Voiko puhkeamattomia viisaudenhampaita siirtää poistettavan poskihampaan tilalle?
Näyttäisi, että nykyään kaikki puhkeamattomat viisaudenhampaat poistetaan rutiiniluontoisesti, vaikka ne ovat oireettomat. Onko niiden mahdollisesti aiheuttamat oireet "pahempia ja salakavalampia" kuin "ehkä turha" poistaminen?
Miten puuttuva hammas vaikuttaa muihin hampaisiin? Useilla ei ole varaa saatavilla oleviin ratkaisuihin, joten usein jää aukko poistettavan hampaan kohdalle.
Erään lääkärin mukaan puuttuvan hampaan "vastahammas" voi nousta ikenestä, kun toinen hammas ei ole esteenä. Tämä taas voi lisätä purentaongelmia ja mahdollisesti voi heiluttaa raon viereisiä hampaita. Hampaiden heiluminen voi taas johtaa juurihoitoihin... Siis tuntuisi tärkeältä, että hampaissa ei olisi rakoja.
Toinen hammaslääkäri sanoi, ettei ole mitään merkitystä, vaikka hammas puuttuisi sillä ne eivät koskaan ole täysin kohdakkain. Minusta tämä on vielä huolestuttavanpaa ajatellen ilman "sivutukea" jääviä hampaita.
Onko keinojuuri parempi ratkaisu kuin oman hampaan siirto? Voisiko viisaudenhampaita pitää "varahampaina" tulevaisuutta varten.. Jos hampaan siirtoja tehtäisiin millainen hinta olisi keinojuureen verrattuna?
Kiitos MPee aikaisemmista vastauksista.
Hampaan siirto...
12
6629
Vastaukset
- MPee
Enpä ole koskaan kuullut, että puhkeamaton viisuri siirrettäisiin poistettavan poskihampaan tilalle. Mahdotonta se ei varmaankaan ole, sillä nykyään on leikkauksella mahdollista paljastaa ja saattaa käyntiin myös puhkeamattoman hampaan siirto. Tuntuu kuitenkin siltä, että hammaslääkäreiden keskuudessa on vallalla mielipide, että viisurit ovat turhia ja niitä poistellaan tuosta vain. Kuten jo aiemmin on monesti todettu, tämä ei aina ole fiksua.
Puhkeamattoman viisurin poistamisesta ei aiheudu sinänsä sen suurempia ongelmia (siis jos poisto menee normaalisti). Viisuri kun on rivinsä viimeinen hammas ja suussa on yleensä sen verran ahdasta taka-alueella, etteivät hampaat tavallisesti lähde taaksepäin vaeltamaan.
Puhkeamattoman viisurin paikoilleen jättäminen saattaa joissakin tapauksissa tuoda mukanaan ongelmia. Se saattaa tulehtua, varsinkin, jos ikenen läpi on pienikin yhteys suuonteloon. Tästä aukosta pääsee helposti ruokaa ja plakkia ikenen alle ja tulehdus on aika väistämätön seuraus. Puhkeamaton viisuri saattaa myös ajan kuluessa alkaa siirtyä ikenen alla ja saattaapa käydä niin, että se ryhtyy kampeamaan vierustoveriaan alakautta irti. Nämä ovat kuitenkin hyvin yksilöllisiä asioita ja siksi yleensä tarkistetaankin röntgenkuvalla missä asennossa viisurit ovat, jos niitä ei näy.
Tästä hammaskaaren aukkoisuudesta on ollut palstalla aiemminkin usein keskustelua, mutta vielä pieni kertaus. Eli puuttuvan hampaan vastahammas ryhtyy todellakin nousemaan ikenestä purentapaineen puutteessa. Ilmiötä kutsutaan elongaatioksi, koska se näyttää aivan siltä kuin hammas pitenisi. On totta, että hampaat eivät normaalipurennassa ole koskaan yksi yhtä vasten, joten mikään hammas ei välttämättä jää kokonana poistokohdan kohdalle. Näitäkin tapauksia kuitenkin on, sillä ns. normaalipurenta on melkoisen harvinainen ilmiö. Kaikilla meillä pakkaa olla ainakin osa hampaista jotenkin vinksallaan. Niitäkin tapauksia on, joissa yhdenkin hampaan poisto sattuu pahalle kohdalle ja sen vastahammas saattaa todellakin työntyä vastassaan olevaan aukkoon. Jopa niin pahasti, että seurauksena on lukkopurenta; suun ollessa kiinni leukoja ei saa siirrettyä yhtään mihinkään, kun elongoitunut yksilö lukitsee leuat.
