Suhdekriisi. Vertaistukea vailla.

Eroa pelkäävä.

Olen alle 40 v. mies. Avioliitossa n. 10 vuotta, 3- ja 7-vuotiaat lapset. Suhde ollut onnellinen. Kuitenkin suuria suruja ja vastoinkäymisiä myös ollut erityisesti vaimoni kohdalla. Pari vuotta sitten keskenmeno lähes 20-viikolla ja viime syksynä vaimolla raskas työttymyysvaihe, johon liittynyt masennusta. Nyt vaimo saanut hyvän työpaikan vuosi sitten ja siirtynyt kotoa työelämään. Arki sujunut ihan hyvin. Noin 1.5 v. sitten ostimme yhteisen omakotitalon.

Nyt kuitenkin loppuvuotea kohti vaimoni muuttunut artyneemmäksi ja seurannut mökötysvaihe. Huonosti viimeaikoina olemme suhteesta arjen keskellä puhuneet. Viisi päivää sitten saimme keskusteltua asiasta. Minulle selvisi, että vaimoni on jo pidempään (lähes vuoden) ollut kriisissä. Menettänyt mm. uskonsa jumalaan vaikean työttymyysvaiheen aikana. Vaimoni kokee että vastoinkäymiset ovat häntä muuttaneet suuresti ja alkanut miettimään mitä elämältä haluaa. Ei ole ollenkaan varma olenko oikea mies hänelle. Samoja kiinnostuksen kohteita ei ole kovin paljon. Lisäksi ilmeisesti jonkinlaista vapauden kaipuuta. Ottanut puheeksi eron mahdollisuuden.

Minulle itselleni tilenne tuli sokkina. Suhde on kuitenkin toiminut hyvin. Mitään uskottomuutta ei ole ollut. Rakastan vaimoani ja vaimokin kertoo yhä rakastavan minua. Nyt on juteltu ja itketty. Pari yötä en ole nukkunut ollenkaan. Olen täynnä ahdistusta ja pelkoa ajatellessani mahdollista eroa. Lapsia pitää tietenkin ajatella. Sovimme että katselemme rauhassa mihin suuntaan tilanne on menossa. Tarvittaessa hakeudumme parisuhdeterapiaan. Puhuminen kyllä rauhoitti tilennetta ja jatkossa tulemme keskustelemaan paljon. Vaimo haluaa uskoa että selviämme tilanteesta, mutta ei siihen tällä hetkellä oikein usko.

Olen ollut viime päivinä todella ahdistunut ajoittain. Miten tälläisessä tilanteessa jaksaa? Ovatko muut selvinneet samantyyppisestä tilanteesta? Onko suhde pelastanut?

3

262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klabbis

täältä löytyy e-kirjoja aiheesta miehille, englanninkielellä.
      Maksaa jonkin verran mutta sieltä saa hyviä neuvoja. On ainakin auttanut minua ja minun suhteeni.
      http://callezorro.com/

• 7

Jos ihan totta puhutaan niin tuollaisilla aikomuksilla mitä vaimollasi on, on usein tapana ennenpitkää toteutua.
      Ja jos suhde pelastuukin jää se silti tavallaan rammaksi, siitä puuttu se mikä suhteessa on tärkeää.

• Ei nimimerkkiä

Kokemuksenne on tavallinen ja liittyy normaaliin ihmiselämän kaareen. Se on varmaan se tavallisin "vastoinkäyminen", joihin vihkikaavassa viitattiin.

Suurin ongelma on se, että kuvittelee oman onnen olevan elämän tarkoitus. Rakkaus on sitä, että panee toisen onnen etusijalle. Vanhemmuus on sitä, että lasten onni on ykkönen. Tarvittaessa pitää panna omat tavoitteet, unelmat, turhaumat ja tuntemukset taka-alalle, purra hampaat yhteen ja keskittyä siihen pääduuniin eli vanhemmuuteen.

No, näitähän et voi vaimosi puolesta päättää, mutta sinun ei pidä kuvitella, että sinun pitäisi muuttua joksikin tai erityisesti tsempata, jotta vaimosi yhtäkkiä olisi jälleen suhteessa onnellinen. Hänen pitää käydä se prosessi läpi itsekseen tai asiantuntijoiden kanssa. Älä provosoidu äläkä ole ilkeä mutta älä myöskään ota itseesi asiaa, johon et voi vaikuttaa ja joka ei ole sinun vikasi.

Voit ruveta nyt hyvissä ajoin miettimään, miten omat lapsesi voivat ajallaan varautua tähän tilanteeseen. Varmaan itse kukin menee naimisiin kuvitellen olevansa immuuni näille elämän murroksille, vaikka kaikki vanhemmat sukulaiset ovat ajautuneet riitelyyn, avioeroon, alkoholismiin tai pahempaan. Paras olisi jo etukäteen ymmärtää, että hekin aikoinaan menivät naimisiin rakastuneina ja onnellisina -- ja samoin harhakuvitelmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      73
      4405
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3850
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3519
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3140
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2628
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2529
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2322
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1996
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      15
      1752
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1715
    Aihe