeesus haluaa koota maan päälle lammas laumansa, ylsi lauma ja yksi paimen.
Koko ihmiskunta on kutsuttu. Valinta on sinulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2802171Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki131878Mistä löytää kadonnut motivaatio?
Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että1251646- 1401311
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1371220- 85856
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä184807- 174806
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala434734- 52602