Kilometrimäärä/urasyvyys jonka jälkeen kitkarengas on parempi?

Jäätä ei ole näkynyt

Tekniikan Maailman vertailussa kulunut kitkarengas piti jäällä paremmin kuin yhtä kulunut nastarengas. Nastarenkaassa oli nastat tallella ja kuviotakin vielä reippaasti.

Paras nastarengas pitää uutena jäällä paremmin kuin paras kitkarengas. Keskitasoinen nastarengas on uutenakin aika heikoilla.

Olisi kiva tietää mikä on se kilometrimäärä jonka jälkeen parhaankin nastarenkaan ainoa vahvuus eli jääpito pienenee parasta kitkarengasta pienemmäksi. Oletetaan, että molemmat ovat alla samassa autossa ja ajetaan pk-seudulla?

Miten tilanne muuttuu, kun siirrytään Pohjois-Suomeen?

Montako marraskuun viikkoa Matti Meiläläinen saa nauttia uusien nastojen tuomasta jääpidosta pk-seudun teillä?

20

985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kattellaan...

      Malta nyt vaan odottaa, sillä "oikeat talvirenkaat" vastaa sinulle varmasti kunhan saa seisomaan ja vedettyä käteen. Hän saa aina orkun, kun pääsee hehkuttamaan nastarenkaita.

    • älä tuuleta vielä

      Missään ei mainittu mitään mitä renkaita testasivat ja missä kunnossa nastat olivat. Kuluneissa nastarenkaissa pitoon vaikuttaa nastojen kunto ja niiden kunto on paljon kuskista ja nastojen merkistä kiinni.
      Siis mikään kunnon testihän tuo ei ollut, vaan siinä sivussa tekaistu, ilman mitään järkevää lopputulosta.

      • NR 20*

        Eihän nykyään edes ole mitään kunnon nastoja kun nastan paino ja pistovoima on pakotettu niin pieneksi. Renkaista löytyy sellaisia onnettomia ryynejä , joista voi korkeintaan olla hyötyä paljaalla jäällä. Kovin harvoin on etelä-suomessa sellaista keliä auton alla. Eihän ne edes rapise paljaalla asfaltilla. Todellista ääntä pitävät ainoastaan kulutuspinnan lamellien väliin kiilautuneet kivensirut.


      • Kattellaan...

        "Oikeita talvirenkaita" testasivat. Ettei tullut oikeita tuloksia? Etkö ilkeäkään enää tulla esiin aikaisemmin käyttämälläsi nimimerkillä
        "oikeat talvirenkaat" hehkuttamaan.


    • The mousetrap

      Nastarenkaat kuluvat hitaammin, joten oikeassa elämässä kitkarenkaassa on vähemmän pintaa kun sillä on ajettu sama kilometrimäärä. Sellaista kilometrirajaa ei siis ole missä kitkarengas ohittaa pidossa nastarenkaan, jos olisi samanlaisessa käytössä.

      Itsellä seitsemäs talvi menossa samoilla nastarenkailla, pintaa noin 7mm syksyllä alle laitettaessa, kaksi nastaa puuttuu. Nastat ovat suorassa ja sormin koitettuna melko terävän tuntuiset. Missähän niitä pyöreitä nastoja myydään. Noilla ajettu jotain 60tkm. Kertokaahan missä kitkarenkaassa on 7mm pintaa 60 tkm ajettuna?

      • Kumi kovettuu...

        Juu, mikään 7-vuotias rengas ei kulu sitten millään. Toisaalta ei kyllä enää pidäkään, kun liuottimet ovat haihtuneet ja kumi on muuttunut muoviksi.

        Varmasti kestävät vielä seuraavan autosikin, jos et sitä ennen kuole kolarissa...


      • The mousetrap
        Kumi kovettuu... kirjoitti:

        Juu, mikään 7-vuotias rengas ei kulu sitten millään. Toisaalta ei kyllä enää pidäkään, kun liuottimet ovat haihtuneet ja kumi on muuttunut muoviksi.

        Varmasti kestävät vielä seuraavan autosikin, jos et sitä ennen kuole kolarissa...

        Niin rengas on nyt seitsemättä talvea alla. On se ollut uusikin ja vanhentunut vuoden kerrallaan.

        Aiheena on mikä on se urasyvyys jonka jälkeen kitkarengas on parempi? Väitän että samassa autossa, samanlaisessa ajossa, kitkarenkaan pito pysyy huonompana kuin nastan.

        Noita omia vanhoja renkaita arvioidessa voi siteerata vaikka kitkakuskeja. Pito on yllättävän hyvä ja rengas varoittaa liukkaudesta aikaisemmin.

        Autoilu-urani alkoi Taunuksella jossa oli pinnoitetut ikivanhat nastarenkaat, jotka lopulta repesivät sivusta puhki. Noihin verrattuna nykyiset renkaat ovat käsittämättömän hyvät, seitsemän vuotta vanhanakin.

        Ei ole kovin hyvätapaista maalailla piruja seinälle. Turvallista matkaa sinulle, renkaista riippumatta.


      • jhöäp9oi'åol
        The mousetrap kirjoitti:

        Niin rengas on nyt seitsemättä talvea alla. On se ollut uusikin ja vanhentunut vuoden kerrallaan.

        Aiheena on mikä on se urasyvyys jonka jälkeen kitkarengas on parempi? Väitän että samassa autossa, samanlaisessa ajossa, kitkarenkaan pito pysyy huonompana kuin nastan.

        Noita omia vanhoja renkaita arvioidessa voi siteerata vaikka kitkakuskeja. Pito on yllättävän hyvä ja rengas varoittaa liukkaudesta aikaisemmin.

        Autoilu-urani alkoi Taunuksella jossa oli pinnoitetut ikivanhat nastarenkaat, jotka lopulta repesivät sivusta puhki. Noihin verrattuna nykyiset renkaat ovat käsittämättömän hyvät, seitsemän vuotta vanhanakin.

        Ei ole kovin hyvätapaista maalailla piruja seinälle. Turvallista matkaa sinulle, renkaista riippumatta.

        Ja ihan pokkana. On tämä melkoinen hupipalsta.


      • kykUyk

        nokian hakka r renkaissa pintaa n6.5-7.Ajettu n 60tkm.Autona subaru neliveto.Renkaina siis 205/55/16 nokian r xl ja paistettu 09v renkaat


      • vahvistan
        kykUyk kirjoitti:

        nokian hakka r renkaissa pintaa n6.5-7.Ajettu n 60tkm.Autona subaru neliveto.Renkaina siis 205/55/16 nokian r xl ja paistettu 09v renkaat

        Mulla samat kilometrit ja aika, autona Passat TDI. Hakkapeliitta R:.ssä pintaa syksylla alle laitettaessa 6mm, siis "kuutoset" juuri ja juuri näkyvissä. Pito ei mututuntumalla ole uudesta juuri muuttunut eli edelleen hyvä. Väitän, että mitkä tahansa nastarenkaat olisivat tässä tilanteessa jo luistimet. Kakkosautossamme, joka on vuoden vanhempi Golf, on nastarenkaat alla. Vaikka renkailla on ajettu 10tkm vähemmän, on niiden pito muualla kuin aivan paljaalla jäällä paljon heikomman tuntuista. Mittauksia en toki ole tehnyt.


    • Lutvakon Pekka

      "Paras nastarengas pitää uutena jäällä paremmin kuin paras kitkarengas. Keskitasoinen nastarengas on uutenakin aika heikoilla."

      Korjataan tuota sen verran, että TM:n testissä jokainen nastarengas löi jääpidossa jokaisen kitkarenkaan. Ja joukossa oli sentään aika huonojakin nastarenkaita.

      Pk-seudulla on varmaan omat ongelmansa. Minä asun täällä reilusti ylempänä, vaihdoin nastat alle 17. marraskuuta ja tiet ovat pääsääntöisesti jäässä kolme-neljä kuukautta. Myös tänään.

      • hävettää,nastat alla

        Toinen paskan puhuja. Lueppas tarkemmin se TM:n testi. Testi, jonka tuloksista tosin ei voi vetää suoraan liikennekäytössä päteviä johtopäätöksiä. JÄÄllä ja ohuella jääkerroksella asfaltin pinnalla on melkoinen ero.

        Suosittelisin myös joskus kokeilemaan kitkarenkaita, voisit puhua myös omasta kokemuksesta. Voisit jopa yllättyä, ja häpeämään aikaisempia puheitasi.


      • klä uk
        hävettää,nastat alla kirjoitti:

        Toinen paskan puhuja. Lueppas tarkemmin se TM:n testi. Testi, jonka tuloksista tosin ei voi vetää suoraan liikennekäytössä päteviä johtopäätöksiä. JÄÄllä ja ohuella jääkerroksella asfaltin pinnalla on melkoinen ero.

        Suosittelisin myös joskus kokeilemaan kitkarenkaita, voisit puhua myös omasta kokemuksesta. Voisit jopa yllättyä, ja häpeämään aikaisempia puheitasi.

        Ei täällä etelä suomes ole kuin ohuita jäitä/kuuraa tiellä ja siinä nuo lepuuttajat eli kitkat vie nastaa.Ne keleen nastat nostaa lamellit irti ratkaisevasti tiestä eikä ne nastat ny sentää asfalttiin pure.Sitten kun jäätä/jääks tamppaantunutta lunta ties useita senttejä nasta puree silloin.Lumi minkä alla kova jää muyös kitkan surma,mut niitäkin kelejä harvoin nähnyt(lumi tukkii lamellit jotka eivät pääse puree siihen jäähän)


    • oikeat talvirenkaat

      Tämähän oli taas lepuuttajapellen aloitus, kuinkas muuten, ei ainoilla oikeilla talvirenkailla, nastarenkailla ajavien tarvitse tehdä noin typeriä aloituksia.
      Nastarenkaat ovat tarkoitettu vaihteleviin ajo-olsuhteisiin, niin lumelle, jäälle kuin "sulalle" kelille.

      • onneksionkitkat

        Väärin.
        Nimenomaan niillä toisilla kelvollisilla talvirenkailla, mutta haittavaikutuksiensa vuoksi huonommilla ajava tekee tuollaisia aloituksia alkaessaan pikkuhiljaa tajuta, että "ainoat oikeat talvirenkaat" eivät ehkä sittenkään ole ne ainoat oikeat talvirenkaat. Riittävästi tukea saatuaan ja rohkeutta kerättyään hän sitten uskaltautuu hankkimaan elämänsä ensimmäiset kitkarenkaat ja toteaa nimimerkin "oikeat talvirenkaat" jauhaneen täyttä paskaa, vaikka tällä ei ole metrinkään kokemusta niistä toisista talvirenkaista.


      • Kattellaan...

        Joko sait seisoo? "Sulalle" kelille? Alkaako uskosi rakoilee?


      • oikeat talvirenkaat
        Kattellaan... kirjoitti:

        Joko sait seisoo? "Sulalle" kelille? Alkaako uskosi rakoilee?

        Äläpä hintti tyrkytä tapojas, mene vaan rakentamaan lumiukkoja senkin aivoton rääpäle. Kun et noista renkaista mitään ymmärrä niin olisit vaikka lastenpalstalla senkin aikaa lärpättämässä.
        Eli yhteenvetona vielä että ainoat oikeat talvirenkaat ovat nastrenkaat, piste, Tätä ei lepuuttajapelle voi muuksi muuttaa.


      • kukan ei halua
        oikeat talvirenkaat kirjoitti:

        Äläpä hintti tyrkytä tapojas, mene vaan rakentamaan lumiukkoja senkin aivoton rääpäle. Kun et noista renkaista mitään ymmärrä niin olisit vaikka lastenpalstalla senkin aikaa lärpättämässä.
        Eli yhteenvetona vielä että ainoat oikeat talvirenkaat ovat nastrenkaat, piste, Tätä ei lepuuttajapelle voi muuksi muuttaa.

        Ropinasoittoa korvistasi viedä. Me ei haluta vain itse kuunnella ropinaa ja ajetaan turvallisesti. Voimme käyttää surempia nopeuksia, kun kitkat on T-luokan renkaat.


      • oikeat talvirenkaat
        kukan ei halua kirjoitti:

        Ropinasoittoa korvistasi viedä. Me ei haluta vain itse kuunnella ropinaa ja ajetaan turvallisesti. Voimme käyttää surempia nopeuksia, kun kitkat on T-luokan renkaat.

        Hahaahhaaaaaaa, mitä ihmeen ropinaa kuuntelette, ei minun autossani renkaat ropise, kaikki nastat visusti paikoillaan ja kesärenkaan luokkaa ääni, ellei hiljaisempikin, nopeusluokka vaatimaton T-luokka. Ja erittäin turvallista liikkumista kaikilla keleillä, huom kaikilla keleillä, erityisesti liukkaalla on pito aivan extrahypersuperluokaa, siis parasta mitä ikinä voi olla.


      • nastapelle
        oikeat talvirenkaat kirjoitti:

        Hahaahhaaaaaaa, mitä ihmeen ropinaa kuuntelette, ei minun autossani renkaat ropise, kaikki nastat visusti paikoillaan ja kesärenkaan luokkaa ääni, ellei hiljaisempikin, nopeusluokka vaatimaton T-luokka. Ja erittäin turvallista liikkumista kaikilla keleillä, huom kaikilla keleillä, erityisesti liukkaalla on pito aivan extrahypersuperluokaa, siis parasta mitä ikinä voi olla.

        Lähellä , niin radiota kovennettava ropinan takia..
        Vaikka auto muuten äänetön!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6535
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1847
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1224
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1022
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      78
      907
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      31
      827
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      146
      751
    Aihe