Tuulilasi-lehden artikkelin mukaan: "Tavallinen uusi henkilöauto menettää Saksassa 3 vuoden aikana arvostaan keskimäärin 55 %. Jäännösarvo on siten 45 % uuden auton hinnasta. Autolla ajetaan tällöin 30 000 kilometriä vuodessa."
Mikä on uuden "suomi-auton" jäännösarvo kolmen vuoden jälkeen?
Alla linkki Tuulilasi-lehden artikkeliin:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sahkoauton-hankinta-nurinkurinen-vaihtoehto
Uuden auton arvo puolittuu kolmessa vuodessa
67
2032
Vastaukset
- autokauppuri
Kyllähän meidänkin pitäisi päästä samaan arvonalennukseen täällä pohjolan perukoilla, Mutta mitähän ne auton vaihtajat ja tuontimiehet siihen sanoo?
- vanhamazda
Sen takia ajankin 21v vanhalla autolla, arvo on 6 vuodessa tippunut huimat 300e. Voisin luetella kymmeniä syitä miksi vanhalla autolla ajaminen on järkevämpää kuin uudella ajaminen mutta en nyt jaksa kirjoitella.
- vanhamazda
Ja ennen kuin joku alkaa paasaamaan vanhojen autojen vioista jne. niin voin sanoa että mulla on menny vuosittain huoltoihin, korjauksiin ja osien uusimiseen selvästi vähemmän rahaa kuin mitä uuden auton pelkkä vuosihuolto maksaa.
- JoKTu
Ympäristöä ajatellen on parempi verotuksella suosia vähäpäästöisiä, se on, vähän hiilidioksidia päästäviä autoja ja rangaista vanhoja aivan kuten Saksassa on tehty. Ei siellä kenenkään kannata pitää 10 - 15 vuotta vanhoja dieseleitä vuotuisten ajoneuvoveron vuoksi. Juuri niitä törkyjä tuotiin Suomeen vielä muutama vuosi sitten.
Suomessa yleensäkin on ympäristöajattelu tapapajulla hiilidioksipäästöjen osalta.
Siitä ei pääse mihinkään, mistä esim. nimimerkit "Vajakki" ja "aasiantuntija" ovat selkeitä tapauksia muualla tällä palstalla. - Hiilidioksidi
JoKTu kirjoitti:
Ympäristöä ajatellen on parempi verotuksella suosia vähäpäästöisiä, se on, vähän hiilidioksidia päästäviä autoja ja rangaista vanhoja aivan kuten Saksassa on tehty. Ei siellä kenenkään kannata pitää 10 - 15 vuotta vanhoja dieseleitä vuotuisten ajoneuvoveron vuoksi. Juuri niitä törkyjä tuotiin Suomeen vielä muutama vuosi sitten.
Suomessa yleensäkin on ympäristöajattelu tapapajulla hiilidioksipäästöjen osalta.
Siitä ei pääse mihinkään, mistä esim. nimimerkit "Vajakki" ja "aasiantuntija" ovat selkeitä tapauksia muualla tällä palstalla.vaan kuuluu luonnollisena osana luonnon kiertokulkuun mutta sitä käytetään keppihevosena ihmisten rahastuksessa. Siinä mielessä Saksaan on huono verrata että siellä on samalla pinta-alalla noin 20 kertaa enemmän autoja kuin meillä ja ongelmat myös eri tasolla. Mitä vikaa on vanhoissa dieseleissä? Yksinkertaista ja ainakin muutamissa ikiliikkujissa todella huoletonta tekniikkaa jota kyllä liikkuu vielä paljonkin Euroopan teillä. Ostaisin mielelläni itse vähänajetun 124-korimallin diesel-Mersun mutta kun niitä ei enää meinaa löytyä etsimälläkään, ei Saksasta eikä etenkään Suomesta. Meidän pitäisi pikkuhiljaa päästä tästä älyttömästä ympäristöhihhuloinnista ja jättää ongelmat niille joita ne koskevat. Eihän se tietysti onnistu kun täytyy olla jokapaikassa Euroopan mallimaa ja edelläkävijä, kansan kustannuksella.
- Törkyautoilija
JoKTu kirjoitti:
Ympäristöä ajatellen on parempi verotuksella suosia vähäpäästöisiä, se on, vähän hiilidioksidia päästäviä autoja ja rangaista vanhoja aivan kuten Saksassa on tehty. Ei siellä kenenkään kannata pitää 10 - 15 vuotta vanhoja dieseleitä vuotuisten ajoneuvoveron vuoksi. Juuri niitä törkyjä tuotiin Suomeen vielä muutama vuosi sitten.
Suomessa yleensäkin on ympäristöajattelu tapapajulla hiilidioksipäästöjen osalta.
Siitä ei pääse mihinkään, mistä esim. nimimerkit "Vajakki" ja "aasiantuntija" ovat selkeitä tapauksia muualla tällä palstalla.Ajan 1993 vuoden dieselautolla minkä päästöt olivat viime katsastuksessa 0,56.
Joten viherpipertäjät voivat ajaa niillä uusilla päästöttömillä autoilla kun on varaa maksaa ja vaihtaa 2 vuoden välein siinä sitä on hiilijalanjälkeä.
Ajan mieluummin `törkyautolla` kun vaihtelen usein.
Ilmoitappa mitä ne on ne Saksan rangaistusverot et taida tietää niistä mitään.
Maksatko lentomatkoistasikin joillekkin huijareille päästömaksuja onko hyvä omatunto. - co/hc
JoKTu kirjoitti:
Ympäristöä ajatellen on parempi verotuksella suosia vähäpäästöisiä, se on, vähän hiilidioksidia päästäviä autoja ja rangaista vanhoja aivan kuten Saksassa on tehty. Ei siellä kenenkään kannata pitää 10 - 15 vuotta vanhoja dieseleitä vuotuisten ajoneuvoveron vuoksi. Juuri niitä törkyjä tuotiin Suomeen vielä muutama vuosi sitten.
Suomessa yleensäkin on ympäristöajattelu tapapajulla hiilidioksipäästöjen osalta.
Siitä ei pääse mihinkään, mistä esim. nimimerkit "Vajakki" ja "aasiantuntija" ovat selkeitä tapauksia muualla tällä palstalla.Ja uuden auton valmistuksestahan ei tule mitään päästöjä?
Olettaisin että sillä vanhalla autolla saa ajaa aikapaljon jotta päästöt olisi lähellekkään samat.
Rahastusta koko päästömaksu autoissa (etenkin suomessa) - Heh heh
co/hc kirjoitti:
Ja uuden auton valmistuksestahan ei tule mitään päästöjä?
Olettaisin että sillä vanhalla autolla saa ajaa aikapaljon jotta päästöt olisi lähellekkään samat.
Rahastusta koko päästömaksu autoissa (etenkin suomessa)Siksi ajankin 10v matkailuautolla, 2 vuotta arvo pysynyt lähes samana ja kumminkin ollaan 25000€ luokassa.
- Autoilijan alku
vanhamazda kirjoitti:
Ja ennen kuin joku alkaa paasaamaan vanhojen autojen vioista jne. niin voin sanoa että mulla on menny vuosittain huoltoihin, korjauksiin ja osien uusimiseen selvästi vähemmän rahaa kuin mitä uuden auton pelkkä vuosihuolto maksaa.
Tottahan toki vanhalla autolla kannattaa ajaa, jos se toimii, eikä huoltoihin mene liikaa rahaa.
Autot on kuitenkin yksilöitä ja jossakin vaiheessa ne "vialliset" yksiköt kannattaa laittaa romuiksi ja ostaa uudempi tilalle.
Ja kannattaa muistaa vielä yksi asia. Kyllä jonkun täytyy olla se uuden auton "hölmö" ostaja, jotta teille viisaille saadaan "tehtyä" käytetty auto.
Itekin ostin uuden auton (Mazda6) 4 vuotta sitten ja aion pitää sitä vähintään 10 vuotta, jos mitään suurempaa murhetta ei aikaisemmin ilmene. Toistaiseksi pelaa loistavasti. Huoltokulut vuosittain olleet noin 290eur Wetterin merkkihuollossa.
- Ketjun aloittaja
Eihän auton vaihtajat eikä tuontimiehet voi yhdessä päättää "suomi-auton" arvon alenemisesta.
Palaten alkuperäiseen kysymykseeni: Mikä on uuden "suomi-auton" jäännösarvo kolmen vuoden jälkeen?- ent automyyjä
Keskimäärisellä kärryllä, jolla ajetaan 25 000 km vuodessa, arvo puolittuu neljässä vuodessa. Jos ajetaan enemmän, esim 35 000km vuodessa, aika samoihin mennään saksan kanssa. Arvonalenemiseen vaikuttaa tietysti myös kokoluokka, eli uushankintahinta, sillä pienemmät ja edullisemmat autot säilyttävät hintansa suhteessa paremmin...
- TOYOTA
ent automyyjä kirjoitti:
Keskimäärisellä kärryllä, jolla ajetaan 25 000 km vuodessa, arvo puolittuu neljässä vuodessa. Jos ajetaan enemmän, esim 35 000km vuodessa, aika samoihin mennään saksan kanssa. Arvonalenemiseen vaikuttaa tietysti myös kokoluokka, eli uushankintahinta, sillä pienemmät ja edullisemmat autot säilyttävät hintansa suhteessa paremmin...
Myös merkki vaikuttaa paljon. 2003 Yaris maksaa 5000 ja 2003 Focus 2500.
- ent automyyjä
TOYOTA kirjoitti:
Myös merkki vaikuttaa paljon. 2003 Yaris maksaa 5000 ja 2003 Focus 2500.
Niin, ainahan niitä hölmöjä riittää, jotka jostain merkistä ovat valmiita maksamaan ihan posketonta ylihintaan vain sen takia, että: "kyllä se merkki sitten pitää hyvin arvonsa..."
Ensinnäkin, kuten edellisessä kommentissani kerroin, pikkuiset kauppakassit pitävät hintansa kaikkein parhaiten. Toiseksi, focusta on yarikseen verrattuna markkinoilla tarjolla moninkertainen määrä, ja kuten me kaikki hyvin tiedämme, runsas tarjonta painaa hintaa aina alaspäin...
Eikä ne hinnat niin kovin kaukana toisistaan ole, jos verrataan ajokilometrejä, sillä focuksella rullataan melkein tuplamäärä metrejä yarikseen verrattuna, vertaapa vaikka noista linkeistä...
http://www.nettiauto.com/toyota/yaris/?yfrom=2003&yto=2004
http://www.nettiauto.com/ford/focus/?yfrom=2003&yto=2004 - Focukselle
ent automyyjä kirjoitti:
Niin, ainahan niitä hölmöjä riittää, jotka jostain merkistä ovat valmiita maksamaan ihan posketonta ylihintaan vain sen takia, että: "kyllä se merkki sitten pitää hyvin arvonsa..."
Ensinnäkin, kuten edellisessä kommentissani kerroin, pikkuiset kauppakassit pitävät hintansa kaikkein parhaiten. Toiseksi, focusta on yarikseen verrattuna markkinoilla tarjolla moninkertainen määrä, ja kuten me kaikki hyvin tiedämme, runsas tarjonta painaa hintaa aina alaspäin...
Eikä ne hinnat niin kovin kaukana toisistaan ole, jos verrataan ajokilometrejä, sillä focuksella rullataan melkein tuplamäärä metrejä yarikseen verrattuna, vertaapa vaikka noista linkeistä...
http://www.nettiauto.com/toyota/yaris/?yfrom=2003&yto=2004
http://www.nettiauto.com/ford/focus/?yfrom=2003&yto=2004tulee vanhemmiten käymään kuin muillekin Fordeille. Sitä ei kukaan halua muuten kuin halvalla. Yaris sen sijaan porskuttaa hyvähintaisena niinkuin muutkin Toyotat. Sitä vaan on kaikkien vaikea niellä että toiset toimii ja toiset ei.
- 18+9
Focukselle kirjoitti:
tulee vanhemmiten käymään kuin muillekin Fordeille. Sitä ei kukaan halua muuten kuin halvalla. Yaris sen sijaan porskuttaa hyvähintaisena niinkuin muutkin Toyotat. Sitä vaan on kaikkien vaikea niellä että toiset toimii ja toiset ei.
hohhoijaa, taas yks hölömö... katsoppa noi linkit huviksesi, ja puhu vasta sitten...
- hohohohoh
ent automyyjä kirjoitti:
Niin, ainahan niitä hölmöjä riittää, jotka jostain merkistä ovat valmiita maksamaan ihan posketonta ylihintaan vain sen takia, että: "kyllä se merkki sitten pitää hyvin arvonsa..."
Ensinnäkin, kuten edellisessä kommentissani kerroin, pikkuiset kauppakassit pitävät hintansa kaikkein parhaiten. Toiseksi, focusta on yarikseen verrattuna markkinoilla tarjolla moninkertainen määrä, ja kuten me kaikki hyvin tiedämme, runsas tarjonta painaa hintaa aina alaspäin...
Eikä ne hinnat niin kovin kaukana toisistaan ole, jos verrataan ajokilometrejä, sillä focuksella rullataan melkein tuplamäärä metrejä yarikseen verrattuna, vertaapa vaikka noista linkeistä...
http://www.nettiauto.com/toyota/yaris/?yfrom=2003&yto=2004
http://www.nettiauto.com/ford/focus/?yfrom=2003&yto=2004Olipa hölmö selitys. Tuskinpa olet autoakaan myynyt.
- ent automyyjä
hohohohoh kirjoitti:
Olipa hölmö selitys. Tuskinpa olet autoakaan myynyt.
Älähän nyt, ylihintanen tojota tai tatsuni oli aina niin kuin shekki taskussa: sille löytyi aina satavarmasti joku "hintatietoinen" ostaja, joka välttämättä halusi siitä "täyden hinnan" maksaa, se kun "pitää hintansa niin hyvin"...
- hävetkää köyhät
ent automyyjä kirjoitti:
Älähän nyt, ylihintanen tojota tai tatsuni oli aina niin kuin shekki taskussa: sille löytyi aina satavarmasti joku "hintatietoinen" ostaja, joka välttämättä halusi siitä "täyden hinnan" maksaa, se kun "pitää hintansa niin hyvin"...
Kuules nyt, tollo. Ei voi olla ylihintaa, kun markkinat määräävät hinnan ihan normaalisti. Voit toki yrittää ostaa halvemmalla, mutta kun kukaan ei myy. Ikävä juttu teille köyhille.
- hävetkää köyhät
TOYOTA kirjoitti:
Myös merkki vaikuttaa paljon. 2003 Yaris maksaa 5000 ja 2003 Focus 2500.
Arvio on oikein ja helppo tarkistaa -miinukset eivät muuta totuutta. Kannattaa miettiä jälleenmyyntiarvoa, kun ostaa auton. Ellei sitten käytä jonkun muun rahoja.
- ent automyyjä
hävetkää köyhät kirjoitti:
Kuules nyt, tollo. Ei voi olla ylihintaa, kun markkinat määräävät hinnan ihan normaalisti. Voit toki yrittää ostaa halvemmalla, mutta kun kukaan ei myy. Ikävä juttu teille köyhille.
Pitäyryn satarosenttisesti aikaisemmassa lausunnossani, sillä ei se tyhymä ole joka pyytää, vaan se joka maksaa! =0)
- ei voi verrata
TOYOTA kirjoitti:
Myös merkki vaikuttaa paljon. 2003 Yaris maksaa 5000 ja 2003 Focus 2500.
Pikkuautot pitää yleisesti ottaen hintansa hyvin, jopa Puntot ...
- Kylläonnistuumeillä
Kyllä meillä päästään ihan Eu-lukemiin arvonalenemisessa.
Kokeile vaikkapa uutta C5 sitikkaa.- Siinä sivussa
VÄÄRÄ FOORUMI PUHUA UUDEN AUTON OSTOSSA P-AUKISILLE.
-Mitä uusien autojen ostaja välittää tällä palstalla kirjottelijoista, ei näistä mammanpoika neideistä kukaan pysty ostamaan edes vanhaa ladaa, ei koske näitä itkijä rutisijoita, joille täytyy olla uuden takuu vanhassa romussa ja itkevät aamusta iltaan jo sattuu jarrupalat kulumaan neljävuoden päästä.
Mitä sitten... - Helppo tarkastaa
Mielenkiinnosta tarkastin heittosi C5.stä.
Oikotien autohakuun pistin 2008 mallin ja 70-90 tkm. ajettu.
Tulokset ei vastaa väittämääsi edes liki, kestää vertailun mihin tahansa euroautoon.
HDI 110 jopa pitäny arvonasa yllättävän hyvin kun muistetaan lähtöhinta uutena n. 26000€.
Vuoden 2007 vanhakoriset on asia erikseen. - Älä sekoita
Helppo tarkastaa kirjoitti:
Mielenkiinnosta tarkastin heittosi C5.stä.
Oikotien autohakuun pistin 2008 mallin ja 70-90 tkm. ajettu.
Tulokset ei vastaa väittämääsi edes liki, kestää vertailun mihin tahansa euroautoon.
HDI 110 jopa pitäny arvonasa yllättävän hyvin kun muistetaan lähtöhinta uutena n. 26000€.
Vuoden 2007 vanhakoriset on asia erikseen.Älä nyt hyvä mies sekoita pyyntihintoja ja hyvityshintoja keskenään....!!!
- Helppo tarkastaa.
Älä sekoita kirjoitti:
Älä nyt hyvä mies sekoita pyyntihintoja ja hyvityshintoja keskenään....!!!
Oletko sitä mieltä että muun merkkisistä autoista hyvitetään enemmän ja pyydetään vähemmän????
Aika erikoinen logiikka!!! - Pointti oli
Helppo tarkastaa. kirjoitti:
Oletko sitä mieltä että muun merkkisistä autoista hyvitetään enemmän ja pyydetään vähemmän????
Aika erikoinen logiikka!!!siinä, että se mitä kauppias citikasta pyytää niin ei kerro sitä mihin hintaan se on sen vaihdossa ottanut. Ja kun citikasta on kyse niin hinnassa pitää olla selvästi enemmän pelivaraa verrattuna moneen muuhun vastaavaan euro/japsi autoon joka tarkoittaa tietysti alempaa sisään ostohintaa.... Tätä tarkoitin ja tämä on myös minun näkemykseni asiasta.
- helppo tarkastaa.
Pointti oli kirjoitti:
siinä, että se mitä kauppias citikasta pyytää niin ei kerro sitä mihin hintaan se on sen vaihdossa ottanut. Ja kun citikasta on kyse niin hinnassa pitää olla selvästi enemmän pelivaraa verrattuna moneen muuhun vastaavaan euro/japsi autoon joka tarkoittaa tietysti alempaa sisään ostohintaa.... Tätä tarkoitin ja tämä on myös minun näkemykseni asiasta.
Nojoo! Onpas erikoinen näkemys! Uskotko tuohon oikeesti itsekään??
Eli citikka on mielestäsi muita merkkejä kannattavampi myydä, eli siitä saa paremman katteen?
Joillain uskomukset citikkaa kohtaan lujassa. Mutta pysy uskossasi! - kaupoilla käynyt
Pointti oli kirjoitti:
siinä, että se mitä kauppias citikasta pyytää niin ei kerro sitä mihin hintaan se on sen vaihdossa ottanut. Ja kun citikasta on kyse niin hinnassa pitää olla selvästi enemmän pelivaraa verrattuna moneen muuhun vastaavaan euro/japsi autoon joka tarkoittaa tietysti alempaa sisään ostohintaa.... Tätä tarkoitin ja tämä on myös minun näkemykseni asiasta.
Jos tarkoitat että autoliike tinkii hinnasta citikkaa myydessä, niin ainakaan mulle ei niin käyny ja -08 C5 jäi liikkeeseen.
Välirahasta sain tunnin tinkimisellä pois 250 euroo, siinä kaikki, vaihtoautona golf. - No voi sun nyt s_
helppo tarkastaa. kirjoitti:
Nojoo! Onpas erikoinen näkemys! Uskotko tuohon oikeesti itsekään??
Eli citikka on mielestäsi muita merkkejä kannattavampi myydä, eli siitä saa paremman katteen?
Joillain uskomukset citikkaa kohtaan lujassa. Mutta pysy uskossasi!Ja sinä ilmeisesti olet nyt sitä mieltä ehdottamasti että auton todellinen arvo on se mitä hintalapussa lukee ja että citikka pitää hyvin arvonsa??? No osta yks vähä käytetty citikka ja meet sitä heti vaihtamaan johonkin toiseen, niin ehkä sitten ymmärrät! Asia hiukan kääntäen, että aatteleppa ite omalle kohdalle miten toimisit kauppiaan roolissa, kun on kyseessä auto mikä hakee uutta ostajaansa käytettynä pitempään ja käy huonosti kaupaksi...???
- Tinkitinki
kaupoilla käynyt kirjoitti:
Jos tarkoitat että autoliike tinkii hinnasta citikkaa myydessä, niin ainakaan mulle ei niin käyny ja -08 C5 jäi liikkeeseen.
Välirahasta sain tunnin tinkimisellä pois 250 euroo, siinä kaikki, vaihtoautona golf.Ehkä kauppias oli jo tehnyt reilun ylihyvityksen golffistasi?
- kaupoilla käynyt
Tinkitinki kirjoitti:
Ehkä kauppias oli jo tehnyt reilun ylihyvityksen golffistasi?
No ei todellakaan. Vaihdoin lopulta vastaavanhintaiseen ja vuotiseen mondeoon, koska väliraha meni budjettiini eli n.2000e pienepi kuin ko. C5.n vaihdossa.
- Helppo tarkastaa
No voi sun nyt s_ kirjoitti:
Ja sinä ilmeisesti olet nyt sitä mieltä ehdottamasti että auton todellinen arvo on se mitä hintalapussa lukee ja että citikka pitää hyvin arvonsa??? No osta yks vähä käytetty citikka ja meet sitä heti vaihtamaan johonkin toiseen, niin ehkä sitten ymmärrät! Asia hiukan kääntäen, että aatteleppa ite omalle kohdalle miten toimisit kauppiaan roolissa, kun on kyseessä auto mikä hakee uutta ostajaansa käytettynä pitempään ja käy huonosti kaupaksi...???
Ostappa sinä mikä merkki hyvänsä ja mee heti takas tarjoomaan...ehkä sitten ymmärrät...
On oikeesti juuri tuollainen C5.n ostoharkinnassa ja niitä seuraillu niin mulla on nyt vaan sellainen käsitys ettei nuo uusikoppaiset kauaa myymälässä viihdy...
No...nämä käsitysten paikkaansa pitävyydet selviävät lähiviikkoina kun käyn utelemassa vaihtohintoja, josko sais halvalla niin kuin uskot. Toivon niin! - Helppo tarkastaa
Helppo tarkastaa kirjoitti:
Ostappa sinä mikä merkki hyvänsä ja mee heti takas tarjoomaan...ehkä sitten ymmärrät...
On oikeesti juuri tuollainen C5.n ostoharkinnassa ja niitä seuraillu niin mulla on nyt vaan sellainen käsitys ettei nuo uusikoppaiset kauaa myymälässä viihdy...
No...nämä käsitysten paikkaansa pitävyydet selviävät lähiviikkoina kun käyn utelemassa vaihtohintoja, josko sais halvalla niin kuin uskot. Toivon niin!Kävinpä Veholla kauppoja hieromassa C5 -08.sta. hp. 22900€
Nykyisestä automallistani samoilla kilometreillä netissä pyydetään 14-16000 euroa, veholla tarjosivat vaihdossa 11500€. Väliraha 11400€ tyylillä ota tai jätä, tinkimään ei pysty.
En ottanu ainakaan toistaiseksi, ensi viikolla muihin liikkeisiin.
- 15+10
Auton arvo tippuu 20% vuodessa, oli sitten uusi tai käytetty.
- Ei vauhkoilla, ei
Nimimerkki "Siinä sivussa", kannattaisi laajentaa talousajattelua, sitä kautta elämäkin helpottuu eikä tarvitse niin pelätä kaikenmaailman lamoja.
Vinkkinä sanoisin, että talouden historiaan/kehitykseen kannattaa tutustua. Ei jatkuva uuden hankinta, kasvu, tuotto, voitto ym. ole itsestään selviä asioita. Elämä ilman numeroiden pyörittelyä 24/7 on paljon mukavempaa, verenpaine laskee, Wituutus vähenee, potenssi paranee......
Osta seuraava auto Ruotsista, sellainen 10 v, merkillä ei niin väliä, ja rauhoitu. - Tilastojen valossa?
Hintoja voi tarkastaa miten tahansa, mutta tosiasia on, että auton hinta Suomessakin on yleensä max. 55-60% uuden hinnasta kolmen vuoden päästä. Ja mitä hintaa vertaat? Liikeiden pyyntihintoja tai vaihdossa saamaasi hyvitystä. Autosi todellinen arvo on varmasti noin puolet kolmen vuoden päästä, jos aiot siitä oikeasti päästä eroon.
Omasta autosta neljä vuotta vanhasta ja 42 tkm ajetusta tarjottiin keväällä vaihdossa uuteen noin 56% ostohinnasta. Ja uuteen samanmerkkiseen olisi pitänyt laittaa 20 tonnia väliin.
Hintapyynnöillä ei ole mitään merkitystä. Ja varmasti suosituimmat autot ovat halutumpia (=kalliimpia) myös käytettynä. Eli C5 on todellisuudessa sieltä toisesta äärilaidasta ja ei todellakaan paras valinta yksityiselle. Liisari on sitten jo toinen juttu. - arvo alenee paljon
Nykyautot ovat koottu hyvin samanlaisesta ja pääasiassa samojen osien ja komponenttien valmistajien osista, erot syntyvät lähinnä muoviosien ja peltien muotoilusta. Mainonnalla luodaan suurin osa automerkin maineesta ja sen perusteella ostajat ovat sitten valmiita maksamaan autosta enemmän tai vähemmän. Auton ostaminenhan on todellisuudessa mitä suurimmassa määrin tunneasia, järkisyillä ostoa tosin perustellaan ja omaa mieltä rauhoitellaan. Tätä tosiasiaa moni ei kuitenkaan halua omalta osaltaan hyväksyä. Vaihtoarvo autolle riippuu merkin lisäksi myös erittäin paljon autoliikkeen tilanteesta, autovarastosta jopa paikkakunnasta jne. Joten ei kannata yleistää liikaa, voi yllättyä vaihtoarvoa kysellessään.
- Ei vauhkoilla, ei
Nimimerkki "arvo alenee paljon"; täysin samaa mieltä. Autoissa, ja jo melkein missä tahansa myytävässä tuotteessa on mainonnan ansiosta ns. kaupallista laatua, mistä varsinki nuoriso, ja erityisesti naisväki, on valmis maksamaan.
Toisaalta; jos siitä onni tulee, että saa imeä tissiä eli on uusi kallis auto pihassa ja osamaksuja 4 vuotta edessä niin ok. - jshdhsadkjhdksah
Ei kai kukaan epäilekään mielikuvamainontaa autojen myynnissä. Mutta karu tosi asia on se, että se jolla on parempi mielikuva myy paremmin. Esim. todennäköisesti Toyota Avensis on käytettynä huomattavasti halutumpi kuin C5. Ja koska se on halutumpi niin kauppias pääsee siitä todennäköisesti helpommin eroon jolloin siitä voi hyvittää enemmän.
Edelleen niissä on tasan samat varusteet ja saman hintaluokan autoissa erot alkavat olla minimaalisia.
Ja miten ne kaupat tehdään? Todennäköisesti uudet myydään aivan jollain muulla kuin osamaksulla. Esim. uusista liisareita on 30% ja PK-seudulla jo huomattavasti enemmän. Ja erityisesti kalliimmista autoista. Monet iäkkäämmät hankkivat auton säästöillä eli veikkaan, että uusissa autoissa osamaksukauppa on huomattavasti vähäisempää kuin käytetyissä, jos tarkkoja ollaan. - onko rahat
Loppu kun noin tarkasti täytyy miettiä paljonko arvo muuttuu"elämä on kallista"voihan sitä kävellä.Lukekaa vaan tuulilasia hah hah haa.
- Myös sinä ostat
autosi osamaksulla niinkuin melkein kaikki muutkin joilla ei rahaa ole. Tuntuu olevan luonnonlaki palkansaajien keskuudessa.
- JeppeX
Mä ajoin autolla 4v ja 100tkm ja sen arvo olii vaihdossa eli hyvityshintana 40% alempi siitä mitä se maksoi. auto oli Toyota.
- Totta kai
se arvo alenee. Kuka tervejärkinen haluaisi istua pierun kyllästämälla penkillä vapaaehtoisesti.
Kyllä uusi on aina uusi ja uuden hajuinen.
Sitä en ymmärrä, että saksasta jotkut laahaavat tänne autoja - Germaanit ovat tunnetusti olleet kovia kaasuttamaan kaikkea, mikä liikkuu. - Tee se itse
Totta kai kirjoitti:
se arvo alenee. Kuka tervejärkinen haluaisi istua pierun kyllästämälla penkillä vapaaehtoisesti.
Kyllä uusi on aina uusi ja uuden hajuinen.
Sitä en ymmärrä, että saksasta jotkut laahaavat tänne autoja - Germaanit ovat tunnetusti olleet kovia kaasuttamaan kaikkea, mikä liikkuu.Osta sitä uuden muovin hajua purkissa ja nuuhkit sitä siinä autossa istuessasi. Mielikuvilla ne autot myydään ja näyttää toimivan sinuunkin.
Itse mietin että ostanko uuden 25te auton rahoituksella vai 8te auton. Molempiin olis pitäny rahoittaa suurin osa.
Kun funtsas että sen uuden auton arvo putoaa viidessä vuodessa aivan sairaasti, maksaisin ihan pirusti korkoja kun vastaavasti 8 tonnin autossa korkoja makselis paljon vähemmän ja viiden vuoden päästä auton arvo voisi olla vaikka 0 euroa. Käytännössä joku 3-4 tonnia.
Se miksi ihmiset pelkää ostaa käytettyä on ettei ne osaa tehdä niille autoilleen mitään. Itse lukasin VAG.Com:lla vikamuistista miksi takaluukun kytkin reistaa, purin ja korjasin sen. Vaihtelin juuri moottoriöljyt, vaihteistoöljyt ja kun oli parisataa tonnia jo ajettu niin polttoainesuodattimenkin. Ja taas mennään.
Voi herrajestas jos olis joutunu teettämään nuo työt. Se olis varmaan ollu tonni selällään hetkessä. - molemmissa pulensa
Tee se itse kirjoitti:
Osta sitä uuden muovin hajua purkissa ja nuuhkit sitä siinä autossa istuessasi. Mielikuvilla ne autot myydään ja näyttää toimivan sinuunkin.
Itse mietin että ostanko uuden 25te auton rahoituksella vai 8te auton. Molempiin olis pitäny rahoittaa suurin osa.
Kun funtsas että sen uuden auton arvo putoaa viidessä vuodessa aivan sairaasti, maksaisin ihan pirusti korkoja kun vastaavasti 8 tonnin autossa korkoja makselis paljon vähemmän ja viiden vuoden päästä auton arvo voisi olla vaikka 0 euroa. Käytännössä joku 3-4 tonnia.
Se miksi ihmiset pelkää ostaa käytettyä on ettei ne osaa tehdä niille autoilleen mitään. Itse lukasin VAG.Com:lla vikamuistista miksi takaluukun kytkin reistaa, purin ja korjasin sen. Vaihtelin juuri moottoriöljyt, vaihteistoöljyt ja kun oli parisataa tonnia jo ajettu niin polttoainesuodattimenkin. Ja taas mennään.
Voi herrajestas jos olis joutunu teettämään nuo työt. Se olis varmaan ollu tonni selällään hetkessä.No korkoja joutuu nykyisin maksamaan varsin vähän. Ei ihan hirvittävän merkittävä menoerä tällä vuosituhannella. Uuteen saa myös yleensä edullisemman rahoituksen kuin käytettyyn.
Uudessa autossa on takuu, joten vikojen korjauksiin ei mene rahaa. Käytetyssä on aina jotain vikaa, eihän kukaan edes vaihda autoa uuteen, ellei vanhassa ole jotain vikaa.
Tietysti jos on paikka missä rempata autoa ja jos on esim. sellainen työ ettei viikon autottomuus ole ongelma, niin kyllähän sitä voi vanhallakin ajella.
Kyllähän tässä on pitkälti kyse vain siitä että paljonko haluaa käyttää rahaa autoon. Ihan samalla tavalla se käytetynkin arvo hupenee seuraavan kolmen vuoden aikana. Jos siis ostaa 30 tonnia maksavan uuden tai kolme vuotta vanhan auton joka edelleen maksaa 30 tonnia, niin kyllä niistä kumpikin suunnilleen puolittaa hintansa seuraavan 3 vuoden aikana. - Sille rahalle
molemmissa pulensa kirjoitti:
No korkoja joutuu nykyisin maksamaan varsin vähän. Ei ihan hirvittävän merkittävä menoerä tällä vuosituhannella. Uuteen saa myös yleensä edullisemman rahoituksen kuin käytettyyn.
Uudessa autossa on takuu, joten vikojen korjauksiin ei mene rahaa. Käytetyssä on aina jotain vikaa, eihän kukaan edes vaihda autoa uuteen, ellei vanhassa ole jotain vikaa.
Tietysti jos on paikka missä rempata autoa ja jos on esim. sellainen työ ettei viikon autottomuus ole ongelma, niin kyllähän sitä voi vanhallakin ajella.
Kyllähän tässä on pitkälti kyse vain siitä että paljonko haluaa käyttää rahaa autoon. Ihan samalla tavalla se käytetynkin arvo hupenee seuraavan kolmen vuoden aikana. Jos siis ostaa 30 tonnia maksavan uuden tai kolme vuotta vanhan auton joka edelleen maksaa 30 tonnia, niin kyllä niistä kumpikin suunnilleen puolittaa hintansa seuraavan 3 vuoden aikana.jonka autoon sijoittaa, saa paljon paremman tuoton vaikka sijoittamalla Nokiaan. Kolmevuotiaan auton hinta ei muuten puolitu enää seuraavien kolmen vuoden aikana mikäli se on hoidettu edes kohtuullisesti. En ole myynyt ikinä yhtään autoa eteenpäin viallisena. Meillä näet osataan korjata pienet ja vähän suuremmatkin viat. Eikä maksa itse tehtynä ja osat sopivasti hankittuna juuri mitään. Sitä voikin kädettömät ihmetellä.
- Kysy_
Sille rahalle kirjoitti:
jonka autoon sijoittaa, saa paljon paremman tuoton vaikka sijoittamalla Nokiaan. Kolmevuotiaan auton hinta ei muuten puolitu enää seuraavien kolmen vuoden aikana mikäli se on hoidettu edes kohtuullisesti. En ole myynyt ikinä yhtään autoa eteenpäin viallisena. Meillä näet osataan korjata pienet ja vähän suuremmatkin viat. Eikä maksa itse tehtynä ja osat sopivasti hankittuna juuri mitään. Sitä voikin kädettömät ihmetellä.
Käyppä kysymässä tuota tuottoa näiltä Nokiaan sijoittaneilta... Tuut huomaamaan että vastaukset voivat olla vähän epämääräisiä :) (10.01.2011 8,22€ ja 19.12.2011 klo 13:47 3,362€)
- Tankkasin paljon
Kysy_ kirjoitti:
Käyppä kysymässä tuota tuottoa näiltä Nokiaan sijoittaneilta... Tuut huomaamaan että vastaukset voivat olla vähän epämääräisiä :) (10.01.2011 8,22€ ja 19.12.2011 klo 13:47 3,362€)
lisää Nokiaa vaikken ihan pohjalta saanutkaan. Kyllä vielä joskus vuoden-parin päästä hampaita naurattaa, tulette huomaamaan.
- Joo_
Tankkasin paljon kirjoitti:
lisää Nokiaa vaikken ihan pohjalta saanutkaan. Kyllä vielä joskus vuoden-parin päästä hampaita naurattaa, tulette huomaamaan.
Keväällä suu vaahdossa kehoitettiin ostamaan nokiaa kun on niin halpaa, muistaakseni 6€ pintaan ja niin pois päin. Tiedätkö muuten mikä on juurikin se yleisin perustelu jokaisella piensijoittajalla kun alkaa tulemaan kurssit alas??? No mä ostinkin sitä pitkään salkkuun (ääni hermostuksesta väristen) ;) Mutta siis en ole tietenkään vahingon iloinen, vaan aika sen näyttää ja voimme olla vain jälkiviisaita, kävi miten kävi.
- messevä
paljonkohan se on 320 mesessä....vm-2008.............
- TOYOTA
Jos sitä alkaa järjellä ajattelemaan, niin liian paljon. Viisaampaa olisi vaihtaa Toyotaan. Ei se auto ketään kiinnosta oikeasti.
- Muratti
Yksi ratkaiseva tekijä löytyy lisävarusteista, paljonko arvo putoaa lopullisesta hintalapusta. Karvalakki ajelija häviää huomattavasti vähemmän, kuin sellainen, joka ostohetkellä valitsee paljon tehdaslisävarusteita.
Ilmastointi on ainoa varuste, mikä pitää ottaa uuteen autoon. Jos hankkii perus Corollan tai Golfin ja ajaa sillä 3-vuotta ja 60tkm, niin ei se hinta mitään puolitu.
On sama vaihtaako liikkeessä uuteen, vai myykö netti-autossa, molemmissa on kelpo hyvitys tiedossa.- näin se on
Tuo on totta, vaihdossa katsotaan vuosimalli ja kilometrit ja pieni hienosäätö moottorin mukaan. Ostaessa hankituille lisävarusteille ei saa mitään hyvitystä.
- Miksiköhän sitten
kumpaakaan ei oikein kannata Suomeen tuoda käytettynä.
- VW Passat
Mul oli VW:ssä Valo- ja näkyvyyspaketti suunnilleen 1300 eskoa...
- selekkee
Sain kiiltävän mustan Audi 1,8 turbo business sedanin, -08, s-line, 120kw, kaikilla mausteilla ja aluvanteilla puoleen hintaan, kun en ottanut uutta. (Uusi yli 55.000,-)
- selekkee
Toisto on valttia! Sain kiiltävän mustan Audi A4 1,8 turbo business sedanin, -08, s-line, 160hv, kaikilla mausteilla ja aluvanteilla puoleen hintaan, kun en ottanut uutta. (Uusi yli 55.000,-)
- suunnilleen -50%
No kyllä sen voi sanoa karkeasti niin että kolmevuotta vanhasta autosta on hävinnyt puolet hinnasta.
- Kokemus-K
Kaksi tavallista perhekokoista farmaria olen antanut vaihdossa vähän reilusti nelivuotiaina ja noin 70000 km ajettuina viimeisen viiden vuoden aikana. Ja molempien vaihtohyvitys oli aika tarkaan 50% alkuperäisestä hankintahinnasta (ja nimenomaan täydestä hankintahinnasta, ei listahinnasta. Siis hinnasta sisältäen lisävarusteet, talvirenkaat, lohkölämmittimen, toimituskulut yms.).
- tietoa kansalle
Toyotalla voidaan puhua neljästä vuodesta, mutta se onkin laatumerkki.
- Carfox
Ilmastonmuutos mukamas ihmisen aiheuttamana on täyttä huijausta.
Koko touhu on polittiista peliä, lähi-idän öljy ja kolmansien maiden kehitys ovat pääsyyt. Länsimaat haluaa säilyttää maailman herruuden, keinolla millä hyvänsä.
http://www.youtube.com/watch?v=Ov0WwtPcALE - tietoa kansalle
Skodalla ja Mersulla arvo puolittuu yhtä nopeasti, mutta Skodalla tekee paljon pienemmän tappion. Ja Skodan laatukin on jo parempi, kuin Mersun.
- Mazdamies
Vaihdoin vm 2010 Mazda3 aj:17000 keväällä uuteen Mazda6.
Hyvityshinta oli vanhasta 900€ pienempi kuin olin vuosi aikaisemmin mak-
sanut. Eli, vuoden ajossa arvo putosi sen 900€, ei paha.......... - dkhdhdlkahdlkahsd
Niin... juttusi on vähän torso. Väitätkö itse ostaneesi auton uutena ja hävisit vain 900 e. Tai ostitko auton vähän ajettuna kaverilta, joka oli hirvittävässä rahapulassa, 15000 euron alennuksella. Ja nyt sinulla oli siis väliraha vain 900 e enemmän eli auton arvo oli laskenut todellisuudessa 15900 egee.... Lukuja voi pyöritellä kuinka vaan ja jos vaihtaa käytettyyn niin väliraha ratkaisee. Jo valmiiksi ylihinnoiteltuun saa paremman hyvityksen tms. Vain uusiin autoihin tehtäviä kauppoja voi vertailla hyvityshintojen erolla.
- ent automyyjä
Hyvin mahdollista, kyseessä on todennäköiseti ollut joku maahantuojalta ostettu kampanja-auto, jossa myyntipalkkio on kaksin-kolminkertainen normaaliin palkkioon verrattuna. Myytävän auton katteessa on silloin pelivaraa useita tuhansia vaihdokin ylihyvittämiseen...
- vai kampanja.....
Ja unta näet, jos kuvittelet että se arvo olisi laskenut vain 900 e/v. Vaikka olisi mikä tahansa kampanja, vaihtoviikot, kauppalauantain tms. Ja liikeellä myynnissä juuri se kyseinen yksilö myyntikiintiöstä jne. jne.
Tietysti jos halvimman Mazdan vaihdat kalleimpaan ja em. olisi toteutunut.
Kyllä se vaan niin on, että voiton tai edes pienen tappion tekeminen autokaupassa on yksityiselle lähes mahdotonta, kun uusista autoista puhutaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759