Miksihän näin? Kaupan parkkipaikalla kun menee omaan "vanhahkoon" autoon niin viereisen huippu uuden auton kuski katsoo pitkin nenänvartta. Sattuu muuallakin kun kauppojen pihoissa ja usein. Ihan niinku sinut voitaisiin arvioida sen perusteella millä auto merkillä ajat ja varsinkin millä vuosimallilla. Oon tehny töitä 19 vuotiaasta asti enkä mikään rutiköyhä ole vaik auto halpa onkin. Halpa sillä on ajellakin, siksi kai sitä pidänkin vielä.
Suomalaiset halveksii vanhoilla autoilla ajavia
79
1096
Vastaukset
- 123321
Ota se pieni punainen pilleri jota on viikko sorvattu.Selviää syy.
- yufyiguoigouhiuohipo
Mikäs jos vanhakin auto on hyväkuntoinen ja vastaa omistajansa tarpeita niin ei siinä mielestäni ole mitään hävettävää. Ajan itse tällä hetkellä n. 3kk vanhalla autolla mutta olen omistanut vanhimmillaan 18v autonkin eikä ole hävettänyt suuremmin, olen pyrkinyt pitämään ne vanhatkin autoni siistin näköisessä kunnossa kun rottelot ei miellytä omaa silmääni. Autot menivät vaihtoon ja paaliinkin tekniikkamurheiden ja piilon puolella olevien ruosteongelmien vuoksi.
Kysehän voi olla myös tietoisesta tyylivalinnasta, jotkut nykyautot ovat mielestäni suoranaisia rumiluksia ja monet vanhemmat autot edelleen ovat hyvännäköisiä mielestäni, esim. Opel Calibra, Toyota Celica vm. 1991-93, 80-luvun selväpiirteiset ja sileäpintaiset mallit näyttävät edelleen aerodynaamisilta ja ajattoman linjakkailta, samoin 90-luvun pyöreät puikulat joten ei minun mielestäni vanhalla ajamisessa ole mitään halveksittavaa.
Periaatteessa jos tekniikka ja ruoste ei olisi ongelmana niin voisin itsekin ajaa vanhemmalla autolla mutta se tietysti että kun nyt on uusi auto alla niin ei tunnu mielekkäältä vaihtaa vanhempaan, eteenpäinhän elämässä pitäisi mennä :P- RUAHAHAHAAAAA
"olen omistanut vanhimmillaan 18v autonkin eikä ole hävettänyt suuremmin"
Vittu mikä sipsuttaja! - yuf.........
RUAHAHAHAAAAA kirjoitti:
"olen omistanut vanhimmillaan 18v autonkin eikä ole hävettänyt suuremmin"
Vittu mikä sipsuttaja!selitä miksi "sipsuttaja"? En ymmärrä.
- Outo ilmiö !
Keskiluokan tyypillisiä vaivoja on "köyhyyden halveksunta" Kun on säästänyt käsirahan hinnan ja saanut kiiltävän auton allensa, kuuluu vihdoinkin johonkin luokkaan.
Mutta, että kun joku ajaa vanhalla autolla, aiheuttaa se jonkinlaista kaunansekaista halveksuntaa jota on hieman vaikea käsittää äkkiseltään. Taustalla täytyy olla jokin monimutkainen ja kompleksinen trauma, joka nostaa päätään, kun näkee jonkun ajavan halvalla autolla, vaikka itse ajaa kalliisti ostetulla pelillä samoja teitä.
- Vippelaattori
Osamaksujen kanssa vaikeuksia, joten kateellisena katselee sellaista, joka omistaa autonsa. :)
Sitten on se toinen puoli, joka ei tule suoraan näkyviin. Sanot ettet ole mikään rutiköyhä, vaikka auto halpa onkin. Oikeammin voisit sanoa, ettet ole köyhä, koska auto on halpa. Auton ylläpitokustannuksilla on vuosien vieriessä huikea vaikutus tavallisen palkansaajan varallisuuteen.- Nainen+ratti
Just näin, en ole köyhä koska auto on halpa ja hyväkuntoinen. Käytän mieluummin rahani ulkomailla matkusteluun ja kotipuolessa kurvailen vanhalla luotettavalla peltilehmällä. Lisäksi olen pihi ja saituri:) Tien päälle olen jääny tasan kaksi kertaa, toisella kerralla jäähdytinnesteen siipimutteri löystyny ja auto sammui melkein huoltoaseman viereen. Toisella kerralla vanhaksi käyny osa ja jaksoi taas yskiä itsensä huoltoaseman pihaan.
- Auto Masentaja 2
En minä vaan ole mokomaa huomannut.
Autoni täyttää ensi maaliskuussa 23 v ja kyse ei ole siitä, ettenkö melkein mitä tahansa loistoautoa pystyisi halutessani ostamaan.
Minulla se on jo riittävän pitkä...
Olisiko itsetunnossasi kohentamisen varaa? - harha ja
Oma harhakuvitelmasi. Kärsit vain alemmuuden tunteesta ja luulet.
- Reikä&ratti
Köyhä ei voi ajaa kalliilla autolla, mutta rikas voi.
Mikä mahtaa olla syynä, että haluat piilotella varallisuuttasi? Onko omaisuutesi kenties hankittu vääryydellä?- Toiset töihin
Rikkaankaan ei ole pakko ajaa kalliilla autolla. Ikean omistaja Kamprad ajaa tiettävästi 80-luvun Volvo 240:llä. Varallisuutta varmasti olisi muuhunkin.
Liikemies sen tietää: autoon sijoitettu raha tuottaa huonosti. -15 % vuodessa ei houkuttele, kun rahalla voi tienata lisää rahaakin ja siten helpottaa elämäänsä. Täällä vähän loitommalla Helsingistä kohtuuhyvän auton hinnalla saa esimerkiksi sijoitusasunnon. - Joopa joo
Toiset töihin kirjoitti:
Rikkaankaan ei ole pakko ajaa kalliilla autolla. Ikean omistaja Kamprad ajaa tiettävästi 80-luvun Volvo 240:llä. Varallisuutta varmasti olisi muuhunkin.
Liikemies sen tietää: autoon sijoitettu raha tuottaa huonosti. -15 % vuodessa ei houkuttele, kun rahalla voi tienata lisää rahaakin ja siten helpottaa elämäänsä. Täällä vähän loitommalla Helsingistä kohtuuhyvän auton hinnalla saa esimerkiksi sijoitusasunnon.Prosentti taitaa olla virallisesti -18/vuosi. Muuten samaa mieltä.
- Potaatti
No itsehän en näe mitään järkeä maksaa jostain autosta yli 5000e. Eihän se ole kuin kulkuväline jolla siirrytään paikasta toiseen, ainakaan minulle.
- Nainen+ratti
Saituri oli ehkä väärä sana, paremminkin säästäväinen ja yksinkertaisista asioista pitävä. Mun mielestä juuri tarvitaan hyvää itsetuntoa kun peltilehmästä pitää välillä nousta tyylikkäillä vaatteilla ulos myös ja parkkeerata se hienojen öky maatureiden väliin.
- jokumuu.
Nainen+ratti kirjoitti:
Saituri oli ehkä väärä sana, paremminkin säästäväinen ja yksinkertaisista asioista pitävä. Mun mielestä juuri tarvitaan hyvää itsetuntoa kun peltilehmästä pitää välillä nousta tyylikkäillä vaatteilla ulos myös ja parkkeerata se hienojen öky maatureiden väliin.
Vanha auto ja huoliteltu kuljettaja pistää paljon vähemmän silmään kuin uusi auto ja huonosti pukeutunut epäsiisti kuski.
Suomi on vanhoja autoja täynnä, ja ainakin nuorempi polvi suhtautuu niihin lähinnä kulkuvälineinä. Joillekin vanhan kansan automiehille kyseessä voi kyllä vielä olla elämän ja kuoleman kysymys.
- Samaan suuntaan
Suurimmalla osaa ainakin suomalaisista on silmät nenänvarren vieressa. Vaikeaa sitä on millään muulla tavalla silmiään suunnata kuin nenänvarren mukaisesti. Anatomian opinnot voisi olla tarpeen jos tälläistä itsestäänselvyyttä et ole muuten huomannut.
- Retkuilija
Autosi ei ole tarpeeksi vanha.
- viherkommari
Koska yksityiskohdat puuttuvat niin oletan että ajat vuosimallia 1990 vanhemmalla autolla, eli autostasi puuttuu katalysaattori. Tai sitten se on katumaasturi jossa on enemmän pakokaasupäästöjä.
Muutoinhan "huippu"autojen kuljettajatkin ovat vain ihmisiä, ja se "huippukin" on vaan ostettu kaupasta. Mikähän se huippuauto muuten on? Toyota Prius vaiko Lexus RX, eli uusinta hybriditekniikkaa? Ei se Audi tai BMW voi olla kun niiden maineet on pilattu liikenne-elvistelyllä. - jdjjgsjdgjg
Itellä on ainakin vanha kottero, tosin osamaksuaudien ratissa ilme muuttuu kun 900kg autoni lähtee 220hv:n voimin porskuttaan hienoista ja sporttisista autoista ohi.
Kerran uusi e sarjan mersu tuli kolmion takaa eteen ja tööttäsin. Siitä alkoikin mersumiehen huutelu ja kettuilu vanhasta romusta. Ei muutakun tekstarilla mersun tiedot selville, tuli hiljasta kun sanoin mersumiehelle "palaillaan asiaan kun mersun omistajatiedoissa ei lue enää santander rahoitus" - Vanhassa vara paremp
Mulla mittarissa jo 68 vuotta, ja ostin ensimmäisen autoni 18 vuotiaana. Nyt on vasta kolmas auto alla, ja kaikki edelliset autot ostettu uutena, eli kaikki ajettu kirjaimellisesti loppuun, keski-iäksi tulee 17 v. Kun seuraava auton osto tulee ajankohtaiseksi, niin ostan käytetyn joltain tutulta jonka vikahistorian tiedän. En pätkääkään luota nykyautojen elektroniikkaan, jatkuvia kalliita korjauksia, mitä vähemmän elektroniikkaa, sitä vähemmän ongelmia, eikä vähääkään hävetä ajaa vanhoilla toimivilla autoilla. Uusi auto ei ole rahasta kiinni, on vain typerää polttaa rahaa röystäilyyn.
- vanhapaska
Joillekkin auto on suurinpiirtein jumala ja jopa kanssaihmisiä arvotetaan sen mukaan, millaisen auton omistaa. Heille auton pitää olla uusi, hieno ja kallis, vaikka ei siihen olisi varaakaan. Kaikesta muusta sitten tingitään.
Eräskin keski-ikäinen työtuttu (palkka alle 3000) asuu ankeassa vuokrakerrostalossa, mutta auto on yli 50000 euron Volvo. Syö sitten ruokatunnilla voileipiä kun ei raski ruokalassa käydä. Suoraan sanoen sen verran erikoinen tyyppi, ettei tunnu juuri työpaikalla kavereitakaan olevan. Kerran satuin ohimennen kuulemaan, kun jollekkin sanoi: hah, tollasia halpoja romuja täys koko parkkipaikka. Ilmeisesti puheenaiheena se "maailman tärkein asia".
Mutta ihan sama, jokainen tyylillään. Ei kiinnosta pennin vertaa, mitä tuollaiset meikäläisenkin romusta ajattelee. Itse käytän ne vähäiset rahat, mitä tuollaisesta palkasta jää, mieluummin asumiseen ja muuhun elämisen laatuun kuin autoon. - en ole moista nähny
En ole moista huomannut, mut muutaman kerran olen niitä uudempia autoja katellut ja miettinyt ääneen. Et ajankohan mä tolla 20 vuoden päästä.
Jos autossasi tai ulkonäössäsi tai tyylissäsi on jotain joka on helppo huomata tai ehkä vähän liioittelet omassa mielessäsi niiden muiden reaktiota. Tässä on ilmeisesti sattunut samlle parkkipaikalle kaksi ihmistä, jotka muodostavat käsityksen omasta arvostaan autonsa kautta. On se uudella ajava kuski joka katsoo nenänvartta alaspäin, ja on se kohde, jota tämä hetkauttaa...
Oma autoni täyttää kohta seitsemän vuotta, eli on viel suhteellisen nuori yksilö. On vielä ns. kansanauto. Voi olla, että jonkun itsetuntoa hivelee nähdä tuo liikenteessä ja tietää, että alla on kalliimpi auto, tms. Ihan kiva hänelle. Ei ole minulta pois.- jghv
vanha nainen ja vanha auto!
- Nainen+ratti
Oikeestaan nuori nainen ja vanha auto. Voihan se olla, että joskus ovat muutakin katsoneet kun autoa. Olen kyllä itsekin sortunut katseleen hiukan uudempia autoja ja tuumailemaan itsekseni. Pidän kyllä yleensä vanhemmista muissakin asioissa kun autoissa.
- hienoa.
Nainen+ratti kirjoitti:
Oikeestaan nuori nainen ja vanha auto. Voihan se olla, että joskus ovat muutakin katsoneet kun autoa. Olen kyllä itsekin sortunut katseleen hiukan uudempia autoja ja tuumailemaan itsekseni. Pidän kyllä yleensä vanhemmista muissakin asioissa kun autoissa.
Hyvä että välit vanhempiin ovat kunnossa.
Minulle uusi auto on huoleton väline liikkua paikasta toiseen. Ymmärrän kyllä vanhoja autoja harrastaviakin. Varsinkin jos on ylimääräistä aikaa, niin niiden roplaaminen on varmasti ihan antoisaa. Onnistunut vian korjaaminen tuottaa mahdollisesti sellaisen hyvänolontunteen, josta uudella autolla ajavat jäävät paitsi.
Uusilla autoilla ajavia ei pidä katsoa kateellisena kieroon, koska se vanha sotaratsukin on ollut joskus ennen muinoin jonkun uutena ostama. - Kulkee vaan
hienoa. kirjoitti:
Hyvä että välit vanhempiin ovat kunnossa.
Minulle uusi auto on huoleton väline liikkua paikasta toiseen. Ymmärrän kyllä vanhoja autoja harrastaviakin. Varsinkin jos on ylimääräistä aikaa, niin niiden roplaaminen on varmasti ihan antoisaa. Onnistunut vian korjaaminen tuottaa mahdollisesti sellaisen hyvänolontunteen, josta uudella autolla ajavat jäävät paitsi.
Uusilla autoilla ajavia ei pidä katsoa kateellisena kieroon, koska se vanha sotaratsukin on ollut joskus ennen muinoin jonkun uutena ostama.Minulle se vanhempi auto on huoleton ja edullinen väline liikkua. Vikoja esiintyy harvemmin kuin uusissa autoissa määräaikais- ja takuuhuoltoja. Eikä kilometrikorvauksistakaan leijonanosa mene rahoitusyhtiölle.
- upeeta.
Kulkee vaan kirjoitti:
Minulle se vanhempi auto on huoleton ja edullinen väline liikkua. Vikoja esiintyy harvemmin kuin uusissa autoissa määräaikais- ja takuuhuoltoja. Eikä kilometrikorvauksistakaan leijonanosa mene rahoitusyhtiölle.
Mielenkiintoinen tuo teoriasi, jonka mukaan auton luotettavuus paranee sen vanhetessa.
Minulla on ollut tapana uusia auto kolmen vuoden välein. Kerran vuodessa tulee auto käytettyä merkkihuollossa. Vanhaankin autoon luulisi kannattavan tehdä huolto- ja korjaustoimenpiteitä vähintään kerran vuodessa.
Sinänsä turhaa maksaa noista huolloista, koska uusi auto kestää varmasti sen kolme vuotta huoltamatta. Vahinko lähtee sen jälkeen kiertämään. Merkkiliikkeet vaan hyvittävät vaihdossa huomattavasti paremmin heillä huollatetuista autoista, joten sama ne huollot on teettää. 200-300 euroa vuodessa on pieni kustannuserä kokonaiskuluissa. Ja on siellä huollossa joskus päivitetty moottorinohjaussoftaa, joka jäisi nyrkkipajoilta ja diy-korjaajalta tekemättä.
Kilometrikorvauksista en tiedä, koska en tulotasoni vuoksi sellaisia luultavasti saa. - jokumuu.
upeeta. kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo teoriasi, jonka mukaan auton luotettavuus paranee sen vanhetessa.
Minulla on ollut tapana uusia auto kolmen vuoden välein. Kerran vuodessa tulee auto käytettyä merkkihuollossa. Vanhaankin autoon luulisi kannattavan tehdä huolto- ja korjaustoimenpiteitä vähintään kerran vuodessa.
Sinänsä turhaa maksaa noista huolloista, koska uusi auto kestää varmasti sen kolme vuotta huoltamatta. Vahinko lähtee sen jälkeen kiertämään. Merkkiliikkeet vaan hyvittävät vaihdossa huomattavasti paremmin heillä huollatetuista autoista, joten sama ne huollot on teettää. 200-300 euroa vuodessa on pieni kustannuserä kokonaiskuluissa. Ja on siellä huollossa joskus päivitetty moottorinohjaussoftaa, joka jäisi nyrkkipajoilta ja diy-korjaajalta tekemättä.
Kilometrikorvauksista en tiedä, koska en tulotasoni vuoksi sellaisia luultavasti saa."Kilometrikorvauksista en tiedä, koska en tulotasoni vuoksi sellaisia luultavasti saa."
Mielenkiintoista. Minkäslaisessa työsopparissa kilometrikorvauksia ei makseta? - se edellinen
jokumuu. kirjoitti:
"Kilometrikorvauksista en tiedä, koska en tulotasoni vuoksi sellaisia luultavasti saa."
Mielenkiintoista. Minkäslaisessa työsopparissa kilometrikorvauksia ei makseta?Olen töissä, saan palkkaa. En tietenkään voi saada työttömyys-, asumistuki- ja vastaavia palkansaajien veroilla maksettavia korvauksia. Ehkä jollain rahtausalalla palkka voidaan maksaa kilometrien perusteella, mutta oma alani ei liity siihen mitenkään.
- jokumuu.
se edellinen kirjoitti:
Olen töissä, saan palkkaa. En tietenkään voi saada työttömyys-, asumistuki- ja vastaavia palkansaajien veroilla maksettavia korvauksia. Ehkä jollain rahtausalalla palkka voidaan maksaa kilometrien perusteella, mutta oma alani ei liity siihen mitenkään.
Minäkin olen töissä ja saan palkkaa ja kilometrikorvauksiakin, niin saa käsittääkseni myös pomoni ja hänen pomonsa. Näistä kukaan kun ei satu ajamaan työsuhdeautolla, eikä kyllä toisaalta hoida rahtiliikennettäkään.
Mikä mahtaa mielestäsi olla se tulotaso jolla kilometrikorvauksia ei enää makseta? Viisi tonnia kuussa ei ainakaan riitä. upeeta. kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo teoriasi, jonka mukaan auton luotettavuus paranee sen vanhetessa.
Minulla on ollut tapana uusia auto kolmen vuoden välein. Kerran vuodessa tulee auto käytettyä merkkihuollossa. Vanhaankin autoon luulisi kannattavan tehdä huolto- ja korjaustoimenpiteitä vähintään kerran vuodessa.
Sinänsä turhaa maksaa noista huolloista, koska uusi auto kestää varmasti sen kolme vuotta huoltamatta. Vahinko lähtee sen jälkeen kiertämään. Merkkiliikkeet vaan hyvittävät vaihdossa huomattavasti paremmin heillä huollatetuista autoista, joten sama ne huollot on teettää. 200-300 euroa vuodessa on pieni kustannuserä kokonaiskuluissa. Ja on siellä huollossa joskus päivitetty moottorinohjaussoftaa, joka jäisi nyrkkipajoilta ja diy-korjaajalta tekemättä.
Kilometrikorvauksista en tiedä, koska en tulotasoni vuoksi sellaisia luultavasti saa.> Kilometrikorvauksista en tiedä, koska en
> tulotasoni vuoksi sellaisia luultavasti saa.
Jos ajat omalla autollasi työajoa, niin etköhän sinä saisi. Sitä en sitten tiedä, miten esim. vapaa autoetu tuohon vaikuttaisi... Tulotaso ei siihen vaikuta.
Kannattaa muuten ottaa. Ovat verottomia, eli about ainut tapa kovan tulotason työmyyrälle tienata vähän ekstraa (toinen on päivärahat, joilla tienaa kohtalaisesti jos ei intoudu ryyppäämään).- Autoedun uhri
The_Rat kirjoitti:
> Kilometrikorvauksista en tiedä, koska en
> tulotasoni vuoksi sellaisia luultavasti saa.
Jos ajat omalla autollasi työajoa, niin etköhän sinä saisi. Sitä en sitten tiedä, miten esim. vapaa autoetu tuohon vaikuttaisi... Tulotaso ei siihen vaikuta.
Kannattaa muuten ottaa. Ovat verottomia, eli about ainut tapa kovan tulotason työmyyrälle tienata vähän ekstraa (toinen on päivärahat, joilla tienaa kohtalaisesti jos ei intoudu ryyppäämään).Vapaan autoedun nauttija ei saa km-korvauksia, koska hänelle ei aiheudu työajoista kustannuksia. Työnantajahan maksaa auton ja sen käyttökulut.
- Kulkee vaan
upeeta. kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo teoriasi, jonka mukaan auton luotettavuus paranee sen vanhetessa.
Minulla on ollut tapana uusia auto kolmen vuoden välein. Kerran vuodessa tulee auto käytettyä merkkihuollossa. Vanhaankin autoon luulisi kannattavan tehdä huolto- ja korjaustoimenpiteitä vähintään kerran vuodessa.
Sinänsä turhaa maksaa noista huolloista, koska uusi auto kestää varmasti sen kolme vuotta huoltamatta. Vahinko lähtee sen jälkeen kiertämään. Merkkiliikkeet vaan hyvittävät vaihdossa huomattavasti paremmin heillä huollatetuista autoista, joten sama ne huollot on teettää. 200-300 euroa vuodessa on pieni kustannuserä kokonaiskuluissa. Ja on siellä huollossa joskus päivitetty moottorinohjaussoftaa, joka jäisi nyrkkipajoilta ja diy-korjaajalta tekemättä.
Kilometrikorvauksista en tiedä, koska en tulotasoni vuoksi sellaisia luultavasti saa."Mielenkiintoinen tuo teoriasi, jonka mukaan auton luotettavuus paranee sen vanhetessa."
Kuka tässä niin sanoi? Korjaamokäyntejä kyllä saattaa olla vähemmän. Sitä uutta kun pitää käyttää ohjelman mukaisissa huolloissa jotta takuu pysyy voimassa. Lisäksi takuuhuollot ja takaisinkutsut, joita nykyisin tuntuu olevan varsin paljon. Kymmenen vuotta ajetussa autossa ei ole lastentauteja. - 6+16
Nainen+ratti kirjoitti:
Oikeestaan nuori nainen ja vanha auto. Voihan se olla, että joskus ovat muutakin katsoneet kun autoa. Olen kyllä itsekin sortunut katseleen hiukan uudempia autoja ja tuumailemaan itsekseni. Pidän kyllä yleensä vanhemmista muissakin asioissa kun autoissa.
Ne saattaakin katsella sun seksikästä peppua, eikä autoa niinkään.
- karvanaama.
Mulla on kolme autoa: Lada 2107 1600SL -88, Lada Samara 1500i sedan -97 ja Volvo 242 turbo -83.
Muuten en ole huomannut mitään katseita(sama se mulle miten kukakin katsoo), mutta Volvolla kun erehtyy liian vauhdikkaasti ohittamaan uudehkon Skodan, niin alkaa komea valoshow.- vanha reemium
Onnittelut valinnoista. Kanttilada on lämmin ja muutenkin erinomainen talviauto.
Volvolla taas on mukavaa lennätellä pienessä sladissa. No, samarasta en piittaa.
Skodamiehillä taas ei ole lainkaan huumorintajua, mutta alemmuskompleksia löytyy senkin senkin edestä - karvanaama.
vanha reemium kirjoitti:
Onnittelut valinnoista. Kanttilada on lämmin ja muutenkin erinomainen talviauto.
Volvolla taas on mukavaa lennätellä pienessä sladissa. No, samarasta en piittaa.
Skodamiehillä taas ei ole lainkaan huumorintajua, mutta alemmuskompleksia löytyy senkin senkin edestäKiitokset onnittelusta!
Tolla Samaralla raskii kurvailla kelillä kuin kelillä, siksi tykkään ja on se ollut suht viaton.
- arkiautoilija vanhal
Pari kertaa on käynyt Suomen kylmässä talvessa, että naapurin uusi diesel-VW Passat ei ole käyntiin lähtenyt omalla akullaan eikä kenenkään muunkaan akulla (apuvirtaa kun ei saa antaa). Omistaja valitellut, että auto liian lyhyen aikaa ollut lohkolämmittimessä. Pakkasta ollut aina 25-30 astetta. Itse ajoin tuohon aikaan -80 Opel Kadettilla, jossa oli työntötankomoottori (suunnittelu 50-luvun peruja). Puoli tuntia lämmityksessä, ryyppy päälle ja kone on lähtenyt käymään lähes välittömästi. Kerran vein naapurini töihin Kadettilla. Emme autoista puhuneet sillä matkalla.
- Retkuilija
1,2 C kadetti ei lämmitystä tarvinnut. Aina lähti käymään, oli pakkasta miten helvetisti tahansa.
- arkiautoilija vanhal
Retkuilija kirjoitti:
1,2 C kadetti ei lämmitystä tarvinnut. Aina lähti käymään, oli pakkasta miten helvetisti tahansa.
Sama 12N-moottori on tuossa D-Kadettissakin. Hyvä kone! Öljyt ja suodattimet pitää hyvässä kunnossa ja kaasarin säädöissään niin sillä ajelee ilokseen.
- Retkuilija
arkiautoilija vanhal kirjoitti:
Sama 12N-moottori on tuossa D-Kadettissakin. Hyvä kone! Öljyt ja suodattimet pitää hyvässä kunnossa ja kaasarin säädöissään niin sillä ajelee ilokseen.
Niin oli. Oljyä vuosi joka tiivisteestä mutta ikiliikkuja oli!
- arkiautoilija vanhal
Retkuilija kirjoitti:
Niin oli. Oljyä vuosi joka tiivisteestä mutta ikiliikkuja oli!
Kai se vuotaakin jos ei 30 vuoteen ole tiivisteitä koneeseen vaihtanut. Vaikka vanha kone onkin, on siitä pidettävä huolta. Tuossa em. Kadettissani oli kone hyväkuntoinen, edellinen omistaja oli siihen pienen "rebuild"-remontin tehnyt (tiivistesarja, nokka-akselin ketju, venttiilit, nesteet yms.). Homma ei paljoa maksa ja on mukava itsekin tallissa rakentaa. Loppuivat vuodot ja siniset pakokaasut siihen pisteeseen. Jos tykkää ajella vuotavalla moottorilla, mikäs siinä. Itse kuitenkin pidän siitä, että moottori on siinä tilassa missä sen tulee käyttöä ajatellen ollakin.
- 20938tu0943u90hgjtei
onko ne huippu uuden auton kuskit olleet naisia vai miehiä? Olen itse mies enkä mielestäni katso vanhoja autoja tai niiden omistajia pitkin nenänvartta, ainakaan nuoria naisia. Siistiä vanhaa autoa saattaa tulla katsottua ihan mielenkiinnolla, rotteloa ei viitsi paljoa katsoakaan.
Jos taas nyrpeä katselija on nainen, siitä en tiedä sanoa, se lienee naisten välisiä juttuja ja siitä lienee miehen viisainta pysytellä mahdollisimman kaukana :P - viherkommari
1. Vielä on jäänyt avoimeksi mikä on huippuauto, ja mikä on se vanha auto.
2. Ja miksi se toisen autoilijan mielipide koettiin tärkeäksi. Oliko ns. kipinää kuljettajien välillä?
Minun autoni on punainen, ja valmistajan merkki on aliarvostettu. Itse pidän siitä todella paljon, ja se riittää minulle. - Arrakis
En oikeastaan itse ole huomannut tälläistä käytöstä elävässä elämässä, mutta nettipalstoilla kyllä useinkin törmää elvistelyihin että alla pitää olla mahdollisimman uusi ja kallis menopeli ja mieluummin saksalainen Bemari tai Mersu. Samaan törmäät kun luet autolehtiä tai katselet jotain auto-ohjelmaa. Tiettyihin merkkeihin suhtaudutaan selvästi halveksuen, tosin tälläiset lehdet ja ohjelmat ovatkin yleensä lähinnä mainoksia. Suomessahan autot tieliikenteessä ylipäätään ovat aika vanhoja.
Oikeastaan tämä on aika älytön juttu. Jos ajat hienolla kalliilla autolla, olet rikas, mutta asia voi olla toisinkin päin: miksi uhrata autoon 50 000 euroa kun se kuitenkin kestää suunnilleen sen saman 15-vuotta ja sitten se kärrätään joka tapauksessa hajottamoon. Kyse on siis pitkälti siitä miten paljon autoilusta haluaa maksaa. Sekin on ihan totta, että jotkut uudet autot ovat ihan kamalan näköisiä.
Itse ajelen n. 10 vuotta vanhalla volvolla ja olen ihan tyytyväinen ollut.- Minä olen
Minä olen useammankin kerran katsonut kaupan parkkipaikalla viereisen auton kuljettajaa pitkin nenänvartta ja joskus olen joutunut jopa avaamaan sana-arkkuni.
Viereisen auton iällä tai kunnolla ei suoranaisesti ole asian kanssa mitään tekemistä, vaan se johtuu lähinnä kuljettajan toimintatavoista.
Usein se vaan valitettavasti sattuu olemaan nuorehko nainen vanhalla autolla, joka ei kunnioita toisten omaisuutta. Esimerkiksi niin, että nuoren naisen rakkaat lapsukaiset koputtelevat autoani muovilapiolla ja kun siitä ystävällisesti huomauttaa, niin alkaa aina se sama kitinä, että meidän lapsen saa tehdä mitä haluaa ja meillä on vakuutukset jos jotain vahinkoja syyntyy. - nh uhg
Minä olen kirjoitti:
Minä olen useammankin kerran katsonut kaupan parkkipaikalla viereisen auton kuljettajaa pitkin nenänvartta ja joskus olen joutunut jopa avaamaan sana-arkkuni.
Viereisen auton iällä tai kunnolla ei suoranaisesti ole asian kanssa mitään tekemistä, vaan se johtuu lähinnä kuljettajan toimintatavoista.
Usein se vaan valitettavasti sattuu olemaan nuorehko nainen vanhalla autolla, joka ei kunnioita toisten omaisuutta. Esimerkiksi niin, että nuoren naisen rakkaat lapsukaiset koputtelevat autoani muovilapiolla ja kun siitä ystävällisesti huomauttaa, niin alkaa aina se sama kitinä, että meidän lapsen saa tehdä mitä haluaa ja meillä on vakuutukset jos jotain vahinkoja syyntyy.Sama vika, ja niitä nenänvartta pitkin katsottavia riittää. Tosin ei ne kaikki ole nuoria naisia vanhoilla autoilla. Milloin kopsutellaan ovella auton kylkeä, milloin kauppakasseilla ja milloin parkkeerataan liian lähelle. Paras tapaus oli se kun olin juuri nousemassa autosta kun viereiseen vinopysäköintiruutuun miten sattuu ajanut rouva oli jo poistunut kauppaan, ennenkuin edes huomasin tilanteen. En nimittäin saanut enää ovea kiinni, kun rouvan auton keula oli edessä,
- vm. 2004:sella ajava
Kaverilla on 2 omakotitaloa, yksi rivari (vuokrattu) ja kesämökki. Kaikki maksettu ja auto on vanha riisikuppi (-93), johon on jo helmatkin pitänyt uusia. Uuden auton saa kaupasta heti halutessaan, muttei halua, kun vanhallakin vielä pääsee.
Ite en välttämättä kehtais moisella ajaa, kyllä auto pitää olla tältä vuosituhannelta jo pelkästään turvallisuuden takia. Mutta edullisia vähän käytettyjä on kaupat pullollaan. Jos ihan uuden ostaisin, pitäis oikeasti olla rahaa tilillä, koska uudella autolla on kalleimmat kustannukset kilsaa kohden. - onnellinen perhe
Suora vastaus.
Kannattaa ajatella, että se viereentuleva ajaja pelkää iho kananlihalla, että ei ehdi tai kykene koskaa maksaan sitä omaa autoaan, joka on vain kuori ylivelkaantumista.... Onnellinen on se, joka rehellisesti on varaton - johkko
ihtellä on 79 c-kadetti eka auto ostin viidellä sadalla eurolla ja tein siittä niin sanotusti omanlaisen kulkineen rahaa on uponnut jotain 3-4tonnia ja muutamia päänahkoja siinnä koelaudalla on eli on monta pappa betalar autoa päihittänyt
ja mummot ja papat nostelee välistä kättä kun tunnistaa vanhan auton ihte ei ainakaan hävetä mielummin ajan vanhalla jota voi ite korjata rahaa säästämällä kun taas vertaa merkkikorjaamon hintoja.... - Nainen+ratti
Mulla ei ole lapioita autossa, mutta oon kerran menny hiplaamaan väärän auton lukkoa avaimilla kun oli lähes identtinen malli parkkeerattu viereen. Jotkut naiset jotka ajavat uusilla hienoilla autoilla ajavatkin vaan miehensä omistamalla autolla. Mun alla on ainakin auto jonka huolloista oon aina itse huolehtinut ja pienet öljyn/nesteiden lisäykset voin tehdä itsekin. Ihmisistä muodostetaan mielipiteitä senkin perusteella missä asuvat, mutta auton perusteella jos halveksitaan niin se on tyhmää.
- miesjaratti
Onkohan Sinulla kaikki kamarit lämpöisinä, kaikki muumit laaksossa tai vintissä joka huoneessa valo? Enpä ole koskaan moista huomannut kaupan parkkipaikoilla enkä missään muuallakaan tuollaista käytöstä , jos tuollaista on havaittavissa, eipä voisi tuollainen ketään täysipäistä häiritä. .Olisiko syynä mahdollisesti Sinun oma alemmuudentuntosi jos tuollaista olet kuvitellut näkeväsi?
VÄITÄN että jokainen kauppaan tuleva täysijärkinen tulee sinne vain ostoksille, toisten asiakkaiden ajoneuvot eivät voisi vähempää kiinnostaa!- Nainen+ratti
No mulla on pieni kämppä jossa palaa kynttilä tällä hetkellä ja tietty asun Lidlin vieressä. Sieltä löytyy välillä kivoja halpoja juttuja autoon. Ei minua asia häiritsekään, mietimpähän vain.
- Mitäs noista..
Ei voi yleistää ! Eikpä juuri kiinnosta millä muut ajavat eikä auton ikä kerro varallisuudestakaan.
- todennäköisyys
Epäsuorasti auton ikä kertoo kuitenkin omistajastaan jotain. Kuten mainittu, niin köyhä ei voi ajaa uudella autolla, mutta rikas voi. Sen sijaan köyhällä ja rikkaalla voi olla vanha auto. Mutta köyhällä on 100%:lla varmuudella vanha auto.
Vanhalla autolla ajaa siis joko köyhä tai sitten uskovainen rikas, joka uskoo kuoleman jälkeiseen elämään paratiisissa. Heidän mielestään on parempi kiduttaa itseään ja olla nauttimatta elämästä, koska säästyneillä rahoilla on mukavampi rellestää tuonpuoleisessa. todennäköisyys kirjoitti:
Epäsuorasti auton ikä kertoo kuitenkin omistajastaan jotain. Kuten mainittu, niin köyhä ei voi ajaa uudella autolla, mutta rikas voi. Sen sijaan köyhällä ja rikkaalla voi olla vanha auto. Mutta köyhällä on 100%:lla varmuudella vanha auto.
Vanhalla autolla ajaa siis joko köyhä tai sitten uskovainen rikas, joka uskoo kuoleman jälkeiseen elämään paratiisissa. Heidän mielestään on parempi kiduttaa itseään ja olla nauttimatta elämästä, koska säästyneillä rahoilla on mukavampi rellestää tuonpuoleisessa.Miten elämästä nauttiminen ja uusi auto toisiinsa liittyvät?
- ehkäpä..
Suomessa on kaikista eniten yli 15-vuotiaita autoja kuin missään muualla ainakaan Pohjoismaissa. Mistä lienee johtuu? Johtuuko se kansan köyhyydestä, vai siitä että ei vain viitsitä ostaa uutta? Meillä on Suomessa ns. korjauskulttuuri, toisin kuin esim. jenkkilässä. Jos auto menee rikki, se korjataan vaikka saattaisi maksaa vähän enemmän. Sitten sillä samalla autolla voidaan ajella taas muutama vuosikymmen lisää, eikä uutta TARVITSE ostaa vaikka voisikin. Tämä on lähinnä kulttuurinen juttu, suomalaiset ovat luonnostaan aika pihiä kansaa ja mielummin huolehdimme omaisuudestamme kuin vaihdamme sitä suinpäin uuteen. Uuden auton hinta tippuu usealla tuhannella siinä vaiheessa kun se liikkeestä poistuu, joten MIKSI ostaa UUTTA kun se on kuitenkin KOHTA samanhintainen kuin tämä vanhakin. :)
tv. 1995 BMW:n omistava.- 151414
Autovero sen tekee, että uudet maksavat niin paljon että vanhaa kannattaa vielä korjata. Mikään kansanluonne se ei ole. Verotuksellisten olosuhteiden pakosta Suomessa on pakko tekohengittää vanhojakin autoja, koska uudempiin ei ole rahaa.
- 151414
151414 kirjoitti:
Autovero sen tekee, että uudet maksavat niin paljon että vanhaa kannattaa vielä korjata. Mikään kansanluonne se ei ole. Verotuksellisten olosuhteiden pakosta Suomessa on pakko tekohengittää vanhojakin autoja, koska uudempiin ei ole rahaa.
Sanotaan nyt vielä, että EU-maista Suomi on Tanskan lisäksi ainut jossa on autovero. Ei tarvitse olla viisas tajutakseen syyn miksi meillä on myös EU-maiden vanhin autokanta.
Minä en haluaisi ajaa autolla, jonka tekniikasta en ymmärrä mitään, vaikka rahaakin olisi. Ja nykyautothan ovat monimutkaisia. Minusta siinä tulee liian avuttomaksi jos sellaisella vehkeellä joutuisi ajamaan, jota ei osaa korjata.
Jos olisi pakko ajaa uudella, olisi minun varmaan silloin ajettava mönkijällä.
Nykyautoja en haluaisi, koska niiden tekniikka on niin ihmeellistä ja niissä on sellaisia varusteita, joiden käyttöä en tajuaisi ollenkaan.- Mutu ei ole faktaa
151414 kirjoitti:
Sanotaan nyt vielä, että EU-maista Suomi on Tanskan lisäksi ainut jossa on autovero. Ei tarvitse olla viisas tajutakseen syyn miksi meillä on myös EU-maiden vanhin autokanta.
Portugalissa on myös autovero. Autot maksavat suunnilleen saman kuin meillä.
- viherkommari
Mutu ei ole faktaa kirjoitti:
Portugalissa on myös autovero. Autot maksavat suunnilleen saman kuin meillä.
Hyvä!
Renault Megane farmari 130 hv 1,4 turbo Dynamique on 1300 euroa halvempi Suomessa (22 625 e) kuin Portugalissa (23 900 e).
- kats.ins.
Vanhojen autojen rekisteriotteessa omistajan paikalla lukee yleensä sen henkilön nimi, joka sillä yleensä ajelee. Eli se on oma ja maksettu.
Näiden uusien autojen rekisteriotteessa yleensä lukee omistajan kohdalla jonkin rahoitusyhtiön nimi, ja vasta haltijan kohdalta löytyy sen nimi, joka yleensä sillä ajelee. Eli ne eivät yleensä ole omia, vaan "änkyttämällä" (=osamaksulla) ostettuja.
Turha siis elvistellä. - huvittunut.
juu itse joskus katson vanhoja autoja kun kiinnostaa miten se vanha 80 luvun romu pölläyttää sitä sinistä savuoa ja kone huutaa ja kilisee uudesta 95 bensasta ! tai miten omistaja paiskoo vanhan auton ovia että alareuna ovesta repsottaa , tai kun liikentees meinaa tukehtua tollasen romun pakokaasuun
- Exxon Valdez
70-luvun sakemannien luksusAUTO on käytössä kesät ja talvet.AUTOLLA on 32 vuotta jo ikääkin,ei roiku ovet tai helmat.Maalipintakin on kuosissaan.
Montakohan nykypäivän kotteroa on enään liikenteessä tuon mun AUTON ikäisenä??
Pellit on paksut ja puskurit ovat täyttä terästä,pitäskö tulla tuuppasemaan hieman riisipussejanne?En ainakaan jää toiseksi.... - ahdinmääräätahdin.
Kyllä makiasti jää uudet muovikinnerit, kun kromipuskurisella -84 323 2,5 e30 turbo bemarilla nykäsee edelle. Autollahan ei ajeta kuin kesällä, vaikka on lukkoperä niin silti liikaa voimaa korin keveyteen nähden olisi talvi olosuhteessa.
- jgoiegriojbitornjior
Itse jos vanhemman auton ottaisin niin -84 323 kelpaisi mutta Mazdana, luotettavampaa tekniikkaa tuskin on olemassakaan. Valitettavan moni näistä on jo ruosteen takia poistunut kierrätykseen.
Pidän noista 80-luvun Mazdojen ulkonäöstä, aikansa parhaimman näköisiä autoja mielestäni. - viherkommari
Totta. Kun muut ajavat tasavauhtia vakionopeudensäätimellä niin helposti bemari nykäisee sellaisen edelle. Mahtavaa, voitit "kilpailun" nimeltä "kuka ehtii ekana töihin" tai "kuka ehtii ekana kauppaan". Palkintona on .... niin mikä?
- Retkuilija
jgoiegriojbitornjior kirjoitti:
Itse jos vanhemman auton ottaisin niin -84 323 kelpaisi mutta Mazdana, luotettavampaa tekniikkaa tuskin on olemassakaan. Valitettavan moni näistä on jo ruosteen takia poistunut kierrätykseen.
Pidän noista 80-luvun Mazdojen ulkonäöstä, aikansa parhaimman näköisiä autoja mielestäni.Minä en mazdaa huolisi edes ilmaiseksi. Niin saatanan epäluotettava ruostepommi!
- vanhussss
itse ajelen 60 luvun autolla ympäri vuoden ja katson lähinnä sääliä tuntien tuulipukukansaa uusissa velkavolvoissaan sieltä uudesta pommista tullaan niin rehvakkaan oloisena ulos mutta kun katsoo ympärilleen niin parkkipaikka on täynnä vastaavia kiuluja. ikinää en uutta kertakäyttökikkaretta hommais vaikka varaa olisi. ne vaan on niin persoonattomia muovikiuluja jokainen ja ekoteosta ei todellakaan voida uuden auton kohdalla puhua vaikka moni uuden kipon ostaja niin luulee tekevänsä...
- Perimmäinen syy
======================
Suomalaiset halveksii vanhoilla autoilla ajavia
Tilaa palstan RSS-syöte
Aloita uusi keskustelu
Poista kirosanafiltteri käytöstä
Nainen ratti3.12.2011 09:580
Miksihän näin? Kaupan parkkipaikalla kun menee omaan "vanhahkoon" autoon niin viereisen huippu uuden auton kuski katsoo pitkin nenänvartta.
=====================
Aloittaja: Jos et ole vielä huomannut, valistan sinua:
Suomalaiset ovat kateellisia, ilkeitä, pikkusieluisia, juntteja ja tyhmiä. Ja erittäin pahansuopia!
Siinä syy tuollaiseen käytökseen.
Käy vertailun vuoksi vaikkapa Ruotsissa ja Saksassa lomailemassa, tulet takaisin hyvällä mielellä, kun olet tavannut ystävällisiä ja kohteliaita ihmisiä! - teetee
Huvittaa kun uusia tai uudehkoja autoja osamaksulla ostavia "köyhiksi"sanotaan.Kyllä siinä tiettyä varallisuutta tarvitaan että ne maksuerät tulee maksettua,ei siihen kaikista ole.Itse ajelen 10 vuotta vanhalla,mutta vaihdan kyllä uuteen jos joskus on varaa
- Retkuilija
Näytti joku liikkuvan -67 mallisella Coronalla. Pipo piti ottaa päästä.
- Anonyymi
Vanhaa ketjuu eksyin lukemaan. Ajelen ylpeänä 55v vanhalla Datsun 1000 DeLuxella. Toinen auto vuoden vanha. Mieluummin tuolla vanhalla ajelen mutta vain kesäisin. Uudet autot eivät ole ajokuntoisia 55 vuoden päästä. Se on fakta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhaa ketjuu eksyin lukemaan. Ajelen ylpeänä 55v vanhalla Datsun 1000 DeLuxella. Toinen auto vuoden vanha. Mieluummin tuolla vanhalla ajelen mutta vain kesäisin. Uudet autot eivät ole ajokuntoisia 55 vuoden päästä. Se on fakta.
Noita vanhoja autojahan on mukava nähdä tien päällä tai parkissa, vaikkei olisi priimakunnossakaan. Jopa vanhat Ladat vaihtelua, vaikkeen venäläisiä ole koskaan arvostanut ja koko ajan yhä vähemmän.
Kaikki eivät välttämättä tykkää kun saavat paljon huomiota ja myönteinen huomiokin voi tuntua pilkalta.
- Anonyymi
Heheheee... Aloittajan pääkopassa sitä halveksuntaa tapahtuu ja kuvittelee sitten asian olevan jotenkin yleistä.
- Anonyymi
Asia juuri päinvastoin kuin kettutyttö- aloittaja sanoo.
Pohjoismaiden ylivoimaisesti köyhin kansa = suomalaiset.
Virokin ajaa meistä kohta ohi
ellei jo ajanut.
Velkaa on
kiitos sdp- sanna- Anonyymi
Kiitä myös kepulit, paskakokkareet, persut...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1112862Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222344Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631081966- 1141640
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701355Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2871181- 711034
- 801034
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2461003