valoista kiihdyttäminen liukkaalla ?!?

ECR ON / OFF

Kertokaas asiantuntija mikä on tehokkain tapa lähteä valoista liukkaalla tienpinnalla ?

A) luistonesto päällä ja kaasu pohjaan jolloin luiston-/sutimisenesto hoitelee sutimiset mahdollisimman vähäiseksi ja kiihtyminen tapahtuu tasaisen ripeästi ?

B) luistonesto pois päältä kaasupohjassa kiihdyttäen. Renkaat sutii kokoajan mutta vauhtikiihtyy tasaisesti kokoajan ?

C) luistonesto pois päältä pintakaasulla kiihdyttäen niin, että renkaat mahdollisimman vähän sutii ?

D) joku muu tapa, esim näiden yhdistelmä ?

26

497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Q.MAN

      Panostat premiumiin ja hankit Audi Q-systeemin. Mulla on ja on kiva kun muut jää sutiin ja Q.MAN vaan laitaa hanaa!

      • kyllä se siitä lähte

        Jokuhan voisi pikkuisen liusata, että toiset ne tarvii noita apuvälineitä ja toiset ei.


    • vasta-alkajako?

      eikös tuo ole selvä? Avusteet päällä ja rauhallisesti, rivakasti ja tasaisesti kiihyttämällä.
      Toisissa autoissa nuo avusteet toimii hyvin ja toisissa ei.
      Surkein tapa on ilman avusteita ja talla pohjassa, silloin autoa ei liukkaalla tahdo liikkua juuri mihinkään.

    • fyysikon vastaus

      Paras tapa on A, luistonesto päällä ja kaasu pohjassa. Kiihtyy parhaiten tällä tavalla, koska luistonesto pitää tehot siinä kohtaa, jossa on lähtökitka (täysin kehittynyt lepokitka) renkaiden ja maan välissä. Koska lähtökitka on suurempi kuin liukukitka (sutiminen), auto kiihtyy näin parhaiten.

      • ihminen ei teoriassa

        "fyysikko" on hieman jäänyt teorian pauloihin, ei se todellakaan noin mene.
        Käyppäs kokeilemassa ihan oikeassa elämässä kuinka eri autoissa tuo luistonesto toimii.


    • 5+10

      Luonnollisesti kaikilla autoilla pidon rajamailla, niin ettei rengas sudi, oli sutimisen estoa tai ei.

    • Kannattaa

      jo ennen pysähtymistä valita pitävin vähän karkea kohta,eikä yrittää lähteä siitä liukkaaksi kiillotetusta kohdasta.

    • nilkka suorana

      Kaikki tähän mennessä VÄÄRIN!

      Liukkaan uran vierestä lähetään liikkeelle, ei siinä avusteet auta, kun kaikki kiillotaa samaa uraa.

      • tsotsot poijjaat

        mutta eihän sitä kysytty, mistä kohtaa ajorataa kiihdytetään. Pysytäämpäs asiassa, niinkuin tällä pastalla aina!


      • hgcckhgdmhg
        tsotsot poijjaat kirjoitti:

        mutta eihän sitä kysytty, mistä kohtaa ajorataa kiihdytetään. Pysytäämpäs asiassa, niinkuin tällä pastalla aina!

        Aloittajan esittämät vaihtoehdot ovat yhtä tyhjän kanssa suhteutettuna siihen, että valitsee renkaille mahdollisimman pitävän kohdan.


      • hgcckhgdmhg
        hgcckhgdmhg kirjoitti:

        Aloittajan esittämät vaihtoehdot ovat yhtä tyhjän kanssa suhteutettuna siihen, että valitsee renkaille mahdollisimman pitävän kohdan.

        Ja olihan aloittajallakin:
        D) joku muu tapa, esim näiden yhdistelmä ?


    • tyhmä avaus

      tyhmä avaus

    • Sanoisin tähän:
      D) Subaru!

    • nastatalla

      oikea vastaus on nastarenkaat!!

      • yjrk,tujrkutr

        Jos nyt haetaan parasta tapaa lähteä (lain sallimilla "avusteilla") autolla liikkeelle mahdollisimman rivakasti normaalissa liikenteessä liukkaalla talvikelillä niin ainoa oikea yhdistelmä on: neliveto, täys lukko tietysti, nastarenkaat ja riittävästi potkua pellin alla ilman sutimisen/luistonestoja.
        Siinä ainoa toimiva laillinen resepti.


    • Quadratuuri

      Luistonesto on viheliäinen keksintö. Sehän jarruttaa luistavaa pyörää. Pahimmillaan se pudottaa tehoa jotta raskas kaasujalka ei saa autoa sivuluistoon
      Sen sijaan jatkuva neliveto takaa sen että pitävimmät pyörät vievät autoa tehokkaasti maksimi kiihtyvyydellä. Jatkuva neliveto kuormanjaolla yksinkertaisella ja luotettavlla tekniikalla on Subarussa. Myös jatkuva neliveto aksiivisella tehon jaolla voi tulla kyseeseen.
      VAG, Volvo, jne neliveto kytkeytyvät sähköisesti ja ovat lähtökohtaisesti yksivetoisia. Myös ammattikayttöön tarkoitetuissa autoissa neliveto voidaan kytkeä jatkuvaksi.
      Renkaiden pintapaine vaikuttaa erittäin paljon, kapeat ovat liukkaalla paremmat.
      Katsokaa vaikka ralliautoja.
      Renkaat ratkaisevat hyvät kitkarenkaat ovat ylivoimaiset all a round renkaat. Eika ole pito eikä renkaan vaihtohuolia.

      • Viva le quattro

        Muuten puhut asiaa, mutta tarkistappa faktat nelivetojen suhteen!

        Kaikissa VW-kosernin autoissa joissa moottori pitkittäin on mekaaninen torsen (torque sensing differential) tyyppinen keskitasauspyörästö joka siirtää vääntöä akseleiden välillä saumattomasti ja vielä taka-akselilla toinen torsen tasauspyörästö joka siirtää vääntöä tarpeen mukaan takarenkaitten välillä ja eturenkaiden vääntösuhteita säätelee vaihteiston yhteydessä oleva keskitasauspyörästö.

        Samantyylinen ratkaisu kuin monessa nykyaikaisessa ISOSSA maasturissa esim. Land Cruiser.


    • ^^^^^^^^^^

      Kiihdytysautoilla tavoitellaan n.10-30% luistoa, joten uskon sen olevan tehokkain tapa.
      Eli D.

      • aatoolija

        Missä päin suomenniemeä löytyy sellainen essonbaari jossa saa noin "fiksua tietoa" että kiihdytysautoilla tavoitellaan oikein peräti luistoa? ;)
        Luistoa, kyllä vain, luistoa siinä lajissa tavoitellaan mutta tarkemmin kytkimen luistoa, sillä kytkimen luistolla yritetään saada välitettyä mahdollisimman paljon voimaa vetäviin pyöriin ilman että pyörä alkaa sutimaan.
        Toisinsanoen jos kiihdytysauton kytkin ei luista vahteenvaihdon yhteydessä sopivan paljon/vähän niin vetävät pyörät turauttavat savut ilmoille kun pito asfalttiin katoaa. (ja oikealla kiihdytysradalla siihen ns. liimarataan jonka pito-ominaisuudet ovat "pikkaisen" paremmat tavallisen asfalttiin verrattuna)
        Erityisen ratkaiseva asia tuo kytkimen sopiva luistaminen on etenkin isommissa luokissa joissa teholukemat ovat tavalliselle essonbaari"tietäjälle" yli hilseen meneviä...
        Tuosta kiihdytysautoilusta tulikin mieleeni se kun teinit näillä autopalstoilla elvistelevät tyyliin bemareilla joista löytyy pari kolme sataa hummaa ja nuo finninaamat luulevat omistavansa kovankin menopelin.
        Alastarolla Nitronationals -kisoja seuratessani jäi hyvin mieleen kun kuuluttaja kertoi teknistä tietoa niistä rajuimmista eli nitroautoista.
        Lajin kuninkuusluokassa mm. nitroauton mekaaninen ahdin tarvitsee vaivaiset 450hv toimiakseen joten tuollaisen teiniviritetyn bimmerin "hurjat" kaksi kolme sataa kaakkia riittäisivät varmaan tyyliin nitroauton tuulilasin pyyhkimen moottoriksi....


    • ^^^^^^^^^^^^^^^^^^

      Kiva kun olet käynyt kisan katsomassa ja oppinut siellä paljon.

      Itse olen kuitenkin ko. lajin kanssa ollut tekemisissä n. 20 vuotta ja muutaman kisankin olen ajanut, joten uskon oman kokemukseni olevan hieman parempi tiedonlähde kuin "esson baari".

      Joissain luokissa käytetään luistavaa kytkintä, joissain ei, mutta kaikilla on sama tavoite; mahdollisimman hyvä kiihtyvyys.
      Ja se kiihtyvyys on silloin paras, kun rengas sutii 10-30%, eli rataan jää vaaleanharmaat raidat..

      • aatoolija

        Heh heh heee... Niin että 20v olet ollut tekemisissä... siis minkä asian kanssa? (essonbaarin "tietäjien" kanssa kenties....)
        No kun sinä nyt olet niin "asiaan perehtynyt" niin kerroppas mihin perustat tuon hupaisan väitteesi että rengas joka sutii pitävällä radalla vie autoa/moottoripyörää nopeammin eteenpäin kuin se rengas joka on mm. kytkimen luistamisen avulla viritetty siten että renkaassa onkin maksimipito ilman sutimista?
        Nyt! Nyt haluan todellakin fysiikan lakeihin (=käytäntöön) perustuvan vastauksen joka osoittaa tuon sinun hupaisan "kokemuksesi" tuoman höpö höpö -teorian pitävän paikkansa ;) (nyt hymyilen leveästi koska et yksinkertaisesti voi hyydyttää hymyäni niillä sinun tyyliin: "joulupukki on oikeasti olemassa" -höpötyksilläsi ;)


      • aatoolija
        aatoolija kirjoitti:

        Heh heh heee... Niin että 20v olet ollut tekemisissä... siis minkä asian kanssa? (essonbaarin "tietäjien" kanssa kenties....)
        No kun sinä nyt olet niin "asiaan perehtynyt" niin kerroppas mihin perustat tuon hupaisan väitteesi että rengas joka sutii pitävällä radalla vie autoa/moottoripyörää nopeammin eteenpäin kuin se rengas joka on mm. kytkimen luistamisen avulla viritetty siten että renkaassa onkin maksimipito ilman sutimista?
        Nyt! Nyt haluan todellakin fysiikan lakeihin (=käytäntöön) perustuvan vastauksen joka osoittaa tuon sinun hupaisan "kokemuksesi" tuoman höpö höpö -teorian pitävän paikkansa ;) (nyt hymyilen leveästi koska et yksinkertaisesti voi hyydyttää hymyäni niillä sinun tyyliin: "joulupukki on oikeasti olemassa" -höpötyksilläsi ;)

        Ai niin, jos vielä voisit laittaa sen "kokemuksesi tuoman tietolähteen" vankalla kokemuksella perusteluiksi myös sen että minkä fysiikan lain mukaan juuri 10-30% sutiminen on se optimaalisin sutimisen aste? Hehhhehheee....
        Ei muuten mutta olisi pirun mukava antaa epäilijöille ns. "faktatietoa" kyseisestä asiasta nojaten sinun "kokemukseesi" asiasta kun minun autossani tuo sutimisprosentti jäi viimeksi ajamissani kiihdytyskisoissa tuohon 4-5% ja sitä edellisessä kiihdytysskabassa sutimisprosentti oli huikeat 11-14% mitä tiimini lukema ajodata kylmästi kertoi ;)
        Eihän me pärjätty noilla asteikon kummankin pään ulkopuolella olevilla sutimisprosenteilla alkuunkaan kisoissa joten voi pahkeinen sentään kun saisi nyt sinulta jotain vinkkiä siihen mysteeriin? Jookosta joo? Anna nyt edes pikku vinkki, jooko? (ilmeisesti tuo on todella salaista tietoa tuo kyseisen 10-30% sutimis -skaala koska ensimmäistä kertaa kuulin siitä täällä kaksnelosen musta tuntuu -foorumilla, ja etenkin juuri sinulta eli varsin vakuuttavalta "tietolähteeltä" ;)


      • aatoolija
        aatoolija kirjoitti:

        Ai niin, jos vielä voisit laittaa sen "kokemuksesi tuoman tietolähteen" vankalla kokemuksella perusteluiksi myös sen että minkä fysiikan lain mukaan juuri 10-30% sutiminen on se optimaalisin sutimisen aste? Hehhhehheee....
        Ei muuten mutta olisi pirun mukava antaa epäilijöille ns. "faktatietoa" kyseisestä asiasta nojaten sinun "kokemukseesi" asiasta kun minun autossani tuo sutimisprosentti jäi viimeksi ajamissani kiihdytyskisoissa tuohon 4-5% ja sitä edellisessä kiihdytysskabassa sutimisprosentti oli huikeat 11-14% mitä tiimini lukema ajodata kylmästi kertoi ;)
        Eihän me pärjätty noilla asteikon kummankin pään ulkopuolella olevilla sutimisprosenteilla alkuunkaan kisoissa joten voi pahkeinen sentään kun saisi nyt sinulta jotain vinkkiä siihen mysteeriin? Jookosta joo? Anna nyt edes pikku vinkki, jooko? (ilmeisesti tuo on todella salaista tietoa tuo kyseisen 10-30% sutimis -skaala koska ensimmäistä kertaa kuulin siitä täällä kaksnelosen musta tuntuu -foorumilla, ja etenkin juuri sinulta eli varsin vakuuttavalta "tietolähteeltä" ;)

        Vielä yhteen salaiseen "tietoon" haluaisin myös pisteenä iin päälle vastauksen.
        Eli mikä tekee tuosta 10-30% sutimisella kiihdyttämisestä onnistunutta jos rataan jää nimenomaan vain vaaleanharmaat raidat?
        Meidän tiimillä kun on käytössä vain synkän värisiä yön pikimustia renkaita joten siinäkö tapahtuu ensimmäinen moka kun meillä ei ole käytössä sellaisia vaaleanharmaita gummeja?
        (valkovyörenkaat ovat tuttuja autoista ja mummo polkupyöristä ne vaaleanharmaat halpisrenkaat mutta että kiihdytyskäyttöön tehdyt vaaleanharmaat kisarenkaat.... on mennyt ohi meidän tiimiltä kokonaan......... ;)


    • Ärsyttää....

      Tässä oikeaoppinen tapa lähteä valoista:

      -Katos, ny ne vihreet sytty. Öö, ny pitää oikein miettiä....
      -Ookei, eka käsijarru pois päältä
      -Sitte pistetään ykkönen silmään noin
      -Ja sitte painetaan vähä kaasua ja varovasti liikkeelle
      -Oho, ny ne valot vaihtu jo punaselle.. Noo kyl mää tästä viel vanhoilla vihreillä meen

      Näin meillä Tampereella. Yks auto pääsee valoista tällä tyylillä.

    • gdgfdgdfg

      C. vaihtoehto liukkaalla kelillä ehdottomasti paras. Luistonesto pois ja vaikka kakkosella liikkeelle jossei muuta, mutta pienillä kierroksilla. No miksi sitten ei muut? Noh A on sanomattakin selvää että kun pistät kaasun pohjaan liukkaalla kelillä ja luistonestot päällä niin renkaat ei välttämättä pyöri ollenkaan, kun pitoa ei saavuteta. B "luistonesto pois päältä kaasupohjassa kiihdyttäen. Renkaat sutii kokoajan mutta vauhtikiihtyy tasaisesti kokoajan ?" Siis häh? oikeasti liukkaalla kelillä voit jäädä tuolla tekniikalla odottamaan seuraavia vihreitä sillä vauhti ei tosiaan kiihdy mihinkään, kuski korkeintaan.

    • m8lknjbgryfds

      entäs jos ei satu olemaan mitn luiston estoja sun muita turhuuksia..? kuka niitä nyt oikeasti tarvitsee mihinkään? sitä lähetään silleen liikkeelle että jos pyörät sutii niin pikkusen höllätään kaasua tarvittaessa ja nakataan kakkosta silmään ja polkastaan lissee kaasua sekä mennään pois siitä liukkaalta uralta lumelle josta saadaan paaaljon parempi pito. jo lähtee!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1598
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1459
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1299
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1290
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1214
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1199
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      1002
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      181
      894
    Aihe