Ajelin tänään liikenneratsiaan ja ystävällinen poliisi huomautti minulle, että autossani on vielä kesärenkaat, vaikka lain mukaan autossani olisi pitänyt olla talvirenkaat jo monta päivää sitten.
Selvisin rikoksestani huomautuksella, mutta jäin ihmettelemään asiaa koko päiväksi. Olen aina vaihtanut talvirenkaat ku ensilumi sataa, jolloin talvirenkaita mielestäni voi alkaa käyttämään. Mielestäni ei ole järkevää ajaa parikin kuukautta kuivalla kelillä nastarenkailla.
Jos nastarenkaat vaihdetaan alle jo alkusyksystä niin eikö tämä ole turvallisuusriski? Pitääkö nastarengas muka paremmin kesäkelillä kui kesärengas? Eikö siinä tapauksessa olisi turvallisinta ajaa kesät talvet nastarenkailla.
Yhtä kaikki viis veisaan poliisin kehoituksesta ja vaihdan talvirenkaat sitten vasta kun lumi tulee.
Öö talvirengaspakko?
93
2219
Vastaukset
- 10+16
Taidat olla vähän yksinkertainen?
Ei yöpakkasilla ja lumella tarvitse olla mitään tekemistä keskenään. Liukasta voi olla jo silloin kun on pakkasta. Eikä joulukuun alku ole alkusyksyä. Se on alkutalvea.- autoileva nainen
ÖÖ miten niin yksinkertainen? Ensinnäkään täälläpäin ei ole ollut vielä ensimmäistäkään yöpakkasta.
Toisekseen vaikka olisikin yöpakkasta niin nastarenkaassa ei ole parempaa pitoa kuin kesärenkaassa kuivalla asfaltilla olipa pakkasta tai ei.
Taidat oikeasti olla vähän yksinkertainen. - urpo!
autoileva nainen kirjoitti:
ÖÖ miten niin yksinkertainen? Ensinnäkään täälläpäin ei ole ollut vielä ensimmäistäkään yöpakkasta.
Toisekseen vaikka olisikin yöpakkasta niin nastarenkaassa ei ole parempaa pitoa kuin kesärenkaassa kuivalla asfaltilla olipa pakkasta tai ei.
Taidat oikeasti olla vähän yksinkertainen.Jos asut Suomessa, niin tien pinta on ollut miinuksella jo joka puolella Suomea.
- niinmistäolikyse
autoileva nainen kirjoitti:
ÖÖ miten niin yksinkertainen? Ensinnäkään täälläpäin ei ole ollut vielä ensimmäistäkään yöpakkasta.
Toisekseen vaikka olisikin yöpakkasta niin nastarenkaassa ei ole parempaa pitoa kuin kesärenkaassa kuivalla asfaltilla olipa pakkasta tai ei.
Taidat oikeasti olla vähän yksinkertainen.Kun asia loppuu, toisen kirjoittajan arvostelu on hyvä tapa vetää huomio muualle...
Asetus Ajoneuvojen käytöstä tiellä 16§2:
"Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm."
Epäselvää? - wheelsonroad
niinmistäolikyse kirjoitti:
Kun asia loppuu, toisen kirjoittajan arvostelu on hyvä tapa vetää huomio muualle...
Asetus Ajoneuvojen käytöstä tiellä 16§2:
"Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm."
Epäselvää?Niimpä-Nii, ja nääki asiat kerrottiin ja opittiin jo autokoulussa. Ainii, mut jotkuhan on saanuki sen kortin jostain kindermunasta, nii ei ne tiiä mitää näistä yleisistä säädöksistä ja laeista. -.-
- 6u8odrtytk
urpo! kirjoitti:
Jos asut Suomessa, niin tien pinta on ollut miinuksella jo joka puolella Suomea.
minäkin vaihdoin eilen uudet nastapyörät alle ja se oli hyvä ajoitus.plussaa piti olla tänä aamuna,vaan olikin -6,8 kylmän puolella
- Anonyymi
wheelsonroad kirjoitti:
Niimpä-Nii, ja nääki asiat kerrottiin ja opittiin jo autokoulussa. Ainii, mut jotkuhan on saanuki sen kortin jostain kindermunasta, nii ei ne tiiä mitää näistä yleisistä säädöksistä ja laeista. -.-
ite oon laittanna kesät eteen ja talvet takke
voi sitte poliisi valita kummat kelpoo
ei niitä renkaita joka vuos jaksa vaihtaa
rekatki ajeloo kesät talvet kesäsillä
tuvan asukki
- 2+12
ÖÖÖÖÖÖ
sellaista elämä on, kerää huomautuksia koko sarja - kitkathuonoja
Kannattaa huomioida tuokin että kitkarenkailla ei saa ajaa kuin määrätyllä ajalla, nastoilla saa ajaa vaikka ympäri vuoden kelistä riippuen.
- päinvastainen
Eiköhän tuo asia ole päinvastoin!
- lakimääräänäin
Ei laki sanoo noin ja ihmeteltiin aikoinaan kavereiden kanssa, tuo on laki.
- NoSe
Nastarenkaat ovat kesäaikaan kielletty, kitkat ei. Ottakaa selvää asioista.
- Kiva kun on nastaa!
Voi sinua palstan toista kitkapelleä....
Etkö todellakaan tajua että tuollaiset säälittävät läpinäkyvät kyhäelmäsi eivät mene läpi yhä edelleenkään muille kuin niille sinun toisille nimimerkeillesi ja sille palstan toiselle kitkapellelle?
Yritä uskoa että vaikka itse olet yksinkertaisuuden ruumiillistuma niin sitä eivät todellakaan ole muut kuin se kaverisi palstan toinen kitkapelle ja teidän kirjoittamanne muut nimimerkit....- webastoo
Voi sinua nastapelleä en voi muuta sanoa, pysyisit hiljaa, kun ei edes kitkoista ollut puhetta varsinaisesti
- Yksinkertaiselle
Lumettomassa Urjalassa oli joku yrittänyt soveltaa omia talvirengasääntöjään. Liekö sukua aloittajalle.
- LePoVain
Talvirenkailla saa ajaa myös kesällä, mutta ei nastarenkailla. Siis, nastat pitää nyppiä hitoille, niin sen jälkeen niitä voi käyttää myös kesäaikaan.
Menikö liian vaikeeks?
- nastatalla
No mutta jos renkaista nypitään nastat pois niin ne ei ole enää talvirenkaat... oikeissa talvirenkaissa on nastat! ;)
- dsgsgt
Eieieieieieiei Talvirengas on rengas jonka valmistaja ilmoittaa olevan talvirengas. Edes M S merkintä ei ole ratkaiseva
- tajuutko nyt?
Ensilumen sataminen ei tarkoita sitä, etteikö voi olla liukasta. Ainakin täällä Helsingissä on ollut parina aamuna marras-joulukuun vaiheessa aikaisin aamulla jäätä, kun edellisenä päivänä satanut vesi on jäätynyt. Voi myös olla alijäätynyttä vettä tien pinnalla, vaikka ilmassa lämpömittari näyttäisi plussaa. Tien pinnan lämpötila ja ilman lämpötila ovat eri asioita. Samoin kaikki ne, jotka omistavat auton, joka mittaa ilman lämpötilaa renkaan vierestä huomaavat, että paikkapaikoin voi olla esim. 2, 0, -2 astetta ihan riippuen siitä, oletko alittamassa siltaa, ajatko korkealla paikalla, alavassa maastossa jne. Eikä siis tarvitse ajaa edes montaa kilometriä, kun näitä paikallisia tekijöitä on, jotka vaikuttavat säähän.
AP:llä ei taida olla ihan kaikki inkkarit kanootissa. On ihan eri asia vaihtaa talvirenkaat 30.11. kuin että vaihtaa ne jo lokakuussa.
Ensilumi satoi Helsinkiin maanantaina 5.12. AP:kin olisi joutunut ajamaan asfaltilla peräti 4 päivää ennen kuin lumi tuli. Kaahaa vähän vähemmän, niin ei pääse renkaat kulumaan!!! Kun ei asioita ymmärrä, on parasta noudattaa vaan sääntöjä eikä soveltaa omaa logiikkaansa. - viherkommari
Ymmärrän mitä "Autoileva nainen" tarkoittaa. Pelkkä kylmä asfaltti ei ole liukasta ja silloin kesärengas pärjää paremmin kuin talvirengas (M S). Mutta jos ei halua ajaa nastarenkailla niin laatumerkki-kitkarenkaat ovat hyvä vaihtoehto. (Minä en tarvitse nastoja talvirenkaissani ennakoivan ajotapani vuoksi).
Syynä talvirengaspakkoon on se että kesärenkaat eivät voi olla sallittuja kun keli on talvinen, ja kun siitä on selkeä sääntö niin ei tarvitse juupas/eipäs-oikeudenkäyntiä siitä vaikuttiko vääränlainen rengastus kolariin.
Vertaa ajoetäisyyksiä esimerkiksi nopeusrajoitukseen. Nopeusrajoituksista on helpompi määrätä sakko kuin takapuskurissa roikkumisesta vaikka takapuskurissa painostaminen on selkeästi vaarallisempaa kuin 10 km/h ylinopeus tyhjällä tiellä hyvissä olosuhteissa. - ..........
Meillä tuli täällä ensilumi vasta eilen, mutta maanantaina oli noin 10 aikoihin aamulla autolla liikenteessä ja silloin oli älyttömän liukasta, vaikkei lunta ollutkaan (eikä edes kauhean aikainen aamu). Meinasi jopa olla vaikeuksia päästä stop-risteyksestä liikkeelle, kun suti niin paljon tyhjää. Ei lumella ja liukkaudella ole mitään tekemistä keskenään. Oikein kunnon lumi ei edes ole liukasta, jää on.
Talvirengaspakko alkaa joulukuusta. Aika harvinaista on, että joutuu ajamaan "parikin kuukautta" kuivalla kelillä nastarenkailla, jos ne joulukuun alussa alle laittaa. Vai onko joskus ollut niin, ettei ole ollut pakkasta edes tien pinnassa vielä tammikuullakaan?`
Ei ole turvallisuusriski vaihtaa nastarenkaita alle alkusyksytä, vaikkakin laki sen kieltää. Laki ei kiellä sitä siksi, että se on turvallisuusriski vaan siksi, että nastat kuluttavat tienpintaa enemmän kuin nastattomat renkaat. Pidon kannalta se on yksi ja sama, että onko niitä nastoja vai ei.
Jokainen talvi lehdet ovat täynnä "talvi yllätti" otsikoita, joissa kerrotaan kuolon kolareista ja pienemmistäkin kolareista. Näitä kolareita yritetään ehkäistä sillä, että asetetaan talvirengaspakkoja, kun tyhmät ihmiset eivät itse tajua laittaa niitä nastoja alle vaikka olisi kuinka liukasta "kun ei ole vielä edes lunta". Toivottavasti nouset joka aamu tuntia ennen töihinlähtöä tarkastamaan sään, että saat ne nastat alle sitten kun se ensilumi on tullut eikä tarvitse ajella nastattomilla laittomasti liukkaalla. Itse laitan mieluummin niin aikaisin nastat, ettei tarvitse miettiä aamuisin, voiko vielä ajella turvallisesti töihin. Ja koskaan ei silti ole tarvinnut alkusyksystä laittaa, ihan marraskuun puolen välin kieppeillä laitoin nyttenkin. - Minä toimin samoin!
"Yhtä kaikki viis veisaan poliisin kehoituksesta ja vaihdan talvirenkaat sitten vasta kun lumi tulee."
Näin teen minäkin. Minä en myöskään katsasta autoani kuin siinä tapauksessa, että huomaan siinä olevan jotain vikaa. Mitä järkeä ehjää autoa on katsastuttaa ja maksaa vieläpä siitä maltaita! Eli maalaisjärjellä sitä selviää autoilustakin - ei pidä tehdä kaikesta niin vaikeaa. - FrTv
Tyypillinen naiskuski. Ei sitten pienintäkään hajua mistään, mikä liittyy liikenteeseen. Suuret luulot, mutta siihen se aina jää.
- petsku61
Tässä näkee kun nuori, kokematon kuljettaja kirjoittaa ajatuksiaan asiasta, mistä ei tiedä mitään. Sinusta en välitä, tee mitä haluat, mutta toivotaan, että autosi ei lähde lapasesta ja törmää johonkin toiseen, joka joka on täysin syytön aiheuttamaasi onnettomuuteen tietämättömyytesi ja kokemattomuutesi takia. Ikävä kyllä... teitä tuolla tienopäällä riittää.....
- Retardation
Olen aina pistänyt nastarenkaat alle marraskuun alussa ja pois sitten keväällä kun kelit sallii.
Ei ole koskaan päässyt talvi "yllättämään".
Niin ja vaikka sitä lunta ei ollut vielä tullut niin yksikin aamu oli sen verran liukasta yöpakkasen jälkeen että naapuri ei päässyt pihan luiskasta ylös kesärenkailla.
Kerran tuli eräs naiskuski autoni kylkeen loppusyksystä. Sanoi ettei saanut autoa pysähtymään, ei varmaan kun tie oli selvästi jäässä ja akalla kesärenkaat alla. Onneksi oli taajamaa ja 30 alue, muuten olis voinu tulla pahaa jälkeä.
Myös pariin otteeseen on takana ajanut päätynyt halailemaan autoni peräpäätä liikennevaloissa, aina sama juttu, ei saanut autoa pysähtymään, alla kesäkumit ja tie helvetin liukas.
Joten se järki nyt käteen ja ne nastat alle ajoissa!!! Ne nastat ei siitä sen enempää kulu, tiet saakin kulua näillä veroilla joita ajamisesta maksetaan. - Aloittaja.
Ihmettelee,miksi pitää laittaa talvirenkaat ,vaikka tiet ovat sulat? Onneksi hän kuuluu minimaalisen pieneen ryhmään autoilijoita. Jos vastaavanlaisia autolijoita olisi enemmän,täyttyisi sanomalehdet kolari-ilmoituksista liukkaiden kelien saapuessa. Autoilussa ja liikenteessä pärjää ihminen.joka osaa ennakoida tulevaa. Näin talvella lämpötilat voivat vaihdella todella nopeasti. Saattaa olla lämpöasteita ja tunnin kuluttua ilma on kylmentynyt jo pakkasen puolelle. Mites sitten suu laitetaan,kun kesärenkailla jäätyneillä teillä pitäisi matkaa jatkaa?
- J8.L
Voi teitä maahanmuuttajia !
- ylläripylläri
Ja sitten taas talvi YLLÄTTI autoilijat!
- Autoileva nainen
Ei talvi yllätä yhtään ketään. Noh ehkä jotain afrikkalaista, joka näkee ensimmäistä kertaa lunta, mutta kukaan suomalainen ei ylläty talvesta. Tuo on vaan sellainen fraasi, joka ei tarkoita mitään, mutta jota sinäkin näytät toistelevan vuodesta toiseen.
- ylläripylläri
Autoileva nainen kirjoitti:
Ei talvi yllätä yhtään ketään. Noh ehkä jotain afrikkalaista, joka näkee ensimmäistä kertaa lunta, mutta kukaan suomalainen ei ylläty talvesta. Tuo on vaan sellainen fraasi, joka ei tarkoita mitään, mutta jota sinäkin näytät toistelevan vuodesta toiseen.
Oli ihan eka kerta. Minua se ei yllätä koska en omista edes ajokorttia eli ei tarvitse toistella vuodesta toiseen.
- Autoileva nainen
ylläripylläri kirjoitti:
Oli ihan eka kerta. Minua se ei yllätä koska en omista edes ajokorttia eli ei tarvitse toistella vuodesta toiseen.
Mistä sitten tiedät, että talvi yllättää autoilijan?
- ylläripylläri
Autoileva nainen kirjoitti:
Mistä sitten tiedät, että talvi yllättää autoilijan?
Olen kuullut luotettavalta nimettömältä taholta.............
- Wanha Kuski
Autoileva nainen kirjoitti:
Ei talvi yllätä yhtään ketään. Noh ehkä jotain afrikkalaista, joka näkee ensimmäistä kertaa lunta, mutta kukaan suomalainen ei ylläty talvesta. Tuo on vaan sellainen fraasi, joka ei tarkoita mitään, mutta jota sinäkin näytät toistelevan vuodesta toiseen.
Toki säät vaihtelevat vuosittain ja joskus Helsingin seudulle tulee ensilumi lokakuussa, joskus joulun alla. Lakia ei voi kuitenkaan laatia esim. niin, että "tarpeen vaatiessa on käytettävä talvirenkaita." Joku vuosi joutuu nastoja kuluttamaan sulilla teillä joulukuun alussa, toisinaan taas saa liukastella jo alkusyksyn aamuina. Mielestäni hyvä, että poliisi on ottanut järkevän linjan rengasasioissa, eikä yleensä turhan päiten sakota, vaan ainoastaan huomauttaa. Eli, en oikein näe tässä ongelmaa. Säätä ei päivän päälle pysty ennustamaan kukaan, mutta joustavuutta löytyy virkavallalta.
Mitä tulee eri tyyppisiin talvirenkaisiin, voin 36 vuoden kokemuksella todeta, että toki nastattomilla pärjää, jos ennakoivasti ajaa, mutta nastat ovat tiukan paikan tullen, ja kaikki tekijät huomioiden, parhaat. 70-luvulla ajeltiin ns. allround-renkaila ympäri vuoden, eivätkä kaikki kolaroineet silloinkaan. Mutta lakia ei voi laatia niiden parhaiden kuskien, vaan huonoimpien mukaan. Joku mällää autonsa vuosittain, joku toinen ei koskaan ja useimmat ovat tältä väliltä. Minulle ei vielä ole kolareita eikä ulosajoja sattunut. Osittain varmasti tuuria, sen myönnän, mutta jossain määrin myös ajotavasta riippuvaa. Riskirajoilla ajamista kun välttää ja muistaa etäisyydet ja seuraa ennakoiden liikennettä, myös taakse ja sivuille, niin melko hyvin pärjää. Jos taas keskittyy kännykkäpuheluun tai riitelee vaimon kanssa, niin on ajan kysymys milloin kolahtaa. Toki huonoa tuuriakin voi olla kenellä vain.
Loppukaneettina turhan pitkäksi venyneeseen kirjoitukseeni vielä se, että ei lakeja vastaan yleensä kannata taistella ja kapinoida, vaan hyväksyä ne ja toimia niiden mukaan. Kunnes jonain päivänä eduskunta säätää paremman lain. Politiikan keinoin voi tietysti yrittää asioita muuttaa. näin se edustuksellisessa demokratiassa menee. - :-o
Autoileva nainen kirjoitti:
Ei talvi yllätä yhtään ketään. Noh ehkä jotain afrikkalaista, joka näkee ensimmäistä kertaa lunta, mutta kukaan suomalainen ei ylläty talvesta. Tuo on vaan sellainen fraasi, joka ei tarkoita mitään, mutta jota sinäkin näytät toistelevan vuodesta toiseen.
> Ei talvi yllätä yhtään ketään....
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/suuressa-osassa-maata-huono-ajokeli---pelti-rytisi-varsinais-suomessa-/art-1288433953567.html
Sittenhän kaikki pysyvät tiellä ja todetaan vain että tuli vähän lunta? - . .
ylläripylläri kirjoitti:
Olen kuullut luotettavalta nimettömältä taholta.............
- Lisäksi
. . kirjoitti:
Tässäpä opettavaista seurattavaa, varsinkin näin talvimyrskypäivän aikana:
http://www.hs.fi/kotimaa/aihe/liikenneonnettomuudet/ - .. .. .
Lisäksi kirjoitti:
Tässäpä opettavaista seurattavaa, varsinkin näin talvimyrskypäivän aikana:
http://www.hs.fi/kotimaa/aihe/liikenneonnettomuudet/http://omakaupunki.hs.fi/helsinki/uutiset/auto_luisui_pain_tolppaa_ja_katolleen-kolareita_kymmenittain/
Eihän se yllätä. Se on täällä jo!
- melamiesvaan
Miksi teidän kanssa on kumipakko ennen ejakulointia?
- .. .
Siks ettei synny lisää sunlaisia typerienkyselijöitä
- heheh
.. . kirjoitti:
Siks ettei synny lisää sunlaisia typerienkyselijöitä
Taisipa olla liian viisas sinulle.
- huvittunutt
Eiii,tää on varmaan jonkun tekemä provo.Ei kukaan voi olla oikeesti noiin saakelin tyhmä.Tai jos on,niin pakko sanoa että on oikeasti Nainen Ratissa.
Taiii,heiiii,miksi vaihat ylipäätään talvirenkaita.Eihän tässä mene kuin pyräys kun on taas maaliskuun loppu ja alkaa lumet sulaa.Joten miksi vaihtaa reiluksi 3kk.deksi renkaita lainkaan.Sanot vaan poliisi sedälle että olet sen verran kova rallikuski että mutkat taittuu kuluneilla kesärenkailla tosta noin vaan. - 12
Huvittunut vääristelee asiaa. Olen pitkälti samaa mieltä autoilevan naisen kanssa, sillä erotuksella, että itse ajan kesät talvet kesärenkailla. Joka syksy ostan alle uudet kesärekaat joilla ajan talven yli ja 15 vuoden aikana ei ole ollut mitään ongelmia.
Ensinnäkin vaikka pakkasta olisikin, mutta tie on kuiva niin sellaiselle kelille ei tarvi mitään nasta- tai ylipäätään talvirenkaita. Ei pakkanen tee tiestä liukasta. Toisaalta jos tien pinta on kostea ja sen jälkeen tulee pakkanen nii kesärengas pitää tuollaisessa tiessä paljon parmmin kuin nastarengas. Nastarenkaan ominaisuus tulee esille vasta kunnon jäisellä ja hiukan kostealla tiellä, eli ns pääkallokelillä.
Tuollaisena talven peruspäivänä tammi- helmikuussa, jolloi pakkanen jököttää yli 10:ssä asteessa ei ole liukasta. Kesäregas pitää silloin ihan yhtä hyvin kuin talvirengaskin.
Jokavuotinen rengasrulletti ei ole mitään muuta kuin rengasliikkeiden propagadaa saadaksee tyhmiltä rahat pois. Kokeilkaa joskus aja talve yli kesiksillä niin huomaatte, että puhun totta.- kyllä1167
no, olen kyllä kokeillut talvikeleillä niin nastoja, kitkoja kuin kesärenkaitakin ja omasta suhteellisen suuresta ajokokemuksestani voin sanoa että kyllä nastarenkaat ovat parhaat talven vaihtelevissa olosuhteissa. kaikki nämä renkaat ovat olleet kyllä sieltä hinnaton yläpäästä, että tieysti kallis kesärengas voi olla parempi kuin joku kiinalainen halpa ja kulunut kitkarengas.
tähän loppuun pitää vielä lisätä, että siitä talviajon (tai ajon yleensäkin) turvallisuudesta mielestäni tekee renkaat korkeintaan 10 %, loppu tulee ajotavasta. - ehhhhhhhhhh
kyllä1167 kirjoitti:
no, olen kyllä kokeillut talvikeleillä niin nastoja, kitkoja kuin kesärenkaitakin ja omasta suhteellisen suuresta ajokokemuksestani voin sanoa että kyllä nastarenkaat ovat parhaat talven vaihtelevissa olosuhteissa. kaikki nämä renkaat ovat olleet kyllä sieltä hinnaton yläpäästä, että tieysti kallis kesärengas voi olla parempi kuin joku kiinalainen halpa ja kulunut kitkarengas.
tähän loppuun pitää vielä lisätä, että siitä talviajon (tai ajon yleensäkin) turvallisuudesta mielestäni tekee renkaat korkeintaan 10 %, loppu tulee ajotavasta.Tuo kymmenen prosenttia on vähättelyä. Hyvät renkaat antavat paljon virheitä anteeksi. Ja virheitähän tulee niin kauan kuin ihminen on ratissa. Eivät kaikki ole keskimääräistä parempia kuskeja -itseasiassa hyvin harva on.
- jep jep
ehhhhhhhhhh kirjoitti:
Tuo kymmenen prosenttia on vähättelyä. Hyvät renkaat antavat paljon virheitä anteeksi. Ja virheitähän tulee niin kauan kuin ihminen on ratissa. Eivät kaikki ole keskimääräistä parempia kuskeja -itseasiassa hyvin harva on.
Kuitenkin taitaa olla tosiasia, että hyvillä nastarenkailla selviää tilanteesta, johon keskimääräisillä kitkoilla ei joudu. Niin paljon se turvallisuus on siellä ratin ja penkin välissä.
- Huvittunutt
"toisaalta jos tien pinta on kostea ja sen jälkeen tulee pakkanen nii kesärengas pitää tuollaisessa tiessä paljon parmmin kuin nastarengas"
Selvä,käsittääkseni se jäätyy mutta,mikäs minä olen sanomaan jos sun kesärenkaat pitää paremmin kuin nastat.
"Nastarenkaan ominaisuus tulee esille vasta kunnon jäisellä ja hiukan kostealla tiellä, eli ns pääkallokelillä."
Niin,ja nämähän on sitten todella harvinaisia eikö....
Ja mites näistä selviät kesärenkailla kun saa taiteilla nastoillakin.
"Jokavuotinen rengasrulletti ei ole mitään muuta kuin rengasliikkeiden propagadaa saadaksee tyhmiltä rahat pois."
Niiin,muuthan niitä tyhmiä on toisin kuin sinä joka ostat joka vuosi uudet renkaat.
Ja oisko mitään jos ostaisit sitten ihan lain mukaan olevat renkaat millä saa ajaa ympärivuoden nimittäin kitkat.
On se kiva tietää että liikenteessä on tälläisiä tompeleita jotka ei välitä muiden turvallisuudesta hevonpaskaa.
Tälläisiltä pitäisi ottaa ehdottomasti kortti pois jotka riskeeravat liikenteen tarkoituksella.Tämähän on tahallinen liikenteenvaarantamiseen verrattavissa oleva. - liukastellutjaoppinu
Kyllä talvirenkaat on syytä vaihtaa ajoissa! Pari viikkoa sitten lähdin aamulla töihin, tie aivan sula ja lumeton. Illalla kun lähin töistä oli pientä pakkasta. Ajoin kotia ja mutkan jälkeen tiellä, oli auto poikittain ja vaikka oli uusi auto abseineen, ajovakautuksineen ja UUDET TALVIRENKAAT ALLA niin sain auton hädin tuskin pysähtymään!
Kesärenkailla ei olisi ollut toivoakaan välttää törmäystä! Edellä ollut auto oli kesärenkailla ja oli lähtenyt mutkassa heittelehtimään, kunnes pysähtyi tielle poikittain tukkien molemmat kaistat.
Silmin nähden tie siis oli aivan sula mutta tiellä oli niin liukas "mustajää" ettei kävellen meinannut pysyä pystyssä.
Kesärenkaillakin olen ajanut talvella(jääradalla) ja en kyllä suosittele sitä liikenteessä. Kun kesärenkaiden matalat ruusaukset täyttyy lumesta niin pito on täysin nolla. Jäällä taas kaikki tietää miten kesärenkailla käy.- Kesäkumimies
Kuten sanoin, niin itse ajan kesät talvet kesärenkailla ja näin olen toiminut jo 15 vuotta. Miksi minulle ei ole koskaan käynyt niin, että auto olisi poikittain? Yhtään ainoata kertaa ei ole "sattunut", että kottero olisi lähtenyt lapasesta kesärenkaiden takia johonkin ihmeelliseen hallitsemattomaan luistoon. Se sijaan tuolla vanhalla takavetoisella volvolla on mukava tehdä tuollaisia hallittuja sivuluisuja.
Auto lähtee käsistä ajotaidottomalta vouhkalta. Jotkut ajavat liukkaalla mutkaan hidastamatta nopeutta ja jarruttavat mutkassa. Järkikin sanoo, että jarruttaa pitää jo ennen mutkaa, ei mutkassa . Yleinen peräänajon syy liukkailla on se, että kun kauempana palaa punaiset niin eräillä on pakko tehdä vielä pieni kiihdytys ja alkaa sitten jarruttamaan. Avot, peräänajo on selvä.
Mun puolesta voitte vaihtaa nastarenkaat varmuuden vuoksi jo juhannuksena, onhan silloinkin ollut joskus lunta. Mutta jos auto on kerran viikossa ihmeellisessä tahtomattomassa luisussa kannattais varmaan pohtia autonajon peruskurssia ei jankata renkaista. - liukastellutjaoppinu
Kesäkumimies kirjoitti:
Kuten sanoin, niin itse ajan kesät talvet kesärenkailla ja näin olen toiminut jo 15 vuotta. Miksi minulle ei ole koskaan käynyt niin, että auto olisi poikittain? Yhtään ainoata kertaa ei ole "sattunut", että kottero olisi lähtenyt lapasesta kesärenkaiden takia johonkin ihmeelliseen hallitsemattomaan luistoon. Se sijaan tuolla vanhalla takavetoisella volvolla on mukava tehdä tuollaisia hallittuja sivuluisuja.
Auto lähtee käsistä ajotaidottomalta vouhkalta. Jotkut ajavat liukkaalla mutkaan hidastamatta nopeutta ja jarruttavat mutkassa. Järkikin sanoo, että jarruttaa pitää jo ennen mutkaa, ei mutkassa . Yleinen peräänajon syy liukkailla on se, että kun kauempana palaa punaiset niin eräillä on pakko tehdä vielä pieni kiihdytys ja alkaa sitten jarruttamaan. Avot, peräänajo on selvä.
Mun puolesta voitte vaihtaa nastarenkaat varmuuden vuoksi jo juhannuksena, onhan silloinkin ollut joskus lunta. Mutta jos auto on kerran viikossa ihmeellisessä tahtomattomassa luisussa kannattais varmaan pohtia autonajon peruskurssia ei jankata renkaista.Ihte ajanut myös n. 15v ja melkein joka päivä ratissa jo työni puolesta. Kokemusta on etu ja takavetoisista ja nytkin takatuuppari alla. Pojan koltiaisena n. pari kymppisenä tuli autoilla leikittyä enemmänkin jopa niin että ojakin tuli tutuksi pariin kertaan -oli silloin hieman liikaa vauhtia tilanteeseen nähden.. Omat rajat tuli kokeiltua jääradoilla ja metsäautoteillä. Eli ihan aloittelija ratin takan en ole minäkään. Päinvastoin sen olen oppinut ajoradoilla että huonoilla renkailla ei parane lähteä liikenteeseen.
Edellä mainitsemassani "lähetäpiti tilanteessa" toista autoa tai sen perävaloja ei nähnyt koska se tuli yllättäen (oli mutkan takana poikittain)! Miten sinä olisit Volvollasi KESÄRENKAILLA toiminut ko. tilanteessa? Painat jarrua? Tie helv. liukas mustasta jäästä. Ei toivoakaan pysähtyä.. Joko törmäät tai väistät metsään.
Se joka oikeasti ajaa paljon autolla ja on nähnyt millaisia yllätyksiä kelit, muu liikenne, hirvet ym aiheuttaa niin ei vähäksy ollenkaan talvirenkaiden merkitystä. - Kesäkumimies
liukastellutjaoppinu kirjoitti:
Ihte ajanut myös n. 15v ja melkein joka päivä ratissa jo työni puolesta. Kokemusta on etu ja takavetoisista ja nytkin takatuuppari alla. Pojan koltiaisena n. pari kymppisenä tuli autoilla leikittyä enemmänkin jopa niin että ojakin tuli tutuksi pariin kertaan -oli silloin hieman liikaa vauhtia tilanteeseen nähden.. Omat rajat tuli kokeiltua jääradoilla ja metsäautoteillä. Eli ihan aloittelija ratin takan en ole minäkään. Päinvastoin sen olen oppinut ajoradoilla että huonoilla renkailla ei parane lähteä liikenteeseen.
Edellä mainitsemassani "lähetäpiti tilanteessa" toista autoa tai sen perävaloja ei nähnyt koska se tuli yllättäen (oli mutkan takana poikittain)! Miten sinä olisit Volvollasi KESÄRENKAILLA toiminut ko. tilanteessa? Painat jarrua? Tie helv. liukas mustasta jäästä. Ei toivoakaan pysähtyä.. Joko törmäät tai väistät metsään.
Se joka oikeasti ajaa paljon autolla ja on nähnyt millaisia yllätyksiä kelit, muu liikenne, hirvet ym aiheuttaa niin ei vähäksy ollenkaan talvirenkaiden merkitystä.Ensinnäkin en ole puhunut missään vaiheessa huonoista renkaista, päinvastoin nytkin on alla kuukauden vanhat renkaat.
Oletetaan, että olisin ollut kesärenkaineni volvollani samassa tilanteessa. Jos sinun piti talvirenkailla vetää auto poikittain niin kai olisin tehnyt saman. Eiväthän uudet talvirenkaasikaan auttaneet asiassa niin tuskinpa ne mun kesärenkaatkaan olisivat pitäneet enempää.
Liikenteessä ei tule sellaisia yllätyksiä, että kesärenkailla tai talvirenkailla olisi tekemistä itse kolarin kanssa (paitsi tumpeloautoilijoilla). Jos ajan 80 km/h ja hirvi pomppaa viiden metrin päässä tielle ei ole mitään merkitystä onko alla kesärenkaat vai talvirenkaat. Et kuitenkaan ehdi jarruttaa edes kuivalla tiellä sillä matkalla. Kun taas jos välimatka on pidempi ehtii hirvi alta pois ja toisaalta itsellä jää aikaa väistää hirveä jommalta kummallta puolelta. Tumpelo toimisi samassa tilanteessa lukkojarrutuksella ja olisi sattumaa kummalle puolelle auto viettäisi. Ei olisi taaskaan merkitystä mitkä renkaat ovat alla.
Lisäksi mielestäni suomen kelit eivät vaihtele mitenkään yllättävästi kuin äärimmäisen harvoin. Lumisade ei tule yllättäen ja muutenkin kelit ovat aika perustalvea. Ei suomen kelien pitäisi tuottaa ongelmia, jos vain osaa ajaa olipa kesä tai talvirenkaat alla. - nasta BMW320d -09
Kesäkumimies kirjoitti:
Ensinnäkin en ole puhunut missään vaiheessa huonoista renkaista, päinvastoin nytkin on alla kuukauden vanhat renkaat.
Oletetaan, että olisin ollut kesärenkaineni volvollani samassa tilanteessa. Jos sinun piti talvirenkailla vetää auto poikittain niin kai olisin tehnyt saman. Eiväthän uudet talvirenkaasikaan auttaneet asiassa niin tuskinpa ne mun kesärenkaatkaan olisivat pitäneet enempää.
Liikenteessä ei tule sellaisia yllätyksiä, että kesärenkailla tai talvirenkailla olisi tekemistä itse kolarin kanssa (paitsi tumpeloautoilijoilla). Jos ajan 80 km/h ja hirvi pomppaa viiden metrin päässä tielle ei ole mitään merkitystä onko alla kesärenkaat vai talvirenkaat. Et kuitenkaan ehdi jarruttaa edes kuivalla tiellä sillä matkalla. Kun taas jos välimatka on pidempi ehtii hirvi alta pois ja toisaalta itsellä jää aikaa väistää hirveä jommalta kummallta puolelta. Tumpelo toimisi samassa tilanteessa lukkojarrutuksella ja olisi sattumaa kummalle puolelle auto viettäisi. Ei olisi taaskaan merkitystä mitkä renkaat ovat alla.
Lisäksi mielestäni suomen kelit eivät vaihtele mitenkään yllättävästi kuin äärimmäisen harvoin. Lumisade ei tule yllättäen ja muutenkin kelit ovat aika perustalvea. Ei suomen kelien pitäisi tuottaa ongelmia, jos vain osaa ajaa olipa kesä tai talvirenkaat alla.Voi jumalauta!Teitä Kesäkumimiehen kaltaisia tompeleita on todellakkin oikeasti olemassa.Nauraen ja hieman ällistelen sai lukea noita tekstejä.Siis miten aikuinen mies voi puhua ihan puhtaasti tollasta paskaa!Oikeesti,siis jos väität että on ihan se ja sama onko kesä - vai talvirenkaat alla niin tiedät itekkin valehetelevasi.
Jos olet oikeasti ajanut jäisellä tiellä missä on vielä hyvällä lykyllä vettä tai pölllyävää lunta päällä niin tiedät että nastarenkaat raapii siihen omat jälkensä.
Kesärenkaat ei tee yhtään mitään muuta kuin liukuu.
Kukaan ei ole sanonut että auto pysähtyy kuin kesällä edes nastarenkaiden avulla vaan se vaikuttaa siihen sen verran kuin on mahdollista.
Ja tuolla kun vertasit että jos hirvi tulee eteen 5 metrin päässä että ei kerkee tehdä mitään.Jesss,aika sherlock kyllä olet!!Ihanko totta!!
Mutta,jos hirvi tulee eteen vaikka 50-150 metrin päässä,niin kerkeät tehdä edes jotain.Ja sinun tapauksesa,sinä liut vanhalla pelti Volvollasi kesärenkaidesi kera joko hirveä päin taikka ajat ulos jättämättä jälkeäkään tiehen.
Nastoilla sen sijaan,voit saada hidastettua edes 10-20km/h nopeutta joka voi olla ratkaisevassa roolissa menet sitten mihin suuntaan tahansa.
Niiin,ja kannattaa sitten ostaa ehkä uusin TM-lehti,siinä on nastarengas vertailu jost voit sitten päätellä pikku pääkyssäsi että pysähtyykö se sun mahtavasti luotsaamasi pelti Volvo yhtä nopeasti kesärenkailla kuin nastarenkailla.
Tietenkin,vanhana kantturana varmaan haluat pitää kiinni kannastasi ja toimia kaikkia lakeja sekä turvallisuutta vastaan.
Niiin,ja itse kyllä epäilen että kolaritilanteessa,olet syyllinen tai et, jos ajelet talvella kesärenkailla saat ajokiellon ja vakuutusyhtiö ei varmaan korvaa yhtään mitään koska tieliikkennelain vastaiset renkaat.Joten,onnea vaan valitsemallasi tiellä. - liukastellutjaoppinu
Kesäkumimies kirjoitti:
Ensinnäkin en ole puhunut missään vaiheessa huonoista renkaista, päinvastoin nytkin on alla kuukauden vanhat renkaat.
Oletetaan, että olisin ollut kesärenkaineni volvollani samassa tilanteessa. Jos sinun piti talvirenkailla vetää auto poikittain niin kai olisin tehnyt saman. Eiväthän uudet talvirenkaasikaan auttaneet asiassa niin tuskinpa ne mun kesärenkaatkaan olisivat pitäneet enempää.
Liikenteessä ei tule sellaisia yllätyksiä, että kesärenkailla tai talvirenkailla olisi tekemistä itse kolarin kanssa (paitsi tumpeloautoilijoilla). Jos ajan 80 km/h ja hirvi pomppaa viiden metrin päässä tielle ei ole mitään merkitystä onko alla kesärenkaat vai talvirenkaat. Et kuitenkaan ehdi jarruttaa edes kuivalla tiellä sillä matkalla. Kun taas jos välimatka on pidempi ehtii hirvi alta pois ja toisaalta itsellä jää aikaa väistää hirveä jommalta kummallta puolelta. Tumpelo toimisi samassa tilanteessa lukkojarrutuksella ja olisi sattumaa kummalle puolelle auto viettäisi. Ei olisi taaskaan merkitystä mitkä renkaat ovat alla.
Lisäksi mielestäni suomen kelit eivät vaihtele mitenkään yllättävästi kuin äärimmäisen harvoin. Lumisade ei tule yllättäen ja muutenkin kelit ovat aika perustalvea. Ei suomen kelien pitäisi tuottaa ongelmia, jos vain osaa ajaa olipa kesä tai talvirenkaat alla."Oletetaan, että olisin ollut kesärenkaineni volvollani samassa tilanteessa. Jos sinun piti talvirenkailla vetää auto poikittain niin kai olisin tehnyt saman. Eiväthän uudet talvirenkaasikaan auttaneet asiassa niin tuskinpa ne mun kesärenkaatkaan olisivat pitäneet enempää."
Opettele lukemaan!
En missään vaiheessa sanonut että minun auto meni jarrutuksessa poikittain vaan, että mutkan takana toisen henkilön auto oli poikittain! Sain autoni hallitusti pysähtymään ennen töimäystä, kiitos uusien nastarenkaiden! Minun auto ei siis lähtenyt heittelehtimään vaan oli hyvien nastarenkaiden ja absien takia vielä täysin ohjattavissa (ei siis hallitsematonta luistoa suuntaan x tai y niinkuin kesärenkailla)
En jaksa millään uskoa että olisit kesärenkainesi selvinnyt samasta tilanteesta ilman että auto olisi törmännyt tai lähtenyt siinä mutkassa heittelehtimään niinkuin edellä olleelle autolle oli käynyt.
Kommenttisi kesärenkaiden puolesta kertoo vain että sinulla ei ole paljoa kokemusta talviautoilusta, ainakaan huonoilla ja liukkailla keleillä. - Kesäkumimies
liukastellutjaoppinu kirjoitti:
"Oletetaan, että olisin ollut kesärenkaineni volvollani samassa tilanteessa. Jos sinun piti talvirenkailla vetää auto poikittain niin kai olisin tehnyt saman. Eiväthän uudet talvirenkaasikaan auttaneet asiassa niin tuskinpa ne mun kesärenkaatkaan olisivat pitäneet enempää."
Opettele lukemaan!
En missään vaiheessa sanonut että minun auto meni jarrutuksessa poikittain vaan, että mutkan takana toisen henkilön auto oli poikittain! Sain autoni hallitusti pysähtymään ennen töimäystä, kiitos uusien nastarenkaiden! Minun auto ei siis lähtenyt heittelehtimään vaan oli hyvien nastarenkaiden ja absien takia vielä täysin ohjattavissa (ei siis hallitsematonta luistoa suuntaan x tai y niinkuin kesärenkailla)
En jaksa millään uskoa että olisit kesärenkainesi selvinnyt samasta tilanteesta ilman että auto olisi törmännyt tai lähtenyt siinä mutkassa heittelehtimään niinkuin edellä olleelle autolle oli käynyt.
Kommenttisi kesärenkaiden puolesta kertoo vain että sinulla ei ole paljoa kokemusta talviautoilusta, ainakaan huonoilla ja liukkailla keleillä.Tuo nastarenkaiden ylistys on edelleenkin vain mielipide. Tänään oli aika hulppea keli E4:lla, ja autoja oli parkkeerattu kilomterin välein ojaan. Voinpa lyödä vetoa, että jokaisessa niistä oli talvirenkaat alla. Minulla ja volvolla kesärenkaineni ei ollut mitää ongelmaa. Ei kertakaikkiaa pienintäkään vahingollista sivuluisua tai lapasen lähtemistä käsistä. Kuten ei ollut viime talvenakaan ja tuli sentään 90 tuhatta km mittariin vuoden aikana.
Kun kahvien jälkeen lähdin eräältä huoltoasemalta, josta nousee aika jyrkkä mäki takaisin päätielle niin kahvien aikana seurasin noin kymmenen autoilijan leikkimistä mäessä. Voinpa edelleen lyödä vetoa, että jokaisessa autossa, joka mäessä suti, oli talvirenkaat alla. Kun taas itse lähdin takavetoisella kotterollani liikkeelle renkaan yhtään ylimääräistä tahatonta sutimista.
Vaikka kuinka lukisi TM:n vertailuja ovat ne loppujen lopuksi vain rengasfirmojen mainoksia. Minä puhun kokemuksesta. Te ette. Jospa joskus kokeilette vaikka jollakin suljetulla alueella uusia kesärenkaita saattaa tulla yllätys. Sitäpaitsi tavallinen renkaista tietämätön tyyppi ei huomaa mitään eroa uudella kesärenkaalla ja kitkarenkaalla. Mikä siitä talvirenkaasta niinkuin muka tekee sen, että se pitää paremmin kuin kesärengas? Tuollaisessa satasen vauhdissa nasta ei auta uhtään mitään pysymään autoa tiellä vaan auto pysyy tiellä siksi, että siinä on ratti, jolla autoa ohjataan.
Turvallisuusvouhkat, kuten nimimerkki BMW, luottaa niin paljon nastarenkaisiinsa, että on ojassa niiden kanssa. Minä taas tiedän tasan tarkkaa missä menee pidon raja olipa kyseessä vaikka piikkirengas.
Ihmettelen miksi kaikki muut kirjoittajat täällä ovat aina jossain äkkijarrutustilanteessa tai hirvikolarissa, jolla yritetään perustella talvirenkaita. Miksi minä vajaan 100 tuhannen vuosikilometrillä e ole koskaan joutunut äkkijarrutukseen, ei edes lähelle. Jospa lopettaisitte ajamasta kuin vouhkat niin ne teidänkin äkkijarrutukset ja ojaanajot vähenisivät. - Kesäkumimies
nasta BMW320d -09 kirjoitti:
Voi jumalauta!Teitä Kesäkumimiehen kaltaisia tompeleita on todellakkin oikeasti olemassa.Nauraen ja hieman ällistelen sai lukea noita tekstejä.Siis miten aikuinen mies voi puhua ihan puhtaasti tollasta paskaa!Oikeesti,siis jos väität että on ihan se ja sama onko kesä - vai talvirenkaat alla niin tiedät itekkin valehetelevasi.
Jos olet oikeasti ajanut jäisellä tiellä missä on vielä hyvällä lykyllä vettä tai pölllyävää lunta päällä niin tiedät että nastarenkaat raapii siihen omat jälkensä.
Kesärenkaat ei tee yhtään mitään muuta kuin liukuu.
Kukaan ei ole sanonut että auto pysähtyy kuin kesällä edes nastarenkaiden avulla vaan se vaikuttaa siihen sen verran kuin on mahdollista.
Ja tuolla kun vertasit että jos hirvi tulee eteen 5 metrin päässä että ei kerkee tehdä mitään.Jesss,aika sherlock kyllä olet!!Ihanko totta!!
Mutta,jos hirvi tulee eteen vaikka 50-150 metrin päässä,niin kerkeät tehdä edes jotain.Ja sinun tapauksesa,sinä liut vanhalla pelti Volvollasi kesärenkaidesi kera joko hirveä päin taikka ajat ulos jättämättä jälkeäkään tiehen.
Nastoilla sen sijaan,voit saada hidastettua edes 10-20km/h nopeutta joka voi olla ratkaisevassa roolissa menet sitten mihin suuntaan tahansa.
Niiin,ja kannattaa sitten ostaa ehkä uusin TM-lehti,siinä on nastarengas vertailu jost voit sitten päätellä pikku pääkyssäsi että pysähtyykö se sun mahtavasti luotsaamasi pelti Volvo yhtä nopeasti kesärenkailla kuin nastarenkailla.
Tietenkin,vanhana kantturana varmaan haluat pitää kiinni kannastasi ja toimia kaikkia lakeja sekä turvallisuutta vastaan.
Niiin,ja itse kyllä epäilen että kolaritilanteessa,olet syyllinen tai et, jos ajelet talvella kesärenkailla saat ajokiellon ja vakuutusyhtiö ei varmaan korvaa yhtään mitään koska tieliikkennelain vastaiset renkaat.Joten,onnea vaan valitsemallasi tiellä.Tosiaan, taidat olla aika Sherlok Holmes. Hirvikolari tapahtuu yhdestä syystä: hirvi loikkaa eteen ja käytännössä ei edes ehdi painaa jarrua. Eli on ihan sama mikä oli rengas. Hirven seurauksesta sattuu toisenlaisiakin kolareja: Nähdään hirvi ja tulee paniikki, jolloin painetaan telat tönköksi, suljetaan silmät ja puristetaan rattia. Sen jälkeen vain luoja tietää minne se auto päätyy.
Jos hirvi loikkaa tielle sadan metri päässä niin miksi siinä pitää panikoida? Ei kai se hirvi tahallaan meinaa tehdä itsaria auton alle vaan se ylittää tien. On ihan sama mikä rengas on alla. Sen kun hiljentää vauhtia vähän ja katsoo kun hirvi painelee takaisin metsää. Tai väistää perästä. Hirvi menee aina siihen suuntaan minne turpa näyttää.
Sitäpaitsi suomessa en ole koskaan nähnyt kelejä, jolloin tie olisi yhtä aikaa jäinen, märkä ja pöllyää lumesta. Nastarengas ei raavi tiehen yhtään mitään, paitsi paniikkijarrutuksessa, joihin te joudutte vähän väliä. Kesäkumi ei ole mikään liukas pulkka, vaan sen pito on parempi kuin huonojen talvirenkaiden.
Voit jatkaa hekotteluasi, mutta muista se seuraavan kerran, kun taas parkkeeraat pikkubemarisi ojanpohjalle hyvien talvirenkaittesi ja muiden herkkuvarusteidesi kera. - nasta BMW320d -09
Kesäkumimies kirjoitti:
Tosiaan, taidat olla aika Sherlok Holmes. Hirvikolari tapahtuu yhdestä syystä: hirvi loikkaa eteen ja käytännössä ei edes ehdi painaa jarrua. Eli on ihan sama mikä oli rengas. Hirven seurauksesta sattuu toisenlaisiakin kolareja: Nähdään hirvi ja tulee paniikki, jolloin painetaan telat tönköksi, suljetaan silmät ja puristetaan rattia. Sen jälkeen vain luoja tietää minne se auto päätyy.
Jos hirvi loikkaa tielle sadan metri päässä niin miksi siinä pitää panikoida? Ei kai se hirvi tahallaan meinaa tehdä itsaria auton alle vaan se ylittää tien. On ihan sama mikä rengas on alla. Sen kun hiljentää vauhtia vähän ja katsoo kun hirvi painelee takaisin metsää. Tai väistää perästä. Hirvi menee aina siihen suuntaan minne turpa näyttää.
Sitäpaitsi suomessa en ole koskaan nähnyt kelejä, jolloin tie olisi yhtä aikaa jäinen, märkä ja pöllyää lumesta. Nastarengas ei raavi tiehen yhtään mitään, paitsi paniikkijarrutuksessa, joihin te joudutte vähän väliä. Kesäkumi ei ole mikään liukas pulkka, vaan sen pito on parempi kuin huonojen talvirenkaiden.
Voit jatkaa hekotteluasi, mutta muista se seuraavan kerran, kun taas parkkeeraat pikkubemarisi ojanpohjalle hyvien talvirenkaittesi ja muiden herkkuvarusteidesi kera."Tosiaan, taidat olla aika Sherlok Holmes. Hirvikolari tapahtuu yhdestä syystä: hirvi loikkaa eteen ja käytännössä ei edes ehdi painaa jarrua. Eli on ihan sama mikä oli rengas. Hirven seurauksesta sattuu toisenlaisiakin kolareja: Nähdään hirvi ja tulee paniikki, jolloin painetaan telat tönköksi, suljetaan silmät ja puristetaan rattia. Sen jälkeen vain luoja tietää minne se auto päätyy.
Jos hirvi loikkaa tielle sadan metri päässä niin miksi siinä pitää panikoida? Ei kai se hirvi tahallaan meinaa tehdä itsaria auton alle vaan se ylittää tien. On ihan sama mikä rengas on alla. Sen kun hiljentää vauhtia vähän ja katsoo kun hirvi painelee takaisin metsää. Tai väistää perästä. Hirvi menee aina siihen suuntaan minne turpa näyttää. "
Et ole tosissasi!Sun jutut on kuin jonkun 5 vuotiaan pikkupojan joka kuvittelee olevansa sankari.Kyllä mä ainakin pystyn eikö niin.
Ja niiin,nythän me emme puhukaan kuskityypeistä,miten kukakin reagoi vaan mitenkä renkaat pitää.Toinen fakta on se että hirvi tms.ei välttämättä toimi loogisesti ja kävele tasaista vauhtia tien yli vaan se voi vauhkoontua,säntäillä sinne tänne ihan siinä tiellä.Tämän varalta pitää saada auto nopeus minimiin.
Sitten kun sanot että ei muuta kuin hiljentää vähän vauhtia niin mitenkäs sinä saat hiljennyttyä vauhtia noilla kesärenkaillasi jos on jäätä.Et käsittäkseni mitenkään.Sitten kun otetaan huomioon vielä vanhan puoleinen autosi jossa ei ole ABS jarruja tai muitakaan hallinta laitteita niin aika nahkanaan taidat liukua.
Mutta,ylipäätään, kesärenkailla ei ole mitään saumaa kyseisessä tilanteessa.
"Sitäpaitsi suomessa en ole koskaan nähnyt kelejä, jolloin tie olisi yhtä aikaa jäinen, märkä ja pöllyää lumesta. Nastarengas ei raavi tiehen yhtään mitään, paitsi paniikkijarrutuksessa, joihin te joudutte vähän väliä. Kesäkumi ei ole mikään liukas pulkka, vaan sen pito on parempi kuin huonojen talvirenkaiden."
Niiin,vääristä miten haluat,tiedät kyllä mitä tarkoitin.Ja nastarengas kyllä raapii jäljet ja tämän tietäisit jos olet joskus talvella ajanut nastarenkailla.
Ja taidetaan me muut olla aika hölmöjä kun luistellaan nasta-ja kitkarenkailla kerran kesärenkailla saadan parempi pitoaikaiseksi,jep,jep.
"Voit jatkaa hekotteluasi, mutta muista se seuraavan kerran, kun taas parkkeeraat pikkubemarisi ojanpohjalle hyvien talvirenkaittesi ja muiden herkkuvarusteidesi kera. "
Niiii,toisilla on,toisilla eiii..;) - nasta BMW320d -09
Kesäkumimies kirjoitti:
Tuo nastarenkaiden ylistys on edelleenkin vain mielipide. Tänään oli aika hulppea keli E4:lla, ja autoja oli parkkeerattu kilomterin välein ojaan. Voinpa lyödä vetoa, että jokaisessa niistä oli talvirenkaat alla. Minulla ja volvolla kesärenkaineni ei ollut mitää ongelmaa. Ei kertakaikkiaa pienintäkään vahingollista sivuluisua tai lapasen lähtemistä käsistä. Kuten ei ollut viime talvenakaan ja tuli sentään 90 tuhatta km mittariin vuoden aikana.
Kun kahvien jälkeen lähdin eräältä huoltoasemalta, josta nousee aika jyrkkä mäki takaisin päätielle niin kahvien aikana seurasin noin kymmenen autoilijan leikkimistä mäessä. Voinpa edelleen lyödä vetoa, että jokaisessa autossa, joka mäessä suti, oli talvirenkaat alla. Kun taas itse lähdin takavetoisella kotterollani liikkeelle renkaan yhtään ylimääräistä tahatonta sutimista.
Vaikka kuinka lukisi TM:n vertailuja ovat ne loppujen lopuksi vain rengasfirmojen mainoksia. Minä puhun kokemuksesta. Te ette. Jospa joskus kokeilette vaikka jollakin suljetulla alueella uusia kesärenkaita saattaa tulla yllätys. Sitäpaitsi tavallinen renkaista tietämätön tyyppi ei huomaa mitään eroa uudella kesärenkaalla ja kitkarenkaalla. Mikä siitä talvirenkaasta niinkuin muka tekee sen, että se pitää paremmin kuin kesärengas? Tuollaisessa satasen vauhdissa nasta ei auta uhtään mitään pysymään autoa tiellä vaan auto pysyy tiellä siksi, että siinä on ratti, jolla autoa ohjataan.
Turvallisuusvouhkat, kuten nimimerkki BMW, luottaa niin paljon nastarenkaisiinsa, että on ojassa niiden kanssa. Minä taas tiedän tasan tarkkaa missä menee pidon raja olipa kyseessä vaikka piikkirengas.
Ihmettelen miksi kaikki muut kirjoittajat täällä ovat aina jossain äkkijarrutustilanteessa tai hirvikolarissa, jolla yritetään perustella talvirenkaita. Miksi minä vajaan 100 tuhannen vuosikilometrillä e ole koskaan joutunut äkkijarrutukseen, ei edes lähelle. Jospa lopettaisitte ajamasta kuin vouhkat niin ne teidänkin äkkijarrutukset ja ojaanajot vähenisivät."Turvallisuusvouhkat, kuten nimimerkki BMW, luottaa niin paljon nastarenkaisiinsa, että on ojassa niiden kanssa. Minä taas tiedän tasan tarkkaa missä menee pidon raja olipa kyseessä vaikka piikkirengas. "
Niiii,ollaan sitten turvallisuus vouhka mutta,itseppä sitten selittelet poliisi sedälle kun lyttäät s-sarjan mersun perseen kasaan et missäs ne talvirenkaat olikaan.Vakuutusyhtiöhän ei korvaa mitään koska on tienliikennelain vastaiset renkaat.Tämä fakta ja tiedät itsekkin.
Niii,tollasen perseen korjaaminen maksaa sitten helposti useampia tuhansia.Ihan pikku jututkin. - Kesäkumimies
nasta BMW320d -09 kirjoitti:
"Tosiaan, taidat olla aika Sherlok Holmes. Hirvikolari tapahtuu yhdestä syystä: hirvi loikkaa eteen ja käytännössä ei edes ehdi painaa jarrua. Eli on ihan sama mikä oli rengas. Hirven seurauksesta sattuu toisenlaisiakin kolareja: Nähdään hirvi ja tulee paniikki, jolloin painetaan telat tönköksi, suljetaan silmät ja puristetaan rattia. Sen jälkeen vain luoja tietää minne se auto päätyy.
Jos hirvi loikkaa tielle sadan metri päässä niin miksi siinä pitää panikoida? Ei kai se hirvi tahallaan meinaa tehdä itsaria auton alle vaan se ylittää tien. On ihan sama mikä rengas on alla. Sen kun hiljentää vauhtia vähän ja katsoo kun hirvi painelee takaisin metsää. Tai väistää perästä. Hirvi menee aina siihen suuntaan minne turpa näyttää. "
Et ole tosissasi!Sun jutut on kuin jonkun 5 vuotiaan pikkupojan joka kuvittelee olevansa sankari.Kyllä mä ainakin pystyn eikö niin.
Ja niiin,nythän me emme puhukaan kuskityypeistä,miten kukakin reagoi vaan mitenkä renkaat pitää.Toinen fakta on se että hirvi tms.ei välttämättä toimi loogisesti ja kävele tasaista vauhtia tien yli vaan se voi vauhkoontua,säntäillä sinne tänne ihan siinä tiellä.Tämän varalta pitää saada auto nopeus minimiin.
Sitten kun sanot että ei muuta kuin hiljentää vähän vauhtia niin mitenkäs sinä saat hiljennyttyä vauhtia noilla kesärenkaillasi jos on jäätä.Et käsittäkseni mitenkään.Sitten kun otetaan huomioon vielä vanhan puoleinen autosi jossa ei ole ABS jarruja tai muitakaan hallinta laitteita niin aika nahkanaan taidat liukua.
Mutta,ylipäätään, kesärenkailla ei ole mitään saumaa kyseisessä tilanteessa.
"Sitäpaitsi suomessa en ole koskaan nähnyt kelejä, jolloin tie olisi yhtä aikaa jäinen, märkä ja pöllyää lumesta. Nastarengas ei raavi tiehen yhtään mitään, paitsi paniikkijarrutuksessa, joihin te joudutte vähän väliä. Kesäkumi ei ole mikään liukas pulkka, vaan sen pito on parempi kuin huonojen talvirenkaiden."
Niiin,vääristä miten haluat,tiedät kyllä mitä tarkoitin.Ja nastarengas kyllä raapii jäljet ja tämän tietäisit jos olet joskus talvella ajanut nastarenkailla.
Ja taidetaan me muut olla aika hölmöjä kun luistellaan nasta-ja kitkarenkailla kerran kesärenkailla saadan parempi pitoaikaiseksi,jep,jep.
"Voit jatkaa hekotteluasi, mutta muista se seuraavan kerran, kun taas parkkeeraat pikkubemarisi ojanpohjalle hyvien talvirenkaittesi ja muiden herkkuvarusteidesi kera. "
Niiii,toisilla on,toisilla eiii..;)Asenteesi liikenteeseen tulee selvästi esille halveksiessasi minun hyväkuntoista Volvoa ja verratessa sitä omaan "hallintalaitteilla" varustettuun pikkubemariisi. Ihan kuin näiden autojen ikäero tekisi bemaristasi jotenkin talviajettavamman, koska siihen on ämpätty luistonesto liikkeellelähdettäessä ja abs. Olet luultavasti vieläpä sellainen "urheilullinen" kuski, joka nastoineen aiheuttaa sydämentykytyksiä ja vaaratilanteita kanssa- autoilijoille.
Edelleenkään kesärengas ei ole liukas pulkka. Et ole koskaan edes kokeillut ajaa uudella kesärenkaalla talvella joten väitteesi on pelkkää uskomusta. Kuvitelmaa, johon ei sisälly mikäänlaista kokemusta. En ole koskaan joutunut elämäni aikana paniikkijarrutukseen, joihin te muut tunnutte joutuvan tuon tuostakin. Nimimerkkisi kertoo sinunkin asenteesta liikenteeseen kaiken. Kuvittelet liikenteen olevan jonkun varusteluradan, ja varusteltu auto sitten antaa anteeksi kuljettajan taitamattomuuden.
Voin lyödä vedon, että et pärjää sillä bemarillasi jos ajamme jollain suljetulla radalla väistämiskokeen... eli ajetaan 40, 60 80 jne nopeutta, jarrutetaan ja väistetään keilaa. Voin lyödä vetoa, että saat autosi sivuluisuun jo 60 km/h vauhdissa kun minä saan "Vanhanpuoleisen" volvoni vielä satasen vauhdissa kulkemaan sinne minne sen haluan menevän.
Sen verran vielä hirvifaktoista, että hirvi toimii loogisesti. Se ei vauhkoonnu tietä ylittäessä vaan menee sinne minne sen turpa näyttää. Joskus jossain moottoriteillä hirvi saattaa hätääntyä kun se ei löydä aidasta aukkoa päästäkseen metsään. Tällaisissakin tilanteissa vaaratilanteen aiheuttaa järjettömiä nopeuksia liikkuvat bemarit, ei hirvi. - Kesäkumimies
nasta BMW320d -09 kirjoitti:
"Turvallisuusvouhkat, kuten nimimerkki BMW, luottaa niin paljon nastarenkaisiinsa, että on ojassa niiden kanssa. Minä taas tiedän tasan tarkkaa missä menee pidon raja olipa kyseessä vaikka piikkirengas. "
Niiii,ollaan sitten turvallisuus vouhka mutta,itseppä sitten selittelet poliisi sedälle kun lyttäät s-sarjan mersun perseen kasaan et missäs ne talvirenkaat olikaan.Vakuutusyhtiöhän ei korvaa mitään koska on tienliikennelain vastaiset renkaat.Tämä fakta ja tiedät itsekkin.
Niii,tollasen perseen korjaaminen maksaa sitten helposti useampia tuhansia.Ihan pikku jututkin.Ensinnäkin en ole ajanut ainoatakaan kolaria sen jälkeen kun kortin sain. Kerran oli yksi läheltäpititilanne ja siinäkin pelasti se, että tiedän mitä teen autolla. Moni muu olisi kolaroinut mainitussa tilanteessa. Sinä luotat varusteltuun autoosi, minä taas tiedän tasan tarkaan missä menee auton rajat ja ajan sen mukaan.
Ja siinä onkin meidän ero. Sinä tarvitset vakuutuksia, koska et osaa ajaa bemarillasi. Minulla taas ei ole edes pakollista liikennevakuutusta, koska tiedän, että en aja kolaria. Jos kolarin aiheuttaa vastapuoli ja vakuutus sysää siitä huolimatta syyn niskoilleni sen hyväksyn. Mutta silloinkin tiedän olevani moraalinen voittaja.
Kesärenkaat talvella ei aiheuta kolareita vaan typerykset, jotka eivät osaa ajaa autoa edes piikkirenkailla. - nasta BMW320d -09
Kesäkumimies kirjoitti:
Asenteesi liikenteeseen tulee selvästi esille halveksiessasi minun hyväkuntoista Volvoa ja verratessa sitä omaan "hallintalaitteilla" varustettuun pikkubemariisi. Ihan kuin näiden autojen ikäero tekisi bemaristasi jotenkin talviajettavamman, koska siihen on ämpätty luistonesto liikkeellelähdettäessä ja abs. Olet luultavasti vieläpä sellainen "urheilullinen" kuski, joka nastoineen aiheuttaa sydämentykytyksiä ja vaaratilanteita kanssa- autoilijoille.
Edelleenkään kesärengas ei ole liukas pulkka. Et ole koskaan edes kokeillut ajaa uudella kesärenkaalla talvella joten väitteesi on pelkkää uskomusta. Kuvitelmaa, johon ei sisälly mikäänlaista kokemusta. En ole koskaan joutunut elämäni aikana paniikkijarrutukseen, joihin te muut tunnutte joutuvan tuon tuostakin. Nimimerkkisi kertoo sinunkin asenteesta liikenteeseen kaiken. Kuvittelet liikenteen olevan jonkun varusteluradan, ja varusteltu auto sitten antaa anteeksi kuljettajan taitamattomuuden.
Voin lyödä vedon, että et pärjää sillä bemarillasi jos ajamme jollain suljetulla radalla väistämiskokeen... eli ajetaan 40, 60 80 jne nopeutta, jarrutetaan ja väistetään keilaa. Voin lyödä vetoa, että saat autosi sivuluisuun jo 60 km/h vauhdissa kun minä saan "Vanhanpuoleisen" volvoni vielä satasen vauhdissa kulkemaan sinne minne sen haluan menevän.
Sen verran vielä hirvifaktoista, että hirvi toimii loogisesti. Se ei vauhkoonnu tietä ylittäessä vaan menee sinne minne sen turpa näyttää. Joskus jossain moottoriteillä hirvi saattaa hätääntyä kun se ei löydä aidasta aukkoa päästäkseen metsään. Tällaisissakin tilanteissa vaaratilanteen aiheuttaa järjettömiä nopeuksia liikkuvat bemarit, ei hirvi.Niin,kummallakohan sitä on asenne vamma.Sinä ajalet kesärenkailla ilman vakuutukisa ja minulla on kaikki niinkuin pitääkin.Toisekseen,autostani saa pois kaikki elektroniset avustukset joten käyn välillä suljetulla radalla harjoittelemassa taitoja ilman härpäkkeitä.Joten,hallitsen auton myös ilman laitteita koska ne eivät ole todellisen tilanteen tullen autuaaksi tekeviä.
Tuli tuossa vain mieleen että jos oikeasti rullaisit vuodessa 100tkm niin pitäis olla volvossa jo kilometrejä lähemmäs miljoonan luokkaa kun ottaa huomioon että se on"vanhemman puoleinen".Jotenkin tuntuu että nyt jossain taidat puhua palturia.
Mutta,eipä tämä tästä etene mihinkään.Ei jaksa vängätä nääin päivän selvästä aiheesta miehen kanssa joka tuntee olevansa muita niin paljon parempi ratin takana.Sese on pahin liikenteen uhka. - Kesäkumimies
nasta BMW320d -09 kirjoitti:
Niin,kummallakohan sitä on asenne vamma.Sinä ajalet kesärenkailla ilman vakuutukisa ja minulla on kaikki niinkuin pitääkin.Toisekseen,autostani saa pois kaikki elektroniset avustukset joten käyn välillä suljetulla radalla harjoittelemassa taitoja ilman härpäkkeitä.Joten,hallitsen auton myös ilman laitteita koska ne eivät ole todellisen tilanteen tullen autuaaksi tekeviä.
Tuli tuossa vain mieleen että jos oikeasti rullaisit vuodessa 100tkm niin pitäis olla volvossa jo kilometrejä lähemmäs miljoonan luokkaa kun ottaa huomioon että se on"vanhemman puoleinen".Jotenkin tuntuu että nyt jossain taidat puhua palturia.
Mutta,eipä tämä tästä etene mihinkään.Ei jaksa vängätä nääin päivän selvästä aiheesta miehen kanssa joka tuntee olevansa muita niin paljon parempi ratin takana.Sese on pahin liikenteen uhka.En minä ole koko ikääni tuota autoa omistanut. Tämä on ollut 3 vuotta käytössäni ja olen ajanut sillä sellaiset vajaat 300 tkm. Ostin sen vanhalta papparaiselta, joka oli ajanut sillä n. 150 tkm.
Olen edelleen sitä mieltä, että asennevamma löytyy sinun suunnalta. Jos luottaisit ajotaitoihisi ja autoosi et hankkisi vakuutusta ja ajaisit kesärenkailla. On jotenkin perverssiä, että sinunkaltaiset elvistelevät varustuksillaan ja renkaillaan ja vakuutuksillaan "kaiken oleva niinkuin pitää" ja sillä verukkeella sitten voidaan ajaa kuin ääliöt, kolaroida toisten autoja ja ajaa lasten päälle "kun on kaikki kunnossa niinkuin pitääkin".
Helppoha se on ajella tuhatta ja sataa suojateiden yli pysähtymättä ku "kaikki on kunnossa".
Toista se on meillä, jotka otamme huomioon toisetkin liikenteessä. Olemme kohteliaita, annamme tietä jalankulkijoille lapsille ja vanhuksille kun te "kaikki kunnossa" ajatte kuin vouhkat.
Sietäisitte hävetä vähän eikä syyttää tällaista kokenutta autoilijaa, jolle koskaan ei ole sattunut mitään. - Peltivannemies
Kesäkumimies kirjoitti:
Tuo nastarenkaiden ylistys on edelleenkin vain mielipide. Tänään oli aika hulppea keli E4:lla, ja autoja oli parkkeerattu kilomterin välein ojaan. Voinpa lyödä vetoa, että jokaisessa niistä oli talvirenkaat alla. Minulla ja volvolla kesärenkaineni ei ollut mitää ongelmaa. Ei kertakaikkiaa pienintäkään vahingollista sivuluisua tai lapasen lähtemistä käsistä. Kuten ei ollut viime talvenakaan ja tuli sentään 90 tuhatta km mittariin vuoden aikana.
Kun kahvien jälkeen lähdin eräältä huoltoasemalta, josta nousee aika jyrkkä mäki takaisin päätielle niin kahvien aikana seurasin noin kymmenen autoilijan leikkimistä mäessä. Voinpa edelleen lyödä vetoa, että jokaisessa autossa, joka mäessä suti, oli talvirenkaat alla. Kun taas itse lähdin takavetoisella kotterollani liikkeelle renkaan yhtään ylimääräistä tahatonta sutimista.
Vaikka kuinka lukisi TM:n vertailuja ovat ne loppujen lopuksi vain rengasfirmojen mainoksia. Minä puhun kokemuksesta. Te ette. Jospa joskus kokeilette vaikka jollakin suljetulla alueella uusia kesärenkaita saattaa tulla yllätys. Sitäpaitsi tavallinen renkaista tietämätön tyyppi ei huomaa mitään eroa uudella kesärenkaalla ja kitkarenkaalla. Mikä siitä talvirenkaasta niinkuin muka tekee sen, että se pitää paremmin kuin kesärengas? Tuollaisessa satasen vauhdissa nasta ei auta uhtään mitään pysymään autoa tiellä vaan auto pysyy tiellä siksi, että siinä on ratti, jolla autoa ohjataan.
Turvallisuusvouhkat, kuten nimimerkki BMW, luottaa niin paljon nastarenkaisiinsa, että on ojassa niiden kanssa. Minä taas tiedän tasan tarkkaa missä menee pidon raja olipa kyseessä vaikka piikkirengas.
Ihmettelen miksi kaikki muut kirjoittajat täällä ovat aina jossain äkkijarrutustilanteessa tai hirvikolarissa, jolla yritetään perustella talvirenkaita. Miksi minä vajaan 100 tuhannen vuosikilometrillä e ole koskaan joutunut äkkijarrutukseen, ei edes lähelle. Jospa lopettaisitte ajamasta kuin vouhkat niin ne teidänkin äkkijarrutukset ja ojaanajot vähenisivät.Siis mihin tarvitsette renkaita.Mä ajan 120tkm/ vuosi ja peltivanteilla olen ajanut viimeiset 40 vuotta.Talvi tai kesä niin ei tarvitse murehtia renkaiden vaihdosta.Pelkkää säästöä olen tehnyt.Te hölmöt mennette vain rengasliikkeiden mainos jippoon ja ostatte renkaat autonne alle.Totuus on että niitä ei tarvitse.
Ja mä tiedän mistä puhun toisin kuin te muut.
Pysähdyin tupakalle eräälle pysäkille joka jää noin kilometrin korkuisen jjyrkänmäen alle.Siinä osa teutaroi autonsa kanssa kuin viimeistä päivää toisin kuin minä vanhalla Volgallani ja pelivanteilla.Mäkeä vasten vain eikä sutinut yhtään vaikka vettä jäänpäällä.Itseasiassa ohitin edellä ajavan kun ajoi niin hiljaa.
Toinen tapaus oli myös vähän aikaa sitten kun ajelin Volgallani,sytyttelin tupakkaa ja samaan aikaan hirvi hyppäsi 120km/h eteeni metrin päässä niin minä vain hiljensin ja hirvi mennä jolkotteli metsään.Tässäkin tapauksessa joku renkaallinen oliisi mennyt paniikkiin rattia puristaen,jarrua polkien ja äänensä käheäksi huutanut "Micheliiiiiiiiiin" luottaen äärimäisesti nykyaikaisiin renkaisiin joutuen lopulta suoraan ojaan.
Se on vain niin että tumpelot tarvitsee renkaita hifistelyn vuoksi.On sitte kertoa mitenkä osti uudet renkaat ja paljon maksoi.Itse ostin 2kk:ta sitten nämä peltivanteet ja toimii hyvin.Tiedän miten autoni toimii,toisin kuin te renkaita käyttävät.Siksi pelkäänkin kun tulette tuhatta sataa vastaan luattaen renkaisiinne.
- dfsfsdf
Voi reppanoita...
- J8.L
Kaikenalaisia ongelmia Purkkakaupungissa.
- ei ole vielä
talviyllättänyt kertaa 40 vuoden aikana eikä yllättänyt tänäkään vuonna ,maltti on valttia liikenteessä.
- tinti
Niin...on se hyvä,että tollasia lakeja tehdään.Että ihmiset ymmärtää laittaa autoonsa renkaat.Paha olisi ajaa ilman niitä.
- kyljuunäin
kyllä ne kitkat on ainoa ja nykyään ainoat oikeat talvirenkaat.voi laittaa alle jo joulukuun alussa,huoletta.ja on taatusti paremmat kuin jotkut nastat.
- turha vastata
Juu näinhän kaikki testit kertovat. Ovatko kitkapellet tyhmiä vai idiootteja?
- nastarenkaallinen...
laki on sama kaikille ja koskee myös naisia vaikka naiset ovatkin se vastuuton, veltto, selkärangaton ja moraaliton hälläväliä porukka.
- luuleteko te
k e omistajat, että se tekee teidät jotenkin älykkäämäksi ei ainakaan onnetomuustilastojen mukaa täysijä m *****a me kaikki autoilijat sitten maksetaan korotetuilla vakuutusmaksuilla teidän törpöilyt saatana lantupäät.
- Päivistä kysymys
No, joko nyt vaihdoit talvirenkaat ?
- 7d68f7gu9oihjokpojop
eihän akat itse "alennu" vaihtamaan renkaita, siinähän saattaa ihan kätöset likaantua...
- asuuetelässä
Ilmasto lämpenee, kesäkumeilla pärjää, kun asuu etelässä.
- Päivistä kysymys
Aloittaja, olen huolissani kun et vastaa. Olethan vielä hengissä?
- Autoileva nainen
Kyllä, vaihdoin eilen talvirenkaat alle kun talvi näytti pikkuhiljaa tulevan. En nähnyt mitään järkeä vaihtaa talvirenkaita 3 kuukautta sitten "varmuuden vuoksi".
Monet haukkuivat minua vastuuttomaksi, kun en vaihtanut talvirenkaita jo loppukesästä. Lisäksi minun kerrottiin olevan rikollinen ja ties mitä. Laki on mikä on ja te voitte minun puolesta ajaa talvirenkailla läpi vuoden, "varmuuden vuoksi", mutta minä vaihdan talvirenkaat tasan silloin kun talvi tulee. Se on talvirengas TALVIRENGAS eikä mikään "varmuuden vuoksi- rengas", joka vaihdetaan heti juhannuksen jälkeen.
Vaihdoin talvirenkaat juuri silloin kun pitikin. - nasta BMW320d -09
Autoileva nainen kirjoitti:
Kyllä, vaihdoin eilen talvirenkaat alle kun talvi näytti pikkuhiljaa tulevan. En nähnyt mitään järkeä vaihtaa talvirenkaita 3 kuukautta sitten "varmuuden vuoksi".
Monet haukkuivat minua vastuuttomaksi, kun en vaihtanut talvirenkaita jo loppukesästä. Lisäksi minun kerrottiin olevan rikollinen ja ties mitä. Laki on mikä on ja te voitte minun puolesta ajaa talvirenkailla läpi vuoden, "varmuuden vuoksi", mutta minä vaihdan talvirenkaat tasan silloin kun talvi tulee. Se on talvirengas TALVIRENGAS eikä mikään "varmuuden vuoksi- rengas", joka vaihdetaan heti juhannuksen jälkeen.
Vaihdoin talvirenkaat juuri silloin kun pitikin.Oletko Autoileva nainen kesäkumimiehen vaimo..:DD
- wjgoiejg094e3jhito4e
Autoileva nainen kirjoitti:
Kyllä, vaihdoin eilen talvirenkaat alle kun talvi näytti pikkuhiljaa tulevan. En nähnyt mitään järkeä vaihtaa talvirenkaita 3 kuukautta sitten "varmuuden vuoksi".
Monet haukkuivat minua vastuuttomaksi, kun en vaihtanut talvirenkaita jo loppukesästä. Lisäksi minun kerrottiin olevan rikollinen ja ties mitä. Laki on mikä on ja te voitte minun puolesta ajaa talvirenkailla läpi vuoden, "varmuuden vuoksi", mutta minä vaihdan talvirenkaat tasan silloin kun talvi tulee. Se on talvirengas TALVIRENGAS eikä mikään "varmuuden vuoksi- rengas", joka vaihdetaan heti juhannuksen jälkeen.
Vaihdoin talvirenkaat juuri silloin kun pitikin.hyvä kait se on työttömänä vaihdella renkaita muun tekemisen puutteessa kun herääkin vasta puoliltapäivin mutta töissäkäyvällä renkaat pitää olla sellaiset että työpäivän aikana satanut lumi ja pakastunut keli ei aiheuta ongelmia.
- Autoileva nainen
nasta BMW320d -09 kirjoitti:
Oletko Autoileva nainen kesäkumimiehen vaimo..:DD
Minun on vaikea käsittää irvailuasi. Itse en näe kertakaikkiaan mitään järkeä vaihtaa nastarenkaita juhannuksen jälkeen kuten sinä eittämättä olet tehnyt. Mielestäni tuollainen kaiken varmuudeksi vaihtaminen on hölmöläisten hommaa. Muka turvallisuuten vedotaan ja syyllistetään täyspäiset ihmiset, kuten minut, joka vaihtaa talvirenkaat vasta kun on talvi.
- :-o
Autoileva nainen kirjoitti:
Minun on vaikea käsittää irvailuasi. Itse en näe kertakaikkiaan mitään järkeä vaihtaa nastarenkaita juhannuksen jälkeen kuten sinä eittämättä olet tehnyt. Mielestäni tuollainen kaiken varmuudeksi vaihtaminen on hölmöläisten hommaa. Muka turvallisuuten vedotaan ja syyllistetään täyspäiset ihmiset, kuten minut, joka vaihtaa talvirenkaat vasta kun on talvi.
Etsää lapsi vieläkään ole ymmärtänyt. Turvallisuus on yksi näkökulma. Toinen on laillisuus. Suomessa on tietyt säännöt, joita pitää noudattaa. Poliisin tehtävä on valvoa, että noudatetaan. Työtään ne vain tekevät kun huomauttavat virheistäsi.
Ei sun oo pakko noudattaa lakia. Kannattais kyllä. Pääsis vähemmällä selittämisellä ja ihmettelyllä. - nasta BMW320d -09
Autoileva nainen kirjoitti:
Minun on vaikea käsittää irvailuasi. Itse en näe kertakaikkiaan mitään järkeä vaihtaa nastarenkaita juhannuksen jälkeen kuten sinä eittämättä olet tehnyt. Mielestäni tuollainen kaiken varmuudeksi vaihtaminen on hölmöläisten hommaa. Muka turvallisuuten vedotaan ja syyllistetään täyspäiset ihmiset, kuten minut, joka vaihtaa talvirenkaat vasta kun on talvi.
"minun on vaikea käsittää irvailuasi. Itse en näe kertakaikkiaan mitään järkeä vaihtaa nastarenkaita juhannuksen jälkeen kuten sinä eittämättä olet tehnyt. Mielestäni tuollainen kaiken varmuudeksi vaihtaminen on hölmöläisten hommaa. Muka turvallisuuten vedotaan ja syyllistetään täyspäiset ihmiset, kuten minut, joka vaihtaa talvirenkaat vasta kun on talvi. "
Ja vastauksetkin on samalaista lötinää kuin kesärengasmiehellä.Tehä olisitte oiva pari;) - Autoileva nainen
nasta BMW320d -09 kirjoitti:
"minun on vaikea käsittää irvailuasi. Itse en näe kertakaikkiaan mitään järkeä vaihtaa nastarenkaita juhannuksen jälkeen kuten sinä eittämättä olet tehnyt. Mielestäni tuollainen kaiken varmuudeksi vaihtaminen on hölmöläisten hommaa. Muka turvallisuuten vedotaan ja syyllistetään täyspäiset ihmiset, kuten minut, joka vaihtaa talvirenkaat vasta kun on talvi. "
Ja vastauksetkin on samalaista lötinää kuin kesärengasmiehellä.Tehä olisitte oiva pari;)Olet siis sitä mieltä, että kaikkien muidenkin on sinun tavoin vaihdettava nastarenkaat turvallisuussyistä juhannuksen jälkeen? En ole kompanut kesäkumimiestä milläänlailla, sillä en kai ajele talvella kesärenkailla. Mutta ei niitä talvirenkaitakaan tarvi keskellä rapujuhlia alkaa vaihtelemaan varmuuden vuoksi.
- Autoileva nainen
:-o kirjoitti:
Etsää lapsi vieläkään ole ymmärtänyt. Turvallisuus on yksi näkökulma. Toinen on laillisuus. Suomessa on tietyt säännöt, joita pitää noudattaa. Poliisin tehtävä on valvoa, että noudatetaan. Työtään ne vain tekevät kun huomauttavat virheistäsi.
Ei sun oo pakko noudattaa lakia. Kannattais kyllä. Pääsis vähemmällä selittämisellä ja ihmettelyllä.Öö okei. Mielestäsi turvallisuus on a ja o ja se tarkoittaa, että nastakumit laitetaan alle heti juhanuksen jälkeen?
Poliisi antoi minulle siis VAIN huomautuksen, koska hänenkään mielestä silloin, kun tuo aloituksessa mainittu tilanne tapahtui, ei ollut talvirengaskeli. Poliisi siis sanoi suunilleen näillä sanoilla varoituksen minulle:
"lain mukaanhan talvirenkaat olisi pitäyt jo vaihtaa... mutta onhan se ollut lämmintä viime aikoina... edes yöpakkasia vielä... no jos kuitenkin tässä lähipäivinä vaihdat ne renkaat niin pääset suullisella varoituksella..."
Jopa poliisi ymmärsi minua, kun sanoin, ettei ole edes tullut mieleen talvirenkaat, koska ei ole ollut lunta. Tosin hänen piti se varoitus antaa, koska se kuului tilanteeseen.
Toisin on sun kaltaisten nuijien laita, kun et enää muuta keksinyt niin
>>>>Ei sun oo pakko noudattaa lakia. Kannattais kyllä. Pääsis vähemmällä selittämisellä ja ihmettelyllä. - Mikä siinä
Autoileva nainen kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että kaikkien muidenkin on sinun tavoin vaihdettava nastarenkaat turvallisuussyistä juhannuksen jälkeen? En ole kompanut kesäkumimiestä milläänlailla, sillä en kai ajele talvella kesärenkailla. Mutta ei niitä talvirenkaitakaan tarvi keskellä rapujuhlia alkaa vaihtelemaan varmuuden vuoksi.
lain tulkinnassa on niin vaikeaa. Ymmärrätkö, että saat sakot, jos laitat nastarenkaat alle juhannuksena, koska kelit eivät silloin edellytä nastarenkaiden käyttöä. Aivan samoin saat sakot (vaikka tällä kertaa niiltä vältyitkin, koska olet avuton nainen, joka armahdettiin) jos et aja talvirenkailla joulukuun ensimmäisestä päivästä lähtien aina maaliskuun loppuun.
Sinä kun et näemmä piittaa lain pykälistä tuon taivaallista, niin käytkö todellakin katsastamassa autosi joka vuosi? Luulisi tuollaisen pelkän oman päättelykyvyn varassa elävän ihmisen jättävän moisenkin turhuuden väliin, sillä kyllähän sitä nyt itse pystyy toteamaan, onko auto kunnossa vai ei. - Olet siis sitä
Autoileva nainen kirjoitti:
Öö okei. Mielestäsi turvallisuus on a ja o ja se tarkoittaa, että nastakumit laitetaan alle heti juhanuksen jälkeen?
Poliisi antoi minulle siis VAIN huomautuksen, koska hänenkään mielestä silloin, kun tuo aloituksessa mainittu tilanne tapahtui, ei ollut talvirengaskeli. Poliisi siis sanoi suunilleen näillä sanoilla varoituksen minulle:
"lain mukaanhan talvirenkaat olisi pitäyt jo vaihtaa... mutta onhan se ollut lämmintä viime aikoina... edes yöpakkasia vielä... no jos kuitenkin tässä lähipäivinä vaihdat ne renkaat niin pääset suullisella varoituksella..."
Jopa poliisi ymmärsi minua, kun sanoin, ettei ole edes tullut mieleen talvirenkaat, koska ei ole ollut lunta. Tosin hänen piti se varoitus antaa, koska se kuului tilanteeseen.
Toisin on sun kaltaisten nuijien laita, kun et enää muuta keksinyt niin
>>>>Ei sun oo pakko noudattaa lakia. Kannattais kyllä. Pääsis vähemmällä selittämisellä ja ihmettelyllä.mieltä, että lain pykäliä ei tarvitse noudattaa, vaan jokainen voi itse määrätä, milloin haluaa alkaa käyttää talvirenkaita - kuitenkin siten, että talvirenkaat tulee olla alla, kun on ensimmäisen kerran jäätä tai lunta - niinkö?
Minun mielestäni kaltaisesi vänkääjät, jotka astuvat yksin lain yläpuolelle, ovat vastenmielisiä. - Autoileva nainen
Olet siis sitä kirjoitti:
mieltä, että lain pykäliä ei tarvitse noudattaa, vaan jokainen voi itse määrätä, milloin haluaa alkaa käyttää talvirenkaita - kuitenkin siten, että talvirenkaat tulee olla alla, kun on ensimmäisen kerran jäätä tai lunta - niinkö?
Minun mielestäni kaltaisesi vänkääjät, jotka astuvat yksin lain yläpuolelle, ovat vastenmielisiä.Se jos mikä olisi hyvä ehdotus. Sinä ja muut dorkat voisitte vaihtaa ne nastakumit juhannuksen jälkeen ja me muut, normaalit ihmiset vaihdamme renkaat sitten kun talvi tulee ja on sen aika. Ei talvirenkaita tarvi varmuuden vuoksi laittaa jo juhannuksena alle, vaikka sinä nii sitä toivoisit. Ja tuollainen toive on todella perverssiä.
- Voi kuinka
Autoileva nainen kirjoitti:
Se jos mikä olisi hyvä ehdotus. Sinä ja muut dorkat voisitte vaihtaa ne nastakumit juhannuksen jälkeen ja me muut, normaalit ihmiset vaihdamme renkaat sitten kun talvi tulee ja on sen aika. Ei talvirenkaita tarvi varmuuden vuoksi laittaa jo juhannuksena alle, vaikka sinä nii sitä toivoisit. Ja tuollainen toive on todella perverssiä.
suloista, hellanlettas! Olisihan se kivaa, että tällaisissakin asioissa annettaisiin päätäntävalta kaiken maailman tahvoille itselleen. Voit olla 100% varma, että kuolonkolarit lisääntyisivät räjähdysmäisesti, jos talvirenkaiden käytöstä tulisi sellainen päätös, että jos kelit eivät ole juuri sillä hetkellä lumiset tai jäiset, niin kesärenkailla saisi ajaa.
Mitenkäs sen katsastuksen laita sitten? Tehtäisiinkö siitäkin vapaaehtoista? - Autoileva nainen
Voi kuinka kirjoitti:
suloista, hellanlettas! Olisihan se kivaa, että tällaisissakin asioissa annettaisiin päätäntävalta kaiken maailman tahvoille itselleen. Voit olla 100% varma, että kuolonkolarit lisääntyisivät räjähdysmäisesti, jos talvirenkaiden käytöstä tulisi sellainen päätös, että jos kelit eivät ole juuri sillä hetkellä lumiset tai jäiset, niin kesärenkailla saisi ajaa.
Mitenkäs sen katsastuksen laita sitten? Tehtäisiinkö siitäkin vapaaehtoista?Öö häh??
>>>Voit olla 100% varma, että kuolonkolarit lisääntyisivät räjähdysmäisesti, jos talvirenkaiden käytöstä tulisi sellainen päätös, että jos kelit eivät ole juuri sillä hetkellä lumiset tai jäiset, niin kesärenkailla saisi ajaa. - liukastellutjaoppinu
Autoileva nainen kirjoitti:
Olet siis sitä mieltä, että kaikkien muidenkin on sinun tavoin vaihdettava nastarenkaat turvallisuussyistä juhannuksen jälkeen? En ole kompanut kesäkumimiestä milläänlailla, sillä en kai ajele talvella kesärenkailla. Mutta ei niitä talvirenkaitakaan tarvi keskellä rapujuhlia alkaa vaihtelemaan varmuuden vuoksi.
"Olet siis sitä mieltä, että kaikkien muidenkin on sinun tavoin vaihdettava nastarenkaat turvallisuussyistä juhannuksen jälkeen?"
Taitanu lähteä vuodenajat neidolta samanlailla lapasesta, kuin auto kohta niillä kesärenkailla, kun hokee kokoajan että juhannuksena pitäisi talvirenkaat vaihtaa heh:DD
Jos laki ei määräisi että talvirenkaat pitää olla alla Joulukuussa(huom Juhannus ei oo Joulukuussa) niin tälläiset vuodenajoista sekaisin olevat lapsoset eivät niitä tajuaisi ihte vaihtaa / vaihdattaa. Joten tässäkin asiassa on hyvä noudattaa lakia, samoin kuin turvavyöpakko ja sekin vielä että ajovalotkin pitäisi olla ajaessa päällä, vai ovatko nämäkin turhia pykäliä? - .. .. ......
Autoileva nainen kirjoitti:
Öö häh??
>>>Voit olla 100% varma, että kuolonkolarit lisääntyisivät räjähdysmäisesti, jos talvirenkaiden käytöstä tulisi sellainen päätös, että jos kelit eivät ole juuri sillä hetkellä lumiset tai jäiset, niin kesärenkailla saisi ajaa.Siinä vaiheessa kun huomaa ettei enää ymmärrä mitään kannattaa yleensä lopettaa jankkaaminen.
Jos sinusta on vastenmielistä noudattaa tieliikenteen säädöksiä, ei ehkä kannattaisi ajaa. Eikä ainakaan kovin ponnekkaasti puolustaa sitä että ajaa vastoin sääntöjä.
- 0000.
"Alla lista renkaista, jotka rengasvalmistajan mukaan on erityisesti tarkoitettu
talviajoon. Koskee ajoneuvoja, joiden kokonaispaino on ≤ 3,5 tonnia. Lista perustuu
rengasmaahantuojien antamiin tietoihin eikä STRO voi vastata niiden oikeellisuudesta."
http://www.stro.se/winter/vinter071001f.pdf - tyhmä avaus
tyhmä avaus
- Anonyymi
Saivartelijat sikseen.
- Anonyymi
Kaivoit vuoden 2011 ketjun talvirenkaiden pidosta ja kommenttisi on mitä turhin ja typerin.
Säännötkin on asiassa muuttunut.
- Anonyymi
Vanha ketju kaivettu naftaliinista. Tieliikennelaki muuttui 1.6.2020.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792