KUULEEKO JUMALA SYNTISTEN RUKOUKSIA?

KUULEEKO JUMALA SYNTISTEN RUKOUKSIA?

Johannes 9:31
"Me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on jumalaapelkääväinen ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee".

(Lue: Joh.9:13-34!)

9

260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus kyllä...

http://www.finbible.fi/UT/Johannes/Raamattu1_9.htm

Tuossa oli puheena Jeesuksen tekemä ihme, sokea sai näkönsä.
      Tuon tyyppisiin rukouksiin Jumala varmaankin vastaa juuri silloin kun rukoilija on "jumalaapelkääväinen ja tekee Hänen tahtonsa".
      (Eri asia on sitten kaikenlaiset ihmeidentekijät, jotka toimivat jossain muussa kun Jumalan voimassa...)

Vaikka kyllähän Jumala joskus voi vastata ei-uskovankin johonkin pyyntöön. Se voikin olla Jumalan yksi keino kutsua ko. ihmistä luokseen..

• en tierä

Vastaus taitaa olla lauseen sisällä: "..joka on jumalaapelkääväinen ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee.." eli jos pelko iskee ja huudat häntä avuksi..hän kuulee. muutoin kai sama mitä rukoilet, ei kuuöle ei (siis ei vastaa suomeksi!)

• yksin armosta

No onhan siellä muualla ne sanat: "...ettei teidän rukouksenne estyisi".

Kyllä synti estää rukouksemme. Katumaton sellainen. Kyllä meidän tulee elää jatkuvassa veren puhdistuksessa. Ja sanotaanhan myös: jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, te voitte pyytää mitä tahdotte ja saatte sen.

Ei Jeesuksen nimen hokeminen saa Häntä kuulemaan meitä, vaan sydämemme asenne.

(Ei jokainen, joka sanoo Herra, Herra, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen isäni tahdon.)

• kuulee

Johannes 9:31
      "Me tiedämme, ettei Jumala kuule syntisiä; vaan joka on jumalaapelkääväinen ja tekee hänen tahtonsa, sitä hän kuulee".

Nuo sanat ovat sokeana syntyneen miehen sanat kirjanoppineille, jotka kuulustelivat häntä Jeesuksen annettua hänelle näön.
      Mies totesi kaikkien tietävän, ettei Jumala kuule syntisiä.

Uudemman käännöksen mukaan jae kuuluu:

31 Kaikkihan me tiedämme, että Jumala ei kuuntele syntisiä, mutta sellaista hän kuulee, joka kunnioittaa häntä ja elää hänen tahtonsa mukaisesti.

Rabbien opetukset olivat menneet kaikille perille. Eri asia, miten niitä käytännössä noudatettiin.

Jakeeseen sisältyvät viitteet:

Sananl. 15:29
      Herra on kaukana jumalattomista, mutta vanhurskaiden rukouksen hän kuulee.

Miika 3:4
      Kun te huudatte avuksenne Herraa, hän ei vastaa teille. Hän peittää teiltä kasvonsa, koska tekonne ovat pahat. [Ps. 18:42 ]
      [Ps. 18:42 ]
      Psalmi on kokonaisuudessaan kuningas Daavidin voittolaulu, jonka hän viritti saatuaan Herran avulla voiton Saulista ja muista vihollisistaan.

Sak. 7:13
      Niin kuin he eivät kuunnelleet minua, kun minä kutsuin heitä, niin en minäkään kuunnellut, kun he vuorostaan huusivat minua avuksi, sanoo Herra Sebaot.

Jos Jumala ei kuulisi syntisten rukouksia, ei kukaan pääsisi sisälle Jumalan valtakuntaan.

Uskon tuon Raamatun kohdan tarkoittavan nöyrtymättömiä ja itsensä paaduttaneita ihmisiä (Sak. 7:13), joita Jumala on kutsunut ja ohjannut oikealle tielle, mutta nämä eivät ole kaikesta ohjauksesta huolimatta totelleet.

Jos Jumala ei kuulisi katuvan (nöyrtyvän) syntisen rukousta, ei kukaan voisi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Ps. 50:15
      "Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua."

Voin vain kuvitella, miltä tuntui miehestä, joka ei ollut koskaan nähnyt, kun hän yhtäkkiä sai näkönsä.
      Kaikesta päätellen hän todella uskoi Jeesuksen olevan Jumalan mies ja antoi kunnian Jumalalle.

Mielenkiintoinen on näkönsä saaneen viimeinen kommentti:
      33 "Jos hän ei olisi Jumalasta, ei hän voisi mitään tehdä."(-33/38
      33 Jos hän ei olisi Jumalan mies, hän ei olisi pystynyt sellaiseen." (32/38)

Joh.15:5
      Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.

• Tapio522eikirj

kuulee:
        "Jos Jumala ei kuulisi katuvan (nöyrtyvän) syntisen rukousta, ei kukaan voisi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan".
        >>>>>>>>>>>
        Joh. 9:13-34

Parantunut mies viedään fariseusten eteen kuullusteltavaksi (14). Fariseukset, tai ainakin osa heistä, epäili sokeana syntyneen parantumisen todenperäisyyttä. Ihmehän oli tapahtunut sapattina (16).

Vaikka fariseukset saivat varman vakuutuksen parannetulta itseltään (15, 24-30) sekä hänen vanhemmiltaan (18-23) , eivät he sittenkään tahtoneet uskoa. Varmana mielipiteenään fariseukset pitivät Jeesusta syntisenä ihmisenä (24.31).

Fariseukset joutuvat raivon valtaan. Heidän kiukkunsa lisääntyi. He eivät voineet tehdä tyhjäksi parantuneen todistusta ja parempia keinoja löytämättä he alkavat pilkkaamaan parantunutta (28).
        Näin fariseukset osoittivat sisäisen paatumuksensa tilan.

• Tapio522eikirj kirjoitti:

kuulee:
        "Jos Jumala ei kuulisi katuvan (nöyrtyvän) syntisen rukousta, ei kukaan voisi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan".
        >>>>>>>>>>>
        Joh. 9:13-34

Parantunut mies viedään fariseusten eteen kuullusteltavaksi (14). Fariseukset, tai ainakin osa heistä, epäili sokeana syntyneen parantumisen todenperäisyyttä. Ihmehän oli tapahtunut sapattina (16).

Vaikka fariseukset saivat varman vakuutuksen parannetulta itseltään (15, 24-30) sekä hänen vanhemmiltaan (18-23) , eivät he sittenkään tahtoneet uskoa. Varmana mielipiteenään fariseukset pitivät Jeesusta syntisenä ihmisenä (24.31).

Fariseukset joutuvat raivon valtaan. Heidän kiukkunsa lisääntyi. He eivät voineet tehdä tyhjäksi parantuneen todistusta ja parempia keinoja löytämättä he alkavat pilkkaamaan parantunutta (28).
        Näin fariseukset osoittivat sisäisen paatumuksensa tilan.

Lopputulos: Joh.9:35-41
        --
        .
        9:35 Ja Jeesus sai kuulla heidän ajaneen hänet ulos; ja hänet tavatessaan hän sanoi hänelle: "Uskotko sinä Jumalan Poikaan?"
        9:36 Hän vastasi ja sanoi: "Herra, kuka hän on, että minä häneen uskoisin?"
        9:37 Jeesus sanoi hänelle: "Sinä olet hänet nähnyt, ja hän on se, joka sinun kanssasi puhuu".
        9:38 Niin hän sanoi: "Herra, minä uskon"; ja hän kumartaen rukoili häntä.
        9:39 Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi".
        9:40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?"
        9:41 Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy".
        --
        Kun Jeesus paransi syntymästään sokean miehen (Joh.9:1-41)
        Jeesus ei jättänyt ihmettä erilliseksi tapahtumaksi, vaan aloittaa jatkokeskustelun hengellisestä sokeudesta ja näkökyvystä.
        Sokeana syntyneen parantamisella oli aivan vastakkainen vaikutus fariseuksiin kuin parannettuun.

Samalla kun Jeesus teki sokeana syntyneen ruumiillisesti ja hengellisesti näkeväksi, teki ihmetyö fariseukset, jotka sanoivat ”me tiedämme” (Joh.9:24,29) ja ”me näemme” (41), entistä enemmän sokeiksi.
        Ulkokultaisuudessaan fariseukset eivät nähneet omaa syntisyyttään. Heidän ei tarvinnut etsiä pelastusta synnistä, josta ei kukaan ole vapaa.

• Tapio522 kirjoitti:

Lopputulos: Joh.9:35-41
        --
        .
        9:35 Ja Jeesus sai kuulla heidän ajaneen hänet ulos; ja hänet tavatessaan hän sanoi hänelle: "Uskotko sinä Jumalan Poikaan?"
        9:36 Hän vastasi ja sanoi: "Herra, kuka hän on, että minä häneen uskoisin?"
        9:37 Jeesus sanoi hänelle: "Sinä olet hänet nähnyt, ja hän on se, joka sinun kanssasi puhuu".
        9:38 Niin hän sanoi: "Herra, minä uskon"; ja hän kumartaen rukoili häntä.
        9:39 Ja Jeesus sanoi: "Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi".
        9:40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: "Olemmeko mekin sokeat?"
        9:41 Jeesus sanoi heille: "Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: 'Me näemme'; sentähden teidän syntinne pysyy".
        --
        Kun Jeesus paransi syntymästään sokean miehen (Joh.9:1-41)
        Jeesus ei jättänyt ihmettä erilliseksi tapahtumaksi, vaan aloittaa jatkokeskustelun hengellisestä sokeudesta ja näkökyvystä.
        Sokeana syntyneen parantamisella oli aivan vastakkainen vaikutus fariseuksiin kuin parannettuun.

Samalla kun Jeesus teki sokeana syntyneen ruumiillisesti ja hengellisesti näkeväksi, teki ihmetyö fariseukset, jotka sanoivat ”me tiedämme” (Joh.9:24,29) ja ”me näemme” (41), entistä enemmän sokeiksi.
        Ulkokultaisuudessaan fariseukset eivät nähneet omaa syntisyyttään. Heidän ei tarvinnut etsiä pelastusta synnistä, josta ei kukaan ole vapaa.

Ketä täällä ilmoittautuu synnittömäksi, joiden rukoukset Jumala kuulee? Niin, ja tarvitseeko sellaisen synnittömän yleensä enää rukoilla mitään, kun asiat ovat kunnossa Jumalan kanssa.

• Tapio522eikirj
        lappix kirjoitti:

Ketä täällä ilmoittautuu synnittömäksi, joiden rukoukset Jumala kuulee? Niin, ja tarvitseeko sellaisen synnittömän yleensä enää rukoilla mitään, kun asiat ovat kunnossa Jumalan kanssa.

lappix: "..tarvitseeko sellaisen synnittömän yleensä enää rukoilla mitään,...".
        >>>>>>>>
        Hyvä kysymys!

Olen usein ihmetellyt, miten itseään synnittöminä pitävät (kuten jaikal kumppaneineen) voivat yhtyä Isä Meidän- rukouksen kohtaan;
        "...anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet".

Usein myös "itse mielestään synnittömät" ylenkatsovat meitä syntisiä, jotka tarvitsemme Jumalan ARMOA ja anteeksiantamusta joka päivä.

Synnittömille ei kelpaa publikaanin rukous:
        "Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
        (Luuk. 18:13)

• Tapio522eikirj kirjoitti:

lappix: "..tarvitseeko sellaisen synnittömän yleensä enää rukoilla mitään,...".
        >>>>>>>>
        Hyvä kysymys!

Olen usein ihmetellyt, miten itseään synnittöminä pitävät (kuten jaikal kumppaneineen) voivat yhtyä Isä Meidän- rukouksen kohtaan;
        "...anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet".

Usein myös "itse mielestään synnittömät" ylenkatsovat meitä syntisiä, jotka tarvitsemme Jumalan ARMOA ja anteeksiantamusta joka päivä.

Synnittömille ei kelpaa publikaanin rukous:
        "Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
        (Luuk. 18:13)

Virsi 547
        1.
        Joka aamu on armo uus,
        miksi huolta siis kantaa!
        Varjot väistyy ja vajavuus,
        Jeesus voimansa antaa.
        Kiitos Herran, hän auttaa tiellä,
        meidän kanssamme nyt ja aina on,
        täällä suo Isän suosion,
        rauhan luonansa siellä.

2.
        Joka aamu on armo uus,
        huolet voimme siis heittää.
        Rangaistuksenkaan ankaruus
        ei voi armoa peittää.
        Herran hoidosta kiittäkäämme,
        kun hän taivasta varten kasvattaa,
        murheen allakin armahtaa,
        hänen turviinsa jäämme.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      494
      3977
    2. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3816
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3049
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2260
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      158
      2068
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1760
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      132
      1624
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1460
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      42
      1308
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1208
    Aihe