Hei, olen kamppaillut viisi vuotta ärtyvän suolen oireyhtymän kanssa. Välillä olen tullut sen kanssa paremmin toimeen, välillä huonommin. Nyt on taas huono vaihe menossa. Vaiva on erittäin kiusallinen ja rajoittaa elämääni huomattavasti. Ilmeisesti vaiva on kuitenkin aika yleinen, siitä ei vaan puhuta kovin paljon. Haluaisinkin nyt kuulla onko täällä muita, jotka kärsivät kyseisestä vaivasta? Miten te pärjäätte tämän asian kanssa?
Ärtyvän suolen oireyhtymä
19
2176
Vastaukset
- paranemaan päin
Yleinenhän se on. Sen kanssa kuitenkin pärjää, kun ei juo kahvia, ei syö juustoa eikä arominvahvikkeita.Maitohappobakteereja on pakkokin käyttää säännöllisesti.
- hyvin pärjäilen
Myös omena sopii huonosti. Se saa mahan kuralle. Jos taas käyttää kolesterolilääkkeenä Lipanthyliä, vatsa turpoaa niin paksuksi, ettei saa housuja jalkaan. Ilmavaivatkin ovat huikeat.
- täytyy kokeilla
hyvin pärjäilen kirjoitti:
Myös omena sopii huonosti. Se saa mahan kuralle. Jos taas käyttää kolesterolilääkkeenä Lipanthyliä, vatsa turpoaa niin paksuksi, ettei saa housuja jalkaan. Ilmavaivatkin ovat huikeat.
Niinpä, ohjeita ärtyneeseen suoleen näkyy löytyvän.
http://www.vatsantoiminta.fi/ - niska_lenkki
Stresi-maha reagoi - älä pingota
Probiootit
https://www.aminoporssi.fi/tri_ohhiran_om-x_maitohappobakteeri?gclid=Cj0KEQiA3Y7GBRD29f-7kYuO1-ABEiQAodAvwDtyfV2P6bm1rEesi3zvTVAA7Ob-m7dXgJ3__ff_kH4aAkxa8P8HAQ
ja ruokavalio
http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002673540.html
- kasviksia
Oireet lähtee ruokavaliolla. Eikä lääkärisi ole kertinut siitä sinulle mitään?
Viljat kokonaan pois ja D-vitamiinia 100µg/vrk.
Sillä pääsee alkuun
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm - Kaipaan vertaistukea
Hei, kiitos vastauksistanne!
Kovin pajon hoito-ohjeita en lääkäriltä saanut. Määräsi kahdenlaista lääkettä ja käski välttää sokeria ja leipää. Olen vain niin ahdistunut, kun en enää tiedä mitä uskaltaa syödä ja mitä ei. Vatsan oireilukin on mennyt niin pahaksi, että olen melkeinpä kotini vanki :(
Mutta koitan nyt noudattaa tuota ärtyneen suolen ruokavaliota ja toivon parasta :)
Helpottaa kuitenkin tietää, että on muitakin, jotka kärsivät tästä ja että ilmeisesti tämän kanssa voi opetella elämään. - Pallomahanen
Nyt on tullut se piste, että on pakko alkaa tekemään tälle jotain. Olen kärsinyt ärtyneestä suolesta 20 vuotta. Mutta nyt oireet ovat pahentuneet niin että vatsa on koko ajan turvonnut. Suolta kouristelee ihan järjettömästi ja koskee hirveästi.
Eilen söin kasvispitsaa (juustoa, paprikaa, sipulia..) Olipa mukava loppuilta :(
Ajattelin jättää vehnän kokonaan pois, myös omenan ja sipulin, lisätä kuitua ruokaan. Kokeilen jos hapanmaitovalmisteet sopisivat. Yritän myös käykö ruis, vai tuleeko siitäkin oireita. Nyt on jätettävä pullat ja sämpylät syömättä.
Minäkin vietän aikaa netissä etsien muiden kokemuksia ja tuloksia ruokavalion muutoksesta....- parasta masulle
Ja Molkosania kannattaa ostaa sekatavarakaupasta, kun se on apteekissa aika kallista. Loraus päivittäin lasilliseen vettä, niin vatsan toiminta normalisoituu kummasti.
IBS on psykosomaattista, eli stressi pois. Lääkkeenä Librax voisi auttaa ylimenoajan. Hiilihydraatit minimiin ja mene läpi "hiivanpoisto-ohjelma". Eli ei lääkkeitä, vaan sokerit (hiilarit) minimiin, valkosipulia, inkivääriä jne luontaisia antibiootteja riittävä määrä. Lisäksi monikirjoinen maitohappobakteerikuuri pari kuukautta korjaamaan hiiva/bakteeriflooran tasapainoa suolistossa (etenkin jos olet syönyt aiemmin useita antibioottikuureja, jolloin hiiva on vallannut suolistossa alaa bakteereilta).
- oireeton.
Viljat kuuluu vaihtaa kasviksiin ja margariini sekä rypsi ehdottomasti pois ruokavaliosta.
D-vitamiinia tarvitsee kaikki 100µg/vrk.
Sillä ne oireet lähtee. - Aloitin keskustelun
Olen nyt muuttanut elämäntapojani niin, että syön enemmän kasviksia ja kuitupitoista ruokaa. Olen myös käyttänyt gefilus-tuotteita. Juon paljon vettä. Pyrin ruokailemaan säännöllisesti ja pureskelen ruoan rauhassa.
Lääkäri määräsi minulle Pegorion-nimistä valmistetta, jota olen syönyt yli kaksi kuukautta. Hän määräsiä myös Libraxia tarvittaessa ripuliin, mutta ripulia on niin harvoin, että olen sitä kerran vain käyttänyt.
Näistä muutoksista huolimatta oireet ovat ennallaan. Toki välillä helpottaa, mutta luulen, että itse oireet ovat ennallaan, mutta suhtaumiseni asiaan on rennompi.
Nyt ajattelin 4 viikon ajan kirjaimellisesti noudattaa tuota www.vatsantoiminta.fi-sivuilta löytyvää ärtyneen suolen ruokavaliota. - vatsavaivainen
Olen jo varmaan 15 v. ajan kärsinyt samasta vaivasta. Aluksi kokeilin jotain vatsanpuhdistusdieettiä ja sitten pikkuhiljaa aloin kokeilemaan mitä ruokia vatsa kestää. Kokeilin laktoositonta ja gluteenitonta ruokavaliota. Kuitulisiä olen kokeillut ja monenlaista tuotetta vatsavaivoihin mitä kaupasta löytyy. Mistään näistä ei ole ollut apua, tuntuu että on ihan sama mitä syö, niin oireita tulee. Jotkut tietyt ruoat kuitenkin pahentavat selvästi oireilua. Eniten minulle apua on ollut mielialalääkkeistä ja rauhoittavista, sillä reagoin vatsallani herkästi kaikkeen ja noiden lääkkeiden ja psykologin avulla opin rentoutumaan paremmin. Nykyään en niitä enää tarvitse. Ruokavalion suhteen olen luovuttanut. Syön mitä huvittaa, mutta pyrin välttämään niitä pahimpia. Tämänhän pitäisi helpottaa iän myötä, sitä siis odotellessa.
Eikös Librax ole ihan muuhunkin kuin vain ripuliin?! Sitä on tullut aikoinaan käytettyä, ehkä jotain helpotusta sillä oli. Yksi vatsaa rentouttava lääke helpotti selvästi, mutta sitä ei ole valmistettu enää vuosiin :(- imodium my friend
itse kanssa olen tullut siihen tulokseen että ruokavalio ei kaikille meille ole se ratkaisu ja niin on monissa lääkärien artikkeleissakin sanottu, osa saa joillakin vehnättömillä ruokavalioilla tms vatsansa kuntoon mutta ei kaikki.
Oma vaivani ei ole niin paha että en edes kuvittele jättäväni pois jotain mistä pidän sillä voi mennä viikkoja että kaikki on ok ja sitten vatsa tulee kipeeksi vesilasillisesta. Samoin kuin sinä tottakai vältän ruokia jotka selvästi tiedän saavan vatsan huonoksi, mutta kaikilla se on vähän itse haettava, ei ole mitään kaikille samaa systeemiä sano kuka mitä tahansa, jokainen on niin erillainen kuitenkin lopulta.
Yksi neuvo joka toimii ainakin minulla on se että ikinä ei saa lähteä kumartelemaan tai lenkille heti syömisen tai juomisen jälkeen, muuten on maha heti kipeä, mutta en tiedä miten muilla..
ps. onko kukaan kokeillu hypnoosia?
Itselläni todettiin 15-vuotiaana ärtynyt paksusuoli joka muuttui myöhemmin colitis ulcerosaksi eli haavaiseksi paksusuolen tulehdukseksi. Enne oikeiden lääkkeiden saamista elämä oli yhtä helvettiä ja on sitä nykyäänkin välillä kun akuutti iskee päälle.
- mävaanhei
hei sisu, ärtynyt suoli ei muutu mutta voi tulla silti cu vaikka ärtynyt olisikin. Tota monta vuotta sinulla oli ärtynyt suoli ennen colitis diagnoosia? ja miten erotit oireesi siis miten ne muuttui? ja oliko sinut tutkittu sillon 15v miten kun sait ärtyneen suolen diagnoosin? kiitos jos vastaat:)
mävaanhei kirjoitti:
hei sisu, ärtynyt suoli ei muutu mutta voi tulla silti cu vaikka ärtynyt olisikin. Tota monta vuotta sinulla oli ärtynyt suoli ennen colitis diagnoosia? ja miten erotit oireesi siis miten ne muuttui? ja oliko sinut tutkittu sillon 15v miten kun sait ärtyneen suolen diagnoosin? kiitos jos vastaat:)
heippa.
15-vuotiaana todettiin paksusuolen tähystyksen avulla, sitä ennen lähinnä jatkuvaa päivittäistä mahakipua melkein vuoden, silloin tällöin ripulia.
18-vuotiaana alkoi tulla jatkuvaa mahakipua joka helpottui vessassa käynnin jälkeen, ulosteessa oli verta. Kun söi jotain, maha tuli samantien kipeäksi ja vessassa sai asua koko ajan. kivut olivat (ja on nykyisinkin akuutin aikana) yhtä helvettiä, vatsa kramppaa ja sattuu niin paljon että meinaa oksennus tulla ja taju lähteä ja samaan aikaan pitää yrittää saada istuttua pöntöllä :/ käytännössä söin pelkästään jugurttia ja vauvan soseruokia, ne maha sieti edes jotenkin.
- Eräs tapaus
Vaikeaa, vaikeaa. Kovin vaikeaa on löytää oikea diagnoosi vatsavaivoihin!
http://kemikaalicocktail.blogspot.com/2008/08/ratkaisu-selittmttmiin-vatsavaivoihin.html - janzzu17v
Vittumainen vaiva, vaikuttaa koulunkäyntiin jne. Kotoakaan ei jaksa aina lähtee mihinkään ku on niin paska olo tän takia. Yritän välillä olla syömättä tai syödä nii vähä ku mahdollista, kahviakin oon kokeillu vähentää. Aikalailla samanlaisena jatkuu :( En toivo kyl mitää niin paljo ku et pääsisin tästä paskasta eroon. Tarpeeks vaikeeta on ilmankin ;__;
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as463057Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232914- 462767
- 562618
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582518Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482500On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532271Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782168- 692068
- 452052