Työnantaja tarjoaa palkan päälle vapaan autoedun. Tähän asti olen ajanut omalla autolla työajot. Oman auton käytölle on määritelty kalenterivuodelle kilometriraja, joista maksetaan kilometrikorvaukset.
Oman auton käytössä on se riski. että jos ajoja ei tule riittävästi, niin tappiolle menee että heilahtaa. Samoin mahdolliset isommat remontit aiheuttavat isoja kulueriä. Uutta hankittaessa on osa autosta rahoitettava velkarahalla.
Työajoja noin 38000-45000km vuodessa ja tämän päälle omia ajoja jonkin verran noin 15000-20000km.
Vapaa autoetu vai oma auto?
29
8030
Vastaukset
- 546465
Jos tulee palkan päälle eikä ilman autoetua saa lisää rahapalkkaa, ota autoetu.
Hienosäätöä olisi tietysti tietää bruttopalkka, autoedun verotusarvo sekä veroprosentti. Lisäksi omat autoilun kustannukset, se riippuu auton iästä ja muista tekijöistä.- autoetu autoilija
Autoetu tietenkin!!!!! bensa kohta 2eur/litra, autot kalliita ostaa vielä kalliinpia huoltaa, renkaat, vakuutukset.......
- Carina II
autoetu autoilija kirjoitti:
Autoetu tietenkin!!!!! bensa kohta 2eur/litra, autot kalliita ostaa vielä kalliinpia huoltaa, renkaat, vakuutukset.......
Valehtelet! ostin auton tonnilla ja huoltoon meni öljyn vaihto ei muuta, yhteensä 60 euroa. Nyt oon ajanut 25 tuhatta ja nostanut kilometrikorvauksia. Hyvin pyyhkii!
- 15 v. työsuhdeauto
autoetu autoilija kirjoitti:
Autoetu tietenkin!!!!! bensa kohta 2eur/litra, autot kalliita ostaa vielä kalliinpia huoltaa, renkaat, vakuutukset.......
Autoedun verotusarvo nostetaan aina todellisten kustannusten mukaan. Jos bensa nousee niin nousee verotusarvokin.
- jaahas--
autoetu autoilija kirjoitti:
Autoetu tietenkin!!!!! bensa kohta 2eur/litra, autot kalliita ostaa vielä kalliinpia huoltaa, renkaat, vakuutukset.......
Mitään ei tule palkan päälle...kyllä se autoetu on osa palkaa sekin.
- laskelma ohessa
60 tkm/vuosi ja siitä 40 tkm työajoa => 18 tEuroa km-korvauksia
Juoksevat kulut
-- Nafta 6000 Verot 600 vakuutukset 1000 huollot 1500 = 8800
Jää noin 9 kEuroa/vuosi auton korkokuluun arvonalenemaan.
Korko tuolle 35kEurolle on vaikkapa 2000.
Jos ostat 35 kEuron auton, sen arvo kolmen vuoden kuluttua on 180 tkm ajettuna joku 15k tms.
Eli auto menisi "omilleen". Mutta sitten kun huomioit autoedusta maksettavan veron vaikutuksen nettopalkkaan (35 kEuron autosta vapaalla autoedulla 775 x marginaaliveroprosenttioletus 55%) reilut 400/kk, jäät noin 5000 euroa "voitolle" ajamalla omalla.
Tuo on tietysti oma laskelmani... - Vapaa autoetuko
Autoliiton laskuri
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/autoilun_kustannukset/kustannuslaskuri/- Vapaa autoetu 10v
Eli vapaa autoetu ehdottomasti jos sen palkan päälle on saatavissa.
- Zack313
Vapaa autoetu 10v kirjoitti:
Eli vapaa autoetu ehdottomasti jos sen palkan päälle on saatavissa.
Noilla kilsoilla oma auto tulee edullisemmaksi. Jos haluat maksaa huolettomuusesta 300-400 eur / kk, niin sitten autoetu.
Samoilla kilsoilla ajelen itte omalla ja olen tyytyväinen. Km-korvauksilla makselee hyvinkin omien ajojen kustannukset ja kahdessa vuodessa säästyy rahat taas uuteen autoon. - Jan-8712632424
Vapaa autoetu 10v kirjoitti:
Eli vapaa autoetu ehdottomasti jos sen palkan päälle on saatavissa.
Tuliko mieleen että autoedun rahallisen arvon voi pyytää työnantajalta myös riihikuivana käteisenä ja ajella työmatkat omalla autolla? Ei yhtiötä pitäisi kiinnostaa maksaako se rahat leasing-yhtiölle vai työntekijälle ja verottajalle. Itse ajelisin omalla autolla ja saisin autoedun verran enemmän palkkaa (miinus palkan sivukulut). Leasing auto ei tunnu koskaan omalta ja siinä säästää tonneja vuodessa jos ajaa omalla autolla. Kunhan olet valinnut autosi oikein. Usein työnantajilla on vain tietyt merkit ja mallit joiden seasta valita. Oma on aina oma ja vieläpä halvempi käytössä.
- A5 tdi q
sen verran ollaan vaimon kanssa automiehia etta tulee pidettya oma auto vaikka kumpikin tekee tyomatkat omalla tyosuhdeautolla.
Jotenkin tuntuu mukavalta kun auto on oma,vaikka ei silla ajellakkaan kun muutama tuhat kilsaa vuoteen. - Robbe
Suosittelen vapaata autoetua. Jos lasket että nettopalkkasi on vapaan autoedun kanssa noin 300-400€ (auton arvosta riippuen), niin tuollaisella kustannuksella ei mielestäni ylläpidetä omaa autoa kuukaudessa.
Jos ostat auton rahoituksella itsellesi ja ajat noin 60000km per vuosi, niin saat maksaa melko isoa kk-erää, että autosi velka kuolettuu samaa tahtia arvonalenemisen kanssa. Huomio myös kulut, joita yksityisajosta syntyy. Niitä ei ole, mikäli sinulla on vapaa autoetu. Ylläolevassa laskelmassa, jossa oma auto todettiin kannattavammaksi, ei yksityisautoiluasi otettu huomioon ollenkaan! 20000km ei taitu ihan ilmaiseksi.
20000km, keskikulutus dieselissä (iso auto, jos hinta 35000€) noin 6 l/100km = 1200 litraa dieseliä. Siihen sulla kuluu rahaa noin 1800€. Renkaisiin menee 60000 km:n vuosiajossa (omat työajot) noin 1500€-2000€. Siinä nyt jo vähintään yli 3000€:n kulut, vaikka on laskettu vasta yksityisautoilun polttoaineet ja koko vuoden renkaat.
Tuolla summalla maksat jo 10kk vapaata autoetua, mikäli mietit asian niin, paljonko menetät nettopalkassa. Lisäksi huollot, vakuutukset, arvon aleneminen, takuuajan ulkopuoliset korjaukset.. En kyllä ymmärrä miten omalla autolla ajamisen saa kannattavaksi. Suosittelen autoetua. Ja saa sitten enemmän eläkettä kun jää 85-vuotiaana eläkkeelle joskus sadan vuoden päästä.. ;)- kolmas oma alla
"En kyllä ymmärrä miten omalla autolla ajamisen saa kannattavaksi."
ainakin aina niin kauan kannattaa oma auto, kun saa korvausta kilometreistä.
jos on könttisumma km, niin noin suurilla on kannattavuusraja jossain 20 % ylikilometreissä.
jos ajo on erittäin nykivää ja raskasta, silloin tietysti kannattavuusraja on yli sovittujen km ajon pienempi, mutta aina oma kannattaa.
tottakai, tarviihan toisessa vaihtoehdossa moni sivupersoona tuloja ja veroittajakin veroittaa eri tavalal.
