Tutkimus Yt-neuvotteluista: oletko kokenut yt-neuvottelut?

Aloitteleva Tutkija

Hyvä vastaanottaja.

Teen kandidaatin tutkielmaa siitä mitä tapahtuu työpaikan ihmissuhteille yhteistoimintaneuvottelujen aikana. Jos olet kokenut työpaikallasi yt-neuvottelut ja tahdot kertoa tarinasi siitä miten neuvottelut vaikuttavat (tai vaikuttivat) työpaikan ihmissuhteisiin, työilmapiiriin tai omaan suhtautumiseesi työtovereihin, olisin kiitollinen tarinoiden vastaanottaja.

Tarinat saavat olla lyhyitä, pitkiä, minä-muodossa tai ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmasta. Kaikenmuotoiset yt-neuvotteluiden aikaisia kokemuksiasi luotaavat tarinat ovat tervetulleita. Vapaamuotoinen on myös kirjoitustapasi; en piittaa hienoista sanamuodoista tai oikeinkirjoituksesta, enkä siitä oliko kokemus hyvä vai huono. Kokemuksesi välittyminen juuri sellaisenaan kuin sen tahdot kertoa on tärkeintä! Ainoana toiveenani esitän, että kirjoituksessa olisi sellaista sisältöä, jossa ilmenee yt-neuvottelujen aikaiset työpaikan ihmissuhteet. Tämän toiveen esitän sillä vuorovaikutussuhteet yt-neuvottelujen aikana ovat tutkielmani kantava aihe.

Tässä vielä ajatusten herättäjäksi mahdollisia tapoja lähteä tarinassasi liikkeelle: Kuinka kaikki alkoi? Miten tapahtumat etenivät? Mihin kaikki johti?

Tutkimukseen osallistuvien tarinoista kirjoittamaani raporttiin kaikki tunnistettavat tiedot poistetaan ja siten täysi anonymiteetti taataan kirjoituksen laatijalle ja kaikkia kirjoitusta koskeville henkilöille ja tahoille. Jälkeenpäin voit myös saada valmiin raportin luettavaksesi mikäli niin tahdot. Laitathan lähettäessäsi kirjoituksesi tiedon myös tästä.
Kirjoituksen voit lähettää osoitteeseen [email protected].

Tarinaasi innokkaasti odottaen,
– Minna Piri, Tampereen yliopiston opiskelija

12

532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ingengööör

      YT:n aikana ja jälkimainingeissa lähtee kyvykkäitä työntekijöitä, siis heitä jotka eivät ole olleet irtisanomis-lomautusuhan alaisena. Tätä puolta kannattaisi analysoida.

      • IT Työläinen

        Olen samalla linjalla ingengööörin kanssa. Itse vaihdoin työnantajaa vuosi takaperin noin 5 kk YT:n jälkeen. Minua ei YT laitettu ulos mutta useita kollegoitani kyllä. Seurauksena minulle kasattiin täysin kestämätön työtaakka ja koitettiin kehua kovasti kuinka olen koko yrityksen kantavia voimia. No tässä vaiheessa pyysin 12% lisää palkkaa mutta eipä tullut...

        Nostin asian esille että minulle osoitetut tehtävät eivät mitenkään ole yhden ihmisen hoidettavissa ainakaan normaalin työajan piirissä. Aiemmin ko tehtäviä hoiti 3 työntekijää, joita kaikkia luonnehtisin ahkeriksi ja aikaansaaviksi. Tätä pahoiteltiin ja lupailtiin kuukausikaupalla uudeelleen jakaa tehtäviä. Kun mitää ei tapahtunut niin vaihdoin kilpailijalle ja sain vielä sen 12% lisää samalla.

        No lähtöni jälkeen ovat yrittäneet saada minua takaisin ja kummasti löytyisi se 12% tai vaikka 30% mutta eipä kiinnosta palata kaatumaan kestämättömän työpaineen alle.

        Yleisenä kokomuksena voisi sanoa että YT päättävä johdolla ei tunnu olevan lainkaan kuvaa työtehtävistä joita irtisanotut hoitivat. Näitä sitten huomataan YT jälkeen ja sysätään taloon jääneille miettimättä, että heille on jo ennestään kasattu huomattava työtaakka. Kun nämä lähtevät niin itketään Suomessa osavaan työvoiman pulaa. No osaava työvoima (lue ihmiset joilla on vara valita) pysyvät luonnollisesti kaukana tällaisista firmoista... Tästä voivat nämä suuret kotimaiset IT yritykset syyttää vain itseään.


    • IT työläine

      Olen samalla linjalla ingengööörin kanssa. Itse vaihdoin työnantajaa vuosi takaperin noin 5 kk YT:n jälkeen. Minua ei YT laitettu ulos mutta useita kollegoitani kyllä. Seurauksena minulle kasattiin täysin kestämätön työtaakka ja koitettiin kehua kovasti kuinka olen koko yrityksen kantavia voimia. No tässä vaiheessa pyysin 12% lisää palkkaa mutta eipä tullut...

      Nostin asian esille että minulle osoitetut tehtävät eivät mitenkään ole yhden ihmisen hoidettavissa ainakaan normaalin työajan piirissä. Aiemmin ko tehtäviä hoiti 3 työntekijää, joita kaikkia luonnehtisin ahkeriksi ja aikaansaaviksi. Tätä pahoiteltiin ja lupailtiin kuukausikaupalla uudeelleen jakaa tehtäviä. Kun mitää ei tapahtunut niin vaihdoin kilpailijalle ja sain vielä sen 12% lisää samalla.

      No lähtöni jälkeen ovat yrittäneet saada minua takaisin ja kummasti löytyisi se 12% tai vaikka 30% mutta eipä kiinnosta palata kaatumaan kestämättömän työpaineen alle.

      Yleisenä kokomuksena voisi sanoa että YT päättävä johdolla ei tunnu olevan lainkaan kuvaa työtehtävistä joita irtisanotut hoitivat. Näitä sitten huomataan YT jälkeen ja sysätään taloon jääneille miettimättä, että heille on jo ennestään kasattu huomattava työtaakka. Kun nämä lähtevät niin itketään Suomessa osavaan työvoiman pulaa. No osaava työvoima (lue ihmiset joilla on vara valita) pysyvät luonnollisesti kaukana tällaisista firmoista... Tästä voivat nämä suuret kotimaiset IT yritykset syyttää vain itseään.

    • dsadasdsad

      Just harkitsen pitäiskö lähteä pois nykyisestä firmasta kilpailialle. YT neuottelut päällä pääsis heti paremmalla palkalla? Olis viellä paremmat mahikset päästä ulkomaille töihin mikä tällähetkellä kiinnostais. Ainoo mikä nykyisessä firmassa hyvää on työkaverit.

      Taitaa olla viimeiset YT:t tässä firmassa. Takana taitaa olla 4 yt:t ...

      • yt-ala

        Jos neljät YT:t tuntuu paljolta, niin suosittelen vilpittömästi maan tai alan vaihtoa. Jos sulle on tarjottu toisessa firmassa parempaa liksaa ja mahdollisuutta ulkomaille, niin tartu siihen sen enempää miettimättä!


      • inssi 2291
        yt-ala kirjoitti:

        Jos neljät YT:t tuntuu paljolta, niin suosittelen vilpittömästi maan tai alan vaihtoa. Jos sulle on tarjottu toisessa firmassa parempaa liksaa ja mahdollisuutta ulkomaille, niin tartu siihen sen enempää miettimättä!

        Ihmetyttää tuo "tarjottu mahdollisuutta ulkomaille". Itse en pitäisi ulkomaan komennusta palkkiona, vaan rangaistuksena. Ne ulkomaan komennukset oli taloudellisesti houkuttelevia, silloin 80-luvun loppuun asti. Sen jälkeen taloudellinen kannattavuus on poistunut .


    • 987654321****

      Ikää 37 v. ja 4 yt-neuvottelut takana jo elämän varrella. 3 ensimmäistä firmaa lopetti kokonaan ja jokaisesta kaikki pihalle. Täällä nykyisessä yrityksessä nää 4. vaan koskee osaa porukasta. Eli monenlaista on tullut nähtyä noissa neuvotteluissa. Aina ollut mulle ainakin helpotus, että työt on loppunut. Ei ole itse tarvinnut miettiä lähtemistä, kun joku muu päättänyt sen puolestani. Yleensä olen kerennyt jo leipääntyä kyseiseen työhön, kun yt-ilmoitus tullut. Vuosi sitten noissa 3. yt-neuvottelujen infotilaisuudessa hymy levisi kasvoilleni, kun kuulin että meidän yksikkö lopetetaan. Oli niin helpottunut olo, kun tiesi että se pas... loppuu pian. Heti pääsin uusiin töihin ja nyt vuoden jälkeen täälläkin alkoi yt. No uutta työtä jo haettu, sen verran olen viisastunut, että kannattaa lähteä ensimmäisten joukossa vapaaehtoisesti itse, välttyy monelta harmilta, jos jäisi sinne kärvistelemään ja spekulaatioita kuuntelemaan... Vaihdan muutenkin usein työpaikkaa, joten en pääse onneksi kiintymään liikaa paikkaan. Kaikki nuo paikat ollut minulla vakipaikkoja. Tyytyväinen voi olla, kun ei enää yllätä tuollaiset ilmoitukset työpaikoilla, tuttu kuvio jo vuosien ajalta. Muutos on vaan aina hyvästä, vaikka ehkä se joillain voi alussa tuntua ihan ylitsepääsemättömältä tiedon kuultuaan. Se on vaan itsestä kiinni, miten siihen asennoituu. Ei muuta kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä ;)

    • m...

      Myös opetusalalla sama ilmiö. Kuun lopussa Diak irtisanoo 28 ja useimmat opettajat ovat jo hakemassa muualle töihin, osa saanut paikankin toisesta amkista!!! Joten parhaat lähtevät vaikkei irtisanotakaan.
      Ihme hommaa, vaikka muutkin amkit muka ovat taloudellisesti tiukoilla niin hyville töitä järjestyy.

    • nyt se on tosi

      Nyt se siis tapahtui, joten kysypä Diakin irtisanotuilta, saat tuoretta aineistoa.

    • Ei 28

      Diakonia-ammattikorkeakoulu irtisanoi vain 12 henkilöä. Monet muutkin amkit joutuvat vähentämään henkilöstöään. Taustalla on hallitusohjelman lisäliitteessä päätetyt yli13 prosentin leikkaukset. Niistä osa toteutuu aloituspaikkojen leikkauksina, osa muuta kautta rahoituksen leikkaamisena.

    • pelleilyä

      YT- neuvottelut eivät vastaa nykyaikaa, YT nimellä kerrotaan työnantajan laatima suunnitelma johon normaalisti työntekijöillä ole sanomista.

      Väittää kuka väittää mitä.

      ainoa hyöty on työntekijöillä on aikaa vähän enemmän hakea töitä.

    • kristillinen

      Kannattaa lukaista kotimaa lehdestä Latvuksen blogi: potkut puhelimitse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      982
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      660
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      634
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe