haluan takaisin elämäni ilman lasta

loppuunpaloinäiti

Tiedän että saan vihat päälleni...

Minulla on päälle yksi vuotias lapsi ja en jaksa enää. En kestä enää. Koko elämäni tuntuu olevan umpikujaa... Tuntuu, että lapsi on tiellä kaikessa. Aluksi kaikki oli hyvin, mutta lapsen isä ei tee ikinä mitään vieläkään. En pääse ulos ikinä ilman lastani, esim lenkille selvittämään ajatuksia. Kaipaan niin sitä, että ei tarvitse huolehtia kuin itsestään. Mies vaan lähtee, ilman mitään huolia, voisimpa itsekin tehdä samoin. En voi mennä edes suihkuun aamulla, kun lapselle tulee heti ikävä minua. Enkä kestä sitä itkua. Suihkussakäymis mahdollisuudet ovat nyt sellaiset, että lapsi ei mahdu mitenkään suihkuun mukaan (suihkukaappi). Minulla on pitkät hiukset ja en yleensä koko päivänä voi lähteä mihinkään ilman aamuista suihkukäyntiä, hiukset pitää selvittää hoitoaineen kanssa. Tämä on pidemmän päälle aivan kauheaa. Joka aamu sama tilanne. :'( Hiuksia en lyhyeksi leikkaa. Eikä kyse nyt pelkästään tuosta ole... Jatkuva sotku ja tahrat joka paikassa. Kauhea stressi kun anoppi valittaa kaikesta. Minua itkettää oikeasti, tahtoisin vain pois tästä tilanteesta. Ei lapsellekaan ole hyväksi tämä tilanne enää. Onneksi tässä tilanteessa on se hyvä puoli, että anoppi voi ottaa lapsen luokseen asumaan ja pääsisimme siellä käymään ja olemaan lapsemme kanssa usein tekemissä.Siellä hänellä olisi hyvät oltavat. Sitä oikein odotan, että lapsi muuttaisi sinne väliaikaisesti, mutta myös pelkään. En jaksa enää.. :'( En ole paha, mutta en jaksa enää lastani. Vaikka rakastankin ja välitän jaa haluan parasta!

55

8379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfsbgfhfttre

      No oliskohan aika isän ottaa vastuuta lapsensa kasvattamisesta? Teette pelisäännöt selviksi menemisistä ja vaadit saada omaa aikaa myös itsellesi. Miten ihmeessä olet jäänyt vain tumput suorina ihmettelemään tilannetta noinkin pitkäksi aikaa? Miksi mies ajattelee voivansa vain lähteä? Ja miksei isä hoida omaa lastaan?? Eroatte ja lapsi on isällään esim. viikon kerrallaan?

      • Anonyymi

        Kun lapsen on hankkinut niin siitä kannetaan vastuu.Et ilmeisesti ollut kypsä äidiksi , sillä niinhän se on meidän muidenkin äitien kanssa että lapset hoidetaan itse eikä niitä muuteta mihinkään anoppilaan . Anoppi on aikanaan hoitanut omat lapsensa , se saariittää hönen kohdaltaan .
        Minun tytttärnioli18 vuotias kun sai ensimmäisen lapsen ,eikä siinäkään mitään apua miehestä ollut. Mutta hän hoiti vakvolliauutensa, ja hoiti lapsensa hyvin, vaikka minä ajattelin ensin että kun on niin nuori , mutta ei tarvinnut valittaa.äjoten mene lääkäriin puhumaan yåtilanteestasi että saat avun masennukseesi . Lapsi on, ja vanhempien on otettava siitä vastuu.


    • Jeppij

      Tämä kuulostaa kliseeltä, mutta tilanne helpottaa kun lapsi kasvaa. Tiedän kokemuksesta. Olen käynyt saman läpi. Puolen vuoden päästä tilanne on jo ihan toinen. Älä kadota itseäsi. Minulle oma hetki autossa kauppareissulla, omaa musiikkia kuunnellen ja ostoskärryjä työnnellen oli JUHLAA. Äläkä leikkaa kauniita hiuksiasi, ne ovat osa sinua.
      Se on totta, että miehesi tulisi auttaa lasten hoidossa enemmän, mutta taidat olla niin väsynyt, ettei parin päivän loma mitään auttaisi. Tarvitsisit vähintään pari viikkoa, ... tai kuukautta. Meillä se ei olisi edes ollut mahdollista, koska mies on vuorotyössä ja kaikki omat menemiseni on sumplittava sen mukaan.
      Vie lapsi anopille hoitoon vaikka muutamaksi päiväksi, niin että haet yöksi kotiin jos se vain on mahdollista. Pyydä miestäsi järjestämään tämä. Nukut päivät. Mikään ei riistä ihmistä niin paljon kuin univelka. Kun tämä perustarve ei täyty, ei mikään ole hyvin. Et ole huono äiti, olet väsynyt. Ja univelkaa on varmasti pitkältä ajalta, vaikka teillä nyt nukuttaisiinkin jo hyvin. Anoppisi varmasti tämän ymmärtäisi, koska järjestely olisi koko perheen parhaaksi. Heikkouden myöntäminen ei ole heikkoutta vaan voimavara teidän kaikkien tähden. Kaikkihan tässä ihmisiä ollaan, eikä kukaan pystyisi parempaan ilman lepoa. Kaikea hyvää ja voimia! T. Lapset 1v. ja 2v. Äiti 24v.

    • kokemuksella

      Mee lomalle töihin.ö..siis ihan oikeasti, siltä minusta ainakin tuntui, kun palasin töihin kun keskosena syntyneen lapseni jälkeen, kun lapsi oli vuoden. Vaikka sama hulabaloo on illalla, saat edes hetken tauon tuosta rutiinista

    • Äijäisä

      Voihan hemmetti. Onpa sinulla aikamoinen "mies". Missä päin asut? Voin tulla lapsenvahdiksi siksi aikaa, että suihkussakäynti ja lenkkeily onnistuu. Tekisi mieli samalla sanoa muutama sana "miehellesi", jos hän edes on paikalla.

      Minä annan vaimon harrastaa ja levätä. Tarvittaessa saa nukkua eri huoneessa.

    • onneksi_ohi_jo

      Älä luovuta! Kuulostaa ihan omilta kokemuksilta silloin kun poika oli vauva. Lapsi vaan huusi ja huusi, ikinä en saanut nukkua enkä käydä suihkussa silloin kun halusin. Mies oli aina töissä ja töitten jälkeen niin väsynyt kun oli koko yön valvonut kun vauva huusi (ei sillä väliä, että hänen ei koskaan tarvinnut nousta rauhoittamaan sitä). Anoppi oli hankala ja oma äiti kaukana. Vihasin elämääni ja kaduin sitä että olin ikinä tullutkaan raskaaksi.

      Mulla todettiin synnytyksen jälkeinen masennus puoli vuotta synnytyksen jälkeen ja taistelin vielä senkin jälkeen monta kuukautta ennenkuin suostuin aloittamaan masennuslääkkeet. Onneksi kuitenkin aloitin, koska olo parani nopeasti ja aloin nauttia lapsestani. Nyt lapsi on pian 4v ja vaikeaa on vieläkin, varsinkin kun jäin yksinhuoltajaksi lapsen ollessa 1,5v... mutta se onkin toinen tarina. Olen kuitenkin paras äiti pojalleni ja ylpeä itsestäni kun selvisin kaikesta! Vielä tulee se päivä, kun sinäkin voit katsoa taaksepäin ja todeta selvinneesi. Ennen kaikkea: pyydä apua! Oli se sitten anoppi tai miehesi tai joku ystävä tai sitten ammattiauttaja. Voimahalit!

    • itkuPotkuRaivari

      Ei kukaan äiti, joka tunnustaa väsymyksensä ole paha vaan avun tarpeessa!

    • huu herra

      ehkä ammatti auttajalle juttelemaan jos masentaa... Ja mies kuriin hoitamaan myös lasta. Ota OMAA AIKAA lepoon tai harratuksiin. Jaksamista!!

      • 46354698746

        Erittäin hyviä neuvoja nimenomaan väsyneille kotiäideille. HE ovat juuri niitä jotka varmasti eniten sitä omaa aikaa tarvitsevatkin. Kunpa kaikki miehet ymmärtäisivät tuon.


    • ei yhtään enää

      Niin minäkin. Meillä on kolme pientä lasta, vanhin puhuu ihan koko ajan, keskimmäinen huutaa maassa maaten joka kerta kun asiat eivät mene hänen mielensä mukaan (=usein) ja vauva nyt vain onneksi möllöttelee.

      Jos voisin palata ajassa taaksepäin en todellakaan tekisi edes sitä ensimmäistä vauvaa. Olisi paljon muutakin elämässä kuin olla kehtoliskojen vankina. Olen monesti miettinyt jossain puistossa, että jos vain lähtisi, kyllä puiston tädit hoitaisivat lapset jonnekin turvaan.

      Meillä mies kuitenkin on loistava lasten kanssa ja varmaan rakastaakin niitä.

    • Täytyy ymmärtää

      Pistä se lapsi isän syliin ja sano, että nyt on hänen vuoronsa tutustua lapseensa ja lähde sinne kävelylle.

      Lasta et saa enää pois millään, hyväksy lapsi. Kun seuraavan kerran menet neuvolaan kerrot tuon tarinasi siellä ja ennenkaikke sen että isä vain elää huoletonta elämää, eikä auta yhtään missään. Toivottavasti järjestävät teille tilaisuuden yhdessä keskusteluun, jossa isäkin sitten saa tietoa ja joutuu kertomaan omat ajatuksensa.
      Toivottavasti saat apua.

      Sen kuitenkin haluaisin tuoda esiin, että huolehdi lapsesta hyvin, ei ole lapsen syy, että hän on tässä maailmassa.
      Jokaisen odottavan äidin täytyy kasvaa siihen, että lapsen syntyessä muuttuu moni muukin asia, ei enää baarielämää tai iltamenoja. On yksinkertaisesti ymmärrettävä että lapsi pitää hoitaa ja lasta pitää oppia rakastamaan , toivottavasti osaavat neuvolassa sinua ohjata tähänkin asiaan.

      Tiedän kyllä, että kaikki eivät heti ihastu lapseensa, itselleni oli aivan ihanaa hoitaa lapsiani, tosin mieheni hoito heitä kyllä omalta osaltaan, mutta en minä sittenkään kotoa mennyt pois.

      • Anonyymi

        Kyllä lapsen voi aina pois antaa
        .


    • pakollinen vaunuilu

      Haukkukaa nyt sitten samantien minutkin.

      Vauva on n. kuukauden vanha.

      Ennen raskautta ei ollut töitä ja tuskin on raskauden jälkeen. Löytyy kovalla työllä hankittu, erittäin hyvin arvosanoin suoritettu, korkea tutkinto, josta ei ole mitään hyötyä, pyllyä voisi pyyhkiä sillä paperilla.

      Kenelläkään kaverilla ei lapsia, joten ei niitä kavereitakaan ole enää. En kyllä ymmärrä, mitä juteltavaa minulla heille olisi, enkä halua kuunnella heidän juttujansa, kun heillä on oman alan töitä ja opiskelua. Kateeksi vaan pistää. Kaikkeni minä yritin, että olisi ollut mitä tahansa töitä. Vessojakin siivosin kiitollisena että oli jotain. Sitten meni sekin firma nurin. En kelvannu edes paskaa lattialta luuttuamaan.

      Peiliin en tahdo itseäni katsoa, enkä tunnista sieltä näkyvää ryhävalasta. Ennen minä olin niin nätti. Paikat näyttää siltä, kun olisin sirkkelin synnyttänyt ja maha roikkuu polvissa.

      Mies on vielä kotona ja auttaa kaikessa, luojan kiitos siitä. Vaan kyllä sitten helvetti repee, kun mies palaa töihin. Ikinä en tule täällä selviämään. En saa nukutuksi, kun vauva nukkuu, koska jostain ihme syystä sen pitää känistä ja pulputtaa kaiken aikaa. Ja minä kyttään, hengittääkö se. Pelkään kätkytkuolemaa.

      Vihasin jo raskautta ja nyt vihaan tätä sydämeni pohjasta. Piti mennä elämänsä pilaamaan. Muistelen vain, mitä olin ennen ja itku pääsee silloin. Eikä ole mitään, mihin palata - ei ole töitä, ei ole kavereita, ei ole näköpiirissä mitään muuta kuin tätä helvettiä. Ei ole mitään mistä itseni tunnistaisin. Joka päivä on ihan helvetin huono olla. Ei ole mitään, mihin tähtäisin, ei mitään mitä tavoitella enää. Ei ole mitään muuta kuin seuraava imetys. Niin ja se pakollinen vaunulenkki korttelin ympäri "valoisaan aikaan", koska neuvolan teennäiset ämmät käskee.

      Joten haukkukaa nyt sitten minutkin. Käskekää vaikka pistämään kuula kalloon. Kyllä minä jo raskaaksi hankkiutuessani tiesin, ettei minusta äidiksi ole. Ei minusta oikeen miksikään muuksikaan ollut. Vauvaparka, kun on tällaiselle äidille joutunut. Voi pientä rukkaa.

      • Oilinki

        Edelliselle ja aloittaneelle.

        Minulla on lapset, jotka ovat nyt 1- ja 3-vuotiaat. Haluan kertoa, että masennus voi viedä kaiken ilon elämästä ja äitiydestä, mutta siitä voi parantua. Itse toivon, että olisin hankkinut apua aikaisemmin. Uskon nykyään hyvin vahvasti siihen, että raskauteen, sen jälkeiseen aikaan ja imetykseen liittyy niin vahva hormoonikylpy äidille, että ei ole yhtään ihme jos masennus iskee. Varsinkin jos on muutenkin taipumusta.

        Esikoisen syntyessä saimme runsaasti onnitteluja. Palasin valmiiksi todella väsyneenä, vaikean synnytyksen jälkeen, laitokselta kotiin vauvanvaatelahjojen ja onnittelukorttien keskelle ja ajattelin, että ihmiset v****ilevat. "Kuinka tästä nyt voisi olla onnellinen, koskaan ei saa enää nukkua jne..." Kun huonoa oloa, vankila-fiilistä vauvan kanssa ja unettomuutta oli jatkunut useita kuukausia, soitin viimein aivan uupuneena neuvolaan soittoaikana melko spontaanisti. Kerroin, että en nuku ja vihaan vauva-aikaa ja itseäni sen vuoksi. Pääsin melko pikaisesti psykologille ja siitä eteenpäin. Neuvolan-täti, joka vaikutti heiveröiseltä tädiltä, jolle ei mitään uskalla kertoa, osoitautui ammattilaiseksi tässä asiassa.

        Hoidin lapsen hyvin ja mies osallistui myös. Lapseen kiinnyin myöhemmin kunnolla. Töihin oli ihana palata kun lapsi oli vanhempi ja pääsi hyvään hoitopaikkaan. Toinen lapsi alkoi tuntua mahdolliselta, joskin pelkäsin taas putoavani samaan pimeään.

        Raskausaikana olin aivan epätoivoinen ja järjestelin vimmaisesti elämää vauvan tulon jälkeen "kun silloin on kuitenkin niin väsynyt ja mahdollisesti onneton". Vaan niin, toisen lapsen syntymä ja vauva-aika menivätkin helpommin. Olimme oppineet, että vauva-aikana on ihan ok, jos toinen vanhemmista nukkuu välillä eri huoneessa. Vaadin, että joka toinen yö sain nukkua vierashuoneessa ja mies toi lapsen vain rinnalle. Olin ja olen edelleen sitä mieltä, että lastenhoito kotona on jopa vaativampaa työtä kuin varsinainen työ, eikä sitä tulisi tehdä kauheassa univelassa. Jos miestä välillä väsyttää töissä niin se on voi voi...

        Meillä myös vauvat pitivät kovin mekkalaa unissaan, vaikka mitään hätää ei ole. Kun lapsi on pienempi, jos sinulla on todella huonot unenlahjat, käytä korvatulppia! Kätkytkuolemanpelolle ei tietenkään mitään voi, mutta pistä mies äninää kuuntelemaan joka toinen yö ja laita ne tulpat päähän tai mene toiseen huoneeseen. Oma nukkuminen on ensisijaisen tärkeää, perheen hyvinvointi on äidin hyvinvoinnista kiinni paljolti! Ei se ole itsekästä, jos tarvitset unta.

        Aloittajalle ja edelliselle. Teillä on masennus. Aivan saletisti. Seratoniinit ovat unenpuutteen ja raskaus/imetyshormonien vuoksi aivan sekaisin. Siihen ei auta kuin hoito, mielellään lääkitys. Moni imettävä syö masennuslääkkeitä eikä niistä ole suurta vaaraa lapselle, lääkärit osaavat neuvoa näissä enemmän. Neuvolan tädin on ohjattava teidät pikaisesti hoitoon. Jos kasvokkain puhuminen vauva sylissä tuntuu vaikealta neuvolassa, soita sinne päivystysaikaan. Näin ainakin itse uskalsin sanoa, että en ole nukkunut enkä tuntenut iloa lapsestani. Vaikeaa se on silloin jos pitää puhua lapsen syömisistä ym. ja itse on ns. sivuosassa.

        Tässä vielä viisi neuvoa kun vauva-aika masentaa:
        1. Huolehdi itsesi kuntoon, ei kohta vaan heti. Soita neuvolaan tai omalääkärille heti tänään ja kerro rehellisesti tilanteesi. Älä kaunistele ja paru vaikka hysteerisesti jos siltä tuntuu. Kunhan kerrot tilanteet ja tarvittaessa vaadit hoitoa
        2. Vaadi läheisiltäsi apua, erityisesti lapsen isältä. Monesti olen kuullut, että kyllä me olisimme auttaneet jos olisimme tienneet. Miehet, mummit ja anopit eivät osaa lukea ajatuksiasi. Jos ilmaiset ne rehellisesti (kuten tällä palstalla aloittaja ja edellinen) tuskin kukaan sanoo, että sellaista se on.
        3. Vaadi joka toinen yö itsellesi. Univelka on pahin mielenterveyden vihollinen
        4. Älä välitä jos nyt et ole aivan kuosissa tai niin energinen äiti kuin kuvittelit, nämä asiat voit hoitaa kun olet saanut mielenterveytesi ja univelkasi hoidetuksi.
        5. Älä syytä itseäsi, et ole heikko, paha tai tyhmä. Joskus mielemme pettää meidät, mutta sen voi hoitaa. Jos hoidat itsesi kuntoon, joku päivä huomaat, että elämässä on enemmän hyvää kuin huonoa.

        Jaksamista kaikille toivotellen,
        Oilinki


      • lapseton

        Nimimerkille pakollinen vaunuilu.. Tunnen oikein sydämessäni kuinka rankkaa ja kovaa sinulle on. Kaipaat lepoa, kannustusta ja tukea haukkumisen ja arvostelun sijaan. Mitä jos menisit kertomaan ahdingostasi mielenterveystoimistoon tai sossutädeille.. voisit saada kenties tukiperheen, joka auttaisi sinua tässä vaikeassa tilanteessa. Nyt et näe mitään hyvää tulevaisuudessa, mutta usko pois, kyllä se helpottaa aikaa myöten ja elämässä alkaa näkyä valon häivähdyksiä.

        Itse olen 37 vuotias, hoikka ja hyvin nuorekas lapseton nainen. Tykkään sisarusteni lapsista ja tulen hyvin toimeen lasten kanssa. Oma lapsi tuntuu liian sitovalta ja vastuulliselta minulle. Luulen, että minusta ei ole äidiksi.. Olen erittäin herkkä ihminen.. pelkään synnytystä tosi paljon ja sairastuisin aivan varmaan raskauden jälkeiseen masennukseen. Oma tila, rauha ja omat tekemiset ovat minulle liian tärkeitä, että niistä luopuisin.

        Sinulla kuitenkin on se lapsi ja et saa enää aikaa takaisin ennen lapsen tuloa. Minä uskon, että kaikella on elämässä tarkoitus. Lapsi ei ole syntynyt sinulle vahingossa. Älä ole noin hirveän armoton itseäsi kohtaan. Lapsesi on valinnut sinut äidiksesi ja myös samalla kaiken sen mitä sinä olet. Tulet eheytymään ja löytämään hyvän elämän ja rakastamaan lastasi enemmän kuin ikinä pystyt nyt kuvittelemaan.


      • Oceanus 24
        lapseton kirjoitti:

        Nimimerkille pakollinen vaunuilu.. Tunnen oikein sydämessäni kuinka rankkaa ja kovaa sinulle on. Kaipaat lepoa, kannustusta ja tukea haukkumisen ja arvostelun sijaan. Mitä jos menisit kertomaan ahdingostasi mielenterveystoimistoon tai sossutädeille.. voisit saada kenties tukiperheen, joka auttaisi sinua tässä vaikeassa tilanteessa. Nyt et näe mitään hyvää tulevaisuudessa, mutta usko pois, kyllä se helpottaa aikaa myöten ja elämässä alkaa näkyä valon häivähdyksiä.

        Itse olen 37 vuotias, hoikka ja hyvin nuorekas lapseton nainen. Tykkään sisarusteni lapsista ja tulen hyvin toimeen lasten kanssa. Oma lapsi tuntuu liian sitovalta ja vastuulliselta minulle. Luulen, että minusta ei ole äidiksi.. Olen erittäin herkkä ihminen.. pelkään synnytystä tosi paljon ja sairastuisin aivan varmaan raskauden jälkeiseen masennukseen. Oma tila, rauha ja omat tekemiset ovat minulle liian tärkeitä, että niistä luopuisin.

        Sinulla kuitenkin on se lapsi ja et saa enää aikaa takaisin ennen lapsen tuloa. Minä uskon, että kaikella on elämässä tarkoitus. Lapsi ei ole syntynyt sinulle vahingossa. Älä ole noin hirveän armoton itseäsi kohtaan. Lapsesi on valinnut sinut äidiksesi ja myös samalla kaiken sen mitä sinä olet. Tulet eheytymään ja löytämään hyvän elämän ja rakastamaan lastasi enemmän kuin ikinä pystyt nyt kuvittelemaan.

        Haloo! Paljonko luulet auttavasi kertomalla, että olet " 37 vuotias, hoikka ja hyvin nuorekas lapseton nainen". Melkein kuin senssipalstoilla "rehellinen, uskollinen salaista suhdetta haluava mies." Luojan kiitos, että et edes ajattele omaa lasta!!! Kukahan sinunkin pyllysi aikanaan pesee?


      • minä

        täällä tasan sama tarina.


      • minä
        minä kirjoitti:

        täällä tasan sama tarina.

        ...kuin pakollisella vaunuilijalla, olen aivan turha tässä yhteiskunnassa. ja joo olen laiha ja nuorekas:)


    • pakollinen vaunuilu

      Suurkiitos nimimerkille Oilinki! Odotin, että viestini perusteella minut haukutaan aivan lyttyyn, kuten niin useasti näen tehtävän näillä foorumeilla. Tuntuu ihanalta saada myötätuntoinen vastaus.

      Tutulta kuulosti kertomuksesi siitä, kuinka onnittelukorttien keskellä epäilit ihmisten vittuilevan. Samalta minusta on tuntunut, kun suku on onnitellut, isovanhemmat ovat innoissaan ja jopa naapurin vanha mummo on hihkunut, kuinka ihana on vauva. Olen vastaillut sujuvasti, että kaikki meni hyvin, synnytys oli helppo, vauva on rauhallinen jne.jne. ja täydestä on mennyt. Minulle soitellaan joka päivä ja voimille ottaa vastata puheluihin pirteästi. Ainoastaan mieheni näkee, mikä on todellisuus. Hän tekeekin kaikkensa minun ja vauvan hyvinvoinnin eteen. Minua hävettää, että silti olen tällainen.

      Olen alkanut epäilemään, että äitiys on koko maailman parhaiten markkinoitu huijaus.

      Ihmettelen, että miksi naiset jotka ovat itsekin äitejä ja ovat kokeneet saman kuin minä, valehtelevat silmät kirkkaina? Mutta toisaalta: niinhän minäkin teen. Epäilen, ettei kukaan äiti voi paremmin, kuin minä. Ehkä minä vain olen heikompi kuin muut äidit? Uskon, että kaikki tietävät, että voin huonosti, koska ovat itsekin voineet huonosti ja huonovointisuus kuuluu asiaan, mutta kukaan ei sano sitä ääneen. Siitä on sanaton sopimus.

      Eikö se muka mene niin?

      Minulla on ollut masennusta aiemminkin. Taustani ovat aika rikkonaiset ja hyvän tutkintoni suorittaminen vaati minulta aivan valtavasti, koska kärsin myös oppimishäiriöstä. Pelkään ja murehdin, että onko vauvani perinyt minulta näitä piirteitä. Lopetin lääkitykseni raskauden ajaksi jottei vauvani aivot saisi mitään myrkkyjä. Tahdon maksimoida hänen mahdollisuutensa saada normaali neurologia ja elää ilman henkistä huonoa oloa.

      Samasta syystä en halua imetyksen ajaksi mitään lääkkeitä. Pelkään että ne jättävät jälkensä vauvan kehittyviin aivoihin ja sitten vauva joutuu kärsimään samoista ongelmista, kuin minä. Imetys on lähtenyt käyntiin aivan loistavasti ja vauvan paino on noussut huimasti. Neuvolatädeiltä tulee vain kiitosta ja kehua. En haluaisi vaarantaa imetystä.

      Mutta toisaalta murehdin, että vauvani vaistoaa huonovointisuuteni ja hänen kiintymyssuhteensa häiriintyy. Sitä tuskin on kovin vaikeaa vaistota, kun äiti itkee samalla kuin imettää.

      Tässä tilanteessa ei ole hyviä vaihtoehtoja. Minusta tuntuu, että olen vain haitaksi vauvalle. Ei se vauvaa kiinnosta, mistä syystä äiti on häiriintynyt tai miksi äidillä oli paha mieli. Vauva on ansainnut hyvinvoivan äidin ja puhdasta maitoa.

    • Tuttujuttu

      Mitä sitten luulit elämän olevan lapsen kanssa? Ukkos on velvollinen hoitamaan lasta myös. Oletko koskaan maininnut asiasta sille? Itselläni on seitsemän lasta, joista neljä alle kouluikäistä ja lisäksi kaksoset tulossa. Mies ei erityisemmin ole koskaan joutunut ottamaan täysipäiväistä hoitovastuuta yhdestäkään muulloin kuin silloin kun olen ollut synnytyssairaalassa. Toki hän käy kauppa ym. asioilla, vaihtaa joskus ja nimenomaan joskus vaipat.

      Suihkuun ja saunaan menot ovat olleet erityisen v......sia etenkin silloin kun vauvat ovat olleet ihan pieniä. Parhaillaan olen joutunut tulemaan shampoot hiuksissa vettävaluvana kesken pesun hoitamaan vastasyntynyttä, kun kukaan perheenjäsenistä EI Kuule vauvan itkua!!!! Tästä syystä olen usein luopunut saunomisesta ja käynyt suihkussa niin, että vauva on ollut vaunuissa pesuhuoneessa. Tiedän siis mitä tarkoitat. 12 vuoteen en ole päässyt minnekään ilman, että minulla ei oisi ollut vähintään nuo pienimmät lapset mukanani. Usko pois menohalut ovat loppuneet!!!! Nykyisin käyn vain kaupassa ja neuvolassa. Anoppia eikä ketään muutakaan sukulaista ei kiinnosta meidän lastenhoito tai minun jaksamiseni ja toisaalta samapatuo eipähän tarvi olla kiitollisuudenvelassa loppuelämäänsä.

      Päivä kerrallaan vaan on yritettävä jaksaa ja ajateltava, että ei tämä ikuisesti jatku. Lapsesi on vain kerran pieni ja ennenkuin edes huomaatkaan hän on jo niin iso ettei sinua juurikaan häiritse. Lapsesi tarvitsee sinua nyt ja rakastaa sinua koko pienestä sydämmestään. Tehkää yhdessä kivoja asioita, menkää rataslenkille, puistoon, ostoksille ym. kyllä yhden lapsen kanssa vielä jaksaa ja kun et jaksa pyydä anoppiasi hoitamaan sen aikaa, että voit tehdä iteksesi jotain. En kyllä antaisi anopille lastani asumaan.... Ja miehesi on tyypillinen suomalainen vätys paskahousu, joka ei osaa ottaa vastuuta teidän yhteisestä lapsesta. Jätä lapsi sille katsottavaksi ja lähde joskus itsekin jonnekin. Kyllä sen on pako eessä pärjättävä muutama tunti itsekseenkin. Ja ei se opikkaan ottamaan vastuuta, mikäli sitä ei koskaan siltä vaadita.

    • täti ihminen

      Saisinko olla tukenasi? Missäpäin sinä asut? Auttaisin mielelläni, mikä nyt vain voisi auttaa? Kuunnella, hoitaa lasta, että saisit omaa aikaa. Voisitko laittaa mailios. vai miten voisin auttaa?

    • rattosaa aikaa

      anteeksi mutten käsitä miksi kaikki väittävät juuri suihkussakäynnin olevan täysin sula mahdottomuus lapsen aikana? jos sinä annat sille ruuan,ja vaippa on kuiva,paikka turvallinen mihin vauvan jätät,aivan statvarmasti joka ainut äiti ehtii suihkussa käymään ja pesemään molemmat tukat1 uskomatonta ulinaa. ei se vauva kuole jos itkeekin hetken. sinusta se on kii.jos opetat olemaan läähättämässä heti naaman eessä kun inahtaakin niin mit vit,omaa tuotostas on. lapsi ei itkuun kuole. se vahvistaa. ainne vaan,perseenpesulle.

      • Mukaan vain

        Vauvan voi hyvin ottaa kylpyhuoneeseen mukaankin suihkun ajaksi. Sitteriin tai lattialle ja kumiankka käteen :). Tai sitten vauva voi tulla ihan suihkuunkin mukaan, tottuu samalla siihen.


      • Tosielämää

        Meillä tytöllä huutoa kesti n. 9kk ja mahassa ja suolistossa hänellä vihdoin todettiin jotain häikkää. Lääkitys nyt 2 ikävuoteen asti. Meni tosiaan aikaa, ennenkin neuvola ja lääkäri otti tosissaan, että kaikki ei oi normisti.
        Siinä ajassa tuntui, et menetin itseni, parisuhteensa, suhteeni tähän vauvaan. Ja meillä myös toinen lapsi, joka 1 ja puoli vuotta vanhempi.
        Avioero käy päivittäin mielessä, suihkuun ei tarvinnut tosiaan kuvitella menevänsä, ku tyttö itki niin et oksensi jos ei hyssytelly ja taputellu pepulle. Kannettiin sitä miehen kans sekä 9-10 kk. Edelleen herkkävatsainen, vaatii huomiota ihan hulluna. Ja ne yöt. Poika on ollu alusta asti huono nukkumaan, nyt hän on 2v 7kk. Kerran ollaan miehen kans käyty yhdessä syömässä ilman lapsia. Anoppi ei pärjää eikä tule meille hoitamaan, mulla ei vanhempia eikä sisaruksia ja lastenhoitajaa ei olla nyt täältä perähikiältä saatu. Et on hermot palasina. Työ pelastaa paljon. Mut se jatkuva unen puute. 5-12 krt yössä ylös kohta 3 vuotta, näkyyhän se. Psykologin mielestä mulla kaikki hyvin. Joopa. Mies auttaa kyllä, mutta ei ole läsnä sillai et miettis, mitä tällä tilanteelle voi tehdä. Vi@€>^## vaan että olen kireä ja vihainen ja väsynyt ja ja ja...
        Satakertaa käyny mielessä että olipa fiksu veto, kun suostuin et 2 lasta lyhyellä ikäerolla. Olin ite sitä vastaan silloin jo, kunhuomas, ettei poika nuku. Kiva olla nyt katkera väsynyt ja p€$¥# äiti joka ei jaksa. :(


    • ´jk

      vai niin

    • mummupäivä

      En tiedä tilanteitasi.

      Puhu anopin kanssa. Jos ottaisitte Mummupäivän käyttöön. Se olisi päivä jolloin lapsenlapsi olisi mummulassa vaihto vaatteet mukaan ja muu henkilökohtainen kassissa. Selkeää tietoa jos on ruokavaliota ja allergiaa. Mummu saa tilaisuuden tutustua lapsenlapseen ja sinä saat levätä.

      Mutta lapsesi kiintyy sitten myös isovanhempiinsa se sinun on kestettävä.

    • mummeli

      Hyvä että saat purettua tuntojasi, ymmärrän että jos joutuu yksin pientä lasta hoitamaan ei se aina helppoa ole. Mutta mitään arvokasta ei helpolla saa, sinun kannattaa ottaa vakava keskustelu miehesi kanssa siitä että tarvitset tukea, ja hänenkin pitää osallistua. Kyllä se lapsi nopeasti kasvaa ja saat myöhemmin omaakin aikaa, ja hyvä että saat anopilta apua. Toivon jaksamista myöhemmin olet tyytyväinen kun olet jaksanut sinnitellä.

    • Voisinko auttaa?

      Misää päin asustelet? Minä olisin innokas auttamaan lastenhoidossa ja erittäin lapsirakas. Ilmottele jos vaan voin auttaa.

    • Too late

      Juuri tällaisia tilanteita varten on keksitty ABORTTI.

      • täydellinen äitiys

        Mutta aborttihan on murha ja aborttipalstalla äitiys on ruusunpunaista unelmaa ;) Äitiyttä ja lasta ei siellä palstalla kukaan voi koskaan katua ja kaikki on ah niin ihanaa...


    • miksipäs ei

      Jos anoppi tykkää lapsesta ja luulet että se olisi lapsen kannalta parempi ratkaisu niin miksipä. Ja vielä voisit hoitaa ja olla lapsen kanssa silloin kun voimia on. Tietenkin lapsi kiintyisi enemmän mummoonsa, mutta isnä ymmärtäisit. vosit sitten kertoa lapselle aikuisena että teit kaiken koska näit sen olevan hyvä ratkaisu hänelle.

    • lvsglsfdl

      "Olen alkanut epäilemään, että äitiys on koko maailman parhaiten markkinoitu huijaus."

      Hyvin sanottu. Pakollinen vaunuilu -nimimerkin teksti voisi suurimmaksi osaksi olla kuin omasta suustani. Valitettavasti. En olisi koskaan arvannut että tämä tulee olemaan tällaista. :( Ja olen tosi pahoillani, että ajattelen näin. Ei vauva ansaitsisi äitiä, joka ajattelee näin.

      • relaxin

        Miksi te luulette että äitys sitä miten muut sen sanelee?

        Te voitte ihan itse määritellä äitiyden ja mitä se on. Olla sellainen äiti kun haluatte. lIkkaa paineita otatte ulkopuolisilta.

        Enpä jaksanu joka päivä vaunututella vauvan kanssa. Ja onpahan tuo siitä huolimatta iloinen ja reipas vesseli tällä hetkellä


    • krjrjghrjdk

      Tämä nyt ei liity lapsen hoitoon tai jaksamiseen mitenkään, mutta jos sinulla on pitkät hiukset, niin ei niitä kannata päivittäin pestä. Paras olisi, jos hiuksia pesisi vain vaikka joka 3s päivä... Ei se tukka siinä ajassa ehdi likaantua, että jokapäivä kannattaisi kuivia latvojaan kiusata.

    • Zelina

      Siis nyt en ymmärrä...

      anoppi voisi ottaa lapsen asumaan, mutta ei kuitenkaan ilmeisesti ole tukemassa sinua lapsesi kasvatustehtävässä vaan aiheuttaa stressiä valittamalla "joka asiasta"?

      Nyt mieti, mitä sinä tarvitset. Tai myönnä, että sinäkin tarvitset. Asioita, jotka antavat sinulle voimia, jotta jaksat haastavassa tehtävässäsi, äitinä toimimisessa. Pistä rajat anopin valitukselle ja jos on sellainen ihminen, että voi olla avuksi, anna auttaa tai käske menemään muualle. Vaadi myös miestäsi osallistumaan enemmän ja lepää, käy lenkillä, urheilemassa, tapaa ihmisiä ilman lasta tms. mikä sinulle nyt onkin rentouttaava.

      Lopeta luovuttamisen ajattelu (lapsen antaminen anopille, jos et niin oikeasti halua tehdä?) ja päätä tehdä jotakin sille, että jaksat olla parempi äiti lapsellesi.

    • tyhmää.

      miksi sitten menit hankkimaan lapsen? Nyt olisi kyllä vain pakko jaksaa.

    • 6+16

      Miksi ihmiset kirjoittavat vanhaan viestiin? Tosin, olisihan sitä kiva kuulla miten aloittajalla nyt menee...

    • Miretasz

      Voiskohan olla siitä syystä, että aihe on ajaton??????????

    • ...

      Avaaja luopuu ennemmin lapsestaan, kun pitkistä hiuksistaan. Sillälailla.

    • Älä tressaa

      En pääse ulos ikinä ilman lastani, esim lenkille selvittämään ajatuksia.

      Miksi sinun pitäisi päästä ilaman lasta. Kun työnnät lapsen vaunuja/rattaita ja kävelet ripeästi, lapsi monesti nukkuu, ei hän ole ajattelusi tiellä. Samalla saat voimaharjoittelua ja muista oma ryhtisi, kun työnnät vaunuja/rattaita.

      Jos lähellä samanlaisia äiti-ihmisiä, lähtekää yhdessä lenkille vaunujen/rattaiden kanssa ja "parantakaa maailmaa" eli purnatkaa kaikki paha ulos.
      Iltalenkit voitte sitten tehdä puolison kanssa yhdessä vaunujen/rattaiden kanssa.

      Mutta muista levätä aina kun mahdollista vaikka kymmenen minuuttia.
      Ja iltaisin vuoteeseen viimeistään kello yksitoista niin äiti kuin isäkin, mieluiten jo kymmeneltä. On aivan turhaa väsyttää itseään valvomisella.

    • 3 X äiti

      kärsin lapsettomuudesta 20v. nyt minulla on kolme maailman ihaninta asiaa.lapset lapset ja lapset. jos miettisitte että ette koskaan saisi edes niitä olisi tilanne aivan toinen. antaisin vaikka kuun taivaalta,joka ikisen asian minkä älyisvät pyytää,mutta eivät nää osaa pyytää kun äidin viereen nukkumaan,ja äiti on se elämä ja leipä. voi taivas että rakastan näitä. vaikka olen miettinyt huonoina hetkinä kauheitakin asioita,luovuttamista ynnä muuta,vilkaisu näihin valopilkkuihin ja olen taas uusi ja eheä. eikä tämä ole soopaa. lapsettomuus oli aikaa jota ei kukaan tule tajuamaan..tiedän mitä masis ja suru on.koittakaa jaksaa lastenne kanssa,olette niille kaikki mitä on.

    • jopo6

      Ymmärrän tunteesi. Itsellä oli sama tilanne kun muksu oli tuon ikäinen. Voin sanoa, se helpottaa. Palasin töihin, kun lapsi oli 1v10 kk. Minulla on myös diagnosoitu keskivaikea/vaikea masennus. En ole mikään arjen sankari, mutta töihinpaluu ja uudet sosiaaliset kontaktit helpottivat elämää vaikka masennus ja päivähoidon aloittamisen myötä meihin molempiin iskenyt infektiokierre vei voimia.. ihme että paikkani ikinä vaikinaistettiin, kun ensimmäiset 3kk olin enemmän sairaslomalla kuin töissä.
      Mitä kotioloihin tulee, olen YH, ei ole ollut vaihtoehtoja. Hiuksia, varsinkaan pitkiä, ei tarvitse eikä pidä pestä joka päivä. Kumma kyllä, lapsi on pärjännyt yksin sen aikaa kun olin suihkusa/vessassa. Saunat ajoitin niin, että menin ensin lapsen kanssa, ja sitten uudestaan kun lapsi nukkui. Kunnes tenava hoksasi vannassa istumisen ihanuuden ja vaahtokylvyn.. Eli minä saunoin kaikessa rauhassa, lapsi istui löylyhuoneen oven edessä leikkimässä vaahtokylvyssä.
      Lenkille pääsi kun vauvan istutti vaunuihin ja lähti kävelemään. Yleensä se nukahti sinne.
      Nyt tuo kaikki, vaikka rankkaa olikin kuulostaan iin ihanalta ajalta. Vaikka ihanaa tämä on nytkin. Lapsi on kouluiässä, kavereita on vaikka millä mitalla, eikä tuota yleensä kotona näy muutakuin ruoka-aikoina ja nukkumaanmenoaikana. Silti äidin syli on maailman paras paikka.

      Pistä se ukkos hommiin. Istuta vauva hänen syliinsä ja lähde pihalle. Vauvasta et valitettavasti eroon pääse, eikä se vauva ole mikään lemmikki mistä voi päästä eroon sitten kun siltä tuntuu. Kuulostaa että miehesi on keskenkasvanut eikä kanna vastuuta, sinä kannat kaiken vastuun.. mutta.. ei se hiusten leikkaaminenkaan maailmanloppu ole.. ne kasvaa uudestaan ja voivat sen myötä myös vahvistua. Se lapsi on nyt tärkeä ei hiukset Oma jaksaminen on tärkeää, ei hiukset.

    • amelieamande

      Masennuslääkkeet ovat viimeinen juttu mihin kannattaa koskea.
      Siihen helvettiin en lähtisi ketään laittamaan! Lääkkeisiin kun sormesi ujutat, uusi soppa on valmis.

    • "Yksinhuoltaja"

      Onko mahdollista, että lapsi istuisi kylvyssä sen aikaa kun olet suihkussa? Meillä lapsi on aina kylpyammeessa tai istuu vadissa, kun olen suihkussa. Aina se ei ole ongelmatonta, jos päättääkin, että nyt riittää ja mulla on vielä shampoot päässä... Pienempänä lapsi oli sitterissä suihkuni aikana.

      Voisitko kokeilla hiuksiin jätettävää hoitoaineitta? Ja onko hiukset pestävä joka päivä? Käy suihkussa pesemättä hiuksiasi. Tai sano vaan miehelle, että mä meen nyt suihkuun? Ei kai hän jätä lapsen perään katsomatta?

      En halua vähätellä, mutta jotenkin tuntuu vähän pinnalliselta (vaikka hiuksesi tuskin on ainoa ongelma), että et voi luopua pitkistä hiuksista, mutta lapsesta kyllä? Pienet asiat tietysi tuntuu isoilta kun on masentunut, väsynyt tai moni asia mättää.

      On hienoa, jos sinulla on anoppi, joka voi hoitaa lasta. Ota välillä omaa aikaa. Kaikilla ei ole sitäkään mahdollisuutta.

    • Äidit herätys!

      Meillä oli kanssa niin, että mies aina ilmoitti, että mä meen suihkuun ja meni. Tai meen kauppaan tai mihin nyt menikin. Itse aina kyselin "lupaa". Voinko mennä suihkuun. Kunnes aloin ajattelemaan, että miksi niin teen? Kerran jopa tuli riitaa suihkussa käymisestäni. Miehen piti tehdä joku homma ja hermostui, että ei saa ikinä sitä hommaa tehtyä ja se jää syksyyn jne. Ihan kuin se olisi siihen kaatunut, että käyn suihkussa? Voi hyvät ihmiset sentään, on se nyt jos ei enää voi suihkussakaan käydä? Kaikesta muusta lähes olinkin jo luopunut.

      Jos anoppi todella voi lapsen ottaa jopa asumaan luokseen niin kai voi ottaa muutamaksi tunniksi silloin tällöin, että voit siivota sotkut ym.? Miksi mies ei tee mitään? Onko pitkät työpäivät vai mitä?

    • Ihmettelenvaan

      Ei kannata leikata hiuksia, koska lyhyempiä hiuksia joudut todennäköisesti laittamaan vielä enemmän. Ja käymään useammin kampaajalla ja mihin silloin laitat lapsesi?

      Joku neuvoi vaatimaan miestä hoitaan lasta enemmän ja ottamaan vastuuta. Mutta jos hänkin on valmis antamaan lapsensa äidillensä asumaan niin se kertoo jo jotain hänen lapsenhoito haluistaan? Ymmärrän, että sinulla voi olla masennus, mutta mikä on miehen puolustus?

    • OletTärkeinLapselles

      Omaan itse huonon äitisuhteen ja haluan sanoa kaikille äideille ja iseille myös, että älkää luovuttako itsenne ja lapsenne suhteen. Teillä on lähtökohtaisesti vain yksi mahdollisuus olla kunnollinen, vastuullinen, huolenpitävä, luotettava ja rakastava vanhempi lapsellenne. Ja jos sen mahdollisuuden päästää menemään, toisen mahdollisuuden eteen joutuu tekemään vähintään tuplasti työtä, jotta lapsi pystyy luottamaan enää äitiinsä tai isäänsä. Lapselle olette yksi tärkeimmistä ihmisistä maailmassa, ikinä, mutta yhteistä suhdetta pitää vaalia jo lapsen ollessa lapsi. Lapsi kyllä vaistoaa ja mahdollisesti aikuisena ymmärtää paremmin, jos olette jossain vaiheessa luovuttaneet. Jos vanhemmat antavat lapsensa pois omalta vastuultaan, ilman että on yritetty hankkia kaikki mahdollinen apu, se jättää usein lapseen ikuiset arvet, koska mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä enemmän hän alkaa miettiä ja kysellä "Miksi minun äitini ja isäni eivät jaksaneet minua? Miksi minut annettiin muille hoidettavaksi? Mikä minussa on vikana? Mikä äidissä ja isässä on vikana?".

      Totuus on, että lapsi ei voi tehdä mitään sen eteen, että on syntynyt maailman, niin kuin joku sanoikin aiemmin. Kaikki on kiinni vanhempien asennoitumisesta olla vanhempia lapselleen, ymmärtää että lapsi tarvitsee vanhempiaan ylikaiken. Vanhemmuuden pitäisi olla päätös, joka pitää ja jota ei sormia napauttamalla voi poistaa. Ja se päätös pitäisi olla sellainen, että sitä pitää tärkeimpänä vaikka olisi sairas, väsynyt tai mitä ikinä tapahtuukaan. Ei anoppi tai muu sukulainen tai ammattihenkilö ole lapselle sama asia, varsinkin mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa ja alkaa tajuamaan, että yleensä omat vanhemmat ovat ne, jotka huolehtivat lapsistaan, jos vain siihen pystyvät.

      Tarkoitukseni ei ole tällä viestillä olla tuomitseva äideille tai iseille, jotka kamppailevat jaksamisensa kanssa ja siitä haluavatko olla vanhempia lapsilleen. Haluan tällä viestillä vain avata omaa sydäntäni ja ajatuksia aiheesta ja auttaa ymmärtämään, kuinka tärkeitä olette omille lapsillenne ja kuinka ainutkertainen mahdollisuus on saada olla vanhempi juuri sinun omalle lapsellesi.

      Itse en ikinä voisi heittää hukkaan sellaista mahdollisuutta vaikka mikä olisi, ehkä siksi että tiedän kuinka paljon voi sattua kun oma äiti on sen mahdollisuuden heittänyt niin heppoisesti pois silloin kun olen ollut lapsi. Se kipu ei ole poistunut vaikka tätä nykyä olen 25.v ja vaikka rakastan äitiäni ja olemme hyvissä väleissä ja yhteyksissä. Edelleen joudun kamppailemaan, että pystyisin 100%:sesti antaa äitini olla minulle äiti, mutta voi olla etten koskaan pysty siihen 100% prosenttiin, en ainakaan jos en pääse eroon tunteesta etten ole äidilleni tärkeintä maailmassa :"( Se on se tunne, jonka olen menettänyt.

    • 4+8

      Milloin tämä vinkuminen jakasamisesta loppuu?

      Milloinkaan suomalaisilla ei ole ollut yhtä helppoa kuin nyt. Kuuden hengen perhe ei asu enää hellahuoneessa, vettä ei tarvitse kantaa ulkoa ja vessakin on sisällä. Ruokaa on tarjolla joka päivä.

      Silti ei jakseta - töissä, koulussa, kotona eikä oikein missään.

    • Mami vm 61

      Kannattaa soittaa sinne neuvolaan. Sitä kautta saisit apua tilanteeseesi. Olet masentunut ja masennus kannattaa hoidattaa ajoissa, ettei sen kanssa joudu taistelemaan 20 vuotta kuten minä. Sairastuin myös synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja olen edelleen masentunut, lapsi nyt 21v. Olin yksinhuoltaja. Muistan suihkussakäynnin ongelman. Vauvana sitterissä ja isompana sateenvarjorattaissa istui minun poikani kun kävin suihkussa. Taloyhtiön saunaan vein puhallettavan kahluualtaan, jossa poika leikki ollesaan isompi, kun istuin itse saunan lauteilla. Muistan itsekin ihmetelleeni, että miten ihmiset puhuvat niin kauniisti lapsen saannista ym, luulin että he "v...ttuilevat". Olin todella masentunut, enkä itse ymmärtänyt sitä. Neuvolassa kaunistelin asioita, esitin onnellista äitiä, niin kuin muidenkin äitien kuvittelin teeskentelevän. Nyt masennus on kulkenut matkassani 20 vuotta, enkä koskaan enää pääse siitä eroon. Suosittelen todella hakemaan apua. Nykyään kun on tietoa ja ymmärrystä asioista. Lämpimät halaukset kaikille masennuksesta kärsiville pienten lasten äideille

    • tsib

      Juuri tämänlaisten tilanteiden takia en aio hankkia lapsia. En usko että mieheni kantaisi vastuunsa kuin Mies, nytkin jo luistaa kotitöistä..
      Lisäksi en kestäisi vapauteni riistoa.

      Vaikka kuinka puhutaan tasa-arvosta ja miesten osallistumisesta, vastuu lapsesta jää AINA naisen harteille. Jos olisin mies, haluaisin mielelläni lapsia :)

    • dsgzsdzsdfdf

      Miksi sinä kommentoit jos ei kerta ole kokemusta asiasta?

      Mistä olet saanut sellaisen kuvan jos et ole kokenut että vastuu lapsesta jää AINA naisen harteille?

      On kyllä kerrottava että minulla ei pelkästään meidän perheessä ole vastuu lapsesta. Ja olen nainen. Toinen päävastuullinen on isä. Hän hakee päiväkodista,syöttää,pesee,leikkii sekä nukuttaa lasta. Lohduttaa,tukee ja auttaa lasta.

      Ei ehkä kannata niiden lusmuilijoiden kanssa tehdä lapsia. Silloin varmasti se päävastuu jääkin naiselle.

      Niin listaukseen vielä että mies tekee kotityötkin. Joten turha yleistää kaikkia miehiä sinun miehesi kaltaisiksi

    • löööv

      Hei Väsyneet äidit tai muuten vain ahdistuneet!
      Nyt pikaisesti soitto omaan neuvolaan tai perheneuvolaan ja kertokaa että apuja arkeen tarvitsis heti! Suomessa on tukiperheitä, sijaisperheitä, kodinhoitotukea, keskusteluapua ym ym. kun vain osaa sitä vaatia!! Kukaan ei mittaa sitä että onko tuo nyt jo tarpeeksi väsynyt vaan apua saa kun sitä rohkeasti pyytää!!!!
      Itsellä tuttuja joilla lapset viikonloppuisin tukiperheessä ja ovat sanoneet että ihan parasta mitä on tapahtunut pitkään aikaan. Sit kun voimia taas on niin sopimuksen voi purkaa!
      Oikeasti tulevaisuus näyttää valoisalta kun rohkeasti menee pyytämään apua ja jos vastassa joku ymmärtämätön neuvolan täti niin ei kun soitto toiselle!! Suosittelen lämpimästi!:)
      t.itsekin entinen väsynyt äiti

    • Raivotar huus

      Hei rakkaat kanssasisaret!
      Oman lapsen ja äitiyden ei kuulu ahdistaa. Jos siltä tuntuu, nainen ei ole kunnossa.

      Itse sairastuin nopeasti synnytyksen jälkeiseen masennukseen lapseni ollessa 4kk. Olen koulutukseltani sairaanhoitaja, niin ymmärsin heti mistä on kyse kun muutuin todella väsyneeksi ja aloin pelätä vauvaa!
      Soitin samoin tein yksityislääkärille ajan, ja pyysin lähetettä hullujenhuoneelle :) Sainkin lähetteen ja kirjauduin samana päivänä akuuttipsykiatrian osastolle keskussairaalaan. Olin vauva mukana neljä viikkoa osastolla, sain estrogeeniä ja keskusteluapua, ja kävelin sairaalasta ulos onnellisempana kuin koskaan. Kävin jakson jälkeen mieleterveystoimistossa kerran kuukaudessa juttelemassa oikein mukavan tädin kanssa.

      Jälkeenpäin olenkin sanonut että toivoisin jokaiselle äidille 'täydellistä kuunpimennystä', johon oikea hoito (tietty pitää itse itselleen myöntää kajahtaneensa, muutenhan mikään apu ei tehoa), ettei tarvisi kenenkään virua koko ikäänsä väsyneenä, ikävänä äitinä joka ei nauti lapsestaan eikä elämästään.

      Sanonta 'Ei ole mitään uutta auringon alla' sopii hyvin tähän. On kuulkaa aivan turha vähätellä ongelmiaan tai jotenkin hävetä itseään, sairaaloissa ja avopuolella on jos minkälaista avuntarvitsijaa.
      Jos oma lapsi on minkäänarvoinen, heti avun piiriin jos rupee ahistaan.

    • happydaddy

      Miksi itkeä jos teillä siellä kotona on edes joku joka auttaa ja käy ehkä myös töissä ja tuo sitä leipää pöytään? Moni joutuu kasvattamaan lapsensa yksin vailla minkäännäköistä apua. Olkaa onnellisia että olette saaneet lapsen, monilla ei suoda edes sitä! Hakekaa apua jos teistä tuntuu siltä ettette enää jaksa. Avun pyytäminen ei ole häpeä. Tehkää mukavia asioita lapsenne kanssa. Älkää opettako lastanne natsimaisen tarkkoihin arkirutiineihin, vaikka tietenkin jonkunnäköinen rutiininomaisuus sallittakoon. Touhutkaa molempien mielestä mukavia asioita. Pyhittäkää loma-aika perheen yhteiseksi ajaksi. Viekää lasta mummolaan. Jokainen meistä tietää, millainen mukava ilmapiiri mummolassa on.

      Muistakaa hymy lapsenne kasvoilla kun alkaa ahdistamaan. Kyllä sitten taas hymyilyttää.

      Terveisin 1,5 vuotiaan onnellinen isä!

    • Anonyymi

      Tuossa tilanteessa kannattaa lapsi antaa huostaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe