Taksissa tinkiminen!

Taksinkuljettaja

Tervehdys kaikille!

Olen ollut melkein kolme vuotta päätoimisena taksinkuljettana yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista. Urani aikana olen törmännyt aika ajoin seuraavanlaiseen tilanteeseen: Tinkiminen taksissa!

Asiakkaille on jostain syystä kehittynyt sellainen käsitys, että taksinkujettaja on "velvollinen" antamaan alennusta kyydistä asiakkaan vaatimalla tavalla. Mikäli tämä ei siihen suostu, on hän kaupungin Mu***in taksikuski. Tai ainakin KAIKKI MUUT KUSKIT ovat AINA sammuttaneet mittarin silloin kun asiakas niin pyytää.

Olen koettanut kohteliaasti selitellä tilannetta sillä, että minulla on TÄYSIN provisio pohjainen palkka (pitää sitten oikeasti paikkansa) ja mikäli annan alennusta, niin se on omasta pussistani pois. Tähän tulee aina se sama vastaus. Ei se nyt voi olla sen yhden euron päälle ettetkö voisi alennusta antaa...et sinä siitä vararikkoon joudu!

En ehkä joudukkaan, mutta suoritetaanpa pieni laskutoimitus: Päätoiminen kuljettaja ajaa vuodessa helposti 3000 kyytiä (monet paljon enemmänkin, mutta otetaan nyt alakanttiin). Mikäli kuljettaja antaa jokaisesta kyydistä sen yhden euron alennusta, jolla ei siis asiakkaan mielestä ole mitään vaikutusta kuljettajan palkkaan. Tämä tekee siis vuoden aikana -3000€ pois auton kassasta. Kuljettajan provisio liikkuu siinä 1/3 auton tuotosta. Eli siis 1/3 * -3000€ = -1000€/vuosi.

Toisin sanoen: Kuljettajalta jää joka vuosi saamatta yksi etelän matka, ellei hän sitten ole se kaupungin V-mäisin kuljettaja ja aja koko matkaa mittari päällä, niin kuin laki sanoo.

Kysymys kuuluu? Kuinka moni suomalainen duunari luopuu vapaaehtoisesti yhdestä etelän matkasta joka vuosi? Minä en ainakaan! Miettikää tätä seuraavan kerran kun rupeatte tinkaamaan.

Niin ja vielä lopuksi pari kysymystä tinkaajille: Tinkaatteko te Parturissakin joka kerta hiusten leikkuusta sen pari euroa ja mikäli kampaaja ei tähän suostu, niin haukutte hänet pystyyn? Samoin baarissa, ruokakaupassa, jne.

Te jotka koetatte sanoa, että taksi on eri asia kuin edellä mainitut. Itse en näe siinä mitään eroa. Kaupat myyvät ruokaa, baarit alkoholijuomia, kampaajat hiustenleikkuu palveluita ja taksit kuljetuspalveluita. Voisiko jokainen ystävällisesti pohtia näitä asioita mielessään, niin kymmenien tuhansien taksikuskien työ olisi paljon mukavampaa ja säästyisimme ennenaikaisilta sairaseläkkeiltä?

Hyvää Joulun odotusta kaikille!

T: Taksikuski

166

5388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisinpäin

Suoriteetaanpa pieni laskutoimitus toisin päin. Mikäli kuljettaja saa jokaisesta kyydistä yhden euron tippiä, jolla ei siis asiakkaan mielestä ole mitään vaikutusta kuljettajan palkkaan. Tämä siis tekee vuoden aikana 3000€ lisää auton kassaan. Jos kuljettajan provisio on kuten edellä 1/3 auton tuotosta. Eli siis 1/3* 3000€ = 1000€/vuosi.

Toisin sanoen: Kuljettaja saa joka vuosi ylimääräisen etelän matkan, eikä hän ole kaupungin V-mäisin kuljettaja ja on lisäksi ajanut koko matkan mittari päällä.

Kysymys kuuluu? Kuinka moni suomalainen duunari on valmis luopumaan vapaaehtoisesti yhdestä eurosta että jokainen taksikuski saa yhden ylimääräisen etelän matkan joka vuosi? En minä ainakaan! Miettikää tätä seuraavan kerran kun alatte jakelemaan tippiä, vaikka kyseessä ei olisikaan se kaupungin V-mäisin taksikuski.

• Taksinkuljettaja

Nimimerkille Toisinpäin: Vastaisiko ystävällisesti vielä tähän kysymykseen?

"Niin ja vielä lopuksi pari kysymystä tinkaajille: Tinkaatteko te Parturissakin joka kerta hiusten leikkuusta sen pari euroa ja mikäli kampaaja ei tähän suostu, niin haukutte hänet pystyyn? Samoin baarissa, ruokakaupassa, jne."

Saahan se baarimikkokin tippiä, mutta enpä ole vielä kenenkään kuullut jatkuvasti tinkaavan baarissa saati sitten haukkumaan baarimikkoa mikäli alennusta ei heru.

• Toisinpäin
        Taksinkuljettaja kirjoitti:

Nimimerkille Toisinpäin: Vastaisiko ystävällisesti vielä tähän kysymykseen?

"Niin ja vielä lopuksi pari kysymystä tinkaajille: Tinkaatteko te Parturissakin joka kerta hiusten leikkuusta sen pari euroa ja mikäli kampaaja ei tähän suostu, niin haukutte hänet pystyyn? Samoin baarissa, ruokakaupassa, jne."

Saahan se baarimikkokin tippiä, mutta enpä ole vielä kenenkään kuullut jatkuvasti tinkaavan baarissa saati sitten haukkumaan baarimikkoa mikäli alennusta ei heru.

Nimimerkille Taksinkuljettaja: Ovatko kaikki taksikuskit yhtä tosikkoja kuin sinä?

Kun seuraavan kerran menet vaihtamaan uutta menopeliä, maksa autokauppiaalle se mikä on hintalapussa, älä tinkaa yhtään. Laita vielä 1000€ lisää ja sano että tilaa itsellesi ylimääräinen etelän matkan.

Antaahan se autokauppiaskin alennusta, mutta enpä vielä kuullut että kukaan ei olisi tingannut autokaupassa. Vaikka kyseessä ei olisikaan se kaupungin V-mäisin autokauppias.

• defgjkliuy
        Toisinpäin kirjoitti:

Nimimerkille Taksinkuljettaja: Ovatko kaikki taksikuskit yhtä tosikkoja kuin sinä?

Kun seuraavan kerran menet vaihtamaan uutta menopeliä, maksa autokauppiaalle se mikä on hintalapussa, älä tinkaa yhtään. Laita vielä 1000€ lisää ja sano että tilaa itsellesi ylimääräinen etelän matkan.

Antaahan se autokauppiaskin alennusta, mutta enpä vielä kuullut että kukaan ei olisi tingannut autokaupassa. Vaikka kyseessä ei olisikaan se kaupungin V-mäisin autokauppias.

Itseasiassa autokaupassa ei tingitä vaan pyydetään tarjous, ja sekin pyydetään ennen kuin kauppa on tehty. Jos asiakas ennen taksiin tuloa kysyy tarjouksen matkasta niin se ei mielestäni ole tinkimistä vaan neuvottelua

Tinkimisen tyylilläkin on oma vaikutus siihen kuinka tulee kohdelluksi. Jos asiakas istuu autoon ja alkaa vittuilun säestyksellä kahden promillen kännissä vaatimaan, siis huom vaatimaan hinnan alennusta tyyliin "etkö tiedä kuka minä olen" niin aika epävävarmalla pohjalla alennuksen saaminen on.
        Luulen että jos samaa taktiikkaa käyttäisi autokaupassa niin saattaisi joutua ulosheitetyksi aika nopeasti alennuksen sijaan.

• luunmurskaaja-
        Toisinpäin kirjoitti:

Menetkö sinä hierojalle ja kun puolet heronnasta on tehty niin alat tinkimään hintaa. Mitä luulet hierojan tekevän? Lopettaa hieromisen.
        Kyllä se hinta on neuvoteltava ennen kuin työ aloitetaan eikä vasta sitten kun työ on tehty

• Autoilija
        Toisinpäin kirjoitti:

Älkää taas sekoittako renkiä ja isäntää keskenään. Renki ei vaihda autoa, ei ainakaan työkaluaan millä ajaa. Omalla kiesillään voi tehdä mitä haluaa.

Pistä mittari kiinni tässä ! Totean tähän yleensä että mulla on harrastukset erikseen ja tätä tehdään työksi ;) Taksissa tinkaajat ja muut örveltäjät voi mun puolesta suksia sinne.. en mäkään mee niitten työpaikalle oksentaan !

t. Autoilija

• jongtf

minä tingin joka kerta kun oon taksis t:duudsonit fani

• Ei-suhari.

Tuskinpa se kuljettaja alkaa vaatimaan tippiä ja vittuilemaan päälle. Jokaisen oma asia tällaiset tippaukset, vaan tinkiminen ei ole.

Mene viinakauppaan tinkimään tai kävele, tässä neuvoni sinulle.

• Taksikuskina18v

Ei tippejä mihinkään kassaan laiteta millään alalla vaan se menee kuskin taskuun. Mikä idea olisi antaa 2/3 osaa tipeistä isännälle. Mutta oli tossa paljon tottakin. Olen monesti antanut vähän ylimäärääistä mutten koskaan tinkinyt. Taksi kuski itkee turhaan ja laskee typeriä laskutoimituksia. Niitä tinkijöitä ei niin monta ole että niillä olisi mitään merkitystä.

• ölkjhfgjh

Asiakkaiden ruinaamisesta ei kannata korvaansa lotkauttaa eikä vetää herneitä nenään. Väite että kaikki muut antaisi automaattisesti aina alennusta kun vain asiakas vähän vinkaisee on paska puhetta. Voin sanoa että ei anna.
      Itse ei missään tapauksessa anna alennusta sellaisessa tilanteessa että asiakas alkaa sitä ruinaamaan vittuilun säestyksellä. Mukaville ja hyville asiakkaille olen alennusta antanut useinkin ihan oma-aloitteisesti mutta en koskaan silloin kun sitä ruinataan kuin kersat karkkihyllyllä.

• yagh

Hei älä heitä skeidaa. Olen itse saanut monta tx:omistajaa, naisia vuoteeseen, eikä ole maksanut kyyti ei vuoteessa olo siiis mitään., jos olet heteromies, katso kaunis naistaksi kuskiksi, ja huomaat että kunmikin ovat jälkeen päin tyytyväisiä

• TosiOnNäin

Tippiä tulee todellisuudessa niin vähän, kun maksetaan korteilla, että niillä ei ostata joka vuorossa edes kupillista kahvia

• Taksinkuljettaja

Nimimerkille Toisinpäin:

Tipin antaminen on TÄYSIN vapaaehtoista ja voin vaikka käsi raamatulla vannoa, etten ole urani aikana ruinannut tippiä yhdeltäkään asiakkaalta. Se on heidän oma valintansa jos antavat tai olevat antamatta. Pointti on siinä, että asiakkaat ruinaavat alennusta sillä asenteella, että kuljettajalla olisi joku "velvollisuus" sitä antaa.

Kuljettaja (en ainakaan minä) ei ruinaa asiakkaalta tippiä tai rupea häntä haukkumaan jos sitä ei heru. Sen sijaa asiakkaat haukkuvat kuljettaa, jos hän ei suostu alennusta antamaan.

Koeta nyt muistaa mikä on vapaaehtoista ja mikä lakisääteistä ennen kuin rupeat kommentoimaan.

• yagh

Sepä on synti vannoa Raamatun mukaan.

• Kumijalka.

Ei kai nyt kukaan täysjärkinen menekään asiakkaalta PYYTÄMÄÄN tippiä, sehän olisi täysin asiatonta ja tyhmää.

Alennusta ruinaavat asiakkaat eivät sitä alennusta saa, mukavat asiakkaat silloin tällöin saavat ihan pyytämättä.

Tippiä tulee tosiaan vähän, niillä ei paljoa juhlita. Ja itse olen aina ruinaajille vastannut, että koetan olla tasapuolinen, alennusprosentti on kaikille sama 0 !!!

• keikka-kuski

Kumijalka "Alennusta ruinaavat asiakkaat eivät sitä alennusta saa, mukavat asiakkaat silloin tällöin saavat ihan pyytämättä."

Noin toimin itsekin, ruinaajat maksavat täyden hinnan, muille pyöristän aina !

• Kumariini.
        keikka-kuski kirjoitti:

Kumijalka "Alennusta ruinaavat asiakkaat eivät sitä alennusta saa, mukavat asiakkaat silloin tällöin saavat ihan pyytämättä."

Noin toimin itsekin, ruinaajat maksavat täyden hinnan, muille pyöristän aina !

Tämä on oikea periaate. Suosittelen käyttämään muuallakin elämässä.

• humanoidi taksari?

Juu. Onkohan nämä alennuksen ruinaajat valmiit vapaa-ehtoisesti valmiit alentamaan omaa palkkaansa? Eivät varmaankaan, vaan jokavuotinen lakkokierre alkaa, jos eivät saa muutaman euron korotuksia kuukausipalkkoihin. Monella asiakkaalla on kai semmoinen tunne, että taksikuski ei ole ihminen...

• "tippi"

Olen itse tinkaajalle sanonut joka vähättelee summaa jota on tinkaamassa, jos summa on hänen mielestään pieni, seon sitä myöskin toisinpäin asiakkaallekin että miksi tinkaat,kun summa on niin peni.

• taxi by night

Tosi-asia on se, että tämä päätoiminen taksi kuski ei anna alennuksia kenellekkään, on teflon pinta siinä asiassa.
      Eli kohteliaasti, selittelemättä EI!

• Kommenttia

Olisipa kiva tietää mitä nimimerkki Toisinpäin tuumaisi, jos hänen pomonsa tulisi kesken työpäivän ehdottamaan: Sopiiko, että tehdään tämä loppupäivä hieman tavallista pienemmällä palkalla? Olisiko vastaus myönteinen? Antaisitko oikeasti hymyssä suin osan lakisääteisestä ansiostasi pois? Kuuntelisitko pomon haukkuja mikäli vastauksesi olisi kieltävä?

Nimimerkillä Toisinpäin se työnantaja/rahan lähde taitaa olla KELA & sosiaalitoimisto, kun näyttää olevan aikaa päiväkaudet kirjoitella täällä älyttömyyksiä täysin asiallisiin kommentteihin.

• Mitä jos

Taidat elää vielä kivikaudella. Ei nykyisin enää työpaikoilla ehdotella loppupäivää pienemmällä palkalla. Nyt tarjoillaan jo vuotta kerrallaan, siis niille joilla töitä vielä on. Ole sinäkin "kumijalka" onnellinen jos töitä on omana isäntänä tai vieraan renkinä. Pian saattaa tulla aika että on ikävä niitä alennuksen kinuajia teilläkin. Silloin sinunkin työnantaja/rahan lähde on KELA, kinua sieltä sitten sitä tippiä ...

• myöstarkkatalous

Olen aina kertonut tinkaajille, että mittari näyttää kyydin hinnan, ja siihen ei vielä kuulu tipin osuus, vaan se pitää vielä lisätä mittarin näyttämään summan.

• Real many

Ja meillä on kavereiden kanssa ollut tapana, että kerätään tälläisille tipin kerjuu miehille tasasumma viiden ja kymmenen sentin kolikoista. Yleensä alkaa änkytys oikeasta rahasta. Ja kerran yksi pussihousu soitti poliisin paikalle väitten ettei ole maksettu. Kyllä poliisiakin hymyilytti pussihousun selittelyt, kun näkivät rahakasan

• vanha gäbbä
        Real many kirjoitti:

Ja meillä on kavereiden kanssa ollut tapana, että kerätään tälläisille tipin kerjuu miehille tasasumma viiden ja kymmenen sentin kolikoista. Yleensä alkaa änkytys oikeasta rahasta. Ja kerran yksi pussihousu soitti poliisin paikalle väitten ettei ole maksettu. Kyllä poliisiakin hymyilytti pussihousun selittelyt, kun näkivät rahakasan

pussihousun selittelyt? et ole ajanut taksillla sitten 50 -luvun?

• gäbbä vanha housu
        vanha gäbbä kirjoitti:

koska olet suharin nähnyt joka housunsa osaa silittää. Yleensä ne polvipussit roikkuu nilkoissa asti.

• målo 7å
        Real many kirjoitti:

tiesitkö,että käteisellä maksaen lukumääräinen maksimi on 100kpl kolikkoja/seteleitä mitä tarvitsee ottaa vastaan.Ihan finlex on lähteenä

• x
        målo 7å kirjoitti:

tiesitkö,että käteisellä maksaen lukumääräinen maksimi on 100kpl kolikkoja/seteleitä mitä tarvitsee ottaa vastaan.Ihan finlex on lähteenä

Oikea määrä 50 kolikkoa:

"Neuvoston asetus (EY) N:o 974/98, annettu 3 päivänä toukokuuta 1998, euron käyttöönotosta

11 artikla

Osallistuvat jäsenvaltiot laskevat liikkeeseen 1 päivästä tammikuuta 2002 lukien euro- ja senttimääräisiä metallirahoja noudattaen yksikköarvoja ja teknisiä eritelmiä, jotka neuvosto voi vahvistaa perustamissopimuksen 105 a artiklan 2 kohdan toisen virkkeen mukaisesti. Rajoittamatta 15 artiklan säännösten soveltamista ainoastaan näillä metallirahoilla on laillisen maksuvälineen asema kaikissa näissä jäsenvaltioissa. Lukuun ottamatta liikkeeseenlaskevaa viranomaista ja liikkeeseenlaskevan jäsenvaltion kansallisessa lainsäädännössä erityisesti nimettyjä henkilöitä kenelläkään ei ole velvollisuutta hyväksyä samassa maksussa enempää kuin 50 metallirahaa."

• yagh20
        vanha gäbbä kirjoitti:

Hello Tarkoitat siiis pussihousuilla meitä manneja, pure nenääsi! Me ajamme Mersuilla, Volvoilla ja väliinputoajat jollain Skodalla .Tuli mieleen, kun olin txtolpalla niin Skoda oli numperone. en suostunut kyytiin, koska tuli mieleen Neuvost.liitto, jo pelkkä Skodan nimi pani aivoissani suomettumisen ym. Hei tidätkö mihin Bresvev kuoli: sen kulmakarvat kasvoivat yhteen, ja se sai oikosulun, eli tsäkärin, ja the end.

• Häpeä köyhä pelle.
        Real many kirjoitti:

Laskisin tietenkin rahat mittari päällä. Ja useampaan otteeseen. Voi sitä punan määrää sinun poskillasi.

• ....

Ulkomailla tingin kyllä. Kotimaasa en.

P.S. Kotimaassa tingin tosin erikoisliikkeissä mutta en normaaleissa marketeissa.

• 121212121212234234sd

Jos kitisevät että "ei voi olla yhden euron päällä", niin miksi asiakas sitten siitä kitisee? Ei voi olla yhden euron päällä, jos kerran kitisee?

Onko tämä todellakin aina yksisuuntainne katu???

• Joe Mason

Tippi eli juomaraha on harmaata taloutta, ja se tarkoittaa että osa palkasta maksetaan ohi kassan siksi että tiedetään että työantaja maksaa huonosti. Tai jos se menee kassaan niin onko se henkilökohtainen palkkio, vaiko koko porukalle?

Voi olla että palkkataso on korjaantunut, ja nyt maksetaan "koska on aina maksettu". Parempi että hinnasto on se mikä se on ja toivotaan että palvelualalla työ tehdään hyvin riippumatta siitä saako siitä lisäkorvauksen.

Taksit ovat minulle niin kalliita että maksan täyden hinnan silloin kun on pakko, muutoin en käytä taksia ollenkaan.

• Tarkka Markka

Ilman muuta kannattaa tingata. Ei siinä mitään menetäkkään ja välillä mukavan kuskin kohdalla onnistuu.

• Sp.

Tarkka markka,ei siinä mitään menetättäkään,,,,,,,muista seuraavan kerran tinkiä ennenkuin matkalle lähdetään, eikä vasta perillä, tai matkan aikana,

• eurossa ollaan

Jos tarkalla markalla on ajatukset markoissa, niin....

• Entinen taksikuski

Kuule poika. mene tekemään tosi työtä, jos olet noin osikko. Ajoin pienellä paikkakunnalla taksia yli kaksikymmentä vuotta. jo silloin , kun sinä pissit housuusi. On yhden käden sormissa ne kyydit (sairakyydeistä piti antaa omavastuu alnnusta lähes aina)kun kyyddistä sai taksamittarin osoittaman summan. Saisit hävetä kirjoitustasi.
      Taksien taksat ovat muutenkin kohtuulliset vrt. kuorma-autojen taksat. Ne on kilpailutettu huippuunsa.

• Kumijalka.

No ei ihme että olet entinen taksikuski, jos et ole vässykkä sen vertaa puoliasi pitänyt että asiakkailta mittaritaksaa perinyt. Omavastuun perimättä jättäminen on jo kelan säännöissäkin kielletty, ollut jo vuosia, se on asiakkaalta perittävä eikä sitä saa käyttää kilpailukeinona.

Hyvä vaan että et ole enää taksikuski. Varmaan annoit asiakkaille vielä kaljarahatkin iltaa varten ettei tarttenut kuivin suin kapakassa istua.....

• rutiseva taksari

Jopas kivaa kirjoitit , taitaa olla perämettät kunnossa.

Kuorma-autojen "juoksukilometri" taksa on kuule melkein saman kun taksilla näin ainakin kun yhdistelmillä ongelmajätemaita ajaessa pitempää matkaa.

Kummallakohan "yrittäjistä" enempi rahaa kuluu juoksevinakuluina sekä pääomaa kalustossa kiinni

• Entinen taksikuski
        Kumijalka. kirjoitti:

No ei ihme että olet entinen taksikuski, jos et ole vässykkä sen vertaa puoliasi pitänyt että asiakkailta mittaritaksaa perinyt. Omavastuun perimättä jättäminen on jo kelan säännöissäkin kielletty, ollut jo vuosia, se on asiakkaalta perittävä eikä sitä saa käyttää kilpailukeinona.

Hyvä vaan että et ole enää taksikuski. Varmaan annoit asiakkaille vielä kaljarahatkin iltaa varten ettei tarttenut kuivin suin kapakassa istua.....

No arvasinhan minä, että laskit housuusi silloin ajoin taksia. Silloin ei omavastuun pois jättäminen ollut kelalta kiellettyä. Se ilmoitettiin laskutuksen yhteydessä, onko peritty vai ei. Mutta jos nyt olet oppinut lukemaan (mahdollisesti myös laskemaan ja kirjoittamaan), muista aika silloin oli toinen kuin nyt. Hyvää ja rahakasta joulua kaikille taksissa työkseen istuville :)
        Olen muuten eläkkeellä siitä hommasta...

• sutki sutki sutkiiii
        Entinen taksikuski kirjoitti:

No arvasinhan minä, että laskit housuusi silloin ajoin taksia. Silloin ei omavastuun pois jättäminen ollut kelalta kiellettyä. Se ilmoitettiin laskutuksen yhteydessä, onko peritty vai ei. Mutta jos nyt olet oppinut lukemaan (mahdollisesti myös laskemaan ja kirjoittamaan), muista aika silloin oli toinen kuin nyt. Hyvää ja rahakasta joulua kaikille taksissa työkseen istuville :)
        Olen muuten eläkkeellä siitä hommasta...

Panit omavastuut omaan taskuusi ja ilmoitit Kelallalle, että ei peritty! Senkin sutki suhmuroitsija.

• SÄÄLITTÄVIEN LUUSE-

REITTEN ei pidä mennä baariin eikä ajaa taksilla koska pikku tippi on fiksu ele.

• Ranemies

En ymmärrä kirjoitusta miltään kantilta. Tinkiminen ei ole laissa tietääkseni kielletty. Olen pienyrittäjä, täysin toisella alalla, mutta lähes joka asiakas yrittää tinkiä vielä lopuksi. Mitäs uutta tässä nyt sitten oli. Jos sinä et osaa kieltäytyä asiallisesti tinkimisyrityksistä (jos näin järkeväksi katsot), niin vika on kyllä täysin sinussa, ei asiakkaassa. Milläs per..leen jalustalla te taksikuskit oikein seisotte? Ja kultalusikkakin tais olla suvun puolesta jo perstaskussa.

• Taksinkuljettaja

Eipä taida Ranemiehen pienyrityksellä olla kovin ruusuinen tulevaisuus, kun yrityksen johdossa istuu henkilö jolla ei ole edes lukutaitoa.

Kirjoitit: "Jos sinä et osaa kieltäytyä asiallisesti tinkimisyrityksistä (jos näin järkeväksi katsot), niin vika on kyllä täysin sinussa, ei asiakkaassa."

En ole missään kirjoituksessani väittänyt, ettenkö osaisi kieltäytyä antamasta alennusta.

Kirjoitin mm: "Pointti on siinä, että asiakkaat ruinaavat alennusta sillä asenteella, että kuljettajalla olisi joku "velvollisuus" sitä antaa."

Yiritän siis vain viestittää ihmisille, että ei kuljettajaa tarvitse ruveta haukkumaan ja mollaamaan jos hän ei suostu alennusta antamaan. Hänellä kun sattuu olemaan oikeus saada täysi korvaus tekemästään työstä. Siinä missä muidenkin ammattien edustajilla.

Olet aivan oikeassa siinä, että tinkiminen ei ole laissa kielletty. Kuljettajan haukkuminen ja jopa uhkailu sen sijaan on. (Ainakin moraalisesti).

"Olen pienyrittäjä, täysin toisella alalla, mutta lähes joka asiakas yrittää tinkiä vielä lopuksi. Mitäs uutta tässä nyt sitten oli."

Et maininnut tekstissäsi, että millä tavalla asiakkaat tämän tinkimisen suorittavat ja mikä heidän reaktionsa on, jos vastaat kielteisesti? Kuinka kauan jaksat olla pienyrittäjänä, jos saat haukut ja uhkailut jokaiselta asiakkaalta joille et alennusta anna?

Paljon tästä keskustelusta näyttää löytyvän taksareitten vastustajia, mutta eipä näytä löytyvän selkeää vastausta tähän kysymykseen: Tinkaatteko te Parturissakin joka kerta hiusten leikkuusta sen pari euroa ja mikäli kampaaja ei tähän suostu, niin haukutte hänet pystyyn? Samoin baarissa, ruokakaupassa, jne.

• fghjklöä

Luulisin kuitenkin että ranemiehen firmassa ei asiakkaat ole kännissä tai kamoissa. Jos kieltäydyt antamasta alennusta niin haukutaanko sinut pystyyn ja onko vielä vaarana saada turpaan? Taksissa se on varsin yleistä.

Niin kuin joku tuolla jo aikaisemmin sanoikin, tingitkö myös parturissa siinä vaiheessa kun puolet on jo leikattu?

Tavarakaupassa tinkiminen on ihan eri asia kuin työstä tinkiminen.

• Ranemies
        fghjklöä kirjoitti:

Luulisin kuitenkin että ranemiehen firmassa ei asiakkaat ole kännissä tai kamoissa. Jos kieltäydyt antamasta alennusta niin haukutaanko sinut pystyyn ja onko vielä vaarana saada turpaan? Taksissa se on varsin yleistä.

Niin kuin joku tuolla jo aikaisemmin sanoikin, tingitkö myös parturissa siinä vaiheessa kun puolet on jo leikattu?

Tavarakaupassa tinkiminen on ihan eri asia kuin työstä tinkiminen.

Meillä narkkarit ja viinamäen miehet ovat kamoissa ja päissään yhtälailla kuin muuallakin, he eivät tee ihme selviämistä ennen meillä asioimistaan. Tosin eivät kaikki viinamäen mihet, jotka ovat päissään, ole asiattomia. Samoin kusipäät rääväsuut käyttäytyvät meillä kuten muuallakin. Jos ruvetaan haukkumaan ja venkoilemaan epäsiallisesti (tapahtuu meillä hyvin usein), on se kusipäisyyttä, eikä liity tinkimiseen mitenkään, se on vain väline. Ja kyllä näitä meilläkin tosiaan valitettavasti riittää. Kun kokemuksesi karttuu asiakaspalvelusta, nahkasi paksuuntuu ja osaat käsitellä asiaa hieman etäämmältä, et niin henkilökohtaisesti. En silti puolustele kusipäisiä rääväsuita mitenkään, he ovat kusipäitä ja sillä selvä. Ja tietysti joillekin aloille, kuten vaikka takseille voi niitä joskus (viikonloppu yöt) kertyä tietysti enemmän. Ammatin varjopuoli, ja ammatinvalintakysymys, asiakaspalveluammatti on aika kova henkisesti, jos ei siihen osaa suhtautua oikein.

Ja tinkiminen parturissa on ihan sama kuin missä tahansa muuallakin. Ja varmasti onnistuukin samalla prosentilla. Mutta tinkiä voi asiallisesti tai asiattomasti, asiallisesti tietenkin ennen palvelun ostoa. Taksissa se vain muuten tahtoo olla vallan hankalaa Suomessa, kokemusta on lähinnä joskus jostain edustus hommista kun koko päivä käytetty taksia, eipä saa sovittua etukäteen kyytien hintoja kovinkaan helposti, ei ole muuten asiakkaallekaan mitenkään kiva tilanne ostaa palvelua, jonka loppusummasta ei ole aavistustakaan, jos käännetään hiukan tilanneta toiselle kantille ja osataan katsoa toisenkin näkökulmasta.

Mutta tinkiminen sinänsä ei mielestäni ole ongelma ja jos kyydin hintaa ei saa sovittua etukäteen (yrittäkääpä ja katsokaa kuinka usein onnistuu), niin sittenhän ainoa vaihtoehto on tinkiä matkan jälkeen, kun tiedetään tarkka aika ja matka. Siinä ei ole mielestäni sinällään mitään ihmeellistä. Itse en ole sitä muuten koskaan tehnyt, vaikka omillakin rahoilla olen taksilla silloin tällöin kulkenut. Vältän kyllä Suomessa, ei ole systeemi täällä ihan kohdillaan, maakunnissa kyllä tosin, siellä käytänkin pienten taksiyrittäjien palveluita mielellään, PK seudulla homma ei oikein toimi yhäkään. Tosin ei missään nimessä pelkästään taksiautoilijoiden syystä. Ja minulle kelpaisi kyyti alle 100000 euron menopelissäkin (listahinnaltaan, taksimiehen hintahan on jo verotuksellisista syistä täysin toinen), mutta hinnan pitäisi olla edullisempi. Mielestäni Corolla kyydin tulee olla sekeästi halvempaa, kuin S-mersu kyydin, vaan Suomessahan näin ei ole, monessa muussa maassa kyllä.

• lkjhgfjk
        Ranemies kirjoitti:

Meillä narkkarit ja viinamäen miehet ovat kamoissa ja päissään yhtälailla kuin muuallakin, he eivät tee ihme selviämistä ennen meillä asioimistaan. Tosin eivät kaikki viinamäen mihet, jotka ovat päissään, ole asiattomia. Samoin kusipäät rääväsuut käyttäytyvät meillä kuten muuallakin. Jos ruvetaan haukkumaan ja venkoilemaan epäsiallisesti (tapahtuu meillä hyvin usein), on se kusipäisyyttä, eikä liity tinkimiseen mitenkään, se on vain väline. Ja kyllä näitä meilläkin tosiaan valitettavasti riittää. Kun kokemuksesi karttuu asiakaspalvelusta, nahkasi paksuuntuu ja osaat käsitellä asiaa hieman etäämmältä, et niin henkilökohtaisesti. En silti puolustele kusipäisiä rääväsuita mitenkään, he ovat kusipäitä ja sillä selvä. Ja tietysti joillekin aloille, kuten vaikka takseille voi niitä joskus (viikonloppu yöt) kertyä tietysti enemmän. Ammatin varjopuoli, ja ammatinvalintakysymys, asiakaspalveluammatti on aika kova henkisesti, jos ei siihen osaa suhtautua oikein.

Ja tinkiminen parturissa on ihan sama kuin missä tahansa muuallakin. Ja varmasti onnistuukin samalla prosentilla. Mutta tinkiä voi asiallisesti tai asiattomasti, asiallisesti tietenkin ennen palvelun ostoa. Taksissa se vain muuten tahtoo olla vallan hankalaa Suomessa, kokemusta on lähinnä joskus jostain edustus hommista kun koko päivä käytetty taksia, eipä saa sovittua etukäteen kyytien hintoja kovinkaan helposti, ei ole muuten asiakkaallekaan mitenkään kiva tilanne ostaa palvelua, jonka loppusummasta ei ole aavistustakaan, jos käännetään hiukan tilanneta toiselle kantille ja osataan katsoa toisenkin näkökulmasta.

Mutta tinkiminen sinänsä ei mielestäni ole ongelma ja jos kyydin hintaa ei saa sovittua etukäteen (yrittäkääpä ja katsokaa kuinka usein onnistuu), niin sittenhän ainoa vaihtoehto on tinkiä matkan jälkeen, kun tiedetään tarkka aika ja matka. Siinä ei ole mielestäni sinällään mitään ihmeellistä. Itse en ole sitä muuten koskaan tehnyt, vaikka omillakin rahoilla olen taksilla silloin tällöin kulkenut. Vältän kyllä Suomessa, ei ole systeemi täällä ihan kohdillaan, maakunnissa kyllä tosin, siellä käytänkin pienten taksiyrittäjien palveluita mielellään, PK seudulla homma ei oikein toimi yhäkään. Tosin ei missään nimessä pelkästään taksiautoilijoiden syystä. Ja minulle kelpaisi kyyti alle 100000 euron menopelissäkin (listahinnaltaan, taksimiehen hintahan on jo verotuksellisista syistä täysin toinen), mutta hinnan pitäisi olla edullisempi. Mielestäni Corolla kyydin tulee olla sekeästi halvempaa, kuin S-mersu kyydin, vaan Suomessahan näin ei ole, monessa muussa maassa kyllä.

>>Jos ruvetaan haukkumaan ja venkoilemaan epäsiallisesti (tapahtuu meillä hyvin usein), on se kusipäisyyttä, eikä liity tinkimiseen mitenkään, se on vain väline.>>

Sinä siis annat riemumielin alennusta tyypille joka haukkuu sinut ensin lyttyyn ja sitten uhkaa vetää turpaan?

Minun liikevaihdosta noin puolet tulee sellaisista ajoista jotka on tarjouskilpailussa voitettu. Se on ihan reilu tapa.

Itse kun en harrasta tinkimistä niin jäin oikein miettimään mikä on se työ mitä sinä teet kun siellä päivittäin harrastetaan tinkimistä? Voitko kertoa myytkö tavaraa vai palvelua?

Puhutaanko me samasta asiasta mutta eri termeillä? Tarjousten pyytäminen ei mielestäni ole tinkimistä ja se on ok. Minä miellän tinkimiseksi se mitä harrastetaan persialaisella torilla. Siellä myyjä pistää lähtöhinnan jo valmiiksi kaksinkertaiseksi että voi sitten antaa 50% alennusta puolen tunnin väännön jälkeen. Suomessa taas tinkiminen kuuluu kaupantekokulttuuriin erittäin huonosti enkä edes muista vuosikausiin kenenkään varsinaisesti tinkineen.

Meillä taksissa ei ole mahdollista laittaa lähtöhintaan ns. tinkimisvaraa koska valtio on suuressa viisaudessaan määrittänyt meille jo lähtötasoltaan niin alhaisen taksan että ei siinä ole varaa tinkimiseen. Valtio on siis jo tinkinyt hinnat kuluttajan puolesta.

Minäkin saan alennusta kun käytän huoltopalveluja ja ostan polttoaineita samalta, vuosien aikana tutuksi tulleelta huoltamo/korjaamoyrittäjältä noin 25 tuhannella vuosittain. Huoltamoyrittäjä on laskenut minulle pienen alennuksen tarvikkeista ja varaosista, mutta työstä ei koskaan. Alennusta en ole koskaan pyytänyt, kauppias antaa sen oma-aloitteisesti.

Tavarasta alennuksen antaminen on ihan eri asia kuin työstä annettava alennus, mitä taksiliikennekin on. Tavaraa voi kerralla myydä vaikka miljoonalla ja hakea se kate volyymista, mutta työtä voi myydä vain sen verran mitä työntekijä ehtii tekemään. Volyymia ei pysty juurikaan lisäämään.
        Työstä annettavaa alennusta en kyllä ole missään nähnyt.

Sitten mitä tulee noihin autojen hintoihin niin tarjouskilpailuissa suurasiakkaat asettaa myös omia vaatimuksiaan kaluston suhteen. Nämä saattaa toisinaan olla hyvinkin pikkutarkkoja varsinkin turvallisuuden ja auton iän suhteen.

• Ranemies
        lkjhgfjk kirjoitti:

>>Jos ruvetaan haukkumaan ja venkoilemaan epäsiallisesti (tapahtuu meillä hyvin usein), on se kusipäisyyttä, eikä liity tinkimiseen mitenkään, se on vain väline.>>

Sinä siis annat riemumielin alennusta tyypille joka haukkuu sinut ensin lyttyyn ja sitten uhkaa vetää turpaan?

Minun liikevaihdosta noin puolet tulee sellaisista ajoista jotka on tarjouskilpailussa voitettu. Se on ihan reilu tapa.

Itse kun en harrasta tinkimistä niin jäin oikein miettimään mikä on se työ mitä sinä teet kun siellä päivittäin harrastetaan tinkimistä? Voitko kertoa myytkö tavaraa vai palvelua?

Puhutaanko me samasta asiasta mutta eri termeillä? Tarjousten pyytäminen ei mielestäni ole tinkimistä ja se on ok. Minä miellän tinkimiseksi se mitä harrastetaan persialaisella torilla. Siellä myyjä pistää lähtöhinnan jo valmiiksi kaksinkertaiseksi että voi sitten antaa 50% alennusta puolen tunnin väännön jälkeen. Suomessa taas tinkiminen kuuluu kaupantekokulttuuriin erittäin huonosti enkä edes muista vuosikausiin kenenkään varsinaisesti tinkineen.

Meillä taksissa ei ole mahdollista laittaa lähtöhintaan ns. tinkimisvaraa koska valtio on suuressa viisaudessaan määrittänyt meille jo lähtötasoltaan niin alhaisen taksan että ei siinä ole varaa tinkimiseen. Valtio on siis jo tinkinyt hinnat kuluttajan puolesta.

Minäkin saan alennusta kun käytän huoltopalveluja ja ostan polttoaineita samalta, vuosien aikana tutuksi tulleelta huoltamo/korjaamoyrittäjältä noin 25 tuhannella vuosittain. Huoltamoyrittäjä on laskenut minulle pienen alennuksen tarvikkeista ja varaosista, mutta työstä ei koskaan. Alennusta en ole koskaan pyytänyt, kauppias antaa sen oma-aloitteisesti.

Tavarasta alennuksen antaminen on ihan eri asia kuin työstä annettava alennus, mitä taksiliikennekin on. Tavaraa voi kerralla myydä vaikka miljoonalla ja hakea se kate volyymista, mutta työtä voi myydä vain sen verran mitä työntekijä ehtii tekemään. Volyymia ei pysty juurikaan lisäämään.
        Työstä annettavaa alennusta en kyllä ole missään nähnyt.

Sitten mitä tulee noihin autojen hintoihin niin tarjouskilpailuissa suurasiakkaat asettaa myös omia vaatimuksiaan kaluston suhteen. Nämä saattaa toisinaan olla hyvinkin pikkutarkkoja varsinkin turvallisuuden ja auton iän suhteen.

">>Jos ruvetaan haukkumaan ja venkoilemaan epäsiallisesti (tapahtuu meillä hyvin usein), on se kusipäisyyttä, eikä liity tinkimiseen mitenkään, se on vain väline.>>

Sinä siis annat riemumielin alennusta tyypille joka haukkuu sinut ensin lyttyyn ja sitten uhkaa vetää turpaan?"

No niinhän minä viestissäni sanoin!?o/ Tosin joskus tinginkin, päästäkseni kusipäästä eroon. Sanon kyllä sitten suoraan, että eipä tarvitse tulla meille enää, jos ei palvelustamme ole valmis kohtuullista korvausta maksamaan. Näitäkin tulee kuukausittain vastaan.

Minä sanoin, että tinkiminen on tinkimistä ja kusipäisyys kusipäisyyttä. Onko ne yhäkin mielestäsi synonyymi?

Myyn tavaraa ja palvelua, palvelua hiukan enemmän. Tavarasta emme pysty tinkimään, siinä ei nykypäivän kilpailutilanteessa ole katetta, se on sinulle selvästikin tuntematon alue. TODELLA harva yritys myy tavaraa sellaisissa määrissä, että 1. sillä oikeasti elää, 2 hinnoista voi tinkiä merkittävästi. Toki on poikkeuksia, päivittäistavara ja kulutustavara parhaina esimerkkeinä, erikoistavara on tiukemmassa raossa. Omituista, vaikka pitäisi olla aivan toisin päin.

Taksin taksoista olen sitä mieltä, että ne ovat melko kalliita, mutta selitys löytyy tolpalta, katsopa minkä hintaista kiesiä siellä on jonossa ja vertaa YKSITYIS omisteisten autojen keskihintaan Suomessa. Jos taksikuski valittaa huonosta tuotosta, niin ehkäpä halvempi kalusto auttaisi asiaan. Moni taksiyrittäjä asuu omakotitalossa PK-seudulla. Eiköhän siellä tulot ihan keskituloissa ole, enemmän huomattavasti kuin minulla. Eli valitusta matalasta taksasta en kyllä ymmärrä hetkeäkään. Minun laskutettavat tunnit ovat vuorokaudessa ihan samat kuin taksiyrittäjällä, eli valitettavasti en voi ajella 100t€ autoilla. Tosin en minä valita, itse olen ammattini ja osani valinnut. Jos on valitettavaa, maa on vapaa, valitse toisin.

• Perehdy asiaan
        Ranemies kirjoitti:

">>Jos ruvetaan haukkumaan ja venkoilemaan epäsiallisesti (tapahtuu meillä hyvin usein), on se kusipäisyyttä, eikä liity tinkimiseen mitenkään, se on vain väline.>>

Sinä siis annat riemumielin alennusta tyypille joka haukkuu sinut ensin lyttyyn ja sitten uhkaa vetää turpaan?"

No niinhän minä viestissäni sanoin!?o/ Tosin joskus tinginkin, päästäkseni kusipäästä eroon. Sanon kyllä sitten suoraan, että eipä tarvitse tulla meille enää, jos ei palvelustamme ole valmis kohtuullista korvausta maksamaan. Näitäkin tulee kuukausittain vastaan.

Minä sanoin, että tinkiminen on tinkimistä ja kusipäisyys kusipäisyyttä. Onko ne yhäkin mielestäsi synonyymi?

Myyn tavaraa ja palvelua, palvelua hiukan enemmän. Tavarasta emme pysty tinkimään, siinä ei nykypäivän kilpailutilanteessa ole katetta, se on sinulle selvästikin tuntematon alue. TODELLA harva yritys myy tavaraa sellaisissa määrissä, että 1. sillä oikeasti elää, 2 hinnoista voi tinkiä merkittävästi. Toki on poikkeuksia, päivittäistavara ja kulutustavara parhaina esimerkkeinä, erikoistavara on tiukemmassa raossa. Omituista, vaikka pitäisi olla aivan toisin päin.

Taksin taksoista olen sitä mieltä, että ne ovat melko kalliita, mutta selitys löytyy tolpalta, katsopa minkä hintaista kiesiä siellä on jonossa ja vertaa YKSITYIS omisteisten autojen keskihintaan Suomessa. Jos taksikuski valittaa huonosta tuotosta, niin ehkäpä halvempi kalusto auttaisi asiaan. Moni taksiyrittäjä asuu omakotitalossa PK-seudulla. Eiköhän siellä tulot ihan keskituloissa ole, enemmän huomattavasti kuin minulla. Eli valitusta matalasta taksasta en kyllä ymmärrä hetkeäkään. Minun laskutettavat tunnit ovat vuorokaudessa ihan samat kuin taksiyrittäjällä, eli valitettavasti en voi ajella 100t€ autoilla. Tosin en minä valita, itse olen ammattini ja osani valinnut. Jos on valitettavaa, maa on vapaa, valitse toisin.

En ole taksikuski, mutta perehdyppä asiaan, niin huomaat ettei se kultakaivos ole siitä kiinni millä ajat!

• Ranemies
        Perehdy asiaan kirjoitti:

En ole taksikuski, mutta perehdyppä asiaan, niin huomaat ettei se kultakaivos ole siitä kiinni millä ajat!

No jos kahden vuoden välein vaihtaa kiesin, on kyseessä aika iso raha / vuosi. Ainakin minulle se olisi. Ehkä olen sitten vain yksinkertainen.

• Kumijalka.
        Ranemies kirjoitti:

Ota nyt s*atana silmä käteen ja katso, moniko taksari ajaa 100 000 euron autolla ! Taidat olla kateellinen pelle koko mies. Ja kun tuolla aiemmin kerroit että 100 000 euron hintaisen auton hinta taksarille on ihan kokonaan toinen, niin tässä faktaa : siitä 100 000 euron autosta saa sen max. rapiat 9000 euroa huojennusta autoverosta, ei yhtään enempää kuin siitä puolet halvemmastakaan. Eli se niistä suurista alennuksista......ja 3 vuotta on pidettävä, muuten maksat jäljellä olevan vero-osuuden takaisin.

Ja kun ei yleensäkään tunnu olevan mitään tietoa siitä mikä on auton osuus koko liikenteen kustannuksista, niin kannattaisi pitää turpansa kiinni......

Nähtävästi taksimiehen pitäisi ajaa dx-corollalla ja asua pahvilaatikossa, että Ranemies olisi tyytyväinen.

• fghjklökjhg
        Ranemies kirjoitti:

Kaluston poistot ja korot ovat noin 7% kuluerä. Tämän voit itsekin tarkistaa tilastokeskuksen ylläpitämästä taksiliikenteen kustannustaulukosta, eli se auto ei ole merkittävä kulu kuitenkaan. Vaikka kalusto olisi ilmaista niin ei sillä merkittävää muutosta taksassa saisi aikaiseksi.

Itse vaihdan autoa noin 3 vuoden välein. Syy siihen on se että henkilöautoja ei ole tehty työkäyttöön. Kolmessa vuodessa autossani on noin 500 tkm mittarissa ja noilla kilometreillä se ei enää ole kovinkaan luotettava työkalu. Vioista aiheutuneisiin korjauksiin ja seisokeista maksettuihin palkkoihin ja menetettyyn liikevaihtoon hupenee helposti vuodessa välirahan verran.
        Kyse on siis riskien hallinnasta.

kolmessa vuodessa yksityisautoon tulee kilometrejä noin 60 tkm, eli ammattikäytössä ja yksityiskäytössä olevaa autoa ei voi verrata keskenään.
        Ammattiauto on kalustoinvestointi joka valitettavasti on vain tehtävä jotta voi vielä työskennellä ja auto toimii luotettavasti joka työvuorossa. Jos jollakin autonvalmistajalla olisi tarjolla työkäyttöön tehty henkilöauto jonka suunnittelussa olisi otettu huomioon ammattiliikenteen tarpeet ja jonka varaosat ja huollot eivät olisi kohtuuttoman hintaisia niin ajaisin ilman muuta sellaisella ja huomattavasti nykyistä pidempään. 500tkm on nykyautolle sellainen kilometrimäärä että siinä alkaa menemään pelkkiin korjauksiin tuhansia harva se kuukausi ja jos kone tai laatikko poikii niin 5-7 tonnin korjaamolasku ei ole mitenkään poikkeuksellinen.
        Auto on tuotantoväline ja sen on toimittava.

>>Minä sanoin, että tinkiminen on tinkimistä ja kusipäisyys kusipäisyyttä. Onko ne yhäkin mielestäsi synonyymi?
        >>

Taksissa tinkivät yleensä vain känniset kusipäät, siksi ne on meillä synonyymi. Arkipäivisin kuljetukset koostuu sopimusajoista, lentokenttä ja sairaalakuljetuksista eikä niissä yleensä harrasteta tinkimistä. Sopimusajoissa hinnat on jo tarjouskilpailussa määritetty.
        Tinkimistä esiintyy viikonloppuöisin puolen yön jälkeen ja vittuilin säestyksellä.

>>Moni taksiyrittäjä asuu omakotitalossa PK-seudulla.>>

Tämä heitto on aika ala-arvoinen ja populistinen. Ei kaikki taksiautoilijat asu omakotitaloissa ja niitä taloja on varmasti enemmän kuin autoilijoita eli asuu niissä taloissa muidenkin ammattien edustajia. Tuo heittosi on samaa sarjaa kuin perussuomalaisten tyypillisimmät yleistykset. Tuomitaan joku kansanryhmä lähiöbaarissa kuullun kommentin perusteella ja levitetään sanomaa totuutena.

• Kumijalka.
        fghjklökjhg kirjoitti:

Kaluston poistot ja korot ovat noin 7% kuluerä. Tämän voit itsekin tarkistaa tilastokeskuksen ylläpitämästä taksiliikenteen kustannustaulukosta, eli se auto ei ole merkittävä kulu kuitenkaan. Vaikka kalusto olisi ilmaista niin ei sillä merkittävää muutosta taksassa saisi aikaiseksi.

Itse vaihdan autoa noin 3 vuoden välein. Syy siihen on se että henkilöautoja ei ole tehty työkäyttöön. Kolmessa vuodessa autossani on noin 500 tkm mittarissa ja noilla kilometreillä se ei enää ole kovinkaan luotettava työkalu. Vioista aiheutuneisiin korjauksiin ja seisokeista maksettuihin palkkoihin ja menetettyyn liikevaihtoon hupenee helposti vuodessa välirahan verran.
        Kyse on siis riskien hallinnasta.

kolmessa vuodessa yksityisautoon tulee kilometrejä noin 60 tkm, eli ammattikäytössä ja yksityiskäytössä olevaa autoa ei voi verrata keskenään.
        Ammattiauto on kalustoinvestointi joka valitettavasti on vain tehtävä jotta voi vielä työskennellä ja auto toimii luotettavasti joka työvuorossa. Jos jollakin autonvalmistajalla olisi tarjolla työkäyttöön tehty henkilöauto jonka suunnittelussa olisi otettu huomioon ammattiliikenteen tarpeet ja jonka varaosat ja huollot eivät olisi kohtuuttoman hintaisia niin ajaisin ilman muuta sellaisella ja huomattavasti nykyistä pidempään. 500tkm on nykyautolle sellainen kilometrimäärä että siinä alkaa menemään pelkkiin korjauksiin tuhansia harva se kuukausi ja jos kone tai laatikko poikii niin 5-7 tonnin korjaamolasku ei ole mitenkään poikkeuksellinen.
        Auto on tuotantoväline ja sen on toimittava.

>>Minä sanoin, että tinkiminen on tinkimistä ja kusipäisyys kusipäisyyttä. Onko ne yhäkin mielestäsi synonyymi?
        >>

Taksissa tinkivät yleensä vain känniset kusipäät, siksi ne on meillä synonyymi. Arkipäivisin kuljetukset koostuu sopimusajoista, lentokenttä ja sairaalakuljetuksista eikä niissä yleensä harrasteta tinkimistä. Sopimusajoissa hinnat on jo tarjouskilpailussa määritetty.
        Tinkimistä esiintyy viikonloppuöisin puolen yön jälkeen ja vittuilin säestyksellä.

>>Moni taksiyrittäjä asuu omakotitalossa PK-seudulla.>>

Tämä heitto on aika ala-arvoinen ja populistinen. Ei kaikki taksiautoilijat asu omakotitaloissa ja niitä taloja on varmasti enemmän kuin autoilijoita eli asuu niissä taloissa muidenkin ammattien edustajia. Tuo heittosi on samaa sarjaa kuin perussuomalaisten tyypillisimmät yleistykset. Tuomitaan joku kansanryhmä lähiöbaarissa kuullun kommentin perusteella ja levitetään sanomaa totuutena.

Ja mitä sitten vaikka asuisikin omakotitalossa ? Niin asuu moni muukin, ja makselee sitä taloa seuraavat 20-30 vuotta.....ei mitään ihmeellistä siinäkään.

• tefggfddfg
        Ranemies kirjoitti:

Kyllä minun kyydissäni on aina onnistunut hinnan sopiminen etukäteen. Ja pyrin aina sanomaan arviohinnaksi sen mitä se mittari päälläkin olisi, joskus on tullut otettua takkiin verrattuna mittariin, joskus ehkä pari euroa jäänyt voitolle. Mutta takkiin ottojen vastapainona onpahan ainakin saanut rahan käteen jo lähtiessä ilman epäselvyyksiä. Tai monesti näin siis. Tosin mustalaiset keksivät matkalle mutkia huoltoaseman ja sedän kautta, jolloin koko sopimushinta kusee.

• gdfgdfdfgd
        Ranemies kirjoitti:

No jos kahden vuoden välein vaihtaa kiesin, on kyseessä aika iso raha / vuosi. Ainakin minulle se olisi. Ehkä olen sitten vain yksinkertainen.

Olet todellakin yksinkertainen jos vertaat työkalua yksityiskäytössäsi olevaan työmatka-autoosi.

Vai onko lentokapteeni sitten kaikkein suurin kiho ja onnellisin mies, kun pääsee satoja miljoonia maksavan pelin puikkoihin?

Ikään kuin se taksi uusittaisiin ihan vaan kuskien nautinnonhalun takia. Jos tällä alalla tienaisi, niin en minä ainakaan kuskina haluaisi niitä rahoja autoon investoida, vaan ihan itseeni. Mutta kun tilanne ei autoa halventamalla kuskin tai isännänkään osalta juuri parane.

• jep jep

Nykyisillä taksoilla ei kyllä tulisi mieleenkään mitään tippejä jättää.

• NO TULIHAN SE SIELTÄ

Peppuaukista porukkaa.HYVÄÄ JOULUA.

• Automies.

Viimeksi eilenkin pikku alennus nimenomaan asiakkaalle, joka ei sitä ruinannut. Eli näin se menee. Varsinkin päiväsaikaan, kun kyydin hinta sattuu menemään vaikka 10 tahi 30 senttiä yli tasarahan, vaikka kympin, niin monesti asiakkaan kaivettua setelin, sanon että se on sopiva. Alennus ei ole iso, mutta asiakas yleensä tyytyväinen. Homma tasoittuu sitten kun joku taas jättää sen verran tippiä.

• hjklöäölkjh

Jus näin toimin minäkin. Usein tulee pyöristeltyä summia asiakkaan hyväksi alaspäin, mutta jos sitä aletaan ruinaamalla ruinaamaan niin en anna senttiäkään alennusta.

Näin on varmaan reilu peli. Mutta vaimolleni sattui tilanne, että summa oli 30 senttiä alle tasarahan. Vaimoni antoi tasarahan odottaen vaihtorahoja, jolloin taksikuski sanoi, että antaa olla tasaraha. Ei antanut vaihtorahoja. Kyse ei ole rahanpuutteesta, vaan periaatteesta. Tällä taksilla en minä, eikä vaimoni enää aja. Asun pienellä paikkakunnalla Keski-Suomessa, jossa taksikuskit ovat yllätys yllätys, hiukka kateellista porukkaa.
        Ei liene yleistä?

• Vai_
        ******************** kirjoitti:

Näin on varmaan reilu peli. Mutta vaimolleni sattui tilanne, että summa oli 30 senttiä alle tasarahan. Vaimoni antoi tasarahan odottaen vaihtorahoja, jolloin taksikuski sanoi, että antaa olla tasaraha. Ei antanut vaihtorahoja. Kyse ei ole rahanpuutteesta, vaan periaatteesta. Tällä taksilla en minä, eikä vaimoni enää aja. Asun pienellä paikkakunnalla Keski-Suomessa, jossa taksikuskit ovat yllätys yllätys, hiukka kateellista porukkaa.
        Ei liene yleistä?

olisitko se kateellinen sinä??

Vai_ kirjoitti:

olisitko se kateellinen sinä??

No ei minun tartte taksimiehiä kadehtia tänä päivänä. Toista oli 20 vuotta sitten, jolloin kuorma-autoilijat olivat lujilla ja taksimiehet elivät herroiksi. Nyt ovat molemmat lujilla.

• aaaaaabbbbbbbbccccdd

Itellä on reilun 30euron edestä 5senttisiä mukana odottamassa että täytyy antaa vitt*maiselle asiakkaalle vaihtorahaa

• yeagh

Ehdoittain sinun nim.merk. peruusteella, että menisit opiskelemaan IT:tä vaikka kansalaisopistoon.Jos sinulla ei ole ikää, pyydä iskää,äiskää auttamaan sinua, nyt Nalle kainaloon ja nukkumaan!

• kukkaro tyhjä

Vaikka olenkin "kova tinkimään", en sitä nyt sentään joka paikassa tee, mm. taksissa ja ruokakaupassa ei ole mitään tingittävää.

Valitettavasti pääsen harvoin taksikyydistä nautiskelemaan, koska olen köyhä, mutta ne hrvat kerrat kun olen käyttänyt, niin pikemminkin olen antanut "tasarahan", eli jos matka on maksanut 27eur, olen antanut 30eur ja se on tasan. Eihän se tippinä ole mitään, mutta saahan sillä vaikka kupillisen kahvia huoltsikalla.

• P.K.

No menetteleehen tuokon style.Käytä aivojasi, mieti eri jippoja . Et ole ikinä enää köyhä, poliitikot siitä hyvä esimerkki.Olin 2v.eduskunnassa, ja muutamassa valiokunnassa, otin loparit, kun katsoin olevani riitaisassa joukossa, jossa ei koskaan saa mitään hyvää aikaan, tai päinvastoin. Nyt nautin 26vuotiaana n.4200ekee kuukaudessa. Ryhdy urheijilaksi,missiksi tai uimariksi, mene Idols-öhjelmaan, tai ala vaikka homoksi(mitä en suosittele) jok.tapauksessa hilloo alkaa valuu sun hihaan.

• jep jep

En ihmettele että olet köyhä.

• Kerro jos tiedät

Minä en ole kuullut vielä, että joku olisi rikastunut sillä, että tinkii hinnasta taksissa tai ruokakaupassa ;)

• Hereillä
        Kerro jos tiedät kirjoitti:

Minä en ole kuullut vielä, että joku olisi rikastunut sillä, että tinkii hinnasta taksissa tai ruokakaupassa ;)

Ei, mutta rikkaana ovat kyllä pysyneet noilla keinoilla. Rikkaiden tinkiminen on niin ovelaa, ette sinä ole näköjään edes huomannut sitä, sinä kun tingit kympin tonnin ostoksesta, rikas hommaa sen ilmaiseksi...

• Noup!
        Hereillä kirjoitti:

Ei, mutta rikkaana ovat kyllä pysyneet noilla keinoilla. Rikkaiden tinkiminen on niin ovelaa, ette sinä ole näköjään edes huomannut sitä, sinä kun tingit kympin tonnin ostoksesta, rikas hommaa sen ilmaiseksi...

Enhän minä sanonut olevani taksikuski. Loput voit sitten miettiä itseksesi ihan rauhassa ;)

• Hereillä
        Noup! kirjoitti:

Enhän minä sanonut olevani taksikuski. Loput voit sitten miettiä itseksesi ihan rauhassa ;)

Nyt putosin. Missä sanoin sinun olevan taksari?!!!

• Tingilitra

En tingi kyydissä, mutta tingin taksin käytössä...

• Rikas kundi

Se on hyvä, kun ihmiset uskaltaa reilusti näyttää tyhmyytensä, vaikkapa tinimällä taksissa. Sitä se persaukisuus teettää...

• köyhempikai

Se on hyvä, että sinullakin on sitten oma paikkasi siihen täällä...

• Tiukkalinja!

Ei euroakaan alennusta, niin se on reilu peli jokaiselle osapuolelle. Jos on kerta vara lähteä viettämään ravintola-ilta kaupungille, niin silloin on myös varaa maksaa se mitä mittari näyttää perillä.

Jos ei ole, niin sitä varten on sosiaalityöntekijät ja pankinjohtajat.

• Vivatti Ranossa

Minä ostin hiusleikkurin 19,90€ sillä sitten ajelen ja makselen tippiä itselleni ;) Minusta taksi on kuli ja sille riittää kuppi riisiä ja nallekarkki.

• Taksin käyttäjä

Täällä sitä kumijalat valittaa että tinkiminen on tyhmyyden merkki, mutta tipin jättäminen vaan reilu ele. Mun puolesta voidaan sopia että hinnasta ei tingitä, mutta sitten ei kyllä jätetä tippiäkään! Ja pitäkää kanssa huoli että sitä pikkukassaa riittää, sillä tästedes odotan saavani vaihtorahat käteen mukisematta viimeistä senttiä myöten.

• Tinkijät ja tippi

En ole taksikuski tai sitä koskaan ollutkaan, mutta kaikkea muuta on tullut kyllä tehtyä ja sillä kokemuksella voisin todeta, että tinkijällä ei ole myöskään "varaa" eikä aikomustakaan maksaa mitään tippiä! Ainakaan minä en ole vielä koskaan sellaiseen törmännyt, enkä usko että taksiasiakaskaan on tässä mitenkään poikkeus.

• wer45tyuiolöäkj

No eipä sitä tippiä enää tänä päivänä tulekkaan. Kanssasi samaa mieltä siitä että hinta on mittarissa, ei makseta yli eikä alle niin peli on silloin reilu puolin ja toisin.

Tippaaminen alkaa olla urbaania legendaa menneisyydestä eikä sillä ole oikeasti kenellekkään mitään taloudellista merkitystä.

• J.Makkonen

Mä kyllä päinvastoin väittäisin että tippaajat useimmiten on sitä hövelimpää väkeä jolla raha polttaa taskussa, silloin kun sitä sattuu olemaan. Pienessä maistissa ei olla köyhiä eikä kipeitä, velat muuttuu saataviksi ja siihen malliin.

Olen myös sillä kannalla että maksetaan se mitä mittari näyttää, ei yli eikä ali.

• J.Makkonen

Niin ja kun kaupankassalta tinkaamisesta puhuttiin, niin miettikää toisinpäin, kuinka moni on antanut kassan pitää vaihtorahat?

• 87k
        J.Makkonen kirjoitti:

Niin ja kun kaupankassalta tinkaamisesta puhuttiin, niin miettikää toisinpäin, kuinka moni on antanut kassan pitää vaihtorahat?

Isoissa kaupoissa ei kassat voi edes antaa alennusta, koska heillä ei ole oikeutta saati lupaa siihen.

Pikkukaupoissa on normaalia, että kun ostetaan kerralla paljon niin hinta vähän laskee.

Ja mitä taksiin tulee, niin tuskin kuljettajan talous siihen kaatuu, jos muuten saa vuodessa 30 tonnia, ja nyt saisikin vain 29990€ kun on antanut alennusta muutamille asiakkaille (ei kaikille)

Itse muuten "tinkisin" juuri viime kesällä kupittaan citymarkeitssa 300€ laitteen 150€ hintaan, ja taatusti "jokainen" muu maksoi siitä koneesta 300€, ei ollut tuttuja kassalla tai pomona tms.

Kenenköhän palkasta toi 150€ on nyt pois

• xantaa 1..

oLKAA HILJAA VITTU MEILLÄ ON KUISKIN VANTAAN TAKSI OY. jOKA TEKEE SOPIMUSAJOT MEIRÄN PUOLESTA ETTEI TARVII AJAA TEITÄ KÖYHIÄ KUSIPÄÄITÄ.

• kallista on

Ehkä kahdesti olen ollut taksissa, kun oli ihan välttämätön pakko. Toivottavasti jää viiteen kertaan elinaikana. On niitä parempiakin sijoituskohteita.

• taksari 80 luvulta

En tinkaa ja aina joku kolikko(1-5euroa) annettu tippiä jos kuski on ollut asiallinen ja pukeutunut ammattiiinsa aina ei ole.

Eikö näille ole asuvaatimuksia enään vai mitä taksitarkastajat nykyään tekevät..

• asiakaseontinkijäkin

Meillä suomessa on moneen muuhun sivistysvaltioon nähden hienoimmat taksit ja kalleimmat hinat!

Joten ÄLKÄÄ TINKIKÖ KÖYHÄT! JOS EI OLE OIKEASTI VARAA, ÄLKÄÄ AJAKO TAKSEILLA!

• tinkhaten!

Hienoa, että joku muukin osaa tingata - tietysti menettelytavat vaihtelevat, epäkohtelias ei kuitenkaan tarvitse olla -puolin - eikä toisin.

Mulle tinkaamisen korkeakoulu oli vuosi YK-joukoissa lähi-idässä, joskus kauan sitten. Siellä, missä on vuosituhansia käyty kauppaa, halutaan, että ostaja tinkii. vNimittäin tinkimisellä ostaja arvostaa myyjää ja hänen tuotteittaan.
      Opin siellä arvostamaan myyjää ja hänen tuotteittaan.
      Ei ole paikkaa missä en olisi tinkinyt. Osa myyjistä vain käyttäytyy niissä tilanteissa ala-arvoisesti, puheittensa puolesta ainakin. Tosin tuo suhtautuminen kertoo mulle, että voin sitten lopettaa kaupankäynnin hänen kanssaan siihen.
      Toiset antavat alennusta ja toiset ei, mutta eihän siinä suuttua tarvitse.
      Tuolla taksikuskiasenteella tulee varmaan ajettua, jos vain mahdollista pitempi lenkki kuin tarvitaan - jotta saa sen toisenkin etelänmatkan! Muuten mitä taksikuski etelänmatkalla tekee? -eikö hän saa matkustaa tarpeeksi muuten :)

• Ostaja

Tippikulttuuri ei oikein istu tänne pohjolaan. Tinkaaminen käy muttei suoraan "että anna alennusta". Pitää kysyä: "paljolla myyt?" Jos ei tarjous miellytä niin mietitään vähän aikaa. Jos ei uutta tarjousta tule, ostetaan tarjotulla hinnalla tai mennään "miettimään lisää" seuraavaan kauppaan.

• Esan hukkapipa

Pyllyy!!

• kaupaa tehnyt

MIksihän ihmiset eivät tingi marketeissa. Totuushan on, että moni erikoisliike
      tekee kauppaa paljon huonommalla katteella mitä marketit tekevät.

Vika lienee siinä, että erikoiskauppa on opettanut asiakkailleen sen, että
      aina hinnoista voi ja pitää tinkiä. Market-kauppiaat ovat tuossa suhteessa
      paljon fiksumpia.

Eli itseään kauppa saa siitä syyttää, että asiakkaat eivät pyydettyä hintaa hevillä
      maksa

Aivan samalla tavalla sitä yksityinen kauppias leivästään tinkimiseen suostumalla tinkii. Jotta aloittajan ei pidä sitten itsekkään missään kaupassa
      tinkiä, vaan maksaa sen mitä toinen pyytää

• pihlsi

Ilmoitatko tipit verottajalle? Itse en ole koskaan tinkinyt taksissa vaikka taksa onkin aivan sikamainen Suoemssa. Ja voihan se mittarin pysäyttää kun asiakas pyytää ja samalla tietenkin auton myös...

• \o\ /o/

laske siihen sikamaiseen hintaan auton hinta, polttoaineen hinta, kuljettajan palkka sivukuluineen, auton huoltokulut ja mitä muuta. Sen jälkeen vastaa mitä arvioisit sopivaksi aloitus- ja kilometritaksaksi.

• 87k
        \o\ /o/ kirjoitti:

laske siihen sikamaiseen hintaan auton hinta, polttoaineen hinta, kuljettajan palkka sivukuluineen, auton huoltokulut ja mitä muuta. Sen jälkeen vastaa mitä arvioisit sopivaksi aloitus- ja kilometritaksaksi.

No voidaan laskea että iso pari vuotta vanha KUORMA-auto kulkee noin 30 eurolla alv tunti.

Kumman kulut mahtaa muuten olla isommat 5000 kiloisen sprintterin tai ford mondeon?

• 23 v taksin ratissa
        87k kirjoitti:

No voidaan laskea että iso pari vuotta vanha KUORMA-auto kulkee noin 30 eurolla alv tunti.

Kumman kulut mahtaa muuten olla isommat 5000 kiloisen sprintterin tai ford mondeon?

itä sinä Sprintteristä höpäjät, ajattele tosi kuorma-autoa. Paino YLI 12 tonnia. Kulut ovat IHAN TOISTA LUOKKAA kuin taksin. Km korvaus kuitenkin ihan toinen verrattuna taksiin. IHAN SUOTTA RUIKUTTAVAT.

• 23 v taksin ratissa
        23 v taksin ratissa kirjoitti:

itä sinä Sprintteristä höpäjät, ajattele tosi kuorma-autoa. Paino YLI 12 tonnia. Kulut ovat IHAN TOISTA LUOKKAA kuin taksin. Km korvaus kuitenkin ihan toinen verrattuna taksiin. IHAN SUOTTA RUIKUTTAVAT.

Tarkoitin siis TAKSI KM KORVAUS ON KOHTUUTTOMAN SUURI VERRATTUNA KUORMA-AUTON TAKSAAN. Sais Rätykin hävetä

• cm6hp
        23 v taksin ratissa kirjoitti:

Tarkoitin siis TAKSI KM KORVAUS ON KOHTUUTTOMAN SUURI VERRATTUNA KUORMA-AUTON TAKSAAN. Sais Rätykin hävetä

ei paljon lohduta järkevä kilometri tuotto,jos liikevahto rekka vs taksi on taksin tappioks kuus nolla.

• 87k
        87k kirjoitti:

Tuo hinta on varmaankin laskettu sen mukaan, että on vakioajot, alkaen X paikasta X aikaan viitenä-kuutena päivänä viikossa?

Luonnollisestikin hinta nousee kun tilataan kuljetus max kymmenen minutin varotusajalla, samaten kuorma-autoissa laskutetaan asiakasta myös silloin kun joudutaan odottamaan tavaroita, ja tiedetään koska töitä on, joten kuljettajille ei tule ns. päivystystunteja, jolloin ollaan velvollisia töihin, vaikka rahaa ei tipu firmalle mistään

• ölkjasdf

Älä selitä liian pitkästi. Ei ihmisiä kiinnosta. Sano vaan, että taksille kuuluu antaa tippiä eikä pyytää alennusta. Jos kysyvät miksi, niin vastaat että siksi että floora on loppu jääkaapista. Jutella ne haluaa, eikä vängätä parista eurosta. Ole siis hyvä tyyppi, jeh. Truu juopot tykkää.

• Gandaumi

En tinkaa koskaan kyydistä, mutta saatan tarjota helsinki - Järvenpää matkasta 50€ mittari kiinni. Yllättävän moni suostuu tähän. normaalisti kyyti maksaa n 70€

Se taas on isännältä pois jos renki ajaa pimeästi.

• Laatutaksi

Tingin aina, mikäli taksi on vanha Hyundai ja Tojota. Ei niistä voi maksaa samaa hintaa kuin laatupelien kyydeistä. Mikäli mahdollista, niin en tietysti nouse edes noiden romujen kyytiin.

• anssi ajomies.

Hyvää Joulun odotusta sinullekkin "taksikuski". Mennäänpäs nyt ihan itse aiheeseen, eli siihen mitä itse taksiyrittäjä tienaa, eli mistä se asiakas tietää onko puikoissa itse yrittäjä vai renki? Olen itse ollut erään kuljetusyrittän palveluksessa palveluksessa aikoinaan, ja aina siellä "isäntä" sanoi: ei tämä kannata, ei tämä kannata....Miksi sitten vielä näitä yrittäjiä on, jos ei kerran kannata???? Renkinä voin kertoa sinulle ,että kyllä kuule sen isännän pitäisi maksaa sulle ne "tipit" mut.....

• paskaa joulua sinnek

mitään lomaa ei ole ollut moneen vuoteen ja teidän hikiset paskamatkat maksaa kyl ihan liikaa!!

• RAHATTOMAT URPOT

Pysykää kotona ja juokaa pussikaljaa.

• 12q3we45rt6yuikol

entäpä rengasliikkeessä kun myyt renkaat niin asiakas(taksiyrittäjä) haluaa asennuksen alle ilmaiseksi kaupan päälle kun ei se ole kuin muuta mutterin pyöräytys ja j'' se 20 e saamatta ja lasketaanpa sesongissa kun kaikille lahjoittaa sen 20 e asennuksen ja kerrotaan se vaikka 100 asiakkaalla niin menetetään sesongissa vähintään 2000 euroa eli afrikan matka kuka on valmis lahjoittamaan afrikan matkan sen takia että pitää antaa alennus taksikuskeille
      miehille joilla on uudet autot ja hienot vehkeet ja sitten pitää ajaa renkaat aina ihan kaljuiksi ja tingitään hirveästi renkaista muuten menn''n naapuriliikeeseen

• hhvlöjb

Mites sesongin aikana suihin otto vaikuttaa hintaan

• VAIHDA TOKI ALAA

Jos ei homma kannata.

• Kalumiestenmies

Naurettavaa kitinää euron tinkaamisesta. Mietippä minua; olen huonekalumyyjä puhtaalla provisiopalkalla ja jouden keskimäärin antamaan alennusta n. 17 prosenttia. Jos ei kukaan olisi 12 vuoden urani aikana tinkinyt hinnasta, niin olisin saanut provisiota omakotitaloni hinnan verran enemmän eli noin 150 000 euroa. Eli sinun tonni vuodessa on siihen verrattuna pikkuraha.

Kaikki on niin suhteellista, mutta varmasti totta on, että Suomessa taxilla ajaminen on suhteettoman kallista vaikkapa Viroon verrattuna, joten kyllä joka kuskin pitäisi ymmärtää se, että moni yrittää tinkiä, sillä omistaanhan kaikki maksaa.

Sovitaanko, että kun tulet multa ostamaan koko kämppäsi huonekalut tinkaamatta senttiäkään, niin lupaan olla tinkaamatta sinun taxikyydissäsi lopun ikääni?

• Kalumiestenmies

Lisäyksenä edelliseen; olen saanut 12 vuoden huonekalumyyjän urani aikana yhden kerran tippiä 5 euroa. Veikkaan, että keskiverto taxikuski saa sen verran keskimäärin per työvuoro eli jos 20 työpäivää tekee kuussa keskimäärin, niin se tarkoittaa jo yli tonnia vuodessa. Ja veikkaanpa, että tuo 5 euroa ei riitä, sillä ainakin itse olen aina antanut vähintään 2 euroa tippiä joka kyydistä ja isäpuoleni on kertonut saavansa keskimäärin 20-25 euroa tippejä per työvuoro. Hän tosin ajaa Helsingissä ja on varsin ystävällinen henkilö.

• Verkkoammattilainen.

Tässä on vaan se ero, että osaan hankkia huonekaluni ilman suomalaista myyjää. Taksit taas eivät tällä maaperällä liiku ilman kuljettajaa.

• rhfghfghfgh

Sinulta varmaan tingitäänkin kaupantekovaiheessa, ei aleta mankumaan siinä vaiheessa, kun huonekalut ovat kotona ja lasku edessä?

Sinä siis saat itse valita suostutko asiakkaan ehdotukseen vai otatko riskin, että asiakas menee kilpailijalle. Taksikuskin odotetaan suostuvan "ehdotukseen" siinä vaiheessa, kun hinta on jo sovittu eli ollaan melkein perillä.

Kyllä minulle on ihan ok, että yritetään tinkiä tolpalta lähtiessä (ennen kuin mittari päällä), niin kuin sinultakin tingitään ennen kuin palvelua ja tuotteita on toimitettu.

• myös kuski

Älä anna alennusta. olet aivan oikeassa kaupoista,baareista ym.

• rekkiwerty

jaa 3000 kyytiä ja kerta vaikka 60 tekee 180 000/3 eli sun palkka minimissään 60 tuhatta???
      Ministerin liksoja.

• Taksinkuljettaja!

"jaa 3000 kyytiä ja kerta vaikka 60 tekee 180 000/3 eli sun palkka minimissään 60 tuhatta??? Ministerin liksoja."

kyydin KESKIHINTA pyörii siinä 15€ - 20€ välillä ainakin tässä kaupungissa missä ajan!

Lasketaan uudestaan 3000 kertaa 18€ on 54000€.

54000€/3 = 18000€ per vuosi

Joten en siis pääse ihan ministerin liksoille.

• Emma Emilia

Ihme kitinää taas porukalla. Yleensä maksan kortilla mutta jos joskus sattuisin maksamaan käteisellä, pyöristän ylöspäin 1-2 euroa. Ei se minua köyhemmäksi tai rikkaammaksi tee. Kaikki jotka kadehditte taksien liksoja tai autoja tai vapaita, sopii yrittää. Ja aina on vaihtoehto: pysykää kotona jos ei ole varaa omaa kyytiään maksaa.

• Hoo moilanen...

Miksi taksissa on sinetöity taksamittari, joka mittaa matkaa ja aikaa? Miksi siitä pitäisi tinkiä? Kaupoissa on kassakoneet, jotka laskevat ostosten hinnan, ei siitäkään summasta kukaan ala kassalla tinkimään. Kättä taskuun taksissa, kuten K-kaupan kassalla.

• rehellisyys kunniaan

Lisättäköön tähän vielä semmoinen asia, että jos asiakkaan kassa tekee ajosta ns. "sopparin" ja ajaa sen ilman mittaria, asiakas voi määränpäässä kylmästi kieltätyä maksamasta koko kyytiä, sillä kuljettajalla ei ole antaa hänelle oikeaa kuittia kyydistä.

Kaikki kyydit kannattaa siis ajaa mittariin oli keikasta sovittu sitten mitä tahansa. Näin jää jälki ja kuitti ajetusta keikasta ja kiistan tullessa näyttö löytyy taksin mittariasta ja sen kuiteista.

• Alea antamaton kuski
        rehellisyys kunniaan kirjoitti:

Lisättäköön tähän vielä semmoinen asia, että jos asiakkaan kassa tekee ajosta ns. "sopparin" ja ajaa sen ilman mittaria, asiakas voi määränpäässä kylmästi kieltätyä maksamasta koko kyytiä, sillä kuljettajalla ei ole antaa hänelle oikeaa kuittia kyydistä.

Kaikki kyydit kannattaa siis ajaa mittariin oli keikasta sovittu sitten mitä tahansa. Näin jää jälki ja kuitti ajetusta keikasta ja kiistan tullessa näyttö löytyy taksin mittariasta ja sen kuiteista.

Kyllä se ihan "oikea kuitti" voidaan kirjoittaa vaikka ruutupaperille. Jossain ihme laatusitoutumisissa jopa edellytetään että on autossa varalla käsin kirjoitettavia hiilipaperikuitteja siltä varalta että vehkeet hajoo. Se on sitten kuljettajan rehellisyydestä kiinni laittaako kopion kuitista loppuraporttiin. Jos ei laita niin voi äkkiä autoilija vähän ihmetellä mistä on kilsoja tullut mittariin jos yhtään pitempi kyyti on ollut.

• minä ihmettelen

Aika mielenkiintoista tuo taksien hinnoittelu. Tämänhetkinen hinta on
      suurinpiirtein sellainen, ettei juurikaan ole väliä, ajaisiko taksilla tai
      uudella linja-autolla.
      Valtaosa taksien ajoista on kiinteähintaista, kun taas linja-autoilla
      isoin osa ajoista tulee kilpailun (tinkimisen) kautta, siinä kai se ero.
      Jos olen oikein ymmärtänyt, niin taksien taksat ovat niin lasketut, että
      tuollaisella kohtuullisen pienellä ajolla saa asiallisen ansion. En nyt
      viitsi tuota kilometrimäärää sanoa, mutta tiedän takseja jotka ajavat
      tuon tavallaan normiajon kolminkertaisena, jolloin ansiotaso on
      myöskin melko mukava.
      Ellei tietoni ole oikea, sitä voi joku oikaista!

• molopää

se on ihan oikein juustokatolle jos joku vie sulta leivän suusta.onpahan yksi liikenteen vaaratekijä taas poissa.

• Juustokulli

Kerroppa "minä ihmettelen", mikä tekee taksien hinnottelusta mielenkiintoisen? Se, jos joku, on tarkkaan laskettu vastaamaan kulurakennetta.

Tämänhetkistä hintaa kommentoidessasi, en nyt aivan ymmärrä mitä ajat takaa. Meinasitko, että on sama soitatko ravintolaan lähtiessäsi paikalle taksin tai uuden linja-auton kyydintarvettasi tyydyttämään?

Taksikyydin hinta riippuu normikäyttäjällä perusmaksusta, ajetuista kilometreistä ja mahdollisesta odotuksesta karkeasti otettuna. Hinnaston on vahvistanut liikenneministeriö. Ei vaan oikein aukea tämä toistuva linja-autovertaus. Asiakaskunta koostuu sekä taksilla että linja-autolla pääosin ihmisistä ja molemmat ovat kansan koko kirjon käytettävissä, mutta painivat silti aikalailla eri sarjassa. Tällöin on hinnoittelussakin kiinnitettävä huomioita eri asioihin.

Minäkin tiedän hyvin ja huonosti toimeentulevia takseja. Se on liiketoimintaa, jossa ansaitakseen on työtä tehtävä ahkerasti.
      Tietosi vaikuttavat olevan kauttaaltaan perseestä ja ulosanti epäselvää. Kirjoittamasi perusteella et tiedä mitään takseista tai niihin liittyvästä.

• minä ajattelen

Täytyy yksinkertaistaa:
        Kuten sanoit taksien hinnoittelun vahvistaa liikenneministeriö, ilmeisesti aika
        pitkälti Taksiliiton toimittamien tietojen mukaan. Kun taksiliikenne on luvanvarais-
        ta toimintaa, niin perusajoissa ei kilpailua ole, eli jos Helsingissä jonossa olen,
        niin seuraava tuleva taksi minut mukaan ottaa.

Se mitä ihmettelen on taksien ja linja-autojen hinnoittelu. Kilometrihinta monessa
        tapauksessa käytännössä sama. Näin kilpailu pitää linja-autojen hinnat edullisina ja taksien hinnat käytännössä ovat kiinteitä.

Mielestäni taksin ja linja-auton kilometrihinnat eivät ole oikeassa suhteessa.
        Linja-auton hankintahinta on taksin hintaan nähden moninkertainen.
        Kuljettajan palkoissa ei varmaankaan suurta eroa ole.
        Taksin polttoaineen kulutus on kaikissa tapauksissa nykyautolla alle 10 l.
        Linja-auton lienee luokassa 30-40 litraa
        Huoltokustannuksissa henkilöauto/linja-auto ei liene epäselvyyttä kumpi
        on kalliimpi.
        Jos todellisiin kuluihin verrataan, niin moninkertainen pitäisi olla linja-auton
        hinta. Tässä kilpailu on käyttäjän hyväksi toiminut, paitsi ei taksien kohdalla.
        Hyvin on taksiliitto lobannut asiansa, kun hintataso on tuollaiseksi muodostu-
        nut

Selvää tietenkin on että eri yrittäjät menestyvät eri tavalla. Totta kuitenkin on,
        että useimmille taksiyrittäjille Liikenneministeriön vahvistama hintataso takaa
        erittäin hyvän elintason:

• Teitä varten -taksi
        minä ajattelen kirjoitti:

Täytyy yksinkertaistaa:
        Kuten sanoit taksien hinnoittelun vahvistaa liikenneministeriö, ilmeisesti aika
        pitkälti Taksiliiton toimittamien tietojen mukaan. Kun taksiliikenne on luvanvarais-
        ta toimintaa, niin perusajoissa ei kilpailua ole, eli jos Helsingissä jonossa olen,
        niin seuraava tuleva taksi minut mukaan ottaa.

Se mitä ihmettelen on taksien ja linja-autojen hinnoittelu. Kilometrihinta monessa
        tapauksessa käytännössä sama. Näin kilpailu pitää linja-autojen hinnat edullisina ja taksien hinnat käytännössä ovat kiinteitä.

Mielestäni taksin ja linja-auton kilometrihinnat eivät ole oikeassa suhteessa.
        Linja-auton hankintahinta on taksin hintaan nähden moninkertainen.
        Kuljettajan palkoissa ei varmaankaan suurta eroa ole.
        Taksin polttoaineen kulutus on kaikissa tapauksissa nykyautolla alle 10 l.
        Linja-auton lienee luokassa 30-40 litraa
        Huoltokustannuksissa henkilöauto/linja-auto ei liene epäselvyyttä kumpi
        on kalliimpi.
        Jos todellisiin kuluihin verrataan, niin moninkertainen pitäisi olla linja-auton
        hinta. Tässä kilpailu on käyttäjän hyväksi toiminut, paitsi ei taksien kohdalla.
        Hyvin on taksiliitto lobannut asiansa, kun hintataso on tuollaiseksi muodostu-
        nut

Selvää tietenkin on että eri yrittäjät menestyvät eri tavalla. Totta kuitenkin on,
        että useimmille taksiyrittäjille Liikenneministeriön vahvistama hintataso takaa
        erittäin hyvän elintason:

Huh huh mikä vertaus! Pitäiskö sun miettiä asiaa käytännössäkin, eli mistä se liikevaihto muodostuu?
        Linja-autot ajavat reittiliilennettä lähes 24/7. Taksit taas päivystävät, jotta sinä saat kyydin minne tahansa haluat silloin kun haluat. Maksat siis taksoissa osaltaan myös meidän päivystyksen ja sen, että odotamme SINUN joskus yllättävää ja kiireellistäkin kyydin tarvetta.
        Mikäli linjavuoro ei taloudellisesti kannata, se joko lopetetaan tai valtio tukee linja-autoyrittäjää, jotta linja ajetaan. Jos meillä ei ole ajoa, palkka on nolla euroa siltä ajalta. Valtio juu ei tue... Taksin keskituntiansio on ehkä noin 37€. 12h vuorojen vaihteluväli 15 eurosta 50 euroon. Soitappa kirvesmies kotiisi keittiöremonttia tekemään. Tuntiansio on sama kuin taksilla, mutta kulurakenne huomattavasti kevyempi.
        Linja-autot suunnitellaan kestämään huomattavasti pidempiä ajomääriä kuin henkilöautot. Se on ehkä viisi kertaa kalliimpi, mutta sillä pystyy turvallisesti ajamaankin viisi kertaa enemmän. Myöskin huolloissa suuruuden ekonomia toimii, kymmenien tai jopa satojen autojen yksikköhinta on paljon alempi kuin yksittäisen henkilöauton. Osalla linjuriyhtiöistä on vieläkin oma huoltomies pieniä remppoja varten. Varmaan olet myöskin huomannut että linja-autoja ei Shellin pihassa tankata? Kauppiaan kate jää välistä pois.

Ja ihan lopuksi se perusasia vielä, taksi on tavanomaista laadukkaampaa joukkoliikennettä, joka on hieman tavanomaista kalliimpaa ja joka palvelee silloin kuin haluat. Tälläkin hetkellä sadat taksit päivystävät ympäri Suomea ja odottavat, jos joku meistä kyytiä tarvitsee. Otat neljä isoa olutta illalla, lapsesi/vaimosi/äitisi loukkaa jalkansa ja kipu on kova.
        Pitää päästä äkkiä ensiapuun. Kuka hänet sinne ajaa? Se valtion tukema linja-auto ajaa ensimmäisen kerran aamulla talosi ohi ja ambulanssia ei lähetetä...

• ffghfghfgh
        Teitä varten -taksi kirjoitti:

Huh huh mikä vertaus! Pitäiskö sun miettiä asiaa käytännössäkin, eli mistä se liikevaihto muodostuu?
        Linja-autot ajavat reittiliilennettä lähes 24/7. Taksit taas päivystävät, jotta sinä saat kyydin minne tahansa haluat silloin kun haluat. Maksat siis taksoissa osaltaan myös meidän päivystyksen ja sen, että odotamme SINUN joskus yllättävää ja kiireellistäkin kyydin tarvetta.
        Mikäli linjavuoro ei taloudellisesti kannata, se joko lopetetaan tai valtio tukee linja-autoyrittäjää, jotta linja ajetaan. Jos meillä ei ole ajoa, palkka on nolla euroa siltä ajalta. Valtio juu ei tue... Taksin keskituntiansio on ehkä noin 37€. 12h vuorojen vaihteluväli 15 eurosta 50 euroon. Soitappa kirvesmies kotiisi keittiöremonttia tekemään. Tuntiansio on sama kuin taksilla, mutta kulurakenne huomattavasti kevyempi.
        Linja-autot suunnitellaan kestämään huomattavasti pidempiä ajomääriä kuin henkilöautot. Se on ehkä viisi kertaa kalliimpi, mutta sillä pystyy turvallisesti ajamaankin viisi kertaa enemmän. Myöskin huolloissa suuruuden ekonomia toimii, kymmenien tai jopa satojen autojen yksikköhinta on paljon alempi kuin yksittäisen henkilöauton. Osalla linjuriyhtiöistä on vieläkin oma huoltomies pieniä remppoja varten. Varmaan olet myöskin huomannut että linja-autoja ei Shellin pihassa tankata? Kauppiaan kate jää välistä pois.

Ja ihan lopuksi se perusasia vielä, taksi on tavanomaista laadukkaampaa joukkoliikennettä, joka on hieman tavanomaista kalliimpaa ja joka palvelee silloin kuin haluat. Tälläkin hetkellä sadat taksit päivystävät ympäri Suomea ja odottavat, jos joku meistä kyytiä tarvitsee. Otat neljä isoa olutta illalla, lapsesi/vaimosi/äitisi loukkaa jalkansa ja kipu on kova.
        Pitää päästä äkkiä ensiapuun. Kuka hänet sinne ajaa? Se valtion tukema linja-auto ajaa ensimmäisen kerran aamulla talosi ohi ja ambulanssia ei lähetetä...

Sehän on ihan taksialan omaa tehottomuutta, ettei pystytä suuruuden ekonomiaan. Miksi linjureita on kymmeniä tai satoja samassa firmassa, mutta takseja pääsääntöisesti yksi? Ja miksi asiakas olisi halukas maksamaan tuosta tehottomuudesta, jolla tuetaan yksittäisiä taksi-isäntiä ja estetään luonnollinen yritystoiminta keskittymisineen samaan tyyliin kuin linja-autopuolella on tapahtunut?

• ex-taksin poika

Isäni oli taksiautoilija ja lapsena siten taksin kyydissä paljon istunut. Ikuis iässä en ole taksiin istunut reiluun 20 vuoteen koska se on niin kallista ja kuljen omalla autolla pikkujouluihin yms.
      Menkää muutkin niin ei tartte tippejä jakaa ja kuskien kaa kinastella!!!

• Hyvää joulua vaan

Joulu meni jo, vuoden verran saa odotella

• jussipussi

EI KAI MUITA,OLE TINKAAJIA,KUIN NÄMÄ "stadissa asujat"oltu viikko,vuosi helsingissä,ja sitten ollaan NIIN maailman miehiä,naisia.JOS EI PYSTY TAKSIA MAKSAMAAN KÄVELE PELLE,OPIT.itse asun maalla,liikun jokapuolella,ja myös taksilla.TIPPI KUULUU TAPOIHIN.perse aukiset voi kävellä,jos olisin itse taksi kuski,ja asiakas rupeaisi tinkimään,STOP SIIHEN KOHTAAN JA ULOS.ei tigi seuraavalta taksilta,kun yöllä odotta pari tuntia pakkasessa,vesisateessa

• taksi

kyllä näin.olen taksinkujettaja ja tinkiminen ei kuulu taksiin...piste

• tyhjää hölinää

Jos taksikuski ei jaksa tulla ovaamaan ovea, niin en minäkään jaksa maksaa tippiä. Tippiä maksetaan hyvästä palvelusta, ei siitä että joku viitsii ajaa autoa.

Ja totta puhuen taksien hinnathan on järestään tapissa, eli sen mitä laki sallii, joten ei siihen enään mitään tippiä pidäkkään lisätä. Maksimihinnalla pitäisi saada maksimipalvelu.

• ghjuiklö

Hyvä näin. En avaa ovea kuin sitä tarvitseville, eli vanhuksille ja vammaisille. Loput saavat ovet auki itsekin. Tippiä ei tarvitse antaa, saan palkkani muualta.

• Ei tingitä....

Taksissa ei tarvitse tinkiä. Mittarissa on se summa jonka asiakas maksaa kuten missä tahansa kaupassa. Ei ruokakaupassakaan tingitä vaan pannaan kättä taskuun ja maksetaan. Kyseinen keskustelu on aivan turha.

• kauppias loimaalta

ASIALLINEN VIESTI! KIITOS TAKSINKULJETTAJA! LUPAAN KÄYTTÄYTYÄ PAREMMIN! TAKSIKUSKIT ANSAITSEE TIPIT KOSKA TYÖ ON HENKISESTI RASKASTA EIKÄ HEIDÄN AMMATISSA OLE YLITYÖKORVAUKSIA NIINKUIN MINULLA ILTAVUOROSSA!

• helppoa rahaa

Tingin aina, ja joka paikassa. Myös taksissa. Jos saa euronkin kotiin päin, se on aina lisää rahaa.

• ...

Kannattais varmana vaihtaa bussiin, säästäisit enempi.
        Vai tingitkö bussilipustakin ja olet saanut porttikiellon autoihin?
        Voit myös jäädä kotio, sitte ei tartte maksaa mitään, ihan on ilmasta.

• sole nuukaa

tingata saapi vaikka ilmoista,onhan se törkeää aamu neljältä kitissä hinnoista.hävetä saapi onhan se kuljettajaki ihminen

• voivoi..

Vaihda ammattia jos tuollaiset pikku-asiat rupee kismitäää!

• Ei taksikuskeja saa kiristää kun niillä on muutenkin jo niin vähän rahaa

• Minä

Suomalaiset asiakkaat eivät koskaan anna tippiä vaan ruinaavat aina kännissä alennuksia. Selvinpäin ollaan sitten hiiren hiljaa. En edes kuvittele saavani tippiä ja samoin känniset asiakkaat voisivat olla kuvittelematta saavansa alennusta. Jos annan alennusta jollekin, se on oman perheeni toimeentulosta pois. Toki jos ajan väärin tai pidempää reittiä omaa syytäni, niin sammutan mittarin hyvissä ajoin ennen määränpäätä.
      Amerikkalaiset turistit ovat parhaita antamaan tippiä. He antavat lähes joka kerta sen 20 €, kun viet lentokentälle ja juttelet mukavia rallikuskin englannilla.

• joopajoo__

Ajan myös taksia, enkä jakele alennuksia. Monet siitä jauhavat ja kerron neutraalisti, että ajetaan mittari päällä loppuun asti niin kuin kuuluukin. Joskus harvoin on tullut jotain ihme vaatimuksia, jolloin olen tiuskaissut: "minähän en anna penniäkään alennusta". Se on toistaiseksi riittänyt.

• Kulkuneuvoilija

Minä en tinkaa taksissa, vaan maksan taksan mukaan. Mutta taksa on nykyisin Suomessa niin karmea, että eipä tule enää taksia käytetyksi täällä kuin suurimmassa hädässä.

• jatkan tinkimistä

Tingin heti kun istun taksiin. Tingin koko matkan ajan. Jatkan tinkimistä vielä siinä vaiheessa, kun olen noussut taksista ja taksi ajaa pois.

• tinkaus mestari

pakko taas irvailla----- mene etelän maihin esim .egyptiin niin kyllä taksissa tinkataan ja se on jo lähes pakollista taksi mies tulee ja pyytää 180 matkista ja ajaa tinkauksen jälkeen 5 tai 10 reissun joten eikä yrittänyttä laiteta :)

• Kusma.

Ja mitähän vitun kieltä se tuo on? Apukoulu kesken?

• köyhempi

Ei minun tarvitse tinkiä taksissa. Ei ole varaa ajaa taksilla ollenkaan.

• Pönttö-Einari

En tingi taksissa! Käytämme perheen kanssa taksia monenlaiseen liikkumiseen, meillä on muutamia vaki-takseja. Pidemmistä reissuista pyydämme tarjouksen ja jos tarjous on mielestämme kohdallaan, hinnoista ei sen jälkeen keskustella, ellei ole jotain erityistä syytä. Viimeksi meillä oli perheen kanssa sovittu kyyti vaki-taksimme kanssa, meistä riippumattomista syistä tuli pieni viivytys ja pieni lisälenkki, maksoin taksillemme lisää sovitusta ilman hänen tinkimistään.
      Jos meinaa käyttää samaa taksia vuosia perheen kuljetuksiin tarvittaessa, on tinkiminen melko epäkorrektia. Hyvin meillä on toiminut, ainut mitä on tapahtunut, niin meitä pitkään ( 40 vuotta!!) kyydinnyt taksimies jäi eläkkeelle ja samasta perheestä ei löytynyt työlle jatkajaa, joten jouduimme etsimään aivan uuden yrittäjän. Hyvin on alkanut tämäkin yhteistyö!

• 87k

Voidaan laskea myös että joka kyydissä on NYT 5€ "ylimääräistä"

Kuski ajaa helposti 3000 kyytiä vuodessa vuodessa, ja kuski saa keskinmäärin kolmasosan auton tuotosta.

Näinollen nyt kuski saa vähintään 5000€ vuodessa täysin ylimääräistä rahaa, joten eiköhäs siitä ole varaa antaa vähän alennust

• ?????

"Näinollen nyt kuski saa vähintään 5000€ vuodessa täysin ylimääräistä rahaa,.."

jotain tossa logiikassa on pielessä,

jos kerran kuskit saa noin paljon ylimääräistä, niin miksi sitten kuljettajista on niin paljon pulaa?
        (kts. www.mol.fi)

• 87k
        ????? kirjoitti:

"Näinollen nyt kuski saa vähintään 5000€ vuodessa täysin ylimääräistä rahaa,.."

jotain tossa logiikassa on pielessä,

jos kerran kuskit saa noin paljon ylimääräistä, niin miksi sitten kuljettajista on niin paljon pulaa?
        (kts. www.mol.fi)

Taitaa toi taksikuljettajpula ja kuorma-autonkuljettajapula olla semmosia KEKSITTYJÄ JUTTUJA.

Kato kun jos OIKESTI olisi pulaa työntekijöistä, niin silloin jossain olisi ILMOITUKSIA JOISSA HAETAAN työntekijöitä.

Aivan taatusti meidänkin firmassa olisi pulaa työntekijöistä, jos aina koitettaisiin vain ettiä ne tutut ja tutun tutut, ja kaverit, tai odottaa jos joku sattuisi kysymään ehkä töitä

• ????????
        87k kirjoitti:

Taitaa toi taksikuljettajpula ja kuorma-autonkuljettajapula olla semmosia KEKSITTYJÄ JUTTUJA.

Kato kun jos OIKESTI olisi pulaa työntekijöistä, niin silloin jossain olisi ILMOITUKSIA JOISSA HAETAAN työntekijöitä.

Aivan taatusti meidänkin firmassa olisi pulaa työntekijöistä, jos aina koitettaisiin vain ettiä ne tutut ja tutun tutut, ja kaverit, tai odottaa jos joku sattuisi kysymään ehkä töitä

"Kato kun jos OIKESTI olisi pulaa työntekijöistä, niin silloin jossain olisi ILMOITUKSIA JOISSA HAETAAN työntekijöitä."

et kai osaa lukea, niitä ilmoituksia on OIKEASTI www.mol.fi/avoimet työpaikat

• ?????????
        87k kirjoitti:

eli osoite on www.mol.fi sieltä valinta avoimet työpaikat sieltä kuljetus ja liikenne ja tieliikenne

• 87k
        ????????? kirjoitti:

eli osoite on www.mol.fi sieltä valinta avoimet työpaikat sieltä kuljetus ja liikenne ja tieliikenne

Juu, näyttipä Varsinais-suomen alueella olevan tuolla YKSI taksinkuljettajan piakka auki, firamlla Ingelius Oy Ab, Parainen.

Että taitaa taksialalla(kin) olla niin että työntekijöitä on enemmän kuin töitä. vaikka aina puhutaankin kaiken maailman kuskipulasta yms

• 456789

Se nyt sitten riippuu ihan alueesta onko töitä vaiko ei. Hyville kuskeile on useinkin kysyntää, ja paljon riippuu itsestään miten osaa itseään markkinoida. Jos tietää jo etukäteen että omassa kaupungissa ei ole duunia, niin turhaa sinne on mennä ajolupaa hommaamaan.

• 87k

On on, mutta aivan turha valittaa KUSKIPULASTA jos ei ETSI KULJETTAJIA.

Itsekin olen ollut töissä ajamassa pullaa monta vuotta, ja aina valitettiin että kun ei oo kuskeja, aina vaan käytiin läpi tutun tutut yms. ja odotettiin että jos joku soittaisi ja kysyisi töitä.

No kerran sitten laitettiin ilmoitus nettiin, ja tuli 30 hakemusta, josta noin 10 henkilö oli "hyviä" eli oli pätevyydet, digikortit, KOKEMUSTA KULJETUSALASTA yms.

Eli silloin voidaan puhua kuljettajapulasta, kun ei löydy niitä hyviä kuljettajia

• kiskurihinnat

Taksien ajoluvat on vapautettava. Nyt osaamaton ilman koulutusta oleva joukko on valtion suojeluksessa. Tämä kohtelee väärin kaikkia muita kansalaisia, loukaten elinkeinonvapautta ja tasa-arvoa.
      Järjetön pitää suomalaisten riksakuskien palkkaa keinotekoisesti korkeana. Suomi on kommareiden pahoinvointivaltio.

• Ihme legendaa...

Missä ne korkeat palkat ovat? Siis ihan oikeasti kyselen koska kuskina kiinnostaa. Mulla on kavereita vähän alalla kuin alalla ja olen kyllä ehdottomasti sieltä huonopalkkaisimmasta päästä. Valtiolla oleva perusvirkamies saa lähes tuplapalkkaa virka-ajalla tehtävästä duunista. Kaverin vaimo on amispohjalta taloushallinnossa ja saa myös virka-ajan työstä yli 3000 kk. Yksi kaveri on myyjänä ja palkat kuukaudesta riippuen 3500-4000 euroa. Ahtaaja tekee samanlaisia tunteja kuin minä ja saa siitä hyvästä 4000 kuukaudessa. Että missä ne kovat taksikuskien palkat on? Omat tulot on samaa luokkaa kun kaverilla Inexin varastossa. Että sekö se on se korkean palkan standardi? Varastomiehen tulotaso?

• hjfghfghfgfgh
        Ihme legendaa... kirjoitti:

Missä ne korkeat palkat ovat? Siis ihan oikeasti kyselen koska kuskina kiinnostaa. Mulla on kavereita vähän alalla kuin alalla ja olen kyllä ehdottomasti sieltä huonopalkkaisimmasta päästä. Valtiolla oleva perusvirkamies saa lähes tuplapalkkaa virka-ajalla tehtävästä duunista. Kaverin vaimo on amispohjalta taloushallinnossa ja saa myös virka-ajan työstä yli 3000 kk. Yksi kaveri on myyjänä ja palkat kuukaudesta riippuen 3500-4000 euroa. Ahtaaja tekee samanlaisia tunteja kuin minä ja saa siitä hyvästä 4000 kuukaudessa. Että missä ne kovat taksikuskien palkat on? Omat tulot on samaa luokkaa kun kaverilla Inexin varastossa. Että sekö se on se korkean palkan standardi? Varastomiehen tulotaso?

Tuskin saat samoista työajoista edes samaa kuin varastomies?

Mutta varmaan korkeilla "palkoilla" tarkoitetaan isäntiä, jotka kyllä ottamaansa riskiin ja hankkimaansa koulutukseen nähden ainakin parhaissa kaupungeissa tienaavat kohtuuttomastikin. Etenkin ne, jotka ovat saaneet aikoinaan omat lupansa helpolla, muutaman vuoden ajokokemuksella tai jotkut jopa perintönä.

• Kumijalka_

Tallinnassa, Tukholmassa ja Helsingissä pitää olla tarkkana hintojen suhteen. Tinkaamalla liikut halvemmalla.

• Taksiautoilija

Tukholmassa tinkimisellä ei ole merkitystä, tärkeämpää on valita oikea taksifirma, hinnat vaihtelevat huikeasti.
        Tukholman kallein taksi juuri nyt on eräs "friåkare" (musta Chrysler sedan), jonka vertailuhinta ( 10km matka, joka kestää 15min) on 9909kruunua. Sama kyyti esim. TaxiKurir:lla tai TaxiStockholm:lla maksaa noin 300kruunua.
        Jos ajat kyseisellä "friåkar-taksilla Tukholmasta Arlandan lentokentälle, maksaa kyyti noin 30 000kruunua (siis kolmekymmentätuhatta!), keskustasta Silja-Linen terminaaliin kyyti maksaa noin 2500-3500kruunua, normaalihinta keskusta Silja-Line on noin 200kruunua.
        Katsokaa AINA mustalla keltaiselle taustalle painettua vertailuhintaa auton ikkunassa olevassa hinta-infossa Tukholmassa!!!

• Eri näkemys

Kyllä mun puolesta saa tinkiä. Joskus annankin pienen alennuksen tai pyöristän hintaa. Monta kertaa kyllä takapenkillä istuu silloin nätti tyttö ;) Tai jos jonkun asiakkaan kanssa on heitetty hyvää läppää pitkin matkaa, niin samalla tavalla saatan vähän tulla hinnassa vastaan. Pääsääntöisesti en tietenkään anna alennuksia ja pienennä palkkaani, mutta satunnaisesti kyllä.

Ja eihän se ole tyhmä joka pyytää. Minä kysyn itsekin usein alennuksia ostaessani huonekaluja tai elektroniikkaa. Viimeksi sain kysymällä ilmaiset kahvit ravintolassa illallisen päätteeksi. Periaate on se, että aina kannattaa kysyä, se kun ei maksa mitään, mutta sillä saattaa usein tienata jotain.

• ex taksari oulusta

Nämä tinkaajat on 99% kännissä ja tulossa baarista kaasarisinisenä kotia päin, ei pitäs paljoo tuntua joku muutama euro ennää ku o vejetty satoja euroja kurkusta alas?

Kukaan ei ala baarissa tinkaamaan tai valittaan hinnoista, päinvastoin tarjoillaa paukkuja hyville tyypeille. Muuttakoon kanarialle perkele jossei mielytä taksinhinnat!

• Seeveri

Ajan itsekin taksia ja olen miettinyt näitä samoja asioita. Valtioneuvoston päätökseen perustuvat taksat ovat korkeita, mutta täysin perusteltuja, eikä niistä tinkiminen asiakkaan vaatimuksesta tunnu kohtuulliselta. Ajamalla ahkerasti ja hyvin pitkiä vuoroja tulee toimeen, mutta parhaassakin tapauksessa keskimääräinen tuntiansio jää käytännössä hyvin vaatimattomaksi työn raskauteen nähden.

Aihetta sivuava ilmiö ovat ne asiakkaat, jotka vaativat mittaria sammutettavaksi reittivalinnan takia, joka ei heidän mielestään ole osunut ihan nappiin. On tietysti aivan selvää, että mittari on kohtuullista sammuttaa, kun taksinkuljettaja on valinnut selvästi epäedullisen reitin, mutta joskus imperatiiviset "Sammuta mittari!" -lausahdukset kajahtavat ilmoille silloinkin, kun kuljettajan valitsema reitti on tyyliin 20 metriä pitempi mutta kymmenen kertaa nopeampi kuin se reitti, jonka asiakas kuvitteli kuljettajan tajuavan valita ilman asiakkaan nimenomaista toivomustakin.

• Pekka-

Käytän taksin palveluja muutaman kerran vuodessa. Suomessa taksien palvelu on luotettavaa ja asiallista, minulla ei ole mitään valittamista.

Tyypillisesti pyöristän taksan seuraavaan vitoseen tai kymppiin, ylöspäin. Näin molemmille jää hyvä mieli. Muutama euro pari kertaa vuodessa ei vaikuta omaan toimeentulooni mitenkään, hyvä mieli ja hyvä palvelu ovat paljon tärkeämpiä.

• ehhgfgjjyyt

Täyttä asiaa aloittajalta.

Mutta joissain erikoistapauksissa tinkimiselle voi olla perusteet:

-Hinta sovitaan etukäteen, jolloin kuski voi päättää kannattaako tarjotulla hinnalla lähteä ajamaan.
      -Matkaan sisältyy edestakaisin ajelua, jonka muuten joutuisi ajamaan tyhjänä. Tai viikonloppuruuhkan aikaan ajo laidalta keskustaan. Nämäkin tulisi tietysti sopia etukäteen.
      -Matkalla on ollut joku peruste pieneen aleen, esim. kuskin tekemä virhe / kyseenalainen reittivalinta.
      -Pimeän rahan tarjoaminen. Laitonta, mutta jos sitä välttämättä haluaa ehdottaa, niin tee se heti alkumatkasta. Äläkä pillastu jos jokainen kuski ei haluakaan viedä isännältään ja verottajalta rahoja.

• tippimies2

Kerran oli lauantai-iltana asiakas kyydis ja mittaris oli jtn...22,80 rupes uhoon et olis varmaan kahden kympin kauppa... suostuin ja kyydin lopuks anto 5 ekee tippii, et sillee. Kyl joskus kannattaa antaa periks.

• 1% tinkaaja

Sä nyt et ainakaan ole taksisuhari.Tinkaajat ei anna tippiä,ehkä yksi sadasta.ps 12 vuoden kokemus vosikan ratista

• ydrgdfgdfgdf

En tiedä tinkaajista, mutta jos kuskina annan oma-aloitteisesti alennusta syystä tai toisesta (esim. huono reittivalinta, myötätunto asiakkaan onnettoman tilanteen takia tms.), niin tippiä tulee keskimääräistä useammin. En nyt silti alkaisi tuon varaan laskemaan ja sen takia antamaan alennuksia tai pyöristelemään loppusummia.

• toki toki

Taksihinnathan on Liikenneministeriö jo valmiiksi tinkinyt niin alakanttiin, kun olla ja voi.
      Kesken matkan hinnanalennusta pyytävät saa yleensä hiljaiseks sillä kun kysyy, mitä minä kuljettajana saan siitä hyvästä, että annan alennusta.
      Toki se isännältä varastaminen tulee yleensä ensimmäisenä vastauksena, mutta jos mennään rehellisellä pohjalla, niin vaikee kuvitella, mistä syystä ihan normikyydistä pitäis alennusta antaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2789
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2597
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1612
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1575
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      34
      1261
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26