miten saa kengistä hajun pois?

hajujalka

Minulla on Adidaksen Superstar 2 -tennarit ja nyt niissä on todella paha jalkahien haju. Olen koittanut tuuletella kenkiä ja kaatanut etikkaa pullon korkkiin ja korkki kenkään, mutta siitä vasta tulikin erikoinen hajuyhdistelmä :) Ei siis auttanut. Pohjallisia ei voi kunnolla puhdistaa, sillä ne ovat kiinteät. Haju on sen verran voimakas, että sen haistaa siellä missä kengät ovat. Pian en ilkeä lähteä niillä mihinkään, mutta en kyllä raaskisi heittää niitä poiskaan kun ovat kuitenkin ehjät. Millä keinolla pahan hajun saa pois kengistä?

48

17781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pesu 60:ssä

      Ne lenkkarit voi pestä pesukoneessa 60:ssä ja lorauttaa kenkien sisään haiseviin pohjallisiin vähän ylimääräistä pyykinpesuainetta.

      • ........

        En ole aloittaja mutta kommentoin: Superstarit ovat nahkaa, niitä ei pestä koneessa, omani ovat valkoista nahkaa.
        Hajunsyöjäpohjallinen voisi olla ratkaisu, kun pohjallisia ei saa irti, tai sitten kiskot pohjalliset väkisin irti ja hommaat tilalle uudet - kenkäkaupoista ja isojen kauppojen kenkäosastoilla myydään vaikka minkä näköisiä pohjallisia.

        Jatkossa jalkojen pesu ja sukkien vaihto päivittäin, ja tarpeen mukaan esim raikastavaa jalkasuihketta (itse käytän Dermosilia), jos jalat hikoavat päivän mittaan kovasti. Katso myös sukkia ostaessasi onko hajusyöppöjä saatavilla, ainakin itse olen nähnyt semmoisia.


      • voi pestä
        ........ kirjoitti:

        En ole aloittaja mutta kommentoin: Superstarit ovat nahkaa, niitä ei pestä koneessa, omani ovat valkoista nahkaa.
        Hajunsyöjäpohjallinen voisi olla ratkaisu, kun pohjallisia ei saa irti, tai sitten kiskot pohjalliset väkisin irti ja hommaat tilalle uudet - kenkäkaupoista ja isojen kauppojen kenkäosastoilla myydään vaikka minkä näköisiä pohjallisia.

        Jatkossa jalkojen pesu ja sukkien vaihto päivittäin, ja tarpeen mukaan esim raikastavaa jalkasuihketta (itse käytän Dermosilia), jos jalat hikoavat päivän mittaan kovasti. Katso myös sukkia ostaessasi onko hajusyöppöjä saatavilla, ainakin itse olen nähnyt semmoisia.

        Itse olen pessyt nupukkinahkaa olevat Nike lenkkarit pesukoneessa, hyvin ovat kestäneet konepesun. Ne kengät kannattaa kuitenkin kääriä lakanoiden sisälle ja pestä samalla kun lakanat, etteivät kolhiinnu pesurumpua vasten.

        Jatkossa kannattaa kyllä käyttää kenkädödöä (esim. wolylta löytyy sopivaa), ettei kengät ala lemuta taas parin käyttökerran jälkeen. Riittäisi esim. kerran vuodessa pesu.


    • hajujalka

      Eikai niitä nyt sentään pesukoneessa voi pestä??

      • koneeseen vain

        Lue vaikka täältä keskustelusta:
        http://murobbs.plaza.fi/yleista-keskustelua/451525-mitenkas-pesta-lenkkarit.html

        Joidenkin mielestä pesukoneessa pesu ei ole ns. "oikeaoppista". Mutta helpoiten ja ongelmitta ne kuitenkin pesukoneessa puhtaaksi tulevat, käytännössä erittäin toimiva ja kätevä menetelmä jota hyvin monet ovat soveltaneet ilman mitään ongelmia. Ja itselläni on tosiaankin ollut tapana pestä samalla aina lakanat ja nahkalenkkarit sinne lakanoiden sisään.


      • hajumono

        Olen pessyt kaikenlaisia kenkiä koneessa. 60 asteeseen en kyllä ole uskaltanut laittaa. Pelkään, että liimaukset pettävät tms. Kumpikin kenkä omaan pesupussiin, siis näihin alusvaatteille tarkoitettuihin.

        Nahkakengät tietenkin kärsivät hieman pesusta, mutta jos vaihtoehto on roskiin heittäminen...

        Muista laittaa pesun jälkeen kuunollista kenkärasvaa :)


    • nuuuuuh

      Riippuu oletko mies vai nainen, miehellä jalat haisee kun taas naisella tuoksuu:)

    • Puhtaus A ja O

      Tässäkin pätee sama keino että turha enää rypistää kun on p...at housuissa. Eli vihjeenä kun osta uudet tossut niin käyttää sukkamateriaaleina luonnonkuituja (ohut merinovilla on hyvä tai bambusukka) Merinovilla ei hiosta, on lämmin eikä tunnu märältä, vaikka olisi kosteakin. Vaihda pestävät pohjalliset joka päivä ja ne sukat myös vähintään joka päivä. Koko päivää ei samoissa kengissä kannata olla. Kengän vaihdon yhteydessä aina puhtaat sukat. Haju on kengissä ja pysyy jos ei ole ennalta hoitanut jalkahygieniaa mallikkaasti. Hikoileviin jalkoihin on myös apukeinoja apteekista saatavilla.

      • v-o-p

        Harhainen käsitys bambusukan luonnollisuudesta. Sehän on sillkkaa sillaa eli ominaisuuksiltaan verrattavissa tekokuituun, kuten puukuidut yleensäkin. Olihan tuo asia esillä kuningaslutkuttajassa tai jossain ihan askettäin 2013 alkuvuonna.


    • hajujalka

      No tottakai tässä nyt on yleisestä hygieniasta pidetty huolta! Minulla vaan tuppa jalat hikoamaan ja etenkin noissa Superstareissa normaalia enemmän (??), jostain syystä. Käytän ohuita puuvillasukkia jotka tietenkin vaihdan päivittäin. Nuo Superstarit kun ovat niin mukavat jaloissa, niin niitä tulee myös pidettyä päivittäin. Tosin talvella en pidä niitä juuri lainkaan, joten nyt olisikin hyvä aika "huoltaa" niitä. Tosiaan koneeseen en raaskisi niitä laittaa ja pesukin on vähän niin ja näin, sillä niissähän on nahkaa, kuten tuolla jo todettiinkin.

      • smellyfeet

        Mulla oli/on sama ongelma. Oikeesti osta bambusukat kokeeksi mulla sukat haisee normaalisti päivän käytön jälkeen. Bambusukkaa olen jopa käyttänyt joskus 2 päivää putkeen ja silloin käry on suurinpiirtein sama kun normisukassa päivän jälkeen. Lisäksi ne on todella mukavat jalassa maksaa pikkasen enemmän mutta takaan että tulet yllättymään.

        Pistä lenkkarit pussiin ja pakastimeen pariksi päiväksi. Osta uudet pohjalliset ja vaihda niitä aina sillointällöin.


      • Yks vinkki

        Jalkojen saippuoiminen suihkussa ei varmaan ole tapana. Suosittelen Rexona suihkusaippuaa myös jalkoille. Istumalla onnistuu parhaiten saippuointi myös varpaiden välistä ja jalan pohjasta, jotta ei liukastu.


    • hh

      jostain kuulin et tiiviissä pussissa pakkaseen, tiedä sit toimiiko....

    • hajunpoisto

      Kokeile kissanomistajille tarkoitettua urine off -suihkepulloa. Steriloi ja on tehokas hajunpoistaja, tuoksuu raikkaalle. Sillä saa lenkkareista pinttyneen kissanpissan hajun pois (jos kissa on merkannut lenkkariin), mutta hien hajut lähtevät myös tehokkaasti.

      • hajujalka

        Siirsin kengät hieman lämpimämpään paikkaan tuulikaapista, niin nyt se pistävin haju on hävinnyt. Ilmeisesti eivät kuivaneet/tuulettuneet tarpeeksi hyvin kun olivat tuulikaapin lattialla. No seuraavan käyttökerran jälkeen ne sitten taas haisevat. Uskaltaakohan Superstareja edes liottaa pesuvedessä?


      • nahkajäljitelmä
        hajujalka kirjoitti:

        Siirsin kengät hieman lämpimämpään paikkaan tuulikaapista, niin nyt se pistävin haju on hävinnyt. Ilmeisesti eivät kuivaneet/tuulettuneet tarpeeksi hyvin kun olivat tuulikaapin lattialla. No seuraavan käyttökerran jälkeen ne sitten taas haisevat. Uskaltaakohan Superstareja edes liottaa pesuvedessä?

        tuotekuvaus:
        "Adidas Superstar 2. Soft synthetic leather upper in a classic low profile. 3-Stripes logo..."

        Kyllä se kestää pesukonetta ihan yhtä hyvin kuin se muovinen pesupallo johon pesuainetiivistettä laitetaan. Itse asiassa noita kenkiä voisi käyttää säännöllisesti pesupallona, niin ei pohiin kerry hienhajua.

        Olisikin ihmeellistä, että nahkakenkä (esim. 60-luvun adidas superstar) olisi noin hiostava.


      • ......
        nahkajäljitelmä kirjoitti:

        tuotekuvaus:
        "Adidas Superstar 2. Soft synthetic leather upper in a classic low profile. 3-Stripes logo..."

        Kyllä se kestää pesukonetta ihan yhtä hyvin kuin se muovinen pesupallo johon pesuainetiivistettä laitetaan. Itse asiassa noita kenkiä voisi käyttää säännöllisesti pesupallona, niin ei pohiin kerry hienhajua.

        Olisikin ihmeellistä, että nahkakenkä (esim. 60-luvun adidas superstar) olisi noin hiostava.

        omani ovat edelleen valkoista nahkaa, tosin en kärsi hiostavuudesta mutta vaihtelenkin kenkiä lähes päivittäin, niin talvella kuin kesälläkin.

        En pesisi nahkaisia jalkineita pesukoneessa mutta nahkahansikkaita olen vedellä puhdistanut. Olen käyttänyt silloin marseillesaippua ja imeyttänyt vettä pyyhkeeseen niin paljon kuin mahdollista, silti hansikkaat tuppaavat koppuroitumaan kuivuessaan. Eilen kastelin nahkahanskat sateessa ja aamulla olivat ihan koppurat.


      • nahkajäljitelmä
        ...... kirjoitti:

        omani ovat edelleen valkoista nahkaa, tosin en kärsi hiostavuudesta mutta vaihtelenkin kenkiä lähes päivittäin, niin talvella kuin kesälläkin.

        En pesisi nahkaisia jalkineita pesukoneessa mutta nahkahansikkaita olen vedellä puhdistanut. Olen käyttänyt silloin marseillesaippua ja imeyttänyt vettä pyyhkeeseen niin paljon kuin mahdollista, silti hansikkaat tuppaavat koppuroitumaan kuivuessaan. Eilen kastelin nahkahanskat sateessa ja aamulla olivat ihan koppurat.

        Ovatko ne kovinkin vanhat kasarikengät?

        Nyky-adidakset eivät ole nahkaa nähneetkään. Kun lueskelee urheilukauppojen tuotekuvauksia, niin eivät edes kauppiaat väitä superstar II:n olevan nahkaa. Muovikengät muovipohjalla.

        tässä JD Sportsin sivuilta. Huomaa miten tekstiosuudessa väitetään sen olevan "nupukkia", mutta spekseissä kerrotaan totuus, eli muovikenkä muovipohjalla. Varmaan aika monet adidaksen ostajat ovat jättäneet speksit lukematta ja kuvittelevat kenkiensä olevan aitoa nahkaa, mainoslauseiden "nupukkia" vaikka ne ovat keinonahkaa.


        This men's version of the Superstar from adidas Originals is exclusive to JD and comes in a black nubuck upper with the classic rubber shell toe cap, a textured grey midsole and a contrasting heel piece with embossed trefoil branding. Other details include embossed adidas Originals branding on the tongue, plus the option to customise your style with the coloured inserts for the clear three striped branding on the side panels.

        Care & Material:

        Textile & Synthetic Upper/Synthetic Sole , Lining: Textile


      • v-o-p
        ...... kirjoitti:

        omani ovat edelleen valkoista nahkaa, tosin en kärsi hiostavuudesta mutta vaihtelenkin kenkiä lähes päivittäin, niin talvella kuin kesälläkin.

        En pesisi nahkaisia jalkineita pesukoneessa mutta nahkahansikkaita olen vedellä puhdistanut. Olen käyttänyt silloin marseillesaippua ja imeyttänyt vettä pyyhkeeseen niin paljon kuin mahdollista, silti hansikkaat tuppaavat koppuroitumaan kuivuessaan. Eilen kastelin nahkahanskat sateessa ja aamulla olivat ihan koppurat.

        En psisi nahkaisia..... mutta hammaslankaa olen käyttänyt harjan lisäksi.... no voi yhyren kerran! Miksi pitää lähteä ihan hakoteille haisevista lenkkareista nahkahanskoihin?


    • ruokasooda

      Sirottele kenkiin ruokasoodaa muutamaksi tunniksi, ravistele lopuksi sooda pois.

    • hanki kunnon nuha!

    • Hikivarvas

      Vinkkejä ed. lisäksi:
      Uusiin kenkiin aina irtopohjalliset, normaali jalkahygienia päivittäin, jalkakylvyt, sukat väh. 60 asteiseen pesuun. Vaihtele kenkiä, ei samoja joka päivä, tuuleta ja pese tarvittaessa.
      Hikivarpaiden väliin talkkia tai Dactarin-puuteria tai lampaanvillaa (apteekista).
      Itselläni ovat auttaneet Vocca-tuotteet, vähän kalliita (ja tämä ei ole mainos, saa apteekista tai Sokoksesta ainakin).
      Vanhoihin kenkiin tai sukkiin pinttynyt hienhaju voi lähteä Voccalla (niitä on eri tarkoituksiin).

      • oliko muita vinkkejä

        Kertokaapa miten Dactarin-puuteri muka auttaa jalkahikeen? Kyllä tuo kuullostaa lääkkeiden väärinkäytöltä.

        Jos jaloissa ei ole sientä käytetään TALKKIA, ei Dactarinia, joka on SIENILÄÄKE!


    • 2+7

      Itse tein työkenkien kanssa kun alkoivat tuoksuamaan pahasti niin, että laitoin ne pakastimeen muovipussissa yöksi...En koskaan tosin vinkkiä todentanut mitenkään, mutta oma käsitykseni on että ainakin enempi haju sai kyytiä. En sitten tiedä, miten reagoi nuo sinun popot jääkylmään, kun en luksus kenkiä harrasta :)

    • poistuu

      Kokeile Autoglymin hajunpoistajaa,toimii.

    • hajut veks

      muovipussiin ja pakastimeen niin pakteerit kuolee jotka aiheuttavat hajun :)

    • 98675534

      Hiki lähtee ainostaan 60 asteessa, mikä on liian korkea lämpötila nahkakenkien pesuun. Älä siis pilaa kenkiäsi pesukonepesulla.

    • Tommi H

      PARAS JA TEHOKKAIN SEKÄ HELPOIN KOTIKONSTI, JOTA ITSE OLEN KEKSINYT JA TOIMII 100% :

      LAITA KÄSIDECI AINETTA SINNE MISTÄ HAJU TULEE! TOIMII MYÖS KAINALOSEUDULLE PAIDOISSA. NOPEA JA HETI-TOIMIVA TAPA!

      DECI-INFECTIOHUUHDE AUTTAA 100%!

      • Kahvi-mamma

        Anna kahvinpurujen kuivata suodatinpussissaan kahvinkeiton jälkeen.Hyödynnä kuivat purut kaatamalla ne kenkiin ja anna vaikuttaa yön yli.Ravista aamulla pois.Toimii!! :)


    • Yualle

      Kun tulee ekat 30 asteen pakkaset, anna kenkien olla pari yötä ulkona.

    • Skutsarit

      Ei missään nimessä nahkakenkiä pesukoneeseen. Vanhan suutarin neuvo on: "Missä voi sulaa, siinä nahka palaa". 60 astetta on ehdottomasti liikaa nahalle.

    • pyykinpesijä :)

      Poikani käyttää aina super star-kenkiä ja olen pessyt ne aina koneessa. Nyt juuri pesin valkoiset ja ovat taas kuin uudet...eikä edes kutistu pesussa(40 pesen)

    • sisäke toimii

      itse olen kokeillut noita etikka, kahvinpuru, pakastin -kikkoja aikaisemmin. Ne ovat kaikki jokseenkin työläitä tai kestoltaan lyhyitä.

      Eräällä kaverillani oli eräänlainen sisuke nimeltään stuffitts, joka on suunniteltu hajun ja kosteuden poistamiseen. Kaverin emäntä oli kyllästynyt sen haiseviin lenkkareihin. Ostin samanlaisen itselleni sportnex.fi - verkkokaupasta. Olen ainakin ollut niihin tyytyväinen. Ne on helppo vain sujauttaa kengän sisään, kun ottaa pois jalasta. Haju on loppunut siihen.

      • lopetajo

        sportnex.fi spammaaja iski taas...


      • TökeröäMainontaa

        Työläitä? Onpa tosi työlästä sujauttaa kengät pussiin ja pussi pakkaseen. Juu ei jaksa ei, liiikaa vaivaaaaa...pitää ihan avata se pakastimen ovikin, huh huh.


      • hikijalka
        TökeröäMainontaa kirjoitti:

        Työläitä? Onpa tosi työlästä sujauttaa kengät pussiin ja pussi pakkaseen. Juu ei jaksa ei, liiikaa vaivaaaaa...pitää ihan avata se pakastimen ovikin, huh huh.

        On niitä kunnon aineitakin, tässä yksi, työpaikat käyttävät usein tätä, saa varmaankin jostai työkalukaupoista, suihkuta kengät illalla ja anna kuivua yön yli, en tiedä toimiiko, jos kengät ovat pitkään olleet likaisina,
        DESINFIOINTIAINE PROMINE-A 600 ML/ 455 G
        Yksi syy miksi kengät haisee on jaloissa oletteko huomanneet ehkä sieni jaloissa ja kynsissä, ne kannattaisi hoitaa ensin, jos on ollut sientä kannattaa hävittää tautiset kengät ja sukat myös, sieni ei välttämättä lähde sukista pesussa.


    • Jäljennöksiäkö?

      Ettei vain olisi, että kyseessä ei ole aidot superstarit, vaan jotkut muovista tehdyt saman näköiset jäljennökset?

    • Veeeeeera

      Vanha ketju, mut pistän silti vinkin. Hiiltä! Siis ihan tavallinen grilliin tarkotettu hiili. Kääri paperiin, ettei sotke kenkää ja pistä kengän sisään. Anna olla yön yli. Pitäs hajujen hävitä. Hiilen pinta on niin huokoista, et se imee itseensä hajut ja myrkyt. Hiiltähän käytetään kaasunaamareissakin suodattimena.... En oo itse päässyt vielä testaa, mut uskon tohon täysil.

    • .......

      Miksei lenkkareita voi yksinkertaisesti vain huuhtoa ja laittaa pieniä kangasrättejä että kuivuvat?
      Jos on kahdet lenkkarit, onnistuu.
      Soodan ripottelukin auttoi.
      Jos kestää sateessa kävelyn kestää pesunkin, liimaukset eivät irtoa kun vesi viileää.

    • etikax

      Laita etikkaiseen veteen joksikin aikaa - ei siis niin että kaadat suoraan etikkaa kenkiin sisälle.. Pintamateriaalin kestosta en tiedä mutta ainakin tämä loraus etikkaa pesuvadilliseen vettä liotus toimii jumppavaatteiden kohdalla erinomaisesti!

    • sghjjxj

      kloriittiin yöksi.

    • kissanomistaja

      En ole varma onko tätä jo sanottu täällä, mutta jostain luin että kissanhiekkaa kenkiin yöksi ja aamulla pois:-) Lähteekin vähän helpommin kuin käytetyt kahvinpurut..

      • ....................

        Tennarit voi pestä laittamalla sankoon mäntysuopaa ja kengät sinne likoon. Sitten ei muuta kuin huuhdonta ja kuivatus. Tennareitten kangas ei mene miksikään pesusta ja kyseessä ei ole edes kovin arvokkaat kengät.


    • jjoijoijiojmk

      Heips!
      Erisan Oxy tappaa bakteerit ja desinfioi 40 asteessa ja sopii aroille materiaaleille. Ihan yleinen pyykinpesuaine jne. sairaaloissa, vanhustentaloissa ja terveyskeskuksissa. 50 g annospusseja saa apteekista ja hinta on about 4 euroa. Itse olen liottanut/pessyt tennarit normaalilla pesuaineella käsin ja sitten liottanut oxyssa. Ne bakteerit juurikin aiheuttaa sitä hajua. Aine desinfioi joten sopii myös kirpparikenkien puhdistukseen. Tätä itse olen käyttänyt normaalin pesun rinnalla kun haju kengissä on ollut ihan hirveä. Voin suositella ja jotenkin ajatus desinfioinnista kengissä tuntuu mukavalta normipesuun verrattuna :D

    • turkoositconverset

      Ite en oo ikinä kokeillut, mutta oon kuullut, että ruokasoodaa kun laittaa kenkiin ja pakastimeen, niin pitäis hajut lähteä :)

    • Fresh K.O.
    • hajuton 12

      Pahahajuiset treenitkamat? Kengät? Fresh K.O. sprayllä sain ainakin omat treeni kengät ja hanskat tuoksumaan hyvälle ja ikuinen paha hienhaju on poissa. Käytän spraytä myös työkenkiini sekä tavallisiin kävelykenkiin. Tuolta tilasin http://www.pkhockeysport.com/ suosittelen

    • jattasdiary

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      15
      1148
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1089
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      2
      1086
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1068
    6. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1065
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1064
    8. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1062
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1057
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      0
      1055
    Aihe