Olen monesti miettinyt, että mitähän tarkoittaa kun nisse-polkassa lauletaan että: -musti ja mirri ja pikkuinen pirri on riihelle saapuuneet... eli mikä on se pikkuinen pirri? Tarkoittaakohan se jonku eläimen poikasta, vai tarkoittaako oikeastaan mitään tiettyä, ja sen voi kukin tulkita tavallaan.
Tuon pikkuinen pirri -sanan voi jotkut tulkita kaksimielisenäkin, kuten esimerkiksi minun äiti on kertonut, että enoni joskus nuorena poikana on nauranut kovasti tuolle nisse-polkan pikkuiselle pirrille. Miten muut tulkitsisivat tuon pikkuinen pirri -sanan?
Mitä tarkoittaa nisse-polkassa esiintyvä "pikkuinen pirri"?
2
2776
Vastaukset
- Petronius
Ainakin 1940-luvun alussa, siis jatkosodan aikana "Pirri" oli yleisessä käytössä Heinäveden alueella, kalastukseen liittyvänä hyvänsuopana kiertoilmaisuna, jota käyttivät niin aikuiset kuin lapset. Sen "selväkielinen" merkitys oli kikkeli.
Ongelle lähteviä poikasia evästettiin: Jos kalaa ei tule, joutuu pirri kattilaan. - Lisätietoa
Myös koko pohjanmaan alueella, siis etelä-, keski-, ja pohjoispohjanmaalla pirri on tarkoittanut kikkeliä, eikä nimitys ole ollut kaksimielinen. Nimitys on myös täällä ollut hyväntahtoinen. Siitä syystä tuo laulunkohta on huvittanut koululaisia vuosikaudet.
Tulipa mieleen että onkohan tässä käynyt niin että pohjanmaalle sotaa paenneet ovat tuoneet tuon sanonnan mukanaan itäsuomen puolelta vai onko sanonta ollut myös täällä aikaisemmin?
Aloittajalle, ja muille kiinnostuneelle vielä tarkennuksena että eläimen poikasta tuo sanonta ei ole kuitenkaan koskaan tarkoittanut, ellei sitten laulussa tarkoiteta ihmisen poikasta, siis pientä poikaa (Jeesus lasta ehkä?) joka vietti syntymänsä "riihessä" eli tallissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3097062Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662106- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151317- 1121267
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71186RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541106Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411051Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288992