- mk
Jos ei halua laittaa omaa rahaa autoon niin työsuhdeauto on aina halvin koska yksi projektipäälikkö ajoi uuden karhealla v40 volvolla ja sanoi että tämä auto maksaa hänelle 250€ kuussa nettona ja sillä ei omaa autoa pidetä kun laskee polttoaineet, vakuutukse ja huollot ja mahdollinen sijoitetulle pääomalle korkoa niin aina työsuhdeauto on halvempi. Noilla kilometrimäärillä saat kyllä hyvät km rahat jotak 40tkm tekee 18000€ vuodessa ja niillä kyllä maksaa auto ihan helposti mutta pitää olla se pääoma siihen auton ostoon ettei tartte rahoitusyhtiön autolla ajella. Nykyautoihin voilla km huotoja tulee monta ja uudet renkaat kerran vuodessa ett äsilleen.
- epäuskoinen
Mielenkiintoista olisi nähdä laskelmat, jolla tuo kustannus 250 kuussa nettona on saatu.
En ihan heti sitä usko, jos kerran on uuden karhea V40 Volvo täydellä autoedulla. - 5008
epäuskoinen kirjoitti:
Mielenkiintoista olisi nähdä laskelmat, jolla tuo kustannus 250 kuussa nettona on saatu.
En ihan heti sitä usko, jos kerran on uuden karhea V40 Volvo täydellä autoedulla.Voi kai se kustannusvaikutus olla 250€ nettona jos etu tulee palkan päälle. Tässä tapauksessa 250€ on lisääntyneen veron määrä joka pitää maksaa sen jälkeen kun auton verotusarvo on lyöty palkan lisäksi.
- laskepa uudelleen
5008 kirjoitti:
Voi kai se kustannusvaikutus olla 250€ nettona jos etu tulee palkan päälle. Tässä tapauksessa 250€ on lisääntyneen veron määrä joka pitää maksaa sen jälkeen kun auton verotusarvo on lyöty palkan lisäksi.
Ajatus sinulla siis on, että autoedun tuoman bruttopalkan korotuksen saa vain, jos ottaa auton.
Eli vaihtoehtona ei ole edun ottaminen riihikuivana rahana? - kuulostelu
Tässä esimerkissä työntekijä saisi vapaan autoedun.Työajoja saattaa tulla kork. 10 tuh./vuosi.Vanha auto voisi viedä sen 3 vuottaAjaisinko sillä ja näin kohentelisin kuukaudessa saatua käteenjäävää,vai...Tänään vastaava uusi auto voisi maksaa ainakin 40tuh.€.
- minä tein näin
Ehdottomasti oma auto sillä 5-6 vuoden päästä sinulla on uusi OMA auto. Jos sinulla on työsuhdeauto ja duuni loppuu niin olet kävelymies. Siis aina on oma parempi. JOs työantaja maksaa sinulle muutamassa vuodessa oman auton niin ota ihmeessä Uudessa autossa ei ole 1-3 vuoden aikana mitään vikaa ja takuu korvaa ne mitä tulee. Ja sitten taas uusi ja 3. auto on jo OMA....ja hyvä auto onkin.
Itsellä jo 4 Audi...ja OMA ja velaton.- Audi8
6 vuotta vanha auto ei ole uusi. Km-lukema?
- itsellä on
Audi8 kirjoitti:
6 vuotta vanha auto ei ole uusi. Km-lukema?
idea on että omalla autolla ajava vaihtaa auton 2-3 vuoden välein eli nyt auto on uusi ja maksettu...käsitätkö ja mittarissa 1000 km. Sinä maksat edelleen sitä työsuhdeautoa eikä tule ikinä omaksi...vrt vuokralla asumista tai omaa....
- laske ite
Autoetu: maksat autoedun arvosta veron määrän. Jos auton verotusarvo on 700 euroa ja vero-% on 30, maksat autosta 210 euroa kuussa.
Palkkalaskelmassa tuo 700 euroa on palkkaa, joka vaikuttaa mm. eläkkeen määrään. Vaikutus näkyy myös loma-ajan palkassa.- laskepa uudelleen
Autoedusta maksat autoedun määrän täysimääräisenä eli esimerkissäsi 700 euroa. Näin siis, jos vaihtoehtona on ottaa tuo 700 rahana tai autoetuna.
Jos taasen et saa tuota 700 rahana mikäli et halua autoa, niin silloinhan tilanne on vähän outo: saat palkankorotuksen vain, mikäli otat auton.
Tietenin itse kukin voi laskea, pystyisikö tuolla 700 euron kuukausimaksulla ylläpitämään samanveroista autoa omanaan.
Koska luontaiedut ovat osa bruttopalkkaa, niin kaikki edut jotka palkan mukaan määräytyy tulee ilman muuta. - 5+17
laskepa uudelleen kirjoitti:
Autoedusta maksat autoedun määrän täysimääräisenä eli esimerkissäsi 700 euroa. Näin siis, jos vaihtoehtona on ottaa tuo 700 rahana tai autoetuna.
Jos taasen et saa tuota 700 rahana mikäli et halua autoa, niin silloinhan tilanne on vähän outo: saat palkankorotuksen vain, mikäli otat auton.
Tietenin itse kukin voi laskea, pystyisikö tuolla 700 euron kuukausimaksulla ylläpitämään samanveroista autoa omanaan.
Koska luontaiedut ovat osa bruttopalkkaa, niin kaikki edut jotka palkan mukaan määräytyy tulee ilman muuta."Jos taasen et saa tuota 700 rahana mikäli et halua autoa, niin silloinhan tilanne on vähän outo: saat palkankorotuksen vain, mikäli otat auton."
Mitä outoa siinä on? Voi olla firmalle huomattavasti edullisempaa maksaa kymppitonnin liisari kuin parikymppiä kilsakorvauksia. - näin olen laskenut
laskepa uudelleen kirjoitti:
Autoedusta maksat autoedun määrän täysimääräisenä eli esimerkissäsi 700 euroa. Näin siis, jos vaihtoehtona on ottaa tuo 700 rahana tai autoetuna.
Jos taasen et saa tuota 700 rahana mikäli et halua autoa, niin silloinhan tilanne on vähän outo: saat palkankorotuksen vain, mikäli otat auton.
Tietenin itse kukin voi laskea, pystyisikö tuolla 700 euron kuukausimaksulla ylläpitämään samanveroista autoa omanaan.
Koska luontaiedut ovat osa bruttopalkkaa, niin kaikki edut jotka palkan mukaan määräytyy tulee ilman muuta.Jos saan rahana puoletkin autoedusta, eikä minulla ole työnantajan ajoja, autoetu kannattaa. esim 700 € verotusarvosta saisin puolet rahana 350 €, siitä saan yli puolet eli 200 € kk eläkettä,
joudun eläkkeelle sitten kolmekymppisenä, tai pääsen eläkkeelle 68 vuotiaana.
200 €/kk on kiva eläkelisä, joka kk. - laskepa uudelleen
näin olen laskenut kirjoitti:
Jos saan rahana puoletkin autoedusta, eikä minulla ole työnantajan ajoja, autoetu kannattaa. esim 700 € verotusarvosta saisin puolet rahana 350 €, siitä saan yli puolet eli 200 € kk eläkettä,
joudun eläkkeelle sitten kolmekymppisenä, tai pääsen eläkkeelle 68 vuotiaana.
200 €/kk on kiva eläkelisä, joka kk.Voisitko vähän tarkentaan mistä tuo puolet verotusarvosta tulee? Siitäkö, että ottaisit 700 euron autoedun sijasta 350 euron palkankorotuksen rahana?
Palkan päälle lisättävä verotusarvo ja samansuuruinen rahapalkkalisä ovat samanarvoisia, kun eläkettä lasketaan. Eli on aivan sama saatko tuon 700 euroa rahana vai verotusarvona eläkkeen ansaitsemisen kannalta.
350 rahana tuottaa siis heikommin eläkettä kuin 700 euroa verotusarvona.
- utelias20
mites kun kaverilla oli yrityksen alviton auto käytössään ihan vapaasti myös omat ajot, josta yritys maksoi kaikki kulut myös bensat. kaveri ei kuitenkaan maksanut mitään veroja tms. Laitonta peliä siis yritykselle ja kaverille. eli jos käry käy mikä mahtaa olla seuraus kaverille ja yritykselle. kaverilla ei ole ollut sitä autoa enää vuoteen kun alkoi seuraukset hirvittämään, mitenhän pitkämuistinen tuo verottaja on jos se alkaa takautuvasti rahojaan perimään...
- poliisisetämieskoira
Kaverillesi tuskin juuri mitään, yritykselle sen sijaan tulee melkoinen paukku. Ensinnäkin kaikki autolla ajetut kilometrit tulkitaan tällaisen käryn käydessä henkilökohtaiseksi ajoksi ja polttoaineen maksamattomat ALVit maksetaan niiden perusteella laskettuna takautuvasti korkojen kera. Tämän lisäksi toki muut sakot ja sanktiot tapauskohtaisesti normaalin oikeusprosessin lopullisen tuomion mukaisesti.
- kallis farkku
Meillä taas tj on hankkinut firman piikkiin kalliin Passat-farkun kaikilla herkuilla, on antanut ymmärtää että hän itse olisi auton haltija mutta rekisterikeskuksen tietojen mukaan firma on auton omistaja ja haltija!
Erikoisinta käytössä on, että sillä ei suoriteta ns työajoja, tarkoitan kun joku muukin on lähdössä samaan palaveriin, mennään AINA tän toisen (íkiomalla auton omistajan) autolla ja kaverille maksetaan sitte km-korvauksia. Tällaista käytäntöä tj perustelee, että hänelle voi ajon aikana tulla "tärkeitä" puheluita ja hänen on pystyttävä vastaamaan niihin :D Ei ole kuulemma kertaakaan käynyt näin. Eikä ´tulisi kuuloonkaan, että hän lainaisi autoaan kenellekään - oijoi!
Muuten hän käyttää autoa kuin omaansa, yksityisajoihin, joskus jopa lainaa aikuiselle, työssäkäyvälle pojalleen Lapin matkoihin. Varsinaiset työmatkat pyrkii typistämään niin minimiin kuin suinkin mahdollista, käyttää lähinnä kodin ja työpaikan välisiin ajoihin ja sellaisiin työmatkoihin joihin "joutuu" menemään yksin.
Tietenkin hällä luulis olevan käytössä täys autoetu, eikös tuollaisessa tapauksessa aina näin ole, jos auton haltijakin on firma. Nuoremmalla vara tj:llä on myös firman auto käytössään mutta haltijaksi on merkitty reilusti tää kaveri.
Ei tällaisten tietojen urkkiminen rekisterikeskuksesta normaaliin rivityöntekijän mieleen heti tule mutta kun ollaan pieni reilun kymmenen hengen oy, jossa lähes kaikki ollaan osakkeiden omistajia ja joilta pyritään kaikki ns rahaan ja taloudenpitoon liittyvät asiat pimittämään, myös yhtiökokouksissa. Huomioitavaa myös, ett tj varustautumassa parin vuoden tai aiemminkin eläkkeelle lähtöön, ilmeisesti tarkoituksena napata auto halvalla ja vähän ajettuna itselleen. Että tällaista....
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631443Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on561247Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241229Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141130- 1261068
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk317999Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994- 42939
- 72905
- 73899