Ahdistava työnantaja!

Lopen uupunut

Hei. En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta kirjoitan kuitenkin. Olen lopen uupunut työnantajaani, opiskelen oppisopimuksella ja kaikki on mennyt päin honkia työnantajani takia. Hän ei ole ottautunut opsooni milläänlailla, sanoo vaan, että hän määrää jne mitä työtehtäviä saan tehdä työpaikallani ja mitä en. Työnantajan pitäisi opettaa minua erilaisiin tehtäviin, mutta hänen mielestään hänen ei kuulu opettaa, vaan se on täysin koulun tehtävä. Hän ivailee minulle, ei kannusta missään, vaan pitää ihan pilkkanaan, ivallisesti nauraa päin naamaa. Kun koitin tässä yksi pv ottaa puheeksi yhden koulutehtävän joka tehdään tietokoneella johon tarvitsisin myös työnantajani panostusta, niin tämä nauraa ja sanoo minulle, että "kuitenkin möhlit sen tehtäväsi kanssa ja et muista sitä tallentaa koneellesi". Hyvin kannustavaa siis! Yhden kerran viime vuoden alkupuolella olemme käyneet jo oppisopimustoimiston kanssa palaveria työnantajastani, ottivat hänet puhutteluun, mutta ei mitään apua. Hänellä kun on se oma pää, niin ei muita kuuntele. Sitten toinen seikka, työsopimuksessani lukee mitä työehtosopimusta noudatetaan, viime kesänä kävi ilmi, että noudattaakin ihan toista tessiä, en ollut aikaisemmin tietoinen tästä. Sitten palkkakuitteja en ole saanut moneen kk:teen vaikka niitä olen pyytänyt. Näyttötutkinnot on menneet pieleen, koska kas kummaa, juuri ennen näyttöä sattui työkone hajoamaan ihan vaan paikallaan ollessaan.. Olen ottanut uudestaan opsotoimistoon yhteyttä ja kertonut etten enää jaksa! Olen todella ahdistunut ja stressaantunut pomon takia, en meinaa saada iltaisin unta taikka ei edes ruoka maistu! Ja tämä on täyttä totta! Eikä tässäkään kaikki pomostani mitä kaikkea ihme "kiksejä" se on keksinyt. Hän on niin vahingoniloinen tyyppi, nauraa vaan jos joku tehtävä ei onnistu. En haluaisi opintoja lopettaa kesken, mutta tästä pomostani haluan päästä eroon todellakin! Oli virhe solmia hänen firmaansa oppisopimus! Kaikkeni olen yrittänyt ja ponnistellut tehdä, mutta kun ei kun kohtelu on aina tämmöistä, niin en vaan enää jaksa! Toivoisin ystävällisiä kommentteja kiitos!

9

668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuulet puhaltaa

      Hei.
      Vaihda paikkaa.
      Suosittelen pikaisesti yhteydenottoa oppisopimustoimistosi koulutusneuvojaan tai koulutustarkastajaan asian tiimoilta.
      Varmista uudesta paikasta, että ovat oikeasti valmiita kouluttamaan sinut ja työpaikkaohjaajallasi on oikeasti aikaa ja resursseja ohjata sinua vaikka päivittäin, jos tarve vaatii! Onnea paikan vaihtoon ja opiskelujen jatkamiselle.!
      ps.Se on muuten ihme juttu, miten paljon oppisopimuspaikoissa ilmenee erinäisten asioiden "kusemista", kuten mm.työsopimuslakien rikkomista, ym...

      lainasin tämän tekstin suomi 24 työpaikat sivulta. Siellä oli muutenkin hyviä kommentteja ko. asiaan, mutta itse tekisin niin, kuin yllä, eli etsisin uuden paikan.

      • Lopen uupunut

        Kiitos kommentistasi. Olen tänään ollut yhteydessä oppisopimustoimistoon sekä koululle. Samaa on tututkin sanoneet paikan vaihtamisesta, joten nyt asia saa käydä toteen. Olisi pitänyt jo ajat sitten heittää hyvästit pomolle, vaan kun sitä aina ajatteli, että kyllä asioilla on tapana järjestyä. Kun uusi paikka tulee vastaan, niin taatusti otan selvää, että ovat täysillä mukana koulutuksessa!

        Seuraava jännitysmomentti onkin se, että kun kerron tämän uutisen pomolleni, miten se suhtautuu asiaan, hän kun luulee määräävänsä kaikessa.. No eipä hänellä ole valtaa rueta liikaa kukkoilemaan, minulla on sentään opsotoimisto ja koulu tukenani. Uskon, että helppoa ei tule olemaan irtisanoutuminen... Iso osa taakastani on jo nyt pudonnut sydämmeltäni, kun pääsen erittäin vaikeasta pomosta eroon! Koulultakin olivat heti sitä mieltä, että tämän leiviin ei ole enää menemistä. Huhhuh, mutta ehkä se pahin on vielä edessä, eli huomenna kun pääsen koululle keskustelemaan jatkosta, niin tämän jälkeen soitan pomolleni ja kerron tilanteen. Voi olla, että heittäytyy niin hankalaksi ettei suostu oppisopimusta purkamaan, olen sen verran hyvin oppinut tuntemaan pomoni ettei mikään kumma vaikka näin tekisi.


      • 36
        Lopen uupunut kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Olen tänään ollut yhteydessä oppisopimustoimistoon sekä koululle. Samaa on tututkin sanoneet paikan vaihtamisesta, joten nyt asia saa käydä toteen. Olisi pitänyt jo ajat sitten heittää hyvästit pomolle, vaan kun sitä aina ajatteli, että kyllä asioilla on tapana järjestyä. Kun uusi paikka tulee vastaan, niin taatusti otan selvää, että ovat täysillä mukana koulutuksessa!

        Seuraava jännitysmomentti onkin se, että kun kerron tämän uutisen pomolleni, miten se suhtautuu asiaan, hän kun luulee määräävänsä kaikessa.. No eipä hänellä ole valtaa rueta liikaa kukkoilemaan, minulla on sentään opsotoimisto ja koulu tukenani. Uskon, että helppoa ei tule olemaan irtisanoutuminen... Iso osa taakastani on jo nyt pudonnut sydämmeltäni, kun pääsen erittäin vaikeasta pomosta eroon! Koulultakin olivat heti sitä mieltä, että tämän leiviin ei ole enää menemistä. Huhhuh, mutta ehkä se pahin on vielä edessä, eli huomenna kun pääsen koululle keskustelemaan jatkosta, niin tämän jälkeen soitan pomolleni ja kerron tilanteen. Voi olla, että heittäytyy niin hankalaksi ettei suostu oppisopimusta purkamaan, olen sen verran hyvin oppinut tuntemaan pomoni ettei mikään kumma vaikka näin tekisi.

        Oppisopimushan määräaikainen työsopimus, eikä sitä voi siis irtisanoa kummaltakaan puolelta yksipuolisesti. Jos yksimielisyyttä sopimuksen purkamiseen ei ole, niin joudut vetoamaan siihen, että työnantaja on rikkonut sopimuksta. Se on sikäli hyvä peruste, että se oikeuttaa sinut saamaan rahallista vahingonkorvausta. Työsuhteen purkautuminenhan aiheuttaa sinulle tulojen menetystä.


      • Lopen uupunut
        36 kirjoitti:

        Oppisopimushan määräaikainen työsopimus, eikä sitä voi siis irtisanoa kummaltakaan puolelta yksipuolisesti. Jos yksimielisyyttä sopimuksen purkamiseen ei ole, niin joudut vetoamaan siihen, että työnantaja on rikkonut sopimuksta. Se on sikäli hyvä peruste, että se oikeuttaa sinut saamaan rahallista vahingonkorvausta. Työsuhteen purkautuminenhan aiheuttaa sinulle tulojen menetystä.

        Olen keskustellut työsuhteen purkamisesta työnantajan kanssa ja purku tullaan tekemään yhteisymmärryksessä, toivottavasti. Jos hänen sanansa ei pidäkään paikkaansa, niin voin kyllä vedota siihen, että pomo on rikkonut oppisopimusta täydellisesti! Ja sitten ei pomoa enää naurata, kun jos periivät koulutuskorvauksia takaisin, omapa on sitten häpeensä.


      • opsolla ollut
        36 kirjoitti:

        Oppisopimushan määräaikainen työsopimus, eikä sitä voi siis irtisanoa kummaltakaan puolelta yksipuolisesti. Jos yksimielisyyttä sopimuksen purkamiseen ei ole, niin joudut vetoamaan siihen, että työnantaja on rikkonut sopimuksta. Se on sikäli hyvä peruste, että se oikeuttaa sinut saamaan rahallista vahingonkorvausta. Työsuhteen purkautuminenhan aiheuttaa sinulle tulojen menetystä.

        Oppisopimus ei ole työsopimus. Työsopimus tehdään erikseen ja se voi myös olla toistaiseksi voimassa oleva. Oppisopimus sopimus on ihan erikseen ja sen voi purkaa, sen voi myös purkaa vaikkei työsopimusta purettaisikaan.


    • jorma kaariainen.

      Semmosta se tuppaa monessa firmassa olemaan.. vuokrafirmasta otetaan kylmiltään ukko 9e/ tunti töihin ja kaikki pitäisi sujua ilman opetusta.

      eikä edes viitsitä opettaa.

      Isommissa firmoissa saa sentäs ajankanssa yleensä opetusta.

    • ugfa

      Pitäis ministerien lukea näitä työoloihin liittyviä kertomuksia, niin olisivat vähän enemmän kiinni todellisuudessa. Haihattelevat työurien pidentämisellä... Käytäntö ja teoria ovat eri asioita.

    • DHS

      VOIMIA!!!

    • auts

      Oi voi, jos itelläkin menee huonosti töissä, ei mene lujaa sielläkään :(
      Heti yhteyttä kouluun, luulen että heidän on pakko hoitaa tämä asia puolestasi. Lisäksi jotain apua saattaisi irrota työsuojelupiiristäsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe