ikenessä patti

sattuu

Hei!

Tässä maanantain aikana on muodostunut kivulias patti ikeneen, takimmaisen hampaan taakse. aluksi luulin että olen purrut poskeen syödessä tms. tiistaina töissä äityi niin kivuliaaksi ettei kunnolla voinut nieleskellä tai avata suuta. keskiviikkona ajattelin mennä päivystykseen. onko kellään tietoa millainen patti tuo voisi olla/kannattaako mennä hammaslääkäriin sen takia.

13

13218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auli

patin ja kivun perusteella hampaasi on saattanut mennä kuolioon. Tämä tarkoittaa että hampaasi ydin/hermo on vaurioitunut ja hampaalle joudutaan tekemään juurihoito. Se patti on todennäköisesti ulos pyrkivää mätää.

Jotkut vanhat hammaslääkärit ovat varsin innokkaita repimään hampaan pois, mutta älä anna tehdä sellaista ilman välttämätöntä syytä. Kannattaa välttää kovakouraista hammaslääkäriä, koska he voivat halkaista hampaan ja silloin hoito on vaikeampaa. Juurihoidettu hammas voi saada jatkoaikaa jopa useita vuosia, eikä kalliita siltoja tai osaproteeseja tarvita.

Toivotaan, että kyse on kuitenkin vain harmittomasta vesirakkulasta, joita tietyt ruoka-aineet tai liian kuuma ruoka tai juoma voivat aiheuttaa.

• njnibbyubyu

Onko syy selvinnyt.

• Olet_tyhmä_trolli
        njnibbyubyu kirjoitti:

Onko syy selvinnyt.

Eiköhän syy selvinnyt silloin 12 vuotta sitten. Aloittaja ei varmaankaan lue enää tätä palstaa että voisi tyydyttää uteliaisuutesi.

• Auli

Mikäli kipu kovenee, niin buranaa tai muuta kipulääkettä kannattaa varata.

Jos on kyse hampaan kuoliosta niin kipu voi yltyä sietämättömäksi (aina hammaslääkärille pääsyyn asti) tai loppua nopesti. Kipua lievittää myös kylmä, joten jäätelön syöminen tai jääpalojen pitäminen kipeän hampaan lähellä saattaa helpottaa. Kylmä käärö poskella saattaa lievittää kipua ja pyri välttämään kaikkea kuumaa.

• sattuu

Kiitosta vaan vastauksesta.

Mitään niin kuumaa en mielestäni ole syönyt/juonut että vesirakkula olisi muodostunut. Burana tuntuu ainakin toimivan, päivällä töissä yhden otin. Kylmäkin hieman tuntuu auttavan.
        Tarkennuksena vielä että hammas itse ei tunnu kipeältä vaan patti joka on tullut poistetun viisaudenhampaan paikalle, alas. (armeijassa joskus poistettiin (alhaalta muistaakseni) molemmat viisaudenhampaat.

• Auli
        sattuu kirjoitti:

Kiitosta vaan vastauksesta.

Mitään niin kuumaa en mielestäni ole syönyt/juonut että vesirakkula olisi muodostunut. Burana tuntuu ainakin toimivan, päivällä töissä yhden otin. Kylmäkin hieman tuntuu auttavan.
        Tarkennuksena vielä että hammas itse ei tunnu kipeältä vaan patti joka on tullut poistetun viisaudenhampaan paikalle, alas. (armeijassa joskus poistettiin (alhaalta muistaakseni) molemmat viisaudenhampaat.

Saako tiedustella mikä oli loppujenlopuksi kivun aiheuttaja?

Unohdin tuossa aikaisemmassa vastauksessa kirjoittaa, että hakeudu nopeasti hammaslääkäriin, mutta toivottavasti sait hoitoajan.

Minulla meni ensimmäinen hammas kuolioon "helposti" päivän ajan oli kova kipu ja vielä kovempia kipukohtauksia muutama tunnissa. Seuraavana päivänä ei ollut enää kipua ja puoli vuotta meni ennenkuin patti ilmestyi poskenpuoleiseen ikeneseen.

• sattuu vieläkin
        Auli kirjoitti:

Saako tiedustella mikä oli loppujenlopuksi kivun aiheuttaja?

Unohdin tuossa aikaisemmassa vastauksessa kirjoittaa, että hakeudu nopeasti hammaslääkäriin, mutta toivottavasti sait hoitoajan.

Minulla meni ensimmäinen hammas kuolioon "helposti" päivän ajan oli kova kipu ja vielä kovempia kipukohtauksia muutama tunnissa. Seuraavana päivänä ei ollut enää kipua ja puoli vuotta meni ennenkuin patti ilmestyi poskenpuoleiseen ikeneseen.

Eli viisaudenhammas pitänee ilmeisesti leikkaamalla poistaa, näin ainakin selitti päivystävä hammaslääkäri. ensin kuvaukseen ja kun tulehdus laskenut (penisiliinikuuri 1vk.) niin ilmeisesti hammas otetaan pois.

Eli alhaalla sittenkin tuntuu ne viisaudenhampaat olevan. kai ne sitten armeijassa ylhäältä ne poistivat ;)

• Auli
        sattuu vieläkin kirjoitti:

Eli viisaudenhammas pitänee ilmeisesti leikkaamalla poistaa, näin ainakin selitti päivystävä hammaslääkäri. ensin kuvaukseen ja kun tulehdus laskenut (penisiliinikuuri 1vk.) niin ilmeisesti hammas otetaan pois.

Eli alhaalla sittenkin tuntuu ne viisaudenhampaat olevan. kai ne sitten armeijassa ylhäältä ne poistivat ;)

Minulta poistettiin leikkauksella puhkeamaton viisaudenhammas, mutta kaikkea ei saatu pois. Hammas oli tiukassa, kovaa ja hermot lähellä, joten paloittelemalla sitä poistettiin ja lopulta loppu jätettiin paikalleen.

Erään kirurgin vastaanotolla, hän totesi neljä poistettavaa viisaudenhammasta (aika iso osa hammasta oli jäänyt).

• KeTTu

Mulla on siis ollu 2 kertaa patti takahampaan takana, joka poistettiin. En lukenut noita kaikkia joten en tiedä oletko jo saanut tietää patin aiheuttajan, minulla se oli tulehdus. Jotain, ilmeisesti ruokaa, oli päässyt hampaan vierestä ikeneeseen ja tulehduttanut. Kivulias oli, mutta harmiton. Poistettiin leikkaamalla, uusiutui puolen vuoden päästä.

• sattuu

Tulehdukseksi hammaslääkäri diagnosoi. antoi viikon penisiliinikuurin. tosin torstaina hammaskaluston kuvaukseen, ilmeisesti takahammas jotenkin oireilee ja kertoman mukaan pitäisi poistaa.

• Jay-Jay

Kyllä, tulehdusta veikkaan minäkin.
      Mätä ulos ja antibioottikuuri. Jos joku alkaa toden teolla sattumaan, lääkäriin vaan heti. Pääsee pelkäämällä pahemman tuskan sijaan. Ja hermot säästyy.

• Anonyymi

Ketä tääl 2021 hahahahh😂😂✋🏻✋🏻

• Anonyymi

Mä oon tääl viel 2024 😆

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3316
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1556
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe