Olen kuullut yhdeltä ihmiseltä suoraan, että hän ei näe unia. Samalla hän totesi, että hän on erilainen. Toinen sanoi, että hän näkee unet suoraan sellaisina, kuin ne tosielämässä ovat - ei symbolisina. Kolmas, ex -rakkaani, kertoi entisestä miehestään, joka ei koskaan ollut nähnyt unia.
Voisiko olla niin, että nph ei ole kykenevä näkemään unia?
Näkevätkö persoonallisuushäiriöiset unia?
104
2211
Vastaukset
- A
Uniaan voi ohjata. Eikä se ole vaikeaakaan.
- A
Unen ja valveillaolon rajalla. Meta-unessa.
Tuulikki Saaristo: Toissaan vaikkei tosikkona. Siinä on anteeksiantamisterapian ja unienohjausterapian aakkoset.
Eräs eksäni ei nähnyt unia muuta, kuin ehkä kerran viidessä vuodessa...
Luulen, ettei se katso pershäröön, vaikka jostain luinkin, etteivät esim. psykot niitä näkisi. Silti monen NPH:n kohdalla ollen lukenut, että ovat nähneet painajaisia lapsesta asti...
Olikohan nyt Vaknin, vai joku muu narsku, mistä eräskin artikkeli kertoi.... tuli vain mieleen, että kun palsta on täynnä uhreja, luulisi että niiden nph/psykot on kertonu niille jotain unistaan ... ja jos ajatellaan tervettä mieltä, osa tervettä mieltä on kyky olla yhteydessä Itseen unien kautta, olkoonkin unet sitten vain painajaisia, mutta yhteys sekin, merkki terveestä mielestä
temppuilija kirjoitti:
... tuli vain mieleen, että kun palsta on täynnä uhreja, luulisi että niiden nph/psykot on kertonu niille jotain unistaan ... ja jos ajatellaan tervettä mieltä, osa tervettä mieltä on kyky olla yhteydessä Itseen unien kautta, olkoonkin unet sitten vain painajaisia, mutta yhteys sekin, merkki terveestä mielestä
Tapaamani hmm.. hankala ihminen näki unia, mutta reagoi niihin minun kannaltani erikoisesti...kahden päivän mykkäkoulun jälkeen sain kuulla että olin kiusannut häntä unessa...kostotoimet kohdistuivat minuun...tietenkin. Ettäs kehtasin kiusata ;)
yxex kirjoitti:
Tapaamani hmm.. hankala ihminen näki unia, mutta reagoi niihin minun kannaltani erikoisesti...kahden päivän mykkäkoulun jälkeen sain kuulla että olin kiusannut häntä unessa...kostotoimet kohdistuivat minuun...tietenkin. Ettäs kehtasin kiusata ;)
OK. Ehkä hänellä on toivoa eheytyä, jos hän jonain päivänä oppii kuuntelemaan Itseään (huom. iso i) eikä elä vain toisten kautta saamansa palautteen varassa.
= "Rakastan sinua. Olet minulle tärkeä. En tule koskaan hylkäämään sinua."
Jonka pitäisi olla sisäinen sisältäpäin tuleva tunne.
Temppu, ihan ensiksi, kiitos ketjusta.
Mitä tämä tarkoittaa:
"..näkee unet suoraan sellaisina, kuin ne tosielämässä ovat - ei symbolisina"
En ymmärrä. Eikös ne kaikilla näy kuin tosielämässä? Vai pitääkö ne ymmärtää symbolisina?Varmaan sitä, että joillain unissa on esim. kortteja, tauluja, eläimiä, tai muunlaisia selviä symboleja, joilla on joku merkitys...Vertauskuvia.
Itse näen vaihtelevasti molempia. Mulla on tietynlaisia "unimaailmoja", joihin saatan palata viiden vuoden jälkeenkin...Niissä on aina omanlaisensa "tunnelma". Moni asia saattaa olla samalla lailla, saatan tehdä osittain samoja juttuja, mutta voin myös tehdä asioita toisin. Saatan myös muistaa noissa unissa "viime visiittini" kyseisessä paikassa. En näe melkein koskaan unia "tästä maailmasta" ,elämässäni olevista ihmisistä, tai paikoista...Ne on aina jotain mielikuvitukseni tuotteita, vaikka totta kai näyttävätkin ihan oikeilta ihmisiltä yms...
Yleensä uneni muistuttavatkin elokuvia...Niissä on usein joku juoni, enkä herää ennenkuin tarina on tullut päätökseensä. Itseasiassa hauskin uni minkä näin oli, kun unen lopussa näin tekstin " The end." Sitten heräsin. :Ddizel kirjoitti:
Varmaan sitä, että joillain unissa on esim. kortteja, tauluja, eläimiä, tai muunlaisia selviä symboleja, joilla on joku merkitys...Vertauskuvia.
Itse näen vaihtelevasti molempia. Mulla on tietynlaisia "unimaailmoja", joihin saatan palata viiden vuoden jälkeenkin...Niissä on aina omanlaisensa "tunnelma". Moni asia saattaa olla samalla lailla, saatan tehdä osittain samoja juttuja, mutta voin myös tehdä asioita toisin. Saatan myös muistaa noissa unissa "viime visiittini" kyseisessä paikassa. En näe melkein koskaan unia "tästä maailmasta" ,elämässäni olevista ihmisistä, tai paikoista...Ne on aina jotain mielikuvitukseni tuotteita, vaikka totta kai näyttävätkin ihan oikeilta ihmisiltä yms...
Yleensä uneni muistuttavatkin elokuvia...Niissä on usein joku juoni, enkä herää ennenkuin tarina on tullut päätökseensä. Itseasiassa hauskin uni minkä näin oli, kun unen lopussa näin tekstin " The end." Sitten heräsin. :DErikoista, nuo vertauskuvat. En minäkään näe niitä, pieniä yksityiskohtia. Kai. Äkkiseltään muistan jonkin unen, jossa oli jotain yksitäisiä tavaroita, joka oli minulle ns enneuni. Näen yleensä suurempia kokonaisuuksia; rakennuksia, veneitä, kiviä, sammalta, maata, vettä, taivasta, autoja, kulkuvälineitä. Puhun ihmisten kanssa. Teen, toimin, tunnen. Nuo tunnelmat kuten sanoit Dzl. Joskus näen hyvin yksityiskohtaisia tapahtumia; kuin hidastettuna filminä.
Joitakin unia näen samankaltaisina, mutta muuttuneina tai muutettuina vuosikaudet. Liittyvät tuntemiini paikkoihin tai tiedän ajattelevani tuntemiani, vaikkei heitä näkyisikään. Eräs aikakausi oli kun näin pelkkiä painajaisia (ei muuten tehnyt mieli mennä nukkumaan silloin ollenkaan, jotkut olivat aivan hirveitä). Joskus on ollut jaksoja, kun en näe ollenkaan niitä (liittyy yleensä ahdistukseen tai stressiin, muutoksiin). Toisinaan näen sitten vaihtelevia unia ja paljon.- A
Itse olen aika lähellä unissakävelijää. Olen unissapotkija. Kungfua.
Unissapuhuja on vähemmän kuin unissapotkija on vähemmän kuin unissakävelijä on vähemmän kuin unissakuristaja. A kirjoitti:
Unissapuhuja on vähemmän kuin unissapotkija on vähemmän kuin unissakävelijä on vähemmän kuin unissakuristaja.Alat olla hillittömällä tuulella :)
*hali*A kirjoitti:
Unissapuhuja on vähemmän kuin unissapotkija on vähemmän kuin unissakävelijä on vähemmän kuin unissakuristaja.Itsekin harrastan toisinaan unissani potkunyrkkeilyä.
dizel kirjoitti:
Itsekin harrastan toisinaan unissani potkunyrkkeilyä.
Vaarallisia petikavereita :D
Dzl, kiitos muuten. Se on kaunis. Paras koskaan saatu kuva :)- M.B.
elisakettu kirjoitti:
Vaarallisia petikavereita :D
Dzl, kiitos muuten. Se on kaunis. Paras koskaan saatu kuva :)Wow!! Onpa komia.. Hienon näköinen pienenäkin..
- tylsä palsta
Onko aiheet loppuneet?
Teemme parhaamme, että sinäkin viihtyisit, anteeksi jos emme riitä sinulle, olethan oikeutettu erityiskohteluun.. :-p
- A
yxex kirjoitti:
Teemme parhaamme, että sinäkin viihtyisit, anteeksi jos emme riitä sinulle, olethan oikeutettu erityiskohteluun.. :-p
Emme tee. Me emme miellytä ketään. Mene sinä tyhmä ooot tyhmä muualle urputtamaan. :))
*Syö tikkaria ja muroja yhtäaikaa ja lukee Mustanaamiota* - ed...
yxex kirjoitti:
Kerro toki lisää harhoistasi, se on viihdyttävää :)
- xcch
Minusta todella harvoin on kertonut nähneensä unia, pitääpä kysyä. Nyt en voi kun sillä on niin paha narsistinen raivotauti kohtaus päällä, pahimpia pitkään aikaan, aivan hiilenä koko muija. :o[
Sivukysymys xcch: miten tulevat juhlapyhät vaikuttaa muuten asiaan? Tai luuletko että joulu ym juuri voisi vaikuttaa käyttäytymiseen?
Ja mitä sinä teet? Istut täällä palstailemassa? :D
Selvästi se odottaa sinulta jotain...Sinuna selvittäisin, että mitä.- narsun tuttu
elisakettu kirjoitti:
Sivukysymys xcch: miten tulevat juhlapyhät vaikuttaa muuten asiaan? Tai luuletko että joulu ym juuri voisi vaikuttaa käyttäytymiseen?
Ihan sama kysymys tuli mieleen. Tuttava narsu oli aina isoon ääneen valmistelemassa juhlia mutta usein kaamea migreeni, selkäkipu tai muu siirsi työt muulle perheelle ja perheen ulkopuolisillekin jos mahdollista. Sitten ennen h-hetkeä alkoi kauhea tohotus "kun kukaan muu ei osaa mitään". Narsu ylpeili sillä että järjesti juhlia ja oli niin oiva emäntä, mutta luisti hommista heti jos vain keksi jonkin tekosyyn. Kaikki eteni toivottoman hitaasti kun kukaan ei voinut kuitenkaan tehdä mitään kysymättä narsun mielipidettä. Yleensä se sitten oli narsun puoliso joka vielä aamuyön tunteina toteutti narsun näkemystä juhlista kun narsu jo nukkui. Osa juhlaohjelmasta muodostui siitä kun narsu antoi ymmärtää kuinka suuren vaivan on nähnyt ja kuinka hienoa kaikki nyt on. Olisi kai pitänyt suuresti ihailla ja tuntea suurta kiitollisuutta kun pääsi narsun "upeisiin" juhliin. Olihan se mahtavaa kuunnella narsun itsekehua ja sitten vielä päätyä tiskaamaan...
- xcch
elisakettu kirjoitti:
Ei joulu, mutta totta kyllä muuten oireilee. Haaveillee matkasta, narsisti kun ei osaa sanoa suoraan mitä haluaa. Tai ei halua sanoa, koska ei halua ottaa mistään mitään vastuuta.
Mistä muuten arvasit ? :) - xcch
dizel kirjoitti:
Ja mitä sinä teet? Istut täällä palstailemassa? :D
Selvästi se odottaa sinulta jotain...Sinuna selvittäisin, että mitä.No ei voi kun se huutaa ja syyttää kaikesta ja märsyää, jos olet nähnyt joskus 5 vuotiaan saavan raivarin kaupassa niin ymmärrät :)
xcch kirjoitti:
No ei voi kun se huutaa ja syyttää kaikesta ja märsyää, jos olet nähnyt joskus 5 vuotiaan saavan raivarin kaupassa niin ymmärrät :)
Ja sinä luikit piiloon?
Ex-avokki teki samoin, kun olin pahalla tuulella ja se jos mikä alkoi ärsyttämään...
Siellä se reppana nyt raivoissaan odottaa, että tekisit sen, mitä hän haluaa... :(
Eikä varmasti lopeta, ennenkuin on saanut haluamansa.
Olehan nyt kiltti mies kerrankin ja käy hommaamassa se matka ( tai mikä ikinä olikaan ) naisellesi, niin ei koko joulu mene riitelyyn. ;)xcch kirjoitti:
Ei joulu, mutta totta kyllä muuten oireilee. Haaveillee matkasta, narsisti kun ei osaa sanoa suoraan mitä haluaa. Tai ei halua sanoa, koska ei halua ottaa mistään mitään vastuuta.
Mistä muuten arvasit ? :)On ihmisiä, joiden tunne-elämä joutuu koville lähestyvistä juhlapyhistä. Joulu on yksi niitä pahimpia. Saavuttamattomia unelmia, toistuvia pettymyksiä, yksinäisyyttä, tyydyttymättömiä haaveita. Yhä uudelleen ja uudelleen. Joillekin se muistuttaaa kipeästi minkä menettää joka vuosi. Lähestyvä juhla voi olla katkera sappi niellä koska se muistuttaa juuri noista - itse saa katsoa sivusta saavuttamattomatonta toisten iloitessa. Hyvä syy herätä loukkamaan toista.
Eräs itse kertoi tämän minulle. Hänellä oli hyvä syy kostaa, juuri joulun vuoksi.
Kaikille ei voi antaa sitä, mitä he tarvitsevat ja haluavat.
*joulurauhaa xcch*- I hope I dream
xcch kirjoitti:
Mistä muuten arvasit ? :)Olisi pitänyt tehdä ratkaisu, itse asiassa ihan pienestä asiasta mutta narsun puoliso ei sitä uskaltanut tehdä vaan kysyi narsulta. Narsu mutisi jotakin epämääräistä ja jahkaili. Oli vähän kysyvinään puolisonkin mielipidettä. Kun puoliso yritti ehdottaa jotakin niin vastaus oli "EI". Puoliso yritti kysyä miksi ei, mutta vastaus oli vain "EI". Puoliso yritti taas kysyä narsulta mitä oikein tehdään mutta vastausta ei tullut edelleenkään. Puoliso alkoi hermostua kun asia ei edennyt, narsu alkoi hermostua kun häneltä vaaditiin, todistajien läsnäollessa, ratkaisua eikä hänellä selvästikään ollut halua tehdä sitä. Olin hämmentynyt. Kyse oli kuitenkin ihan pienestä asiasta ja narsun kyvyttömyys hoitaa asia soti täysin sitä kuvaa vastaan minkä hän itsestään antaa. En tiedä kauanko tuota olisi jatkunut, mutta paikalle sattui ulkopuolinen joka sanoi mitä tehdä. Narsu tarttui siihen päästäkseen tilanteesta pois mutta ei voinut olla vihjailematta jälkikäteen että ratkaisu oli huono.
Tuli myös tilanteita joissa huomasi kuinka narsu on pohjimmiltaan hyvin epävarma jos hän joutuu osa-alueelle jossa on heikoilla. Jos hän ei tiennyt asiasta yhtään mitään niin hän oli kovasti samaa mieltä eikä varmasti voinut myöntää ettei tiedä. Tietämättömyys yleensä paljastui narsun kommenteista asiaan. Hänen vain oli pakko sanoa asiaan kuin asiaan se viimeinen sana vaikka paljastaisi niin tietämättömyytensä.
Aikä jänniä nuo narsun vedot välillä kun hän punnitsee mikä on pienempi paha. Periksi ei voi antaa vaikka jääräpäisyys johtaisi täysiin älyttömyyksiin, huonoon ratkaisuun myös hänen otsensä kannalta. Niin.... kuin pieni lapsi joka polkee jalkaan ja sokaistuu oman päätöksensä tärkeydestä niin ettei hahmota että kaikkien etu, myös hänen, on antaa periksi. Lapselle aikuinen selittää tilanteen, kasvattaa tätä ajattelemaan asioita lajemmin ja kestämään sen että joskus voi olla väärässä. Ehkä valaiseen että väärässä olemisen myöntäminen antaa tilaa oppimiselle eli on oikeasti hyvä asia. Narsulle ei selitä kukaan, ei uskalla, eikä narsu kyllä suostu kuuntelemaankaan. Narsua ei ole kasvatettu kestämään väärässä oloa, ymmärtämään sen mahdollisuuksia. Narsu ei ole oppinut eikä opi. - ..
dizel kirjoitti:
Ja sinä luikit piiloon?
Ex-avokki teki samoin, kun olin pahalla tuulella ja se jos mikä alkoi ärsyttämään...
Siellä se reppana nyt raivoissaan odottaa, että tekisit sen, mitä hän haluaa... :(
Eikä varmasti lopeta, ennenkuin on saanut haluamansa.
Olehan nyt kiltti mies kerrankin ja käy hommaamassa se matka ( tai mikä ikinä olikaan ) naisellesi, niin ei koko joulu mene riitelyyn. ;)ei hän voi, koska ei pysty tuntemaan minkäänlaista empatiaa vaimoaan kohtaan ja hän tuntee oikeutetuksi täysin tunteettoman käyttäytymisen vaimon tunneilmaisujen vastauksiksi.
.. kirjoitti:
ei hän voi, koska ei pysty tuntemaan minkäänlaista empatiaa vaimoaan kohtaan ja hän tuntee oikeutetuksi täysin tunteettoman käyttäytymisen vaimon tunneilmaisujen vastauksiksi.
Hih. :)
- xcch
dizel kirjoitti:
Hih. :)
"hän tuntee oikeutetuksi täysin tunteettoman käyttäytymisen vaimon tunneilmaisujen vastauksiksi."
Niin täytyy myönttä että olet jäljillä :o? , puolustin syytöksiä vastaan ja häivyin paikalta. Narsitin kanssa ei saa mitää asiaa päätökseen, ei koskaan. Kaikki jää aina auki, vaikka jotain sovittaisi, niin narsku ei sopimusta pidä.
"Hih. :)" Äläkä sinä hihittele siinä :oI xcch kirjoitti:
"hän tuntee oikeutetuksi täysin tunteettoman käyttäytymisen vaimon tunneilmaisujen vastauksiksi."
Niin täytyy myönttä että olet jäljillä :o? , puolustin syytöksiä vastaan ja häivyin paikalta. Narsitin kanssa ei saa mitää asiaa päätökseen, ei koskaan. Kaikki jää aina auki, vaikka jotain sovittaisi, niin narsku ei sopimusta pidä.
"Hih. :)" Äläkä sinä hihittele siinä :oI
Aloituksen kysymykseen; kykeneekö nph uniin? Ei mitään tietoa. Jotenkin tuota aluetta en saanut koskettaa saapasjalan maailmasta tai en vain muista. Nuoruudenaikainen härö ei myöskään maininnut unia, ei hän uskonutkaan mihinkään. Kasvuvuosieni naamioherra näki ainakin pikku-ukkoja krapuloissaan, ei kai muuta. Äitini näki paljon unia, tosin nph:na en häntä ole koskaan pitänytkään, osin piirteisenä, ph:na kylläkin.
Yksi yhtenäinen mielikuva tuli mieleeni noista kolmesta tyypistä. Kaikilla on rajallinen mielikuvitus, jotenkin puutteellinen. Mielestäni se tuli ilmi eri tavoin, mutta siinä on yhteys. Miten sitten mielikuvitus on yhteydessä uniin, en tiedä, onko unet vain siirtymää todellisuudesta vai mikä unet aiheuttaa?Ex-narskutukseni kyllä kertoili uniaan ja tuli mieleen, että näki ne vähän samaan tapaan, kuin minäkin...Olinpa minäkin kuulemma yhteen...hmm...uneen eksynyt. (;
Miten ne unet sitten tulkitsin, niin tuli sellainen olo, että tuskin keksi niitä omasta päästään...dizel kirjoitti:
Ex-narskutukseni kyllä kertoili uniaan ja tuli mieleen, että näki ne vähän samaan tapaan, kuin minäkin...Olinpa minäkin kuulemma yhteen...hmm...uneen eksynyt. (;
Miten ne unet sitten tulkitsin, niin tuli sellainen olo, että tuskin keksi niitä omasta päästään...Jotenkin johto-ajatus tuosta oli: kykenikö narskutus leikkimään? Olemaan riehakas lapsi?
...Tunnen sitten toki myös pari tosikompaakin tapausta, joiden en edes muista nauraneen koskaan...Mutta tällaisten seurassa en juurikaan viihdy. Jos haluan kuolla tylsyyteen, voin tehdä sen yhtä hyvin kotonakin. ;P
dizel kirjoitti:
...Tunnen sitten toki myös pari tosikompaakin tapausta, joiden en edes muista nauraneen koskaan...Mutta tällaisten seurassa en juurikaan viihdy. Jos haluan kuolla tylsyyteen, voin tehdä sen yhtä hyvin kotonakin. ;P
Kuolemaan johtavaa elämää ei kannata ottaa haudanvakavasti ;)
- A
dizel kirjoitti:
Minä olen yleensä haudanvakava. Arkunkansi auki :D
- ent.ilkikurimus
Se "toinen" olen kai minä...Minulle unet ovat edelleen tunteita, joita olen tuntenut päivän aikana....mutta unet eivät voi ollakaan, koska järki nukkuu....
Ne, joilla ei ole tunne-elämä kuosissa, selittävät uniaan...hmmm...hieman eri tavalla...;)- *
eli näet unia.
- ent.ilkikurimus
* kirjoitti:
eli näet unia.
Jos minulta kysyt, niin "näen" tapahtumia, jotka ovat oikeasti minulle tapahtuneet ja/tai tulevat tapahtumaan.
Tiedän, ettei näin ole kaikilla....siitäkään huolimatta, että unielämä ammentaa muistista "näytöksiään" eli menneistä tapahtumista....Unien tulkinta ymmärretään usein kovin pinnallisesti.
Unissa on silti paljon sellaista, jota ei ymmärretä vieläkään.....Freudin ajoista ollaan kuitenkin jo edetty....
- LK
Siis nyt alkaa mennä jo vähän utopistiseks jutut.
Yksinkertainen vastaus: Voi. Tiedän vaikka kuinka monta persoonallisuushäiriöistä ihmistä ketkä näkevät unia. Miksi eivät näkisi?
Mutta itse kysymyksessäkin on monta ongelmaa:
- Kaikki eivät muista uniaan, yleinen käsitys on kai että kaikki ihmiset unia kuitenkin näkevät vaikkeivat niitä muista.
- Unet ovat aina symbolisia, vaikka ne näyttäisivät tosielämältä.
- Jos joku ei näe unia, miksi se johtuisi persoonallisuushäiriöstä?
Tuosta psykopaattijutusta en usko, itselläni on aika vahvat psykopaattiset piirteet, mutta näen kyllä joskus unia niin että muistankin. Ja pienempänä näin enemmän, nyt aikuisiällä niitä on vähemmän näkynyt.
Ei, ei voi olla niin että NPH ei ole kykenevä näkemään unia. Ajatus on minusta outo. Jos yleensäkin on mahdollista ettei näe unia niin on se sitten varmaan mahdollista NPH:llekkin, ei ne nyt niin paljon poikkea muista ihmisistä.- ent.ilkikurimus
Unien symboliikkaa on aiemmin vahvasti liioiteltu...ulkoiset ärsykkeet voivat muuttaa unta (kuten kuumuus/kylmyys, ambulanssin ääni, television ääni jne. nukkuvan ympärillä).....
Unet ovat siis suurimmaksi osaksi muistijälkiä menneisyydestämme. Ja niitä on kaikilla. Kuten sanoit; kaikki eivät vain muista uniaan. Jokin ulkoinen tekijä voi vaikuttaa myös siihen, millainen muistikuva "arkistosta" nousee milloinkin unen sisällöksi. - LK
ent.ilkikurimus kirjoitti:
Unien symboliikkaa on aiemmin vahvasti liioiteltu...ulkoiset ärsykkeet voivat muuttaa unta (kuten kuumuus/kylmyys, ambulanssin ääni, television ääni jne. nukkuvan ympärillä).....
Unet ovat siis suurimmaksi osaksi muistijälkiä menneisyydestämme. Ja niitä on kaikilla. Kuten sanoit; kaikki eivät vain muista uniaan. Jokin ulkoinen tekijä voi vaikuttaa myös siihen, millainen muistikuva "arkistosta" nousee milloinkin unen sisällöksi.Lähtökohtaisesti unet ovat väkisinkin symbolisia, mutta tarkoitit varmaan että sitä niiden symbolien tulkintaa on liioiteltu, mikä on ihan totta. Psykodynamiikassa on kaikenlaista höttöä mukana millä ei ole tieteellistä pohjaa. Mutta se on hyvä tarina ja ihmiset tykkäävät hyvistä tarinoista.
- ent.ilkikurimus
LK kirjoitti:
Lähtökohtaisesti unet ovat väkisinkin symbolisia, mutta tarkoitit varmaan että sitä niiden symbolien tulkintaa on liioiteltu, mikä on ihan totta. Psykodynamiikassa on kaikenlaista höttöä mukana millä ei ole tieteellistä pohjaa. Mutta se on hyvä tarina ja ihmiset tykkäävät hyvistä tarinoista.
Tarkoitin, että unien symboliikan merkitystä on aiemmin vahvasti liioiteltu...koska uniin voi vaikuttaa ympäröivä todellisuus - henkilön nukkuessa.
Tarkoitin, että unien symboliikan merkitystä on aiemmin vahvasti liioiteltu...koska uniin voi vaikuttaa ympäröivä todellisuus - henkilön nukkuessa.
Osaisiko joku kertoa miksi näen aina banaaneista unta? Ei, kun ei mitään.... :D
Voihan ne vaikuttaa, mutta ei mitenkään merkityksellisesti...Esim. Lintu laulaa ulkona, niin uneen ilmestyykin kimeä ääninen palosireeni...Mutta kyllä sen siinä unessa yleensä "erottaa" onko ne syvältä alitajunnasta kumpuavia juttua, vaiko jotain hetken päähän pistoja...
Vaikea selittää...Mutta jos nyt joku ymmärsi.
Mitä tulee symboliikkaan, ne voi tulkita ainoastaan unennäkijä itse. Se mkä tarkoittaa jotain toiselle, ei tarkoita toiselle välttämättä mitään...dizel kirjoitti:
Senkin pervo! :D
http://hiki.pedia.ws/wiki/Pervo
"He ostavat kaupasta banaaneja, kurkkuja tai porkkanoita."yxex kirjoitti:
Senkin pervo! :D
http://hiki.pedia.ws/wiki/Pervo
"He ostavat kaupasta banaaneja, kurkkuja tai porkkanoita."Hyvä tuo Hikipedian selitys. :D
Oli nyt pakko laittaa esimerkki, kun väitettiin, ettei symbolit unissa tarkoita mitään...- A
dizel kirjoitti:
A kirjoitti:
A:kin on tainnut nähdä banaaneista unta... :D
- A
dizel kirjoitti:
A:kin on tainnut nähdä banaaneista unta... :D
Dizel, sinä se jaksat. Pakkohan minun on ihailla sinnikkyyttäsi. Toivottomuuden kauneus :P
A kirjoitti:
Dizel, sinä se jaksat. Pakkohan minun on ihailla sinnikkyyttäsi. Toivottomuuden kauneus :P
0:)
- LK
Tottakai vaikuttaa, mutta symboleita ne ovat silti. Vaikutti niihin mikä tahansa.
Tai no, sinällään on vähän rajanvetoa onko se jos kuuluu imurin ääni jonka kuulee unessakin niin onko se symboli jos se ei millään tavalla niinkun liity siihen unen sisältöön.- ent.ilkikurimus
Ööö...Siis mitkä ovat symboleita? Unetko? Mielestäni uneni syntyvät muistiini tallentuneista asioista...(implisiittinen ja/tai eksplisiittinen)....Se miten se "näkyy" unessa onkin sitten eri juttu. Ilmiasu voi olla symbolinen, mutta yhtä hyvin totuudenmukainen, eikä näistä voi vetää päätelmiä kenenkään narsistisuudesta sen mukaan, näkeekö unessa asiat symboleina vai ei.
Ja tämä on minun mielipiteeni asiasta. - ent.ilkikurimus
Jäi vielä lisäämättä, että symboliikkaa tärkeämpänä lähtökohtana unien tutkimiseen näen kyllä unessa koetun affektin...
Jäi vielä lisäämättä, että symboliikkaa tärkeämpänä lähtökohtana unien tutkimiseen näen kyllä unessa koetun affektin...
"koska uniin voi vaikuttaa ympäröivä todellisuus - henkilön nukkuessa."
Totta tuokin koska kerran näin unta soivasta puhelimesta, johon en halunnut vastata...sen soitua pitkään heräsin huomaamaan että herätyskello soi.- LK
Ööö...Siis mitkä ovat symboleita? Unetko? Mielestäni uneni syntyvät muistiini tallentuneista asioista...(implisiittinen ja/tai eksplisiittinen)....Se miten se "näkyy" unessa onkin sitten eri juttu. Ilmiasu voi olla symbolinen, mutta yhtä hyvin totuudenmukainen, eikä näistä voi vetää päätelmiä kenenkään narsistisuudesta sen mukaan, näkeekö unessa asiat symboleina vai ei.
Ja tämä on minun mielipiteeni asiasta."Ööö...Siis mitkä ovat symboleita? Unetko?"
Unien sisältö
"Mielestäni uneni syntyvät muistiini tallentuneista asioista...(implisiittinen ja/tai eksplisiittinen)....Se miten se "näkyy" unessa onkin sitten eri juttu."
Kyllä, minustakin unet syntyvät muistiini tallentuneista asioista. Mutta ne ovat symbolisia.
"Ilmiasu voi olla symbolinen, mutta yhtä hyvin totuudenmukainen, eikä näistä voi vetää päätelmiä kenenkään narsistisuudesta sen mukaan, näkeekö unessa asiat symboleina vai ei."
Siis vaikka unessa ihminen näyttäisi ihmiseltä, se ei poista sitä etteikö se olisi symboli. Mutta narsistisuuden kanassa tällä ei varmastikaan todella ole yhtään mitään tekemistä. - A
> symboliikkaa tärkeämpänä lähtökohtana unien tutkimiseen näen kyllä unessa koetun affektin...
Siksi niitä kannattaakin ohjata. - ..
miksi sun mielestä unessa pitäisi kokea voimakkaita tunteita tai mielenkiihtymystä?
- A
.. kirjoitti:
miksi sun mielestä unessa pitäisi kokea voimakkaita tunteita tai mielenkiihtymystä?
Jos oli minulle, niin ei minusta pitäisi..
Miten ajalle unessa jotain mitä emme käsitä?
Olen nähnyt usein unta missä vaeltelen tuntikausia valtavassa rakennuksessa missä on aina vaan uusia kerroksia, huoneet johtavat uusiin ja uusiin huoneisiin, saleihin ja pylväshalleihin (suurkaupungin kokoinen kompleksi ilman uloskäyntiä tai ikkunoita?).
Herättyäni olen nukkunut vähemmän aikaa kuin koen unessa kuluneen.
Koska en moisessa rakennuksessa ole koskaan ollut, kyseessä lienee symboliikka, tai sitten olen unimatkallani 'luonut' yhä uusia huoneita (miksi?)- ent.ilkikurimus
Tuo unesi on jättänyt muistikuvan muistiisi....siksi se toistuu. Unet muutenkin ovat muistikuvia, joihin voi sotkeutua kaikenlaista, koska järki ei niitä unessa määrää....Ihminen on tehnyt unistakin bisnestä...luonut asioille merkityksiä, joita niillä ei välttämätta ole...ja saanut vielä itsensä uskomaan niihin.
Sanoman kannalta tärkeintä on unissa koetut tunteet ja tunnelmat - ei symbolien mahdollinen merkitys. Tosin sekin voi olla käänteinen.....
Siis mitäpä tästä voimme päätellä? No ainakin sen, että aloittajalla oli taka-ajatus. Eläimethän eivät unia näe....(> ent.ilkikurimus kirjoitti:
Tuo unesi on jättänyt muistikuvan muistiisi....siksi se toistuu. Unet muutenkin ovat muistikuvia, joihin voi sotkeutua kaikenlaista, koska järki ei niitä unessa määrää....Ihminen on tehnyt unistakin bisnestä...luonut asioille merkityksiä, joita niillä ei välttämätta ole...ja saanut vielä itsensä uskomaan niihin.
Sanoman kannalta tärkeintä on unissa koetut tunteet ja tunnelmat - ei symbolien mahdollinen merkitys. Tosin sekin voi olla käänteinen.....
Siis mitäpä tästä voimme päätellä? No ainakin sen, että aloittajalla oli taka-ajatus. Eläimethän eivät unia näe....(>Olen nähnyt kauhu-unia joissa ei toiselle kertoessa ole ollut mitään kamalaa, uni on siis ollut henkilökohtainen uneksinta tunteesta, jota olen joskus kokenut, puettuna johonkin 'näkyyn' :)
Uskon että eläimet näkee unia, kun katsoo unessa olevaa koiraa, jonka jalat sätkii ja naaman ilmeet nykii, niin mitä muutakaan se voisi olla.
Jos olisin viidakon villi, en varmaan voisi nähdä unia huoneista tai saleista.ent.ilkikurimus kirjoitti:
Siis mitäpä tästä voimme päätellä? No ainakin sen, että aloittajalla oli taka-ajatus. Eläimethän eivät unia näe....(>Kyllä eläimet näkee unia...
Koirat näkee varsinkin usein unta missä ne jahtaavat jotain...Haukkuvatkin joskus unissaan. Joskus olen "haukkunut" takaisin, mistä ovat vain innostuneet...ja tassut sätkii, niinkuin yrittäisivät saada minua siinä unessaan kiinni. :D- ent.ilkikurimus
yxex kirjoitti:
Olen nähnyt kauhu-unia joissa ei toiselle kertoessa ole ollut mitään kamalaa, uni on siis ollut henkilökohtainen uneksinta tunteesta, jota olen joskus kokenut, puettuna johonkin 'näkyyn' :)
Uskon että eläimet näkee unia, kun katsoo unessa olevaa koiraa, jonka jalat sätkii ja naaman ilmeet nykii, niin mitä muutakaan se voisi olla.
Jos olisin viidakon villi, en varmaan voisi nähdä unia huoneista tai saleista.Pitihän se arvata, ettei täällä kukaan edelleenkään ymmärrä huumoriani...älkää nyt vaan oikeasti kuvitelko, etten kahden koiran omistajana tiedä koiran "näkevän" unta....kyllä koiralla sentään muisti pelaa ja sillä on tunteita....
Pointti oli tuo väitetty yhteys assosiaatiokyvyllä ja unilla.... Kokeillaas uudelleen - josko menee läpi....(> - ent.ilkikurimus
Pitihän se arvata, ettei täällä kukaan edelleenkään ymmärrä huumoriani...älkää nyt vaan oikeasti kuvitelko, etten kahden koiran omistajana tiedä koiran "näkevän" unta....kyllä koiralla sentään muisti pelaa ja sillä on tunteita....
Pointti oli tuo väitetty yhteys assosiaatiokyvyllä ja unilla.... Kokeillaas uudelleen - josko menee läpi....(>Niin ja ennen kuin joku ymmärtämätön tuotakin korjaa, niin minähän en tiedä yhtään mitään esim. klassisesta ja operantista ehdollistumisesta....(>
- siis..
Niin ja ennen kuin joku ymmärtämätön tuotakin korjaa, niin minähän en tiedä yhtään mitään esim. klassisesta ja operantista ehdollistumisesta....(>
....(>
mielestäni kyky assosiointiin erottaa psykopaatin tavallisesta tuntevasta ihmisestä ja tuo assosiaatiokyvyn puute heijastuu myös unimaailmaan
Mainostajatkin ovat helisemässä psykopaatin kanssa, jos hänellä ei synny mielleyhtymiä.
Pizzaa ---> nälkä ;)- LK
Lähde sille että psykopaatin assosiaatiokyky olisi vajavainen? Tai että ei näkisi unia?
Koska tämähän ei ole mielipidekysymys. - LK
yxex kirjoitti:
Mainostajatkin ovat helisemässä psykopaatin kanssa, jos hänellä ei synny mielleyhtymiä.
Pizzaa ---> nälkä ;)Ilman mielleyhtymiä oleva ihminen olisikin aika jännä. Mitenköhän se pystyisi toimimaan.
Mut luulen et mainostajat on kyl oikeastikin helisemässä psykopaatin kanssa jos asiaa käydään miettimään. Aika moni mainontakeino vetoaa semmoisiin sosiaalisiin juttuihin millä ei psykopaatille pitäisi olla merkitystä. LK kirjoitti:
Ilman mielleyhtymiä oleva ihminen olisikin aika jännä. Mitenköhän se pystyisi toimimaan.
Mut luulen et mainostajat on kyl oikeastikin helisemässä psykopaatin kanssa jos asiaa käydään miettimään. Aika moni mainontakeino vetoaa semmoisiin sosiaalisiin juttuihin millä ei psykopaatille pitäisi olla merkitystä."Aika moni mainontakeino vetoaa semmoisiin sosiaalisiin juttuihin millä ei psykopaatille pitäisi olla merkitystä. "
Olisiko muuten esimerkkejä noista sosiaalisista jutuista?
Usein miettinyt...LK kirjoitti:
Lähde sille että psykopaatin assosiaatiokyky olisi vajavainen? Tai että ei näkisi unia?
Koska tämähän ei ole mielipidekysymys.Tällä palstalla kaikki ovat mielipidekysymyksiä.
Lähde ajatukselleni on viihteellinen:
"Do Androids Dream of Electric Sheep?" - Philip K. Dick 1968- ent.ilkikurimus
temppuilija kirjoitti:
Tällä palstalla kaikki ovat mielipidekysymyksiä.
Lähde ajatukselleni on viihteellinen:
"Do Androids Dream of Electric Sheep?" - Philip K. Dick 1968Älykkyys lienee kykyä assosiaatioon....ovatko psykopaatit siis normaalia tyhmemepiäkin - sen lisäksi etteivät he näe unia...Siis sun mielestäsi?
PS. Kannattaa varmaan vähän päivittää tuota Dickin jakamaa tietoa.....ja muutenkin olla tarkkana lähteistä....muistakin kuin niistä joista ammennat. ent.ilkikurimus kirjoitti:
Älykkyys lienee kykyä assosiaatioon....ovatko psykopaatit siis normaalia tyhmemepiäkin - sen lisäksi etteivät he näe unia...Siis sun mielestäsi?
PS. Kannattaa varmaan vähän päivittää tuota Dickin jakamaa tietoa.....ja muutenkin olla tarkkana lähteistä....muistakin kuin niistä joista ammennat.Jokaisella on omat lähteensä. Sinullakin.
Sellaista olen kyllä kuullut, että psykot ei näkisi "metsää puilta"...Sellainen laajempien kokonaisuuksien hahmottaminen on siis vaikeaa.
Liittyyköhän se sitten tuohon...dizel kirjoitti:
Sellaista olen kyllä kuullut, että psykot ei näkisi "metsää puilta"...Sellainen laajempien kokonaisuuksien hahmottaminen on siis vaikeaa.
Liittyyköhän se sitten tuohon...Itse oikeastaan ihailen itse psykoksi luokittelemieni (irl) ihmisten kykyä nähdä niitä yksittäisiä puita sieltä muiden 'metsäksi' luokittelemasta alueesta, jossa puita kasvaa.
- ent.ilkikurimus
dizel kirjoitti:
Liittyyköhän se sitten tuohon...Samaa on väitetty naisista....
temppuilija kirjoitti:
Itse oikeastaan ihailen itse psykoksi luokittelemieni (irl) ihmisten kykyä nähdä niitä yksittäisiä puita sieltä muiden 'metsäksi' luokittelemasta alueesta, jossa puita kasvaa.
Voihan sen ajatella kyllä noinkin. Mutta ilman kokonaisuuksien hahmottamista myös syy-seuraus suhteet hämärtyvät...mikä taas sitten selittää monta juttua.
Ulkopuolisista tuo piirre vaikuttaa joko yksinkertaisuudelta, tai tyhmyydeltä...Vaikka kyse ei ole kummastakaan.dizel kirjoitti:
Voihan sen ajatella kyllä noinkin. Mutta ilman kokonaisuuksien hahmottamista myös syy-seuraus suhteet hämärtyvät...mikä taas sitten selittää monta juttua.
Ulkopuolisista tuo piirre vaikuttaa joko yksinkertaisuudelta, tai tyhmyydeltä...Vaikka kyse ei ole kummastakaan.Kun syy-seuraus yhteyteen liittää tunnesisällön, tunteet, se yksinkertainen syy-seuraus yhteys, joka näyttää kovin yksinkertaiselta ja suorastaan väistämättömältä ilman tunteita, muuttuukin yllättävän monimutkaiseksi ja voi näyttää metsältä.
Samaa on väitetty naisista....
Eikö ne miehet ollutkaan niitä putkiaivoja...Näin minä olen kuullut. :)
- A
Samaa on väitetty naisista....
Kuulostaa seksismiltä.
- LK
Älykkyys lienee kykyä assosiaatioon....ovatko psykopaatit siis normaalia tyhmemepiäkin - sen lisäksi etteivät he näe unia...Siis sun mielestäsi?
PS. Kannattaa varmaan vähän päivittää tuota Dickin jakamaa tietoa.....ja muutenkin olla tarkkana lähteistä....muistakin kuin niistä joista ammennat.Psykopaattien piirrelistan yksi kohta on 'keskimääräinen tai sitä korkeampi älykkyys'.
Sen sijaan missään ei puhutta etteivät näkisi unia tai olisivat kykenemättömiä assosiaatioihin, mitkä mielestäni ovat aika absurdeja väitteitä. LK kirjoitti:
Psykopaattien piirrelistan yksi kohta on 'keskimääräinen tai sitä korkeampi älykkyys'.
Sen sijaan missään ei puhutta etteivät näkisi unia tai olisivat kykenemättömiä assosiaatioihin, mitkä mielestäni ovat aika absurdeja väitteitä.En minäkään usko siihen, etteivät näkisi unia...
Luin vain jostain, että psykopaatin aivot ovat sellaiset, että ne ovat ikäänkuin jatkuvasti "unitilassa". Eivätkä psykopaatit vajoaisi nukkuessaan REM-uneen, mikä taas on edellytyksenä unien näkemiselle, tai ainakin sen muistamiselle...Tämä on todettu aivojen sähkökäyrän perusteella.
Jos tietoa haluaa etsiä, parhaat löytyvät englanninkielisinä.
"Psykopaattien piirrelistan yksi kohta on 'keskimääräinen tai sitä korkeampi älykkyys'."
On siellä myös kohta "pinnallinen älykkyys."
Psykopaattien älykkyys tulee siitä, miten he voivat keskittyä asioihin rationaalisesti ja jättää niihin liittyvän tunneaspektin kokonaan pois.
On olemassa myös tyhmempiä psykopaatteja...Yleensä he kuitenkin menestyvät älyllisesti muita paremmin.- lk
dizel kirjoitti:
En minäkään usko siihen, etteivät näkisi unia...
Luin vain jostain, että psykopaatin aivot ovat sellaiset, että ne ovat ikäänkuin jatkuvasti "unitilassa". Eivätkä psykopaatit vajoaisi nukkuessaan REM-uneen, mikä taas on edellytyksenä unien näkemiselle, tai ainakin sen muistamiselle...Tämä on todettu aivojen sähkökäyrän perusteella.
Jos tietoa haluaa etsiä, parhaat löytyvät englanninkielisinä.
"Psykopaattien piirrelistan yksi kohta on 'keskimääräinen tai sitä korkeampi älykkyys'."
On siellä myös kohta "pinnallinen älykkyys."
Psykopaattien älykkyys tulee siitä, miten he voivat keskittyä asioihin rationaalisesti ja jättää niihin liittyvän tunneaspektin kokonaan pois.
On olemassa myös tyhmempiä psykopaatteja...Yleensä he kuitenkin menestyvät älyllisesti muita paremmin.Missä listassa on kohta pinnallinen älykkyys? Pinnallinen charmikkuus on haren ja cleckleyn listoissa. Tietenkään piirrelistojen kaikkien kohtien ei tarvitse täyttyä, joten ei se fiksuus ole välttämätöntä, vain tyypillistä.
lk kirjoitti:
Missä listassa on kohta pinnallinen älykkyys? Pinnallinen charmikkuus on haren ja cleckleyn listoissa. Tietenkään piirrelistojen kaikkien kohtien ei tarvitse täyttyä, joten ei se fiksuus ole välttämätöntä, vain tyypillistä.
"Pinnallinen viehätysvoima ja älykkyys" lukee Cleckleyn listassa heti ensimmäisenä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykopatia
Psykopaatti siis usein vaikuttaa älykkäältä muiden silmin, vaikka hänen älykkyytensä olisikin vain keskitasoa, mikä taas johtuu siitä, että hän osaa sanoa oikeat asiat oikeassa paikassa...Eikä myönnä virheitä.
Mutta Don't worry, tämän ei tarvitse koskea sinua...Joukkoon mahtuu myös niitä fiksuja tapauksia. Nuo piirrelistat nyt ovatkin vain tuollaisia yleistyksiä, mihin voi ja kannattaakin suhtautua pienellä varauksella.- LK
dizel kirjoitti:
"Pinnallinen viehätysvoima ja älykkyys" lukee Cleckleyn listassa heti ensimmäisenä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykopatia
Psykopaatti siis usein vaikuttaa älykkäältä muiden silmin, vaikka hänen älykkyytensä olisikin vain keskitasoa, mikä taas johtuu siitä, että hän osaa sanoa oikeat asiat oikeassa paikassa...Eikä myönnä virheitä.
Mutta Don't worry, tämän ei tarvitse koskea sinua...Joukkoon mahtuu myös niitä fiksuja tapauksia. Nuo piirrelistat nyt ovatkin vain tuollaisia yleistyksiä, mihin voi ja kannattaakin suhtautua pienellä varauksella.Suomentaja ei ehkä ole ajatellut että sen voi tulkita noinkin. Tuon kannalta olisi oikeammin sanoa että "Älykkyys ja pinnallinen viehätysvoima", koska se sana 'pinnallinen' viittaa vaan siihen viehätysvoimaan, ei älykkyyteen.
Englanniksi se ensimmäinen kohta on: "Considerable superficial charm and average or above average intelligence."
Sama kohta mihin viittasin. - LK
LK kirjoitti:
Suomentaja ei ehkä ole ajatellut että sen voi tulkita noinkin. Tuon kannalta olisi oikeammin sanoa että "Älykkyys ja pinnallinen viehätysvoima", koska se sana 'pinnallinen' viittaa vaan siihen viehätysvoimaan, ei älykkyyteen.
Englanniksi se ensimmäinen kohta on: "Considerable superficial charm and average or above average intelligence."
Sama kohta mihin viittasin.Niin siis en tiedä koskeeko tämä minua mitenkään erityisesti, en ole täysi psykopaatti ja älykkyyteni on ilmeisesti ihan normaalin rajoissa.
- ihmettelin asiaa
Exäni väittää, että ei näe unia. En tiedä onko persoonallisuushäiriöinen vai peräti psykopaatti.
- kjhkjghjkg
Allekirjoittanut F60.6 näkee unia joka yö.
- gngfnfg
Näen unia, painajaisia ja sellaisia ahdistavia. Aikuiselle epänormaalisti myös kävelen unissani paljon. huuda, puhun ja teen kaikkea outoa.
Saattaa olla geeneissä 'huilaava' ominaisuus toi uniennäkeminenkin. Isoäitini oli varsinainen selkouniennäkijä.
Mummoni kyllä osasi miten kuten lukea, mutta kirjoitustaito saattoi jäädä nimen allekirjoitustasolle.
Mummolle näytettiin esim. lastensa sijoittumiset yhteiskuntaan, heidän terveystilansa, onnensa ja onnettomuutensa unien välityksellä.
Mielestäni unielämä on koluttamattoman ihmisen korkeakoulu, pettämätön tiennäyttäjä ja kaikesta pahasta ennakolta varoittaja.
"Unikakkiaisen'' kantti kesti omalla kohdallani myös elämäni kriisivaiheiden aikana. Kun näytti jo siltä, ettei ahdingosta minkäänlaista pakotietä ole, unisensori osoitti mahtavilla panoraama-aiheillaan...sulla oo paskankaa hätää.
Uneni olivat jo jo keski-ikäisenä luonteeltaan kollektiivisia so. monet herkät ihmiset tiesivät, vaistosivat intuitiollaan unitapahtumien aiheita.
Noin 20v. sitten koin kollektiivisia näkyjä myös päivätorkkujen aikoina. Näyt ovat yhä vahvistumaan päin. Niistä voin myös kertoa vaikkapa netissä.
Kollektiivisen tietoisuuden aistiminen pitää meikäjätkän suht' koht' kaidalla tiellä. On hätkähdyttävää havaita, miten toinen ihminen on "jyvällä" omista tajunnan sisällöistäni. Se tekee elämästä haastavaa.
Toinen juttu on tää NPH-kirjo, mitä siihen kaikkiaan kuulunekaan. Niillä mennään mitä on mukaan tullut 'reissun aikana'.
Myöskin. Evoluutio on antanut meille mainion tilaisuuden kehittää itteään paremmaksi ja yhteiskuntaan sopeutuvaisemmaksi tyypiksi.
Nykyään en näe hyvii, pitkii unisarjoi. Ei liene kai aihetta unisensorin niitä näytille pukata.- ei-ei-ei
Vapaata tahtoa ei tieteen näkökulmasta edes ole.
Eli kuvitelmat omasta mahtavuudesta ovat kuvitelmia.
Kaikille narskuille naru kaulaan.- juu-juu-juu
Tälle to. 22.12: 21.30 kirjoittaneelle ilmaset vaseliinit vielä hamppuköyteen. Olisiko ehkä läheistenkin etu, että tyyppi löytäis oman onnensa henk. koht. ratkaisuna.
- xcch
Taas rauha maassa, näkee joskus unia :)
- mm25
Mikseivät näkisi? Eiköhän tuokin ole ihan yksilöllistä.
Tunnen muutaman epävakaa persoonallisuushäiriöisen. Heidän uniinsa liittyivät jokin traumaattinen pelko tai muu ahdistava asia. Tosin hyviä lääkkeitä heillä oli:)
Itse en ole saanut diagnoosia (vielä) mutta, omaan hyvin vahvat epäsosiaaliset,- epäluuloiset ja hieman narsistisiakin piirteitä (rikollisuutta) näen unia laidasta laitaan ja yleensä muistankin ne hyvin. Joskus tulee aikoja jolloin näen seksipitoisia unia ja väkivaltaan liittyvää (yleensä murhaan jonkun ja piilotan tai sahaan ruumista) sitten taas ihan perusarjesta. - Mene ja tiedä?!
En tiedä narskun unista, kun ei koskan puhunut niistä, mutta nukkui alasti ja joka yö järjetön tuskanhiki (ilmeisesti pekäsi jotain unissaan). Peitto aina pään yli vedettynä ja nukkui sikiöasennossa. Tuo tuskanhiki saattoi johtua myös jokailtaisesta kaljanjuonnista, joka puski sitten laskuhumalassa kehosta ulos ;)
- Rauno666
oikeestihan nämä "narsistit" joista palstoilla aina naiset jaksavat jauhaa eivät ole todellisia narsisteja vaan heillä saattaa olla jokunen lievä narsistinen piirre. ärsyttävää kun ihmiset piuhuvat aina että se ja se on narsisti vaikka eivät todellisuudessa edes käsitä mitä narsismi on.
- 5+5
kyllä näkee,ainakin painajaisia.MONTA KERTAA SÄTKINY,ULISSU,,MONTA KERTAA HUUTANU,ÄITIÄ APUUN.
- Städäm!
En tiedä. Itse en yhdessä vaiheessa koskaan muistanut näkemiäni unia, joten en tiennyt, näinkö unia vai en. Nykyään taas näen pitkiä elokuvamaisia unia - tai siis, säpsähdän hereille oikeilla hetkillä, jotta pystyn muistamaan ja palauttamaan unet mieleeni. Joten ehkä unet voivat olla sikeämpiä tai unenlahjat parempia joillakin, tai ihminen ylirasittunut ja väsynyt, eikä siksi muista.
Vain tarjotakseni muitakin vaihtoehtoja kuin narsisti-kumileimasimen.- Städäm!
Ylipäänsä, ihminen on kokonaisuus, kaikki voi vaikuttaa kaikkeen häiritsevästi. Mutta ihmisillä on tarpeensa lyödä jo valmiiksi lyötyjä, koska heihin on helpointa projisoida kaikkea, mikä itsessä on mätää.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047