Silloin, kun hammas ei ole kokonaan aukon kohdalla, se alkaa yleensä elongoituessaan kallistua ja siirtää mukanaan sekä omassa leuassaan olevia vierustovereita, että osittain vastassaan olevaa hammasta. Yleensä seurauksena on ilkeitä kallistumia, jolloin asian korjaaminen proteettisin keinoin ei ole enää kovin yksinkertaista. Esim. sillan pilareiden hiominen hankaloituu, sillä pilareiden on oltava yhdensuuntaisia ja kallistuneen hampaan sisällä myös juurikanava kekottaa vinossa.. Hioppa siinä sitten. Vastaavasti proteesin valmistaminen pahasti kallistuneiden hampaiden viereen riittävän tiiviinä vaatii ammattitaitoa. Kallistuneen hampaan viereen proteesin alle jää
hyvin helposti tasku, joka kerää ruokaa.
Hampaan puuttuminen kaaresta antaa muille kaaren hampaille mahdollisuuden siirtyä. Yleensä aukon vierushampaat alkavat hiljalleen hivuttautua täyttämään aukkoa, mikä taas harventaa hammaskaarta muualla.
Mielestäni implantointi on operaationa huomattvasti yksinkertaisempi kuin oman hampaan leikkaussiirto. Leikkauksella tehtävän siirron kustannuksista en osaa sanoa.
Itse pidän taatusti viisurini tallella, ellei ilmene jotain pakottavaa syytä niiden poistoon. Kuten aiemmin todettu, niitä voidaan tarvita myöhemmin. :o)- Auli
Minulla nuo viisauden hampaat ovat hyvissä asemissa kampeamassa seiskoja. Yhdessä on kulma puhjennut eli tuo tulehdusvaara on ilmeinen. Minulle on kerrottu, että hampaat pyrkivät nousemaan ikenestä koko iän. Erään hammaslääkärin mielestä yli kolmekymppisen puhkeamattomat viisaudenhampaat eivät koskaan puhkea, vaan ne jäävät paikalleen. Yritin etsiä faktaa netistä, mutta lähes aina päädyin ympäripyöreille "mainossivuille" tai luvanvaraisiin sivuihin. Katsoin myös aika pitkälle tämän palstan keskusteluja, mutta nuo esteettiset asiat ja juurihoidot tuntuivat olevan pääasiallisesti esillä, joten kaikkia en lukenut.
Olen kuullut, että puhkeamattomat viisaudenhampaat saattavat vaurioittaa edellisten hampaiden juuria, kun ovat pahasti päällekkäin. Eräällä henkilöllä poistettiin seiskat ja annettiin viisaudenhampaiden puhjeta niiden tilalle (tietenkin pieni rako jäi). Kyseinen henkilö pääsi neljästä amalgaamipaikasta ja sai tilalle ehjät hampaat. Viisaudenhampailla on lyhyempi juuri, mutta onko sillä merkitystä hampaan keston kannalta. No, ainakin kaksikymmentä vuotta on kulunut ja yksi hammas paikattuna. Hoitaneen hammaslääkärin mielestä viisaudenhampaiden poistaminen ei olisi ehkä enää auttanut, vaan kyseisellä henkilöllä oli niiden lisäksi mahdollista menettää seiskatkin. Hammaslääkäri sanoi ettei suostu poistamaan viisaudenhampaita, vaan siinä tapauksessa potilaan pitäisi hakeutua toisen hammaslääkärin hoitoon.
Erään hammaslääkärin mielestä AINA, JOKA AINOASSA TAPAUKSESSA, poistetaan viisauden hampaat. Minä en tyydy tuollaiseen ratkaisuun vaan haluan tehdä parhaan ratkaisun, joka minun tilanteessani voidaan tehdä.
Tietojen saaminen on vaikeaa, kun noiden hakusanojen keksiminen on lähinnä arpapeliä.
Tiedätkö hyviä linkkejä mistä tavallinen pulliainen saisi vähän täsmällisempää tietoa.
Minua kiinnostaisi myös nuo juurihoidossa käytetyt välineet. Minulla on puhdistettu juurikanavia sellaisella "heiluri häkkyrällä" ja eräs vanhempi hammaslääkäri kaiveli sellaisella metallisella läpyskällä, jossa oli piikki. Tämä vanhempi hammaslääkäri onnistui halkaisemaan hampaani. Tätä "heiluri häkkyrää" käyttäessä ei olisi voinut vastaavaa voimaa käyttää, joten haluaisin mahdollisesti tulevissa tapauksissa varmistaa, että hammaslääkäri käyttää tätä "heiluri häkkyrää". - MPee
Auli kirjoitti:
Minulla nuo viisauden hampaat ovat hyvissä asemissa kampeamassa seiskoja. Yhdessä on kulma puhjennut eli tuo tulehdusvaara on ilmeinen. Minulle on kerrottu, että hampaat pyrkivät nousemaan ikenestä koko iän. Erään hammaslääkärin mielestä yli kolmekymppisen puhkeamattomat viisaudenhampaat eivät koskaan puhkea, vaan ne jäävät paikalleen. Yritin etsiä faktaa netistä, mutta lähes aina päädyin ympäripyöreille "mainossivuille" tai luvanvaraisiin sivuihin. Katsoin myös aika pitkälle tämän palstan keskusteluja, mutta nuo esteettiset asiat ja juurihoidot tuntuivat olevan pääasiallisesti esillä, joten kaikkia en lukenut.
Olen kuullut, että puhkeamattomat viisaudenhampaat saattavat vaurioittaa edellisten hampaiden juuria, kun ovat pahasti päällekkäin. Eräällä henkilöllä poistettiin seiskat ja annettiin viisaudenhampaiden puhjeta niiden tilalle (tietenkin pieni rako jäi). Kyseinen henkilö pääsi neljästä amalgaamipaikasta ja sai tilalle ehjät hampaat. Viisaudenhampailla on lyhyempi juuri, mutta onko sillä merkitystä hampaan keston kannalta. No, ainakin kaksikymmentä vuotta on kulunut ja yksi hammas paikattuna. Hoitaneen hammaslääkärin mielestä viisaudenhampaiden poistaminen ei olisi ehkä enää auttanut, vaan kyseisellä henkilöllä oli niiden lisäksi mahdollista menettää seiskatkin. Hammaslääkäri sanoi ettei suostu poistamaan viisaudenhampaita, vaan siinä tapauksessa potilaan pitäisi hakeutua toisen hammaslääkärin hoitoon.
Erään hammaslääkärin mielestä AINA, JOKA AINOASSA TAPAUKSESSA, poistetaan viisauden hampaat. Minä en tyydy tuollaiseen ratkaisuun vaan haluan tehdä parhaan ratkaisun, joka minun tilanteessani voidaan tehdä.
Tietojen saaminen on vaikeaa, kun noiden hakusanojen keksiminen on lähinnä arpapeliä.
Tiedätkö hyviä linkkejä mistä tavallinen pulliainen saisi vähän täsmällisempää tietoa.
Minua kiinnostaisi myös nuo juurihoidossa käytetyt välineet. Minulla on puhdistettu juurikanavia sellaisella "heiluri häkkyrällä" ja eräs vanhempi hammaslääkäri kaiveli sellaisella metallisella läpyskällä, jossa oli piikki. Tämä vanhempi hammaslääkäri onnistui halkaisemaan hampaani. Tätä "heiluri häkkyrää" käyttäessä ei olisi voinut vastaavaa voimaa käyttää, joten haluaisin mahdollisesti tulevissa tapauksissa varmistaa, että hammaslääkäri käyttää tätä "heiluri häkkyrää".Tuo viisureiden puhkeamisasia on monimutkainen. Periaatteessa viisurit pitäisi poistaa ennen 26-vuoden ikää, koska siinä vaiheessa ne ryhtyvät ankyloitumaan eli sulautumaan yhdeksi luuksi leukaluun kanssa. Poistaminen on siis tämän jälkeen hyvin hankalaa. Eli jos viisutit eivät ole puhjenneet tuohon ikään mennessä, niiden voisi olettaa ankyloituvan sijoilleen ikenen alla. No, kuten aiemmin olen jo kertonut, äidilläni puhkesi viimeinen viisaudenhammas pitkälti yli viisikymppisenä -ja sitä edellinenkin muistaakseni joskus neljänkympin päälle. Kuten todettu, hammashommat ovat hyvin yksilöllisiä..
Viisaudenhampaat pysyvät hyvällä hoidolla terveessä suussa aivan yhtä kauan kuin muutkin hampaat. Ei ole olemassa mitään perusteita, miksi ne pitäisi aina automaattisesti poistaa, kuten olen täälläkin moneen kertaan toistanut.
Hammaslääkärin käyttämistä välineistä minulla ei ole sen syvällisempää tietoa, se ei kuulu ammattiini. - Jenni
MPee kirjoitti:
Tuo viisureiden puhkeamisasia on monimutkainen. Periaatteessa viisurit pitäisi poistaa ennen 26-vuoden ikää, koska siinä vaiheessa ne ryhtyvät ankyloitumaan eli sulautumaan yhdeksi luuksi leukaluun kanssa. Poistaminen on siis tämän jälkeen hyvin hankalaa. Eli jos viisutit eivät ole puhjenneet tuohon ikään mennessä, niiden voisi olettaa ankyloituvan sijoilleen ikenen alla. No, kuten aiemmin olen jo kertonut, äidilläni puhkesi viimeinen viisaudenhammas pitkälti yli viisikymppisenä -ja sitä edellinenkin muistaakseni joskus neljänkympin päälle. Kuten todettu, hammashommat ovat hyvin yksilöllisiä..
Viisaudenhampaat pysyvät hyvällä hoidolla terveessä suussa aivan yhtä kauan kuin muutkin hampaat. Ei ole olemassa mitään perusteita, miksi ne pitäisi aina automaattisesti poistaa, kuten olen täälläkin moneen kertaan toistanut.
Hammaslääkärin käyttämistä välineistä minulla ei ole sen syvällisempää tietoa, se ei kuulu ammattiini.tiiät noin paljon hammashoidoista? O_o
- MPee
Jenni kirjoitti:
tiiät noin paljon hammashoidoista? O_o
Yksinkertainen vastaus: pusaan töikseni hampaiden parissa eli olen alan ammattilainen. :o) Teen työkseni hampaita, en siis ole hammaslääkärin vastaanotolla, mutta siitäkin puolesta on tarttunut aika paljon tietoa.
- vinkki
Auli kirjoitti:
Minua kiinnostaisi myös nuo juurihoidossa käytetyt välineet. Minulla on puhdistettu juurikanavia sellaisella "heiluri häkkyrällä" ja eräs vanhempi hammaslääkäri kaiveli sellaisella metallisella läpyskällä, jossa oli piikki. Tämä vanhempi hammaslääkäri onnistui halkaisemaan hampaani. Tätä "heiluri häkkyrää" käyttäessä ei olisi voinut vastaavaa voimaa käyttää, joten haluaisin mahdollisesti tulevissa tapauksissa varmistaa, että hammaslääkäri käyttää tätä "heiluri häkkyrää".En tiedä mistään heilurihäkkyrästä, minulla ei tietääkseni ole kukaan hammaslääkäri sellaista käytänyt. Mutta tässä olisi yksi linkki.
http://www.koho.net/aboadent/hammashoidosta.htm - Auli
vinkki kirjoitti:
En tiedä mistään heilurihäkkyrästä, minulla ei tietääkseni ole kukaan hammaslääkäri sellaista käytänyt. Mutta tässä olisi yksi linkki.
http://www.koho.net/aboadent/hammashoidosta.htmPaljon tuolta sivuilta löytyy tietoa, mutta itse kaipaisin vielä enemmän tietoa.
- mkjnhugytv
Voi siirtää.
- Olet_tyhmä_trolli
En ole ikinä kuullutkaan hampaansiirrosta, mutta tämä superviisas palstatrolli osaa varmaankin kertoa enemmän kuin nuo kaksi sanaa jotka hän kirjoitti vastauksena 12 vuotta vanhaan viestiin.
- 1582
Vanha aihe, mutta osallistunpa silti. Minulla on todella vino takimmainen ylähammas vasemmalla puolella. Sojottaa poskeen päin eikä ole millään tavalla hyödyllinen, ei kuitenkaan hankaa poskea joten kunnallinen hammaslääkäri aikoinaan päätti olla tekemättä sille mitään. Nyt olen 26-vuotias ja olen potilaana hammaslääketieteen opetusklinikalla. Siellä sanoivat, että jos tilanteeseen olisi puututtu kymmenen vuotta aikaisemmin, vino hammas oltaisiin voitu poistaa ja viisaudenhammas olisi mennyt nätisti sen paikalle. Viisuri on vieläkin suussa puhkeamattomana, mutta olen jo liian vanha moiseen hommaan! Eli näillä mennään.
- Ehkä_apua
Tässä ketjussa tarkoitettiin lähinnä "irtohampaan" siirtoa toisen tilalle. Sinun tapauksessasi ei tapahtuisi siirtoa esimerkiksi hammaskirurgin toimesta, vaan normaalin kasvuprosessin aiheuttamaa siirtymistä. Ehkäpä se viisurin ainakin osittainen siirtyminen onnistuisi, koska se ei ole vielä puhjennut. Olen jo lähellä seitsemää kymppiä ja vuosien varrella on poistettu poskihampaita. Aivan viimevuosiin saakka hampaat on siirtyneet kohti näitä tyhjiä koloja. Mm. etuhampaisiin on jäänyt isoja rakoja kun ne ovat siirtyneet vähitellen sivuillepäin. Kysele vielä sen vinon hampaan poistosta. Eihän se puhkeava viisuri varmaankaan enää täysin siirry poistetun poskihampaan kohdalle, mutta siirtynee senverran että osallistuu purentaan vastahampaan kanssa.
- Anonyymi
Viisuri = Euroviisuihin biisejä keksivä suomenkielinen moukka!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803