Microluton minipillerit -kokemuksia?

essi5555

moikka, aloitin juuri microluton merkkiset minipillerit monta vuotta yhdistelmäpillereiden syönnin jälkeen koska haluan jadelle ehkäisykapselin niin näillä sitten kokeillaan vain keltarauhashormonia sisältävä ehkäisymuoto ennen kapselin asennusta...

Eli kiinnoistaisi kokemuksen juuri tästä microluton pilleristä?

oletko lihonut/laihtunut?
iho?
seksihalut ja muu mieliala, miten vaikuttanut?

minua pelottaa hiaman se että minipillerien raskausluvut on vähän suuremmat kuin yhdistelmäpillerien koska eivät estä ovulaatiota vaan "vaikeuttavat TAI estävät siittiöiden pääsyn kohtuun paksuntamalla kohdunsuun limaa ja MAHDOLLISESTI estävät munasolun kiinnittymisen kohdun seinämään"

nämä Tai ja EHKÄ JA MAHDOLLISESTI -sanat kuulostavat pakkausselosteessa pahalta.....

27

14240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johannamaria

uppp

• hulluus

oon syöny puolisen vuotta microlutonia. Valitsin ne cerazetten tilalle koska microlutonissa on toooosi pieni annos keltarauhashormoonia.

Ensiksi vaikutti tosi hyviltä, cerazetten aiheuttama kuivuus oli poissa. Näppyjä on tullu vähä, mutta sekin on alkanu nyt helpottaa. Seksihalut on vähä lisääntyny (vertaan cerazette aikaan)

MUTTA
      suurin haittavaikutus onkin ollut lihominen. Elikkä n. kilo kuukaudessa. yhteensä siis nyt 5-6 kiloa noussut paino. Mitkään hyvät puolet eivät tasapainota tätä lihomista.

Menkat on ollu aika epäsäännölliset, välillä on ollu vain viikon tauko ja alkanu taas menkat. Mutta ei mitenkään häiritsevissä määrin, koska vuodon määrä vähentyny kuitenki.

Nyt meinaan vaihtaa kuparikierukkaan tän lihomisen takia. Ja oon aivan varma että microlutonin takia oon lihonu, koska elintavat ovat pysyneet samanlaisina kuin ennenkin.

Jos olisin ollu oikeen hoikka, niin lihominen ei olis haitannu, mutta kun olen normaalipainoinen niin se 5-6 kiloa kyllä tuntuu ikävästi.

• microlutonista

Oon syöny puoltoista vuotta Microlutonia ja ihan hyvin on toiminut. Lääkäri vaihto mulle kanssa just ton Cezaretten jälkeen Microlutoniin, koska cezaretten aikana tuli vuotoa koko ajan.

Microluton on toiminut hyvin, ei oo tullut yhtään vuotoa paitsi sillon kun oon pitänyt tauon jota lääkärikin suositteli (kerran vuodessa on ihan riittävä) ja ei ole itseäni menkkojen poisjäänti haitannut.

En ole lihonut, tai ainakaan huomannut lihovani, Microlutonin aikana ja tarkkailen painoani melko usein (muutenkin elämäntapani ovat melko epäterveelliset, painan n. 52 kiloa mutta ei se paino siitä juurikaan nouse, välillä hyppii siinä 50-54 kilon välillä)

Ihossa en ole huomannut muutosta... Oma ihoni on kyllä välillä vähän kuiva nenän alueelta ilman mitään rasvoja, mutta ei sen enempää.

Olen huomannut seksihalujeni nousevan aina Microlutonia käytettäessä, kun välillä taukojen aikana ei ole seksihalut ollut niin korkealla. Muussa mielialassa en ole huomannut minkäänlaista muutosta.

Tuosta ehkäisytehosta... Kyllä siinä on se ihan sama ehkäisyteho kuin e-pillereissäkin, itse on välillä unohtunutkin jopa ottaa pillereitä seksin harrastamisen jälkeen 7pv sisällä (jolloin siis pillerit kuuluisi ottaa säännöllisesti) mutta en ole raskaaksi vieläkään tullut. Kun on terveyspuhelimeen tjsp soitellut ja kysynyt että pitäisikö ottaa jälkiehkäisy pilleri niin ovat sanoneet ettei kannata, on todella pieni todennäköisyys että tulisin raskaaksi, enemmän kroppaa rasittaa se jälkiehkäsypilleri.

Itselläni kyllä tuli tossa joku aika mieleen että saattaa olla, että ilmavaivani ja mahan turvotus johtuu minipillereistäni, tosin sitä oli jo Cezaretten aikana...

• huoh,huoh...

Kyllä siinä on se ihan sama ehkäisyteho kuin e-pillereissäkin, itse on välillä unohtunutkin jopa ottaa pillereitä seksin harrastamisen jälkeen 7pv sisällä (jolloin siis pillerit kuuluisi ottaa säännöllisesti) mutta en ole raskaaksi vieläkään tullut."

juu niin on, koska se ON e-pilleri!

• microlutonista

Microluton on minipilleri ja sisältää keltarauhashormonia, e-pillerit sisältävät progesteronia. Niin kuin ketjun aloittaja sanoi:

"vaikeuttavat TAI estävät siittiöiden pääsyn kohtuun paksuntamalla kohdunsuun limaa ja MAHDOLLISESTI estävät munasolun kiinnittymisen kohdun seinämään"

minipillerillä on erilainen ehkäisymuoto kuin e-pillereillä.

• -

Mietipä edes 3 sekuntia, mistä tulee lyhenne e-pilleri.

• hulluus
        - kirjoitti:

Mietipä edes 3 sekuntia, mistä tulee lyhenne e-pilleri.

Tavallaanhan olet oikeassa, mutta yleensä kun puhutaan e-pillereistä niin tarkoitetaan yhdistelmäehkäisypillereitä, ja minipillereistä puhutaan minilillereinä.

• Manna

progesteroni = keltarauhashormoni
        Yhdistelmäehkäisypillerit eli e-pillerit sisältävät sekä progesteronia eli keltarauhashormonia että estrogeenia

• 1+1=2

Minipillerit ovat myöskin ehkäisypillereitä. Piste.

• microlutonista

Jep, minipillerit myös ehkäisee raskauksilta , mutta niitä kutsutaan minipillereiksi eikä ehkäisypillereiksi niiden sisältö eron vuoksi.

• ei näin

Oon syönyt microluton minipillereitä kahteen kertaan, joskus nuorempana kun söin niitä, vuosin 28päivää putkeen ja sitte mulla vuosi myös suusta ikenet verta.. lääkäri käski lopettaa pillereiden syömisen samantien.

Kolme vuotta myöhemmin aloitin pillerit uudestaan ja ensin ei tuntunut näkyvän mitään oireita, sitten jäikin kolmet menkat pois, paino noussu 10kg, ja saan ihme itkukohtauksia yhtäkkiä vaan. Ja seksihalut on kadonnu melkeen kokonaan. 3kk menkkatauon jälkeen tullu yhet menkat ja nyt on taas menkat myöhässä..

En tiedä mitä pitäis tehdä..

• muita kokeiltu

onko microlutonit aiheuttaneet migreeniä? itse olen kokeillut cerazettea ja minipill pillereitä,eivätkä kummatkaan ole auttaneet. Lääkäri suositteli microlutonia, mutta olen kuullut ettei niitä suositeltaisiin runsaista kuukautisista kärsiville? Onko kokemuksia kyseisten pillereiden käytöstä runsaista kuukautisista kärsivillä?

• melllaaa

Mulla on runsaat kuukautiset... olen nyt syönyt microlutonia reilu 2viikkoa ja viikon olen jo vuotanut reippaasti vaikka ei olekaan kuukautisten aika... :/

• Vuoto niukentuu

Minä sain Microlutonit kun valitin runsaita kuukautisia. Olen nyt käyttänyt kolmisen kuukautta. Ikää on 50 v. Vuoto on niukentunut, mutta... eka kuukautena kuukautiset jäi pois, seuraava oli normaali ja sitten vuosi kolme viikkoa eli 20 päivää. Jatkan edelleen kokeilua, jos pillerit auttaisivat ja keho tottuisi niihin.

Vuosia sitten käytin samoja pillereitä ja vuoto oli säännöllistä. Vähän huolestutti tuo 20 päivää jatkanut vuoto... voikohan siitä tulla anemiaa??

• jadede

Heips, mietin ihan samaa että aloittaisin microlutonit vähän niinkuin kokeiluna ennen jadelle-kapselia. Onkohan ketjun aloittaja vielä tietoinen ketjusta, nimittäin viestistä on jo vuoden verran mennyt niin ois kiva kuulla miten kävi... :)

• Nannu3

Minä söin n. 2 vuotta cerazetteja, Puolitoista vuotta meni ihan hyvin, menkkoja oli korkeintaan kymmenet sinä aikana. Viimeiset puoli vuotta menkkoja tuli jatkuvasti. Kuukauden aikaan saattoi olla kolmetkin kivuliaat ja runsasvuotoiset 7.päivän menkat. Lääkäri vaihtoi microlutoniin, näitä olen syönyt nyt kohta neljä viikkoa ja kolmannet todella kivuliaat ja runsaat kuukautiset on menossa. Itselle ei siis ainakaan tunnu sopivan..

• farmasianopiskelija

Oon syönyt microlutonia kohta 2v. Välivuotoja on välillä, etenkin jos PILLERIN OTTAMINEN VENYY (1 -3h). Jos syö säännöllisesti, välivuotoja tulee yleensä vähemmän. Kaikkien minipillerien yleinen haittavaikutus ovat välivuodot (ylimääräiset kuukautiset)

Minipillerit eivät ole aivan yhtä varmat kun yhdistelmäpillerit, mutta hyvin lähelle päästään. Pillereitä pitäisi syödä aina 3 kuukautta, jotta nähdään, mitkä haittavaikutuksista menee ohi ja mitkä on pysyviä.

• mmmmmmmmmmmmmmmm

olen lihonut ja laihtunut käytön aikana, enkä usko, että pillerit on siihen mitenkään vaikuttanut. Lihominen voi olla myös nesteen kerääntymistä (jos kuukautiset tulee useammin, myös nestettä kerääntyy ennen kuukautisia enemmän)

• vittuuntunutpilleri

Hei, olen syönyt microlutoneita tässä kohta parin liuskan ajan ja vuotanut ns. normaalinen kuukautisien verran nyt 3 viikkoa. Helvetin kyllästynyt jo nyt tähän ja kierukka on viimeinen vaihtoegto, jota nyt ei mielellään ottaisi käyttöön.

• heittäkääkemikaalitmenee

Hormonikierukkahan on pääosin samalla tavalla toimivaa kun microluton (sama aine) tai näin ainakin minulle on lääkärissä kerrattu. Kuparikierukka ei sitten ole mitään.. Itse olen syönyt microlutonia 8 kk ja lopetan nyt koska kuukautiset eivät vieläkään tasantuneet viikon välein tulee ja kestää sen 4 päivää.. Enkä muutenkaan halua enää pistää kemikaaleja kehooni joten joskus aion sitten ottaa sen kuparikierukan:) niin ja mullakin muistaakseni vuoti kuukauden niukasti putkeen ja sen jälkeen menkkoja melkein kuulausi putkeen kun aloitin eli saattaa olla ihan "normaalia"

• Anonyymi

Moikka :) en tiiä lukeeko tätä ketjua enää kukaan mut halusin jakaa kokemuksen microlutoneista.. Oon käyttäny pelkästään minipillereitä nyt jo kohta 4 vuotta ja näitä nykyisiä kohta 3. Sain edellisistä kauheita mielialan muutoksia mut menkkakivut hävis, en muista merkkiä.. Oon nyt taistellut näiden mictolutoneiden kanssa (oon 23v) ja tulin pitkän googlailun ja gynen jälkeen siihen tulokseen et on aika vaihtaa ja siirryn epillereihin. Miulla on ollut aurallinen migreeni lapsena mut ei enää. Kovat pääkivut on ja ekaa kertaa syytän pillereitä: vaan kolmiolääke auttaa kipuun mut ei oo näköhaittoja. Kaikkea yritin että varmaan stressi tai eilisen viini tai mitä lie mut netissä moni valitti useaa päänsärkyä ja aloin miettiä et oho voisko se johtua pillereistä... Noh miulla on ollu hyviä kausia mut vaikka syön säännöllisesti parisuhteessa näitä nii kyllä ne jatkuvat tiputtelut ärsyttää. Viimesen vuoden aikana taas vähän väliä menkkoja ilman oireita joka ei oo miulle yhtään normaalia. Ekat pari v oli normimenkan tuntuset mut nyt alkaa heitellä. Stressi?? En tiedö mut hyvin vaihtelevaa ja yks isoin huomio on seksihalut. Ikinä ei ole menkkojen aikana haluttanu mut nyt sillonki. Enkä ees osaa sanoa aina millon tulee kun se vaan tulee, puhun siis vuodosta. Ikävöin sitä normaalia pms elämää joten gynen ohjeilla vaihan epillerit. Joku kirjotti että jos kroppa tottuu nii menkat loppuu mut ei oo kyllä loppunu 😆

• Anonyymi

About vuoden kerkesin näitä käyttää, olivat ainoat pillerit, joiden haittavaikutukset oli niin pienet, että ne kestin. Pientä aknea ja joku muu, en muista sitä. Näitä ennen olin kokeillut jo neljät eri pillerit ja laastarin. Noin vuoden käytön jälkeen alkoi tulla jatkuvaa päänsärkyä. Sattumalta huomattiin myös maksassa hyvälaatuinen pesäke. Kehotettiin samantien lopettamaan e-pillerien syönti ja lopetin. Jos olisin jatkanut näiden syömistä, olisi pesäke voinut kehittyä syöväksi. Puolen vuoden jälkeen oli kontrolli, enkä siis ollut enää syönyt pillereitä. Pesäke oli kadonnut ja johtunut pillereistä. Sanottiin että voi tulla uudestaan, jos syö pillereitä.

• Anonyymi

Itsekkin olen syönyt microlutonia noin 2 vuotta. Minipillerit määrättiin endon takia ja siihä johtuvien yhdyntäkipujen vuoksi. Näiden kanssa ei ole ollut yhdyntäkipuja ollenkaan. Vuodot alussa todella epäsäännöllisiä ja välillä vuoto kesti pari viikkoa. Jos pillerin ottaminen venyi parilla tunnilla niin tiputteluvuotoa tuli usein. Kuukautiskivut ovat olleet myös välillä todella voimakkaita. Joskus on myös kovat menkkakivut ilman vuotoa. Ihoon tai hiuksiin ei vaikuttanut hirveästi (ainakin verrattuna cerazettiin, jota söin ennen). Mielialaan tuntuu kyllä vaikuttavan vahvasti. Itsellä on ollut todella vaikeita ajanjaksoja ahdistuksen sekä masennuksen kanssa, mutta toisaalta en osaa sanoa onko suoraan yhteydessä pillereihin. Painoon ei ole vaikuttanut mitenkään. Itsekkin urheilen todella paljon ja käyn salilla tavoitteellisesti, eikä nämä pillerit ole vaikuttaneet tuloksiin mitenkään. Limakalvot sekä seksihalut ovat olleet myös täysin normaalit itselläni.

• Anonyymi

Oletko kuullut että ks.lääke on poistettu myynnistä apteekeista.....??? Tällaisen vastauksen sain juuri apteekissa käydessä.... Ei kun rahaa kantamaan yksityisille gynekologi firmoille ... Mistä vastaava tilalle??

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko kuullut että ks.lääke on poistettu myynnistä apteekeista.....??? Tällaisen vastauksen sain juuri apteekissa käydessä.... Ei kun rahaa kantamaan yksityisille gynekologi firmoille ... Mistä vastaava tilalle??

Mulle annettiin korvaavaksi Mini-Pill. Uudella reseptillä siis. Nyt mietin miten tuo vaihto tapahtuu, ihan vauhdissa vaan vai pitääkö odotella ja pitää väliä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulle annettiin korvaavaksi Mini-Pill. Uudella reseptillä siis. Nyt mietin miten tuo vaihto tapahtuu, ihan vauhdissa vaan vai pitääkö odotella ja pitää väliä?

Se lääkeohje on myös sitä varten että sieltä löytyy vastaus sun kysymykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se lääkeohje on myös sitä varten että sieltä löytyy vastaus sun kysymykseen.

Tässä on vastaus lääkeohjeesta.

Toisesta minipilleristä voidaan siirtyä käyttämään Mini-Pill-tabletteja koska tahansa. Tablettien ottamisen välillä ei pidetä taukoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe