Sveitsiläiset rannekellot

......

Mitkä kaikki merkit ovat sveitsissä valmistettuja? Ainakin candino ja swiss novus. Tarkoittaako tämä swiss made merkintä juuri sitä että kello on sveitsiläinen?

36

7482

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silverfire

      Jep, "swiss made" merkintä tarkoittaa että kasaaminen, koneisto jne. on sveitsissä tehtyä - tosin tässä on jokin 50% sääntö, että 51% "raaka-aineista" pitää olla sveitsiläistä merkinnän hyväksymiseksi, eli jotkin osat koneistossa voi silti olla kiinalaisia, japanilaisia tms.

      Virallinen linkki: http://www.fhs.ch/en/swissm.php

      Mutta pääpiirteittäin "swiss made" kellossa siis takaa että se on sveitsiläinen.

      Kannattaa jonkin tietyn itseäsi miellyttävän kellomallin löytäsessäsi selvittää myös sen koneisto, vaikka googlaamalla "kellon malli movement", esim. "certina ds action movement" niin eiköhän joku sivu ensimmäisten sivujen joukossa paljasta mikä koneisto kyseessä ja kuinka laadukas - eri valmistajilla voi olla samoja koneistoja käytössä, joissain halvemmissa sveitsiläismerkissä voit saada laatukoneiston halvemmalla kuin kalliimmassa.

      • sepän poika

        koneistojen laatun sellainen tarkennus, että samalla caliberilla olevaa koneistoa tehdään esim. Etan toimesta ainakin kolmella eri viimeistelyllä ja laatutasolla.
        Eli kyllä kellon hinta kertoo useimmiten myös koneiston laadun.


    • Lentäjän Poika

      Omega, Tag Heuer, Edox, Ebel, Rolex, Patek Philippe, Vacheron Constantin, Cartier, Fortis, Breitling, Hublot, Longines, Voutilainen, Bell & Ross, Montblanc, Chopard, Ulysse Nardin, Tissot, Oris, IWC. Siinä muutama tunnettu sveitsiläinen kellonvalmistaja. Näitä löytyy kymmeniä lisää.

      • minä ite

        Certina ja raymond Weil unohtui. Vanhemmat Leijona kellot ovat sveitsiläisiä. Nyky Leijonat japanilaisia tai osa sveitsiläisiä.

        Patek Philippe lienee parhain, myös kallein. Niitä voi nähdä ulkomaan reittilennoilla business-luokan lehtien mainoksissa.


      • makuasioita
        minä ite kirjoitti:

        Certina ja raymond Weil unohtui. Vanhemmat Leijona kellot ovat sveitsiläisiä. Nyky Leijonat japanilaisia tai osa sveitsiläisiä.

        Patek Philippe lienee parhain, myös kallein. Niitä voi nähdä ulkomaan reittilennoilla business-luokan lehtien mainoksissa.

        Patek on erittäin laadukas ja arvostettu, mutta Sveitsistä löytyy useita muitakin vastaan laadun kellontekijöitä mm. Brequet, Audemars Piquet, Vacheron Constantin, näin tunnetuimpia mainitakseni.


    • sveitsiläiset romua

      http://en.wikipedia.org/wiki/Restriction_of_Hazardous_Substances_Directive

      Vuoden 2006 jälkeen valmistetut sveitsiläiset kellot ovat olleet hyvin epäluotettavia EU:n tinadirektiivin takia - sama ongelma tosin koskee myös japanilaisia kelloja.

      Luotettavan ja varmatoimisen kellon saa kun ostaa singaporen kaduilta jonkun replican, siinä on vielä hyvät lyijyä sisältävät juotostinat ja kello kestää kymmeniä vuosia. Ei lahoa ihan muutamassa vuodessa kuten sveitsiläiset.

      • outoja puheita

        Ei oikeissa kelloissa ole mitään juotostinaa, eikä tule olemaankaan.
        Naurettavia kirjoituksia.


      • on juotostinaa
        outoja puheita kirjoitti:

        Ei oikeissa kelloissa ole mitään juotostinaa, eikä tule olemaankaan.
        Naurettavia kirjoituksia.

        Kyllä sveitsiläisissä, esim. etan ja rondan kvartsikoneistoissa on ja ne ovat nykyään hyvin lyhytikäisiä.


      • kello vs. kelloke
        on juotostinaa kirjoitti:

        Kyllä sveitsiläisissä, esim. etan ja rondan kvartsikoneistoissa on ja ne ovat nykyään hyvin lyhytikäisiä.

        Oikeissa kelloissa ei ole kvartsikoneistoja.
        Onko sulla ihan oikeaa tietoa tuosta kvartsikoneistojen heikosta kastosta?
        Juotokset voi yleensä korjata ja se on elektroniikassa peruskauraa.


      • matkailu avartaa

        Eikä Singaporessa myydä piraattituotteita...


    • Sveitsiläiset

      kellomaailman aatelia!

    • taskunauris

      Mulla on tollanen kullattu Novus swiss made 17 jewels incabloc taskukello umpikuorella. Sain joskus perintönä. Eräs tuttu saanut v. 1989 lahjaksi. Osaako joku kertoa kellosta jotain? Koneisto ainaki toimii hyvin. Vedän sitä aina sillon tällön huvikseni. Ikinä ei ole kuulemma huollettu.

      • ksksksks7

        Siinä on ETA:n 6497 tai 6498 raakakoneisto. Toiminnaltaan todella hyvä, muttei mimmonenkaan ulkonäöltään. Voi olla myös unitas 6497/8, silloin on paremmat materiaalit


      • huolto kannattaa

        olisi jo viimeinen aika huoltaa. Öljyt eivät taatusti voitele enään ja kuluminen alkanut sitä myöten.


    • Swis made.

      Certina on perushyvä Sveitsiläinen rannekello ja kellon koneisto on suojattu kumityynyillä eli iskunkestävyys hyvä. Hinta/laatusuhde on Certina kelloissa erinomainen.

    • Näin On.
      • kellotietoa jaossa

        Ja taas sama inttäjä jatkaa tuota jalokivi juttuaan. Koneistossa on siis laakerikiviä, jotka ovat synteettisiä rubiineja, väriltään punaisia.
        Certina on halvemman pään peruskellomerkki, joka on hintaansa nähden ihan laadukas.
        Halpiskvartseissa ei ole laakerikiviä lainkaan, joten ne eivät kestä yhtä hyvin.
        Pitää myös huomioida koska puhutaan kvartsikelloita vai mekaanisista kelloista.


      • puhun faktoja
        kellotietoa jaossa kirjoitti:

        Ja taas sama inttäjä jatkaa tuota jalokivi juttuaan. Koneistossa on siis laakerikiviä, jotka ovat synteettisiä rubiineja, väriltään punaisia.
        Certina on halvemman pään peruskellomerkki, joka on hintaansa nähden ihan laadukas.
        Halpiskvartseissa ei ole laakerikiviä lainkaan, joten ne eivät kestä yhtä hyvin.
        Pitää myös huomioida koska puhutaan kvartsikelloita vai mekaanisista kelloista.

        "Halpiskvartseissa ei ole laakerikiviä lainkaan"

        Kuules nyt, halvemmissa järkikelloissa kuten casiossa laakerikivet ovat korjattu toisella halvemalla laakeriratkaisulla joka toimii ihan yhtä hyvin.


      • juujuujuijiikiik
        puhun faktoja kirjoitti:

        "Halpiskvartseissa ei ole laakerikiviä lainkaan"

        Kuules nyt, halvemmissa järkikelloissa kuten casiossa laakerikivet ovat korjattu toisella halvemalla laakeriratkaisulla joka toimii ihan yhtä hyvin.

        Rubiinilaakerien tehtävä hyvän liukupinnan lisäksi on pitää öljyt hyvässä kunnossa. Liukulaakerissa, kuten messingistä irtoaa kaikennäköistä epäpuhtautta öljyille, mikä lyhentää käyttöikää. Halvemmissa kvartseissa käytetään laakerina "tosi hyvää" muovia


      • Rantarolexi
        juujuujuijiikiik kirjoitti:

        Rubiinilaakerien tehtävä hyvän liukupinnan lisäksi on pitää öljyt hyvässä kunnossa. Liukulaakerissa, kuten messingistä irtoaa kaikennäköistä epäpuhtautta öljyille, mikä lyhentää käyttöikää. Halvemmissa kvartseissa käytetään laakerina "tosi hyvää" muovia

        Onko pitkä öljynvaihtoväli? Käykö marketista ostettu Mobilube 5W30 talvikäyttöön? Kello on mulla SKF:n laakereilla varustettu.


      • voiMiksiOletOlemassa
        Rantarolexi kirjoitti:

        Onko pitkä öljynvaihtoväli? Käykö marketista ostettu Mobilube 5W30 talvikäyttöön? Kello on mulla SKF:n laakereilla varustettu.

        Jos asia ei sinua kiinnosta, etkä siitä itään tiedä, niin pysy poissa ja hanki elämä tai hirtä itsesi kellon vitjoihin.


    • Swis made

      Certina on laadukas, kvartsikellona paljon laadukkaampi kuin Citizen, joka sekin on hyvä merkki. Swis made merkki kellossa takaa paremman laadun, koska se tehdään sveitsissä. Minun 10 vuotais citizeni toimi hyvin, mutta kun putosi kivilattialle, niin hajosi ja ostin Certinan, koska Certinassa hyvä iksunvaimennus (kaiken varalta)
      Minä arvostan Sveitsiläistä laatua ja kohtuuhinnalla.

      • laadukas keskustelu

        onko Proloquepoika kekesinyt uuden jankkaamisen kohteen ja elämän tehtävän??


      • en ole minä
        laadukas keskustelu kirjoitti:

        onko Proloquepoika kekesinyt uuden jankkaamisen kohteen ja elämän tehtävän??

        En kuule ikinä laittaisi rahojaan semmoseen ylihintaiseen peliin kuin Certina.
        Minä ajattelen hinta-/laatusuhdetta!


      • elämän laatu
        en ole minä kirjoitti:

        En kuule ikinä laittaisi rahojaan semmoseen ylihintaiseen peliin kuin Certina.
        Minä ajattelen hinta-/laatusuhdetta!

        niinpä, joidenkin on pakko.


      • elän vain kerran
        en ole minä kirjoitti:

        En kuule ikinä laittaisi rahojaan semmoseen ylihintaiseen peliin kuin Certina.
        Minä ajattelen hinta-/laatusuhdetta!

        Minä taas nautin elämästä ja raha on minulle pelkkä "vaihdon väline". Tulee mieleen yksi Linnanmäen reissu, jossa kaikilla oli rannekkeet. Siinä missä missä muut pidettiin hauskaa, mukana ollut insinööri keskittyi laskemaan, kuinka monesti on käyty laitteissa ja paljonko on maksettu per laite (samanlainen säälittävä reppana kuin proloquepelle). Mulla on seitsemän tonnin kello ranteessa ja mietinnässä nyt yli kymppitonnin taideteos. Ja ei, en laita viimeisiä rahojani kelloon :)


      • nautin sellaisenaan
        elän vain kerran kirjoitti:

        Minä taas nautin elämästä ja raha on minulle pelkkä "vaihdon väline". Tulee mieleen yksi Linnanmäen reissu, jossa kaikilla oli rannekkeet. Siinä missä missä muut pidettiin hauskaa, mukana ollut insinööri keskittyi laskemaan, kuinka monesti on käyty laitteissa ja paljonko on maksettu per laite (samanlainen säälittävä reppana kuin proloquepelle). Mulla on seitsemän tonnin kello ranteessa ja mietinnässä nyt yli kymppitonnin taideteos. Ja ei, en laita viimeisiä rahojani kelloon :)

        Minä nautin rahasta sellaisenaan, en osta sellaista mitä en tarvitse.
        Ylimääräiset laitan asuntoihin, sillä ne ovat varmoja sijoituskohteita ja vuokralaisilta saa lisäksi hyvät rahat.
        En tarvitse 7tonnin kelloa, sillä laadukas Prologue riittää minulle. Itse käytän rahani järkevästi.
        Tulen hyvin toimeen ja asun omakotitalossa, mutta miksi tuhlailisin rahojani turhuuksiin?


      • säästämiselle vastik
        nautin sellaisenaan kirjoitti:

        Minä nautin rahasta sellaisenaan, en osta sellaista mitä en tarvitse.
        Ylimääräiset laitan asuntoihin, sillä ne ovat varmoja sijoituskohteita ja vuokralaisilta saa lisäksi hyvät rahat.
        En tarvitse 7tonnin kelloa, sillä laadukas Prologue riittää minulle. Itse käytän rahani järkevästi.
        Tulen hyvin toimeen ja asun omakotitalossa, mutta miksi tuhlailisin rahojani turhuuksiin?

        säästämistä vartenhan rahaa kannattaa kerätä. mukava katsella pankkitilä tai sijoitustilä kun raha siellä lymyää.
        eihä sitä kannata missään nimessä nautiskella mistään typerästä, sillä rahan kerääminen on kaikkein antoisinta ja nautittavinta.
        arkkinikin vuoraan isoilla seteleillä ja osakekirjoilla, on sitten leveää makoilla mullan alla.


      • kuin roope ankka!
        säästämiselle vastik kirjoitti:

        säästämistä vartenhan rahaa kannattaa kerätä. mukava katsella pankkitilä tai sijoitustilä kun raha siellä lymyää.
        eihä sitä kannata missään nimessä nautiskella mistään typerästä, sillä rahan kerääminen on kaikkein antoisinta ja nautittavinta.
        arkkinikin vuoraan isoilla seteleillä ja osakekirjoilla, on sitten leveää makoilla mullan alla.

        Nyt osuit naulan kantaan!


    • sairasta

      "Minä nautin rahasta sellaisenaan" onpa kipee tyyppi.

      • surullistahan se

        Valitettavasti tommosiakin on, joilla on sairaalloinen suhtautuminen rahaan. Työurani aikana olen heihin törmännyt. Vaikka olisi kysymys sadoista tuhansista, saatetaan pimahtaa ja käyttäytyä ääliömäisesti muutaman kympin tähden. Vaikka heillä olisi kuinka rahaa, ei heitä kannata todellakaan kadehtia.


    • Ward ja Steinhart

      Christopher Wardilla on poikkeuksellisen hyvin viimeisteltyjä sveitsiläisiä kelloja.
      Wardilla on myös hinnoitteluperiaatteet (hinta on vain 2x tuotantokustannukset) jolloin hyvän sveitsiläisen automaatin saa parilla satasella.

      Steinhartilla on myös hyviä ja kohtuuhintaisia sveitsinkelloja, tosin vähän enemmän jo brändilisää hinnoissa.

      • Swiss perinne toimii

        Eivät nuo ole mitään laatukellojen aatelia, mutta hinta/laatusuhteeltaan todella varteen otettavia mekaanisia kelloja joita voi suositella, varsinkin tuota Wardia.


    • Kellir

      Oheisena kaikki sveitsiläiset rannekellot aakkosjärjestyksessä. :)

    • Minulla on Luminox series 3000/3900 V3 neljä vuotta on kellolla ikää ja kerran on pitänyt vaihtaa paristo. Kellon alkuperäinen hihna oli ala-arvoinen, kesti vain vajaa vuoden. Kello käy hyvin tarkasti, kerran kun laittaa oikeaan niin useaan kuukauteen ei pysty havaitsemaan minkäänlaista heittoa. Hintaa kellolla oli neljä vuotta sitten 311€. Jos nyt hakemalla hakee puutteita, niin minuutti ja tuntiviisari ovat pikkuisen liikaa samanlaiset. Hyvää kellossa on tritiumampullit indekseinä, joten kelloa pystyy lukemaan umpipimeässä, eikä näyttö hiivu kuten fosfori-indekseissä kun tarpeeksi kauan on pimeässä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1955
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      139
      1430
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe