Yksinäisyys ja ÄO

Onko siitä tehty tutkimuksia, miten älykkyysosamäärä vaikuttaa yksinäisyyteen? Ainakin mutuna kuvittelisin, että poikkeuksellisen älykkäät kokee tavallista helpommin yksinäisyyttä, koska samalla tasolla olevia keskustelukumppaneita on niin vaikea löytää. Kehitysvammaisten kohdalla on varmaan paljon merkitystä sillä, miten he asuvat ja elävät ja millaista toimintaa heille järjestetään.

267

7041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heheheheheh

      Kiitti nauruista...

      • Joukossa tyhmmyys...

        Kiitti nauruista? Tuo paljastaa tyhmyytesi.


      • jotain perää voi oll
        Joukossa tyhmmyys... kirjoitti:

        Kiitti nauruista? Tuo paljastaa tyhmyytesi.

        Olen 30v ja poikuus tallella, älykkyysosamääräni yhden testin mukaan 137.


      • Testi ant. osviittaa
        jotain perää voi oll kirjoitti:

        Olen 30v ja poikuus tallella, älykkyysosamääräni yhden testin mukaan 137.

        Pane töpinäksi. Hyvät geenit menevät hukkaan.

        Tai miten sen ottaa. Maailmanloppu se tulee joskus.
        Se on varmaa. Sitten ei ole väliä millään.


      • Pjoo.
        Joukossa tyhmmyys... kirjoitti:

        Kiitti nauruista? Tuo paljastaa tyhmyytesi.

        Mistä tiedät jos vaikka tuo nauraja onkin läpäissyt ne teidän testinne ylivoimaisesti.
        Tuo vielä mitään paljasta, tuo hehehehehehehe......

        Sehän vain osoittaa hyvää huumorintajua. Älykkyyteen kuuluu yleensä myös hyvä huumorintaju minun mielestä.
        Tosikko on yleensä tyhmä.


    • 3+3

      Ainakin yksi amerikkalainen tutkimus väittää korkean älykkyysosamäärän miesten löytävän harvemmin kumppanin ja pääsevät poikuudestaan myöhemmin kuin normaalin älykkyysosamäärän rajoissa olevat miehet.

      • Hei !

        Itselläni on korkea älykkyysosamäärä. Jos kirjoitan ihan rehelliseti niin on paljon ihmisiä, jotka elävät aika yksinkertaista elämää ja kyky ratkaista ongelmia on aika heikko ja jos tällaiselle ihmiselle erehtyy selittää liian monitahoista asiaa saattaa tulla ongelmia.
        Itselläni on samanaikaisesti lapsuudessa saatu huono itsetunto. Varmaan minut käsitettiin kotonai väärin älykkyyteni takia. En osaa arvostaa niitä asioita joissa olen lahjakas. Varsinkin nuorena ajattelin niiden olevan samalla tavalla helppoja myös muille.


      • älykästä vai?^^^^
        juuso21 kirjoitti:

        Hei !

        Itselläni on korkea älykkyysosamäärä. Jos kirjoitan ihan rehelliseti niin on paljon ihmisiä, jotka elävät aika yksinkertaista elämää ja kyky ratkaista ongelmia on aika heikko ja jos tällaiselle ihmiselle erehtyy selittää liian monitahoista asiaa saattaa tulla ongelmia.
        Itselläni on samanaikaisesti lapsuudessa saatu huono itsetunto. Varmaan minut käsitettiin kotonai väärin älykkyyteni takia. En osaa arvostaa niitä asioita joissa olen lahjakas. Varsinkin nuorena ajattelin niiden olevan samalla tavalla helppoja myös muille.

        KYLLÄ!! Sinun pitää vaihtaa Kauppa tai Oikeustieteen Maisteriin joka kykenee TARJOAMAAN sinulle sen mitä miehen tulee KYETÄ!! duunari ei kykene TARJOAMAAN naiselle sitä mitä nainen haluaa.. Onneksi on Suomi24-deitti.. Sieltä voit etsiä Akateemisen Uraohjuksen joka on Tumma&pitkä ja Lihaksikas Adonis.. pukeutuu työhön lähtiessään Pukuun&Kravattiin haalarien sijasta ja kantaa SALKKUA työkalupakin sijaan.. VAIN AKATEEMINEN MIES kykenee TARJOAMAAN sen mitä nainen kaipaa..!!! AKATEEMINEN ORAOHJUS joita on netti pullollaan TARJOAA sinulle sen omakotitalon!!!! Te syötte GURMEELOUNAITA ravintoissa ja nautitte brunsseja SHAMPPANJAN JA MANSIKOIDEN JA KERMAVAAHDON kanssa.. mies KYKENEE TARJOAMAAN sinuklle etelänmatkoja LUXUS&JET-SET elämää!!!!!!!! ajattele.. kun sellainen mies sattuu kohdallesi HAARASI AVAUTUU SIVUTTAIS_SPAGAATTIIN SAAKKA AUKI!!! KIIMANESTEET valuu pitkin reisiäsi!!!!!!!


      • 20+9=56?
        älykästä vai?^^^^ kirjoitti:

        KYLLÄ!! Sinun pitää vaihtaa Kauppa tai Oikeustieteen Maisteriin joka kykenee TARJOAMAAN sinulle sen mitä miehen tulee KYETÄ!! duunari ei kykene TARJOAMAAN naiselle sitä mitä nainen haluaa.. Onneksi on Suomi24-deitti.. Sieltä voit etsiä Akateemisen Uraohjuksen joka on Tumma&pitkä ja Lihaksikas Adonis.. pukeutuu työhön lähtiessään Pukuun&Kravattiin haalarien sijasta ja kantaa SALKKUA työkalupakin sijaan.. VAIN AKATEEMINEN MIES kykenee TARJOAMAAN sen mitä nainen kaipaa..!!! AKATEEMINEN ORAOHJUS joita on netti pullollaan TARJOAA sinulle sen omakotitalon!!!! Te syötte GURMEELOUNAITA ravintoissa ja nautitte brunsseja SHAMPPANJAN JA MANSIKOIDEN JA KERMAVAAHDON kanssa.. mies KYKENEE TARJOAMAAN sinuklle etelänmatkoja LUXUS&JET-SET elämää!!!!!!!! ajattele.. kun sellainen mies sattuu kohdallesi HAARASI AVAUTUU SIVUTTAIS_SPAGAATTIIN SAAKKA AUKI!!! KIIMANESTEET valuu pitkin reisiäsi!!!!!!!

        Aikamoisen selvää kumpaan ryhmään sinä kuulut. Itse asiassa sopinee epäillä löytyykö sinullekaan sopivaa juttuseuraa kovin helposti. Ei niitä kaksinumeroisen äo:n omaaviakaan niin kovin paljoa vastaan tule.


      • Apolloz
        juuso21 kirjoitti:

        Hei !

        Itselläni on korkea älykkyysosamäärä. Jos kirjoitan ihan rehelliseti niin on paljon ihmisiä, jotka elävät aika yksinkertaista elämää ja kyky ratkaista ongelmia on aika heikko ja jos tällaiselle ihmiselle erehtyy selittää liian monitahoista asiaa saattaa tulla ongelmia.
        Itselläni on samanaikaisesti lapsuudessa saatu huono itsetunto. Varmaan minut käsitettiin kotonai väärin älykkyyteni takia. En osaa arvostaa niitä asioita joissa olen lahjakas. Varsinkin nuorena ajattelin niiden olevan samalla tavalla helppoja myös muille.

        Ihan samaa olen kokenut ja vaikea on löytää treffi seuraa, sekä myös kasaantunut maailman oksetus, kun huomaa miten kamala ja typerä paikka tämä on ja kuinka ihmiset käyttäytyy toisiaan kohtaan ja miten niin typeriä ja mitättömiä asioita taas voi ihmiset arvostaa ja eivät huomaa niitä kauniita asioita ja yhteiskunnassa vallitseva suuri ennakkoluuloisuus joka tappaa kaiken mahdollisen kauniin syntymisen, mutta kirjoituksesi oli kuin omasta takaa.
        Monesti tunnen itseni olevan sosiaalisesti lukossa, vaikka olen kuullut taas muilta ihmisiltä, että olen sosiaalisesti kuitenkin aktiivinen, välillä toki tuntuu, että olen menettämässäni järkeni :D heh uskon, toivon ja välillä vaikea luottaa mihinkään, vaikka tietäisi asian tai olevan oikeassa tai osaa jonkun asian.
        Tunnen monta erittäin älykästä ihmistä ja he kaikki ovat tavalla tai toisella yksinäisiä tai vailla kivaa elämän kumppania ja näistäkin suurin osa on vielä kaikin puolin komeita tai mukavan näköisiä ihmisiä kaikin puolin.


      • Muovikassimies
        20+9=56? kirjoitti:

        Aikamoisen selvää kumpaan ryhmään sinä kuulut. Itse asiassa sopinee epäillä löytyykö sinullekaan sopivaa juttuseuraa kovin helposti. Ei niitä kaksinumeroisen äo:n omaaviakaan niin kovin paljoa vastaan tule.

        "Ei niitä kaksinumeroisen äo:n omaaviakaan niin kovin paljoa vastaan tule. "

        Eikös joka toisella ole kaksinumeroinen äo?
        Ehkä sinullakin.


      • Apolloz
        juuso21 kirjoitti:

        Hei !

        Itselläni on korkea älykkyysosamäärä. Jos kirjoitan ihan rehelliseti niin on paljon ihmisiä, jotka elävät aika yksinkertaista elämää ja kyky ratkaista ongelmia on aika heikko ja jos tällaiselle ihmiselle erehtyy selittää liian monitahoista asiaa saattaa tulla ongelmia.
        Itselläni on samanaikaisesti lapsuudessa saatu huono itsetunto. Varmaan minut käsitettiin kotonai väärin älykkyyteni takia. En osaa arvostaa niitä asioita joissa olen lahjakas. Varsinkin nuorena ajattelin niiden olevan samalla tavalla helppoja myös muille.

        Ihan samaa olen kokenut ja vaikea on löytää treffi seuraa, sekä myös kasaantunut maailman oksetus, kun huomaa miten kamala ja typerä paikka tämä on ja kuinka ihmiset käyttäytyy toisiaan kohtaan ja miten niin typeriä ja mitättömiä asioita taas voi ihmiset arvostaa ja eivät huomaa niitä kauniita asioita ja yhteiskunnassa vallitseva suuri ennakkoluuloisuus joka tappaa kaiken mahdollisen kauniin syntymisen, mutta kirjoituksesi oli kuin omasta takaa.
        Monesti tunnen itseni olevan sosiaalisesti lukossa, vaikka olen kuullut taas muilta ihmisiltä, että olen sosiaalisesti kuitenkin aktiivinen, välillä toki tuntuu, että olen menettämässäni järkeni :D heh uskon, toivon ja välillä vaikea luottaa mihinkään, vaikka tietäisi asian tai olevan oikeassa tai osaa jonkun asian.
        Tunnen monta erittäin älykästä ihmistä ja he kaikki ovat tavalla tai toisella yksinäisiä tai vailla kivaa elämän kumppania ja näistäkin suurin osa on vielä kaikin puolin komeita tai mukavan näköisiä ihmisiä kaikin puolin.


      • än-kyttäjä
        juuso21 kirjoitti:

        Hei !

        Itselläni on korkea älykkyysosamäärä. Jos kirjoitan ihan rehelliseti niin on paljon ihmisiä, jotka elävät aika yksinkertaista elämää ja kyky ratkaista ongelmia on aika heikko ja jos tällaiselle ihmiselle erehtyy selittää liian monitahoista asiaa saattaa tulla ongelmia.
        Itselläni on samanaikaisesti lapsuudessa saatu huono itsetunto. Varmaan minut käsitettiin kotonai väärin älykkyyteni takia. En osaa arvostaa niitä asioita joissa olen lahjakas. Varsinkin nuorena ajattelin niiden olevan samalla tavalla helppoja myös muille.

        Älykkyysosamäärä kertoo jotakin älykkyydestä, mutta enemmän testeistä ja testien laatijoista itsestään. Esimerkiksi kuviopäättelytestien mukaan sokeat ovat idiootteja.

        "minut käsitettiin kotonai väärin älykkyyteni takia"

        Sinua ei ole kukaan ymmärtänyt koskaan väärin siitä syystä. Jos älykäs ihminen on vuorovaikutustilanteessa, tämä ymmärtää mitä kaikkea onnistunut viestintä vaatii, joten tällainen ihminen lukee tilannetta ja toimii sen mukaan. On järjetöntä pohjustaa keskustelu oman munkkilatinan mukaiseksi ja pitää muita tyhminä, jos keskusteluyhteyttä ei tosiasiallisesti ole.

        "Varsinkin nuorena ajattelin niiden olevan samalla tavalla helppoja myös muille."

        Selvähän se, mutta samalla tavalla tulee tilanteita, joissa sinä olet se ymmärtämätön osapuoli, se joka ei ymmärrä jotakin kertojalle itsestään selvää asiaa, koskipa se sitten kertojan asiaa itsessään taikka sen liittämistä laajempaan viitekehykseen jota edelliset käymänne keskustelut ovat koskeneet, taikka kaikkia pieniä yksityiskohtia, jotka liittyvät kerrontaan oheisviestintänä ja vaikkapa ryhmädynamiikkana. Tulee siis ymmärtää, että ihmiset kiinnittävät huomionsa eri asioihin ja kykenevät tekemään luontevasti päätelmiä kukin omalla tavallaan. Yksi ihminen ei yksinkertaisesti kykene mestaroimaan kaikilla osa-alueilla muihin verrattuna ylivertaisesti.

        "jos tällaiselle ihmiselle erehtyy selittää liian monitahoista asiaa saattaa tulla ongelmia"

        Avainsana tuossa on 'liian'. Sinun itsesi pitää lukea tilannetta sen mukaan, että millä tavoin saat välitettyä oleellisen. Jos et siihen kykene ja vetoat monitahoisuus-argumenttiin, kannattaa muistella mikä olikaan kultaa. Useinhan nuo 'monitahokkaat' ovat itse asiassa turhaa jauhantaa ja häiriötekijöitä järkevän päätöksenteon kannalta. Olethan kaiketi havainnut miten omaa älyä tulee haastettua runsaasti erilaisia käytännön optimointeja varten, mutta käytäpä hetki aikaa sen miettimiseen minkä verran olet optimoinut optimointeja; niiden määrää ja tarkkuutta, ja laatua ylipäänsä.


        "Itselläni on samanaikaisesti lapsuudessa saatu huono itsetunto."

        Non sequitur.
        Älykkyydestä ei seuraa huonoa itsetuntoa, vaan syyt ovat muualla.


      • ret.ment.gravis
        juuso21 kirjoitti:

        Hei !

        Itselläni on korkea älykkyysosamäärä. Jos kirjoitan ihan rehelliseti niin on paljon ihmisiä, jotka elävät aika yksinkertaista elämää ja kyky ratkaista ongelmia on aika heikko ja jos tällaiselle ihmiselle erehtyy selittää liian monitahoista asiaa saattaa tulla ongelmia.
        Itselläni on samanaikaisesti lapsuudessa saatu huono itsetunto. Varmaan minut käsitettiin kotonai väärin älykkyyteni takia. En osaa arvostaa niitä asioita joissa olen lahjakas. Varsinkin nuorena ajattelin niiden olevan samalla tavalla helppoja myös muille.

        Älykkäät ihmiset ovat usein aika rajoittuneita, autistiset piirteet liittyvät usein poikkeavan korkeaan älykkyystasoon, siihen liittyy sosiaalisten taitojen heikkoutta ja kommunikaatiovaikeuksia, vetäytymistä ja usein johonkin yhteen kapeaan päämäärään, asiaan keskittymistä. Muiden ihmisten on vaikea ymmärtää tällaista
        persoonaa ja ottaa häntä mukaan piiriinsä, koska tunneskaala on erilainen.

        Tove Jansson kiteyttää ihmisen ihmistarpeen kirjassaan Pikku Nyyti Nyytiäinen:
        "yksinään ei kukaan nauti edes näkinkengästään"

        Muuten: ihmisten yleisin harha on oman älykkyytensä yliarvioiminen:)


      • zxz.
        juuso21 kirjoitti:

        Hei !

        Itselläni on korkea älykkyysosamäärä. Jos kirjoitan ihan rehelliseti niin on paljon ihmisiä, jotka elävät aika yksinkertaista elämää ja kyky ratkaista ongelmia on aika heikko ja jos tällaiselle ihmiselle erehtyy selittää liian monitahoista asiaa saattaa tulla ongelmia.
        Itselläni on samanaikaisesti lapsuudessa saatu huono itsetunto. Varmaan minut käsitettiin kotonai väärin älykkyyteni takia. En osaa arvostaa niitä asioita joissa olen lahjakas. Varsinkin nuorena ajattelin niiden olevan samalla tavalla helppoja myös muille.

        On siinäkin mies. Pitää itseään älykkäänä...Älkää uskoko älykkyystesteihin.


      • mikael1
        än-kyttäjä kirjoitti:

        Älykkyysosamäärä kertoo jotakin älykkyydestä, mutta enemmän testeistä ja testien laatijoista itsestään. Esimerkiksi kuviopäättelytestien mukaan sokeat ovat idiootteja.

        "minut käsitettiin kotonai väärin älykkyyteni takia"

        Sinua ei ole kukaan ymmärtänyt koskaan väärin siitä syystä. Jos älykäs ihminen on vuorovaikutustilanteessa, tämä ymmärtää mitä kaikkea onnistunut viestintä vaatii, joten tällainen ihminen lukee tilannetta ja toimii sen mukaan. On järjetöntä pohjustaa keskustelu oman munkkilatinan mukaiseksi ja pitää muita tyhminä, jos keskusteluyhteyttä ei tosiasiallisesti ole.

        "Varsinkin nuorena ajattelin niiden olevan samalla tavalla helppoja myös muille."

        Selvähän se, mutta samalla tavalla tulee tilanteita, joissa sinä olet se ymmärtämätön osapuoli, se joka ei ymmärrä jotakin kertojalle itsestään selvää asiaa, koskipa se sitten kertojan asiaa itsessään taikka sen liittämistä laajempaan viitekehykseen jota edelliset käymänne keskustelut ovat koskeneet, taikka kaikkia pieniä yksityiskohtia, jotka liittyvät kerrontaan oheisviestintänä ja vaikkapa ryhmädynamiikkana. Tulee siis ymmärtää, että ihmiset kiinnittävät huomionsa eri asioihin ja kykenevät tekemään luontevasti päätelmiä kukin omalla tavallaan. Yksi ihminen ei yksinkertaisesti kykene mestaroimaan kaikilla osa-alueilla muihin verrattuna ylivertaisesti.

        "jos tällaiselle ihmiselle erehtyy selittää liian monitahoista asiaa saattaa tulla ongelmia"

        Avainsana tuossa on 'liian'. Sinun itsesi pitää lukea tilannetta sen mukaan, että millä tavoin saat välitettyä oleellisen. Jos et siihen kykene ja vetoat monitahoisuus-argumenttiin, kannattaa muistella mikä olikaan kultaa. Useinhan nuo 'monitahokkaat' ovat itse asiassa turhaa jauhantaa ja häiriötekijöitä järkevän päätöksenteon kannalta. Olethan kaiketi havainnut miten omaa älyä tulee haastettua runsaasti erilaisia käytännön optimointeja varten, mutta käytäpä hetki aikaa sen miettimiseen minkä verran olet optimoinut optimointeja; niiden määrää ja tarkkuutta, ja laatua ylipäänsä.


        "Itselläni on samanaikaisesti lapsuudessa saatu huono itsetunto."

        Non sequitur.
        Älykkyydestä ei seuraa huonoa itsetuntoa, vaan syyt ovat muualla.

        Kuten aloittaja totesi, kyse on ainoastaan siitä, että korkeasti älykkään on vaikea löytää tasoistansa keskusteluseuraa. Jos vuorovaikutustilannetta täytyy toistuvasti "lukea", se merkitsee, että vuorovaikuttajakumppani ei ole samalla viivalla.

        Avauksessa ei viitata yhden ihmisen spesiaalisuuteen kaikilla aloilla. Viitataan ainoastaan samaan käsittämisen tasoon, joka on sujuvasti toteutuvan ja etenevän keskustelun ehdoton edellytys.


      • aaaabc
        älykästä vai?^^^^ kirjoitti:

        KYLLÄ!! Sinun pitää vaihtaa Kauppa tai Oikeustieteen Maisteriin joka kykenee TARJOAMAAN sinulle sen mitä miehen tulee KYETÄ!! duunari ei kykene TARJOAMAAN naiselle sitä mitä nainen haluaa.. Onneksi on Suomi24-deitti.. Sieltä voit etsiä Akateemisen Uraohjuksen joka on Tumma&pitkä ja Lihaksikas Adonis.. pukeutuu työhön lähtiessään Pukuun&Kravattiin haalarien sijasta ja kantaa SALKKUA työkalupakin sijaan.. VAIN AKATEEMINEN MIES kykenee TARJOAMAAN sen mitä nainen kaipaa..!!! AKATEEMINEN ORAOHJUS joita on netti pullollaan TARJOAA sinulle sen omakotitalon!!!! Te syötte GURMEELOUNAITA ravintoissa ja nautitte brunsseja SHAMPPANJAN JA MANSIKOIDEN JA KERMAVAAHDON kanssa.. mies KYKENEE TARJOAMAAN sinuklle etelänmatkoja LUXUS&JET-SET elämää!!!!!!!! ajattele.. kun sellainen mies sattuu kohdallesi HAARASI AVAUTUU SIVUTTAIS_SPAGAATTIIN SAAKKA AUKI!!! KIIMANESTEET valuu pitkin reisiäsi!!!!!!!

        olen älykäs nainen ja en etsi ( ei siis kelpaa) em. laista - kaipaan päinvastaista, juuri sitä ei löydy: edelläkuvattu edustaa typeryyttä ja keskinkertaisuutta.
        Etsin askeettisia, luonnonmukaisia, viisaita( ei akatemiaa) syvällisiä, henkisiä ja ajattelevia ihmisiä. Keskustella Kierkegaardista, Platonista, buddhalaisuudesta, avaruudesta, älyllisestä kirjallisuudesta. Seksi ei merkitse mitään.


      • srano-63
        juuso21 kirjoitti:

        Hei !

        Itselläni on korkea älykkyysosamäärä. Jos kirjoitan ihan rehelliseti niin on paljon ihmisiä, jotka elävät aika yksinkertaista elämää ja kyky ratkaista ongelmia on aika heikko ja jos tällaiselle ihmiselle erehtyy selittää liian monitahoista asiaa saattaa tulla ongelmia.
        Itselläni on samanaikaisesti lapsuudessa saatu huono itsetunto. Varmaan minut käsitettiin kotonai väärin älykkyyteni takia. En osaa arvostaa niitä asioita joissa olen lahjakas. Varsinkin nuorena ajattelin niiden olevan samalla tavalla helppoja myös muille.

        Kyllä on paljonkin näin asia.


      • ihmisetopikkoot
        ret.ment.gravis kirjoitti:

        Älykkäät ihmiset ovat usein aika rajoittuneita, autistiset piirteet liittyvät usein poikkeavan korkeaan älykkyystasoon, siihen liittyy sosiaalisten taitojen heikkoutta ja kommunikaatiovaikeuksia, vetäytymistä ja usein johonkin yhteen kapeaan päämäärään, asiaan keskittymistä. Muiden ihmisten on vaikea ymmärtää tällaista
        persoonaa ja ottaa häntä mukaan piiriinsä, koska tunneskaala on erilainen.

        Tove Jansson kiteyttää ihmisen ihmistarpeen kirjassaan Pikku Nyyti Nyytiäinen:
        "yksinään ei kukaan nauti edes näkinkengästään"

        Muuten: ihmisten yleisin harha on oman älykkyytensä yliarvioiminen:)

        Myöhemmällä iällä "sosiaalinen taidottomuus" on haluttomuutta osallistua muiden ihmisten barbaarisiin rituaaleihin ja heidän piilotettuun kateuteensa aliarvostettuja älykköjä kohtaan.


      • soon mie
        juuso21 kirjoitti:

        Hei !

        Itselläni on korkea älykkyysosamäärä. Jos kirjoitan ihan rehelliseti niin on paljon ihmisiä, jotka elävät aika yksinkertaista elämää ja kyky ratkaista ongelmia on aika heikko ja jos tällaiselle ihmiselle erehtyy selittää liian monitahoista asiaa saattaa tulla ongelmia.
        Itselläni on samanaikaisesti lapsuudessa saatu huono itsetunto. Varmaan minut käsitettiin kotonai väärin älykkyyteni takia. En osaa arvostaa niitä asioita joissa olen lahjakas. Varsinkin nuorena ajattelin niiden olevan samalla tavalla helppoja myös muille.

        terve juuso21, minulla samantapaisia ongelmia lapsuudessa ja osittain edelleen myös vanhempana. Olisi helpompaa elää yleensä ottaen, jos osaisi asemoida omat taidot suhteessa muihin totuudenmukaisesti.


      • tatsfdga
        aaaabc kirjoitti:

        olen älykäs nainen ja en etsi ( ei siis kelpaa) em. laista - kaipaan päinvastaista, juuri sitä ei löydy: edelläkuvattu edustaa typeryyttä ja keskinkertaisuutta.
        Etsin askeettisia, luonnonmukaisia, viisaita( ei akatemiaa) syvällisiä, henkisiä ja ajattelevia ihmisiä. Keskustella Kierkegaardista, Platonista, buddhalaisuudesta, avaruudesta, älyllisestä kirjallisuudesta. Seksi ei merkitse mitään.

        Muuten jees, mutta mä ottaisin listaan mukaan ruumiinfenomenologian, tanssin ja merkityksellisen seksin. Ruumiillisuuden väheksyminen on pahasta. Joissain joogan suuntauksissa on ymmärretty loistavasti ruumiin hyvinvoinnin merkitys henkisessä kasvussa (eli mielen kuohujen tyyntymisessä). Ja löytyyhän kristinuskostakin ajatus ruumiista sielun temppelinä, vaikka sitä aina ruumiillisuuden halveksunnasta syytetäänkin.

        -Melkoisen älykäs mies, jolle ei juuri ikinä lohkea ja kun lohkeaa, ei natsaa.


      • juuso21 kirjoitti:

        Hei !

        Itselläni on korkea älykkyysosamäärä. Jos kirjoitan ihan rehelliseti niin on paljon ihmisiä, jotka elävät aika yksinkertaista elämää ja kyky ratkaista ongelmia on aika heikko ja jos tällaiselle ihmiselle erehtyy selittää liian monitahoista asiaa saattaa tulla ongelmia.
        Itselläni on samanaikaisesti lapsuudessa saatu huono itsetunto. Varmaan minut käsitettiin kotonai väärin älykkyyteni takia. En osaa arvostaa niitä asioita joissa olen lahjakas. Varsinkin nuorena ajattelin niiden olevan samalla tavalla helppoja myös muille.

        Minullakin on keskimääräistä korkeampi ÄO, ei kuitenkaa mikään marginaalisen korkea. Ikää on kertynyt reilut parikymmentä, vuotta ja itsetunto-ongelmat ovat iän myötä kasvaneet. Varhaislapsuudessa kavereita oli paljon, mutta määrä hiljalleen vähentyi nykyiseen lähes olemattomaan.

        Jatkuvasti kasvava arkuuteni ihmisten seurassa kai johtuu pelosta tuoda erilaisuuteni esiin tässä junttilassa. Sosiaalisissa taidoissakin olisi hiomista, joka saattanee johtua huonosta kehityksestä, kun olen teini-iässä alkanut eristäytyä muista.

        Nykyisiin tosielämän kavereihini minua yhdistää lähinnä metallimusiikki, sekin vain osittain. Olen kai hieman snobi makuni suhteen, ja harmittelen kun parhaat kaverini eivät ymmärrä tarpeeksi hyvän päälle, vaikka musiikkityyli miellyttääkin. Mielipiteeni ja maailmankatsomukseni erottaa heidät itsestäni, kuten koen erottavan muistakin ihmisistä ympärilläni. Asun pienessä maalaiskylässä, jossa en ole tuntenut löytäneeni ikinä henkilöä, jonka mielipiteet minua kiinnostaisivat.

        Läheisimmät ystäväni ovat tätänykyä nettituttavia. Olen kohdannut netissä (ylläri sinänsä) älykkämpää porukkaa kuin livenä. Heihinkin jostain syystä yhteydenpito on vähentynyt, vaikka tunneside on vahva samankaltaisuuden vuoksi. Olenko sitten jo liiaksi rappeuttanut sosiaalista puoltani?

        Koen heikot sosiaaliset taitoni haitaksi työnhaussa, vaikka pidän itseäni työssä yhtenä pätevimmistä samaan aikaan koulutusalaltani valmistuneista. Työttömyyttä takana jo reilu puoli vuotta, eikä loppua näy.

        Sosiaaliset taidot ovat osa älykkyyttä, jota ei punnita älykkyysosamäärällä. Mielestäni niillä on suurempi painoarvo elämässä menestymiseen, niin työpaikansaannissa kuin kumppanin ja ystäväpiirin hankkimisessakin. Kouluihin pitäisi tuoda sosiaaliset taidot oppiaineeksi, vai onko sellaista jo jossain nykyään? Kenties se osaltaan toisi helpotusta kaltaisilleni, vaikka tuollainen aine olisi minulle ollut kauhistus silloin.


    • Toinen mies 44

      Älykkyyden mittaaminen niin, että ihmiselle annetaan siitä numero, älykkyysosamäärä, on minusta älytöntä. Älykkyys on niin monisäikeinen, monihaarainen, monisävyinen, monirihmainen ja monitahrainen asia. Lukutaidoton voi olla kirjailijaa älykkäämpi. Simpanssi voi olla ihmistä älykkäämpi. Älykkyys voi joskus kääntyä älyttömyydeksi, noin vain. Mistä päästä älykkyyttä sitten pitäisi alkaa mitata. Etupäästä, takapäästä, alkupäästä, loppupäästä...? Eeei. Liian kimuranttia. Totta kyllä, älykäs on älyttömien joukossa yksinäinen, samoin kuin älytön älykkäiden joukossa, mutta vaikeahkoa voi olla sanoa kuka on kukin.

      • Älä tee itsestäsi...

        ...tyhmää

        Älykkyyden määritelmä on todella vaikeaa, ellei sitten luota sokeasti mensan testi tulokseen joka määrittelee lähinnä loogista päättelykykyä ym.
        Mutta "toinen mies 44" kirjoitti että lukutaidoton voi olla kirjailijaa älykkäämpi, mutta eihän tuossa ole kyse älykkyydestä vaan verbaalisuudesta joka näyttelee suurta roolia kirjailijan elämässä.

        Nykyiset älykkyystestit mittaavat lähinnä kognitiivisia taitoja. Testien valossa älykkyys voidaan määritellä testien tulosten perusteella, jonka mittarina on perinteisesti toiminut älykkyysosamäärä (ÄO-piste). Älykkyyttä voidaan tutkia myös periytymisenä tai oppimisprosessina ja aivojen hermoverkostojen muutoksina (neurofysiologia).


        Älykkyys on avoin ja tulkinnanvarainen käsite. Tulkinnanvaraisuus ilmenee hyvin monimutkaisissa ja päättelyä vaativissa tehtävissä sekä sopeutumista, joustavuutta ja taitavuutta vaativissa asioissa.

        Mutta joo tavallaan tuo aloittajan miete voi olla paikkansa pitävä, kuka tietää.


      • uutisissakin

      • hölöpötipölöpöti

        Teoriasi ja mensan testin mukaan minun pitäisi olla yksinäinen..... Älä sekoita eri asioita Yksinäisyyteen vaikuttaa enemmän kusipäisyys ja vetäytyvä tai sosiaalinen luonne. Älykkyys (mitattu) on sitä että pystyy suorittamaan nopeammin kuin moni muu tiettyjä tehtäviä, ei sitä pystyykö keskustelemaan toisten kanssa.

        Toinen mies 44 kiteyttää loistavasti.

        Kyllä tällainen mitatusti älykäs voi keskustella antoisasti vaikka down-henkilön kanssa...


      • tiuku111

      • ihana tasa-arvoinen

        Hei, en haluaisi sekoittaa älykkyyttä ja viisautta. Älykkyys on osa viisautta ja viisautta ei voi suoranaisesti opiskella missään koulussa tai mitata. Itselläni on harrastuksest ja ajatukset niin yhteiskunnan ja maailman auttamisessa sekä kauniissa pohjoisessa luonnossa. On tosi vaikea löytää kumppania näin monitahoisena ihmisenä ja vielä kasvissyöjänä...Se on tosi ikävä huomata. Olen myös melko herkkä ihminen ja ihmisten ilkeys saa minut masentuneeksi, koska en ymmärrä heidän ajatusmaailmaansa.
        Mutta kaikille ihanaa talvista tammikuuta!
        terveisin ihminen


      • muuan mies 24
        Älä tee itsestäsi... kirjoitti:

        ...tyhmää

        Älykkyyden määritelmä on todella vaikeaa, ellei sitten luota sokeasti mensan testi tulokseen joka määrittelee lähinnä loogista päättelykykyä ym.
        Mutta "toinen mies 44" kirjoitti että lukutaidoton voi olla kirjailijaa älykkäämpi, mutta eihän tuossa ole kyse älykkyydestä vaan verbaalisuudesta joka näyttelee suurta roolia kirjailijan elämässä.

        Nykyiset älykkyystestit mittaavat lähinnä kognitiivisia taitoja. Testien valossa älykkyys voidaan määritellä testien tulosten perusteella, jonka mittarina on perinteisesti toiminut älykkyysosamäärä (ÄO-piste). Älykkyyttä voidaan tutkia myös periytymisenä tai oppimisprosessina ja aivojen hermoverkostojen muutoksina (neurofysiologia).


        Älykkyys on avoin ja tulkinnanvarainen käsite. Tulkinnanvaraisuus ilmenee hyvin monimutkaisissa ja päättelyä vaativissa tehtävissä sekä sopeutumista, joustavuutta ja taitavuutta vaativissa asioissa.

        Mutta joo tavallaan tuo aloittajan miete voi olla paikkansa pitävä, kuka tietää.

        Kirjailijalla tämä "toinen mies 44" tarkoitti ymmärtääkseni "jotain useimpien älykkääksi mieltämää henkilöä" eikä niin tarkalleen juuri kirjailijaa, vaikka useimmat pitäisivätkin kirjailijoita älykkäinä... muuten aika hyviä pointteja "toinen mies 44:ltä".. pitää olla kriittinen joka kannalta.

        mutta samaistun molempiin edellä mainittuihin: looginen päättelykyky on vain yksi älykkyydenlaji:) jos näin voi sanoa.


      • Beautiful Boxer
        ihana tasa-arvoinen kirjoitti:

        Hei, en haluaisi sekoittaa älykkyyttä ja viisautta. Älykkyys on osa viisautta ja viisautta ei voi suoranaisesti opiskella missään koulussa tai mitata. Itselläni on harrastuksest ja ajatukset niin yhteiskunnan ja maailman auttamisessa sekä kauniissa pohjoisessa luonnossa. On tosi vaikea löytää kumppania näin monitahoisena ihmisenä ja vielä kasvissyöjänä...Se on tosi ikävä huomata. Olen myös melko herkkä ihminen ja ihmisten ilkeys saa minut masentuneeksi, koska en ymmärrä heidän ajatusmaailmaansa.
        Mutta kaikille ihanaa talvista tammikuuta!
        terveisin ihminen

        Hyvä että meidänlaisiakin on siellä täällä. :) Moni elämänkoulussa kolhuja saanut katkeroituu helposti ja pitää tällaista kirjoituksessasi esiintullutta asennetta tyhmän naivina...
        Turhaan sanon ma.

        Hyvyys ja naivius on kumminkin eri asioita. Naivina pitäisin henkilöitä jotka ovat sillä tavalla "onnellisia" että eivät huomaa kaikkea pahuutta maailmassa tai erota ilkeää sarkasmia /ironiaa.
        Älykäs ja hyvä ihminen erottaa mutta kieltäytyy lähtemästä siihen leikkiin mukaan.

        Läheistä sukua moraalille, luulen...


      • tiutau222
        tiuku111 kirjoitti:

        edelläkävijä on yhdyssana :)

        On se hieno a että viisaasmat opastaa tyhmä mpiä..?


    • tyhmyyden aika

      Nykyisessä idiotismia ylistävässä valtavirtakulttuurissa on älykkään ihmisen vaikea löytää seuraa itselleen kun mediassakin älykkäät ihmiset esitetään tylsimyksinä ja älykkyyteen liitetään miltei aina antisosiaalisuus.

      Nykymaailmassa kannattaisi olla mielummin tyhmä kuin älykäs.

      • kv

        Niin kannattaisi. Elämä olisi silloin paljon helpompaa.


      • tyhmä

        Tampereella ÄO.ratkaistu jouluvaloilla.Kenellä vielä palaa,ne on tyhmiä


      • Muhhahhaaaa
        kv kirjoitti:

        Niin kannattaisi. Elämä olisi silloin paljon helpompaa.

        Ei, vaan valtavirtakulttuuri pitää kukistaa kaikin keinoin. Ei pidä antaa tyhmien tuhota jo muutenkin veloissaan kierivää maailmantaloutta, puhumattakaan kehitysmaihin kohdistetusta taloudellisesta väkivallasta.

        Toisaalta, Me Älykkäät voisimme ottaa kiksejä niiden tyhmempien loputtomista parisuhdeongelmista, joita he eivät koskaan kykene ratkaisemaan. Joko ollaan tiedostamattomasti luonnehäiriöisiä, itsetunto on huono, tuhlataan rahat kaljaan, luodaan yhteinen tili. Luullaan että rakkaus pelastaa, ja sitten itketään kun eron tultua kaikki menee.

        Ihan vain kostoksi kaikesta syrjimisestä älykkäillä on TÄYSI oikeus vastata samalla mitalla tyhmälle enemmistölle. Älykkäät ovat sukupolvesta toiseen keksineet ja kehittäneet sen, millä me elämme. Älykkäiden ansiota ovat nämä tietokoneet, joilla voimme kirjoittaa.

        Kaikkein tehokkainta onkin omaksua muiden viisautena pitämä tietotaso, ja käyttää sitä uskotteluun, vakuutteluun ja kaikkeen sellaiseen, mistä ihmiset yleensä antavat etuisuuksia. Väliä on loppujen lopuksi vain sillä, kuinka ne idiootit lopulta huomaavat tulleensa huijatuiksi >:D . Se on älykkään kosto yhteiskunnan hänelle kohdistamastaan alennuksesta.


      • Haahhahhahhaaaa
        Muhhahhaaaa kirjoitti:

        Ei, vaan valtavirtakulttuuri pitää kukistaa kaikin keinoin. Ei pidä antaa tyhmien tuhota jo muutenkin veloissaan kierivää maailmantaloutta, puhumattakaan kehitysmaihin kohdistetusta taloudellisesta väkivallasta.

        Toisaalta, Me Älykkäät voisimme ottaa kiksejä niiden tyhmempien loputtomista parisuhdeongelmista, joita he eivät koskaan kykene ratkaisemaan. Joko ollaan tiedostamattomasti luonnehäiriöisiä, itsetunto on huono, tuhlataan rahat kaljaan, luodaan yhteinen tili. Luullaan että rakkaus pelastaa, ja sitten itketään kun eron tultua kaikki menee.

        Ihan vain kostoksi kaikesta syrjimisestä älykkäillä on TÄYSI oikeus vastata samalla mitalla tyhmälle enemmistölle. Älykkäät ovat sukupolvesta toiseen keksineet ja kehittäneet sen, millä me elämme. Älykkäiden ansiota ovat nämä tietokoneet, joilla voimme kirjoittaa.

        Kaikkein tehokkainta onkin omaksua muiden viisautena pitämä tietotaso, ja käyttää sitä uskotteluun, vakuutteluun ja kaikkeen sellaiseen, mistä ihmiset yleensä antavat etuisuuksia. Väliä on loppujen lopuksi vain sillä, kuinka ne idiootit lopulta huomaavat tulleensa huijatuiksi >:D . Se on älykkään kosto yhteiskunnan hänelle kohdistamastaan alennuksesta.

        Ja vielä. Tällaiset tyypit on yleensä pelottavia. Ja vaarallisia niille, joiden kanssa on tekemisissä. Ensin otetaan selvää toisesta osapuolesta, ja oikealla hetkellä isketään heikoimpaan kohtaan.

        Valtavirtaihmisillä ei ole omaa tuntoa, joten miksi älykkäälläkin pitäisi olla?

        Sitä paitsi, pahuuden ajaminen älykkyyden avulla on juuri sitä, millä poliitikot, suuriyritykset, luottoluokituslaitokset yms. maksattavat lopulta kaiken kansan kukkarosta. Tai sitä, millä he ovat rakentavinaan hyvinvointia. Pannaan siis vastaan ja narutetaan johtoakin välillä >XD.


      • anselmi:
        tyhmä kirjoitti:

        Tampereella ÄO.ratkaistu jouluvaloilla.Kenellä vielä palaa,ne on tyhmiä

        taidat olla se sama joka aloitti muutama päivä sitten ketjun valituksilla että ihmisillä on jouluvaloja. Miten sä määrittelet et ne joilla on valot on tyhmiä :D? Ps. MUlla ei oo enää jouluvaloja ja en mä kyl sen fiksummaks oo muuttunu


      • tyhmä kyselijä T.re
        anselmi: kirjoitti:

        taidat olla se sama joka aloitti muutama päivä sitten ketjun valituksilla että ihmisillä on jouluvaloja. Miten sä määrittelet et ne joilla on valot on tyhmiä :D? Ps. MUlla ei oo enää jouluvaloja ja en mä kyl sen fiksummaks oo muuttunu

        En todellakaan.Olen se joka osasi vaihtaa vilkkuvan wc.n valon.Se minun älykkyydestäni ja yksinäisyydestä.Aina pitää kaikki tehdä yksin,kun älyä ei ole paljon annettu.Yksinäisyyttä kylläkin,koitetaan pärjäillä .


      • Aina jouluvalot pääl
        tyhmä kirjoitti:

        Tampereella ÄO.ratkaistu jouluvaloilla.Kenellä vielä palaa,ne on tyhmiä

        Mulla on palaneet "jouluvalot 29 vuotta yhtäkyrpää ilman taukoa. Olen siis idiootti.


    • asdfghjklöwertyuio

      Se on sama miten, mutta jos tavalla tai toisella poikkeat suurista massoista ja/tai keskiluokkaisesta elämäntyylistä niin kyllä siinä helposti myös yksinkin jää. Jotkut tosin haluavatkin jäädä yksin ja viihtyvät paremmin niin, mutta uskoisin enemmän kuitenkin olevena niitä yksinäisiä jotka seuraakin haluaisivat.

      • Hei, ja kiitos hyvästä kommentistasi. Näin se vain on..valtavirrasta poikkeava katsotaan helposti omituiseksi. Kun esim. itse aloitin kasvissyönnin yliopistoaikoinanin 80-luvulla, se oli siinä ympäristössä ok, mutta muualla minut leimattin pöhelköksi;-) Tyhmänä kuitenkin väittelin ja aloitin myöhemmin vapaaehtoistyöt eri paikoissa Tellustamme ja haluaisin keskustelua laajasti esim. energiapolitiikasta. No, hulluhan minä olen:-)
        Mutta mielestäni siis älykkyys ilman viisautta on vaikeaa ja viisauskin on monelle kova juttu:-)


      • Pöhelkkö
        dumela kirjoitti:

        Hei, ja kiitos hyvästä kommentistasi. Näin se vain on..valtavirrasta poikkeava katsotaan helposti omituiseksi. Kun esim. itse aloitin kasvissyönnin yliopistoaikoinanin 80-luvulla, se oli siinä ympäristössä ok, mutta muualla minut leimattin pöhelköksi;-) Tyhmänä kuitenkin väittelin ja aloitin myöhemmin vapaaehtoistyöt eri paikoissa Tellustamme ja haluaisin keskustelua laajasti esim. energiapolitiikasta. No, hulluhan minä olen:-)
        Mutta mielestäni siis älykkyys ilman viisautta on vaikeaa ja viisauskin on monelle kova juttu:-)

        Ihminen joa keskittää energiansa ituhippeilyyn ja muuhun turhaan
        on edelleen pöhelkkö...Vaikka on 2000-luku.
        Ei se, että koittaa väkisin muuttaa veden viiniksi (kun
        kaupasta saisi ostamalla) ole älykyyttä eikä järkevää.

        Jäin miettimään oliko viestisi se, että olet parempi ihminen
        kun et syö murhattua ja kidutettua kuuttia,
        vai olet parempi ihminen koska olet älykäs...

        Oli niin tai näin sait tiputettua minua jo kirjoittelulla
        saatikka siitä mitä se olisi jos olisimme turvakkain =/


    • rjdrhss

      Musta tuntuu että mun älykkyys vaan kärsii siitä kun en pääse keskustelemaan muiden ihmisten kanssa, en pääse kuulemaan heidän näkemyksiään ja kertomaan omiani, yksin voi olla varsin tylsä mietiskellä. Että epäilen että älykkyys vaikuttaa niinkään yksinäisyyteen, ehkäpä toisinpäin? En myöskään yksinäisenä kohtaa erilaisia tilanteita niinkuin normaalit ihmiset perheen kesken yms. ja käyttämään kykyjäni ratkaista tilanteita. Normaalisosiaalisen ihmisen elämässä joudutaan käyttämään päätä enemmän.

      Tietenkin voihan sitä tehdä netissä kaikenmaailman aivoja rasittavia testejä ja pelejä yms. Mutta ei se juuri auta ja kouluta siihen tulevaan elämään.

      • 3454353434

        On totta että normaalisosiaalisen ihmisen elämässä päätä joudutaan käyttämään yleensä enemmän.

        Tosin aika monet asiat sujuvat lähes kuin vaistonvaraisesti erikoisemmin edes ajattelematta niitä.

        Tuohon liittyy usein lajityypilliset ominaisuudet ja ajatukset eli miltä näytän muiden silmissä ja miten pärjään parhaiten ajattelematta erikoisemmin että miksi näin on.


      • 3454353434 kirjoitti:

        On totta että normaalisosiaalisen ihmisen elämässä päätä joudutaan käyttämään yleensä enemmän.

        Tosin aika monet asiat sujuvat lähes kuin vaistonvaraisesti erikoisemmin edes ajattelematta niitä.

        Tuohon liittyy usein lajityypilliset ominaisuudet ja ajatukset eli miltä näytän muiden silmissä ja miten pärjään parhaiten ajattelematta erikoisemmin että miksi näin on.

        Juu...hyvin normaalia! Ei vaadi paljon, mutta useimman suomalaisenkin ajatus. Enkä oikeastaan paheksu sitä, koska näin päästään helpoimmalla. Ehkä se kuvaa meidän primitiivivaistoja - pärjätä jotenkin (metsästää), tehdä lapsia (saada tuki ja lisätä geenejä) ja tyytyä siihen että saa ruokaa.
        En kuitenkaan ukso, että meillä hyvinvointikulttuurissamme enää tarvitsis näin toimia. Eri asia on maat, joissa kehitystilanne on heikko tai olematon.


    • Joo ei.

    • tyhmä saapas

      Älykkyyttä (matemaattista ja loogista päättelykykyä) on perinteisesti mitattu niin, että mittaus tapahtuu etsittäessä YHTÄ OIKEAA ratkaisua tiettyyn tapaukseen. Nykyisen käsityksen mukaan tuo on erittäinen kyseenalaistettava mittaustapa. Yksi vaihtoehtoinen tapa olisi esim. testi, jossa pitäisikin löytää mahdollisimman monia vaihtoehtoisia ratkaisumalleja.

      Kärjistetysti voisi väittää, ettei yksinäisyydestä kärsivä ja siihen tyydyttävää ratkaisua löytämätön, osaa käyttää erilaisia metodeja, vaan toistaa samaa ratkaisumalliaan. Älykästä? Mielestäni ei. Eikö juuri riittävän älykäs kykenisi luomaan toimivan loogisen päättelyprosessiin, jolla pääsisi yksinäisyydestään?

      • Toinen mies 44

        Ja näin ollen vaistojensa varassa viidakossa rymyävä apina onkin ihmistä älykkäämpi koska se ei pohdiskele elämän tarkoitusta vaan elää. Näinkin voisi asian nähdä.


      • sdsadsdd
        Toinen mies 44 kirjoitti:

        Ja näin ollen vaistojensa varassa viidakossa rymyävä apina onkin ihmistä älykkäämpi koska se ei pohdiskele elämän tarkoitusta vaan elää. Näinkin voisi asian nähdä.

        Kenties ne apinat on niin älykkäitä että ne on ymmärtänyt ettei kannata liikoja mietiskellä! Ehkä se on ihmisten seuraava kehitysaskel =)


      • Toinen mies 44
        sdsadsdd kirjoitti:

        Kenties ne apinat on niin älykkäitä että ne on ymmärtänyt ettei kannata liikoja mietiskellä! Ehkä se on ihmisten seuraava kehitysaskel =)

        Joo. Vaikka kyllähän sitä joskus tuntee itsensä apinaksi ihmisenäkin.


      • Juuri niin. Älykkyys on vain osa viisautta ja viisaudellakin on on ongelmansa nykypäivän sosiaalisessa elämässä.


      • ihan apina
        Toinen mies 44 kirjoitti:

        Ja näin ollen vaistojensa varassa viidakossa rymyävä apina onkin ihmistä älykkäämpi koska se ei pohdiskele elämän tarkoitusta vaan elää. Näinkin voisi asian nähdä.

        Mihin pohjaat ajatuksen,
        ettei apina pohdiskele elämänsä tarkoitusta?


    • yks jukka

      Vaikeaksi elämä menee kun kaikissa kokeissa ja testeissä saa huippupisteet:)
      Jutttuseuraa ei löydy millään siis kunnollista ja on pirun tylsää kuunnella ihmisten jaarittelua tyhjänpäiväisitä asioista Kuitenkin voi harrastaa sitten kaikenlaista
      mielenkiintoista esim ATK, Fysiikka, ja luonnontieteet yleensä.
      Kun on tarpeeksi älykäs kaikki on helppoa kuin heinänteko
      On muuten mukavaa kun on pakkasta ja lunta myös täällä etelässä
      Pakkanen tuo haasteita Muistan ajan kun etelässä oli yli -30 kolmen viikon ajan
      silloin oli tosi hankalat olosuhteeet kun melkein kaikki jäätyi
      Mun autosssa ei silloin toiminut kuin käsisjärrut mutta ajelin sillä silti

      • 5+kolmio=häh?

        Jaa, todella älykästä ajaa autolla, jossa jarruista toimii vain kässäri, ok.


      • Hmmm...voi harmi, että älykkään ihmisen auto jäätyi ilm,asto-olosuhteiden vuoksi..
        Mutta hei!!! Jos ajattelet että sinun osaamisesi fysiikasta ym luonnontieteistä kuvaa sinua, niin olet väärillä jäljillä...Ei, viisaus on se mikä on ihmisen ydin ei ne partikkelit (ref. N. Bohr:-))...anteeksi, hieman yliampuvaa....
        Nautitko mistään ulkopuolisesta?


    • yks jukka

      Mä kävin sillloin töisssä autolla ja jouduin ulkonakin tekemään hommia -30 asteeen pakkasella. Näpit meinas paleltua ja varpaat
      Sisällä oli taas katonrajassa 30 prkl Voihan V mitkä työolot :)

      • yks jukka

        Mainittava kai sitten ammattini Eli olen peruskoulutukseltani
        teollisuussähköasentaja


      • Masentunut asentaja

        Tiedän tunteen. Kukaan ei kysy lämmityspistorasioiden asentamista kesällä.
        On muuten kiva kiristellä katuvalokaapeleita kovalla pakkasella, ainakin yksinään niin, ettei sitten helteellä roiku liikaa.

        Sisätiloissa kiirehditään rakennuksen täyttämistä hyllyillä ja tavaralla, joten mites kiipeilet sinne katon rajaan asentamaan valaisimia, jotka kaiken muun hyvän lisäksi ovat nykyään niin kehnoa laatua, että takuuaikana saat vaihtaa neljäsosan?
        Voit saada takuuseen uudet valaisimet, mutta kuka maksaa vaihdosta? Ei ainakaan asiakas, eikä sähkötukku.
        Kun niitä sitten vaihdetaan, niin sinun takiasi ei täpötäysiä hyllyjä siirrellä, vaan on vieläkin ahtaammat olot, jos se vain suinkin on mahdollista.
        Mieluiten saisit vielä vaihtaa ne yöllä, etteivät oikeat ihmiset häiriintyisi.
        Tällaista siis yrittäjä-asentajalla. Saat tehdä paljon ilmaista työtä. Sitä(kään) ei moni ymmärrä.


      • yks jukka
        Masentunut asentaja kirjoitti:

        Tiedän tunteen. Kukaan ei kysy lämmityspistorasioiden asentamista kesällä.
        On muuten kiva kiristellä katuvalokaapeleita kovalla pakkasella, ainakin yksinään niin, ettei sitten helteellä roiku liikaa.

        Sisätiloissa kiirehditään rakennuksen täyttämistä hyllyillä ja tavaralla, joten mites kiipeilet sinne katon rajaan asentamaan valaisimia, jotka kaiken muun hyvän lisäksi ovat nykyään niin kehnoa laatua, että takuuaikana saat vaihtaa neljäsosan?
        Voit saada takuuseen uudet valaisimet, mutta kuka maksaa vaihdosta? Ei ainakaan asiakas, eikä sähkötukku.
        Kun niitä sitten vaihdetaan, niin sinun takiasi ei täpötäysiä hyllyjä siirrellä, vaan on vieläkin ahtaammat olot, jos se vain suinkin on mahdollista.
        Mieluiten saisit vielä vaihtaa ne yöllä, etteivät oikeat ihmiset häiriintyisi.
        Tällaista siis yrittäjä-asentajalla. Saat tehdä paljon ilmaista työtä. Sitä(kään) ei moni ymmärrä.

        Jos sua masentaa hae saikkua ja pidä sairauslomaa
        Joku hyvä lääkäri voisi ymmärtää työtaakkasi ja yrittäjän paineet
        On hyvä olla välillä lomalla Kokeile edes

        Mä olen jo aika vanha sähkömies ja ollut eläkkeelläkin jo ennenaikaisesti
        masennuksen takia ja toisena osasyynä oli stressinsietokyvyn heikentyminen joka johti uupumukseen.

        Tsemppiä sullä Masentunut asentaja

        Hommmaa jotain mukavaa luettavaa vaikka että saat nukuttua


      • Masentunut asentaja
        yks jukka kirjoitti:

        Jos sua masentaa hae saikkua ja pidä sairauslomaa
        Joku hyvä lääkäri voisi ymmärtää työtaakkasi ja yrittäjän paineet
        On hyvä olla välillä lomalla Kokeile edes

        Mä olen jo aika vanha sähkömies ja ollut eläkkeelläkin jo ennenaikaisesti
        masennuksen takia ja toisena osasyynä oli stressinsietokyvyn heikentyminen joka johti uupumukseen.

        Tsemppiä sullä Masentunut asentaja

        Hommmaa jotain mukavaa luettavaa vaikka että saat nukuttua

        Kiitos kun vastasit.
        Ei tässä mitään hätää ole. En vain suostu maksumieheksi. Vaadin jo sopimusta tehdessä, että laskutan normaalin taksan rikkinäisten lamppujen, kytkimien ja muiden romujen vaihdosta, koska laatu on mitä on. Oppirahojen aika on ohi tässä suhteessa, mutta harmittaahan se asentaa roskaa, josta tietää, että niitä saa kohta korjailla ja vaihdella.
        Minäkin tässä jo keventelen työtaakkaani ja osaan joskus jo sanoa "ei".

        Lukeminen on hyvä harrastus ja olen opiskellut historiasta sen, mitä ei koulussa saanut opettaa, eli viime sotia.
        Minulla oli myös paljon tilaisuuksia kuulla paikalla olleiden kertomuksia aikana jolloin kirjallisuutta ei kovin paljon ollut.

        Saimme niin hyvät eväät syntyessämme, että kyllä näillä täytyy pärjätä, eikö niin?
        Eksyin vähän aloituksen aiheesta, mutta totesin, että siitä ei oikeastaan kannata kirjoittaa, kun luin noita muita vastauksia.

        Vietähän hyviä eläkepäiviä ilman stressiä!


    • no joo

      Jos ei jaksa kuunnella toisten kännisekoiluja, eikä kiinnosta juosta rahan perässä, voi ollakin jo "tavallista älykkäämpi." Ihmetellä täytyy että suurin osa todella on änkeytynyt yhteen samaan pinnalliseen muottiin.

      • yksinkertaista...

        ...mutta totta. Hyvin tiivistetty :D


    • 2343242332

      "Ainakin mutuna kuvittelisin, että poikkeuksellisen älykkäät kokee tavallista helpommin yksinäisyyttä,"

      Itse näen että poikkeuksellisen älykkäät ypärjäävät yleensä hyvin myös sosiaalisesti koska menestyjät huomioidaan parhaiten ja koulutuksessa pärjäämisessäkin tarvitaan yleensä sosiaalisuutta.

      Tuo ongelma ettei löydy samantasoisia keskustelukumppaneita (älyllisesti) koskettaa todella harvoja ihmisiä ja yleensä tälläisetkin ihmiset pärjäävät sosiaalisesti varsin hyvin.

      Jos keskimäärin pitäisi ajatella niin näkisin yksinäisyyden olevan pikemminkin erittäin tyhmien ihmisten riesa kuin niiden jotka ovat erittäin älykkäitä. Toisaalta myös henkilöt jotka eivät ole liian tyhmiä sopeutuakseen laumakäyttäytymiseen mutta eivät liian fiksujakaan tullakseen muiden kanssa juttuun ovat altiimpia yksinäisyydelle. Tietysti sitten voisi luetella ehkä mahdollisen ihan älykkyyden ylimmän tason, mutta he ovat harvinaisempia.


      "Kehitysvammaisten kohdalla on varmaan paljon merkitystä sillä, miten he asuvat ja elävät ja millaista toimintaa heille järjestetään. "


      Väittäisin että kaikki vammat ja sairaudet ovat ihmiselle haitallisia ja lisäävät yksinäisyyttä merkittävästi. Kehitysvammaisten kohdalla tilanne on usein monta astetta heikompi.

      • asgagd

        "koska menestyjät huomioidaan parhaiten"

        Poikkeuksellisen älykäs ei ole aina menestyjä eikä idiootti ole aina luuseri. Monet menestyjät, jotka saavat huomiota, ovat idiootteja.


      • Voi voi

        herrenletta on naivi maailmankuva. Tiedätkö mitä tarkoitta introvertti ja extrovertti? Oletko kuullut lukkaeroista ja koulun tavasta leimata oppilaita kotiojen mukaan? Nykyään luokkaerot nähdään muodostuvan kolmesta asiasta sosiaalisesta pääomasta (eli ihmissuhteista vaikuttaviin tahoihin), kulttuurillisesta pääomasta (koulutus), materiaalisesta pääomasta (omistus, raha). Ei älykkyys kerro kuin ripauksen menestyksestä.


      • Dr3dg3
        asgagd kirjoitti:

        "koska menestyjät huomioidaan parhaiten"

        Poikkeuksellisen älykäs ei ole aina menestyjä eikä idiootti ole aina luuseri. Monet menestyjät, jotka saavat huomiota, ovat idiootteja.

        Se siinä onkin rasittavaa kun näkee miten itseä tyhmemmät pärjäävät paljon paremmin kaikilla ns. "menestysmittareilla".


    • _Nero

      Kyllä ja ei. Ihminen viihtyy parhaiten kaltaistensa seurassa ja varsinkin huippuälykkäillä voi olla vaikeuksia löytää "tasoistansa" seuraa, mistä seuraa heikommat sosiaaliset taidot, mistä seuraa yksinäisyyttä, mistä seuraa entistä heikommat sosiaaliset taidot, mistä seuraa enemmän yksinäisyyttä jne. Ehkä pahiten tästä kärsivät juuri ne, jotka eivät älykkyyttänsä ymmärrä, vaan uskovat vain olevansa erilaisia ja ne, joilla sosiaaliset ympyrät lapsena ovat jostain syystä olosuhteiden rajoittamia.

      Nimerkillä syrjäseudulla kasvanut nero. Ja tuon sosiaaliseksi oppimista käsittelevän ketjun aloittaja

      • juttukumppani

        Mensan testien mukaan olen normaalia älykkäämpi, muta en pidä itseäni sen kummallisempana kuin muutakaan ihmiset. Paitsi että keskusteluseuraa on vaikeaa löytää. Olen kiinnostunut niin monista asioista.


      • höpönpöpö
        juttukumppani kirjoitti:

        Mensan testien mukaan olen normaalia älykkäämpi, muta en pidä itseäni sen kummallisempana kuin muutakaan ihmiset. Paitsi että keskusteluseuraa on vaikeaa löytää. Olen kiinnostunut niin monista asioista.

        Tuohan on ihan nurinkurista. Jos on kiinnostunut monista asioista, niin luulisi olevan helpompi löytää juttuseuraa, kuin jos kiinnostuksen kohteita olisi vain vähän.


    • Sijoitun ÄO:n suhteen normaalijakauman korkeimpaan 2% ryhmään. ÄO on vielä painottunut tila-avaruudellisen ajattelun puolelle. Ollut lapsesta asti kiinnostunut tietämään miten kaikki toimii ja ajattelukone on käynyt täysillä kaiken aikaa. Moni ihminen on kuunnellut mielenkiinnolla juttujani, mutta puhekaveria jonka kanssa pystyisi samantasoiseen keskusteluun ei juurikaan löydy. Yksinäiseksi olen tuntenut itseni lapsesta asti vaikka olisi ollut kavereita, vaimo ym sosiaalisia piirejä ympärillä.

      Pakko tyytyä itseensä sisäisenä juttukumppanina.

      • erakko 60-luvulta

        Hei!
        suhun haluaisin tutustua.


      • Cattus Rattus

        Sama täällä. Olen sinua parikymmentä vuotta nuorempi nainen, myöskin todettu ns. huippuälykkääksi ja samoin painottunut; loogis-matemaattinen / tila-avaruudellinen hahmottaminen. Minua on testattu muutenkin kuin Cattel & Cattel -testillä (jossa todettu ÄO yli 135, keskihajonnalla 15). Spesifimpien testien mukaan minulla on poikkeuksellinen avaruudellisen hahmottamisen kyky. Tämä herätti kiinnostusta testaajassa, kun kuuluin erääseen testiryhmään työn kautta. Testituloksia tilastoidaan ja testitilanteeseen mennessä vielä koskaan Suomessa ei ollut kukaan suoriutunut testistä täysin pistein.

        Samoin minua kuunnellaan kyllä mielellään, mutta keskustelut pyrkivät tyrehtymään, jollen minä kuljeta sitä eteenpäin ja tyydy keskustelemaan sillä tasolla, millä havaitsen muiden keskustelijoiden keskustelevan mukavasti ja luontevasti. Sosiaalisia suhteita on, eikä ongelmia "miesrintamallakaan". Silti vetäydyn aika paljon tarkoituksella yksinäisyyteen, koska vuosien myötä ihmissuhteet ovat alkaneet tuntumaan aina vaan raskaammilta, olen aina se ns. antava osapuoli, annan itsestäni, ajatuksistani, osaamisestani. Kaipaisin sellaista ihmissuhdetta, jossa tuntisin oikeasti olevan tasaveroinen ja toisen rinnalla.


      • 13
        Cattus Rattus kirjoitti:

        Sama täällä. Olen sinua parikymmentä vuotta nuorempi nainen, myöskin todettu ns. huippuälykkääksi ja samoin painottunut; loogis-matemaattinen / tila-avaruudellinen hahmottaminen. Minua on testattu muutenkin kuin Cattel & Cattel -testillä (jossa todettu ÄO yli 135, keskihajonnalla 15). Spesifimpien testien mukaan minulla on poikkeuksellinen avaruudellisen hahmottamisen kyky. Tämä herätti kiinnostusta testaajassa, kun kuuluin erääseen testiryhmään työn kautta. Testituloksia tilastoidaan ja testitilanteeseen mennessä vielä koskaan Suomessa ei ollut kukaan suoriutunut testistä täysin pistein.

        Samoin minua kuunnellaan kyllä mielellään, mutta keskustelut pyrkivät tyrehtymään, jollen minä kuljeta sitä eteenpäin ja tyydy keskustelemaan sillä tasolla, millä havaitsen muiden keskustelijoiden keskustelevan mukavasti ja luontevasti. Sosiaalisia suhteita on, eikä ongelmia "miesrintamallakaan". Silti vetäydyn aika paljon tarkoituksella yksinäisyyteen, koska vuosien myötä ihmissuhteet ovat alkaneet tuntumaan aina vaan raskaammilta, olen aina se ns. antava osapuoli, annan itsestäni, ajatuksistani, osaamisestani. Kaipaisin sellaista ihmissuhdetta, jossa tuntisin oikeasti olevan tasaveroinen ja toisen rinnalla.

        "Samoin minua kuunnellaan kyllä mielellään, mutta keskustelut pyrkivät tyrehtymään, jollen minä kuljeta sitä eteenpäin ja tyydy keskustelemaan sillä tasolla, millä havaitsen muiden keskustelijoiden keskustelevan mukavasti ja luontevasti."

        Tuohan on vain sinun näkemyksesi. Oletko kysynyt noiden muiden mielipidettä? Testaa toki joskus, mitä he puhuvat, kun suljet oven perässäsi poistuttuasi.

        Itselläni on tuttava, joka myös kuvittelee olevansa poikkeuksellisen älykäs ja hauskaa seuraa. Juuri niinkuin sinäkin hän olettaa olevansa se, joka antaa paljon. Silti kaikki muut toivoisivat, että hän kuuntelisi muita, olisi joskus hiljaa! Hän voi olla yksittäisenä ihmisenä älykäs, kuten sinäkin, mutta ryhmän älykkyys peittoaa yksittäisen älykkyyden, ts. ryhmän ihmisten älykkyys on enemmän kuin osallistujien älykkyyden summa (tämä tuli ilmi mm viime vuonna julkaistussa tutkimuksessa). Joten yksittäisellä älykkäällä ihmisellä ei ole paljonkaan merkitystä, ellei hän osaa toimia ryhmässä, ja käyttää ryhmän dynamiikkaa ja ryhmä-älyä.

        Itse suhtaudun lähtökohtaisesti älykkyyden/lahjakkuuden testaamiseen erittäin kriittisesti.

        Eikös 135 C&C:.llä ole alle Mensan rajan?


    • Väliinputoajako?

      Mensan testeissä minut todettiin älykkäimmän 5% joukkoon, minulle tehtyjen EEG-tutkimuksien jälkeen lääkäri totesi, että minulla on "älykkään ihmisen aivot", ja toista asiaa tutkiessa tehdyissä neuropsykologissa testeissä minut todettiin myös älykkääksi, olin kaikissa osa-alueissa keskivertoa huomattavasti parempi tai erittäin paljon parempi (vai mikä olikaan paras suoritus nimeltään, en ole ihan varma).

      Olen erittäin yksinäinen. En löydä uusia ystäviä, ja ne harvat yritykset kun luon kontakteja tuppaa molemmin puolin, en jotenkin kykene jatkamaan välejä edes kaveruudeksi asti, koska kemiat eivät kohtaa.

      Olen kyllä naimisissa, älykkään miehen kanssa, mutta kaipaisin toki myös ystäviä.

      Siinä on vaan se, etten koe tarpeelliseksi julistaa älykkyyttäni kaikkialla, en ole missään määrin kiinnostunut politiikasta, en kuvittele että älykkyys on suhteessa kieleen jota netissä kirjoittaa (enkä siis nillitä keskustelupalstoilla yhdyssanoista tai välimerkkien käytöstä).
      En myöskään kouluttaudu lakimieheksi tai ole huippukemisti.

      Tunnen siis olevani älykkyyden suhteen jonkinlainen väliinputoaja. Minut on todettu älykkääksi kolmella eri tavalla, mutten osaa hyötykäyttää sitä niin, että loisin uraani tms sen avulla. Harmi vain, että se vaikuttaa sosiaaliseen elämääni, koska en kykenisi kaveeraamaan idiootin kanssa. Saatan olla pikkusieluinen, nirso, mutta en voi sille mitään, vaikka olenkin aktiivisesti yrittänyt muuttaa asennettani tyhmiin ihmisiin.
      En myöskään tykkää jutella keskivertojen kanssa. Enkä niiden "älykkäiden" jotka jaksavat tuntikausia jauhaa politiikasta tai historiasta.

      Kenen kanssa sitten voisin puhua monimutkaisista asioista?

      • Väliinputoajako?

        "Olen erittäin yksinäinen. En löydä uusia ystäviä, ja ne harvat yritykset kun luon kontakteja tuppaa molemmin puolin, en jotenkin kykene jatkamaan välejä edes kaveruudeksi asti, koska kemiat eivät kohtaa."

        Kirjoitusvirhe - tarkoitin "töppää molemmin puolin", ja siis molempien taholta.

        Ja lisään vielä, etten väitä sitä älykkyyden määritelmäksi, että on innostunut politiikasta tms, sellaista ajattelua vain esiintyy paljon, että jos on jonkin "tärkeän" alan asiantuntija suurissa määrin, niin on sitten olevinaan älykäs.


      • saattaa olla...

        Itse kuulun siihen alle 2 % ryhmään enkä tykkää jutella ihmisten kanssa, joille ei kelpaa kukaan.

        Sinua ei kiinnosta politiikka eikä sen ja historiasta jauhajat ole sinulle kuin "älykkäitä" niin, koska sinähän sen määrittelet? Miksi lainausmerkit? Mutta eipä kelpaa sinulle idiootitkaan, no, vammaispuolelle ei sitten kannata varmana hakeutua töihin... Mutta kun et osaa hyödyntää älykkyyttäsikään, ei kelpaa älykkäät eikä älyttömät, ja kun tuntuu että sinulle kaikki on tyhmiä ja monimutkaiset asiasi sellaisia, että taitaa aika harvaa sitten kiinnostaa niin monimutkaiset asiat... Yhteenvetona alkaa vaikuttaa, että ei testitulokset tekivät sinulle vain hallaa: luulet olevasi jotain erikoisen ainutlaatuista yksilönä, vaikket ole. Luulet että vain sinun määritelmäsi fiksuista keskustelun aiheista ovat fiksuja ja voit sitten ylimielisyydessäsi nimitellä muita typeryksiksi.
        Joskus tyhmyydessä asuu ainoa viisaus mitä on.

        Erotatko edes että älykkyys ja viisaus ovat kaksi eri asiaa ja sinulla ei molempia ainakaan ole. Ei ainakaan vaikuta siltä.
        Mitähän sinulla on tutkitty EEG:llä? Sillä kun ei yleensä älykkyyttä tutkita, vaan lähinnä aivoihin liittyviä vammoja ja sairauksia.

        Sinä olet keskiverto, et mitään muuta. Tavallinen ihminen joka osaa laskea. Se siitä. Tavallinen ihminen, joka esittää muita parempaa ja nostaa itsetuntoaan testeillä kun sitä muuten ei ilmeisesti ole. Sinulla on taviksen ongelmat, joita hankit itse, kun luulet itsestäsi liikoja, luulet jääväsi yksin, vaikka todellisuudessa jopa tyhmissä saattaa olla mukavia ja sydämellisiä ihmisiä, sinä siis jätät itsesi yksin. Sinä olet keskiverto, et kiinnostunut yhteiskunnasta, historiasta etkä poliitikasta. Koulutuksesikin on keskiverto.
        Miksi et siedä kaltaisiasi?

        En ihmettele yhtään että olet yksinäinen, mutta vaikka joskus olenkin samaa mieltä, että erittäin älykkäitten on vaikeaa löytää sopivaa seuraa ja että paljosta joutuu luopumaan, koska asuu useimmiten ihmisten kanssa, joilla ei ole edes mahdollisuutta tajuta... niin silti jotain rajaa. Ainakin tästä kirjoitelmasta päätellen, yksinäisyytesi ei johdu älykkyydestäsi.

        "Kenen kanssa sitten voisin puhua monimutkaisista asioista? "
        Et varmaan kenenkään.


      • itsetutkiskelua..

        Ehkäpä sinulla onkin asenneongelma, pidät muita kaikin tavoin itseäsi tyhmempänä ja siten myös muutenkin idiootteina. Etkä varmaan edes halua nähdän toisten ihmisten erinomaisia piirteitä

        Ehkäpä..ja todennäköisesti.. Silmät auki myös ne siellä sielussa :)

        Ystävällisesti...


      • nainen, nöyryydessä

        Minä tykkäsin kovin tekstistäsi, siitä miten asiasi kuvasit tuossa. Ymmärrän sinua. Minä muutoin koen samoin elämääni, mutta se on ero, että hyvin paljon mietin ja tilaisuuden tullen keskustelen yhteiskunnallisista sekä koti- ja ulkomaan poliittisista kysymyksistä, niiden muuttumisesta, kehittymisestä, taantumisesta, sitä mikä asia liittynee mihinkin. Lisäksi kristittynä ihmisenä ajattelen (ja puhun, kun voin) asioita ja itseänikin hengellisestä ja raamatullisesta näkökulmasta. Tämän lajin yksinäisyydessä kuin nyt tässä keskussa on puhe mua ainakin auttaa just hengellisyys, mikä sulkee sisäänsä kaikki muut asiat. Laajentaa oloani suuresti.

        Hankala just kans' koen, kun kaverini tuntuvat puhuvan niin arkisesti ja semmoisia itsestäänselvyyksiä laittavat keskusteluun. Ottavat esille asioita, jotka eivät niin kiinnosta mua, mutta rauhallisesti yritän aina kuunnella, jotta toinen nyt periaatteessa vaan saa puhua, lauseensa muodostettua, mitä usein pitää mun kannalta tosi pitkään odotella. Kaipaisin vetää asiat 'lennokkaammin' yhteen ja sitten kuin työskennellä jossakin "korkealla". - En todellakaan ole omahyväinen tästä, vaan nytkin vain ongelmana käsittelen erilaisuuttamme.


      • tittidiidi

        On olemassa eräs ihmisen kannalta huomattavan tärkeä älykkyyden muoto, joka sinulta puuttuu kokonaan, sosiaalinen älykkyys. Olet sosiaalinen idiootti. Ja kun ihmisen älykkyys on kokonaisuus, niin tuo pudottaa sinut armotta keskivertojen kastiin.


      • nainen, nöyryydessä
        nainen, nöyryydessä kirjoitti:

        Minä tykkäsin kovin tekstistäsi, siitä miten asiasi kuvasit tuossa. Ymmärrän sinua. Minä muutoin koen samoin elämääni, mutta se on ero, että hyvin paljon mietin ja tilaisuuden tullen keskustelen yhteiskunnallisista sekä koti- ja ulkomaan poliittisista kysymyksistä, niiden muuttumisesta, kehittymisestä, taantumisesta, sitä mikä asia liittynee mihinkin. Lisäksi kristittynä ihmisenä ajattelen (ja puhun, kun voin) asioita ja itseänikin hengellisestä ja raamatullisesta näkökulmasta. Tämän lajin yksinäisyydessä kuin nyt tässä keskussa on puhe mua ainakin auttaa just hengellisyys, mikä sulkee sisäänsä kaikki muut asiat. Laajentaa oloani suuresti.

        Hankala just kans' koen, kun kaverini tuntuvat puhuvan niin arkisesti ja semmoisia itsestäänselvyyksiä laittavat keskusteluun. Ottavat esille asioita, jotka eivät niin kiinnosta mua, mutta rauhallisesti yritän aina kuunnella, jotta toinen nyt periaatteessa vaan saa puhua, lauseensa muodostettua, mitä usein pitää mun kannalta tosi pitkään odotella. Kaipaisin vetää asiat 'lennokkaammin' yhteen ja sitten kuin työskennellä jossakin "korkealla". - En todellakaan ole omahyväinen tästä, vaan nytkin vain ongelmana käsittelen erilaisuuttamme.

        Kommenttini oli tarkoitettu lähinnä siis nimimerkille "Väliinputoajako?"


      • :)??

        Millaisista monimutkaisista asioista?


      • Yksinäinen nainen

        Älykkyyttä on mielestäni monenlaista ja uskoakseni jokainen etsii vastaparikseen ihmistä, joka on samankaltainen jossain määrin. Tai itse ainakin nautin,kun tulen ymmärretyksi omana itsenäni, silloin harvoin kun niin käy. En tiedä olenko viisas, fiksu, älykäs. Sanoisin ehkä olevani luova ajattelija ja omaavani tunneälyä. Usein kuulen enemmän asioita rivien välistä ja itse se mitä toinen puhuu, saattaa jäädä osin kuulematta.
        Ajattelen omasta mielestäni asioista melko avarasti, eikä pulssi kohoa "tyhmien" ihmisten kanssa. Koen, että he ovat erilaisia ja varmasti osaavat jotakin paremmin kuin minä. Ja voihan olla, että elämässä tulee tilanteita, jolloin tarvitsen apua toisilta. Niiltäkin jotka ovat monien mielestä tyhmiä.
        On hassua että moni älykäs ihminen on ns. idiootti sellaisissa asioissa, joissa esim. lapset tai vammaiset ovat taitavia. jokainen muokkaa todellisuutensa itse ja on surullista, että jotkut ihmiset nostavat itsensä jonnekin jalustalle äo:n perusteella. Silloin saattaa jäädä paljon oppimatta ja kokematta ihmisyydestä, onnesta ja rakkaudesta.


      • Keskiverto Priima

        Kaikella ystävällisyydellä "väliinputoajako?" mä en usko, että älykkyys on sun ongelmasi.

        Sulla on tietynlainen asenne, joka estää sulta ystävyyden. Tuosta kirjoituksestasi paistaa muiden ihmisten väheksyntä ja ylimielisyys, mitkä tekevät susta todennäköisesti aika epämiellyttävää seuraa.

        Itse olen vain keskiverto valtiotieteilijä, jolla on keskiverto älykkyys, joten en ehkä ymmärrä ongelmaasi täysin. Luulen kuitenkin, että jopa kaikkein älykkäimmät ihmiset toivovat ystävyydeltä myös muuta kuin keskustelua "monimutkaisista asioista" (olisi muuten hauska kuulla tarkemmin, mitä tarkoitat näillä, ilmeisesti ainakaan historia tai poliittisten kysymysten pohdinta ei ole sinulle mieleen). Itse en haluaisi "ystävyyttä", jossa minua arvotetaan ainoastaan yhden ominaisuuteni perusteella. Kai toivoisin, että minua arvostettaisiin jotenkin kokonaisvaltaisemmin ja että kelpaisin ilman ehtoja. Mä luulen, että tällainen on ystävyydessä melko olennaista, oli äo sitten mikä tahansa.

        Mutta ymmärrän, että koet tilanteesi vaikeana. Aika hienosti olet itsesi ajanut umpikujaan asenteillasi. Ei ongelmasi varmaankaan muutu, jollet osaa reflektoida itsestäsi jotenkin viisaampaa. Ehkä opettelet sitten vaan nauttimaan yksinäisyydestäsi?

        Ps. Onpa ilo lukea, että Suomi24-palsta on täynnä huippuälykkäitä.


    • downwithlife

      Mielestäni nyt tutkitaan yksinäisyyttä väärästä suunnasta, tuskin oikeasti älykkyys johtaa yksinäisyyteen tai päin vastoin. ÄO testeissä älykkyys mitataan "mikä seuraavaksi" kyselyiden avulla, eli kyvyllä nähdä lainalaisuuksia. Minun ÄO on nettitestien perusteella on vähän päälle 130, usein suurin mitä testi voi antaa. Kuitenkaan en tunne itseään kovin älykkäänä, koska teen päivittäin erittäin tyhmiä asioita. Esim. eilen viiltelin rannettani, koska en voi enää ikinä käyttää T-paitaa keräämättä huomion.
      Yksinäisyyteen vaikuttaa oikeasti asenne itseään ja muita kohtaan ja sosiaaliset kyvyt. Pakko on todeta että eräs tuntemani suuren ÄO:n omaava kaverini oli ärsyttävän ylimielinen. Ja eräs älykäs puolituttuni kuullosti ihan asialliselta ja huomioon ottavalta. En tiedä miten oikea tilaston mukaan ÄO:n ja yksinäisyys korreloi, mutta oikeasti se ei vaikuta yksittäisen ihmiseen mitenkään. Tähän sopiva sanalasku: " on olemassa kolme valhetta: valhe, emävalhe ja tilasto."
      Minun ongelma on melkein olemattomat sosiaaliset taidot, emotionaalinen estyneisyys ja erittäin heikko tunneäly. Olen aina varuillaan ihmissuhteissa, etten näytä hullulta tai lian oudolta,se johtaa sitten aina siihen, että kavereista ei tule ikinä oikeita ystäviä.

      • 0000000000000

        NETTITESTIEN??? Oletko tosissasi? Käypä oikeissa testeissä.


    • Screamuts

      Koen itseni hyvin yksinäiseksi, ja olen erittäin älykäs. Lopetin yliopiston, sillä olin opintoja edellä jo toisena vuonna yli neljällä vuodella, ja olin kolme vuotta muita nuorempi. Vain kirjat ovat seuranani. On myös vaikea löytää älyllisesti haastavaa seuraa, yleensä kyllästyn lähes välittömästi ja lopetan yhteydenpidon.

      Olen myös hyvin vaativa: liityin Mensaan tuloksella 186, ja kolme sekuntia myöhemmin erosin, sillä mielestäni se on pelkkä tusinaklubi, johon pääsee kaiken Maailman idootit. Sanoivat, että takaisin on turha yrittää.

    • downwithlife

      Etkö huomaa ironiaa? Olet hyvin älykäs, mutta kuitenkin keskytit opinnot, vaikka pystyisit puolessa vuodessa viimeistelemään maisteritutkinnon. Ja vaikka tiedät ja tunnet olevasi yksinäinen, normaali keskustelukumppani ei kelpaa, vaan hänenkin pitää olla nero. Olisit vaan syventynyt opintoihin, suorittaisit tohtorintutkinnon ja aloittaisit tutkia jotain, niin jossain vaiheessa varmasti tulisi vastaan, jos ei älykkäitä niin ainakin alansa hyvin osaavia ihmisiä.
      Kysymys onkin, jos löytäisit oikeasti tarpeeksi älykkään ihmisen, niin tulisitko toimeen hänen kanssa. Varsinkin jos hänellä olisi täysin eri näkökulma asioihin. Onhan se toki ärsyttävää kun joku yrittää päteä jostain näkemänsä dokumentti elokuvan pohjalta, eikä edes viiti etsiä muita tiedonlähteitä. Mutta näiden ihmisten kanssa voi keskustella muista asioista, ainahan keskustelukummpani on jossain parempi kuin itse.
      Jos näet koko maailman idiootteina niin et ikinä löydäkkään älykästä keskustelukumppania, älykkyys ei näy ulospäin eikä välttämättä ensimmäisissä keskusteluissa tulee edes esille. Mutta voi kuitenkin yrittää parantaa todennäköisyyden löytää älykkään ihmisen suorittamalla koulutusta, laajentamalla tuttavuuspiirejä ja hakeutumalla sinua kiinostaviin harrastusryhmiin.
      Tässä on vain erään tyhmän ihmisen mietteitä elämäntilanteestasi.

      • eli oikeasti

        viisas löytää, mitä voisi oppia tyhmältäkin.


    • jk

      vai niin

    • NokiaNuorisoOhjaaja

      Netti ja Nokia yhdistää, sekä nerot että tyhmät.. että turhaa höpölöpöä tämäkin.

      • Luikaise lumpehelles

        Pikemminhän se vain täydentää.Hmm, kirkkoa ja valtiota.


    • eriplaneetoiltako?

      Olin minäkin parisuhteessa miehen kanssa, josta näin jälkeenpäin voin todeta:hän oli liian älykäs minulle, en kertakaikkiaan jaksanut ymmärtää häntä, eikä hän minua.

    • Mies

      Kyllä älykkäät eivät pelkästään koe olevansa yksinäisempiä vaan myös ovat sitä. Rosin viisaat ovat vielä yksinäisempiä.
      Ketähän, sinänsä terveet, eläimelliset (sukupuoli)vietit ohjaavat vahvimmin.

    • n23v

      Totta.

      Keskustelut luokkaa; v***u kun ryypättiin viime la... v***u kun se virtanen on kova kiekonpelaaja... v***u mun auto kulkee kovaa... v***u mageet farkut... v***u saan paljon liksaa... v***u kun oon magee... v***u mun kynsi katkes... v***u pitää mennä duuniin... V***U poliisit ja muut pomot...

      jne jne jne..

      Olin työssä kehityshäiriöisten kanssa kesän, ja heidän kanssa syntyy hedelmällisiä keskusteluja, aitoja. Samoin vanhainkodeissa.

      Kirjaviisaat puhuu muiden kirjoittamista, nörtit koodikieltä, poliitikot lannoittaa, äidit kakaroistaan, rahakkaat rahoistaan, kirjailijat itsestään samoin kuin taiteilijat jne..

      Naiset puhuu selän takana, ja miehet kännissä.

      Minkäs teet. Keskustelut harvinaisia.

      Välillä löytää hyviä rauhallisia miehiä 45 joilla on elämänkokemusta, ja jotka ei halua ketään mihinkään muottiin valaa.
      Ja em. vanhukset ja erityiset ihmiset.

      • helmettar

        Tässä viestissä oli paljon totta.


    • Dr. Evil

      ''Onko siitä tehty tutkimuksia, miten älykkyysosamäärä vaikuttaa yksinäisyyteen?''

      Mene ja suorita tutkimus, hyvä ihminen. Maailma on pullollaan mahdollisuuksia.

      ''Ainakin mutuna kuvittelisin, että poikkeuksellisen älykkäät kokee tavallista helpommin yksinäisyyttä, koska samalla tasolla olevia keskustelukumppaneita on niin vaikea löytää.''

      Sinulla näyttäisi olevan pohjalla jonkinlainen hypoteesi. Laadi tutkittavien joukko, muotoile argumenteistasi johtopäätös, ja tule sen jälkeen tänne uudestaan, nimittäin raportoimaan tuloksistasi, jotta kyseisestä aiheesta saataisiin herättettyä laajemmalti keskustelua.

    • kallepalle

      No sä et ainakaan älykäs ole kun täällä noinkin tyhmiä kyselet!
      On ihmisiä oikein töissä ja saa siittä palkkaa kun kuunteleen idiootin höpinöitä.
      Varaa aika ja kokeile jos helpottaa...

    • Eemeli.

      Fiksun miehen on täysi mahdottomuus löytää seuraa netin deittisivustolta. Kovin fiksua seura ei siellä ole. Viimein jos joku itsensä älykkääksi väittävä nainen vastaa, hänelle ei sitten kuitenkaan kelpaa kuin täydellinen mies. Kaiken pitäisi olla samalla tavalla kuin hänellä. Kyllä minulle kelpaisi vähemmän koulutettukin, mutta moni nainen ei halua älykästä miestä. Miesseura haetaan kapakasta, jossa tunnetusti ei käy kovin fiksut miehet.

      • Täytyy sit erota

        Ai..täytyy käydä vaimolle sanomassa, että se on loppu nyt.
        Tavattiin täällä 2004. Vaimo ei ehkä älyllisesti ole samaa tasoa,
        mutta rakastaa täysillä eikä siinä muuta tarvita.


    • mummeliini

      ONNEKSI OLEN ÄLYTÖN,SILLÄ VIIHDYN ITSEKSENI JA ONNELLINENKIN OLEN.
      HUH, SANOO MUMMELI.

    • htfgjhfj

      Tuli vain mieleen, että esim. älykkyys ja viisaus ovat eri asioita.
      Lisäksi niinkuin on tullut ilmi, älykkyydessä itsessään on monia suhteellisia käsitteitä, eri älykkyyttä mittaavia asioita ja ominaisuuksia. Ihminen voi olla älykäs vaikka ihmisten keksimässä ÄO:n mittauksissa tulos on huono, jne.

      Esim. itse en katso olevani älykäs, mitä tulee matematiikkaan ja muihin vastaaviin aineisiin. En ole akateeminen enkä kirjaviisas. Ja testeistä saisin todella huonot tulokset. Mutta voin sanoa olevani tasapainoinen ja ehkä joiltakin osin viisas. Viisaus taas ei riipu iästä tai elämän ulkopuolisista kokemuksista.

      Se miten noi kaikki asiat vaikuttaa yksinäisyyteen, minussa on tiettyä persoonallisuustyyppiä, mikä haluaa olla yksin jos on ollut jonkun aikaa ihmisten seurassa. Tarvitsen oman tilani enkä tykkää jos joku sen rikkoo.
      Olen vain yksin mutta en tunne olevani yksinäinen, siinäkin on eronsa.

      Harvoin kohtaa samalla tasolla olevia keskustelukumppaneita mutta tuossa se juuri onkin; On esimerkiksi eri tasolla olevia älykkäitä ihmisiä. Yksi älykäs ihminen ei välttämättä löydä hyvää keskustelukaveria toisesta älykkäästä ihmisestä.

    • ruikutus .

      Ei älykkäät ole yksinäisiä vaan mammelinpojat.

      • tahtomattaan mammeli

        jaa no mitä sitte jos on mammelinpoika. ei sille kukaaa voi tehä mitää eikä kukaa auta mammelinpoikaa pääsemästä mammelista eroon. nii piä vaa turpas kii. :)


    • ei fiksu

      minusta ei ole kovin fiksua, kun sanoo itseään fiksuksi, jos oikeasti on fiksu, ei tarvii mainostaa :)

    • näin selvää

      Minä ainakin huippuälykkäänä voin näytellen pudottautua tyhmän seurani tasolle.
      Toista se on tyhmän velipojan yrittää olla fiksu.

      • nainen, nöyryydessä

        Nimim. 'näin selvää' kirjoitti: "Minä ainakin huippuälykkäänä voin näytellen pudottautua tyhmän seurani tasolle." - Tuolla lauseella kuin autat minua probleemassani. Kuitenkaan minä en käyttäisi ollenkaan mitään "tyhmä"-sanaa. Se on väärin. Ketään ei saa sanoa tyhmäksi, tyhjänpäiväiseksi tai hulluksi! Mutta kuitenkin ilmaisit tilanteen hyvin.

        Selviytymiskeinona minä käytän just tuota, että hyvin tietoisesti 'pudottaudun' jonnekin ja lopulta joudun täysin toisen ehdoilla elämään läpi koko tapaammisen tällaisen ystävän kanssa. Kotiin tultuani olen jotenkin tyhjä. Tietenkin jotakin arkisiakin ja tavallisia asioita on ihan hyvä saada vähän vaihtaa ja puhella, on sekin parempi kuin ei ketään ihmistä koskaan missään.

        Semmonen näyttelijän-tuntu siinä tulee, just kuten sanot. Jos nyt tässä itseämme ajatella lupa saadaan, niin se on meille kurjaa, rasittavaa, aikaavievää ja lopulta jättää tyhjäksi.


    • Ilmeisesti tuon

      takia monet älykkäät ihmiset (varsinkin) naiset esittävät tyhmempää kuin ovat.

    • xzzxc

      Itte oon aika viisas tyyppi ja kyl juntit ihmiset jotka kulkee massan mukana on kyl rasittavaa seuraa.

    • sikahauska

      Miten fiksu pitää olla ollakseen fiksu? Niin fiksuko, että kirjoittelee suomi24 palstalle kuinka fiksu on hahhaha.

    • Milan Kundera

      Tällä on olemasa ihan virallinen termi eli isoloituminen...
      Ja aika äkkiä ihmisestä kehittyy misantrooppi. =(

      Mutta eikös sellainen sanonta ole että sairaassa yhteiskunnassa terveet oirehtivat ensimmäisenä?

    • nainen, nöyryydessä

      Sen enempää en ota kantaa äo-asioihin, en niistä mittauksista tiedä, mutta psyykeeni apua hakiessani minut on laajasti testattu ja todettu olevan erittäin, hyvin älykäs. Vähän kuin lohdutukseki olisi lääkäri tämän sanonut, kun muutoin vointini ollut hiukka heikkohenkinen :( . Ei mitään syytä tuosta ylpistyä, MUTTA on ollut paljon hyötyä, kun sain noin tietää asian. Olin aiemmin kovin ihmetellyt, miksi jokin ei aina ollenkaan 'kohtaa' ihmisten kanssa. Kun taas ollessani hyvässä elementissä entisissä työpaikoissani pitkälle akat. lukeneiden ihmisten parissa (esimerkiksi), niin huomasin, että puhuminen ja asiointi tosi kivaa ja vaivatonta. Huom. itse en ole opiskellut yo-tutkintoa pidempään, lähinnä koska psyyken puolen olot ja vaivat rajoittaneet elämää sen verta.

      Nykyään keski-ikäisenä olen aivan pulassa ihmissuhteideni takia, kun koen, että mun tarvii aina ottaa vaan huomioon sen toisen ns. käsityskyky, paremmin sanottuna asioiden käsittelykyky, mikäli puheeseeni tuppaa tulemaan vähänkin abstraktiaa, lentävää huumoriakin, asioiden yhdistelyä itsestään selvinä, kun niitä juttelen. Tajuan liian usein, että toinen ei käsitä ollenkaan mitä minä puhun, ei hahmota sitä, mikä mulle on selvää ja sukkelaa. Olen siis huomannut, että suurin määrä ihmissuhteistanni on minun kannaltani katsottuna kauhean konkreettisia puheessaan sekä arkipäiväisiä! Tämä tuo yksinäisyyttä pakostakin. - Okay, kyllä minä pärjään, kun mietin kuinka puhun ja myös hidastan puhettani ja kuulostelen koko ajan, onko tuo toinen kärryillä. Tämä on minulle ikävää ja sitä vissiin aloittaja ja muutkin ketjussa tarkoittavat, että älykkyys jättää kommunikaatiossa yksinäiseksi. Asiassa ei ole mitään parempi-huonompi-asetelmaa, mutta ihmisten erilaisuus vain todella haittaa, ainakin minun elämää.

      Kun kohtaan samalla aaltopituudella olevan, niin se tuntuu todella keidashetkellä saada tuolloin keskustella, mistä vain.

      Olen sitä mieltä, että ainakin minun kohdallani älyyn painottunut persoonani tuo tietyn yksinäisyyden ja omissa oloissa viihtymisen, sillä asiointi toisen (ystävän) kanssa usein on semmoista kamalaa pumppaamista ja vartiointia, 'missä se toinen menee'. Ei ole mukavaa. Vanhemmiten vielä meidän kaikkien hoksottimet vielä kovin hidastuvat ja jotjut ihmiset ovat siinä enemmän edellä kuin toiset.

      Tuntui hyvältä saada tätä nyt kuitenkin Teille kirjoittaa.

    • Ihan vaan Julle

      Riippuu kuitenkin pitkälti tunneälystä,,,

    • Kylmät kädet

      Isaac Newton oli täydellinen erakko, jolla oli hyvin paljon vihamiehiä.

      Yksi maailman nerokkaimpia neroja.

      • Kylmät kädet

        Newton muistetaan painovoimateorioistaan, mutta hänellä oli myös mahtavia oivalluksia koskien lähes jokaista elämän osa-aluetta.

        Newton muun muassa keksi, että valkoinen valo koostuu kaikista muista väreistä.


      • Annukka Tytti

        Älykkyys saattaa vaikuttaa itsensä yksinäiseksi kokemiseen. Olen ollut tekemisissä sekä älyllisesti vakavasti kehitysvammaisten että joillakin osa-alueilla hyvin älykkäiden Asperger-henkilöjen kanssa. Jos älykkyys on niin heikkoa että on vaikeaa pelata edes lautapeliä, ystävien löytäminen voi olla hyvin vaikeaa. Toisaalta myös joltain osin hyvin älykkäiden henkilöiden voi olla vaikeaa löytää samanhenkistä seuraa, joka olisi kiinnostunut samanlaisista asioista kuin hän ja tietäisi niistä yhtä paljon, vaikkapa toista tietokoneohjelmoinnista ja tietoviestinnästä kiinnostunutta.
        Toisaalta älykkyyden lisäksi sosiaalliset ja sosioemotionaalliset taidot vaikuttavat hyvin paljon yksinäisyyteen ja sosiaallisten suhteiden luomiseen. Toisten tunteita ymmärtävän ja mielen teorian hyvin hallitsevan voi olla helpompi löytää ystäviä kuin sellaisen ihmisen, jolla ne eivät ole hallinnassa. Mielen teorialla tarkoitetaan psykologiassa kykyä ymmärtää toisen ihmisen ajatusmaailman yksilöllisyyttä ja asettua hänen asemaansa.
        Sosiaallisten taitojen, perimän ja älykkyyden lisäksi myös ympäristöllä on vaikutusta. Esimerkiksi yliopistoihin haettaessa voidaan joutua suorittamaan erilaisia pääsykokeita. Kuitenkin vain osa hakijoista otetaan sisään, vaikka heidän taitotasonsa riittäisi siellä opiskeluun.
        Suvussamme on hyvin paljon Asperger-henkilöitä, ja olen perheestäni ainoa jolla on musikaallisia lahjoja. Minun on silti ollut vaikeaa löytää samanhenkistä seuraa, sillä osa kavereistani ei ole lainkaan kiinnostunut musiikista, ja niiden ihmisten, jotka harrastavat musiikkia vakituisesti yhtä paljon kuin minä taitotaso on huomattavasti korkeampi kuin omani. Vaikka kognitiiviset taitoni on todettu tutkimuksissa tavallista paremmiksi, minulla on myös diagnosoitu käytöshäiriö, johon liittyy ongelmia sosiaallisessa vuorovaikutuksessa. Niinpä yksinäisyys ei riipu edes omalla kohdallani yhdestä yksittäisestä tekijästä, kuten älykkyydestä, vaan on monen erilaisen tekijän summa.


      • Kylmät kädet
        Annukka Tytti kirjoitti:

        Älykkyys saattaa vaikuttaa itsensä yksinäiseksi kokemiseen. Olen ollut tekemisissä sekä älyllisesti vakavasti kehitysvammaisten että joillakin osa-alueilla hyvin älykkäiden Asperger-henkilöjen kanssa. Jos älykkyys on niin heikkoa että on vaikeaa pelata edes lautapeliä, ystävien löytäminen voi olla hyvin vaikeaa. Toisaalta myös joltain osin hyvin älykkäiden henkilöiden voi olla vaikeaa löytää samanhenkistä seuraa, joka olisi kiinnostunut samanlaisista asioista kuin hän ja tietäisi niistä yhtä paljon, vaikkapa toista tietokoneohjelmoinnista ja tietoviestinnästä kiinnostunutta.
        Toisaalta älykkyyden lisäksi sosiaalliset ja sosioemotionaalliset taidot vaikuttavat hyvin paljon yksinäisyyteen ja sosiaallisten suhteiden luomiseen. Toisten tunteita ymmärtävän ja mielen teorian hyvin hallitsevan voi olla helpompi löytää ystäviä kuin sellaisen ihmisen, jolla ne eivät ole hallinnassa. Mielen teorialla tarkoitetaan psykologiassa kykyä ymmärtää toisen ihmisen ajatusmaailman yksilöllisyyttä ja asettua hänen asemaansa.
        Sosiaallisten taitojen, perimän ja älykkyyden lisäksi myös ympäristöllä on vaikutusta. Esimerkiksi yliopistoihin haettaessa voidaan joutua suorittamaan erilaisia pääsykokeita. Kuitenkin vain osa hakijoista otetaan sisään, vaikka heidän taitotasonsa riittäisi siellä opiskeluun.
        Suvussamme on hyvin paljon Asperger-henkilöitä, ja olen perheestäni ainoa jolla on musikaallisia lahjoja. Minun on silti ollut vaikeaa löytää samanhenkistä seuraa, sillä osa kavereistani ei ole lainkaan kiinnostunut musiikista, ja niiden ihmisten, jotka harrastavat musiikkia vakituisesti yhtä paljon kuin minä taitotaso on huomattavasti korkeampi kuin omani. Vaikka kognitiiviset taitoni on todettu tutkimuksissa tavallista paremmiksi, minulla on myös diagnosoitu käytöshäiriö, johon liittyy ongelmia sosiaallisessa vuorovaikutuksessa. Niinpä yksinäisyys ei riipu edes omalla kohdallani yhdestä yksittäisestä tekijästä, kuten älykkyydestä, vaan on monen erilaisen tekijän summa.

        Meikäkin on musiikillisesti lahjakas, mutta kiroukseeni kuuluu, että olen joka ikisellä osa-alueella keskivertoa hiukan parempi.

        Paitsi käytännön asioissa. Tehdastyö, oma-alotteinen auttaminen toisen huusollissa, autojen korjaus jne. Siellä kusen pahasti.


      • Annukka Tytti
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Meikäkin on musiikillisesti lahjakas, mutta kiroukseeni kuuluu, että olen joka ikisellä osa-alueella keskivertoa hiukan parempi.

        Paitsi käytännön asioissa. Tehdastyö, oma-alotteinen auttaminen toisen huusollissa, autojen korjaus jne. Siellä kusen pahasti.

        Voi harmi. Käytännön asioissa pätee sama logiikka kuin kaikessa muussakin: harjoittelu tekee mestarin, ja mestari harjoittelee jatkuvasti.


      • 7
        Kylmät kädet kirjoitti:

        Newton muistetaan painovoimateorioistaan, mutta hänellä oli myös mahtavia oivalluksia koskien lähes jokaista elämän osa-aluetta.

        Newton muun muassa keksi, että valkoinen valo koostuu kaikista muista väreistä.

        Newton ei keksinyt yhtään mitään. Ne asiat, joiden olemassaoloa hän tieteellisesti todisti, olivat olemassa kauan ennen kuin Newtonin isäkään oli ollut kutinana pappansa munissa. Luonnossa olevat ilmiöt _on_, ei niitä kukaan keksi. Niiden olemassaolon voi toki joku teoreettisesti todistaa olemassaolevaksi, ja kaiken, mikä on olemassa todennäköisesti joku aikanaan todistaa teoreettisesti olemassaolevaksi. Toki tuo teoria on aina voimassa siihen saakka, kunnes joku kumoaa sen.

        Tuossa ylempänä joku puhui nerokkaasta nerosta. Tieteentekijät aina kavahtavat noita idealistisia tarinoita, kuinka tiedettä tehdään "kuin vahingossa, kun ollaan niin neroja" - istuskellessa puiden alla putoavia omenoita väistelemässä- vaikka tosiasiassa Newtoninkin tärkein ominaisuus oli sitkeys ja hyvät perslihakset, että jaksoi istua tutkimassa keissiään.

        Nerous on inflaation kokenut sana. Joku viisaampi arvioi, että todellisia neroja syntyy yksi vuosisadassa.


    • M83

      Keskustelut luokkaa; v***u kun ryypättiin viime la... v***u kun se virtanen on kova kiekonpelaaja... v***u mun auto kulkee kovaa... v***u mageet farkut... v***u saan paljon liksaa... v***u kun oon magee... v***u mun kynsi katkes... v***u pitää mennä duuniin... V***U poliisit ja muut pomot...

      jne jne jne..

      Jep en tule tällaisten ihmisten kans juttuun myöskään enkä ole koskaan tullut. Ja näitä tämän tyyppisiä ihmisiä löytyy ihan aikuisväestöstä, ei ne pelkästään teinejä ole.

      Mulle on aina ollut kans hankala löytää kavereita. Pinnalliset, materialistiset, itsekkäät ja ilkeät ihmiset aistii jo kaukaa. Yksi hyvä ystävä on jonka kanssa tulen erittäin hyvin toimeen, mutta olen tullu siihen tulokseen että mun kanssani samoilla taajuuksillä olevia on todella hankala löytää.

      Olen aina murrosiästä asti ollut hiukka mietiskelevä, mutta se ei ole tehny musta nörttiä. Olen miettiny asioita joita jotkut miettivät vasta keski-iässä. Kiinnostus on ollut henkiin ja nykyään vieraisiin elämän muotoihin asti, ja sekä kokemusten että sydämessä olevan tietämyksen takia uskon sellaiseen mitä monet ei usko. Uskon sen kuitenkin olevan lisääntymässä yhä useammassa yksilössä.

      Sanoisin aloittajalle että kyllä saattaa hyvinkin olla perää tässä jutussa.

      • N55 n55

        N55 kommentoi 'M83:a' . Ensimmäinen kappale (joka lainattu tuolta ylempää, I know) on hyvin miesmäinen. Ihan naurattaa.
        Laitanpa siksi vastaavaa naisnäkökulmaa... "löysin ihanan reseptin, jossa pastaa keitetään niin ja näin ja sit siihen ne ja ne siinä ja siinä vaiheessa... me koko perhe syötiin innolla... ja kun oli vieraita niin laitoin sitä samaa.. Ens vuonna aion uutenavuonna mennä sinne ja sinne ja se ja se juoma on hyvää ystäven kanssa, kun kiva jutella ja ottaa uuttavuotta vastaan, polttaa kynttilää... Aih, mä tykkään niin poltella kynttilöitä... Tossa yks päivä, katos, mä löysin stockalta tämmösen, maksoi vain xx euroo, tätä voin pitää sit viel ens vuonnakin.. Voiks sä kuvitella se mun raakkipuukasvini sit kuitenkin kuoli, millähän saisin noi kukkaset menestymään... Ai että se mun lapsenlaps oli ihana taas, semmonen pallero... Vein sille sellaisen ja sellaisen mekon, kun tytöt on niin nättejä, aiiiih.

        Haukotus.


    • Erakko-Elli

      En tiedä älykkyydestä mutta keskustelukumppania on vaikea löytää. Ehkä toisia ihmisiä kiinnostaa eri asiat kuin toisia?

      Minua kiinnostaisi keskustella politiikasta, tieteestä ja sosiaalisista ilmiöistä, kavereita kiinnostaa ihmissuhteet ja juhliminen. Toisten selän takana puhuminen on heille antoisampaa kuin yhteiskunnasta puhuminen.

      Olen siis toisinaan aika yksinäinen.

    • keskisormi nenässä

      V1ttu te ootte kaikki idiootteja.

    • Mielestäni.

      Älykkäät löytävät ja tutustuvat helpommin uusiin ihmisiin,joten yksinäisiä älykkäitä on vähemmän.

      • nainen, nöyryydessä

        Kyllä, "Mielestäni", toikin on totta. Ilmankos, mullekin on aina ollut helppo ns. löytää ystäviä. Siinä on mukana just semmonen tunneälykin. Sitä tietää just, mistä narusta vetää ja toinen tuee helposti tykö. Tarkoitan molemmpia sukupuolia.

        Mutta. Sitten aikaa myöten kuitenkin turhaudun. Kun ensin on helppo löytää ihmisiä ja puhutaan innolla kaikkea yhteistä, niin ihmissuhde syventyessään kuin paljastaa erilaiset aaltopituudet. Vuoskymmeniä myöhemmin koen, etten mä jaksa tuota henkilöä, oikeasti; ei siksi että hänessä olisi vikaa, vaan lähinnä minussa vikana, kun mua ei tyydytä tommonen keskustelu pitkässä juoksussa. Jotakin kehittymistä vissiin odotan keskustelutilanteiden myötä, mutta sit huomaankin, että kaik jotenkin saattaa pysähtyä. - Ymmärsikö joku?

        Tämä nyt on subjektiivinen luonnehdinta. Toki minussa on ns. vikaa. Ainakin olen kovin monimutkainen!


    • fasfaafa

      Mä olen yksinäinen, ja katson että olen älykkäämpi kuin useimmat. Siinö syy yksinäisyyteen. En siedä katsoa tyhmiä ihmisiä. En nauti tästä.

    • eihuuhaata

      Se on ihan varmasti tosi, koska älyköt luulevat olevansa maailman napoja ja tietävänsä kaiken kaikesta ja kaikista.Mutta annas olla kun joku heille läheinen jättää heidät heidän todellinen luontonsa paljastuu..... Ja suurin syy heidän yksinäisyyten johtuu heistä itsestään. He eivät osaa keskuskustella normaalisti ja normaaleista asioista vaan heidän täytyy puhua niin korkealentoisista asioista ja tehostaa itseään ja viisauttaan vierasperäisillä sanoilla. Jos heidän kanssaan yrittää kekustella ihan normi jutuista ja normaalisti, käy ensimmäisen viiden minuutin aikana ilmi kuinka suppea heidän tietämyksensä asioista yleensä on, he ovat älykköjä kapealla alalla ja sen he osaavat tuoda julki, miten he loistavat omalla alallaan. Yleensä keskustelu kiertää sitä samaa rataa jolla he voivat olla loistavia. Vaikka kuinka yrittää muuttaa keskustelua johonkin muuhun kuin heidän haluamaansa suuntaan, niin he kuitenkin jatkavat niitä omia juttujaan. Ja loppujen lopuksi itse kyllästyy kuuntelemaan ja juttelemaan asiasta joka saattaa olla ehkä älykön mielestä hyvinkin mielen kiintoinen, mutta hyvin kaukana normi ihmisen keskusteluista. Ja tämän vuoksi normi ihmisen tekee mieli vältellä tälläista henkilöä ja toimittaa asiat hyvin nopeasti ja mieluiten muulla tavoin kuin kasvokkain. Huom korostan että tämä on vain minun kokemukseni älyköitten kanssa tekemisestä. Usein vielä esitän tahallani tyhmiä kysymyksiä jotta nämä älyköt todella saavat loistaa ja olla huomion keskipisteenä. Yleensä he itsekin kyllästyvät vastaamaan niihin ja näin ollen tunne on molemmin puolinen ettemme tule toimeen keskenämme. Joten on parempi esittää välillä jopa ihan tyhmää jotta älykkö osaa kiertää minut kauempaa. Olemme joskus jopa sortuneet pieneen kiusoitteluun kavereiden kanssa kun seuraan saapuu joku erittäin viisas ja itseään täynnä oleva ihminen. Toki joukossa on hyvinkin paljon niitä jotka ovat jo tulleet niin viisaaksi että osaavat olla normi ihmisten kanssa normaalisti ja keskustella normi asioista. Heidän viisautensa näkyy myös ihmis suhteissa, eivätkä he korosta omaa viisauttaa, vaan sitten kun tietotaitoa tarvitaan niin he osaavat sujuvasti käyttää sitä ja hoitaa asiat luontevasti ilman hehkutusta ja itsensä ylistämistä.

      • Kanta

        No, hyvä että olet ainakin tajunnut itse olevasi älytön pikkusieluinen kiusaaja.. Kierrä vielä meidät muutkin kaukaa, kuin vain älykkäät, niin teet palveluksen kaikille.


    • peili on keksitty

      Mitä ihmettä, palstat on täynnä profiileja, joita vähemmänkin älykkäät voivat järjestellä esim. koulutuksen, asuinpaikan ym. perusteella. Minne helkkariin se matemaattinen nerous tältä palstalta hyt oikein katosi? Silloin kun pitäsi ryhtyä toimenpiteisiin.

      Täällähän on pelkkiä narsistisia laskukoneita valittamassa: aika kaukana älykkyydestä. On aivan oikein, että jos ei ole tarkoituskaan tulla ihmisten kanssa toimeen - pysyttelee silloin valittamatta yksin! Normaaliälykkäät osaavat sosiaalisen käyttäytymisen taidon, saavat ystäviä, löytävät aviopuolison ja pitävät perheen koossa. Ja löytävät puolison täältäkin!

    • Introvertti tallaaja

      Käsittääkseni kysymys on kokonaisuudesta.
      Jos on joillakkin osa-alueilla poikkeuksellisen älykäs, mutta joillakin ihan tavallinen ja samalla seurallinen, ongelmien riski on pieni.
      Luulen että viittaat siihen että huippu loogiset ovat usein introverttejä. Se voi aiheuttaa yksinäisyyttä. Jos siihen lisätään vielä johonkin tietämyksen alueeseen erityisen voimakkas innostuneisuus, voivat keskustelut muiden kanssa olla aika vaikeita. Jutut menevät muilta helposti yli. Hitusen keskitason yläpuolella on kai helpointa jos on muuten sosiaalinen yksilö. Silloin sekä ylä, että alapuolella olevat tulevat ymmärretyksi sekä ymmärtävät.

    • Suomalainen mies

      Yksinäisyydellä ja älykkyydellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Toinen ihminen on vain sosiaalisempi toista ja toinen on umpio. Itse olen sosiaalinen ja normaaliälyinen.

      • Umpio Suomalainen

        Umpio ei aina tarkoita sitä etteikö ihminen kykenisi kanssakäymiseen vaan esim. sitä, ettei umpio saa mitään iloa esim. sinun kaltaisten ihmisten seurasta?


    • tämä nyt ei

      vastaa täysin kysymykseen, mutta esimerkkinä monilla aspergerin syndroomaisilla on korkea älykkyystaso. Syndrooman keskeisin oire on se, että sosiaalisuuden kanssa on ongelmia. Usein ongelmat juontuvat siitä, ettei asperger kykene tulkitsemaan ihmisten elekieltä ja muuta ei-sanallista viestintää kovinkaan hyvin.

      • "vastaa täysin kysymykseen, mutta esimerkkinä monilla aspergerin syndroomaisilla on korkea älykkyystaso"

        - Mielestäsi juttusi ei vastaa ollekaan kysymykseesi, ja lisäksi kirjoitat aivan sekavia..

        Voisiko Tämä nyt ei - nimimerkki vastata, vai oletko vajakki hahahahahahahahhahaahahahh CP eikun PC:n käyttäjä!!!!!!!!!!!!!!!!


      • ...
        kirjoitti:

        "vastaa täysin kysymykseen, mutta esimerkkinä monilla aspergerin syndroomaisilla on korkea älykkyystaso"

        - Mielestäsi juttusi ei vastaa ollekaan kysymykseesi, ja lisäksi kirjoitat aivan sekavia..

        Voisiko Tämä nyt ei - nimimerkki vastata, vai oletko vajakki hahahahahahahahhahaahahahh CP eikun PC:n käyttäjä!!!!!!!!!!!!!!!!

        Hahahahahaha CP eikun PC:n käyttäjä - kuolen nauruun.


    • miriam

      Se on ihan totta,mitä kirjoitit,mutta se asia ei ole itselle niin tietoinen asia!

      • nainen, nöyryydessä

        "Miriam", minäkin olen vasta nyt vanhempana havahtunut tähän juttuun, ongelmaan. Minä varsin usein olen etsinyt vikaa itsestäni, moittinut itseäni, jotta puhun liikaa ja jotta olen liian monimutkainen, sekava... Kaikkea tällaista tullut mieleeni, kun mietin, missä mättää.

        Olen kokenut, että toinen ei käsitä mistä puhutaan; näen selvästi että häneltä menee pitkät pätkät ohitse ja sitten jonkin ajan kuluttua hän saattaakin replikoida ihan jostakin jo aiemmin ohi menneestä asiayhteydestä. Huomaan kuin asiain perille meno olisi hyvin takkuista ja hidasta ja siinä sitten seotaan molemmat koko keskustelussa. Minä en saisi puhua nopeasti, enkä saisi rönsyillä, enkä varsinkaan vaihtaa nopeasti asiaa. Useimmat ystäväni eivät pysy mukana! Se on kauhea huomata. Kun vaihdan asiaa, niin kuulutan että 'asiasta toiseen' ja samalla pidän tauot siinä lausahduksen edellä ja varsinkin sen jälkeen, jotta toinen saa jakeluun, että aion puhua nyt ihan muusta. - En tarkoita, että minä aina johtaisin keskustelua, mutta välillä on aihe-kapula minulla ja välillä ystävälläni.

        Hieman ahdistaakin kokea, kun toinen ei niinku käsitä ja on myös kovin hidas kuulemaan ja siirtyessään asiasta toiseen. Monille vaikeaa muodostaa lauseita ja lisäksi vanhetessa tulee ilmiötä, että sanoja ja ilmauksia on hukassa ja tarvii miettiä. Tarvii miettiä, mikä tämä nyt onkaan... tämä (tap-tap) ... siis tämä, millä nyt kirjoitan... siis TÄÄ TIETOKONE.


      • pakarat
        nainen, nöyryydessä kirjoitti:

        "Miriam", minäkin olen vasta nyt vanhempana havahtunut tähän juttuun, ongelmaan. Minä varsin usein olen etsinyt vikaa itsestäni, moittinut itseäni, jotta puhun liikaa ja jotta olen liian monimutkainen, sekava... Kaikkea tällaista tullut mieleeni, kun mietin, missä mättää.

        Olen kokenut, että toinen ei käsitä mistä puhutaan; näen selvästi että häneltä menee pitkät pätkät ohitse ja sitten jonkin ajan kuluttua hän saattaakin replikoida ihan jostakin jo aiemmin ohi menneestä asiayhteydestä. Huomaan kuin asiain perille meno olisi hyvin takkuista ja hidasta ja siinä sitten seotaan molemmat koko keskustelussa. Minä en saisi puhua nopeasti, enkä saisi rönsyillä, enkä varsinkaan vaihtaa nopeasti asiaa. Useimmat ystäväni eivät pysy mukana! Se on kauhea huomata. Kun vaihdan asiaa, niin kuulutan että 'asiasta toiseen' ja samalla pidän tauot siinä lausahduksen edellä ja varsinkin sen jälkeen, jotta toinen saa jakeluun, että aion puhua nyt ihan muusta. - En tarkoita, että minä aina johtaisin keskustelua, mutta välillä on aihe-kapula minulla ja välillä ystävälläni.

        Hieman ahdistaakin kokea, kun toinen ei niinku käsitä ja on myös kovin hidas kuulemaan ja siirtyessään asiasta toiseen. Monille vaikeaa muodostaa lauseita ja lisäksi vanhetessa tulee ilmiötä, että sanoja ja ilmauksia on hukassa ja tarvii miettiä. Tarvii miettiä, mikä tämä nyt onkaan... tämä (tap-tap) ... siis tämä, millä nyt kirjoitan... siis TÄÄ TIETOKONE.

        käytätkö narustringejä ?


    • tosikko

      Älykkäitä viestejä ja sofistikoitua keskustelua. Oletan, ettei siihen osallistu sellaiset, joiden äykkyys ylittää tietyn pistemäärän. Mukana ovat siis lähellä keksiarvoa olevat, toisiaan helposti ymmärtävät. Siis sellaiset, joiden "kemiat kohtaavat" oli kyse mistä tahansa ääneen sanotusta tai kirjoitetusta, maalatusta jne.. Mitä kauempana ihminen on mistä tahansa keskiarvosta, sitä todennäköisemmin hän jää ukopuolelle tai häntä kiusataan tai vaikkapa pelätään. Joskus riittää pelkkä ihon väri ja kulttuuriset poikkeavuudet.
      Erityisesti uutta luovat ja keksivät ovat aina olleet pelon kohteina. Heitä on myös poltettu, viety leireille, hävitetty.. Onko uusi asia? Toisinajattelija ei ole sama kuin toisinaan ajattelija.
      Näin poikkeuksellisen älykkäät ovat taatusti yksinäisepiä jo lapsena ja tyhmää on aina helpompi näytellä kuin älykästä, sopeutua viisaasti keskiarvoiseen..
      Mitä lahjakkaampi ja älykkäämpi, sitä suurempi ja yksinäisempi puu, jos sellaisen puun annetaan ylipäätään kasvaa.. Mentaaliäly, tunneäly, viittaa taas aina sopetumiseen, sen mittaamiseen, sosiaalisiin kykyihin, kykyyn olla lähellä keskiarvoa. Ei älyä tai poikkeavaa ihmistä millään tavalla. Huippuälykkäät oppiva jo lapsena suhtautumaan varuksellisesti heistä poikkeaviin ja heillä on sisäistä mielikuvitusta ja selviytymiskeinoja aivan eri tavalla kuin keskiarvoilla tai vähemmän älykkäillä. Tulevat siis toimeen yksin ja vaativat myös sitä enemmän. Tekevät työnsä mieluummin yksin kuin tiimissä, jossa keskiarvoinen tyhmyys tiivistyy. Ja tuloskin näkyy, sekä määrä että laatu.

    • Jompikumpi

      Vanha viisas kuningas Salomon on sanonut: "Viisaan suu vaiti on, mutta tyhmä huutaa julki hulluutensa."
      V.A.Koskenniemellä on myös mietelausekokoelma nimeltä "MATKASAUVA" ja
      hän sanoo saman asian näin: Puhehalunsa tyhmä jos vaientaa, hän voi hiljaista
      viisasta muistuttaa."
      Kumpi on parempi- viisaus vai älykkyys.

    • sosiaalinen+erakko

      Yleistyksenä ihmiset on mielenkiintoisia siihen asti kun avaavat suunsa. Tosin monen kohdalla keskustelutasolle ei tarvitse vaivautua koska ihmisten kehonkieli ennen sitä puhuu enemmän kuin ihminen itse.

      Kyllä, olen hiukan ylimielinen kanssaihmisiä kohtaan. Siitä huolimatta pidän ihmisistä mutta tietynkaltainen tyhjäpäisyys (ei omat aivot käytössä) on pitkästyttävää. Tyhjäpäisyydellä tarkoitan omien ajatuksien puuttumista.

      (Kirjaviisaat puhuu muiden kirjoittamista, nörtit koodikieltä, poliitikot lannoittaa, äidit kakaroistaan, rahakkaat rahoistaan, kirjailijat itsestään samoin kuin taiteilijat jne..)

      Tämä oli suppeudestaan huolimatta hyvä kommentti aiheeseen liittyen. "Tyhmin viisaus" on mielestäni juurikin luetun tai kuullun sokea toistaminen kaikessa laajuudessaan. Puoluepolitiikka hyvänä esimerkkinä. Laumasielujen tarpeellisuuden kaipuuta ja muiden hyväksyntää.

      Aihe taisi olla yksinäisyys suhteessa viisauteen? Itse viihdyn huolestuttavan hyvin itsekseni. Koen jopa ihmiset usein kiusallisina kiusankappaleina. Läheisriippuvaiset itselle käsittämätön asia ja yhtälö. Kyseessä ehkä kuitenkin yksinkertaisesti se, etten henk.koht. kykene ihmissuhderintamalla huijaamaan itseäni. Tyhjää en osaa/kykene tyhjällä täyttämään.
      En edes kaipaa ihmisiä ympärilleni kuin satunnaisesti. Itse asiassa olen tyytyväinen tilanteeseeni vaikka monelle pahin pelko. Onko kellään koskaan käynyt mielessä että jotkut "yksinäiset" olisivat valinneet itse oman tilanteensa?
      Kerran olen tuntenut itseni yksinäiseksi ja se oli ihmisjoukossa.

      Mistä tunnistaa viisaan miehen?
      -Ei mistään. Mistä se puhuisi ja kenen kanssa?

      • Hajautettu hallinnointi.

        Riittää että avaa suunsa. Kirjoittaminen on oiva keino harjoitella kommunikointia. Tätä olen itsekin tehnyt. Pikkuhiljaa siirrän taidon arkipäiväänkin. Jos ei muuten, saan itsestäni ainakin LOISTAVAA juttuseuraa. Tai monista niistä. On suunta vielä vähän epäselvä meinaan ;)


    • Mies vm. -67

      Minunkin on helppo lähestyä toista ihmistä ja myös ystävystyä mutta usein ystävyys haihtuu pois kun tulee tunne ettei toinen osapuoli kehity henkisesti yhtään vaan jatkaa vuodesta toiseen saman levyn soittamista. Kaipaan ystävyydessä haasteellisia keskusteluhetkiä eikä mielipide-erot vähennä toisen kiinnostavuutta, päinvastoin. Valitettavan harvassa vaan sellainen keskusteluseura on.

      Viisaaksi en itseäni miellä vaikka jonkin testin mukaan kuulun 1%:n sisään. Fiksuksi miellän itseni ehkä sen vuoksi etten käytä alkoholia.

      • Täysin raitis

        Se on varmasti fiksua ettei käytä alkoholia. Alkoholi on myös pahaa riippuvuutta aiheuttava huumausaine.

        Se aiheuttaa jo yksinäisyyden tunteen kun kuuluu harvoihin jäljellä oleviin raittiisiin.
        Raittiita kadehtitaan ja boikotoijaan eli vieroksutaan. No ei ihan kaikki.


    • ProfessoriTurbopaska

      helevetin fiksu siis...mutta kumminkin niin tyhmä ettei osaa ettiä "tasoistaan" aivoseuraa.

      Mulle kerran tuli selittään yksi 150 ÄO-tappaus mensan egobuustaus-kortti kädessä kuin vaikeaa olla niiiin älykäs kun on nii yksinäistä ja vaikia löytää sopivan älykästä seuraa; samaan aikaan jätkä jutteli ihan samoja 100% junttieinariautofiksausbemari/itsetehostusteinix-läppiä kuin amiksen ekaluokkalaisetkin ja vielä niitäkin dillemmin.
      Mistään sivistävistä tai maailmaasyleilevistä syvällisista puheenaiheista ei ollut pierun hajuakaan.
      Että paskat se ÄO mitään itsessään mitään sanoo mihinkään. Se on vain mahdollisen osaamisen ja oppimiskyvyn potentiaali, jonka voi heittää kaivoon siinä missä jonkin muunkin orastavan lahjakkuuden muodot...ja olipa se ÄO mikä tahansa niin silti se ei kata kaikilla kaikkia osaamisen alueita, voipa ihmisen luonnekin tökkiä olla oppimatta monia asioita vaikka kuinka yrittäisi.

      Sosiaalinen fiksuus, laaja-alainen ymmärtäminen, kokemuksen tuoma viisaus, taiteellisuus, kauneudentaju, eteenpäin ajava agressiivisuus, harjoitetut erityisominaisuudet ja monen monet erilaiset henkiset kyvyt ja hankitut taidot ovat ÄO-mittauksen mahdollisista kokonaistuloksista riippumattomia.

    • Kyllä älykäskin voi tulla juttuun muiden kanssa. Itsellä tullut lähinnä eräs erittäin pinnallinen ajattelija kenen kanssa en voi keskustella mistään.

    • Miljoona-äö

      Varmaankin älykkyys tekee kumppanin löytämisestä haasteellista. Aika tyhmillä jutuillahan naiset hurmataan, ja älykäs oivaltaa niiden typeryyden hiukan liian aikaisin. Moni hyvä repliikki jää siten sanomatta ja suhde syntymättä. Nainen sietää aika paljon tyhmiä juttuja jos ne tulee vilpittömästi suoraan sydämestä.

      Mä en ole Mensan jäsen. Mensassa on ihmisiä jotka haluaa olla muiden yhtä älykkäiden seurassa. Siis jotka ovat älykkäämpiä kuin 98% kansasta. Miksi kukaan ei perusta järjestöä johon pääsisi ne jotka ovat älykkäämpiä kuin 98% mensalaisista. Siihen minäkin voisin liittyä niin ei tarvitsisi kestää perusmensalaista vähä-älykköä.

      Vakavasti: älykkyys joka estää antoisan keskustelun vähemmän älykkäiden kanssa on todella käyttökelvotonta älykkyyttä. Mielestäni älykkyyden pitäisi vaikuttaa nimenomaan siten että pystyy kommunikoimaan erilaisten ihmisten kanssa. Niin ollen älykkyyden pitäisi parantaa sosiaalisia taitoja. Väitänpä siis uudelleen että älykkään ihmisen yksinäisyyden syynä on pelko oman tyhmyyden paljastumisesta, ei toisen osapuolen tyhmyys.

      Hämmästelen suunnattomasti sitä että täällä yhdistetään matala ÄO ja kehitysvammaisuus toisiinsa. Omat kokemukseni kehitysvammaisista tukevat ajatusta että saattaa olla poikkeuksellista lahjakkuutta sellaisissa ihmisissä.

    • mokahontas

      Ei mielipide-erot voi olla eroittava tekijä koska silloin toinen osapuoli on luokiteltavissa lahkolaiseksi. Täydellinen yksimielisyys taas kertoo vain sen että toinen (molemmat) osapuolet joko miellyttää syystä tai toisesta tai ovat pihalla aiheesta tms. Todellisen vihanneksen erottaa kuitenkin juuri siitä, ettei ymmärrys riitä eriävien mielipiteiden ymmärtämiseen kautta hyväksymiseen. Erimielisyydet voi olla jopa yhdistävä tekijä. Kuka hinaajaa kaipaa seurakseen?

      Alkoholin käyttö ei ole merkki viisaudesta mutta fiksua toki. Joskus parit rentouttavat ovat kuitenkin joskus jopa ihan suositeltavaa.
      Onko mitään niin pitkäveteistä kuin tyhmän jutut hänen ollessa humalassa? No montako "viisasta" ihmistä olet tavannut joiden äö ei laskisi tavallisten kuolevaisten tasolle kännissä?

      Viisaan ja viisastelijan välillä on iso ero. Jos tapaukseen liittyy vielä muiden aliarvioiminen oman erinomaisuuden korostamiseksi ollaan jo melko syvällä pätemisentarpeessa joka on aina merkki heikosta itsetunnosta tms.

    • Hra 157

      Älykkyys on opitun tiedon ja taidon hyödyntämisen ja soveltamisen lisäksi hyvää tilannetajua, hyvää ihmistuntemusta, monipuolista motoriikkaa jne...

      Äly tekee elämästä hieman ennalta-arvattavan tylsää. Tiedän mitä ihmiset aikovat sanoa minulle ja tiedän kuka soittaa minulle mihinkin aikaan... Kovinkaan monen elokuvan juonikuvio ei ole kiinnostava...

      Osaan lukea rivien välistä enkä siedä minkäänlaista manipulointia tai epäoikeudenmukaisuutta vaan puutun siihen välittömästi koska olen tuskaisen turhautunut näkemään niitä niin paljon ympärillä.

      Ns. "maailmantuska" ei ole vieras käsite älykkäälle.
      Kaikki ikävät muistot ja kaikki ikävistä asioista kertovat uutiset syöpyvät päähän ja saavat välillä aikaan lamauttavan olon. Ylireagoin ihmisten tunnetiloihin ja olen yliempaattinen.
      Antaisin viimeisen roponi tai henkeni sitä tarvitsevalle.

      Tunnen itseni täydellisen arvottomaksi ja hyödyttömäksi olennoksi.
      Ystäväni (joita ei ole paljon) pitävät tietomäärääni brassailuna ja en uskalla enää osallistua heidän keskusteluihinsa jotka monet pohjautuvat joihinkin raflaaviin, vääristellyihin otsikoihin ja muuhun virhetietoon.

      Pääni on niin täynnä historiaa, tieteitä, politiikkaa, uutisia jne... Että se halkeaa. Kaikki jää muistiin. En jaksa ehkä enää kovin kauan. Olen yrittänyt purkaa liikunnan kautta patoumiani mutta se toimii vain hetkellisesti.

      Naissuhteeni menevät aina kuralle kun etsin sitä oikeasti humaania, luotettavaa ja mukavaa naista jonka aina ensin luulin löytäneeni.

      Kusessa ollaan! 8)

      • mnbvc

        Hra 157, minkä ikäinen olet? Oletko hyvä tyyppi?


      • oknjiu

        Hra 157, tiedän täysin miltä susta tuntuu, ja onnekseni tunnen toisenkin ihmisen, joka kärsii samoista ongelmista. Minäkin aavistan ja tunnen asioita ennen kuin ne tapahtuvat. En pysty katsomaan uutisia, koska niitä seuraava tuska on liian suuri. Pääni on täynnä tietoa, eikä ajatukset pysähdy hetkeksikään. Ainoana erona on se, että unohdan paljon lukemastani, siinä mielessä, etten pystyisi referoimaan sitä toiselle ihmiselle, mutta mulle jää lukemastani saatu mielikuva tai tunne muistiin.


      • Tönylä

        Ennen oman ensimmäisen kirjoitukseni laittamista tähän ketjuun, en lukenut kuin ketjun ensimmäisen kirjoituksen, jonka kysymykseen yritin vastata. Nyt olen lukenut joitain kirjoituksia täältä. Jonkin verran täällä on ajatuksia, jotka sopivat omiini. Paljolti minulla on samanlaisia tuntemuksia kuin Hra 157 kertoo. Oikeastaan muuta eroa häneen ei juuri minulla ole, muuta kuin ettei minulla ole kovin laaja muisti.

        Ystäviä minulle ei ole lainkaan, naisystävistä puhumattakaan. Tuttavia ja jonkinlaisia kaverita on muutama. Ei kuitenkaan voi sanoa niin, että muut ei ymmärrä minua, pikemminkin päinvastoin. Minä en ymmärrä syvällisissä asioissa muita. Olen kyllä empaanttinen ja autan paljon ihmisiä sekä töikseni että vapaa-ajalla.

        Nykyelokuvat ja tv-ohjelmat ovat minusta äärettömän typeriä ja pinnallisia, samoin kun ihmisten ns. syvällisiksi tarkoittamat puheet. Nykykirjallisuus ei ole juuri mistään kotoisin mielestäni.

        Nuorena ja alle kouluikäisenä luin paljon kirjallisuuden klassikkoja. (Alle kouluikäisenä lukeminen johtui siitä, että äitini oli koulun keittäjä-siivooja ja otti minut aina mukaan koulun siivoukseen. Kirjastossa sitten kahlasin sen tuotannon läpi, mutta parhaiten koskettivat historia ja dokumentit, mutta toki myös Seitsemän veljestä, Eino Leino, Vänrikki Stoolin tarinat jne, yms)

        Tietokonepelit ovat minusta täydellistä ajanhukkaa, samoin suurin osa urheilusta. Kiinnostavin on jalkapallo. Voisin jatkaa tätä listaa vaikka kuinka pitkään, mutta tuskinpa se montaakaan kiinnostaa. Sainpahan taas vähän purkautua...


      • voiko olla

        Sinä luulet, että sinun täytyy säilyttää kaikki tieto. Oletko esim. oppinut lapsuudenkodistasi, että mitään ei heitetä pois ja sinä sovellat tuota oppia nyt muistitoiminnoissasi?


      • Hra 157
        mnbvc kirjoitti:

        Hra 157, minkä ikäinen olet? Oletko hyvä tyyppi?

        40v.
        Voi mukavaksi ehkä sanoa.
        Arvostan käytöstapoja enkä tykkää isotella ja tulen tarvittaessa toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa.
        Huumorintajuni on monipuolinen vaikka hieman synkältä tuossa kuulostinkin,)


      • Vajaaakkkii

        Älä inise - keksi vaikka syöpälääke tai parannuskeinot mielisairauksiin kun kerran olet niin ihmiset läpikotaisin hyvintunteva - tai ratkaisu nälänhätään. Tai ratkaise suuri yhtenäisteoria niin ei ole niin tylsää ainakaan.
        Tai harjoita alkuun vaikka sellainen sosiaalinen itsensä ilmaisemisen taito että osaat esittää asiasi mielenkiintoisesti ja ymmärrettävästi ilman että sinua pidetään pätijänä.


    • Tönylä

      En tiedä onko asiasta tehty tutkimuksia, mutta vastaan subjektiivisesti omia kokemuksiani. Tosin en ole kovin älykäs ainakaan Mensan testin mukaan. Äo:ksi sen heidän testinsä perusteella mitattiin 132.

      Ehkä olen tavannut sitten vain itseäni selvästi alhaisemman ja selvästi ylemmän älykkyysosamäärän omaavia ihmisiä, sillä tunnen itseni todella yksinäiseksi porukassa kuin porukassa.

      Ajatusmaailmani ja mielipiteeni ovat aina porukassa kuin porukassa erilaisia kuin muiden. Juuri kukaan ei ole samaa mieltä kanssani asioista, vaikka en oikein radikaalia tai mietoa ajattelutapaa edusta missään asiassa.

      Vaikka kuvittelen olevani perussosiaalinen ihminen, niin yhä enemmän ja enemmän viihdyn yksikseni, sillä minua on alkanut häiritä se, että olen lähes aina eri mieltä kuin muut. Liekö sitten itsetuntoni laskenut samaa tahtia.

      Totuus on se että viihdyn kaikkein parhaiten yksikseni niin kotioloissa kuin erämaassakin. Silti olen aivan kohtuuhyvin pystynyt tekemään esimerkiksi tiimityötä ja aivan hyvin ovat tiimiläiset minuun sinänsöä suhtautuneet. Ongelmia tulee esimerkiksi kahvitunneilla, jolloin en viihdy lainkaan yhteisissä kahvipöydissä, joiden keskustelun aiheet ovat minusta aivan älyttömiä. Niinpä keksin verukkeita, ettei tarvitse niissä istua.

    • Vankilapako

      Ei älykkyys näy siinä mistä puhuu välttämättä vaan siinä miten keskustelu etenee. Kaikki tykkää puhua ihan tuiki tavallisista asioista, joskus näistä puhuminen vaan on tylsää jos keskustelu jää junnaamaan eikä siitä pääse eteenpäin millään ilveellä.

      Ei ne älykkäät jää sen heikommalle parinvalinnassa elleivät ole ylimielisiä ja itserakkaita. Siinä vaiheessa on ihan sama oletko idiootti vai neropatti, olet joka tapauksessa luotaantyöntävä.

      Olen tavannut älykkäitä ihmisiä, jotka ovat lämpimiä ja helposti lähestyttäviä, mutta myös sellaisia, joille älykkyys on imagokysymys ja määrittää sosiaalisia suhteita - vain älykköhabituksen kanssa voi viettää aikaa. Siinä mielessä älykkyyteen keskittyminen on rajoittava tekijä. Ihan kuten jos haluisit välttämättä puolison joka ajaa Skodalla.

    • S

      Vaikkakin kyllä ihan "elämän perusjutuissa" ja niissä näissä mitä puhutaan, löytyy mun mielestä hyvinkin paljon järkeä ja samaistumisen ja kannattelevuuden tunnetta (elämää varten).

      Kun on kaikki se looginen ja analyyttinen (ja joskus ei niin looginen ja analyyttinen) mitä tutkia ja mistä jutella, mut sit on tosiaan se toinen puoli nimeltä perusjutut, tavalliset jutut,arkiset jutut - tunteineen, iloineen, suruineen päivineen.

      Perustallaajien kanssa on kiva puhua just näistä niistä näistä ja elää näitä niitä näitä. Vaikka mistä mä tietäisin sen tarkemmin tän ketjun aiheesta - paitsi et mullakin on normaalia korkeempi ääoo ja kiinnostaa /ja tuntuu pakolliselta kaikki tieteellinen sun muu hyödyllinen tai skarppi materiaali - mut mua kans kiinnostaa ihan tavalliset, arkiset jutut jne...

    • 14

      Minulla on monenlaista ystävää junttihuumoria edustavasta känniörveltäjästä lähtien eikä siinä mitään, ei se haittaa kun tiedän ettei heidän kanssaan voi koskaan syvällisempiä asioida pohdiskella. Lähinnä minua häiritsee ne jotka mainostavat itseään syvällisiksi ja fiksuiksi mutta jotka ajan myötä osoittautuvatkin valheellisiksi ihmisiksi.

      Ystävystyn tosiaan likimain kenen tahansa kanssa ja pystyn nauttimaan ns "alempitasoisestakin" huumorista kavereiden kesken mutta riittävän haastavaa juttuseuraa ei vielä ole kohdalle osunut. Siksi koen joskus yksinäisyyttä vaikka ympärillä ystäviä onkin. Vaikkei heistä olekaan haastaviin keskusteluihin niin silti en heitä haluaisi menettää, ei ystävyyttä valita äo:n perusteella. Proffa Turbopökäle voisi viisaudessaan kertoa mistä sitä "tasoistaan" aivoseuraa löytää. Mensan kalkkisten pölynkuivat juttuseurat eivät minua kiinnosta, ihanteellinen keskustelukumppani voisi keskustella henkevästi vaikkapa pieruhuumorista aina maailmankaikkeuden mysteereihin.

      (Kehitys)vammaisuus tai edes mielenterveysongelmat eivät ole yhtä kuin matala äo. Otetaanpa esimerkkinä Stephen Hawking; paha sairaus mutta ei ihmisenä tyhmimmästä päästä.

      • _Nero

        No mene ja käy niissä mensan jutuissa. En kyllä allekirjoittaisi kuivia kalkkiksia, vaikka kyllähän niitäkin sieltä löytyy. Muutamat kerrat on itse tullut näissä käytyä ja sitä huumoria tuli kyllä laajalla skaalalla.


    • Robotti?

      Tämän keskustelun yhteenvetona voinee väittää, että ihmiset ovat varsin tyhmiä, mutta kuvittelevat olevansa kovinkin fiksuja.

      Olen aloittajan mutu-hypoteesin kannalla. Älykkäät tuntevat helposti yksinäisyyttä - myös seurassa - juuri sen takia, että samantasoista keskusteluseuraa on usein lähes mahdoton löytää.

      Luonnollisesti älykäs henkilö pystyy keskutelemaan vähemmän fiksujen kanssa, mutta ei saa näistä suhteista mitään irti.

      Akateeminen tutkinto ei myöskään ole mikään tae älykkyydestä. Hyvä muisti riittää hyvien arvosanojen saamiseen.

      Älykkään on myös helppo sortua tuntemaan itsensä muita paremmaksi. Tunteehan kaunis tai komeakin itsensä muita paremmaksi.

      Älykkäät ihmiset eivät usein menesty esim. liike-elämässä, koska menestykseen vaikuttaa aivan muut asiat, mm. kontaktit, manipulointikyky ja ihmissudetaidot. Älykkäät huomaavat myös helpommin rahan perässä juoksemisen turhuuden.

      Siinä minun mietteitä asiasta. Katsotaanpa vielä läpäisenkö laskutehtävän vai olenko roskapostirobotti.

      • Maxell300

        Oikeastaan väittäisin, että älykäs ihminen juuri pärjäisi liike-elämässä stradegisen ajattelu kykynsä ansiosta ja miten hänen päätöksiään ei sekoittaisi tunteet ja pelot vaan hän laskisi suoraan logiikan ja todennäköisyyksien varaan.


      • Robotti?
        Maxell300 kirjoitti:

        Oikeastaan väittäisin, että älykäs ihminen juuri pärjäisi liike-elämässä stradegisen ajattelu kykynsä ansiosta ja miten hänen päätöksiään ei sekoittaisi tunteet ja pelot vaan hän laskisi suoraan logiikan ja todennäköisyyksien varaan.

        Päästäkseen asemaan, jossa voisi hyödyntää strategista ajattelukykyään hänen pitää omata kontakteja, manipulointikykyä jne.


    • parisuhdetta

      Parisuhde ja älykkyys... Siinä on oltava joko samalla viivalla tai sitten "heikomman" osapuolen on oltava tyytyväinen osaansa ja ylpeä kumppanistaan.

      Valitettavasti monilla niin naisilla kuin miehillä on tarve päteä. Oli sitten tietoa tai ei niin monet eivät kestä sitä että eivät ymmärrä asioita yhtä helposti kuin toinen.

      Kilpailuasetelma on valmis ja se johtaa vaikeuksiin ja jopa eroon.

      Ei älykkyys tarkoita ylimielisyyttä siltikään eikä se ole synti. Mielestäni oikeanlainen älykkyys tekee ihmisestä kiehtovan ja humaanin.

      • Yksinäinen nainen

        Kuulostipa tutulta :) Terve Itsetunto taitaakin olla paljon tärkeämpää kuin se älykkyysosamäärä, tietotaito, yleistieto tms. Ja sivistys. Vaikka kovin eri tavoilla nämäkin kaikki sanat tulkitaan.


    • Ääööhää.

      Enpähän mistään AÖ:stä tiedä, mutta olen lahjakkaaksi kehuttu (taide).

      En pysty nauttimaan lähes kenenkään seurasta, kaiken kaikkiaan olen tavannut alle 5 todella mielenkiintoista ihmistä. Kaksi heistä ovat ystäviäni, mutta usein ei nähdä välimatkojen takia. Peruskouluaikoina ei ollut ystäviä kuin ensimmäisillä luokilla, sen jälkeen vasta 20-vuotiaana oli.

      Toisaalta en edes kaipaa hysteerisesti mitään seuraa, koska omat harrastukset kotona riittävät mainiosti "seuraksi".

      Olen 21 v. nainen

    • näkökanta-.

      Minä olen maailman älykkäin ihminen maailmassa. Älykkyys on avoin käsite ja todella hankala mitata. 3 Tärkeintä haaraa on sosiaalinen älykkyys, looginen älykkyys ja tunneälykkyys.

      Esim. Vihreän liiton jäsenillä on sosiaalinen älykkyys aika korkea, kun taas Perussuomalaisilla on loginen älykkyys keskimääräistä korkeampi, mutta molemmista ryhmistä löytyy varmasti älykkäitä ihmisiä.

    • naps ja yövalo jo,

      Belgialaisilta bilehiletuttavilta opin, että ihminen voi olla myös keskitien tallaaja.Siitä syystä olen aikalailla perusmissu - pesen kasvot, laitan ruokaa, teen projekteja ja nostan rahaa ostaakseni uusia sukkahousuja.

      Joudun olemaan fiksu koska syy, miksi en löydä ystäviä, on kova kilpailutilanne siitä että kuka on kaunein ja kuka saa sen ja sen kumppanikseen.Mä näytän jotenkin ammattiesiintyjältä joten joudun vetäytymään.Minulla on ikäänkuin tanssitreenin muokkaama body mutta muuten olen ÄOltani sellainen lingvistiikkatutkija.

      • Koiras_from_sixties

        Parempi tilanne sinulla kuin monella älykkyyteensä ihastuneella. Tiedän minäkin ihmisen joka valoisan aikaan keskittää kaiken tarmonsa oman älykkyytensä esilläpitämiseen. Hän tuli sinun viestistäsi mieleen kun hän ei nosta rahaa ostaaksen uusia sukkahousuja, vaan tilaa käytettyjä netistä. Hän luulee että hänen ongelmana on yliälykkyys mikä estää häntä tutustumasta muihin ihmisiin mutta luulen hänen olevan väärässä.

        Varmaankin monelle älykkyytensä ongelmaksi kokevalle voisi olla hyvä herätä uuteen aamuun hieman vähemmän älykkäänä jonka jälkeen voisi kävellä tyhmänä kaupungilla ja tutustua uusiin ihmisiin nut kun ei ole enää älykäs. Luulisin että he sen jälkeen huomaisivat että ei se johtunutkaan älykkyydestä ja harmittelisivat kun olisivat edelleen yksinäisiä, hieman aikaisempaa tyhmempänä vain.

        Minä en usko että älykkään olisi yhtään vaikeampaa luoda kontaktia toiseen ihmiseen jos vain muut palikat on kunnossa. Eihän ne muut ihmiset edes tiedä että on älykäs jos niille ei kerro sitä. Suurin osa ihmisistä näyttää keskitien kulkijalta, ja kyllä älykkäänkin kannattais antaa se vaikutelma että ei ole sen enempää.

        Varmaan menee vaikeeksi se tutustuminen jos älykkäästi kysyy vastapuolelta että huomaatkos muuten että olen erittäin älykäs ja mahdatkohan ymmärtää minun älykkäitä puheita ensinkään kun näytät aika tyhmältä. Kyllä saa syyttää itseään jos silloin jää yksin. Semmosesta älykkyydestä ei ole iloa josta ei ole iloa muillekin ihmisille.


    • Vankilapako

      Lollista @ näkökanta-.

      Taiteilija tarvitsee horjumattoman jopa perusteettoman uskon omaan itseensä, koska hän työskentelee persoonallisuudellaan. Sitä ei noin vain kyseenalaisteta. Se olisi sama kuin jos johtaja kyseenalaistaisi käskyvaltansa.

      Älykkyydessä tosiaan on sama kuin autolla ajamisessa, suurin osa on parempia kuin ihmiset keskimäärin. Tosiaan ne ÄO-testit mittaavat kykyä tehdä ÄO-testejä. Mensalaisten pitäisikin ylpeillä sillä, että osaavat tehdä näitä testejä, ei sillä, että ovat olevinaan älykkäitä. Suurin osa ihmisistä on.

      Älykkään on ihan hyvä olla tyhmemmän kanssakin, kunhan ei ole liian hölmö. Edes nero ei voi ymmärtää tyhmyyttä, koska siinä ei ole järkeä.

    • Maxell300

      Itse kävin testeissä kaksi kertaa ja sain tulokseksi ensi kerralla 119 ja toisella kerralla 120. Ei tuo mikään mullistava tulos ole, mutta isompi, kuin valtaosalla. Kavereita on kyllä ihan riittämiin, mutta seurustelun aloitin vasta 18 vuotiaana

    • huvittavaa

      Keskivertoa älykkäämpänä voin sanoa tuon ainakin osin pitävän paikkansa. Tosin ei saisi liiaksi yleistää. Itse tulen toimeen pienemmänkin älykkyysosamäärän omaavien ihmisten kanssa ja välillä meillä on oikeinkin hauskaa. Minulla on erilaisia ystäviä: toisten kanssa jutellaan turhanpäiväisemmistä asioista, joidenkin kanssa "älykkäämmin". Kuten täällä on jo sanottu: älykkyyttä on erilaista, sosiaalinen älykkyys ei läheskään aina kuulu samaan pakettiin. Lisäksi monet älykkäät ihmiset viihtyvät yksin tai eivät edes kestäisi vertaistaan seuraa :D

      • hyvin huvittavaa

        itsensä nostaminen muiden yläpuolelle esim äö:n perusteella on hyvin naurettavaa ja kertoo sanojastaan ihan kaiken.
        Siitä olen samaa mieltä että "viisaat" ovat ns yksinäisiä, usein jopa yhteiskunnan ulkopuolelle hakeutuvia


      • äly hoi...
        hyvin huvittavaa kirjoitti:

        itsensä nostaminen muiden yläpuolelle esim äö:n perusteella on hyvin naurettavaa ja kertoo sanojastaan ihan kaiken.
        Siitä olen samaa mieltä että "viisaat" ovat ns yksinäisiä, usein jopa yhteiskunnan ulkopuolelle hakeutuvia

        Keskustelun aiheena on älykkyyden tuomat ongelmat kuten yksinäisyys. Sinua huvittaa se ette ymmärrä mistä tässä keskustellaan vaan tuot ilmi oman kateutesi ihmisiä kohtaan jotka kertovat ongelmistaan?

        Haluatko minun ongelmani? Saat ne heti!


    • mukriuk

      Tänne on näköjään oikein nerous tiivistynyt. No ei kai sitä löydä seuraa jos kuvittelee olevansa muiden ihmisten yläpuolella. Sattuu olemaan siten että muutkin ihmiset etsivät seuraa, eivät niinkään jotain keskenkasvuista typerystä jonka älykkyys pitäisi muka huomata tuosta vain ilman näyttöjä. On erheellistä tulkita älykkyydeksi sitä että oman mielen malja on täyttynyt. Pieni malja täyttyykin yllättävän nopeasti. Tässä vaiheessa lienee oleellista muistuttaa että tyhmyys ei ole osoitus älykkydestä.

      • lähellä ja niin kauk

        Nerot/viisaat taitaa olla ihan jossain muualla kuin suoli24:sen tapaaikaasi&täytätyhjääelämääsipalstoilla?

        Jengi on ymmärtänyt asian ihan väärin. Itserakkaus ei ole merkki viisaudesta vaan itsekeskeisyydestä. Prosentit kertoo humalanmäärästä. Ainakin tässä viestiketjussa. Itsestään humaltuneita kommentoijia on paljon.

        Poiminta:
        Mistä tunnistaa viisaan miehen?
        -Ei mistään. Mistä se puhuisi ja kenen kanssa?


      • Iso Pää Tai Sää

        Älykkyys ja viisaus ovat eri käsitteitä. Älykkään toiminnasta puuttuu moraali tai se on vahvasti toissijaista. Viisaan toiminta ottaa ainahuomioon muut ihmiset ja asiantilat. Siksi nokkela ilman moralintajua on lopulta tyhmääkin pahempi, sillä tyhmäkin käy viisaasta, kun on vaiti.


    • bleeh

      En väitä, ettei älykkään ihmisen olisi vaikeampi löytää sopivaa keskusteluseuraa, mutta sanon että se on myös usein omasta asenteesta kiinni. Jos on positiivisella asenteella liikenteessä, ei myöskään hieman keskinkertaisempien ihmisten kanssa ole niin vaikea oleskella ja keskustella. Itse tunnen itseni hieman normaalia älykkäämmäksi ja tulen silti hyvin kaikenlaisten ihmisten kanssa toimeen. Muistan jonkun tutkimuksen, että jos älykkyys on ÄÖ-mittarilla n. 20-30 yli keskimääräisen niin voi olla vaikeaa tulla toimeen hieman yksinkertaisempien ihmisten kanssa. Tämä on minusta ihan luonnollistakin, että jokainen hakeutuu oman tasoiseensa seuraan.

      Tietysti tyhmät jankkaajat ovat asia erikseen, mutta myös hieman yksinkertaisempien ihmisten kanssa pystyy usein hyvään keskusteluun jos ei ota ylimielistä asennetta ja näyttää, että aidosti arvostaa toista henkilöä (tämä ei välttämättä kaikilta onnistu). Jos menee ylimielisellä asenteella ja keskustelee semmoisilla termeillä mitä vastapuoli ei ymmärrä, siitä ei usein seuraa mitään kovin hedelmällistä keskustelua.

      Tsemppiä älyköille ja myös "normaalille" kansalle. =) Kaikki täällä samassa veneessä ollaan, joten yrittäkäähän pärjätä toistenne kanssa!

    • raakkuna1

      Olet päätellyt asian omalta kohdaltasi tuolla tavalla, ja voin sanoa että kyseessä on elämän kohtalo, joka tarjoaa sinulle vielä parempaa ystävyyttä ja seuraa, kun olet osannut olla laumojen seuranpidosta erillään. Joop.

      • tiiätuota

        muuta kun sen, että moni tuntemani yksinäiseksi luokiteltava asuu parisuhteessa ihmisten ympäröivänä ketä he sitten olivatkin. Elämä ja kulissit kondiksessa mutta...

        Yksinäisyys ei ole siis pääteltävissä fysiologisesti (mitähän tuokin sana tarkoittaa mutta kuulosti hyvältä?) ympäristöön kuuluvien henkilöiden lukumäärillä tms.

        Ei minun mielestä edusta kovinkaan suurta viisautta kertomukset siitä kuinka minä olen muita viisaampi mutta siitä huolimatta kykenen sietämään tyhmempien läsnäoloa. Sorry mutta aika huvittavan (lue yksinkertaisen) ihmisen suoltamaa omahyväistä paatosta.

        Sitä paitsi juurikin ne yksinäiset hakeutuu ihmisten seuraan joten yksinäisiä ovat sosiaaliset ihmiset. Yksinäiset ovat siis kykenemättömiä olemaan ilman sosiaalista seuraa.
        Ihminen joka kykenee mutta ei koe tarvetta sosiaalisuudelle tms. ovat siis yksinäisiä mutta eivät ole sitä sen varsinaisessa merkityksessä.


    • lonewolf 86

      Kyllä tuossa varmastikin perää on... oon ite 25 ja luen englantia pääaineena yliopistossa. Mullakin on vaan muutama hyvä kaveri (no, ok, eihän niitä kellään liikaa ole) enkä suoraan sanottuna pidä niihinkään kauheasti yhteyttä.

      Viihdyin pitkälti omissa oloissani. Oon vissiin kasvanut tämmöseks tai jotain. Ikäkuilusta johtuen en oo moneen vuoteen tehny paljoa juttuja nuorempien veljieni kanssa. Peruskoulussa en koskaan harrastanut joukkuepelejä, mikä tietty kans eliminoi aika paljon sosiaalisia kontakteja.

      Liityin tietty kans facebookkiin viime keväällä, enkä viihdy sielläkään. Vitun tyhjä olo pitkän koulupäivän päätteeks heittäytyä sängylle, avata läppäri, mennä kasvokirjaan ja huomata, että seinä on taas täynnä tyhjänpäiväistä sontaa.
      Kiitti vitusti.

    • äälykäs

      Voisin käydä testeissä mutta en käy koska olen niin älykäs että tiedän olevani älykkäämpi kuin kukaan milloinkaan testattu. Voisin olla mestattu, mutta en halua olla mestattu. Voisin keskustella ihmisten kanssa- monenlaisten erilaisten ihmisten kanssa- mutta en halua keskustella monenlaisten erilaisten ihmisten kanssa, koska olen niin älykäs. Elämäni on sävykäs koska olen niin älykäs, että voisin olla kirjailija. Kerran kirjailinkin erilaisia kuvioita kankaisiin joita älyttömät ihmiset minulle kantoivat, mutta kyllästyin kovin pian. Voisin olla idiootti mutta en halua olla idiootti koska olen niin älykäs että yksikään idiootti ei ole minulle tarpeeksi idiootti. Voisin ajaa autolla käsijarru päällä, mutta mikään auto ei ole tarpeeksi kehittynyt jotta voisin ajaa sillä. Kyllästytän ihmisiä ja olenkin kyllästänyt, mutta itseeni en ole vielä koskaan kyllästynyt. Opettelin puunkyllästämistä noin kolme sekuntia, kunnes ymmärsin kuinka keskivertoa kyllästäminen todella on, ja lopetin siihen.

      • vissi ero

        Eräänlainen yhteenveto on myös se että tyhmemmät kadehtii selkeästi älykkäiden älyä ja älykkäät kadehtii tyhmempien helpompaa elämää.

        Mikä nyt sitten hyvä on kellekin... Se on oma asiansa. Toisten loukkaaminen, epäileminen ja arvosteleminen ei ole fiksua. Se on selvää ja kun sitä harrastaa niin paljastaa siten olevansa tyhmä.


    • Suomlainen mies

      Vastaus umpio suomalaiselle. Sinun kaltaisesi umpion seurasta ei todellakaan saa iloa kukaan. Savolaiset änkyrät ovat muutenkin niin kieroja, että kun heiltä jotain kysyy niin vastaus jää kuulijalle .Todella ärsyttävää.

    • ajaillallahiljaasill

      Tuli mieleeni tällainen lainaus jostakin Erkki Tantun kuvittamasta kirjasta:
      "Ensmäine hullumerk, ko ittes viissaks luule".

    • hande-56

      Tyhmä ei vastaa ja älykäs jättää näihin vastaamatta sen kummennin asiaa kommentoimatta.Älykkyytähän on niin monessa asiassa.Toisilla käytännön,toisilla tiedon puolella.
      Hulluuden ja neroden välillä ei taida olla isoa eroa.Mutta sama on kohtalo kumpaisellakin.

      • Jumalan Viisaus

        Minulle on tehty älykkyystesti ja olen aika kova kundi tietyillä aloilla. Jokaisella on paras puolensa kun on kyse ällistä. On vain tasoerot.

        Kyllä on kokemusta siitä millaista on alkaa keskustelemaan asiasta josta tietää paljon ja josta on omia henkilökohtaisia kokemuksia, syvällisiäkin. Kyllä on yhtä tyhjän kanssa. On kuin puhuisi kuuroille korville. Toiset ei vain tajuu.

        Paitsi tänään. Menin bussin kyytiin ja istuttuani kuulin sanat: "Hei". Vilkaisin taaksen ja siellä istui nainen jonka kanssa olin pari kertaa aiemmin jutellut jonkin aikaa. Menin viereensä istumaan.

        Aloimme juttelemaan. Hän kertoi olevansa matkalla kirkkoon. Se riitti. Kyllä juttu luisti. Keskustelimme kumpikin samoista kokemuksista ja ihmeistä. Olimme kuin vanhat tutut. Nimittäin...olemme kumpikin uskovia.

        Me puhumme siitä mitä tiedämme. Me emme ole järkiuskovia vaan ihan oikeesti uskovia jotka tuntevat Jumalan ja Hän on Isämme. Jumalan Sana on mahtava ja absoluutttisen totta. Se tietää. Jumala on puhunut henkilökohtaisesti.

        Ilmestykset, näyt, rukousvastaukset, paranemisihmeet...ne on totta ja omaa kokemusta.

        Nyt meni sinulta yli ymmärryksen ? Miksi ? No koska et ole uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Ota Jeesus Pelastajaksesi, niin sitten tiedät kuten minä mistä on kyse. Saat itsellesi todellisen Viisauden sydämeesi. Jeesus on Vanhassa Testamentissa myös nimellä Viisaus.

        Jumalan Viisaudella pääsee Taivaaseen. Ja vain Hänen kauttaan.


      • Homotkin?
        Jumalan Viisaus kirjoitti:

        Minulle on tehty älykkyystesti ja olen aika kova kundi tietyillä aloilla. Jokaisella on paras puolensa kun on kyse ällistä. On vain tasoerot.

        Kyllä on kokemusta siitä millaista on alkaa keskustelemaan asiasta josta tietää paljon ja josta on omia henkilökohtaisia kokemuksia, syvällisiäkin. Kyllä on yhtä tyhjän kanssa. On kuin puhuisi kuuroille korville. Toiset ei vain tajuu.

        Paitsi tänään. Menin bussin kyytiin ja istuttuani kuulin sanat: "Hei". Vilkaisin taaksen ja siellä istui nainen jonka kanssa olin pari kertaa aiemmin jutellut jonkin aikaa. Menin viereensä istumaan.

        Aloimme juttelemaan. Hän kertoi olevansa matkalla kirkkoon. Se riitti. Kyllä juttu luisti. Keskustelimme kumpikin samoista kokemuksista ja ihmeistä. Olimme kuin vanhat tutut. Nimittäin...olemme kumpikin uskovia.

        Me puhumme siitä mitä tiedämme. Me emme ole järkiuskovia vaan ihan oikeesti uskovia jotka tuntevat Jumalan ja Hän on Isämme. Jumalan Sana on mahtava ja absoluutttisen totta. Se tietää. Jumala on puhunut henkilökohtaisesti.

        Ilmestykset, näyt, rukousvastaukset, paranemisihmeet...ne on totta ja omaa kokemusta.

        Nyt meni sinulta yli ymmärryksen ? Miksi ? No koska et ole uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Ota Jeesus Pelastajaksesi, niin sitten tiedät kuten minä mistä on kyse. Saat itsellesi todellisen Viisauden sydämeesi. Jeesus on Vanhassa Testamentissa myös nimellä Viisaus.

        Jumalan Viisaudella pääsee Taivaaseen. Ja vain Hänen kauttaan.

        Ihmiset joille elämä vaikeuksineen käy ylivoimaiseksi käsitellä, tulevat uskoon. Aivot narikkaan halleluja.
        Kun mielenterveys pettää niin sama toistuu. Linnakundit ja deekut tulee uskoon kun nuppi pettää.


        Pääsekö nämä papit ja muut lestit taivaaseen jessuksen viisaudella jotka sekaantuu lapsiin?


      • Samoilla linjoilla
        Homotkin? kirjoitti:

        Ihmiset joille elämä vaikeuksineen käy ylivoimaiseksi käsitellä, tulevat uskoon. Aivot narikkaan halleluja.
        Kun mielenterveys pettää niin sama toistuu. Linnakundit ja deekut tulee uskoon kun nuppi pettää.


        Pääsekö nämä papit ja muut lestit taivaaseen jessuksen viisaudella jotka sekaantuu lapsiin?

        jumalan valituista kuten asianomaiset itseään mielellään kutsuu. Helppoa kuin heinänteko kun ei käytä omia aivojaan vaan antaa muun seurakunnan ajatella kaiken asianomaisen puolesta.
        Pienenä miinuksena se kun tai jos tulet potkituksi jengistä pihalle "sääntörikkomuksista" kukaan jumalan valittu ei ole sinun kanssasi missään tekemisissä. Paskempi juttu mutta siinä menee samalla taivaspaikka voi voi..

        Jos Jumala tai jokin muu taruolento on pelastus ja itse viisaus, miksi näiden eri jumalhahmojen nimissä tehdään niin saatanasti syntiä joka tulkitaan herran tahdoksi tms?


      • miten ois?
        Samoilla linjoilla kirjoitti:

        jumalan valituista kuten asianomaiset itseään mielellään kutsuu. Helppoa kuin heinänteko kun ei käytä omia aivojaan vaan antaa muun seurakunnan ajatella kaiken asianomaisen puolesta.
        Pienenä miinuksena se kun tai jos tulet potkituksi jengistä pihalle "sääntörikkomuksista" kukaan jumalan valittu ei ole sinun kanssasi missään tekemisissä. Paskempi juttu mutta siinä menee samalla taivaspaikka voi voi..

        Jos Jumala tai jokin muu taruolento on pelastus ja itse viisaus, miksi näiden eri jumalhahmojen nimissä tehdään niin saatanasti syntiä joka tulkitaan herran tahdoksi tms?

        On uskovaisia ja uskovaisia, riippuu mistä roikkuu, eli mihin kuppikuntaan kukin kuuluu. Mielestäni on kuitenkin typerää vetää aina esiin homo-bedo sun muut kortit asian tiimoilta. Tunnen niin monta kristittyä että tiedän heidän pitävän melko pitkälle tätä yhteiskuntaa pystyssä. Työteliästä ja ahkeraa porukkaa, jopa teitä saivartelijoita ahkerampia. Väitän myöskin että näitä pedoja on huomattavasti vähemmän todellisissa kristityissä kuin todellisissa ateisteissa. Näiden tapaukset vain uutisoidaan näyttävämmin. Sitä paitsi mitä pahaa siinä on yhteiskunnan ja veronmaksajien kannalta jos joku juoppo nisti tai muuten vain kriminaali kääntyy kristityksi? Yleensä näistä tulee sittemmin kunnon kansalaisia. Kaiken kaikkiaan lillukanvarsiin takertuneiden olisi joskus hyvä lukea sitä kristittyjen kirjaa.Tosin siinä on se vaara että kirjoitettu viisaus johtaa oman mitättömyyden ja typeryyden ymmärtämiseen. Sekin on yksinomaan hyväksi, melko pitkälle, ja pidemällekin.


      • Pakanan viisaus
        Jumalan Viisaus kirjoitti:

        Minulle on tehty älykkyystesti ja olen aika kova kundi tietyillä aloilla. Jokaisella on paras puolensa kun on kyse ällistä. On vain tasoerot.

        Kyllä on kokemusta siitä millaista on alkaa keskustelemaan asiasta josta tietää paljon ja josta on omia henkilökohtaisia kokemuksia, syvällisiäkin. Kyllä on yhtä tyhjän kanssa. On kuin puhuisi kuuroille korville. Toiset ei vain tajuu.

        Paitsi tänään. Menin bussin kyytiin ja istuttuani kuulin sanat: "Hei". Vilkaisin taaksen ja siellä istui nainen jonka kanssa olin pari kertaa aiemmin jutellut jonkin aikaa. Menin viereensä istumaan.

        Aloimme juttelemaan. Hän kertoi olevansa matkalla kirkkoon. Se riitti. Kyllä juttu luisti. Keskustelimme kumpikin samoista kokemuksista ja ihmeistä. Olimme kuin vanhat tutut. Nimittäin...olemme kumpikin uskovia.

        Me puhumme siitä mitä tiedämme. Me emme ole järkiuskovia vaan ihan oikeesti uskovia jotka tuntevat Jumalan ja Hän on Isämme. Jumalan Sana on mahtava ja absoluutttisen totta. Se tietää. Jumala on puhunut henkilökohtaisesti.

        Ilmestykset, näyt, rukousvastaukset, paranemisihmeet...ne on totta ja omaa kokemusta.

        Nyt meni sinulta yli ymmärryksen ? Miksi ? No koska et ole uudestisyntynyt Pyhästä Hengestä. Ota Jeesus Pelastajaksesi, niin sitten tiedät kuten minä mistä on kyse. Saat itsellesi todellisen Viisauden sydämeesi. Jeesus on Vanhassa Testamentissa myös nimellä Viisaus.

        Jumalan Viisaudella pääsee Taivaaseen. Ja vain Hänen kauttaan.

        Raamattu on ihmisten mielikuvituksen tuotetta.

        Kummallista älykkyytä jos tosissaan uskoo siihen Jeesusteluun.
        Ei kukaan täysjärkinen voi uskoa semmoisiin satuihin nykyisillä tiedoilla.

        Mitä siellä aivoissa tapahtuu? Tunteeko sen kun aivoissa jokin niksahtaa?
        Ei ole kumma jos puheitasi ei tajuta. En minäkään halua kuunnella mitään Jeesusteluoppia. Järjettömiä uskonlahkopaskoja.



        Kysymys "Jumalan viisaudelle"


    • normaaliälyiselle

      Suomalainen mies
      15.1.2012 17:45
      Yksinäisyydellä ja älykkyydellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Toinen ihminen on vain sosiaalisempi toista ja toinen on umpio. Itse olen sosiaalinen ja normaaliälyinen.


      Umpio Suomalainen
      15.1.2012 18:42
      Umpio ei aina tarkoita sitä etteikö ihminen kykenisi kanssakäymiseen vaan esim. sitä, ettei umpio saa mitään iloa esim. sinun kaltaisten ihmisten seurasta?


      Suomlainen mies
      15.1.2012 22:06
      Vastaus umpio suomalaiselle. Sinun kaltaisesi umpion seurasta ei todellakaan saa iloa kukaan. Savolaiset änkyrät ovat muutenkin niin kieroja, että kun heiltä jotain kysyy niin vastaus jää kuulijalle .Todella ärsyttävää.
      _______________________________________________________________

      Tuoko oli normaaliälyisen vastaus? Minusta tuo oli lapsellinen herneen veto nenään eikä mitään muuta?
      Tuon perusteella sinun seurastasi nauttii todella harvat ja valitut täti hyvä.

    • Shööli Pässi

      Hitler oli älykäs eli hänellä oli nuppia tuhota koko maailman meno ainakin ajaksi. Siis älykkyys onkin ikäänkuin aivojen kyky toimia ilman tolkkua, jolloin "itseisälykkään" toiminnan lopputuloksesta voikin nähdä suuren tyhmyyden.

      Viisaus sitten taas omaa tämän saman "aivojen kyvyn", mutta siinnä on myös tolkkua. Ehkä sen voisi kiteyttää niin, että viisas toiminta sisältää myös toimijan sosiaalisen vastuun, siis vastuun muista ihmisistä.

      Mutta onhan se tietty yleisen nykykäsityksen mukaan ihan tyhmää antaa omastaan toiselle, joka on puutteenalainen, ja voittohan pitää maksimoida, vaikka se samalla loisi kuinka paljon vain kurjuutta. Niinhän se menee tänään?

      Ja vielä, kun muistetaan, että kukaan ei voi olla ihminen ilman toisia ihmisiä, niin huomaamme olevamme tosi ristiriitaisessa maailmassa.

      Ainoa viisas ratkaisu on siis mennä muiden ihmisten joukkoon vähän suvaitsevaisemmin ja epäitsekkäämpänä eikä lähimmäisiään halveksuen.

      Niin tai miten se älykkyys määriteltiinkään? -Tai anti olla...

      http://www.youtube.com/watch?v=pbtCdc4jbxE

    • 53-vuotias mies

      Perqueletto. WAIS 153 eikä ainuttakaan seurustelusuhdetta joka olisi edennyt tapaamiseen asti.

    • copy

      yksinäiset hakeutuu ihmisten seuraan joten yksinäisiä ovat sosiaaliset ihmiset. Yksinäiset ovat siis kykenemättömiä olemaan ilman sosiaalista seuraa.
      Ihminen joka kykenee mutta ei koe tarvetta sosiaalisuudelle tms. ovat siis yksinäisiä mutta eivät ole sitä sen varsinaisessa merkityksessä.

      Kumpi on siis viisas?
      Yksinäinen joka on sosiaalinen koska on yksinäinen joka sitä kautta ei ole yksinäinen vai yksinäinen joka ei kaipaa sosiaalisuutta koska ei ole yksinäinen?

      • copy-lisäys

        tiiätuota15.1.2012 21:47muuta kun sen, että moni tuntemani yksinäiseksi luokiteltava asuu parisuhteessa ihmisten ympäröivänä ketä he sitten olivatkin. Elämä ja kulissit kondiksessa mutta...

        Yksinäisyys ei ole siis pääteltävissä fysiologisesti (mitähän tuokin sana tarkoittaa mutta kuulosti hyvältä?) ympäristöön kuuluvien henkilöiden lukumäärillä tms.


    • Jaettu Ilo

      Ei pidä paikkaansa. Älykkäät ovat sosiaalisia.

    • mummus

      Niinpä. Mitenkäs se älykäs tai tyhmä määritelläänkään? Älykkyysosamääräpisteet (ÄO) ei kerro näistä ihan koko totuutta. Jos älykäs ja tyhmä ensin voitaisiin määritellä, niin sitten kai voitaisiin vertailla näiden yksinäisyyttä ja saataisiin asiasta jotakin tietoa? Ihmisissä on monin eri tavoin tyhmiä ja älykkäitä. Tiedän sen omasta kokemuksesta ihan omalta kohdaltani. Siis yllättävän monista ihmisistä joissakin asioissa löytyy älykkyyttä ja joissakin asioissa löytyy tyhmyyttä.

      • mummus

        Sitä vielä piti lähteä sanomaan, että eikös se ole lähinnä määriteltävien ja mitattavien ominaisuuksien mukaista aina se älykkyys tai tyhmyys?


    • Nyky ihminen

      Älykkyys voi ollakin mutta siihen liittyy varmaan ne ihmiset jotka luovatat uutta keksitöä keksivät, kun ei kukaan halua tieteellisiä dokumentteja yhtälön teorioita kuunella. Paitsi jos sattumalta löytää toisen jolla on sama vietti olla omassa kammiossan luoda yksin uutta, kuka keksi valon oli myös hyvin yksinäinen ihminen.
      Nykyihmisillä on yksinäisyyttä lapsista vanhuuteen saakka vaikka tietoa infoa pursuu kaikista ovista ikkunoista.
      Yksinäisyys on nykyihmisen ongelma kriisi jäädä yksin
      kun kukin omissa kammoissaan pitää omaa tietokonettaan kaikkein parhampana ystävänä. Sensisivut pullollaan yksinäisi ja yhä suurin osa ei niiltä sivuilta itselleen ystävää löydä kun jää virtuaaliasteelle, kun ei haluata tavata silmätysten.
      Pelätäänkö kohtaamista todellisuutta joka onkin totta. Vai kuka on se kirjoittaja joka ei halua tulla näkyviin tietokoneen ruudun takaa pois.
      Mitä asialle voitaisiin tehdä?
      Kertoisitko tunteelliset ihmiset sen tiedon jyvän oikean minulle.

    • .

      Kävin hiljakkoin debattia tästä aiheesta maailman menoa-palstalla nimimerkillä "olenko mielisairas".
      Minut on tutkittu "erittäin älykkääksi" värikynällä alleviivattuna, mutta jotain kumminkin puuttuu, koska olen nimenomaan yksinäinen, vaikka olisin isossa joukossa.
      Niitä näitä jutellessa tylsistyn totaalisesti.
      Narsisti en ainakaan ole, sillä en halua tuoda itseäni esiin millään tapaa, vaan pysyttelen taka-alalla, jos se vain on mahdollista. Tietysti siksi, että ei tarvitsisi selittää kenellekään mitään, koska rautalangasta vääntäminen ei kiinnosta.

      Puolison olen toki löytänyt, jopa kaksikin, koska ensimmäiseen tylsistyin ja hän minun tylsistymiseeni. Sadannen kerran jälkeen minusta alkoi näkyä, että minua ei varsinaisesti innosta lähteä toiselta puolelta panemaan digiboksia päälle, että rakas näkisi Salatut elämät.
      Toinen kumppanini ei osaa senkään vertaa tekniikkaa, mutta häntä ei kiinnosta salkkarit, josta iso plussa.

      Eristynyt olen lähinnä siksi, että hankittuani tarpeeksi mammonaa, lopetin työnteon.
      Yksinkertainen rutiini ei sopinut minulle, joten hyppäsin oravanpyörästä.

      Vietän suurimman osan ajastani lämpimässä, enkä varsinaisesti edes etsi seuraa, mutta joskus olisi mukava pohdiskella samoin ajattelevien kanssa. En siis tarkoita huippuälykkäitä, vaan sellaisia jotka ymmärtäisivät minua.
      Samanlaisen älykkyyden samoilla osa-alueilla omaa tuskin kovin moni? Pitäisi siis ymmärtää myös vajavaisuuteni.

    • 01357111317

      Minä olen päällä kolmekymppinen suomalainen mies. Minun suurin ongelmani on se, että olen näennäisesti älykäs.

      Selitän: koko nuoruus ja läpi aikuisiän tähän saakka on ollut niin, että jos minä puhuin vaikka täysin ventovieraan ihmisen kanssa parikymmentä minuuttia, tällä henkilölle syntyy käsitys, että minä olen keskimääräistä älykkäämpi.

      Haluan myös heti korostaa, ettei kyseessä ole mikään tarkoituksellinen "näytteleminen" omalta puoleltani.

      Sain kärsiä tästä näennäisestä älykkyydestäni esim. korkeakoulussa joidenkin muiden opiskelijoiden ilkeytenä ja kateellisuutena. Olin vielä aluksi niin kiltti ja naivi, että edes ymmärtänyt mistä on kysymys. Opiskelin tietotekniikkaa korkeakoulussa ja olin erittäin innostunut asiasta (jo lapsesta saakka).

      Kuitenkin varsin pian, viimeistään muutaman vuoden kuluessa tuli selväksi, ettei Suomessa saa olla innostunut mistään. Yksittäisiä poikkeuksia huolimatta innostukseni sai aikaan lähinnä huonosta itsetunnosta kärsivien kanssaopiskelijoiden minuun suuntaamaa kateutta ja ilkeyttä.

      Kutsun myös tätä älykkyyttäni sen takia näennäiseksi, koska siitä ei ole mitään todellista näyttöä, olen koko kouluajan peruskoulusta lukion kautta korkeakouluun ollut keskinkertainen. Ehkä voisi sanoa, että olen alisuoriutuja.

      Korkeakoulutasolla on ollut vuosien aikana joitakin yksittäisiä välähdyksiä, jolloin olen ollut esim. jonkin harjoitustyön suhteen selvästi keskiarvoa taitavampi, mutta muuten olen ollut jopa alle keskiarvon.

      Olen myös kärsinyt ajoittain depressiosta, joka saattaa osittain selittää sen, että minun on esim. vaikea keskittyä pitkäjänteisesti asioihin.

      Olenkin jo vuosien ajan kokenut koko älykkyysasian vaikeaksi. Heti jos ajattelen, että ehkä olen vähän keskimääräistä fiksumpi, koen asiasta huonoa omatuntoa.

      Kaikki tämä edellä mainittu, yhdessä mm. joidenkin kroonisten fyysisen terveyden ongelmien kanssa on tehnyt minusta masentuneen ja jopa katkerankin ihmisen.

      Varmasti moni näistä vuosien varrelle minuun ilkeästi ja kateellisesti suhtautuneista olisi erittäin tyytyväinen, jos he saisivat tietää, ettei minusta ole ollut lopulta mihinkään.


      Aikoinaan eräässä TV-haastattelussa nuori punkkari-nainen sanoi sen aika helvetin osuvasti;

      "Suomi on maa, jossa voittajat eivät juhli, Suomi on maa jossa ei saa olla kiinnostunut mistään".

      • analyysini:

        Sanon nyt hieman ilkeästi tekemäni havainnot ÄO:n merkityksestä monenlaisten erilaisten ihmisten kuten mensalaisten, alkoholistien, akateemisten ja työläisten kanssa runsaasti asioineena.

        ÄO

        70 tai alle. Niinsanottu vajakki. Henkisesti kypsymätön ja kykenemätön.
        Ei sovellu työelämään. Tavataan usein hoitolaitoksissa ja vankiloissa.

        100 tai alle. (2 x älykkäämpi kuin edellinen) Keskiverto leppoisa veronmakselija ja seuramies / nainen.
        Tarvitsee sääntöjä, lakeja ja kuria ja nauttii niistä koska silloin on helpompi taivaltaa samaa tietä mitä "kaikki" muutkin. Ei jaksa kiinnostua oikein mistään kun ei näe syytä tehdä niin. Käy lätkämatseissa ja kaljalla kavereiden kanssa koko ikänsä. Tupakoi useasti. Kateus riivaa usein ja välinpitämättömyys.

        130 tai alle. (3 x älykkäämpi kuin edellinen) Hieman hukassa kun harhailee siinä välimaastossa mutta ehdottoman oppimiskykyinen mutta kyseenalaistava. Hieman viisasteleva ja puuttuu toisten ihmisten asioihin hieman harkitsemattomasti. On usein vallanhimoinen ja taloudellisesti menestyvin koko porukasta. Käyttää älyään vääriin tarkoituksiin. Saattaa addiktoitua moniin aineisiin alkoholin lisäksi. Ikävä kumppani.

        150 ta alle. (3 x älykkäämpi kuin edellinen) Ymmärtää pitää suunsa kiinni oikeissa paikoissa ja on varsin tahdikas ja kohtalaisen hiljainen. Tarvittaessa nauttii puheiden pitämisestä ja omaa hyvän auktoriteetin. Yksin ollessaan varsin surullinen otus. Oppii minkä asian tahansa nopeasti. Ei mahtaile älyllään. Ei ole vallanhimoinen. Addiktoituu alkoholiin hetkästi. Suuri humanisti tai masentunut lorvi.

        155 tai yli. (reilusti alle promille väestöstä) Omaksuu asiat salamannopeasti ja kehittää niitä eteenpäin silkkaa intohimoaan. Hukuttaa itsensä työhön. Ei parisuhdeainesta. Tutkija, insinööri tai professori- ainesta. Epäseksuaalinen olento joka masentuu myöhemmällä iällä herkästi tai on omituinen höpöttäjä muiden silmissä. Ahdistuu heti jos ei pääse toteuttamaan itseään. Ei huolehdi itsestään eikä harrasta liikuntaa. Korkeintaan bongailee lintuja.


    • vakkasuomies

      Jos kuuluu älyllisesti lahjakkaaseen kahteen prosenttiin ja haluaa keskustella älyllisiä juttuja, niin teoriassa vain kaksi sadasta vastaantulijasta on siihen kykeneväisiä. Heistäkään välttämättä ei sellaista löydä, johtuen eri älykkyystyypeistä, joita arvellaan olevan seitsemän. Esim. matemaattisesti korkean äo:n omaava, saattaa olla musiikillisesti täysin lahjaton jne.

      Joskus aikanaan tuli brittidokkari tv:stä, jossa vertailtiin muistaakseni kuutta omalla vahvuusalueellaan älykästä henkilöä. Heitä testailtiin ja pisteyteltiin eri tavoin. Idea oli tutkia nouseeko joku älykkystyyppi ylitse muiden. Ikähaitari oli n. 30-50v. ja kyseessä oli 3 molempaa sukupuolta. Yllättävästi parhaan keskimääräisen älykkyyden omasi kirjailija, musta nainen. Kirjailija ei loistanut missään erityisemmin, mutta napsi hyvät pisteet tasaisesti joka osa-alueella. Testissä oli mukana mm. huippu matemaatikko, säveltäjä jne.

      Teknisesti / fyysisesti esim. pallon potkaiseminen puolesta kentästä maalin yläkulmaan, vaatii uskomattoman nerokkuuden. Etenkin jos sen kykenee toistamaan kerta toisensa jälkeen. Sama potkupallonpelaaja saattaa kuitenkin nerokkaan potkunsa jälkeen antaa täysin typeriä kommentteja...

      Gaussin käyrää vilkaisemalla lienee päivänselvää, että parhaiten älyllisesti vertaistaan seuraa löytävät käyrän keskellä olevat tyypit. Parasta läppää voi heittää ehkä -10 pistettä oman äo:n omaavan seurassa.
      Eipä siis ihme, jos älykäs tuntee olonsa yksinäiseksi mikäli haluaa jutella tms. omalla älykkyystasolla olevan henkilön kanssa. Käyrän loppupäässä on senverran hiljaista. Pitänee tajuta kuitenkin että ylimielisyys ja omahyväisyys ovat tyhmyyden korkeimpia ilmenemismuotoja.

      Yleensä älykäs turhautuu "älyttömien" seurassa helposti. Ja myös toisinpäin... Hyvin usein normiälyllä varustettu heppu pitää älykkään tarinoita korkealentoisena hömppänä. Älykäs onkin leimattu arkielämässä helposti hulluksi. Oletan että ns. kylähullut ovat saattaneet olla usein myös liian älykkäitä yksilöitä keskiverto kyläläisille.

      On normaalia että älykäs henkilö päätyy terävään ja täsmälliseen ratkaisuun jopa sekunneissa joko intuition tai analyyttisen ajattelun kautta. Esittäessään ideoita tai ratkaisumalleja, älykäs henkilö synnyttää helposti hölmistyneen tunnelman. Useiden tuntien jaamailun jälkeen normityyppi saattaa huutaa kopistaan innoissaan "HEUREKA", ja tulee esittelemään täsmälleen saman mallin omana ideanaan. Sillävälin älykäs on turhautuneena rasvannut jälleen kerran köyden... huoh...

      • etellinen

        ja tuo pilkuttaminen todistaa että olen helvetin lahjaton...


    • assadasdasasd

      Eikö se nyt ole itsestäänselvää.

      Suurin osa ihmisistä on aivotonta massaa.

    • bookieman

      Koen kyllä jääväni jossain määrin yksin nk. älykkyyteni takia. Olen lukenut pienenä paljon tietosanakirjoja ja opetellut äitini kanssa jo neljän vanhana matikkaa, miten lasketaan plus ja miinus allekkain yli miljoonankin luvuissa. Leikin koululeikkejä ihan tosissani. Annoin kaksi vuotta nuoremmalle veljelleni tehtäväksi nimetä kaikki 7 Veljestä, vaikka en edes ikinä ollut koskenutkaan koko kirjaan. Yleissivistykseni on aina ollut hieman korkeammalla tasolla ja minut haluttiinkin kouluun jo viiden vanhana.

      Kun esimerkiksi riitaannun ihmisten kanssa, samanikäinen toverini saattaa syyttää että "tuun aina jostai noitten mun ihme sivistys sanojeni kanssa". Jos joku jakaa virheellisiä tutkimuksia tai yrittää olevansa pikkufiksu jakamalla jotain kopsattua, menee selittämiseni usein pätemiseksi, mikä välillä koetaan ärsyttäväksi. Lisäksi käytän ainakin suurimmaksi osaksi pilkku- ja pistevirheetöntä kirjoitustapaa.

      Ja kyllä, olen ollut koko elämäni HELVETIN yksinäinen. Yksinäisyys on toisaalta lisännyt aikaa lukea, tutkia ja muodostaa omia moraalisia ja poliittisia näkemyksiä, joita on tosin hankala kertoa, kun kaveri kertoo vieressä, miten sekasin se oli viime viikonloppuna.

      Luokallani on yksi ainoa jätkä, jonka kanssa tunnen jonkinsortin hengenheimolaisuutta. Ja vastaus seuraavaan kysymykseen: Hän ei ole saanut.

      Overall, uskon älykkyyden eristävän. Tai eristyksen viisauttavan.
      Toisaalta, minähän olen vain 15.

    • älykäskö vai

      Täällä yksi yksinäinen, joka toivoo että se johtuu älykkyydestä!

      Ainakin omasta mielestä olisi loogista, että poikkeuksellinen älykkyys tekisi yksinäiseksi. Jo se että kokee olevansa erilainen kuin muut, saa ihmisen tuntemaan itsensä yksinäiseksi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että ei osaisi olla sosiaalinen. Ihmisellä on vaan tarve kuulua joukkoon. Älykkäisiin saatetaan myös suhtautua negatiivisesti, koska koetaan huonommuutta tai älykäs vaikuttaa ylimieliseltä.

    • t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

      joo,pitää täysin paikkansa,sitä on jatkuvasti edellä muita ja saa selitellä joillekki pitkät ja väsyttävät rämpsyt ennen kuin ymmärtäävät,myös pitkävihaisen kaunan kohteeksi oon joutunu,mutta luonto on antanu tän tien ja yksin täs taivalletaan,,,,....

    • Tampiot

      Liian älykäs ihminen on tylsää seuraa.

    • dwwddwd

      Kaikkien älykkyys koko animaliassa on erilaista. Laitetaanpa ihminen ja jaguaari amazonin sademetsään. Kumpihan selviää kauemmin? epäilen jälkimmäistä

    • gabe122

      Mulla oli peruskoulussa yks fiksu koulu kaveri. mut yksinäisyytensä olikin ansainnut, kun muutama tyttö oli hänen kimpussaan hänen hyvän ulkonäkönsä takia ja hän tokaisi aina vain jotain "mun en ole tapana seurustella kehitysvammaisten kanssa" ja muutenkin tosi töykeä ja katsoi meitä kakkia alas, jopa opettajia. Se kaveeras muutamien kiusaajien kanssa varmaan, kun ilkeän luonteensa kautta tuli heidän kanssaan toimeen. Hän sai kymppejä joka aineesta ja huusi opettajalle, kun hän ei osaa tarjota tarpeeksi haastetta, nii se joutu sit jonnekki testeihi ja siirrettii jonnekki älykköjen kouluu, eri kaupunkii.

    • Jos aistit kertovat että kaikki ympärillä on paskaa... Muut ihmiset, heidän ajatuksensa jne. Jos se kaikki näyttää, haisee ja maistuu paskalta, niin helppo on vakuuttua olevansa itse erinomainen. On myös teoriassa mahdollista, että on jossain kohtaa teini-iässä työntänyt päänsä perseeseensä ja olisi korkea aika vetää se sieltä ulos.

      Näin neuvoisin kaikkia "liian älykkäitä" tekemään. Kokeilkaa. Tuoksuu keväänkin kukat kivemmalta sitten.

      Sosiaalisten taitojen idiootit.

    • Vaikeaa sopeutua

      Itse olin aiemmin yksin, koska kiinnostuksenkohteeni olivat ikaiselleni lapselle muihin samanikaisiin verraten sanotaanko vaikka edistyneempia. En vain ymmartanyt miten muita viimeisimmat oivallukseni tai ajatukseni eivat kiinnostaneet maaraansa enempaa.

      Kai ma sitten opettelin olemaan sosiaalisempi. Nykysin "teinina" ma valilla oon kai keskivertoakin sosiaalisempi, jos sita mitataan esim. kaveripiirin laajuuden kautta. Sen saavuttamiseksi mun on taytynyt kuitenkin naytella paljon.

      Enaa ma en siis oo yksin, mutta melkein yhta yksinainen. Suurimman osan kavereistani kanssa kun en koskaan aidosti tunne kuitenkaan olevani samalla taajuudella. Liika sosiaalisuus myos vasyttaa mua hirveasti, kun se ei tunnu tulevan luonnostaan. Yritan parhaani mukaan vain analysoida ihmisia ja mukautua tilanteeseen. Paljon luonnollisemmin olen yleensa tullut juttuun itseani vanhempien ihmisten kanssa, kun he ovat ensin paasseet ikani luoneesta kynnyksesta yli. En osaa myoskaan ihastua oman ikaisiini poikiin, tuntuvat liian yksinkertaisilta.

      Eli omaa alykkyyttansahan lahes jokainen yliarvioi, mutta usein oon tuntenut sen olevan syy mun yksinaisyyteeni, sinansa kannattaisin mita aloittaja kirjoitti. Varsinkin kun oon huomannu lahes kaiken saman tapahtuneen mun oman isani elamassa.

    • muusta ei väliä

      En tiedä omasta viisaudestani, koska en ole käynyt testeissä, mutta minä löysin rakkauden. Se on ihanaa. Vaikka muu maailma pyörii omaa ympyräänsä, ei haittaa. Minua rakastetaan.

    • maalaisakka

      Voikohan todeta näin että suuren älykkyysosamäärän omaava henkilö näkee asiat mustavalkoisena, eivät kykene tai halua nähdä harmaatakin aluetta, rajoittavat etsintänsä tiettyyn gategoriaan, etsivät itsensä peilikuvaa, jota on todella vaikea löytää. Se että haluaa keskustella asioista mistä esim . naapuri ei tiedä, ei ole kiinnostunut tai ei ole koskaan jaksanut lukea ei kiellä sitä jos vaikka suuren äö.n omaava tulee muuten toimeen tämän naapurin kanssa, mutta kaiken alku on siinä mitä itse etsii mitä haluaa ja mihin on tyytyväinen. kyllä olen kuullut tapauksia missä mies/nainen hyvännäköinenkin on jäänyt "vanhaksi piiaksi" kun ei ole löytänyt tasoisensa keskustelukumppania. Ovatko ihmiset liian vaativia? Hyvä kysymys.

      • erästeräsmies

        Ehkä jotkut "älykkäät" näkevät asiat hyvinkin mustavalkoisina, jos ovat tulleet päättelyketjussaan absoluuttiseen johtopäätökseen, jossa ei ole vaihtoehtoja. Moni tutkija, ja ajattelija on pitänyt viimeiseen asti tiukasti kiinni väärästäkin näkökannasta. Sellainen saattaa ulkopuolisesta joskus vaikuttaa hyvinkin mustavalkoiselta, mutta toisaalta se on erittäin hyvä juttu. Todennäköisesti "epäilyttävä" näkökanta torpataan muiden älykkäiden toimesta, ja jäljelle jää oikeaksi osoitettu ajatusmalli... Ihmisen elämästä ja kehityksestä juuri erilaisuus tekee mielenkiintoisen. Mikäli kaikki joustaisivat, tilanne olisi täsmälleen yhtä kaaottinen kuin että, kaikki pitäisivät tiukasti ja joustamatta omat mielipiteensä...

        Toisaalta äärimmäinen älykkyys saattaa olla sellaista, että näkee koko värien spektrin ilman mitään rajoja. Kyse on vähän kuin pallon tarkastelu kaikista mahdollisista suunnista, eli ääretön määrä vaihtoehtoja. Ehkä menee jo filosofian puolelle? Joskus elämä on kuin pallolla leikkimistä, siitä ei saa mitään otetta tai pistettä. Pallo näyttää kaukaa katsottuna täydellisesltä, mutta lähempää tarkasteltuna se onkin särmikäs. Kun pallon särmät saa pyöristettyä ja alkaa taas tarkastelemaan sitä hiukan lähempää, siinä on samat särmät uudelleen...

        Joo, ihmiset ovat liian vaativia. Liika vaativuus on elämän hukkaan heittämistä. Joskus olisi parempi vaan muistaa, että ollaan kaikki vaan mikrobien käytössä olevaa biomassaa. Vettä ja alkuaineta. Tajusin pari päivää sitten, kuinka yksinkertaista tämä koko elämä on. Tosin tämä kuvitteellinen "elämän tarkoituksen tajuaminen" on täysin turha ja vain tämän hetkinen pähkähullu oivallus... Rammstainin biisi tuli radiosta ja se meni jotenki näin "I have dicker and you have a pussy, so whats the problem? lets do it quik.." Ei tässä elämässä mitään syvempää sisältöä ole.

        Eppu laulaa että, "elämän tarkoitus on ikävän karkoitus.." Mikäli ihminen haluaa olla yksin, niin so what? Silloinhan kaikki on ihan jees. Muutoin, jos haluaa elää tämän elämän täysillä, kannattaa vähän höllätä...


    • -iiveranta

      tere, itellä äo on mensa tasoa ja minulla on maisteri tutkinto ja toimin hyvässä "virassa" kotiseudullani. kaikki kaverini ovat aina olleet ammattikoulu tasoa, koska en voi sietää akateemista seuraa, minua ei kiinnosta filosofointi tai muu tärkeily. Mutta "mitsu" porukoissa on mukava sillointällöin dokata ja jauhaa basoa mm. tytöistä, autoista, kelkoista jne normi asioista. Oon ikäni hengaillu ko. seurassa ja yliopistoajasta ei jääny mitään hyvää mieleen, kun seura siellä oli niin urasuuntautunutta ja turhan tärkeää. nykyään minulla on vain yksi akateeminen kaveri eikä sekään oikein käsitä suurinta osaa kavereistani. Että näin, mitä tämä kertoo minusta, filosofit??

      • erästeräsmies

        Kertoo sinusta että olet sosiaalisesti hyvin mukautuva, et ota elämää liian vakavasti, mutta riittävän vakavasti kuitenkin. Olet sinut itsesi kanssa, sinulla on hyvä itsetunto, ja elämäniloa. Todennäköisesti et harrasta itsekehua etkä piruilua, toivottavasti. (Tämä ajatus siksi että muutoin amiskaverisi luultavasti lemppaisivat sinut porukastaan)

        Sinulla on sellaista älyä mitä useimmilla älykkäillä ei ole. Näet tärkeilijöiden läpi, olet pyrkyriyden ja omahyväisyyden yläpuolella. Pidä tuo asenteesi, minusta se on tervettä ja jotain sellaista mitä tässä maailmassa tarvitaan. Olen kateellinen sinulle ja arvostan elämänasennettasi. Olisipa enemmän tuollaista ajattelua ja käytöstä...

        Toisaalta voisi luulla, että et halua haasteita ihmissuhteisiin, pidät helposta seurasta ja laajasta liikkumatilasta. Olet ehkä johtajatyyppi joka ei siedä kyseenalaistamista ainakaan silloin kun koet olevasi täysin oikeassa.

        Yleensä akateemiset/kouluttautuneet tyypit ovat jahkailijoita, ja tekevät kaikesta liian monimutkaista ja vaikeaa. Olet impulsiivinen ja nopea päätöksissä, ja sinua turhauttaa helposti "viisastelu" ja "akatemiset hierarkiaketjut". Tittelit luovat turhaa hierarkiaa ja vääristynyttä ajattelua. Usein tittelit ja koulutus ovatkin esteenä tiedon nopealle siirtymiselle käytännössä. Selkeä ja simppeli ajatusmalli saattaa törmätä jonkun koulujakäyneen jäärän vastustukseen, ja jäädä toteuttamatta vain siksi, että joku on niin helvetin hankala ja omahyväinen sekä oman arvonsa tunteva.

        Periaatteesi saattaa olla että, yksinkertainen on kaunista. Suoraa toimintaa ilman turhaa jahkailua. mm. Törnin Late oli sellainen tyyppi. Liian vähän Suomesta löytyy ruohonjuuritason älykkyyttä jota voi soveltaa toimivasti arkielämään. Olisi kovasti kysyntää sellaiselle.

        Siinä sinulle kertomusta! Menikö yhtään edes sinnepäin?


    • entinennuori

      Olin nuorena älykäs.
      En oikein tajunnut sitä itsekään. Minua kiinnosti toisenlaiset asiat kuin muita lähipiirissäni olevia.
      En saanut käydä kuin peruskoulun. Olen lukenut paljon kaikenlaista, oppinutkin jotain.
      Nyt olen vanha, ajatus hidastuu, eikä kiinnostu enää herkästi uudesta.

      • liian alykkäät

        ja akateemiset ihmiset on yleensä tylsiä ja hiukan "tunne-vammasia". itse olen asiakaspalvelijana sellasessa paikassa jossa on noita ns älykkäitä ja he käyttäytyvät kun kakarat ja suhtautuvat meihin ns "alempiin elämänmuotoihin" aika koppavasti ja halveksuvasti. mistä se johtuu kertokaa "tyhmälle" :D

        mieluummin vähemmän älykäs ja sosiaalisesti älykäs kun lapsellisesti käyttäytyvä liian älykäs ja akateeminen:D

        lähinnä en yhtään siis ihmettele jos älykkäät on yksin kun suhtautuvat muihin niin kun olisivat olevinaan parempia:P jokainen on jossain hyvä ja älykäs ei pelkkä kirja/matikka älykkyys älykästä tee..


      • palstajorinaa
        liian alykkäät kirjoitti:

        ja akateemiset ihmiset on yleensä tylsiä ja hiukan "tunne-vammasia". itse olen asiakaspalvelijana sellasessa paikassa jossa on noita ns älykkäitä ja he käyttäytyvät kun kakarat ja suhtautuvat meihin ns "alempiin elämänmuotoihin" aika koppavasti ja halveksuvasti. mistä se johtuu kertokaa "tyhmälle" :D

        mieluummin vähemmän älykäs ja sosiaalisesti älykäs kun lapsellisesti käyttäytyvä liian älykäs ja akateeminen:D

        lähinnä en yhtään siis ihmettele jos älykkäät on yksin kun suhtautuvat muihin niin kun olisivat olevinaan parempia:P jokainen on jossain hyvä ja älykäs ei pelkkä kirja/matikka älykkyys älykästä tee..

        Jokainen voi lukemalla saada sivistettyä itseään, mutta se ei tee henkilöstä vielä älykästä. Älykkyys on laaja käsite, johon en nyt ota kantaa sen kummemmin.

        Lähinnä tärkeintä on, että ihminen on sydämeltään viisas, siis laajakatseinen, avarasydäminen, ymmärtäväinen ja kaikkeen rakkaudellisesti suhtautuva. Huumorintaju on osa älykkyyttä ja yleensä huumorintajuisella onkin hyvä tilannetaju, joka on osa älykkyyttä.

        Älykkyys ja yksinäisyys eivät kulje käsikädessä vaan yksinäisyys on useimmiten valinta. On helpompaa hakea syytä itsensä ulkopuolelta yksinäisyyteensä kuin myöntää itselle olevansa niin itsekäs ja narsistinen, että ei kelpuuta ketään itseänsä huonompaa seuraksi. Jos ihminen alkaa valikoimaan kaikkea seuraansa huomaa hän pian jäävänsä yksin.


    • ÄÖ-168

      Sehän on päivänselvää. Oma ÄÖni on vain 168, mutta silti tunnen olevani aina lähes ääliöiden seurassa. Tyhjänpäiväistä jorinaa ei jaksa kuunnella. Kukaan ei ota kantaa mihinkään, dialogia ei osata. Helpompaa olisi ola todella tyhmä. Onneksi voin joka päivä lukea jonkun älyllisen kirjan.

      • Pakko hieman

        kompata. En tiedä mistä johtuu, mutta en jaksa kuunnella muiden jorinoita kovin kauaa. Ihmiset saattaa luulla minulla olevan kuulossa/ymmärryksessä ongelmia, kun vastailen joo, joo, vaikken kuuntele ja myöhemmin en muista/tiedä mistä on puhuttu.

        Olen tosin petrannut kuuntelemisen taitoa ihan sen tähden, ettei ole mukavaa olla aina yksin esim. koulussa tai töissä. Pidän toki ihmisistä ja olen kiinnostunut pääpiirteittäin muiden kiinnostuksen kohteista. Pidän syvällisistä -, tieteellisistä- ja taiteellisista -, sekä jonkun verran yhteiskunnallisista keskusteluista.
        Jos jollakulla ei ole muuta puhuttavaa kuin tv. sarjat, rakennekynnet, muoti, shoppailu ym. roskahömppä, nukahdan vaikka seisaalteni.

        Toinen ärsyttävä ryhmä on näsäviisaat, jotka kilpailee aivan kaikesta, näpäyttelee toisia ja on olevinaan niin fiksuja, vaikka eivät osaa kommunikoida järkevästi alkuunkaan. He vetävät herneen helposti nenään jos joku osoittautuukin heitä etevämmäksi.

        En omaa suurta sosiaalista verkostoa. Viihdyn yksin. Kaipaisin enemmän aikaa yksin, jolloin luovuus ja ajattelu pääsee esille. Sen verran sosiaalinen olen, ja pidetty, että usein on joku pirauttelemassa. Mutta ne ovatkin vain läheiset ihmiset, joiden seurasta oikeasti pidän.


    • EVVK

      Tässä kohtaa pitää ehkä lanseerata termi tunneäly osaksi keskustelua. Testein mitattava älykkyysosamäärä on hyvin rajoittunut, koska testien rakenne todentaa pelkkää ongelmanratkaisukykyä ja se jättää täysin huomiotta ei-matemaattiset älynlahjat, kuten sosiaaliset taidot ja kommunikointikyvyn. Nuo mainitut asiat vain sattuvat olemaan aika hankalia testata ilman melko syvällisiä psykologisia testejä, joten mensan kaltaiset organisaatiot mielellään unohtavat tämän itselleen hankalan asian.

      Siispä, testien avulla älykkääksi todettu yksinäinen ihminen saattaakin siis olla nero muutamalla rajoitetulla alueella, mutta melkoinen tumpelo niissä tahtävissä, jotka vaativat esim. vuorovaikutustaitoja. Näin katsottuna älykkö onkin lähinnä heikkolahjainen, ja tyhmempi kaveri pesee hänet luvuin kahdeksan nolla.

      Siis, mistä olikaan kysymys..? Irrottautuminen omasta, osin kaavamaisesta ajattelusta voi avata muiden ihmisten maailmaa ihmeellisellä tavalla.

    • 150

      Riippuen testistä, pyörii äo:ni 150 molemmin puolin. Ihmiset ympärilläni ovat aina antaneet palautetta siitä, että olen niin "fiksu". Olen kuitenkin yksinäinen, vaikka minulla on laaja sosiaalinen verkosto. Minulla on ihmisiä joihin luotan ja jotka luottavat minuun, mutta usein minusta tuntuu, että minua ei ymmärretä. Ja että useassa asiassa/tilanteessa minulla on jokin aivan eri näkökulma/kiinnostuksen kohde kuin kaikilla muilla paikallaolijoilla. Tämän vuoksi minulla on vaikeuksia tehdä töitä ryhmässä ja työskentelen mieluummin yksin - hyvin tuloksin. Ja palautteesta päätellen tehtäväratkaisuni ovat usein olleet sellaisia, joita ei ole ennen käytetty.
      En minä valita, koska on ihmisillä oikeampiakin "ongelmia". Ja sitä paitsi aina joskus törmää ihmisiin, joiden kanssa huomaa olevansa samalla aaltopituudella, jolloin keskustelu sujuu ilman, että joutuu selittämään ummet ja lammet. Mutta viitaten ketjun aloitukseen, niin uskon, että isolla äo-numerolla on ikävätkin puolensa.

      • aapurger

        Kusettajat.

        Vituttaa ja naurattaa nämä omalla ÄÖ pistemäärällään leuhkijat etenkin kusettajat.


      • poski on

        Voin allekirjoittaa edellisen. Itse olen silloin mieluummin yksin, kun en jaksa panostaa toiseen, tai omat kiinnostuksen kohteet ovat "erilaisia". Mutta kyllä minulle kelpaa kaikenlaisten ihmisten seura mainiosti, useimmiten.
        Esim. ryhmätyössä haalin itselleni aina vaikeimmat ja keskeisimmät jutut, kun en halua että joku niitä ryssisi. Varsinkin kouluaikana pidin huolen, että olen ryhmässä "vastuussa". Joten kait olen aina ollut hyvä/huono ryhmätyössä, riippuu kenenkin näkökulmasta. Mutta; menee se viisaskin vipuun!


      • Kulma

        Tällaiset ihmiset ovat hyvin mielenkiintoisia. Minulla on ollut aikoinaan pomo, joka oli yksi älykkäimpiä koskaan tapaamiani ihmisiä. Hänellä oli lähes aina eri näkökulma asioihin kuin muilla tai erilainen ratkaisu. Tykkäsin kovasti hänestä, kunhan ensin totuin hänen tapoihihnsa. Jos tällaisella ihmisellä on vielä tunneälyä, heidän kanssaan on tavattoman innostavaa työskennellä ja keskustella.


      • Hassburger
        aapurger kirjoitti:

        Kusettajat.

        Vituttaa ja naurattaa nämä omalla ÄÖ pistemäärällään leuhkijat etenkin kusettajat.

        Älä kuseta. Se on ÄO eikä ÄÖ.


    • älyn leimaus

      Kyllä älykäs ihminen tulee varmasti paremmin toimeen itsensä kanssa,kun ei -älykäs.Ja ei ole mitään lähimmäisriippuvuuksia ja on todella varmasti vaikeata löytää tasoistaan seuraa,ainakin täällä takapajulassa.Yksinäisyyttä varmasti on,mutta sen kanssa tulee toimeen.Kuntaas ihmisten kanssa,jotka ymmärtävät vähän tai väärin,niin tulee usein yksinäisempi olo.Joten parempi yksin kuin huonossa seurassa:)

    • puujalkavitsi

      En nyt tituleeraa itseäni huippuälyköksi, mutta olen huomannut, että seurassani väärinkäsityksiä tapahtuu huomattavasti ihan vaikka huumorin alueella: juttuja ei ymmärretä ja niitä ei käsitetä itseironiaksi tai sarkasmiksi. Sitten taas sellaisten kaverien, joita pidän vähän keskivertoa fiksumpina tyyppeinä, juttu luistaa paremmin.

    • on2

      Kukaan oikeasti älykäs tuskin tulee tälle palstalle asiasta pätemään joten stfu.

      • hölöpölöminäminä

        pyritään puhumaan fiksuja asioista joita ei edes ymmärretä ja lopputulos lähempänä itsetyydytystä kuin jotain merkityksellistä sanottavaa


      • töttöröö

        Jep , kyllä älykästä porukkaa täytyy olla kun valitetaan että "kukaan ei ymmärrä" ja ihmetellään miksi. Älykkäät nyt tietää vastauksen ilman että täytyy tänne tulla pätemään, tai sitten halutaan vain päästä juttelemaan toisille jonkun itsestään selvän asian kustannuksella.


    • Pendy

      David Beckham on siis fysikaalinen nero, koska pystyy potkaisemaan pallon toistuvasti kaukana olevaan roskakoriin. Häm hallitsee palloon vaikuttavia voimia täydellisesti: lukee tuulta, osumiskulmaa, kengän materiaa ja jalan asentoa sekunnin murto-osissa. Ehkä hän on Jumalan inkarnaatio jalkapallokentällä tai sitten muuten vain korkea astraalinen olento?

      Omasta älykkyydestäni en tiedä paljoakaan. Onko älykästä välttää ilkeitä ihmisiä? Jos on, niin siinä tapauksessa olen/pyrin olemaan huippuälykäs. Mieluummin kyllä olisin viisas, mutta sekään ei ole aina mielekästä vrt. ajelu kesäisin paljon polttoainetta kuluttavalla avomallin urheiluautolla. Tyhmää, mutta ah niin mahtavaa. =)

    • oringinalFifi

      He he!!! Yksinäiset ja depressoituneet ovat niin älykkäitä etteivät muut vaan ymmärrä!!!!!!!! :D!!! Tää on niin klisee!!

      • idiotismus maximus

        Ettei olisi totuus, ja ettet sinä vain olisi vähän tyhmä?


    • Antti Sokkeli

      Saksalainen filosofi Arthur Schopenhauer mielestä älykkäät kärsivät enemmän koska tajuavat todellisuuden paremmin. Oman itsensä petkuttaminen, teeskentely ja pakoilu todellisuudesta on tapa miten me muut vähemmän tiedostavat selviämmen elämän synkistä puolista


      Nature shows that with the growth of intelligence comes increased capacity for pain, and it is only with the highest degree of intelligence that suffering reaches its supreme point.
      The Wisdom of Life. Chapter II. Personality, or What a Man Is: Footnote 19

      • no juu

        Kieltämättä kun katsoo vierestä, ettei joku lajittele jätteitään, vaan heittää kaikki samaan roskiin; niin lasit, metallit, muovit kuin biojätteet, ei voi kuin ajatella kuinka onnellisia he ovat omassa pienessä aivokuolleessa maailmassaan........ ja silti meinaavat lapsia hommata, sillä taivaan isä varjelee ja jeesus pelastaa.

        En viitsi edes asiasta "motkottaa/mainita" sillä moni vetäisee herneen nenuunsa ja kokee järkyttävän alemmuuskompleksin ja shokin, kohdatessaan totuuden ja suorat sanat. Lyhyt on kanan muisti. Oikeasti moni ei ajattele, minne jätteet päätyy.


      • kritiikittä?
        no juu kirjoitti:

        Kieltämättä kun katsoo vierestä, ettei joku lajittele jätteitään, vaan heittää kaikki samaan roskiin; niin lasit, metallit, muovit kuin biojätteet, ei voi kuin ajatella kuinka onnellisia he ovat omassa pienessä aivokuolleessa maailmassaan........ ja silti meinaavat lapsia hommata, sillä taivaan isä varjelee ja jeesus pelastaa.

        En viitsi edes asiasta "motkottaa/mainita" sillä moni vetäisee herneen nenuunsa ja kokee järkyttävän alemmuuskompleksin ja shokin, kohdatessaan totuuden ja suorat sanat. Lyhyt on kanan muisti. Oikeasti moni ei ajattele, minne jätteet päätyy.

        "Oikeasti moni ei ajattele, minne jätteet päätyy."

        Asun aika liki Suomen suurinta kaatopaikkaa. Jokin aika sitten paikallinen lehti kertoi, kuinka biojätettä tulee niin paljon, ettei sitä pystytä kompostoimaan, joten isot köntsät kaatopaikkajätettä heitetään tavalliselle kaatopaikalle. Siellä nuo isot biojäteköntsät ovat ekologisesti haitallisempia kuin yksittäiset biojätteet sekajätteen joukossa. Uskoakseni tuo juttu piti paikkansa kun oli kuvat ja haastattelut.

        Tiedätkö sinä minne biojätteesi menee? Oletko seurannut jätteesi matkan?


      • 20
        kritiikittä? kirjoitti:

        "Oikeasti moni ei ajattele, minne jätteet päätyy."

        Asun aika liki Suomen suurinta kaatopaikkaa. Jokin aika sitten paikallinen lehti kertoi, kuinka biojätettä tulee niin paljon, ettei sitä pystytä kompostoimaan, joten isot köntsät kaatopaikkajätettä heitetään tavalliselle kaatopaikalle. Siellä nuo isot biojäteköntsät ovat ekologisesti haitallisempia kuin yksittäiset biojätteet sekajätteen joukossa. Uskoakseni tuo juttu piti paikkansa kun oli kuvat ja haastattelut.

        Tiedätkö sinä minne biojätteesi menee? Oletko seurannut jätteesi matkan?

        isot köntsät kaatopaikkajätettä heitetään tavalliselle kaatopaikalle>>>>
        tarkoitin isot köntsät biojätettä heitetään tavalliselle kaatopaikalle....


    • äo 139

      Tottahan se on, itse kuulun älykkäimpään 1% kansanosaan ja olen aika yksinäinen. Tyhjäpäinen paskanjauhanta, tosi-tv, julkkikset, raha ja niitä ihannoivat ihmiset raivostuttavat. Kouluampujat olivat älykkäitä, ja ymmärrän heidän tekonsa. Olen tavannut elämäni aikana n. kolme oikeasti älykästä ihmistä, he ovat edelleen ainoita kavereitani, ainoita kenen ajatusmaailma ja jutut eivät ole merkityksetöntä sontaa.

    • AasiJussi

      Kaikki hätkähtivät,kun Jussi nelisti aasinsa selässä täyttä laukkaa kylän halki
      "Minne noin hirveä kiire,Jussi?"
      "Aasiani etsimään", Jussi vastasi ohi syöksyessään.

    • OriginalFifi

      Pointtini oli enemmänkin se, että itse haluaisin muuttua ja osaavani keskustella vaikkapa säästä tai jostain turhista tosi -tv ohjelmista. Mutta ei. En silti väitä ns. älykkyyteni olevan este vaan hidaste ja pohjimmainen syy lienee epäsosiaalisuuteni. Minua on myös vaikea lähestyä koska olen esteettisesti liian miellyttävä, jos sen näin voi ilmaista.

      Kuten sanoin haluan muuttua ja lienen oikealla suunnalla tässä sosiaalistumisessani sehän ei tarkoita ettenkö voisi edelleen keskustella ns.älykkäiden ystävieni kanssa. Mutta hieman provo lipsahti tuossa aikaisemmin koska huvittaa ihmisten ruikutus (huomatkaa tunneälykkyyteni tässä kohtaa :D)

    • Joo, no ite olen kans melko tunteellinen ihminen ja herkäksikin sanottu. Hyvin empaattinen myös.
      Olen huomannut, että monesti empaattisiksi itseään kutsuvat ihmiset eivät yleensä ole empaattisia vaan kaikkea muuta eivätkä he ymmärrä esim. minun empatiaani. Tarkoitan, että kun teen tai sanon jotain empatiatarkoituksessa se tulkitaan väärin.

      Mulla on myös itseironista huumoria ja yleensä, kun vaikkapa karikatyroin omaa hahmoani joltain osin, esiintymällä tyhmänä, toiset sanovat "v*ttu sä olet tyhmä!", "hölmö äijä" tms. eli he eivät ymmärrä huumoriani ja hyökkäävät karikatyyriäni vastaan, kuvitellen sitä todelliseksi. Olen huomannut, että ihmiset hyökkäävät aina välittömästi ja aggressiivisesti, kun käytän itseironiaa.
      Tätä juuri tarkoitin tuolla, kun sanoin etteivät ihmiset ymmärrä huumoriani.
      Sellaisia ihmisiä tää maailma on pullollaan, työpaikat jaetaan sillä perusteella, kuka haukkuu eniten ymmärtämättömänä ja itseriittoisimpana itseironiaa käyttänyttä henkilöä jne.

      Mitä noihin rooliasioihin tulee, niin olen jostain 14-vuotiaasta ajatelut asioita aika psykologisesti ja filosofisesti. Ajattelen ihmisten käyttäytymistä melko syvällisesti ja muutenkin suuremmalla mittakaavalla ihmisten käyttäytymistä ja tunne-elämää ohjaavia asioita. Roolit tietysti yhtenä osana sitä.
      joidenkin filosofien olen huomannut näkevän asiat hyvin samalla tavalla ja heidän kirjoituksensa ovatkin sitten täydentäneet ajatteluani. Psykologian ja filosofian lukeminen pitää muuten mukavasti järjissään, kun huomaa muidenkin nähneen asiat samalla ja siinä samalla sellittäneet minun kokemusmaailmaani ja tukeneet ajatuksiani.

    • ...

      On siinä varmaan perää, että hyvin älykkäät ihmiset ovat usein yksinäisempiä muihin verrattuna. Mutta eikös sitä vois (ja pitäisikin) siinä tapauksessa etsiä itsensä kanssa samalla tasolla olevaa seuraa, jonka kanssa viihtyisi?

      Tietenkin jos viihtyy parhaiten omissa oloissaan, niin mikäs siinä sitten... hyvä että suurin osa aikuisista sentään ymmärtää tehdä omat valintansa sen sijaan, että tekisi asioita ensisijaisesti muodon vuoksi, esim. roikkua väkisin jossain tietyssä porukassa. Monet nuoret eivät tätä tajua.

    • Kulma

      On ollut kiinnostavaa lukea, mitä ihmiset kirjoittavat keskusteluistaan muitten kanssa, esimerkiksi tuo yksi nainen tuolla ylempänä, joka aina ilmoittaa, milloin vaihtaa puheenaihetta. Alkoi tosissaan huvittaa - juuri niin ilmeisesti pitäis tehdä. Hän osasi vielä kuvata sen hauskasti.

      Tykkään kvanttihypyistä keskustelussa, enkä yhtään jaksa puhua siitä, mitä on syöty äskettäin tai mitä panisin huomenna päälleni tai mitä kilkettä juuri nyt korjaan tietsikassa. Nopea käännökset, vastakohtana perusteellinen syventyminen johonkin asiaan ja jopa kiistely ja kiivas väittely ovat minun makuuni. Hyvällä keskustelukumppanilla on kyky näihin ja laaja yleissivistys. Eikä ole pahiitteeksi, jos tietää jostain erikoisalasta, esimerkiksi historiasta tai taiteesta.

      Tällaisia ihmisiä on, mutta eivät he mitään valtavirtaa ole. Näissä keskusteluissa voi käyttää myös reilusti ironiaa - siitä kun on yhteinen, ääneenlausumaton sopimus.

    • roskapostirobotti x

      Tämän threadin perusteella SUOMESSA ON VALTAVA MÄÄRÄ HUIPPUÄLYKKÄITÄ, JOTKA KAIKKI KIRJOITTELEVAT SUOMI24:SSA.
      Heitä ei ymmärrä kukaan, koska he ovat niin älykkäitä. Muut ihmiset ovat heidän mielestään tyhmiä ja rasittavia, joiden kanssa ei voi keskustella mistään, tai olla edes tasavertaisessa suhteessa, kun niillä tyhmillä ei ole mitään annettavaa.

      Ja mitenkäs tämä nyt sitten eroaa noista "haluun julkkikseks, koska tavikset on tyhmii"-ihmisistä?

      Tätä aikaa on sanottu narsismin kulta-ajaksi. Narsistisen persoonallisuushäiriön yksi oire on KUVITELMA OMASTA YLIVERTAISESTA ÄLYSTÄ, KAUNEUDESTA yms.

      Se, mikä noita haluun-julkkikseksi-koska-oon-parempi/kauniimpi/jännittävämpi-ku-tavis-tyyppejä ja ketjun huippuälykkäitä yhdistää, on juuri se KUVITELMA omasta ylivertaisesta piirteestä. Ei mikään muu. Ja kyllä, se varmasti tekee ihmisestä luotaantyötävän ja yksinäisen.

      Surullista.

    • hdsfa

      Ihmiset Goolge = "älykäs".

      Viisauteni teille

      • pjaa

        Pjoo.


    • Ubermenche

      Tämä asenne jo itsessään aiheuttaa yksinäisyyttä.

      Me älykkäät ne tyhmät.
      Kokeilkaa ajatella laatikon ulkopuolelta.
      Dig deeper.

      Ihmisiä ei kannata lokeroida. Muuten joutuu rotanloukkuun itsekin.
      Siis muuraa itsensä vapaaehtoisesti yksinäisyyteen jonkun testin perusteella.

      • Älykkyys on ok

        Näinhän se on varmasti. Varsinkin jos toitottaa sitä kokoajan ja korostaa omaa erinomaisuuttaan. Kuinka on läpäissyt jonkun testin. Siinä ystävät kaikkoaa. Sen huomaa sen ylimielisen asenteen helposti jo ainakin normaaliälyinen. Ilman toitottamistakin.
        Enemmän siinä määrää luonne onko yksinäinen vai ei.
        Onko introvertti vai ekstrovertti jne......Ujo.....jne...
        Sen ylimielisyyden huomaa kun käy esim. mensalaisten ketjuja lukemassa.

        Tämä ei tiedenkään tarkoita kaikkia älykkäitä.


    • faawfg3qgq

      Miten kukaan voi sanoa itsestään että on älykäs? hyvä Koulu menestys ei tarkoita älykkyyttä. Kaikki älykkyys testit mitä kukaan ei valvo ja missä on kysymyksiä joissa a-f vaihtoehdot ei ole päteviä esim. googlen kautta etsityt testit.

      Itse en koe olevani älykäs ja olen yksin.

    • opik

      Veikkaan, että moni yksinäinen on älykäs, mutta se ei tarkoita, että he pärjäisivät mensan logiikkatesteissä. Veikkaan, että moni mensan testeissä pärjäävä ei pysty kokemaan yksinäisyyttä.

    • Ossi B.

      Olen Mensan jäsen, siis testien mukaan varsin älykäs. Olen ollut pitkään naimisissa, on lapsia, puoliso, kissa, jonkin verran omaisuutta ja tuloja ja kavereita sekä ystäviä.

      Käyn lisäksi säännöllisesti Mensan kokouksissa.

      Ongelmia on aika vähän, vaikka olen joutunut elämäni aikana muutamaan leikkaukseen.

      Työuraa on takana reilut 30 vuotta, en ollut yhtään päivää työttömänä.

      Mitä opimme tästä? Ehkä ei mitään. Hyvät valinnat auttavat elämässä.

    • Anonyymi

      Tehkää töitä ja rikastukaa,ei ÄO:lla ahkeruudella ilman mitään käyttöä ole.Suomalaiset ovat tyhmiä.Millennium-planeetan asukkaat viisaan ylitäydellisiä,menestyviä.

    • Anonyymi

      Kuinka paljon yksinäisiä ihmisiä on suomessa? Isoista prosenteista puhutaan silloin.

      Ja miten yksinäisyys määritellään? Jotkut tyypit eivät kestäisi lyhyttäkään yksinäisyyttä.
      Neurotyypillinen yksinäisyys lie omaani lähellä. Olen ollut elämässäni suht paljon ilman seuraa.
      Olen AS-tyypin ikämies. Ihmiset vaan liikaa hössöttävät. Työelämässä joutui altistumaan hössöttäjille.

      Tänäänkin makoilin selälläni tunteja putkeen, Olisin mielelläni nukkunut, mutta uni ei tullut.
      Kun ei tee mitään duunia, vähillä unilla seuraavakin yö menee. Kun liityn atomipilven jatkeeksi, siellä ollaan vailla univaikeuksia.

      . m 60-80v.

    • Anonyymi

      Suurin osa älykkäistä voi olla joskus yksinäisiä. Mutta suurin osa kaikista yksinäisistä ei ole erityislahjakkaita mutta ei myöskään huonompia tai vähemmän älykkäitä kuin keskiverto ihminen.

    • Anonyymi

      Onhan noita sosiaalisia älykkäitä joilla on isokin tuttavapiiri ja niiden kanssa saatetaan viettää paljonkin aikaa.

      Korkeakoulutetun keskiäo on 113 jenkeissä, kun valmistunut, että ei pitäisi useimmilla vaikuttaa varsinaisesti.

    • Anonyymi

      En usko että oma "älykkyyteni" olisi syyllinen "yksinäisyyteeni", mutta sen olen huomannut että ns. "älykkäiden" ihmisten kanssa on huomattavasti mukavampi ja helpompi keskustella, ja se nimenomaan antaa minulle enemän aihetta ajatella.

      En tässä sen enempää lähde määrittelemään, mitä sitten kuvittelen ns. älykkyyden olevan.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe