lääkeiden murskaaminen?

silkkikurkku

Mitä hyötyä tai haittaa on esim. unilääkkeiden tai rauhoittavien lääkkeiden murskaamisesta?

6

727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timpps

Mutta maalaisjärjellä ajateltuna, tuo lähinnä nopeuttaa imeytymistä, mikä ei liene tarkoituksen mukaista joillain lääkkeillä.

• blow¨^

Apteekin lehdessä että jotkin lääkkeet voivat aiheuttaa vaarallisia komplikaatioita potilaalle murskauduttuaan.Aine mm. muuttaa muotoaan tuolloin. En löytänyt esim. lääkkeistä jotka näin käyttäytyy.Mutta jos pystyt itse nielaisemaan kokonaisena tabletit, niin parempi sen niin on.Nielemisvaikeuksia tuskin on.
        En ole itse apteekkialalla,mutta hoitoalalla kylläkin.
        Voit vielä tarkistaa asian esim. www.Yliopistonapteekki.fi
        jospa sieltä löytyisi tietoa

• silkkikurkku
        blow¨^ kirjoitti:

Apteekin lehdessä että jotkin lääkkeet voivat aiheuttaa vaarallisia komplikaatioita potilaalle murskauduttuaan.Aine mm. muuttaa muotoaan tuolloin. En löytänyt esim. lääkkeistä jotka näin käyttäytyy.Mutta jos pystyt itse nielaisemaan kokonaisena tabletit, niin parempi sen niin on.Nielemisvaikeuksia tuskin on.
        En ole itse apteekkialalla,mutta hoitoalalla kylläkin.
        Voit vielä tarkistaa asian esim. www.Yliopistonapteekki.fi
        jospa sieltä löytyisi tietoa

Juuri tuota tarkoitin/pelkäsin. Kun ei tiedä miten mikäkin lääke "käyttäytyy" murskattuna. Olen kuullut, että joistakin lääkkeistä saattaa teho mennä murskattuna. Ja sitten nämä komplikaatiot, vielä pahempaa..

Nimimerkkini mukaisesti olen todellakin silkkikurkku ja unilääke olisi mukavampi ottaa murskattuna esim. jogurttiin sekoitettuna.
        (Rauhoittavista mm. xanor on usein jäänyt pyörimään suuhun. Mikä kamala maku!, pari kertaa on tullut ns. ylös..)

• töde

murskaamalla saa nupin nopeemmin sekasin.

• farm.

ettet ainakaan depot-tab. murskaa.Monia muitakaan lääk.ei saisi murskata.
      Hyöty on minimaalinen.

• Unta kaaliin

on katkaisuvako, sen voi pureskella (paitsi depottabletit), mutta haittapulena on edellä mainitut asiat ja ruokatorven ärtyminen (voi aiheutua tulehdustakin).

Itse usein pureskelen nukahtamislääkkeen, mutta juon sen päälle 1,5 lasillista vettä ja välillä syön yhden juustonkin, että varmasti menisi alas. Minullakin meinaa kaikki juuttua ruokatorveen. En suosittele murskaamista ruokatorven takia.

Juustopala ei kuulemma ole niin haitallista hampaille yöllä, jos ei viitsi enää pestä hampaita sen jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      231
      7846
    2. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5420
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4842
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      76
      3537
    5. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      150
      3086
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2045
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      32
      2031
    8. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1859
    9. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      44
      1727
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      38
      1682
    Aihe