Rauhoittavan pillerin ottaminen hammaslääkärissä

pivi91

Minulla on kova hammaslääkäri pelko, Tahtoisin saada tietoja ja kokemuksia hammaslääkärissä rauhoittavan pillerin ottaneilta. Paljon kyseinen nappi maksaa, ja miten se toimii. Poistaako se kivun?

Tarvitsen kokemuksianne. Ystävällisin terveisin päivi

9

12218

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyllepa

      ittelläni ei ainakaan tominut koska tiesin kumminki missä oon! 2 kertaa oon käynyt nukutuksessa ja se on mun mielestä parasta hammashoitoa mitä voi saada jos vaan on älytön kammo hammaslääkäriin. hintaa en niile napeille tiedä mutta ei varmaan 5-10e oo kovin kaukaa haettu.

    • .....

      Rauhoittavat lääkkeet ovat reseptilääkkeitä, eli edellyttää lääkärikäyntiä saadakseen pillereitä. Esimerkiksi pienin Diapam pakkaus (5 mg 10 kpl) maksaa 9 € joten hinnaltaan lääke ei ole kallis mutta päälle tulee lääkärinpalkkio reseptin kirjoituksesta.

      Rauhoittava lääke ei poista kipua, siihen on käytettävä tavallista särkylääkettä. Hammaslääkäri puuduttaa toimenpiteen ajaksi jos siihen on tarvetta jolloin ei tunne kipua. Puudutuksen voi pyytää jos hiukankin epäilee että voisi tulla kipua. Esimerkiksi olen joskus pyytänyt puudutuksen koko leuan perusteelliseen hammaskiven poistoon, vastaavasti paikkauksia on tehty ilmankin puudutusta.

      • -Damdidam

        Daa...hammaslääkäri on lääkäri. Kyllä minulle annettiin diapam ennen kirurgista viisaudenhampaan poistoa. Enkä edes pyytänyt lääkettä.


      • oikea lekuri
        -Damdidam kirjoitti:

        Daa...hammaslääkäri on lääkäri. Kyllä minulle annettiin diapam ennen kirurgista viisaudenhampaan poistoa. Enkä edes pyytänyt lääkettä.

        Eihän hammaslääkäri ole oikea lääkäri?


      • .Ppppppp
        oikea lekuri kirjoitti:

        Eihän hammaslääkäri ole oikea lääkäri?

        Kyllä on. Ja on jopa reseptin kirjoitusoikeus. Kuin myös eläinlääkäreillä.


      • shg
        oikea lekuri kirjoitti:

        Eihän hammaslääkäri ole oikea lääkäri?

        Siis mitäh? Millä perusteella hammaslääkäri ei muka olisi oikea lääkäri siinä missä muutkin lääkärit?


      • Anonyymi
        oikea lekuri kirjoitti:

        Eihän hammaslääkäri ole oikea lääkäri?

        Kyllähän ne vaan on lääkäreitä, niiden pitää tietää miten suun terveys vaikuttaa ja on yhteydessä koko kroppaan. Esilääkityksen saa kun pyytää, saattaja pitää olla mukana. Kaveri sai 2kpl dormicum tabletteja, oli aivan pihalla koko päivän. Joten ei voi jättää yksin.


    • jozzucca

      Esilääke vähentää ahdistusta ja pelkoa, jolloin pelkäävän potilaan on helpompi tulla hammaslääkäriin ja istua hammaslääkärin penkkiin. Lääke siis rauhoittaa, sen ei ole tarkoituskaa viedä muistia eli potilas hallitsee itsensä täysin (tietää siis, että on hammaslääkärissä, voi puhua, ilmaista omat mielipiteensä ym.). Esilääke voi kyllä alkaa nukuttamaan, mutta se ei ole siis mikään "nukutuslääke", potilas siis voi nukahtaa penkkiin, mutta se ei ole lääkkeen tarkoitus. Kipu poistetan puudutuksella. Jos pelkää puudutuspiikkiä, esilääke auittaa vähentämään puudutukseen liittyvää pelkoa. Joskus kyllä muistikin voi jälkikäteen "pätkiä" esilääkkeen vuoksi, mutta näin ei käy läheskään kaikilla.
      Saattaja tarvitaan mukaan sen vuoksi, että esilääke voi tehdä niin tokkuraiseksi, että autolla ajo ( ja miksei pyöräiulyksin) on kielletty.
      Esilääkkeen vaikutus riippuu annettavasta lääkeaineesta, mutta myös potilaan ominaisuuksista. Joku voi rentoutuneena nukahtaa penkkiin, toinen kikattelee kuin pikkulapsi ja kolmas voi olla muuten normaali, mutta ahdistus ja pelko lievenee sen verran, että he pystyvät saapumaan hammaslääkärin vastaaotolle...

    • Anonyymi

      Ite pelkäsin jo lapsena hammaslääkäriä ylikaiken tai ainakin sitä puudutusta. Menin siis varmaan 15vuotta ilman puudutsta hammaslääkärissä :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe