ikenessä patti

sattuu

Hei!

Tässä maanantain aikana on muodostunut kivulias patti ikeneen, takimmaisen hampaan taakse. aluksi luulin että olen purrut poskeen syödessä tms. tiistaina töissä äityi niin kivuliaaksi ettei kunnolla voinut nieleskellä tai avata suuta. keskiviikkona ajattelin mennä päivystykseen. onko kellään tietoa millainen patti tuo voisi olla/kannattaako mennä hammaslääkäriin sen takia.

13

14092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auli

      patin ja kivun perusteella hampaasi on saattanut mennä kuolioon. Tämä tarkoittaa että hampaasi ydin/hermo on vaurioitunut ja hampaalle joudutaan tekemään juurihoito. Se patti on todennäköisesti ulos pyrkivää mätää.

      Jotkut vanhat hammaslääkärit ovat varsin innokkaita repimään hampaan pois, mutta älä anna tehdä sellaista ilman välttämätöntä syytä. Kannattaa välttää kovakouraista hammaslääkäriä, koska he voivat halkaista hampaan ja silloin hoito on vaikeampaa. Juurihoidettu hammas voi saada jatkoaikaa jopa useita vuosia, eikä kalliita siltoja tai osaproteeseja tarvita.

      Toivotaan, että kyse on kuitenkin vain harmittomasta vesirakkulasta, joita tietyt ruoka-aineet tai liian kuuma ruoka tai juoma voivat aiheuttaa.

      • njnibbyubyu

        Onko syy selvinnyt.


      • Olet_tyhmä_trolli
        njnibbyubyu kirjoitti:

        Onko syy selvinnyt.

        Eiköhän syy selvinnyt silloin 12 vuotta sitten. Aloittaja ei varmaankaan lue enää tätä palstaa että voisi tyydyttää uteliaisuutesi.


    • Auli

      Mikäli kipu kovenee, niin buranaa tai muuta kipulääkettä kannattaa varata.

      Jos on kyse hampaan kuoliosta niin kipu voi yltyä sietämättömäksi (aina hammaslääkärille pääsyyn asti) tai loppua nopesti. Kipua lievittää myös kylmä, joten jäätelön syöminen tai jääpalojen pitäminen kipeän hampaan lähellä saattaa helpottaa. Kylmä käärö poskella saattaa lievittää kipua ja pyri välttämään kaikkea kuumaa.

      • sattuu

        Kiitosta vaan vastauksesta.

        Mitään niin kuumaa en mielestäni ole syönyt/juonut että vesirakkula olisi muodostunut. Burana tuntuu ainakin toimivan, päivällä töissä yhden otin. Kylmäkin hieman tuntuu auttavan.
        Tarkennuksena vielä että hammas itse ei tunnu kipeältä vaan patti joka on tullut poistetun viisaudenhampaan paikalle, alas. (armeijassa joskus poistettiin (alhaalta muistaakseni) molemmat viisaudenhampaat.


      • Auli
        sattuu kirjoitti:

        Kiitosta vaan vastauksesta.

        Mitään niin kuumaa en mielestäni ole syönyt/juonut että vesirakkula olisi muodostunut. Burana tuntuu ainakin toimivan, päivällä töissä yhden otin. Kylmäkin hieman tuntuu auttavan.
        Tarkennuksena vielä että hammas itse ei tunnu kipeältä vaan patti joka on tullut poistetun viisaudenhampaan paikalle, alas. (armeijassa joskus poistettiin (alhaalta muistaakseni) molemmat viisaudenhampaat.

        Saako tiedustella mikä oli loppujenlopuksi kivun aiheuttaja?

        Unohdin tuossa aikaisemmassa vastauksessa kirjoittaa, että hakeudu nopeasti hammaslääkäriin, mutta toivottavasti sait hoitoajan.

        Minulla meni ensimmäinen hammas kuolioon "helposti" päivän ajan oli kova kipu ja vielä kovempia kipukohtauksia muutama tunnissa. Seuraavana päivänä ei ollut enää kipua ja puoli vuotta meni ennenkuin patti ilmestyi poskenpuoleiseen ikeneseen.


      • sattuu vieläkin
        Auli kirjoitti:

        Saako tiedustella mikä oli loppujenlopuksi kivun aiheuttaja?

        Unohdin tuossa aikaisemmassa vastauksessa kirjoittaa, että hakeudu nopeasti hammaslääkäriin, mutta toivottavasti sait hoitoajan.

        Minulla meni ensimmäinen hammas kuolioon "helposti" päivän ajan oli kova kipu ja vielä kovempia kipukohtauksia muutama tunnissa. Seuraavana päivänä ei ollut enää kipua ja puoli vuotta meni ennenkuin patti ilmestyi poskenpuoleiseen ikeneseen.

        Eli viisaudenhammas pitänee ilmeisesti leikkaamalla poistaa, näin ainakin selitti päivystävä hammaslääkäri. ensin kuvaukseen ja kun tulehdus laskenut (penisiliinikuuri 1vk.) niin ilmeisesti hammas otetaan pois.

        Eli alhaalla sittenkin tuntuu ne viisaudenhampaat olevan. kai ne sitten armeijassa ylhäältä ne poistivat ;)


      • Auli
        sattuu vieläkin kirjoitti:

        Eli viisaudenhammas pitänee ilmeisesti leikkaamalla poistaa, näin ainakin selitti päivystävä hammaslääkäri. ensin kuvaukseen ja kun tulehdus laskenut (penisiliinikuuri 1vk.) niin ilmeisesti hammas otetaan pois.

        Eli alhaalla sittenkin tuntuu ne viisaudenhampaat olevan. kai ne sitten armeijassa ylhäältä ne poistivat ;)

        Minulta poistettiin leikkauksella puhkeamaton viisaudenhammas, mutta kaikkea ei saatu pois. Hammas oli tiukassa, kovaa ja hermot lähellä, joten paloittelemalla sitä poistettiin ja lopulta loppu jätettiin paikalleen.

        Erään kirurgin vastaanotolla, hän totesi neljä poistettavaa viisaudenhammasta (aika iso osa hammasta oli jäänyt).


    • KeTTu

      Mulla on siis ollu 2 kertaa patti takahampaan takana, joka poistettiin. En lukenut noita kaikkia joten en tiedä oletko jo saanut tietää patin aiheuttajan, minulla se oli tulehdus. Jotain, ilmeisesti ruokaa, oli päässyt hampaan vierestä ikeneeseen ja tulehduttanut. Kivulias oli, mutta harmiton. Poistettiin leikkaamalla, uusiutui puolen vuoden päästä.

      • sattuu

        Tulehdukseksi hammaslääkäri diagnosoi. antoi viikon penisiliinikuurin. tosin torstaina hammaskaluston kuvaukseen, ilmeisesti takahammas jotenkin oireilee ja kertoman mukaan pitäisi poistaa.


    • Jay-Jay

      Kyllä, tulehdusta veikkaan minäkin.
      Mätä ulos ja antibioottikuuri. Jos joku alkaa toden teolla sattumaan, lääkäriin vaan heti. Pääsee pelkäämällä pahemman tuskan sijaan. Ja hermot säästyy.

    • Anonyymi

      Ketä tääl 2021 hahahahh😂😂✋🏻✋🏻

      • Anonyymi

        Mä oon tääl viel 2024 😆


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe