Hiusvärien aiheuttamat kuolemantapaukset

peruukin käyttäjä

eli hiusvärien aiheuttamat allergiset reaktiot jotka ovat johtaneet kuolemaan, lisääntyvät koko ajan vaikkei niistä uutisoida. Englantilaisen tytön kuolema hiusväriallergiaan poikkeuksellisesti nousi otsikoihin. Kuka haluaa henkensä uhalla värjätä enää hiuksiaan? Peruukki on turvallinen vaihtoehto jos haluaa vaihtaa hiusväriään.

182

10731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • värjääminen

      Hiusväripaketeissa on ohjeistettu testaamaan hiusväriä ensin pienelle ihoalueelle, jotta mahdollinen allergia tulisi esiin ennen kuin väri levitetään koko päähän. Jos ohjeita noudattaa, hiusten värjääminen on täysin turvallista! Kaikki allergiat lisääntyvät koko ajan, sitä mukaa myös hiusväriallergiat. Allergioiden lisääntyminen ei millään tavalla johdu hiusväreistä.

      • Paitsi että

        Huonolla tuurilla allergia voi silti puhjeta vasta silloin kun väri levitetään koko päähän, vaikka allergiatesti olisi tehty. Allergiat kun puhkeavat silloin kun puhkeavat, ennakkomerkkejä ei välttämättä tule etukäteen. Eli vastoin yleistä luuloa, riski allergian puhkeamisesta on olemassa, vaikka testi olisi tehty asianmukaisesti.


      • Terveys on kaunista

        En oikein ymmärrä miksi se riskin otto on niin tärkeää noin turhassa asiassa.
        Onko oman ulkonäkönsä hyväksymättömyys niin suuri asia,että sen takia on riskeerattava terveytensä koko loppuiäksi.

        Terveys on kaunista!


      • just just
        Terveys on kaunista kirjoitti:

        En oikein ymmärrä miksi se riskin otto on niin tärkeää noin turhassa asiassa.
        Onko oman ulkonäkönsä hyväksymättömyys niin suuri asia,että sen takia on riskeerattava terveytensä koko loppuiäksi.

        Terveys on kaunista!

        Me värjätään hiuksiamme kuin myös meikkaamme että sinä ja sinunlaisesi voitte nostaa itsenne jalustalle ja kehua itseänne, kun olette niin luomuja.


      • höpöhöpöhp

        "hiusten värjääminen on täysin turvallista!"
        Yksikään hiusten värjääjä ei selviä ilman syöpää.


      • hoitaja pieni

        ##Jos ohjeita noudattaa, hiusten värjääminen on täysin turvallista! Kaikki allergiat lisääntyvät koko ajan, sitä mukaa myös hiusväriallergiat. Allergioiden lisääntyminen ei millään tavalla johdu hiusväreistä.##

        Miksi tämä henkilö puhuu paskaa?
        Hiustenvärjääminen ei ole koskaan turvallista. Värjääjä altistaa itseään koko ajan aineille jotka eivät elimistöön kuulu. Päänahasta näitä mömmöjä kulkeutuu elimistöön ja kukaan ei voi tietää mitä ne siellä aiheuttavat ! Miksi syöpäosastot ovat täynnä ihmisiä ? Siksi että ihmiset altistuvat kaikelle epäterveelliselle.
        Allergioiden lisääntyminen hiusväreille johtuu tietenkin siitä että niitä käytetään niin runsaasti. Itse värjään silloin tällöin tyveä. Ne harmaat ;((
        Nuorena en värjännyt koska tiesin näistä vaaroista ja oma värikin oli niin kaunis ettei tarvinnut ja en viitsinyt hössöttää kasvurajojen kanssa kun elämässä on niin paaljon muutakin kivaa.


      • Lähellä kuolemaa
        just just kirjoitti:

        Me värjätään hiuksiamme kuin myös meikkaamme että sinä ja sinunlaisesi voitte nostaa itsenne jalustalle ja kehua itseänne, kun olette niin luomuja.

        Itse värjäsin useasti hiuksiani aikoinaan. Loppujen lopuksi sain epileptistyyppisiä tajuttomuus-kouristuskohtauksia. Monesti vietiin ambulanssilla sairaalaan.
        Nyt vasta tajunnut sen johtuvan tuosta värjäilystä...kohtaukset loppuneet.
        Mielummin luomu kuin kuollu!


      • no joo
        höpöhöpöhp kirjoitti:

        "hiusten värjääminen on täysin turvallista!"
        Yksikään hiusten värjääjä ei selviä ilman syöpää.

        Joo, eikä kukaan selviä tästä elämästä hengissä. Minun mummoni ei aikoinaan värjännyt koskaan hiuksiaan, ei edes meikkiä käyttänyt, eli viimeiset 10 vuotta elämästään suunnilleen vihanneksena ja sairasti syöpää. Ei muuten isänikään värjännyt hiuksiaan koskaan, silti tuli syöpä ja tappoi. Toinen mummoistani värjäsi hiuksiaan vielä 80-vuotiaana, eikä sairastanut koskaan syöpää, eikä mitään muutakaan (muutaman flunssan vain) ja kuoli tapaturmaisesti, oli tosin pari viikkoa aiemmin värjännyt hiuksensa ja ottanut permanentinkin, liekö sillä osuutta asiaan.


      • tuleva vanhus
        no joo kirjoitti:

        Joo, eikä kukaan selviä tästä elämästä hengissä. Minun mummoni ei aikoinaan värjännyt koskaan hiuksiaan, ei edes meikkiä käyttänyt, eli viimeiset 10 vuotta elämästään suunnilleen vihanneksena ja sairasti syöpää. Ei muuten isänikään värjännyt hiuksiaan koskaan, silti tuli syöpä ja tappoi. Toinen mummoistani värjäsi hiuksiaan vielä 80-vuotiaana, eikä sairastanut koskaan syöpää, eikä mitään muutakaan (muutaman flunssan vain) ja kuoli tapaturmaisesti, oli tosin pari viikkoa aiemmin värjännyt hiuksensa ja ottanut permanentinkin, liekö sillä osuutta asiaan.

        Tässä elämässä on niin vaikea pysyä pitkään hengissä tai edes terveenä, että mielestäni sitä ei pidä tahallaan lyhentää tai tehdä vanhuuttaan kitumiseksi huonoilla elintavoilla. Silti voi käydä huono tuuri, mutta onpahan ainakin yrittänyt.


      • niiiinn568

        Se skotti tytto oli muistaakseni kayttynyt samaa hius varia aikasemminkin. Allergia voi kehittya myos pikkuhiljaa.


      • Tuulitukka

        Valitettavasti totuus taitaa olla toinen. Lähes kaikki 'normaalikaupoissa' ja kampaamoissa myytävät hiusvärit sisältävät myrkyllistä PPD:tä tai sen johdannaisia. Ne eivät ole haitallisuutensa vuoksi edes sallittuja kaikissa maissa, mutta EU:n myötä ne on ainakin toistaiseksi hyväksytty Suomessakin. Taustalla on mittava ja kannattava kemikaali- ja kauneusbisnes, joten poliittisin päätöksin voidaan sen kannattavuutta tukea sallimassa haitallisiksikin todettujen kemikaalien käyttö. Se mitä päähän ja iholle laittaa, se imeytyy elimistöön, tämä lienee selkeä fakta. Itse en näitä myrkkyjä halua itseeni vapaaehtoisesti laittaa, vaan aion valita jatkossa ihmis- ja samalla myös luontoystävällisemmän vaihtoehdon. Lisätietoja hiusväreistä olen itse löytänyt mm. blogista Kemikaalikimara, jossa on asiallista tietoa siitä puolesta, jonka tuotevalmistajat haluavat pitää visusti salassa. Onneksi on olemassa vaihtoehtoja ja pienellä vaivannäöllä löytää asiantuntevaa ja myös puolueetonta tietoa asioista. Keskustelupalstojen "täysin turvallista" mielipiteisiin ei pidä luottaa - ja tietysti minunkin mielipiteeni voi kyseenalaistaa halutessaan. Jokainen vastaa itsestään ja terveydestään.


      • 123123123

        Niin mutta kun se allergia voi kehittyä pidemmällä aikavälillä. Varsinkin tummista hiusväreistä.

        Värjäsin muutaman vuoden tukkaani mustaksi, ilman mitään oireita. Sitten aloin hiljalleen herkistymään värjäykselle, vaihtamatta tuotemerkkiä. Lopulta vaihdoin indigoon kun päänahkani tuntui joka värjäyskerralla todella kuumottavalta, ja värjäyksen jälkeen sain kärsiä pitkään märkivästä ihottumasta.

        Allergia kehittyi tämän hiusvärin pitkäaikaisesta käytöstä.


      • Lopeta värjäys
        höpöhöpöhp kirjoitti:

        "hiusten värjääminen on täysin turvallista!"
        Yksikään hiusten värjääjä ei selviä ilman syöpää.

        Itse värjäsin hiuksiani mustaksi kaksi vuotta ja syöpä tuli. Rupesin sitten funtsimaan, miten hirveän paljon myrkyllisiä kemikaaleja oli tuon kahden vuoden aikana mennyt elimistööni tuon värjäyksen aikana ja lopetinkin sitten heti värjäykset.

        Nyt olen oikein tyytyväinen, että pääsin siitäkin värjäys-orjuudesta irti ja minulla on oma väri hiuksissa, joka on loppujen lopuksi ihan paras minulle.


      • Mustat hiukset
        Lopeta värjäys kirjoitti:

        Itse värjäsin hiuksiani mustaksi kaksi vuotta ja syöpä tuli. Rupesin sitten funtsimaan, miten hirveän paljon myrkyllisiä kemikaaleja oli tuon kahden vuoden aikana mennyt elimistööni tuon värjäyksen aikana ja lopetinkin sitten heti värjäykset.

        Nyt olen oikein tyytyväinen, että pääsin siitäkin värjäys-orjuudesta irti ja minulla on oma väri hiuksissa, joka on loppujen lopuksi ihan paras minulle.

        No jaaa.....olen värjännyt 23 vuotta hiuksiani mustaksi sekä kampaajalla että itse kotona. Tämä keskustelu hiusten värjäämisestä on saanut eräänlaisen hysterian aikaan ja nähtävästi se vielä villiinnyttää mielikuvituksenkin hurjaan laukkaan :-))


      • kyllä kyllä
        no joo kirjoitti:

        Joo, eikä kukaan selviä tästä elämästä hengissä. Minun mummoni ei aikoinaan värjännyt koskaan hiuksiaan, ei edes meikkiä käyttänyt, eli viimeiset 10 vuotta elämästään suunnilleen vihanneksena ja sairasti syöpää. Ei muuten isänikään värjännyt hiuksiaan koskaan, silti tuli syöpä ja tappoi. Toinen mummoistani värjäsi hiuksiaan vielä 80-vuotiaana, eikä sairastanut koskaan syöpää, eikä mitään muutakaan (muutaman flunssan vain) ja kuoli tapaturmaisesti, oli tosin pari viikkoa aiemmin värjännyt hiuksensa ja ottanut permanentinkin, liekö sillä osuutta asiaan.

        Sinänsä niin... mutta. Poikkeustapauksia voi vain harvoin käyttää esimerkkinä. Tuurilla on toki osuutta aina, jokainenhan meistä tietää sen sukulaissedän tai -tädin joka on ikänsä polttanut ja juonut ja ilman kummempia sairauksia ja sen toisen joka eli niin terveellisesti ja kuoli ennen aikojansa. Kaikki me näitä tunnetaan. Elämä on sellaista juu.

        Hiusvärien allergisoivin ainesosa on ollut sallitu Suomessa vasta EU:n myötä. Joten sen tuloksia odotellaan vasta nyt tulevaisuudessa. Puhutaan jopa vuosikymmenistä, sillä niin kauan hiusvärien kertyminen voi kestää, ennenkuin oireita tai sairauksia tulee....siis jos tulee, eihän sitä tiedä, kuten sanoit. Sitten se vasta nähdään. Se täytyy ottaa huomioon, että jos joku iäkäs ihminen värjäili ikänsä hiuksiaan, hän värjäili turvallisemmilla aineilla, millä nykyään värjätään. Nyt ne haitalliset aineet ovat olleet yleisessä käytössä n.16 vuotta. Se ei ole vielä kauaa, jos pitkäaikaisvaikutuksia mitataan.

        Ei myöskään pidä unohtaa, että hiusvärien on todettu aihettavan kohonneen riskin virtsarakon syövälle, etenkin kampaajien keskuudessa. Löytyy useista lähteistä tutkimus, tässä nyt yksi.

        " women who use permanent dyes at least once a month for one year or longer have twice the risk of bladder cancer as non-users, according to the study in an upcoming February issue of the International Journal of Cancer (already published on line). Monthly or more frequent users of 15 or more years have three times that risk."

        Lähde:http://www.usc.edu/uscnews/stories/6361.html

        Minustakin liioittelu on typerää, mutta eikö välinpitämättömyys ole vielä hölmömpää? Itse lopetin värjäilyn lähinnä sen vuoksi, että kävin jo kaikki värit läpi teini-iästä lähtien, ja halusin oman värini takaisin. Ja lisäksi haluaisin ajatella niin, että siinä vaiheessa jos ja kun hiustenvärjäys tulee oikeasti ajankohtaiseksi, eli harmaantuminen alkaa, en olisi siinä vaiheessa kerryttänyt elimistöäni jo täyteen karsinogeenisia aineita ja ppd:ta ja allergisoituisin silloin. Aika ironista minusta olisi, ja taitaa monelle tulevaisuudessa käydä niin. Nuorena kun oma hiustenväri on kaunis, värjätään se, ja sitten kun sen haluaisi lopettaa niin harmaantuu ja ei enää voikaan värjätä. No, ei harmaassa mitään vikaa ole, mutta se voi tapahtua suhteellisen nuorellakin iällä. Silloin kun sitä ei ehkä ihan vielä haluaisi.


      • näinn
        höpöhöpöhp kirjoitti:

        "hiusten värjääminen on täysin turvallista!"
        Yksikään hiusten värjääjä ei selviä ilman syöpää.

        hahhahhhaa. katotaanko? oon värjänny elämäni aikana ainakin 10 kertaa hiuksiani. syöpää en ole ainakaan vielä saanut, ilmotan sitten kun 'saan' sen. mutta onhan se ihan totta, ettei se terveellistäkään ole, mutta ihan normaalia !


      • tupakka &viina
        tuleva vanhus kirjoitti:

        Tässä elämässä on niin vaikea pysyä pitkään hengissä tai edes terveenä, että mielestäni sitä ei pidä tahallaan lyhentää tai tehdä vanhuuttaan kitumiseksi huonoilla elintavoilla. Silti voi käydä huono tuuri, mutta onpahan ainakin yrittänyt.

        Niinpä, tuo viina ja tupakka tappaa paljon enempi ihmisiä, kun hiusten värjäys.
        Viinan kanssa tapetaan myös muita kanssaihmisiä, esim rattijuopot.


      • lisää antibiootteja
        Lopeta värjäys kirjoitti:

        Itse värjäsin hiuksiani mustaksi kaksi vuotta ja syöpä tuli. Rupesin sitten funtsimaan, miten hirveän paljon myrkyllisiä kemikaaleja oli tuon kahden vuoden aikana mennyt elimistööni tuon värjäyksen aikana ja lopetinkin sitten heti värjäykset.

        Nyt olen oikein tyytyväinen, että pääsin siitäkin värjäys-orjuudesta irti ja minulla on oma väri hiuksissa, joka on loppujen lopuksi ihan paras minulle.

        Nyt jo edesmennyt äitini (suunnilleen jo koko elimistöön edenneeseen syöpään 56 vuotiaana menehtynyt) ei ollut koskaan värjännyt hiuksiaan, ei tupakoinut, ja muutenkin vanhankansan mamma, joka teki ruuat alusta loppuun itse, jopa itse kasvatti sen, mitä pihamaallaan pystyi, ei nyt kuitenkaan kanoja ja lampaita.
        Tiedän muutamankin vanhankansan kampaajan, jotka ovat porskuttaneet 80-90 vuotiaiksi, ja työnsä tehneet ilman suojahanskoja (useiden päivittäisten värjäysten kimpussa) ja myös omia hiuksiaan säännöllisesti värjänneinä, joiden loppu on tullut ihan muista syistä, kuin syöpä saatika allerginen reaktio.

        Ja ihan ensiksi, allergia ja syöpä on aika eri asioita.

        Miksi ihmeessä tämänpäivän ihmisillä kaikenkaikkiaan on niin paljon allergioita, alkaen viljojen proteiinista, kananmunista, ja muista ruoka-aine allergioista jatkuen kosketusallergioihin, pölyyn, eläinten hilseeseen ja ties mihin..? Allergia sinänsä on vakavasti huomioon otettava asia niillä, ketä se koskee. Tarkkana on oltava kaikkien kemiallisten aineiden kanssa, jos yksikin on aiheuttanut oireita. Ruoka-allergikon on yhtälailla oltava tarkkana uusien ruoka-aineiden kanssa, jos ei niitä ole aikaisemmin syönyt, eikä raaka-aine ole mahdollisessa lääkärin suorittamassa testissä mukana ollut, oli sitten eksoottinen hedelmä tai mikä tahansa.

        Maalaisjärjen käyttö on sallittua. Kuinka moni suomalaisista kuolee vuosittain liikenneonnettomuudessa, ja kuinka moni hiusväriin?


      • häpeän puolestasi
        Lopeta värjäys kirjoitti:

        Itse värjäsin hiuksiani mustaksi kaksi vuotta ja syöpä tuli. Rupesin sitten funtsimaan, miten hirveän paljon myrkyllisiä kemikaaleja oli tuon kahden vuoden aikana mennyt elimistööni tuon värjäyksen aikana ja lopetinkin sitten heti värjäykset.

        Nyt olen oikein tyytyväinen, että pääsin siitäkin värjäys-orjuudesta irti ja minulla on oma väri hiuksissa, joka on loppujen lopuksi ihan paras minulle.

        nim. "Lopeta värjäys"
        kertoisitko, mitä lääkkeitä ja lääkekuureja olet elämäsi aikana syönyt ja kuinka paljon. Onko lähisukulaisillasi ollut syöpää? Minkälaiseen syöpään sairastuit? Oletko syönyt kotiruokaa vai puoli- tai kokovalmisteita? Teetkö itse kastikkeesi vai käytätkö "Knorrin pusseja"? Tupakoitko tai oletko joskus tupakoinut? Minkälaisessa työssä olet ollut? Oletko työssäsi kosketuksissa siivous tai puhdistusaineisiin? Käytätkö kynsilakkaa? Syötkö tai oletko syönyt hormonaalisia lääkkeitä, kuten ehkäisypillereitä? Meikkaatko joskus, usein, päivittäin? Käytätkö aromisuolaa tai liemikuutioita ruuanvalmistuksessa (jos itse ruokaa yleensä valmistat)? Oletko ottanut paljon aurinkoa ja käyttänyt sen yhteydessä aurinkosuojatuotteita? Käytätkö margariinia, tai muuta keinotekoista levitettä? ...lista on loputon, valitettavasti.

        Kertoiko joku lääkäri mikä syöpäsi on aiheuttanut?


      • kysyn vaan
        hoitaja pieni kirjoitti:

        ##Jos ohjeita noudattaa, hiusten värjääminen on täysin turvallista! Kaikki allergiat lisääntyvät koko ajan, sitä mukaa myös hiusväriallergiat. Allergioiden lisääntyminen ei millään tavalla johdu hiusväreistä.##

        Miksi tämä henkilö puhuu paskaa?
        Hiustenvärjääminen ei ole koskaan turvallista. Värjääjä altistaa itseään koko ajan aineille jotka eivät elimistöön kuulu. Päänahasta näitä mömmöjä kulkeutuu elimistöön ja kukaan ei voi tietää mitä ne siellä aiheuttavat ! Miksi syöpäosastot ovat täynnä ihmisiä ? Siksi että ihmiset altistuvat kaikelle epäterveelliselle.
        Allergioiden lisääntyminen hiusväreille johtuu tietenkin siitä että niitä käytetään niin runsaasti. Itse värjään silloin tällöin tyveä. Ne harmaat ;((
        Nuorena en värjännyt koska tiesin näistä vaaroista ja oma värikin oli niin kaunis ettei tarvinnut ja en viitsinyt hössöttää kasvurajojen kanssa kun elämässä on niin paaljon muutakin kivaa.

        Mikä elämässä on turvallista?


      • Anonyymi
        hoitaja pieni kirjoitti:

        ##Jos ohjeita noudattaa, hiusten värjääminen on täysin turvallista! Kaikki allergiat lisääntyvät koko ajan, sitä mukaa myös hiusväriallergiat. Allergioiden lisääntyminen ei millään tavalla johdu hiusväreistä.##

        Miksi tämä henkilö puhuu paskaa?
        Hiustenvärjääminen ei ole koskaan turvallista. Värjääjä altistaa itseään koko ajan aineille jotka eivät elimistöön kuulu. Päänahasta näitä mömmöjä kulkeutuu elimistöön ja kukaan ei voi tietää mitä ne siellä aiheuttavat ! Miksi syöpäosastot ovat täynnä ihmisiä ? Siksi että ihmiset altistuvat kaikelle epäterveelliselle.
        Allergioiden lisääntyminen hiusväreille johtuu tietenkin siitä että niitä käytetään niin runsaasti. Itse värjään silloin tällöin tyveä. Ne harmaat ;((
        Nuorena en värjännyt koska tiesin näistä vaaroista ja oma värikin oli niin kaunis ettei tarvinnut ja en viitsinyt hössöttää kasvurajojen kanssa kun elämässä on niin paaljon muutakin kivaa.

        Miniäni sai hiusväristä verenmyrkytyksen


      • Anonyymi
        hoitaja pieni kirjoitti:

        ##Jos ohjeita noudattaa, hiusten värjääminen on täysin turvallista! Kaikki allergiat lisääntyvät koko ajan, sitä mukaa myös hiusväriallergiat. Allergioiden lisääntyminen ei millään tavalla johdu hiusväreistä.##

        Miksi tämä henkilö puhuu paskaa?
        Hiustenvärjääminen ei ole koskaan turvallista. Värjääjä altistaa itseään koko ajan aineille jotka eivät elimistöön kuulu. Päänahasta näitä mömmöjä kulkeutuu elimistöön ja kukaan ei voi tietää mitä ne siellä aiheuttavat ! Miksi syöpäosastot ovat täynnä ihmisiä ? Siksi että ihmiset altistuvat kaikelle epäterveelliselle.
        Allergioiden lisääntyminen hiusväreille johtuu tietenkin siitä että niitä käytetään niin runsaasti. Itse värjään silloin tällöin tyveä. Ne harmaat ;((
        Nuorena en värjännyt koska tiesin näistä vaaroista ja oma värikin oli niin kaunis ettei tarvinnut ja en viitsinyt hössöttää kasvurajojen kanssa kun elämässä on niin paaljon muutakin kivaa.

        Onko hiusrajojen kanssa hössöttäminen kivaa, kuten tekstisi kertoo 😀
        ”… viitsinyt hössöttää kasvurajojen kanssa kun elämässä on niin paaljon muutakin kivaa.”
        (MuutaKIN kivaa)


    • 9

      ppd eli parafenyleenidiamiini ja sen johdannaiset kerääntyvät kehoon (kyllä, ihokosketuksesta) ja jokaisella on yksilöllinen "raja" kuinka paljon keho kestää tätä ainetta. siis ppd:tä tai sen johdannaisia. kun raja "täyttyy" tulee allerginen reaktio, toisilla se on vain punoitusta, kutinaa, näppyjä. pahimmillaan turvotusta. pahimmillaan allerginen reaktio on kaulan ja pään alueen turvotusta jolloin hengitystiet turpoavat umpeen ja henkilö tukehtuu. allerginen reaktio ei välttämättä anna merkkejä itsestään etukäteen, eli tuo pahin reaktio voi tulla jo testistä tai sitten kehittyä ajan myötä. raja on todellakin yksilöllinen, toisilla se voi yksinkertaistettuna olla 100 värjäyskertaa, toisella 2 kertaa.

      tämä aine kerääntyy ihokosketuksesta siis pikkuhiljaa elimistöön. ppd on aine joka mahdollistaa mustan hiusvärin muodotumisen. eniten sitä on punaisissa ja mustissa hiusväreissä. ppd:tä ON KAIKISSA HAPETTUVISSA HIUSVÄREISSÄ!!! sitä ei ole ns. "pigmenttiä sisältävissä hoitoaineissa".

      jos vaalennat hiuksiasi vaalennusaineella, olet ppd:ltä turvassa, koska vaalennusjauheessa sitä ei ole. toki muita allergisoivia aineita löytyy :)

      jos haluat mahd. pitkään välttää allergisen reaktion, kannattaa pidentää värjäysväliä ja värjätä raidoittamalla. tällöin väriaineen kosketus hiuspohjaan on minimaallista. niin, ja muista käsineet aina kun käsittelet hiusvärejä.

      tässä tekstissä voi olla joitain asiavirheitä. yritin vain kirjoittaa tämän niin että "maallikkokin" ymmärtää mistä tässä hiusvärihaloosta on kysymys.

      2 ihmisen maailmassa on nyt tiedostettu kuolleen juurikin hiusväriin. eli juuri tähän ppd:n tai sen johdannaisen aiheuttamaan allergiseen reaktioon. se on aika vähän kun ottaa huomioon kuinka paljon hiuksia värjätään... niin kotona kuin kampaajallakin.

      kampaajana uskallan väittää, että hiustenvärjäys on ohjeita noudattamalla edelleen täysin turvallista :) toki jos saat allergisen reaktion, kannattaa silloin miettiä onko se järkevää ainakaan kotiväreillä. allergiaa aiheuttavat myös muut aineet kuin tuo ppd mutta se liittyy juurikin näihin kysymiisi kuolemantapauksiin.

      • myös kampaaja

        Vähän korjausta;
        Kampaajana sinunkin åitäisi tietää, että ammattisarjoja on jo useitakin, joissa EI ole ppd:tä.


      • 11
        myös kampaaja kirjoitti:

        Vähän korjausta;
        Kampaajana sinunkin åitäisi tietää, että ammattisarjoja on jo useitakin, joissa EI ole ppd:tä.

        "myös kampaaja", kerro minulle YKSIKIN ammattilaissarja, hapettuva, jossa EI OLE PPD:tä tai SEN JOHDANNAISTA!!!

        Sitä on KAIKISSA hiusväreissä joissa käytetään hapetetta! Asiasta olen juuri keskustellut hakanitin, miraculoksen ja loraelin edustajien kanssa.

        tässä ote kemikaalikimarasta, joka kertoo asian hyvin selkokielellä inoasta. inoatahan väitetään tällä hetkellä "hellävaraiseksi" hiusväriksi. ihan taivaan tosi ja totuus kuitenkin on, että hiusväri ei toimi ilman tuota yhtä ainetta, tai sen sukulaista!!!

        toinen on essensity, molemmat ovat hellävarasia ja hyvin siedettyjä ja hiusväreille herkistyneille olen näillä värjäyksiä tehnyt, ilman reaktioita. mutta ko. ainetta molemmat sisältää...

        seuraava teksti ja paljon lisää löytyy os:

        http://kemikaalikimara.blogspot.com/2010/06/tulevaisuuden-hiusvari-inoa-sita-samaa.html

        Aineiden nimeäminen voidaan tehdä hyvin monella tavalla. Niinpä tolueeni - 2,5- diamiinista voidaan käyttää myös nimeä 2-metyyli-p-fenyleenidiamiinisulfaatti. Kyseessä on siis PPD-johdannainen - sitä pahisten sukua. Lorealin väki sanoo Inoaa äärimmäisen ja ennenkokemattoman hellävaraiseksi väriksi,
        EU:n tiedekomitea sanoo puolestaan lausunnossaan tolueeni -2,5-diamiinista näin:

        "The SCCP is of the opinion that the use of toluene-2,5-diamine cannot be considered safe based on the available data. "

        "Toluene-2,5-diamine is an extremely potent skin sensitizer. "

        Äärimmäisen hellävarainen sisältää superherkistäjää. Ainutlaatuinen teknologia näyttää silmänkääntötempulta. Ammoniakki vaihdetaan toiseen emäkseen kuten etanoliamiiniin, joka ei haise nenään yhtä pahasti, mutta joka kuitenkin voi ammoniakin tapaan ärsyttää ihoa. Kilpailijat ovat sitä paitsi tehneet saman tempun jo aikaisemmin. Inoan pahimman herkistäjän nimestä käytetään INCI-listalla versiota, josta ei tunnista PPD-sukuisia aineita.

        pyydänkin nöyrästi sinulta "myös kampaaja" nyt tiedon, että mikä ammattilaissarja ei ppd:tä tai MITÄÄN sen johdannaista sisällä? otan sen käyttööni VÄLITTÖMÄSTI!!!


    • slut förbi

      Nyt loppui hiusten värjääminen. Ostan peruukin.

      • you are so worth it!

        Ihmettelen ettei peruukkeja käytetä enemmän:)

        Peruukkeja on todella hyvännäköisiä ja joka lähtöön.

        On tullut aika katsoa asioita uusin silmin, itse kyllästyin totaalisesti hiusten
        laittamiseen; väriä ja taas väriä, tukka ei tykkää leikataan. Joku kampaaja
        tulee ja pilaa koko paketin. Eikä tarvitse pelätä lakkojen, shampoiden,värien,
        geelien yms aineiden allergisoitumista tai että ne kerääntyy elimistöön. Sain kerran hirveän ihottuman eräästä hiuslakasta, pumppupullossa. Kaulan oikealta puolelta kärähti jopa iho!

        Peruukki on mukava ja helppohoitoinen, kuituhiuksia löytyy myös ihan aidon
        hiusten näköisenä - hämmästyttävää mitä on saatavilla nykyään. Hesassa
        on ihan mukavia peruukkiliikkeitä. Olen ihmetellyt että ovat niin asiantuntevia,
        hienotunteisia ja ystävällisiä. On ilo asioida, vaikka se ensimmäinen kerta oli
        itselle hieman outo. Menkää ihmiset tsekkamaan mitä on tarjolla. Pidennykset
        ovat kivoja mutta kun ne ottaa pois...voi olla ihanan peruukin aika.

        Oletko koskaan käynyt peruukkiliikkeessä? Mene katsomaan.


      • Dolly Parton

        Mikä on paras peruukkiliike Hesassa? Kertokaa!


    • New Dolly Parton

      En usko kuolevani hiusväriin, mutta kun istuin viimeksi luottokampaajalla värit taas päässä ajattelin että nytkö tämä räpsähtää meikäläiselle allerigiaksi kun poltti, kirveli ja kuumotti...no sen voin sanoa että jotain ikävää siitä sitten syntyi.

      Päänahka kärähti ja nyt lähtee hiukset. Ne vaan tippuilee joka paikkaan.
      Katkeilevat kun yritän niille jotain tehdä. Tämä oli nyt ihan viimeinen värjäyssessio minun elämässäni. piste.

      Entä nämä peruukkiliikkeet, kenellä on monipuolisin ja laadukkain valikoima.
      Saa maksa enemmänkin, laadusta kyllä maksan.

    • 6

      New Dolly Parton, saanko kysyä mitä sulle kampaajalla tehtiin? Sulla on päänahka palanut ja siksi hiukset tippuu, päänahan palaminen on mahdollista oikeastaan vain ja ainoastaan silloin, kun ohjeita ja suosituksia tarkoituksella laiminlyödään.

      Miksi kampaaja ei pessyt hiusväriä sinulta pois kun sait tuon reaktion? Jos reaktio oli noin voimakas, mainitsitko siitä? Jos mainitsit niin minkä selityksen sait miksi ei pesty ja jos et maininnut niin miksi ihmeessä et???

      • New Dolly Parton

        Kampaajani jätti minut pesutuoliin istumaan 15 minuutiksi shampoo ja väri päässä ja hän puhui puhelimessa toisessa huoneessa kun hänen piti aikoja sopia...näin tosiaan kävi sillä välin minulle. Hän ikään kuin unohti minut siihen! Se oli kiitos monen vuoden yhteistyöstä, minä olin ainakin maksanut hänelle kiltisti mutta hän saattoi kohdella minua näin.

        Sen jälkeen kävi kuten tuossa mainitsin, värihän oli siellä shampoon seassa eli aikamoinen mössö päässä. Olin käynyt tällä kampaajalla 7 vuotta, ei mikään halpa paikka muutenkaan. Ajattelin, ja hölmönä luotin ettei voisi käydä mitenkään hullusti.

        Kun ja jos joku kampaaja tätä lukee ottakaa opiksi. En luota enää kampaajiin,
        voivat aiheuttaa todella ikäviä tilanteita.


      • Kampaaja.
        New Dolly Parton kirjoitti:

        Kampaajani jätti minut pesutuoliin istumaan 15 minuutiksi shampoo ja väri päässä ja hän puhui puhelimessa toisessa huoneessa kun hänen piti aikoja sopia...näin tosiaan kävi sillä välin minulle. Hän ikään kuin unohti minut siihen! Se oli kiitos monen vuoden yhteistyöstä, minä olin ainakin maksanut hänelle kiltisti mutta hän saattoi kohdella minua näin.

        Sen jälkeen kävi kuten tuossa mainitsin, värihän oli siellä shampoon seassa eli aikamoinen mössö päässä. Olin käynyt tällä kampaajalla 7 vuotta, ei mikään halpa paikka muutenkaan. Ajattelin, ja hölmönä luotin ettei voisi käydä mitenkään hullusti.

        Kun ja jos joku kampaaja tätä lukee ottakaa opiksi. En luota enää kampaajiin,
        voivat aiheuttaa todella ikäviä tilanteita.

        Kuulostaa tosi oudolta... Siis shampoota ja väri päässä samaan aikaan? Tuollaista cocktailia ei kyllä käytetä kuin vaalennuspesuissa, joissa siis puhdistetaan vanhaa väriä pois, ei minkäänlaisissa muissa värjäyksissä. Ikävää jos näin on käynyt ja jos tämä tosiaan on totta.


    • 9

      kyllä sulla siellä päässä on ollut jotain muutakin kuin shampoota!!! eli tod.näk. väriä ei ollut vielä huuhdeltu pois. oliko tummemmaksi värjäys vai vaalennus? miksi ihmeessä et sanonut kampaajalle mitään, eikö hän itse reagoinut tilanteeseen mitenkään?

      tummemmaksi värjäyksissä kemiallinen reaktio pysähtyy vaikutusajan jälkeen käytännössä kokonaan joten päänahan palaminen on todella epätodennäköistä, niissä käytetään yl. vielä mietoja hapetteita. toisin taas on voimakkaiden vaalennusten kanssa tai täysin harmaan hiuksen peitossa, niissäkin reaktion pitäisi pääsääntöisesti loppua, mutta koska varsinkin ammoniakkia tai sen johdannaista sisältävät vaalennusjauheet ovat voimakkaita niin kovan hapetteen yhdistelmällä kutina, punoitus ja pahimmassa tapauksessa päänahan palaminen on ihan todellinen "uhka".

      aivan järkyttävää toimintaa ja asiakaspalvelua, olen todella pahoillani puolestasi!!!

      en voi kampaajana kuin kauhistella tätä tapahtunutta!!! kyllä minä lompsisin takaisin ja pyytäisin jonkinlaista selitystä ja korvausta tai edes kunnon anteeksipyyntöä!!! vaikka se ei hiuksiasi pelastaisikaan mutta olisi kyllä enemmän kuin kohtuullista!!!

      • New Dolly Parton

        Joo valennusainetta shampoon kera. Lopputulos oli kauhea. Hiukseni vain tippuivat pois. Vajosin vakavaan masennukseen enkä sen takia ole jaksanut hakea minkäänlaista hyvitystä. Nolottaa myöntää mutta en ole pystynyt kuin suremaan.

        Kauhea pettymys myös kampaajaani johon luotin.


      • ent väri
        New Dolly Parton kirjoitti:

        Joo valennusainetta shampoon kera. Lopputulos oli kauhea. Hiukseni vain tippuivat pois. Vajosin vakavaan masennukseen enkä sen takia ole jaksanut hakea minkäänlaista hyvitystä. Nolottaa myöntää mutta en ole pystynyt kuin suremaan.

        Kauhea pettymys myös kampaajaani johon luotin.

        Tehtiinkö sulle värin purku? Yleensä shampoo ja vaalennusaine yhdistelmä on entisen värin poistamista.


      • New Dolly Parton
        ent väri kirjoitti:

        Tehtiinkö sulle värin purku? Yleensä shampoo ja vaalennusaine yhdistelmä on entisen värin poistamista.

        Se oli kyllä ihan normaali värin päivitys. Taisi mennä pahasti pieleen siis.


      • brazil88
        ent väri kirjoitti:

        Tehtiinkö sulle värin purku? Yleensä shampoo ja vaalennusaine yhdistelmä on entisen värin poistamista.

        Onko kampaajilla vahinkovakuutusta tällaisille tapauksille?

        Pitäisi kyllä olla.


      • rosa
        brazil88 kirjoitti:

        Onko kampaajilla vahinkovakuutusta tällaisille tapauksille?

        Pitäisi kyllä olla.

        Kyllä on todella surullista luettavaa että tällästä tänä päivänä enään voi käydä kun kolutukset ovat huippuluokkaa!! toki edellyttää että niissä käydään..
        jos joku vielä "purkaa" värejä jollain shampoo/blondori sotkulla niin ei kyllä ole päivittänyt tietojaan sitten vähään aikaan, vielä puuttuis se että se tehdään jollain 12%..tippuu tukka päästä takuulla..
        Sinulle joka tämän olet kokenut suosittelen että ota joku ystävä tueksesi ja heti kun jaksat niin mene tekemään reklamaatio, hyvä olisi tietty että mahdollisimman pian voisit käydä näytillä ettei tekijän tarina muutu tapahtuneesta! Vaadit korvauksia, sinun hiuksista on kyse ja tässä auttaa vaikka kuluttaja-asiamies. Toivon että et jätä asiaa tähän, nämä tälläistä työtä tekevät ovat ammattikunnan häpeä! Olen "blondi" kampaaja ja blondannut n. 20 vuotta omia sekä asiakkaiden hiuksia ja tuota en ole saanut vielä kenellekkään aikaiseksi! mutta istunkin kouluttettavana joka kevät ja syksy! On varmasti vaikea uskoa että kaikki kampaajat eivät ole samanlaisia tuon kokemuksen jälkeen mutta uskallan luvata että hyviä on paljon mutta ne täytyy löytää.. voimia sinulle!


      • New Dolly Parton
        rosa kirjoitti:

        Kyllä on todella surullista luettavaa että tällästä tänä päivänä enään voi käydä kun kolutukset ovat huippuluokkaa!! toki edellyttää että niissä käydään..
        jos joku vielä "purkaa" värejä jollain shampoo/blondori sotkulla niin ei kyllä ole päivittänyt tietojaan sitten vähään aikaan, vielä puuttuis se että se tehdään jollain 12%..tippuu tukka päästä takuulla..
        Sinulle joka tämän olet kokenut suosittelen että ota joku ystävä tueksesi ja heti kun jaksat niin mene tekemään reklamaatio, hyvä olisi tietty että mahdollisimman pian voisit käydä näytillä ettei tekijän tarina muutu tapahtuneesta! Vaadit korvauksia, sinun hiuksista on kyse ja tässä auttaa vaikka kuluttaja-asiamies. Toivon että et jätä asiaa tähän, nämä tälläistä työtä tekevät ovat ammattikunnan häpeä! Olen "blondi" kampaaja ja blondannut n. 20 vuotta omia sekä asiakkaiden hiuksia ja tuota en ole saanut vielä kenellekkään aikaiseksi! mutta istunkin kouluttettavana joka kevät ja syksy! On varmasti vaikea uskoa että kaikki kampaajat eivät ole samanlaisia tuon kokemuksen jälkeen mutta uskallan luvata että hyviä on paljon mutta ne täytyy löytää.. voimia sinulle!

        Menen mieluummin gynekologille kuin kampaajalle.

        Kiitos asiallisesta kommentista. Edelleen mietityttää, miten voi enää koskaan

        rentoutua kampaajantuolissa?


      • minullekin kävi niin
        ent väri kirjoitti:

        Tehtiinkö sulle värin purku? Yleensä shampoo ja vaalennusaine yhdistelmä on entisen värin poistamista.

        Itselleni tehtiin 10v sitten hääkampausta varten värinpoisto ja vaalennettiin uudestaan samalla kertaa. Siihen asti olin itse värjännyt enkä ollut koskaan käynyt kampaajalla (kuin leikkautamassa hiukset). Itselläni päänahka kärähti, ensin kutisi, sen jälkeen kirveli ja sitten alkoi tulla tosi huono olo ja silmissä pimetä. Kampaaja älysi tilanteen ja vei äkkiä pesulle ja väri poistettiin. Onneksi parin päivän päästä pystyttiin hääkampaus tekemään ja hiukset eivät tippuneet, mut hulluinta oli se, että kampaaja vaati täyden maksun tapauksesta, koska väri oli sekoitettu ja päähän laitettu. Se oli minusta todella törkeää, mutta ei ollut silloin taitoa ja intoa valittaa asiasta (enkä itse toiminut maksajana). Kyseinen kampaaja taitaa vieläkin toimia Lappeenrannassa... En uskaltanut värjätä hiuksiani puoleen vuoteen ja kampaajalle uskaltauduin vasta yli viiden vuoden jälkeen värjäyttämään hiuksiani. Ongelmia ei ole ollut sen jälkeen tav. värjäyksen kanssa.


    • 19

      kyllä tuo tapahtunut on ihan kauhea juttu, näin varsinkin kampaajan näkökulmasta!!! toi olisi kyllä ehdottoman tärkeä selvittää!!!

    • VÄRIPÄÄ

      Miten hiuksia voi värjäyttää kampaajalla jos väriaineella on tehtävä allergiatesti kaksi vrk ennen värjäystä. Eihän kampaajalla minkäänlaisia testejä tehdä.
      Miten kukaan kampaaja uskaltaa enää värjätä asiakkaiden hiuksia ?
      TOIVON KAMPAAJIEN VASTAAVAN TÄHÄN.

      • kampaaja vastaa

        ilmoitat kampaajalle huolestasi, ja kampaaja laittaa toivomasi tuotteen/väriaineen kyynätaipeeseesi. (peitetään sitten vaikka laastarilla, ellet ole sille allerginen)
        Odotat sen 2 vuorokautta, ja jos oireita ei tule, varaat aikasi samaan paikkaan, jossa testi on laitettu (koska tietävät, mitä tuotetta on testattu)

        Mikä tässä nyt oli niin vaikeata?


    • Kylmät kädet

      Kuinka moni on tukehtunut omenaan?

      Kuulkaas hyvin moni. Pitäisikö hedelmät siis kieltää?

      • juurikin näin

        Juuri näin, itse kuolen jos syön omenaa tai kiwiä, ei niitäkään ole kielletty. Myös mansikka ja kala on yrittänyt tappaa minut, silti kalaa pitäisi syödä kolme kertaa viikossa. Hiuksiani kyllä värjään.


      • Kylmät kädet
        juurikin näin kirjoitti:

        Juuri näin, itse kuolen jos syön omenaa tai kiwiä, ei niitäkään ole kielletty. Myös mansikka ja kala on yrittänyt tappaa minut, silti kalaa pitäisi syödä kolme kertaa viikossa. Hiuksiani kyllä värjään.

        Hitottaa, kun kaikki hienot uudenvuoden pommitkin on nykypäivään mennessä kielletty vain ja ainoastaan sen takia, kun joku kertakaikkisen totaalinen idiootti räjäytti kätensä paskaksi.

        Aidot ja alkuperäiset tykinkuulat olivat hemmetin siistejä paukkuja. Pamaus oli aivan tajuton.


      • brazil88
        juurikin näin kirjoitti:

        Juuri näin, itse kuolen jos syön omenaa tai kiwiä, ei niitäkään ole kielletty. Myös mansikka ja kala on yrittänyt tappaa minut, silti kalaa pitäisi syödä kolme kertaa viikossa. Hiuksiani kyllä värjään.

        Niin minäkin värjäsin 25 vuotta. Sitten tuli se yksi kerta jolloin elimistöni sanoi että nyt ei enää siedä sitä väriainetta.


      • Kylmät kädet
        brazil88 kirjoitti:

        Niin minäkin värjäsin 25 vuotta. Sitten tuli se yksi kerta jolloin elimistöni sanoi että nyt ei enää siedä sitä väriainetta.

        Ihminen voi kuolla aivan mihin vain.

        Se, mistä ehdoin tahdoin nostetaan kohu, on täysin mediahuorien päätettävissä.


      • 123123123123

        Hedelmät eivät pitkäaikaisessa käytössä kerry elimistöön.


      • rypäle
        123123123123 kirjoitti:

        Hedelmät eivät pitkäaikaisessa käytössä kerry elimistöön.

        Kuule,olen ollut sairaalassa kaksi viikkoa tiputuksessa sen takia että sain jonkun munuaistulehduksen viinirypäleen sisältämästä myrkystä.Rypäleissä on ohut kuori joten myrkky pääsee hyvin hedelmään eikä niitä juurikaan kuorita.Sama pätee muihinkin hedelmiin.Jouluomena on kaunis vielä juhANNUKSENA ETTÄ SIITÄ VAAN MAISTELEMAAN:) jokainen voi itse onneksi valita mitä syöpäläistä haluaa syödä tai muuten tunkea kehoonsa...


    • tässäonasiaa

      miettikääpä nyt,hiuksia on värjätty iät ja ajat.nyt kun yksi kuolemantapaus on tullut niin kauhea paniikki asiasta.ihmisten mieli paisuttaa tästäkin taas sellaisen sikalenssu-buumin.yksi kuolemantapaus hei,miettikääpä kuinka moni vetää värin päähänsä tässä maailmassa per päivä?ja jos kuolemantapauksia olisi enemmänkin,niin se ei prosentuaalisesti ole juuri mitään.kaikki sympatia heille,joille on huonosti värien kanssa käynyt,mutta järki käteen.lopeta röökaaminen koska se pilaa keuhkosi?lopetatko tästä syystä?

      • kaarnajauhetta päähä

        Onhan niitä nyt muitakin allergisen reaktion asteita kuin vain se kuolema! Allergia- ja astmaliitossa on jonkinlainen käsitys näistä allergioista.

        Ja tämä "hiuksia on värjätty iät ja ajat" -argumentti on tosi huono, kun miettii kauanko näitä "perinteisiä" värejä on ollut olemassa.

        On olemassa ekokampaamoita, joissa värjätään kasveilla, mm. luonnon hennalla (siis ei sillä syöpävaarallisella synteettisellä hennalla). Siellä voi käydä, jos on ihan pakko värjätä, vaikka "perinteisten" värien sieto on omalla kohdalla jo loppunut.


      • ajattele ny

        ....miettikääpä nyt,hiuksia on värjätty iät ja ajat.nyt kun yksi kuolemantapaus on tullut niin kauhea paniikki...

        Joo on värjätty iät ja ajat. Ei kuitenkaan näin mittavissa määrin ja näin nuorena ja ihan jatkuvasti !!! MIssä sun aivot ? Veikö väri ??


      • seri52
        ajattele ny kirjoitti:

        ....miettikääpä nyt,hiuksia on värjätty iät ja ajat.nyt kun yksi kuolemantapaus on tullut niin kauhea paniikki...

        Joo on värjätty iät ja ajat. Ei kuitenkaan näin mittavissa määrin ja näin nuorena ja ihan jatkuvasti !!! MIssä sun aivot ? Veikö väri ??

        Oikeastaan kysymys on mielestäni siitä. Ovatko aineet sitä mitä ostetaan, kun halutaan aina vaan parempaa tulosta hiustenvärjäyksessä niin paljon.

        Väriaineethan lupaavat tänäpäivänä vaikka mitä. Peitä sitä, peitä tätä. Ennen ei ollut sellaisia aineita.

        Teollisuuden tuotteet, on tuotu liian pitkälle. Ei ihminen tarvitse kaikkea.

        TOSIASIAHAN ON! RAHAN VALTA RATKAISEE! Se raha on voima sille, että meidänkin käyttämämme hiusvärit sisältävät mitä sisältävät.

        KAUNEUS MENEE TERVEYDEN EDELLE! Sen kaikki voisivat muistaa ja miettiä mitä ostaa.


    • minä :)

      En mä tiedä, mut se hän on niitteen työtä ja kaise on vaan pakko
      tehä. Siis en mä mikää kampaaja oo mut kai se on niin.

      On mulla värjätty hiukset kotona ja oon vasta 12. Oisin halunnu kokonaan punaset hiukset mut en saanu. En ymmärrä miks.
      Aikuiset on aikuisia:)

      • hair

        Minulle tehtiin aikoinaan tyvikohotus kaupunkimme tunnetussa ja menestyneessä kampaamossa. Kampaajatar teki (ei omistaja) samalla myös toista asiakasta ja sain istua rullat päässä pesupaikalla todella kauan, kun hän huuhtelun välissä lähti pesemään toisen väriä pois. Sanoin hänelle jo alussa, kun keskustelimme, että hiuslaatuni on sellainen, että kihartuu nopeasti ja napakasti.
        Lopputuloksena oli, että seuraavana aamuna hiuksiani oli pudonnut tyynylle tuppoina. Puolipitkistä hiuksistani oli jäljellä sellaiset ohuet soiroi sivuilla. Sain ne onneksi vedettyä poninhännäksi peittämään kaljuuntuneita kohtia takaa. Poninhäntä oli noin tulitikun paksuinen!!
        Menin samaan liikkeeseen näyttämään tulosta ja sanoin tyttöselle, että on tapahtunut virhe, kun teit samaan aikaan kahta. Hän kielsi jyrkästi, mutta omistaja tuli myös katsomaan ja myönsi heti, että he ovat tehneet virheen ja lupasivat hyvityksenä värjätä lopun soironi ilmaiseksi suklaanruskeaksi, koska silloin kalju ei kuulemma näy niin hyvin??!! Minulla on kullanvaaleat olkapäille ulottuvat hiukset. Siis käsittelyn jälkeen heti perään väri ja sitten olinkin vuoden verran peruukin kanssa liikkeellä. Hiukseni putosivat kokonaan! En enää mennyt siihen liikkeeseen enkä uskonut heillä olevan enää keinojakaan korvata menetettyä hiuksistoani.
        Tuttavani kiertävät liikkeen kaukaa, sillä olen kertonut tarinani heille eikä kukaan halua sinne asiakkkaksi mennä. Nyt minulla on erittäin ihana ja huippuammattilainen kampaajana. Kerroin hänellekin kolleegastaan ja hän ihmetteli, että omistaja on sallinut tehdä kahta työtä samaan aikaan ja varsinkin sellaisia töitä, missä pitää olla huolellinen ja tarkka aikojen ja huuhtelu/pesun kanssa!!. Tuo on julma muisto kampaamokäyntieni historiassa!


      • New Dolly Parton
        hair kirjoitti:

        Minulle tehtiin aikoinaan tyvikohotus kaupunkimme tunnetussa ja menestyneessä kampaamossa. Kampaajatar teki (ei omistaja) samalla myös toista asiakasta ja sain istua rullat päässä pesupaikalla todella kauan, kun hän huuhtelun välissä lähti pesemään toisen väriä pois. Sanoin hänelle jo alussa, kun keskustelimme, että hiuslaatuni on sellainen, että kihartuu nopeasti ja napakasti.
        Lopputuloksena oli, että seuraavana aamuna hiuksiani oli pudonnut tyynylle tuppoina. Puolipitkistä hiuksistani oli jäljellä sellaiset ohuet soiroi sivuilla. Sain ne onneksi vedettyä poninhännäksi peittämään kaljuuntuneita kohtia takaa. Poninhäntä oli noin tulitikun paksuinen!!
        Menin samaan liikkeeseen näyttämään tulosta ja sanoin tyttöselle, että on tapahtunut virhe, kun teit samaan aikaan kahta. Hän kielsi jyrkästi, mutta omistaja tuli myös katsomaan ja myönsi heti, että he ovat tehneet virheen ja lupasivat hyvityksenä värjätä lopun soironi ilmaiseksi suklaanruskeaksi, koska silloin kalju ei kuulemma näy niin hyvin??!! Minulla on kullanvaaleat olkapäille ulottuvat hiukset. Siis käsittelyn jälkeen heti perään väri ja sitten olinkin vuoden verran peruukin kanssa liikkeellä. Hiukseni putosivat kokonaan! En enää mennyt siihen liikkeeseen enkä uskonut heillä olevan enää keinojakaan korvata menetettyä hiuksistoani.
        Tuttavani kiertävät liikkeen kaukaa, sillä olen kertonut tarinani heille eikä kukaan halua sinne asiakkkaksi mennä. Nyt minulla on erittäin ihana ja huippuammattilainen kampaajana. Kerroin hänellekin kolleegastaan ja hän ihmetteli, että omistaja on sallinut tehdä kahta työtä samaan aikaan ja varsinkin sellaisia töitä, missä pitää olla huolellinen ja tarkka aikojen ja huuhtelu/pesun kanssa!!. Tuo on julma muisto kampaamokäyntieni historiassa!

        Otan osaa saman kokeneena. Hiusten menettäminen kampaajan käsittelyvirheen takia on todella masentavaa ja turhauttavaa.

        Kaikki kunnioitukseni sinulle että olet jaksanut mennä tämän prosessin läpi.

        Itse olen vielä sen keskellä...


      • PEIKONMETSÄSTÄJÄ

        OLET TROLLI! HILJAA ELLEI SINULLE ANNETA PUHEENVUOROA!!

        noniin, ole hyvä.


      • Kampaaja.
        hair kirjoitti:

        Minulle tehtiin aikoinaan tyvikohotus kaupunkimme tunnetussa ja menestyneessä kampaamossa. Kampaajatar teki (ei omistaja) samalla myös toista asiakasta ja sain istua rullat päässä pesupaikalla todella kauan, kun hän huuhtelun välissä lähti pesemään toisen väriä pois. Sanoin hänelle jo alussa, kun keskustelimme, että hiuslaatuni on sellainen, että kihartuu nopeasti ja napakasti.
        Lopputuloksena oli, että seuraavana aamuna hiuksiani oli pudonnut tyynylle tuppoina. Puolipitkistä hiuksistani oli jäljellä sellaiset ohuet soiroi sivuilla. Sain ne onneksi vedettyä poninhännäksi peittämään kaljuuntuneita kohtia takaa. Poninhäntä oli noin tulitikun paksuinen!!
        Menin samaan liikkeeseen näyttämään tulosta ja sanoin tyttöselle, että on tapahtunut virhe, kun teit samaan aikaan kahta. Hän kielsi jyrkästi, mutta omistaja tuli myös katsomaan ja myönsi heti, että he ovat tehneet virheen ja lupasivat hyvityksenä värjätä lopun soironi ilmaiseksi suklaanruskeaksi, koska silloin kalju ei kuulemma näy niin hyvin??!! Minulla on kullanvaaleat olkapäille ulottuvat hiukset. Siis käsittelyn jälkeen heti perään väri ja sitten olinkin vuoden verran peruukin kanssa liikkeellä. Hiukseni putosivat kokonaan! En enää mennyt siihen liikkeeseen enkä uskonut heillä olevan enää keinojakaan korvata menetettyä hiuksistoani.
        Tuttavani kiertävät liikkeen kaukaa, sillä olen kertonut tarinani heille eikä kukaan halua sinne asiakkkaksi mennä. Nyt minulla on erittäin ihana ja huippuammattilainen kampaajana. Kerroin hänellekin kolleegastaan ja hän ihmetteli, että omistaja on sallinut tehdä kahta työtä samaan aikaan ja varsinkin sellaisia töitä, missä pitää olla huolellinen ja tarkka aikojen ja huuhtelu/pesun kanssa!!. Tuo on julma muisto kampaamokäyntieni historiassa!

        Ihan uskomattomia juttuja :( Kurjaa, kun tällaista tapahtuu. Itse mietin, että miten on mahdollista tehdä käsittely niin pieleen, että hiukset lähtevät irti. Itse en tee koskaan kahta työtä samaanaikaan, jos toisessa työssä on kyse permanentista (uskomatonta, että joku ottaa!), vaalennuksista tai raidoituksista. Muutenkin päällekkäisiä töitä tehdessäni otan toisen asiakkaan viereiseen tuoliin, jotta näen myös ensimmäisen kokoajan ja mahdollisesti voin vaikka kysyä kesken kaiken onko kaikki hyvin. Uskomatonta rahanahneutta asiakkaan hiusten ja terveyden kustannuksella. Pahoitteluni tapauksestasi.


      • hemuli^^
        New Dolly Parton kirjoitti:

        Otan osaa saman kokeneena. Hiusten menettäminen kampaajan käsittelyvirheen takia on todella masentavaa ja turhauttavaa.

        Kaikki kunnioitukseni sinulle että olet jaksanut mennä tämän prosessin läpi.

        Itse olen vielä sen keskellä...

        saitko sentää rahoja tuplana takas???


      • ei aika-asia
        hair kirjoitti:

        Minulle tehtiin aikoinaan tyvikohotus kaupunkimme tunnetussa ja menestyneessä kampaamossa. Kampaajatar teki (ei omistaja) samalla myös toista asiakasta ja sain istua rullat päässä pesupaikalla todella kauan, kun hän huuhtelun välissä lähti pesemään toisen väriä pois. Sanoin hänelle jo alussa, kun keskustelimme, että hiuslaatuni on sellainen, että kihartuu nopeasti ja napakasti.
        Lopputuloksena oli, että seuraavana aamuna hiuksiani oli pudonnut tyynylle tuppoina. Puolipitkistä hiuksistani oli jäljellä sellaiset ohuet soiroi sivuilla. Sain ne onneksi vedettyä poninhännäksi peittämään kaljuuntuneita kohtia takaa. Poninhäntä oli noin tulitikun paksuinen!!
        Menin samaan liikkeeseen näyttämään tulosta ja sanoin tyttöselle, että on tapahtunut virhe, kun teit samaan aikaan kahta. Hän kielsi jyrkästi, mutta omistaja tuli myös katsomaan ja myönsi heti, että he ovat tehneet virheen ja lupasivat hyvityksenä värjätä lopun soironi ilmaiseksi suklaanruskeaksi, koska silloin kalju ei kuulemma näy niin hyvin??!! Minulla on kullanvaaleat olkapäille ulottuvat hiukset. Siis käsittelyn jälkeen heti perään väri ja sitten olinkin vuoden verran peruukin kanssa liikkeellä. Hiukseni putosivat kokonaan! En enää mennyt siihen liikkeeseen enkä uskonut heillä olevan enää keinojakaan korvata menetettyä hiuksistoani.
        Tuttavani kiertävät liikkeen kaukaa, sillä olen kertonut tarinani heille eikä kukaan halua sinne asiakkkaksi mennä. Nyt minulla on erittäin ihana ja huippuammattilainen kampaajana. Kerroin hänellekin kolleegastaan ja hän ihmetteli, että omistaja on sallinut tehdä kahta työtä samaan aikaan ja varsinkin sellaisia töitä, missä pitää olla huolellinen ja tarkka aikojen ja huuhtelu/pesun kanssa!!. Tuo on julma muisto kampaamokäyntieni historiassa!

        Permanentin yhteydessä/jälkeen katkeavat hiukset johtuvat ensisijaisesti rullausvirheestä, ei vaikutusajoista. Toki, virhe on kampaajan, mutta jälkikäteen sitä ei korjata voi, jonkinlaisella korvauksella vain lievittää mielipahaa.
        Lohdullista asiassa on, että kyseessä on uusiutuva luonnomateriaali, ja hiukset kyllä kasvavat ihan normaalia vauhtia takaisin, toki vain sen sentin kuukaudessa.


    • karsee

      Karseeta. En värjää. Nykymaailma on täynnä voimakkaasti allergisoivia kauneudenhoitotuotteita. Parturialan ammattilaiset tietää varmasti enemmän näistä hiusvärien sopivuuksista.

    • Allergisoitunut

      Allergisoisuin noin parin vuoden tummaksi värjäämisen jälkeen mustalle/tummalle hiusvärille enkä enää laita sitä tököttiä päähäni. Ainoa luonnollinen aina on luonnon Henna, mutta harmaita se ei peitä, joten annan olla ja kas, olen oppinut tykkäämään tukastani ja itsestäni ihan tämmöisenä:)

      • ???????

        Kyllä näille ns. luonnon aineille on enemmän allergisia kuin laboratoriossa tehdyille, oletkos sitä ajatellut ? Vai luuletko että siitepöly, joka on täysin luonnollista ja elinehto tälle pallolle, on jotain mitä jokainen sietää ? Entäpä sitten muut kasvit ? Ruoka-aine allergiat, oikeasti tappavia osalla, ovat myös luonnosta lähtöisiä, eivät laboratiosta.


    • Luonnonmukainen

      Minä en ole koskaan värfännyt hiuksiani! Moni voi ajatella, että 64-vuotias mummeli on vaan niin kalkkis. En vain ole halunnut, koska jokainen näkee, että hiukset ovat värjätyt. Milloin on juurikasvua näkyvissä, milloin on väriä iholla... Mielestäni olen järkevä ihminen, jolla olisi kyllä varaa käydä vaikka joka viikko kampaajalla, mutta miksi niin tekisin. Arvostan itseäni luonnonmukaisena. Pidän kyllä muutoin hiukseni siisteinä. Satsaan myös hampaisiini ja jalkoihini ja yleisterveyteen. Värjätäänkö hiuksia itsetunnon kohottamiseksi vai kenties naiset miesten huomion kiinnittämiseksi? Mitähän mieltä miehet ovat asiasta?

      • Anonyymi

        Voi miten lapsellinen komentti,miesten huomion kiinnittämiseksi?


    • että silleen

      Värjään hiuksiani, olen värjännyt jo reilusti yli 20 vuotta. Hiusväreissä on ohjeet joissa suositellaan tekemään allergiatesti AINA ennen värjäystä, mieluiten esim. kyynästaipeeseen, ei pään lähellä. Jos sitten sattuu saamaan pahan reaktion, ei ensimmäisenä henki lähde.

      • myrkky on moneksi

        Väriin kuollut tyttö teki testin ennen värjäystä. Allerginen reaktio voi tulla myös ruuan esim. mehun väriaineesta, näistä olen kuullut useimmin. Reaktio voi tulla täysin yllättäin ja todella hengenvaarallisena, vaikka kyseistä mehua olisi juonut satoja kertoja aiemmin.


    • luomumimmi

      värin vaarat helppo välttää. ÄLÄ VÄRJÄÄ.

    • 11+5

      Olen hiuksia värjännyt sekä kotona että kampaajalla lähes 20 vuoden ajan ja aion värjätä jatkossakin.

    • meriel

      Miten ne harmaat hiukset muuten saa piiloon??? Kun nykyään pitää olla nuoren ja seksikkään näköinen eikä tukka saa olla missään nimessä harmaa:(

      • ...

        pistä pipo päähän.


      • brazil88

        Laita raidat. Se on pehmeä tapa päästä värikierteestä. Raitoja laittaessa iho

        ei ole yhtälailla kosketuksissa värin kanssa.


    • säikähtänyt

      aika kauheita noi uutiset. :( itse värjäsin ennen hiukset ehkä kerran kuukaudessa kotivärein, mutta ton skottityttötapauksen jälkeen en ole värjännyt kertaakaan. onneksi on ihan hyvä väri luonnostaan. hiuksetkin voivat nyt paremmin ja rahat säästyvät. :)

    • mnjooooh79

      Hiusvärit on kemikaaleja samoin kuin meikit ja piste! Tarvitseeko asiaa enempää edes pohdiskella. Ihmisen turhamaisuudella rahastetaan ja tokihan jokainen saa käyttää vaikka paskaa itseään ehostaessaan. Mikään ihmisen laboratoriossa keksimä kemikaali ei sovi ihmisen elimistöön ja kemikaalijäämät aiheuttavat syöpää ja kaikenlaisia muita vaivoja pidemmässä juoksussa. Urheilukin on vaarallista ja kotona olokin on vaarallista koska siihen on moni kuollut. Jokainen itse tarkastelkoon tai olkoon tarkastelematta sitä mikä itselleen on sopivaa ja millä haluaa itsensä myrkyttää. Kyllä esimerkkejä on paljon mutta ei ihminen ajattele asioita niin kauan kun itselleen tai läheiselle ei tapahdu mitään. Mutta voiko silti olla turhempaa tapaa kuolla kuin hiusvärin aiheuttamaan allergiaan.. :/

    • Urhoska

      Onneksi mulla on luonnostaan ihan vaalea tukka, jollaisia kampaajilla kärvennetään. Hyvä, jos osaa lopettaa ajoissa, parikin ystävääni tosin ei. Muutama vaalea karva on päässä, ja niitä yritetään väkisin kouluttaa raudoilla ja lakoilla. Itse käytän pääasiassa vain shampoota, satunnaisesti lakkaa. Tukkani kasvaakin hyvin, joten ei tarvi pidennellä, jota toinen näistä ystävistäni harrastaa nysänsä parantamiseksi.

      Olen joskus värjännyt, mutta todettuani oman värini mitä loistavimmaksi, en ole edes katsonut väreihin päin. En arvostele niitä, jotka värjäävät ja kähertävät, itsekin kyllä meikkaan (sitäkin satunnaisesti vaan). Mutta esim. mainittujen ystävieni kohdalla toivoisin hieman järjen käyttöä, antaisi tukan edes parantua! Kauniimmat päät heillä olisi terveillä hiuksilla omalla värillä (perus ruskean-harmaa), kuin näillä parilla vaalealla haituvalla.

      • kypsätäti

        Mille tahansa voi olla allerginen ja mille tahansa voi tulla allergiseksi. Tämän kun pitää mielessä, niin henki pääsee lähtemään harvemmin hiusväristä.

        Sain 1990-luvulla yllättäen tummanruskeasta kampaajan laittamasta hiusväristä allergisen reaktion: punainen kutiava ihottuma koko hiuspohjassa, korvalehdet turposivat niin että silmälasien sangat eivät mahtuneet, kasvojen ja kaulan iho turposi niin että näytin sikotautiselta. Tätä ennen oli käyttänyt vuosia vaaleita ja punaisia sekä keskiruskeita hiusvärejä ilman allergioita.

        Allergiatesteissä kävi ilmi, että olen mustalle väriaineelle allerginen. Yli 10 vuoteen en uskaltanut värjätä hiuksiani, mutta harmaiden hiusten lisäännyttyä päätin kokeilla. Kampaajalla testasin ensin vaalea, sitten punaista väriä iholle ja ongelmitta raidoitimme hiukseni.

        Nykyään käytän Wellan Viva -kevytväriä, joka pesussa lähtee pois. Ruskea hieman kutisutti, mutta kaikki punaiset ovat sopineet. Mahonginpunaisella kevytvärillä harmaat hiukset värjäytyvät pirteän oransseiksi ja punertavan ruskeat kauniin punaisiksi. Näyttää siltä kuin olisin kampaajalta hakenut upeat raidat.

        Jokaiselle löytyy jokin turvallinen ratkaisu, myös allergikolle, jos haluaa hiustensa väriä muuttaa. Alle 16-vuotiaille en kuitenkaan suosittele turhia kokeiluja eri väreillä vähän väliä, mieluummin sitä sitten säästää niitä värjäyskokeiluja sinne tosi tarpeeseen, harmaiden hiusten peittelyyn ennen eläkeikää. Ne harmaat hiukset kun eivät kaikilla tule tasaisesti ympäri päätä vasta kuusikymppisenä.


      • Purhoska

        Urhoska kiitos ! Olet erittäin järkevä !!


    • Prosenttilaskuja

      On ikävä asia, että hiusväriallergioiden vuoksi muutama on kuollut. MUTTA: on nimenomaan kyse muutamasta, sillä maailmassa on noin viisi miljardia ihmistä. Kuinka monta heistä kuolee esim. alkoholiin / humalassa satuneeseen tapaturmaan ja kuinka moni hiusväriin, jos oletetaan, että muutama miljoona heistä juo ja värjää hiuksiaan?

      Minusta suoraan sanottuna tuntuu, että nyt on tehty kärpäsestä härkänen. Kaikkiin asioihin sisältyy riskejä, eikä edes ripsiään uskalla ripsivärillävärjätä, jos alkaa liikaa miettimään riskitekijöitä ja lisäaineita. Aina välttelykän ei auta. Voihan siitä jäädä auton alle lähikauppaan mennessä tai sairastua kaikista varatoimenpiteistä huolimatta. Voihan sitä elää elämänsä panikoimalla joka asiasta, mutta jossain vaiheessa voi alkaa harmittaa, kun käy liian tylsäksi. Hiusväri piristää ja itse olen värjäytellyt hiuksiani neljänkymmenen vuoden ajan vuoroin tummaksi ja vuoroin vaaleaksi. On kiva muuttaa tyyliä, vaikka voisihan sitä elää harmaana hiirulaisena. Makunsa kullakin.
      Koko elämä kävisi ainakin omalla kohdalla mahdottomaksi, jos alkaisin kalkyloida jokaisen asia riskiprosenttia ja lukisin uutisia kuin Piru raamattua. Siinä menisi elämänilo ja ainakin itse muuttuisin neuroottiseksi.


      Kuinka suuri todennäköisyys ihmisellä on kuolla hiusvärin aiheuttamaan allergiseen reaktioon verrattuna muihin tapoihin kuolla? Vastaus: mahdollisuus on prosentuaalisesti olemattoman pieni, jos noin pari ihmistä viidestä miljardista on kuollut. Tilastollinen päättely auttaa usein, jos alkaa panikoida liikaa ja realismi hämärtyy.

      • nohair2012

        Voin vain sanoa että hiusten menettäminen on pieni kuolema.


      • Oma väri good

        (Kuinka suuri todennäköisyys ihmisellä on kuolla hiusvärin aiheuttamaan allergiseen reaktioon verrattuna muihin tapoihin kuolla? Vastaus: mahdollisuus on prosentuaalisesti olemattoman pieni, jos noin pari ihmistä viidestä miljardista on kuollut. Tilastollinen päättely auttaa usein, jos alkaa panikoida liikaa ja realismi hämärtyy.)

        Joo värjää sinä vaan HEH HEH !!


      • Lääpätiläää

        No kuule, sinä saat minun puolestani tehdä ihan mitä haluat ja myrkyttää itseäsi ihan millä haluat mutta minä haluan hiusväripakkauksiin varoitustekstit jotta ihmiset voivat itse päättää onko riski sen arvoinen.

        Minusta värjätty kuontalo juurikasvuineen ei edes näytä hyvälle joten en näe mitään syytä hankkia itselleni allergiaa.


    • neiti25vee

      Vähän pakko uskaltaa värjätä, en oikein maantieharmailla hiuksilla kehtaa kulkea :DD

    • Värjään edelleen,enkä tunne ketään joka olisi kyseisen tapauksen vuoksi lopettanut. Todella ikävä tapaus,mutta ei sitä kannata sentään hysteeriseksi ruveta.

      • tiky

        Kyllä kieltämättä on käynyt mielessä, että uskallanko vielä vaalentaa.
        Mutta edellispäivänä vaalensin 10min. vaikuttavalla aineella. Ajattelin että kun
        vaikutusaika on lyhyt, ei ole haittaakaan niin paljon. Kun on tälläinen maantienvärinen niin tulee paljon nätimmäksi kun tukka on vaalee.iuksiani
        Elämäni aikana olen värjännyt (vaalentanut) varmaan lähes 100 kertaa Mitäpä nainen ei kauneutensa eteen tekisi! Eihän vaalentaminen ole yhtä haitallista kuin tummentaminen!??


      • Eio väreille !
        tiky kirjoitti:

        Kyllä kieltämättä on käynyt mielessä, että uskallanko vielä vaalentaa.
        Mutta edellispäivänä vaalensin 10min. vaikuttavalla aineella. Ajattelin että kun
        vaikutusaika on lyhyt, ei ole haittaakaan niin paljon. Kun on tälläinen maantienvärinen niin tulee paljon nätimmäksi kun tukka on vaalee.iuksiani
        Elämäni aikana olen värjännyt (vaalentanut) varmaan lähes 100 kertaa Mitäpä nainen ei kauneutensa eteen tekisi! Eihän vaalentaminen ole yhtä haitallista kuin tummentaminen!??

        tiky:lle:

        Oletko koittanut millainen vaalennus tulee kesällä auringossa?

        Suojaat siis vain silmäsi laseilla ja annat hiuksiesi tuulettua aurinkoisella säällä. Itse saan ihanan kullanruskean sävyn. Toki aurinkokin kuivattaa joten hoitoainetta kannattaa käyttää.

        Jos aurinko ei sovi muutoin, niin sitten tietty pääkin piiloon.


    • nyt meni hermot

      Itse aion lopettaa tukan värjäämisen, koska päänahka on alkanut kärsiä siitä. Ja muutenkin kyllästyttää parin kuukauden välein ostaa yli 10 euroa maksavat väriaineet ja lätätä sitä mössöä päähän.

    • Aivot

      No voi helevetti!!!
      Mitään - ei voi syödä - kuolet.
      Mitään ei voi juoda - kuolet.
      Mihinkään ei voi pukeutua - kuolet.
      Kosmeettisia aineita ei voi käyttää - kuolet.
      Hiuksia et voi värjätä - kuolet.
      ........

      Varo hengittämästä - kuolet!

      Siis mikä hemmetin hulluus on vallalla!? Lue mitä tahansa lehteä, löydät otsikoita jotka kirkuu mihin kuolet, myrkkyä myrkkyä joka puolella! Vaaniva kuolema nurkan takana joka hetki!

      Järjen käyttö on sallittua, ottakaa se käyttöön!!!!!

      • Hyi

        Varo hengittämästä - kuolet!


        ..... kyllä se näin on ikävä kyllä. Jokapaikkaan laitetaan myrkkyjä nykyään. Jonkinverran niitä pystyy välttämään, kun on asioista tietoinen.


      • järjenkäyttösallittu

        Järjen käyttö sallittua? Nimenomaan näin, jos saan jostain asiasta faktatietoa, joka voi parantaa terveyttäni tai pidentää elinaikaani, niin yleensä otan tuon tiedon käytäntöön.

        On totta että tällä hetkellä riskini kuolla esim liikenneonnettomuuteen on suurempi kuin kuolla hiusvärin aiheuttamaan allergiareaktioon. Mutta on myös fakta että PPD:tä kertyy elimistöön joka värjäyskerralla hieman, ja jossain vaiheessa tulee elimistöllä raja vastaan. On myös fakta että PPD on yksi vaarallisimpia myrkkyjä, ja jo ennen näitä kuolematapauksia on PPD:tä yritetty monilta tahoilta saada pois markkinoilta koska aiheeseen perehtyneet (tutkijat) tietävät PPD:n vaarat. Monet muut kemikaalit, joita käytetään esimerkiksi kosmetiikassa, eivät ole edes verrattavissa PPD:hen. Tätä eivät tunnu monet ymmärtävän. Kyseessä ei todellakaan ole mikään "pikkujuttu" joka on verrattavissa meikeistä kertyvään kemikaaleihin. Mielestäni on todella hyvä että nämä ovat tulleet nyt puheeksi. Ja vielä kolmas fakta: hiustenvärjäys noin vahvoilla myrkyillä on todella uusi juttu, vasta nyt näemme niiden PITKÄAIKAISEN käytön tulokset. Luuletko että kuolemantapaukset jäävät näihin pariin? Uskallan väittää, että tulevat yleistymään huomattavasti. Juuri nyt alamme nähdä tuloksia niiltä sukupolvilta, jotka ovat 12 -vuotiaasta värjänneet hiuksiaan n. 1krt/kk. Se sama sukupolvi johon mm minä kuulun. Ja kyllä pelottaa, ihan syystäkin.

        Olenkin siis todellakin päättänyt käyttää järkeäni: tästä lähtien en värjää tummemmaksi hiuksia: vaaleanruskea saa riittää. Koska väri on lähellä omaani, minun ei tarvitse värjätä usein, ja voin värjätä 2krt/vuosi. Jos joskus saan allergisen reaktion, lopetan värjäämisen kokonaan, seuraava voi olla kuolemaksi, koska väriaineet laitetaan päänahkaan. Vakava allerginen reaktio tuolla seudulla johtaa koomaan/kuolemaan.

        Minun mielestäni siis on todellakin järkevää, käyttää annettua tietoa hyväkseen jos se lisää omaa hyvinvointia. Mutta kukin tyylillään.


      • tietämätön^^
        järjenkäyttösallittu kirjoitti:

        Järjen käyttö sallittua? Nimenomaan näin, jos saan jostain asiasta faktatietoa, joka voi parantaa terveyttäni tai pidentää elinaikaani, niin yleensä otan tuon tiedon käytäntöön.

        On totta että tällä hetkellä riskini kuolla esim liikenneonnettomuuteen on suurempi kuin kuolla hiusvärin aiheuttamaan allergiareaktioon. Mutta on myös fakta että PPD:tä kertyy elimistöön joka värjäyskerralla hieman, ja jossain vaiheessa tulee elimistöllä raja vastaan. On myös fakta että PPD on yksi vaarallisimpia myrkkyjä, ja jo ennen näitä kuolematapauksia on PPD:tä yritetty monilta tahoilta saada pois markkinoilta koska aiheeseen perehtyneet (tutkijat) tietävät PPD:n vaarat. Monet muut kemikaalit, joita käytetään esimerkiksi kosmetiikassa, eivät ole edes verrattavissa PPD:hen. Tätä eivät tunnu monet ymmärtävän. Kyseessä ei todellakaan ole mikään "pikkujuttu" joka on verrattavissa meikeistä kertyvään kemikaaleihin. Mielestäni on todella hyvä että nämä ovat tulleet nyt puheeksi. Ja vielä kolmas fakta: hiustenvärjäys noin vahvoilla myrkyillä on todella uusi juttu, vasta nyt näemme niiden PITKÄAIKAISEN käytön tulokset. Luuletko että kuolemantapaukset jäävät näihin pariin? Uskallan väittää, että tulevat yleistymään huomattavasti. Juuri nyt alamme nähdä tuloksia niiltä sukupolvilta, jotka ovat 12 -vuotiaasta värjänneet hiuksiaan n. 1krt/kk. Se sama sukupolvi johon mm minä kuulun. Ja kyllä pelottaa, ihan syystäkin.

        Olenkin siis todellakin päättänyt käyttää järkeäni: tästä lähtien en värjää tummemmaksi hiuksia: vaaleanruskea saa riittää. Koska väri on lähellä omaani, minun ei tarvitse värjätä usein, ja voin värjätä 2krt/vuosi. Jos joskus saan allergisen reaktion, lopetan värjäämisen kokonaan, seuraava voi olla kuolemaksi, koska väriaineet laitetaan päänahkaan. Vakava allerginen reaktio tuolla seudulla johtaa koomaan/kuolemaan.

        Minun mielestäni siis on todellakin järkevää, käyttää annettua tietoa hyväkseen jos se lisää omaa hyvinvointia. Mutta kukin tyylillään.

        mitä tuo PPD on?


      • 123123123
        tietämätön^^ kirjoitti:

        mitä tuo PPD on?

        WIKIPEDIASTA KOPIOITUA:

        p-Fenyleenidiamiini (PPD) on ärsyttävä ja myrkyllinen yhdiste. Yhdisteen nieleminen voi aiheuttaa pahoinvointia, oksentelua ja syanoosista aiheutuvaa kynsien ja ihon sinistymistä sekä allergista ihottumaa. p-Fenyleenidiamiini on yksi yleisimpiä hiusväriallergiaa aiheuttavista yhdisteistä.


    • värjätyt hiukset

      ei muuta kuin hiusvärit tiskin alle ja sieltä kassa neiti/herra antaa pyydetyn värin samoin kuin on tehty tupakalle :)

      • brazil88

        Joo samankaltaisesta riippuvuudesta on kyse!


    • irmeli

      Näkee että nää kaikki jokka tällä sivustolla kirjottelee on keskenkasvusia
      kakaroita. Elästä ei ole pienintäkään kokemusta oli aihe mikä tahansa.
      Ei niitä hiuksia tarvitse myrkkytuotteilla värjätä vaan menee kampaajalle
      joiden tuotteet on paremmin tutkittu ja jos ei ole rahaa ole ilman väriä.

      • brazil88

        Kuules Irmeli!

        Onpa kapea elämänkatsomus. Mitä sinä tekisit jos hiuksesi tippuisivat pois

        ns superammattilaisen käsittelyn jälkeen? Kiinnostaisi kyllä kovasti tietää.

        Kiitos.


      • uhgtrf

        Irmeli taitaa olla itse keskenkasvuinen. Täysin turvallista hiusväriä ei ole olemassakaan. Eikä kampaajatkaan tiedä kaikkea hiusvärin turvallisuudesta. Siihen tarvittaisiin kemistin ja lääketieteen ammattilaisen tietämys.


      • 123123123123
        uhgtrf kirjoitti:

        Irmeli taitaa olla itse keskenkasvuinen. Täysin turvallista hiusväriä ei ole olemassakaan. Eikä kampaajatkaan tiedä kaikkea hiusvärin turvallisuudesta. Siihen tarvittaisiin kemistin ja lääketieteen ammattilaisen tietämys.

        "Täysin turvallista hiusväriä ei ole olemassakaan."

        Aito luonnonhenna ja ingido? Tai no, mille tahansa voi olla allerginen, mutta en ole kuullut että kukaan olisi oireillut näistä kasviväreistä.


    • Kampaaja.

      Elumen-väri Goldwellilta on ainoa kestoväri, joka ei allergisoi ja jota voi allergisoitunutkin käyttää. Ainoa ikävä puoli on, että tarttuu myös ihoon melko kovin kiinni, eikä suositella sen takia värjättävän ihan päänahkaan asti (tummat ja kirkkaat värit). Itse värjään omat hiukseni tummiksi Elumenilla ja ihan hiuspohjaan saakka levitän värin, viikko siinä menee että lähtee ihosta pois.

      • Kampaaja.

        Lisäys.... Elumen ei myöskään vaurioita hiusta millään tavalla, ja väriä saa poistettua omalla Elumen-värinpoistolla.


      • Lentäjänalle

        Kaikelle voi olla allerginen. Väite ettei joku voi allergisoida, kuulostaa pahasti myyntipuheelta.


      • Kampaaja.
        Lentäjänalle kirjoitti:

        Kaikelle voi olla allerginen. Väite ettei joku voi allergisoida, kuulostaa pahasti myyntipuheelta.

        Hapeteväreissä on nykyään suosituksena, ettei sovellu alle 16-vuotiaille juuri näiden voimakkaasti allergisoivien aineiden takia (lapsen iho on herkempi ja happovaippa heikompi. Näin ollen se altistuu vielä voimakkaammin kuin aikuisen iho). Yleensä parafenyleenidiamiini ja sen johdannaiset aiheuttavat nämä allergiareaktiot, jotka voivat olla pahimmillaan hengenvaarallisia. Kevyistäkevyin kevytvärikin sisältää näitä aineita. Ainoat, jotka eivät sisällä, ovat ns. suoravärit, värjäävät hoitoaineet, vaalennusaineet ja Elumen-kestoväri. Itse käytän Elumenia eräälle todella pahasti allergisoituneelle asiakkaalle (toki lääkärin lupa on), jolla siis koko naama turposi kevytväristä.

        Toki kaikelle mahdolliselle voi olla allerginen, mutta nämä em. eivät ole "mustallalistalla".


      • 17

        elumen ei ole kestoväri, se on SUORAVÄRI joka kiinnittyy "sähkövarauksella" ja siinä on kestovärin "ominaisuus" joka ei kuitenkaan päde läheskään kaikilla ihmisillä. olen tehnyt elumenilla töitä 1.5v ja ainoastaan yhdellä (itselläni) väri säilyi lähes muuttumattomana koko ajan, eli käytännössä pinkki kasvoi ulos.

        kaikilla asiakkailla se oli ihan sama, oliko elumenilla vai muulla värillä. varsinkin vaalennetusta hiuksesta elumen liukui ihan samanlailla pois kun kaikki muutkin värit!!!


      • Kampaaja.
        17 kirjoitti:

        elumen ei ole kestoväri, se on SUORAVÄRI joka kiinnittyy "sähkövarauksella" ja siinä on kestovärin "ominaisuus" joka ei kuitenkaan päde läheskään kaikilla ihmisillä. olen tehnyt elumenilla töitä 1.5v ja ainoastaan yhdellä (itselläni) väri säilyi lähes muuttumattomana koko ajan, eli käytännössä pinkki kasvoi ulos.

        kaikilla asiakkailla se oli ihan sama, oliko elumenilla vai muulla värillä. varsinkin vaalennetusta hiuksesta elumen liukui ihan samanlailla pois kun kaikki muutkin värit!!!

        Elumen luokitellaan kestoväriksi, vaikka tietysti se on suoraväri. Tässä yhteydessä oli helpompi puhua suoraväreistä ja Elumenista erikseen, ettei tule väärinkäsityksiä perinteisiin suoraväreihin (jotka pysyvät sen pari pesua). Täysväri se ei tietenkään ole, mutta oman kokemuksen mukaan pysyvyys on samaa luokkaa, tai ainakin pysyy kauniimmin kuin täysväri. Tosin en Elumenia ole käyttänytkään lasimaisiin tai paljon harmaantuneisiin hiuksiin, jotka vaativat alkaalisen värin. Voisin kuitenkin kuvitella, että harmaita saa sävytettyä kauniimmiksi Elumenilla.
        Olen käyttänyt Elumenia n. 8 vuotta, ja aina on ollut onnistunut lopputulos. Käytän sitä kuitenkin suhteellisen harvoin, lähinnä kun halutaan pysyviä "shokkivärejä", pysyviä punaisia tai erittäin huonokuntoiseen hiukseen väriä, sekä yhdelle pahasti allergisoituneelle asiakkaalle tummalla sävyllä.


      • Kampaaja.
        17 kirjoitti:

        elumen ei ole kestoväri, se on SUORAVÄRI joka kiinnittyy "sähkövarauksella" ja siinä on kestovärin "ominaisuus" joka ei kuitenkaan päde läheskään kaikilla ihmisillä. olen tehnyt elumenilla töitä 1.5v ja ainoastaan yhdellä (itselläni) väri säilyi lähes muuttumattomana koko ajan, eli käytännössä pinkki kasvoi ulos.

        kaikilla asiakkailla se oli ihan sama, oliko elumenilla vai muulla värillä. varsinkin vaalennetusta hiuksesta elumen liukui ihan samanlailla pois kun kaikki muutkin värit!!!

        Lisäys vielä, että teethän Elumen-värin aina täysin puhtaaseen hiukseen? Elumen-asiakkaille voi vaikka neuvoa pesemään pariin kartaan ennen kampaajalle tuloa syväpuhdistavalla shampoolla ja välttää hoitoainetta tai ainakin käyttää ihan vain vähän. Koska Elumen-väri on hapan eikä avaa hiussuomuja kuten täys- tai kevytväri, niin mitä avonaisempi hius on, sitä paremmin Elumen tarttuu. Mietin vain, että se voi olla syy, miksi asiakkaillani Elumen pysyy super-hyvin (pesen vielä ennen värjäystä syväpuhdistavalla, jos asiakas ei itse sitä ole tehnyt).


      • Olen usein ihmetelly
        Kampaaja. kirjoitti:

        Lisäys.... Elumen ei myöskään vaurioita hiusta millään tavalla, ja väriä saa poistettua omalla Elumen-värinpoistolla.

        Miksi ihmeessä kampaajat ikäänkuin maalaavat värin hiuksista päänahkaan asti
        kerroksittain. Onko pakko levittää aine päänahkaan asti?


      • 9
        Kampaaja. kirjoitti:

        Lisäys vielä, että teethän Elumen-värin aina täysin puhtaaseen hiukseen? Elumen-asiakkaille voi vaikka neuvoa pesemään pariin kartaan ennen kampaajalle tuloa syväpuhdistavalla shampoolla ja välttää hoitoainetta tai ainakin käyttää ihan vain vähän. Koska Elumen-väri on hapan eikä avaa hiussuomuja kuten täys- tai kevytväri, niin mitä avonaisempi hius on, sitä paremmin Elumen tarttuu. Mietin vain, että se voi olla syy, miksi asiakkaillani Elumen pysyy super-hyvin (pesen vielä ennen värjäystä syväpuhdistavalla, jos asiakas ei itse sitä ole tehnyt).

        kyllä olen tehnyt juurikin kaikkien ohjeiden, vinkkien ja taiteiden mukaan. enää shokit käytössä, muutoin olen vaihtanut värit pois. nykyään essensity, käytössä PALJON parempi ja luotettavampi.

        en vain koskaan ollut täysin tyytyväinen, eikä asiakaskaan...

        muuta edelleen, elumen ei ole kestoväri! ja tuo sisältääkö ppd:tä tai jotakin sen johdannaista pitääkin selvittää :)


      • ei-maallikko
        9 kirjoitti:

        kyllä olen tehnyt juurikin kaikkien ohjeiden, vinkkien ja taiteiden mukaan. enää shokit käytössä, muutoin olen vaihtanut värit pois. nykyään essensity, käytössä PALJON parempi ja luotettavampi.

        en vain koskaan ollut täysin tyytyväinen, eikä asiakaskaan...

        muuta edelleen, elumen ei ole kestoväri! ja tuo sisältääkö ppd:tä tai jotakin sen johdannaista pitääkin selvittää :)

        jos ihan tarkkoja ollaan niin ammattilaisethan ei puhu keskenään kestoväreistä vaan täysväreistä kun tarkoitetaan kestäviä hapetevärejä. meidän liikkeessä asiakkaille hinnoitellaan värit kevytsävytteisiin ja kestoväreihin sen mukaan mikä pysyvyys on ja elumen on tietysti kestoväreissä koska onhan siinä paljon parempi pysyvyys jo vertaa väri huuhteluihin ja kevytväreihin. itse jaksan harvoin käytttää elumenia koska värin levitys on hankalampaa ja värin poistaminen myöhemmin työlästä.


      • Kampaaja.
        ei-maallikko kirjoitti:

        jos ihan tarkkoja ollaan niin ammattilaisethan ei puhu keskenään kestoväreistä vaan täysväreistä kun tarkoitetaan kestäviä hapetevärejä. meidän liikkeessä asiakkaille hinnoitellaan värit kevytsävytteisiin ja kestoväreihin sen mukaan mikä pysyvyys on ja elumen on tietysti kestoväreissä koska onhan siinä paljon parempi pysyvyys jo vertaa väri huuhteluihin ja kevytväreihin. itse jaksan harvoin käytttää elumenia koska värin levitys on hankalampaa ja värin poistaminen myöhemmin työlästä.

        "asiakkaille hinnoitellaan värit kevytsävytteisiin ja kestoväreihin sen mukaan mikä pysyvyys on ja elumen on tietysti kestoväreissä koska onhan siinä paljon parempi pysyvyys jo vertaa väri huuhteluihin ja kevytväreihin"

        Juuri näin, tätä siis tarkoitin minäkin.


    • jk

      peruukki on turvallinen

    • Luomu on hyvä

      Olen luonnonvaalea enkä ole koskaan värjännyt tukkaani. Olen yli 50-vuotias, mutta ainoatakaan harmaata hiusta ei ole päässäni. Tukka on hyvinvoiva ja kaunis.

      En ole myöskään pemamentannut tukkaani kuin muutaman kerran eläissäni. Uskon että nämä seikat vaikutattavat siihen, että tukkani on edelleen saman näköinen kuin kaksikymppisenä, kun ikätovereistani lähes kaikilla tukka on alkanut harmaantua ja he värjäävät jatkuvalla syötällä hiuksiaan.

      • Kampaaja.

        Harmaantumisella ei ole mitään tekemistä hiusten värjäämisen/värjäämättömyyden kanssa. Harmaantuminen alkaa sisältäpäin, eikä siihen pysty ulkoapäin vaikuttamaan.


    • Olen 46 vuotias mies ja soitan rockia ja mulla on pitkä tukka ja harmaita tosi paljon sivuilla ja muuallakin enkä tosiaan ikinä värjäis niitä.Mun mielestä ne on tosi cool ja niin monen muunkin...Kuulemma karismaattiset

    • mulla on kukkahattu

      KAIKKI HIUSVÄRIT KIELLETTÄVÄ HETI!!!!

    • kiitos&kumarrus

      Nyt on lupa hymyillä no toivottavasti ootte itseenne tyytyväisiä saitte mut ihan neuroottiseks! rakastan mun nykystä hiusväriä joka on melkein musta! Nyt on sit pakko ottaa värin poisto! Eihän tässä muute enää uskalla nukkuakkaa ilma et räplää hiuksiaa et no? lähteeks ne? Kaikki? apua kutittaa päätä! Tippuuks ne ? Oon jo muutama vuode värjänny ja oon 15. Toisaalta päätin nyt lopettaa mun värjäyksen eli ottaa värin pois ja jos alta paljastuu valkosia länttejä (Olen vaalentanu joskus..) värjään mun oman värisiä hiuksia lähinnä olevalla värillä raitoja. No... säästyypähä sitte rahaa...

    • No onhan kaupoissa muistaakseni, et alle 16-vuotiaat ei sais ostaa värii.. vai oonko taas kuullu ihan väärin??? o.O Itse kävin täällä viikko sitten värinpoiston teetättämässä,. Olen siis nyt blondi ja olin kampaajalle menessä punapää. Täytyy sanoa, että siinä kampaajalla missä kävin, oli todella hyvä palvelu ja kampaaja ei jättänyt minua huomiotta minään aikana siinä tuolissa kökkiessäni, toi kahvin ja katso välil, et miltä se väri alkaa näyttää kyseli aina, et koskeeko kirveleekö? ja tuli vastaus, että ei... Teki kyllä niin hyvää työtä, ettei paremmasta väliä.. Ei poltellut eikä kirvellyt ollenkaa. Kutitti ehkä hieman, mut päänahka ja hiukset on ehjät. kiiltoakin tuli enemmän :)

    • Nainen 48

      Värjäytän hiukseni (tällä hetkellä pitkät) kampaajalla n. 3 kuukauden välein. Värjäys tehdään ns. kevytvärillä. Oma väri on tumma "maantie" tai tuhkanharmaa (ei siis vanhenemiseen liittyvä harmaa), ja kun värjätään ruskealla, juurikasvu ei juuri näy. Väri tuo kauniin sävyn, kiiltoa ja ryhtiä. Allergisia reaktioita ei ole ollut, vaikka olen atooppinen.

    • Joskusnolottaa

      Ovathan nyt kaikki varmasti sisäistäneet sen, että vaarallisinta hiusväreissä on nimenomaan se, että niiden sisältävät vaaralliset aineet varastoituvat kehoon pitkällä aikavälillä. Jossain vaiheessa tulee raja vastaan, jolloin voi pahimmillaan henki lähteä. Miettikää oikeasti mitä uhraatte ulkonäön eteen. Sitä paitsi, eikös hiuksia värjäämällä myönnä sitä, että oma hiusväri on omasta mielestä ruma.
      Olen miettinyt näitä ulkonäköasioita niin paljon, että nykyään hävettää jopa meikata. Meikit naamallani kerron kaikille, etten ole tyytyväinen kasvoihini luomuna. Noloa ja niin epävarmaa.

      • Garnier...........

        Kyllä minun hiusteni väri on ruma: maantien harmahtavan ruskea, ja en sitä näyttäisi maksettais. Siksi värjään. Pitkällä aika välillä kyllä. Ja jos se on tarkoitus kuolla siihen niin sittenpä kuolen.

        Mutta en meikkaa sillä olen tyytyväinen kasvoihini ja meikittä olen nätimpi.


    • Garnier....

      Värjäsin toissa iltana viimeksi. Käytin Garnierin Luonnolliset sävyt - keskivaalea.
      Olen jo pitkään käyttänyt samaa merkkiä eikä ole mitään koskaan tullut.
      Olen sitä mieltä, että jos kohtaloni on saada tuollaisesta vakava allerginen kohtaus niin sitten se on niin. Se tapahtuu, jos on tapahtuakseen.
      Sama koskee vaikka mitä asiaa. Onko elämässä järkeä, jos alkaa pelätä kaikkea eikä koskaan enää tee mitään vain sen takia, kun jollekkin nyt kävi näin tai noin jossain ulkomailla tms, niin ihan taatusti mullekki käy noin?
      En jaksa vetää ressiä joka asiasta.

    • Hennannannaa

      Hennaa sitten päähän vaan. Mutta eikö siitäkin ollut joitakin vuosia sitten juttua, että aiheuttaisi syöpää vai muistanko väärin?

      • Tuulitukka

        Hankkimieni tietojen mukaan on luonnollista hyvää hennaa ja sitten erikseen on joistain väreistä löytyvä (ja esim. ulkomailla joissakin tatuoinneissa käytettävä) 'pahis-henna', josta sinäkin varmasti olet kuullut ikäviä juttuja. Hennan lisäksi on myös muita luontaisempia värjäysvaihtoehtoja. Niistä kannattaa kysyä ekokampaajalta vinkkejä tai luontaistuotekaupasta, että selviää etenkin eka värjäyksestä ilman yllätyksiä. Hiusten esim. pitäisi ensin antaa puhdistua kaikista kemikaaleista, joita niihin on tullut jos on käyttänyt 'normi'tuotteita.


      • hanannannaa
        Tuulitukka kirjoitti:

        Hankkimieni tietojen mukaan on luonnollista hyvää hennaa ja sitten erikseen on joistain väreistä löytyvä (ja esim. ulkomailla joissakin tatuoinneissa käytettävä) 'pahis-henna', josta sinäkin varmasti olet kuullut ikäviä juttuja. Hennan lisäksi on myös muita luontaisempia värjäysvaihtoehtoja. Niistä kannattaa kysyä ekokampaajalta vinkkejä tai luontaistuotekaupasta, että selviää etenkin eka värjäyksestä ilman yllätyksiä. Hiusten esim. pitäisi ensin antaa puhdistua kaikista kemikaaleista, joita niihin on tullut jos on käyttänyt 'normi'tuotteita.

        Ahaa. Muistaakseni se oli kyllä tv-uutisissa saakka käsitelty juttu hiusväreistä ja nimenomaan hennasta. Mutta voi olla, että ei ollut 100% luonnonhennaa, vaan siinä oli muutakin mukana. Olis kyllä kiva selvittää tuo asia, sillä luonnonhennaa olen käyttänyt joskus aikoinaan ja käyttäisin sitä vieläkin, jos tietäisi sen olevan turvallista.


      • Tuulitukka
        hanannannaa kirjoitti:

        Ahaa. Muistaakseni se oli kyllä tv-uutisissa saakka käsitelty juttu hiusväreistä ja nimenomaan hennasta. Mutta voi olla, että ei ollut 100% luonnonhennaa, vaan siinä oli muutakin mukana. Olis kyllä kiva selvittää tuo asia, sillä luonnonhennaa olen käyttänyt joskus aikoinaan ja käyttäisin sitä vieläkin, jos tietäisi sen olevan turvallista.

        Kannattaa selvittää, sillä en ole alan ammattilainen. Kyllähän osa ihmisistä on varmaan luonnonhennallekin allergisia. Se 'pahis-henna' on käsittääkseni synteettistä hennaa ja ainakin siitä on varoiteltu ihmisiä. Kuten arvelit, tuota 'pahishennaa' voi olla mukana jossain turvallisina ja luontaisina markkinoiduissakin väreissä ja kaikki luontaistuotekauppojenkaan hiusvärit eivät ole ihan vapaita muistakaan kemikaaleista, joten kannattaa asia varmistaa jos haluaa täysin kemikaalittoman vaihtoehdon - niitäkin on onneksi ja myös muita kuin pelkkä henna. Itse olen käynyt katsomassa värejä luontaistuotekaupassa ja myös Lushissa, jossa väri myydään paloina, joista sitten itse tehdään väriseos. Luontaisväri hiipunee pois ilman selkeää kasvurajaa, joten värjäystä ei tarvinne tehdä niin usein kuin normivärillä. Se olisi yksi plussapuoli lisää, täytyy testata...!


      • Tuulitukka
        hanannannaa kirjoitti:

        Ahaa. Muistaakseni se oli kyllä tv-uutisissa saakka käsitelty juttu hiusväreistä ja nimenomaan hennasta. Mutta voi olla, että ei ollut 100% luonnonhennaa, vaan siinä oli muutakin mukana. Olis kyllä kiva selvittää tuo asia, sillä luonnonhennaa olen käyttänyt joskus aikoinaan ja käyttäisin sitä vieläkin, jos tietäisi sen olevan turvallista.

        Lisäys:
        Asia kiinnosti, joten tutkin sitä vielä lisää. Löytyi Helsingin Allergia- ja Astmayhdistyksen sivuilta asiallista ja kiihkotonta tietoa hiusväreistä ja niihin liittyvistä ongelmia ja riskeistä, mukaan lukien hennavärit. Mukana on viitteitä myös tutkimuksiin. Tässä linkki sivuille:

        https://www.kosmetiikka-allergia.fi/prime_15.aspx

        Ja toinen mielestäni hyvä sivusto on jo aiemmin mainittu Kemikaalikimara-blogi, jota pitää kemian alan asiantuntija. Heti etusivulta voi klikata itsensä hiusvärioppaaseen "Olennaisen tärkeää tietoa hiusväreistä".

        http://kemikaalikimara.blogspot.com/


    • Miksi te naiset värjäätte hiuksianne, kun kuitenkin sanotte, että ette tee sitä miesten takia? Miksi siis?

      Hiusten luonnollinen väri, oli se kuinka "ruma" hyvänsä, ei tee kauniista naisesta rumaa.

      Mutta hiusten värjääminenkään ei tee rumasta kaunista. Turhaa touhua siis.

      • hennannannaa

        Tuskinpa ne harmaat raidatkaan nyt kaunista kenestäkään tekevät.


      • siinä sulle....

        Kyllä minä ihan siksi värjään, koska en pidä omasta hiusväristäni. Mulle yks paskanhailee mitä mieltä miehet hiusväristäni on, itse en ole tyytyväinen ja se riittää syyksi värjätä.


      • Anonyymi

        Värjääkö miehet hiuksensa ja lakkaavat kyntensä naisten vuoksi?


    • Kaveri värjäsi minun hiukset eikä mitään ongelmaa ollut nyt oon huomanut että tossa korvien yläpuolella on pientä rupea tullut ja vähän tuntu kipeätä mutta ei enää ole kipeä

    • 16

      taas meni alkujaan asiallinen keskustelu pilalle ihan turhan paskanjauhamisen takia!!! kaikki noi aihetta ei käsittelevät viestit voisi poistaa niin saatais taas asialinja.

      • kampaajakans

        No niin, vihdoinkin keskustelua aiheesta TAPPAVAT HIUSVÄRIT !!!!

        Olen myös kampaaja, nykyisin kuitenkin sairaseläkkeellä, en kemikaalien vuoksi kuitenkaan vaan muiden asioiden.

        Kun Suomi liittyi EU:n niin tuo myrkkyaine PPD vapautettiin myös meillä käytettäväksi. Sitä ENNEN siis ko. ainetta tai sen johdannaista ei saanut Suomessa olevissa väreissä olla.

        Olen värjännyt omia hiuksiani tummilla ja mustilla väreillä kymmeniätai satoja kertoja mutta vasta tämän PPD:n sallimisen jälkeen sain todella pahan allergisen reaktion ! Reaktio johtuu kaikilla ihokontaktista tämän myrkyn kanssa, ei siitä että sitä kertyy elimistöön. Ensiapureissuja tuli tehtyä kaksi sen allergian vuoksi.

        Mediassa sanotaan että kestoväreissä on pakko olla PPD:tä koska värit ei muuten tartu hiukseen. Tämä on VALETTA ! Kestovärit Suomessa tarttuivat ihan yhtä hyvin ennen tuota myrkkyäkin, kyllä kampaajana voin sen vannoa!!! Allergiat johtuivat yleensä aina vaalennuksista joissa käytetään voimakkaita vetyperoksideja eli yleensä 9-12 %, kun taas muissa väreissä vain 1,5-6 % vetyperoksidia.

        Olen myös kokeillut ns. kasvivärejä. Nehän aiheuttavat myös allergioita, hennavärit ovat joillekkin todella vaarallisia! Kunnon mustaa/sinimustaa ei hennalla/kasvivärillä kuitenkaan saa joten olen edelleen yrittänyt värjätä kemiallisilla väreillä, peläten pahinta samalla :(( Suoravärit eivät myöskään tartu joten musta kestoväri on ainoa vaihtoehto.

        Olen tässä miettinyt jo jonkin aikaa että MITEN SUOMI SAISI TUON PPD-MYRKYN KIELLETYKSI UUDELLEEN ???!!! Pitääkö erota EU:sta sen vuoksi vai mitä tässä pitäisi tehdä ??? Millä me saisimme takaisin ne kestovärit jotka eivät aiheuttaneet näitä vakavia allergioita??? Ja miten EU voi hyväksyä tällaiset myrkyt edelleen ???


      • hopohopo vaan...
        kampaajakans kirjoitti:

        No niin, vihdoinkin keskustelua aiheesta TAPPAVAT HIUSVÄRIT !!!!

        Olen myös kampaaja, nykyisin kuitenkin sairaseläkkeellä, en kemikaalien vuoksi kuitenkaan vaan muiden asioiden.

        Kun Suomi liittyi EU:n niin tuo myrkkyaine PPD vapautettiin myös meillä käytettäväksi. Sitä ENNEN siis ko. ainetta tai sen johdannaista ei saanut Suomessa olevissa väreissä olla.

        Olen värjännyt omia hiuksiani tummilla ja mustilla väreillä kymmeniätai satoja kertoja mutta vasta tämän PPD:n sallimisen jälkeen sain todella pahan allergisen reaktion ! Reaktio johtuu kaikilla ihokontaktista tämän myrkyn kanssa, ei siitä että sitä kertyy elimistöön. Ensiapureissuja tuli tehtyä kaksi sen allergian vuoksi.

        Mediassa sanotaan että kestoväreissä on pakko olla PPD:tä koska värit ei muuten tartu hiukseen. Tämä on VALETTA ! Kestovärit Suomessa tarttuivat ihan yhtä hyvin ennen tuota myrkkyäkin, kyllä kampaajana voin sen vannoa!!! Allergiat johtuivat yleensä aina vaalennuksista joissa käytetään voimakkaita vetyperoksideja eli yleensä 9-12 %, kun taas muissa väreissä vain 1,5-6 % vetyperoksidia.

        Olen myös kokeillut ns. kasvivärejä. Nehän aiheuttavat myös allergioita, hennavärit ovat joillekkin todella vaarallisia! Kunnon mustaa/sinimustaa ei hennalla/kasvivärillä kuitenkaan saa joten olen edelleen yrittänyt värjätä kemiallisilla väreillä, peläten pahinta samalla :(( Suoravärit eivät myöskään tartu joten musta kestoväri on ainoa vaihtoehto.

        Olen tässä miettinyt jo jonkin aikaa että MITEN SUOMI SAISI TUON PPD-MYRKYN KIELLETYKSI UUDELLEEN ???!!! Pitääkö erota EU:sta sen vuoksi vai mitä tässä pitäisi tehdä ??? Millä me saisimme takaisin ne kestovärit jotka eivät aiheuttaneet näitä vakavia allergioita??? Ja miten EU voi hyväksyä tällaiset myrkyt edelleen ???

        no miksi varipurkeissa kohoitetaan tekemaan yliherkkyystesti juuri siita varrimassasta, eika hapetteesta? Kylla se vakavin allergisoija on se aine, joka siina varimassassa on, EIKA hapetteessa eli vetyperoksiidissa!!


      • Anonyymi

        Tv mainokset hiuksista ei voi muuta kuin nauraa!hiustenpilaajatko ne sinne haluaa?


    • Naurattaa...

      Että te ihmiset nauratatte mua...! :''D

      Tiesittekö muuten, että myös vaatteissa on tuota niin pelottavaa PPD'tä? Itse opiskelen vaatetusalalla ja meillä käsiteltiin tunnilla näitä kemikaaliasioita. Yllättävintä tässä on se, että yleensä kalliit merkkiliikkeet suosivat PPD'n käyttöä halppisketjujen sijaan! PPD'tä käytetään vaatteiden värjäämiseen, mutta samalla PPD tekee kuiduista sileitä ja kestävämpiä. Että te ihmiset jotka pelkäätte hiusvärejä PPD'n takia niin harkitkaa kannattaako sittenkään pitää vaatteita päällä... onhan niissäkin PPD'tä ja voitte vaikka kuolla! :'D

      Aivan kuten täällä on jo sanottukkin, voihan omenaankin tukehtua! Jotkut eivät siedä kemikaaleja, toiset omenoita. Se on jokaiselle yksilöllistä. Sitä paitsi, voithan yhtäkkiä saada tappavan allergisen reaktion vaikkapa omenasta, kalasta, siitepölystä... Miksi ihmiset nyt ovat hyökänneet syyttämään hiusvärejä? Itse tunnen erään ihmisen, joka ravintolassa syödessään sai voimakkaan allergisen reaktion ja oli lähellä kuolla. Syynä oli kala, jota hän oli aiemmin voinut syödä mielinmäärin.

      Syöpään vaikuttaa moni muukin asia kuin hiusvärien kemikaalit tai mitkään muutkaan kemikaalit! Syövän voi saada mm. geeneistä, päihteistä, huonosta ruokavaliosta, taudeista... Syöpäänkin sairastuminen on yksilöllistä. Esim. kaksi samanlaista miestä, joista toinen on polttanut tupakkaa ja toinen elänyt hyvin terveellisesti. Tupakoiva mies elää 87-vuotiaaksi ja kuolee vanhuuteen ja terveellisesti elänyt mies sairastuu syöpään ja kuolee 46-vuotiaana. Aina ei voi voittaa edes elämässä, eikä kannata turhaan ottaa stressiä tällaisesta asiasta. Stressi tunnetusti lisää vastustuskykyä ja sairastaa esim. juuri syövälle.

      Kemikaaleja on nykyisin ihan joka puolella, eikä KUKAAN voi välttyä niiltä. Omilla valinnoillaan voi toki vaikuttaa asiaan, mutta huom! Se on jokaisen oma valinta värjääkö hiuksiaan vai ei. Jos ei ole tyytyväinen omaan hiusväriinsä tai haluaa vaikka kokeilla jotain uutta välillä, ei ole väärin värjätä hiuksiaan. Toinen taas viihtyy luonnollisessa hiusvärissään vallan mainiosti, eikä värjää. Ei sekään ole väärin!

      Turhaan te ihmiset syytätte hiusvärejä tai mitään muutakaan. Jokaisella on oma mielipide, toimintatapa, jne. Antakaa jo olla ja unohtakaa koko juttu.
      Ps. Itse värjään hiukseni kerran muutamaan kuukauteen mustalla. Olen tehnyt näin jo kolme vuotta, enkä vieläkään ole saanut mitään allergista reaktiota. En edes lievää...

      • Huhhh

        Siinä on hieman eroa, kun jotain laitetaan imeytyvässä muodossa suoraan päänahkaan.


      • 0721074109

        Naurattaa...-nimimerkki kirjoittaa näin:

        " Turhaan te ihmiset syytätte hiusvärejä tai mitään muutakaan. Jokaisella on oma mielipide, toimintatapa, jne. Antakaa jo olla ja unohtakaa koko juttu.
        Ps. Itse värjään hiukseni kerran muutamaan kuukauteen mustalla. Olen tehnyt näin jo kolme vuotta, enkä vieläkään ole saanut mitään allergista reaktiota. En edes lievää.."

        Kuule kakara, me emme syytä hiusvärejä vaan kerromme tosiasioita hiusväreistä niille joita oma terveys ja kauneus kiinnostaa. Miksiköhän se sinua niin kaivertaa? Mieti ihan oikeasti miksi sinä vastustat tämän asian esille tuomista.

        Joo, tosi jännää että värjäät hiuksiasi. Kiinnostaa ihan vitusti. Melkein jo tuossa aiemmin tajusit, että se tuleeko allerginen reaktio vai ei, riippuu jokaisen ihmisen elimistön sietorajasta mutta sitten jotenkin unohdit asian ja päästelit taas jotain minäminäminä-aivopieruja.

        Et taida olla kovin fiksu.
        Darwin Awards-tasolla lähinnä.

        Mutta jatka vaan värjäämistä niin saadaan ehkä geenisi pois kierrosta ja maailmasta tulee hitusen parempi paikka.


    • Naurattaa...

      .... SIIIIIIIS: huonontaa vastustuskykyä! Ajatusvirhe, anteeksi (:

      • kampaajakans

        Minua ei kyllä naurata sitten tippaakaan !!!! Ei varmasti sinuakaan sen jälkeen kun ja jos saat allergisen reaktion hiusväristä, jossa turpoaa koko naama !

        On täysin eri asia käyttää kankaissa tuota myrkkyä kuin että sitä laitetaan suoraan päänahkaan !!!!!!!!!


    • Naurattaa...

      Tiedokses vain, että kankaisiin laitettunakin kemikaali aiheuttaa ärsykettä iholle, aivan kuten hiusväri hiuspohjalle. Hiusväreissäkin on muita kemikaaleja, jotka ns. "laimentavat" PPD'n vaikutusta. Vähän niin kuin vaatteissa on kuidut.

      Ja aivan varmasti ei naurata, mutta eipä se mua estä värjäämästä mun hiuksia ^^

      • Prinessa -65

        Olen luonnonkaunis; tummatukka; seassa hieman oranssinpunaa ja nyt hopearaitaa... Nainen lähes 50v. Ikinä ei ole hiuksia värjätty, permanentattu, käsitelty. Hyvät elämäntavat, hyvät geenit ja "oikea ruokavalio". Rakas isoäitini antoi minulle ohjeet, joita monet kampaajat ja kosmetologit kyselevät...


      • safeyaertaert
        Prinessa -65 kirjoitti:

        Olen luonnonkaunis; tummatukka; seassa hieman oranssinpunaa ja nyt hopearaitaa... Nainen lähes 50v. Ikinä ei ole hiuksia värjätty, permanentattu, käsitelty. Hyvät elämäntavat, hyvät geenit ja "oikea ruokavalio". Rakas isoäitini antoi minulle ohjeet, joita monet kampaajat ja kosmetologit kyselevät...

        Onpa IIIHANAAA, että olet niin kaunis, sillähän muiden ongelmat tulevat ratkaistuksi. Kiitos tästä vinkistä!


        Eli en ymmärrä, miten oman kauneuden mainostaminen vähimmässäkään määrin liitty keskusteluun. Ole iloinen kauneudestasi, älystä se taitaa tällä kertaa olla pois..

        Terveisin Olen Suht Älykäs Ja Melkein Nättikin
        (tällaisille typerille kommenteille tarvittaisiin ihan oma palstansa)


      • .........

        Hiusväreissä on myös muita karsinogeenisiä aineita joiden on todettu aiheuttavan tutkimuksissa syöpää, erityisesti kampaajille virtsarakon syöpää- Laitoin ylempänä linkin yhteen sivustoon jossa tästä kerrotaan. Eli ei pelkästään se PPD ole haitallinen. Eli ei ihan voi verrata kyllä vaatteita ja hiusvärejä, oikeasti. Ja minä ainakin tiesin, että vaatteissa on, ihotautilääkärini sanoi minulle kerran, että atoopikkona kannattaa etenkin mustia vaatteita välttää. Mutta vaikea uskoa että olisi lähellekään samoja määriä, mitä hiusväreissä. Onko tästä jotain määrätilastoja jossa verrataan hiusvärien ja vaatteiden sisältämiä PPD pitoisuuksia? En ole ainakaan kuullut, että vaatteet olisivat aiheuttaneet vakavia allergisia oireita, hiusväreistä kylläkin. Ja niinpäin, että allergia tulee ensin hiusväristä, sitten vaatteiden väriaineet aiheuttavat ongelmia. Toisinpäin en ole kuullut.

        "Turhaan te ihmiset syytätte hiusvärejä tai mitään muutakaan. Jokaisella on oma mielipide, toimintatapa, jne. Antakaa jo olla ja unohtakaa koko juttu.
        Ps. Itse värjään hiukseni kerran muutamaan kuukauteen mustalla. Olen tehnyt näin jo kolme vuotta, enkä vieläkään ole saanut mitään allergista reaktiota. En edes lievää... "

        Tottakai jokainen saa toimia miten haluaa, mutta minua sieppaa se, että nämä vaarallisemmat aineet hiusväreissä sallittiin aikoinaan, kun ennen ne oli kielletty. Pitkäaikaisvaikutuksia ei tiedetä vielä. Kolme vuotta on ihan yksi hailee, mutta mitä kauemmin värjäät, sitä enemmän nämä aineet kertyvät ja ne ovat haitallisia. Allergisoituminen voi tapahtua vasta vuosien ja vuosien päästä. Sano mitä sanot ja vähättele miten vaan, mutta näin se on. Ja musta on se kaikista eniten PPD:tä sisältävä väri.

        Kysymys on siitä, että minusta ihmisiä pitää valistaa siitä, että nämä aineet ovat oikeasti tutkitusti haitallisia ja etenkin pitkäaikaisvaikutuksia ei tarkalleen tiedetä. Silloin vasta ihmiset voivat ottaa sitten riskin halutessaan, mutta olisi typerää olla kertomatta ihmisille. Ei kai täällä kukaan ole ketään kieltämässä. Mutta miksi jonkun asian huonoista puolista saisi puhua, vaan ne pitäisi vain "unohtaa ja antaa olla"? Siksi kun itse sattuu värjäämään, ja harmittaa kun joku tuo sen asian huonoja puolia esille? Ei kaikki kritiikki ole hössötystä vaan puhdasta järkeä. Se että on muitakin vaarallisia ja allergisoivia aineita maailma täynnä, ei tee tästä sen vähemmän allergisoivaa. Kaikkeen voi kuolla ja sitä rataa on kehno argumentti, eikä pysytä aiheessa, nyt oli puhe hiusväreistä. Puhutaan omenoista, kalasta ja muista muuten äärimmäisen terveellisistä ruoista (joille jotkut harmillisesti kyllä ovat allergisia) myöhemmin. Ne sentään kuitenkaan eivät kerry elimistöön haitallisesti. Eli jotain eroa hiusväreihin löytyy.

        Kaikki voi allergisoida, mutta tosiasia on, että tulevaisuudessa saattaa olla valtava allergisten keski-ikäisten joukko, joka koostuu näistä nyt nuorista ihmisistä, jotka ovat nuorina aloittaneet värjäilyn. Ja kaikki siksi, kun näistä puhuminen nyt oli joidenkin mielestä turhaa hössötystä.


    • Mies eikä poika enää

      Olen värjännyt hiuksiani tummanruskeaksi/mustaksi jo 10 vuoden ajan ja pahimmillaan melkein viikoittain uusi väri päähän, sillä se haalistuu nopeasti ja vaalea oma värini puskeaa juuresta. Yleensä vähintään kahden viikon välein ostan uuden väripaketin hintaan 9 euroa. Väri päähän yleensä viikonloppuiltaisin 20-30minuutiksi, jonka jälkeen suihku/saunaan ja baanalle. Itsetunnon kohottaja se on, mutta mitä se tekee terveydelleni, vai tekeekö mitään. Eipä ole tullut asiaa juuri mietittyä ennen kuin nyt. Aivan turha rutiininomainen toimenpide. Oma hiusväri voisi olla tässä iässä jo sopivampi. Pari kertaa ajanut kaljuksi, mutta jo parin millin siilin olen värjännyt täysin mustaksi. Tästä tullut jo ongelma minulle, en yksinkertaisesti voi kävellä kaupassa värihyllyn ohi, vaikka heteromies olenkin. Monella rokkarilla lienee sama ongelma, pakko olla mustapää ja väriä kuluu.

    • maalari vaan

      Kyllä naurattaa, hössötetään samalla lailla kun sikainfluenssan jyllätessä. Silloin en ottanut piikkiä koska oli miun mielestä vähän "huuhaata" perusterveelle ihmisille ja nyt oon iloinen siitä etten ottanut.

      Hiusten värjääminen on ihmisen oma päätös, mie en ainakaan laita peruukkia päähän vaikka kaljuuntuisin ! ( paitsi vappuna :D ) Enkä lopeta ennenkun makaan ite sairaalan sängyssä ja on todettu että se johtuu nimenomaan hiusväristä eikä mistään muusta.

      Jos ne on oikeesti vaarallisia ne ois jo kielletty jo Suomessa ! Allergisen reaktion voi saaha ihan mistä vaan, varsiinkiin jos on altistunut sille koko ajan. Jos mie tärpättejä haistelen päivät pitkin töissä niin miksen värjäis hiuksia 8 viikon välein ! ;)

      • Tasajako

        maalari vaan:

        Sikainfluenssa rokote ja hiusvärit ovat kyllä ihan eri asia (vaikkakin kyllähän tietyt tahot tekevät bisnestä ihmisten sairauksilla) ja jos olit rokotetta vastaan, niin luulisi että ymmärtäisit myös hiusvärien mahdolliset haitat.
        Kirjoittamasi oli hieman ristiriitaista. Ihmisten pitäisi auttaa ja opettaa toisiaan, ei päinvastoin.

        Toki on jokaisella vapaa tahto tehdä itselleen ja elimistölleen mitä haluaa. Voihan sitä syödä vaikka pikkukiviä ja juoda bensaa, jos niin tahtoo.


      • KeinoHomo

        Joo, huomaa todellakin, että olet tärpättiä haistellut.


    • Kyllä näin on että

      Olen aika paljon värjäillyt hiuksiani (AINA itse kotona) ja ikinä en ole allergiatestiä tehnyt. Miksi? No enpä kuule tiedä. Kai sitä on aina ajatellut että "eihän MINULLE mitään tule..." Ei kyllä ole mitään pahaa allergiareaktiota tullutkaan näiden vuosien aikana ja en ole kertaakaan kuollut (;>) mutta olen pienessä päässäni pähkäillyt että tämä päässäni nyt oleva väri voisi olla viimeinen ja sen jälkeen värinpoisto. EHKÄ joskus jotain raitoja voisin heittää hiuksiin, en tiedä... Onhan sekin tietty värjäämistä, mutta tuskin läheskään niin haitallista kuin koko kuontalon myrkyttäminen. Enkä tiedä tuleeko tämä värjäämisen lopetusyritys onnistumaan, mutta aion kokeilla.

      • jatkaisin vielä

        Yleensä olen tällaista "hössöttämistä" vastaan ja naureskelen vaan että hoohhoijaa... Mutta kyllä tässä tapauksessa olen jokseenkin samaa mieltä asiasta. Ei ihmisen kehoon ole tarkoitettu tunkea mitään ylimääräisiä kemikaaleja. Jos ne eivät terveyttä huononna niin eivät toisaalta parannakaan. Mutta silti en tuomitse täysin värjäämistä, olenhan koukussa itsekin. =) Toivottavasti en enää kauan.


    • luomumummo

      Hiusvärit ovat vain pieni osa " kauneudenhoitoa", jota harrastetaan oman terveyden uhallakin. Mitä iholle aiheuttaakaan laaja-alainen tatuoiti tai lävistykset mitä kummallisimmissa paikossa kehoa????Puhumattakaan silikonin ja Botoxin hatoista, jotka kaiken kukkuraksi kaatuvat julkisen terveydenhuollon hoidettaviksi!
      Pahinta näissä typerissä "kauneusbuumeissa on " lasten vetäminen mukaan hulluuteen! Kun 13-vuotias haluaa silikonirinnat, on vikaa vanhempien päässä!
      Onneksi EUpuuttui edes hiusväreihin, milloin kaikkeen tähän muuhun vouhotukseen???!!!!

      • korjaus

        "Onneksi EUpuuttui edes hiusväreihin, milloin kaikkeen tähän muuhun vouhotukseen???!!!! "

        Pieni korjaus, EU on juuri se joka kaikista haitallisimmat aineet salli uudestaan Suomessa silloin kun EU:hun liittyttiin. Ne olivat aiemmin kiellettyjä Suomessa. Eli nyt niitä on saanut olla hiusväreissä 90-luvulta lähtien. Saattaa mennä vuosia jopa vuosikymmeniä kun nämä aineet kertyvät kehoon, joten hyvässä lykyssä vasta 10-20 vuoden kuluttua nähdään, mitä tästä todella seuraa.


    • silmät ummessa

      On aika pelottavaa olla kotona, kun silmät on muurautuneet kiinni ja itseään ei tunnista peilistä. Sen verran mitä silmien raosta pystyy näkemään. Jorvin sairaala passitti kotiin, kun hengitys kulki hyvin. Maanantaina sitten menin terveyskeskukseen ja siellä tilani otettiin vakavasti. Pillereita ja pistos kankkuun ja hoitaja vahti koko ajan tilannetta. Sanoivat, että se oli heitteillejättö Jorvin puolelta.
      Nyt annan harmaiden hiusten rehottaa. Ja enkä ollut värjännyt hiuksia mitenkään usein.

    • eiväriä!

      olen huomannut että läheiseni aina hiusvärjäyksen jälkeen sairastaa
      flunsssankaltaista "tautia"aamulla tukkoinen olo ja väsynyt olo että
      pitää olla sairaslomalla.joten varsinkin astmaatikoiden ei ainkaan pitäisi
      värjäyttää hiuksiaan ja aikuiset ei saisi lastensa hiuksia värjäyttää kun
      sitten jatkuvasti pitää värjätä kun juurikasvu erottuu.kyllä väriaine menee
      verenkiertoon,, joten ei ole turvallista vaikka kampaamot muuta väittää
      onhan se tuottavaa bisnestä;;;;;;;;;;;;;;

    • Jenny K

      Kaikki ihovoiteet, shampoot, pesuaineet yms. sisältävät vaarallisia ja haitallisia tuotteita, mutta silti te käytätte niitä? Saahan Suomessa ostaa viinaa ja tupakkaakin, jotka aiheuttavat enemmän kuolemia ja yhteiskunta joutuu maksamaan näiden viulut. ELI, mitäs jos se hiustenkin värjäys on jokaisen oma-asia?
      Minulta jos kysytään, ennemmin kiellän rasvan ja suolan käytön Suomesta kuin hiustenvärjäyksen. Enemmän ne aiheuttavat kuolemia ja kuluja yhteiskunnalle.

      • röökin lopettanut

        juu viina ja tupakka tappaa tuhansittain ihmisiä ja rattijuopot vielä sivullisiakin.
        Koko elämä on riski.


    • KeijoKemisti

      En ole värjännyt kolmeen vuoteen niinpä oma väri olikin melkein musta jolla olin ennen värjännyt.Tietääkö edes suurin osa suomalais naisista minkä väriset hiukset heillä oikeesti on.Karseaa on tämä mustaksi värjäys buumi.Ei sovi ollenkaan vaaleille suomalaisille.Itse en ole luonnostani vaalea ja rusketun helposti.Ei meikit päässä nukuta, niin tuskin niistä tulee niin paljon myrkkyjä elimistöön.Kemikaalit aiheuttaa mm; leukemiaa (maalit,liimat yms) Isäni kuoli leukemiaan, kun oli maalaillut paljon elämässään ilman suojaimia.

    • kemikaalipää

      Jos on värjännyt hiukset, kuinka pian nuo kemikaalit häviävät elimistöstä, jos niitä siis näin kovasti sinne joutuu. Eli olen usein vaalentanut hiuksia, jotka ovat luonnostaan hiirenharmaat. Olen viimeksi värjännyt hiukset pari viikkoa sitten. Milloin kemikaalit häviävät?
      En ole koskaan saanut allergiaoireita. Onneksi!

    • barbamamat

      Minäkin värjäsin ennen usein hiuksiani, vaihtelun vuoksi. En kuitenkaan oikein koskaan ollut tyytyväinen värjättyyn tulokseen, niin värjäsin uudestaan ja uudestaan ja usealla eri värillä. Yksi väriaine sai kyyneleet silmiini ja päänahkaa poltteli oikein kunnolla. Toista kertaa en enää sitä Lorealin väriä käyttänyt. Myöhemmin tulin siihen tulokseen, että jatkuva värjääminen on tyhmää. Se vie paljon rahaa ja voi todellakin olla myös haitallista terveydelle.

      Oikeastaan oma värini sopiikin minulle paljon paremmin, kuin muut värit. Miksi siis enää värjäilisin tukkaa? Raitoja hiuksiin korkeintaan ja sen voi tehdä myös luomu aineilla, kuten esim. sitruunamehulla kesällä. :)

      Ihmiset haluavat liikaa olla muuta, kuin mitä luonnostaan ovat.

    • Terveys tärkeää

      Pinnallisille, narsistisille ihmisille ulkonäkö on tärkeämpää kuin terveys. Botoksit, silikonit ja hiusvärit sekä muut kosmetiikkaan liittyvistä riskeistä ei tunnuta välittävän vaikka myrkyt kulkeutuvat kehoon ja välittyvän imetyksen myötä lapseen. Aivan käsittämätöntä tyhmyyttä.

    • minä vaan

      Sanonpa minäkin vaikken olekkaan näiden alojen asiantuntija,mutta olen ihotauti/allergia-poliklinikoilla käynyt tosi monesti tyttäreni allergioiden vuoksi ja siellä ammattilaiset eli siis alalle erikoistuneet lääkärit ovat kertoneet kuinka allergiat voivat ilmetä pikkuhiljaa ja jokaisella allergikolla on oma sietokykynsä allergisoiviin aineisiin.. eli siis mistä määrästä tulee mitkäkin reaktiot.. ja mikä oleellisinta kukaan ei voi saada allergista reaktiota ensimmäisen kerran kun saa allergisoivaa ainetta vaan vasta seuraavalla tai sitä seuraavalla siis yksilöllisesti riippuu monesko kerta, mutta ei ensimmäisellä kerralla! niin ja mitä niihin vaatteisin tulee niin todella herkät ihmiset joilla on ihon kanssa ongelmia siis esim atoopikot (ja ihan turha nyt kaikkien atopikkojen rueta läyhäämään, sanonkin että OSA atopikoista!) voivat saada vaatteista ihottumaa, joissa kyseessä olevaa ainetta..mutta näitä keskusteluja voisi käydä loputtomiin kaikista mahdollisista myrkyistä jne jotka eivät ainakaan edistä ihmisten hyvinointia ja terveyttä.. mutta koska täällä oli aiheena nimen omaan hiusvärit niin se testi siis on aika turha,jos todellakin ajattelee tilannetta että ensimmäisen kerran värjää niin testillä ei allergia selviäisi,kuten aiemmin jo mainitsin niin allergia ei esiinny ensimmäisellä kerralla ihmisen saadessaan allergisoivaa ainetta.. en nyt selitä miksi (solujen toiminnasta jne..menisi kuitenkin väärin ja joku nirppanokka korjaisi että ei se solu jne...!) mutta siis itse värjään hiuksiani ainakin vielä toistaiseksi, olen värjännyt 15 vuotta hiuksiani, olen aina huolehtinut että värjäyspäivänä ei varmasti ole yhtään ihorikkeymää päänahassa..niin ja minulla on kaksi lasta niin olen kyllä mahdollisimman vähän värjäillyt raskaus ja imetysaikana, koska olen silloin vastuussa myös pienen viattoman terveydestä..vaikken minä tiedä kuinka vaarallsta se värjääminen nyt todellisuudessa on, (ja kuka näistä asioista nyt 100 varmasti tietääkään...mitä kaikkea hiusvärit aiheuttaakaan..)mutta enpäs ole halunnut omilla lapsillani kokeilla asiaa. aion kyllä jatkossakin hiuksiani värjäillä ihan tavallisilla aineilla ja toivoa ettei mitään kamalaa tapahtuisi.. olen kyllä sen verran turhamainen mutta en minä viitsi kadulla muuten kävellä :D ja luotan siihen,että mikäli sikäli hiusvärit oikeesti aiheuttaisi allergioiden lisäksi jotain vakavampaakin (toki isoon allergiareaktioonkin voi kuolla mikäli ei saa asianmukaista hoitoa,olen ambulanssilla tyttäreni vienyt hoitoon allergisen reaktion vuoksi,allergia ihan vain maidosta ja kanamunasta)niin ko aineita ei oikeasti saisi suomessa myydä... mutta näin minä,jos jotakin kiinnosti ;)

    • HM ja VOI !

      Keskusteluun nyt, MIKSI AIVOSYÖVÄT OVAT LISÄÄNTYNEET? Nuorten ihmisten kohdalla varsinkin. Aika vakavaa, eikös : ( Mikä mahtaa olla hiusvärien osuus asiassa? Olen värjännyt Corona -väreillä, joissa sanotaan olevan vähiten kemiallisia, allegisoivia yhdisteitä. Haluaisin tietää ja varmaan muutkin, mikä on PPD:n puoliintumisaika vai onko sitä edes...

      • HM ja VOI !

        ...ja vielä: eikös kaikki vaalennukset ja värjäykset, missä on PEROKSIDIA, mm: hampaiden valkaisu, ole todettu aiheuttavan syöpää aineen joutuessa elimistöön (mm. hapete hiusvärissä ja vaaleammaksi "värjäämisessä", joka on itseasiassa värin poistoa). "Kauneuden" takia ei kannata elämäänsä lyhentää.
        Loppujen lopuksi oma luonnollinen väri näyttää sopivan monelle paremmin, kuin värjätty, joka ei "natsaa" ihonvärin kanssa.


      • geniusworld
        HM ja VOI ! kirjoitti:

        ...ja vielä: eikös kaikki vaalennukset ja värjäykset, missä on PEROKSIDIA, mm: hampaiden valkaisu, ole todettu aiheuttavan syöpää aineen joutuessa elimistöön (mm. hapete hiusvärissä ja vaaleammaksi "värjäämisessä", joka on itseasiassa värin poistoa). "Kauneuden" takia ei kannata elämäänsä lyhentää.
        Loppujen lopuksi oma luonnollinen väri näyttää sopivan monelle paremmin, kuin värjätty, joka ei "natsaa" ihonvärin kanssa.

        Voi vitsi sentään, kaikkea sitä maailmassa kyllä keksitään mutta täysin vaaratonta

        helppokäytöistä, hyvän tuloksen antavaa hiusväriä ei kukaan saa keksittyä!

        Miten se voi olla mahdollista :-D.


    • Minun mielestä se on ihmisen oma asia värjääkö hiuksia. ( kyllä minä oon varjänny ja värjään jatkossakin ) Samalla lailla se on ihmisen oma päätös ottaako lävistyksiä tai tatuointeja, polttaako, juoko alkoholia tai käyttääkö huumeita. Antakaa hyvät ihmiset toisille se päätösvalta ( paitsi omille liian pienille lapsille ! ) Minusta se on hienoa ettei kaikki olla samaa tylsää massaa, kivasti piristää harmaata massaa kun jollain on tulipunaset hiukset, rispektit heille (:

    • itse en värjää...

      Oma hiustenväri on luonnon vaalea, mutta silti olen halunnut värjätä hiukseni niin vaaleaksi kuin kaupan väreillä vain voi saadakkaan. Tein näin vuosia. Aloitin hiustenvärjäyksen joskus 5 tai 6 luokalla ja melkeinpä parin kuukauden välein värjäilin. Hiukset tummui hieman kun ikää tuli. Päätin vuosi sitten että nyt tämä hiustenvärjäys kierre saa loppua, sillä hiukseni ohentuivat ohimoiden kohdalta. En tiedä johtuiko väreistä vai mistä, shampookin saattaa syynä olla. Nyt hiukseni ovat edelleenkin luonnon vaaleat, luulin niitä tummemmiksi sillä juurikasvu tuntui niin tummalta kun oli ihan vaalea väri... puolet pitkistä hiuksistani olen saanut jo kasvatettua. Rajan näkee jos hiukset ovat auki ja niitä tarkkaan katsoo mutta muuten ei. Olen ollut tyytyväinen vaikka alku olikin ihan tuskaa, mutta en halunnut luopua pitkistä hiuksistani. Ongelmana on ollut se että hiukset tuntuvat nopeammin likaiselta mitä ennen, johtunee varmaan siitä että hiuksia värjätessä hiukseni olivat rutikuivat. Kauan on aikaa mennyt tähän väriin tottumiseen ja kaipaan edelleenkin sitä ihan vaaleaa väriä, mutta nyt kun 1,2 vuotta jo ollut värjäämättä niin en sorru en varmasti. Itse en ole koskaan väreistä mitään haittavaikutuksia saanut, tosin ei varmasti aivot ole tykänneet kun olen sen ammoniakin kanssa vuosia lätrännyt. Ja en sitten tosiaan tiedä olisiko hiukset tuuheammat kuin nyt...

      Luulen että nämä hiusvärjäys ongelmat ovat aina olleet, kuoleman tapaukset ym...mutta uutisointi ja muu hysteria lisääntynyt vuosien saatossa, sillä olemme menossa koko ajan kohti kaikkea paljon luonnollisempaa, tai yritämme keksiä luonnollisemmat vaihtoehdot kaikelle, mikä lisää myös uutisointia. Mistä sen tietää vaikka asioista ei olisi ennen ihan tarkoituksella uutisoitu/saanut uutisoida...onhan pikkuhiljaa ruvennut selviämään että ties mikä ruokakin aiheuttaa syöpää jne. Ongelmista on varmasti tiedetty, se että ottaako sitten riskin on ihan eri asia, huominen voi olla joka tapauksessa viimeinen ikinä ei tiedä mitä tulema pitää joten miksi toisaalta murehtia. itse olen sitä mieltä että jos niitä hiuksia haluaa värjäillä siitä vaan, omalla vastuulla. Pistävät vaikka jokaisen purkin kylkeen varoitukset sun muut, ehkä ihmiset sitten miettisivät vähän enemmän...tosin onhan tupakka askeissakin varoitukset ja silti ihmiset tupakoi...

    • öinen violetti

      Näin se on, teknokemian väreissä oleva PPD on voimakas myrkky ja meikä ei enää pistä niitä myrkkyvärejä päähänsä.

      Mutta kasviväreillä voi värjätä turvallisesti, ei tarvi hankkia peruukkia.

    • Ardenaalipiikit

      Pakko vastata ketjuun kun on itselläni niin ajankohtainen. Ikää 45 v ja olen värjännyt/raidotellut yms hiuksiani ihan nuoresta asti (15 v). Minulla ei ole mitään allergioita. Noin vuoden aikana on kuitenkin normi väreistä kampaajalla alkanut tulla päänahan kihelmöintiä/kireyttä ja kipua. Siirryin pelkkiin raitoihin jotka eivät ala ihan päänahasta asti. Olen myös värjännyt kulmiani ja ajoittain ripsiä n. 3 kk välein. Myös tässä alkoi tulla punoitusta ja turvotusta kuittasin sen miedolla kortisoni voiteella. Lähdimme etelään,en ole auringonpalvoja joten päätin ottaa elämäni ensimmäisen suihkurusketuksen (tämä sisältää samaa mustaa väriainetta). Etelässä ihoon tuli pientä nokkosihottumaa joka meni pois. Kotiin tulon jälkeen värjäsin kulmat tuloksella että mentiin sairaalaan anafylaktinen shokki hengenlähtö oli lähellä, en osannut tätä vielä yhdistää väriin vaan mietittiin että on jkin ruoka-aine. Nyt viikko sitten värjäsin taas kulmat ja aamulla heräsin päästä varpaisiin olevaan nokkosihottumaan jonka seurauksena verenpaineet romahti ja nippa nappa saatiin päivystyksessä tokenemaan. Nyt allaergia testit ja musta väriaine reagoi. Jokainen tekee mitä haluaa mutta oma tarina vain varotuksen vuoksi niille joilla tumma väri alkaa antamaan varotusmerkkejä, ottakaa se tosissanne koska silloin on juna jo liikkeellä ja odottelee vaan viimeistä niittiä.

      • Tietämätön

        "Nyt allaergia testit ja musta väriaine reagoi. Jokainen tekee mitä haluaa mutta oma tarina vain varotuksen vuoksi niille joilla tumma väri alkaa antamaan varotusmerkkejä, ottakaa se tosissanne koska silloin on juna jo liikkeellä ja odottelee vaan viimeistä niittiä"

        Entäpä jos ruvettaisiin tuomaan Genipa Americana -hedelmää Suomeen Perusta. Siitä saa mustaa väriainetta jota Amazonin alkuperäiskansat ovat käyttäneet laajassa mittakaavassa jo vuosia harmaantuvien hiustensa värjäämiseen. Väriaineen pitäisi olla myös kestävää.


    • yöleija

      Kehottaisin kaikki kokeilemaan hiusten värjäykseen yhdistelmää: henna indigo; kyseessä on siis puhdas luonnon henna (lawsonia inermis) ja siihen yhdistettynä myös puhdas luonnosta saatava indigojauhe (indigo tinctoferia). Näihin voi myös yhdistää esim cassiaa, amlaa, acachua, kataamia sun muita luonnosta saatavia aineita - Ja tiedoksi niille jotka väittää "että ne luonnosta löytyvät aineet, ne ne vasta allergisoi". Ei pidä paikkaansa, näillä luonnosta saatavilla hiusväreillä ei ole juuri koskaan tai tasan koskaan todettu PPD-myrkytyksen kaltasia oireita - jos allergisuutta ilmenee, se ei tule viiveellä kuten PPD:n tapauksessa, vaan ilmenee siinä tapauksessa suht välittömästi ja hoituu kortisonilla tai vast. - Lisäksi voi sanoa että esim hennalle hyvin harva on allerginen; näissä aineissa ei ole myöskään mitään myrkkyjä - ja näiden tapauksessa allergiatestin tekeminen 48 h kertoo kyllä aiheuttaako kutinaa tai jotain - Ei ole mitään mikä kertyis elimistöön -
      Takavuosien väitteet että "henna on myrkyllistä" oli erehdys, siin sekotettiin keskenään aito henna ja "musta henna"-nimikkeellä myyty keinotekonen väriaine - Hennapakkaukseen ei saa olla lisättynä mitään säilöntä- tai teknokemiallista ainetta, ei myöskään hajustetta, koska niissä voi olla mukana esim PPD:tä. - Jos haluaa kastanjanruskeet hiukset sekotussuhde voi olla: henna/indigo 50/50, tummaruskeet 30/70. - Jos haluaa mustat hiukset, ne tulee värjätä ensin hennalla, sen jälkeen henna huuhdellaan pois, ja sen jälkeen viileeseen veteen sekotettu indigojauhe levitetään hiuksiin noin 30-60 .min. - Mielenkiintoista luettavaa tai tilattavaa: renaissancehenna.com, hennaboy, pieni tuoksukauppa. - Netistä löytyy paljon infoa; ei todellakaan kannata enää ottaa joka kerta ulkonäön pilaavaa riskiä hiustenvärjäyksen takia.

    • Ei ole leikin asia

      Itse olen värjännyt hiusiani 15 vuotta, kampaajalla ja itse. Aina ohjeen mukaan ja en edes kovin usein. Käyttänyt olen L'Orealin ja kampaamoissa sitten mitä siellä on käytetty. MItään oireita ei ole ikinä ennen ollut, kunnes viimeksi tuli kova hengenahdistus, korvan, niskan ja otsan alueelle tuli sormenpään kokoisia patteja ja koko päänahka oli kuin tulessa. Se kipu oli aivan järjetöntä ja kesti useita tunteja. Itselläni tuli PPD mitta täyteen ja allergia puhkesi. PPD on se aine, joka värjää hiuksen. On se väri sitten musta, tummanruskea, keskiruskea tai vaalean ruskea. Vaaleissa hiusväreissä ei PPD;tä tai sen johdannaisia ole, paitsi niissä missä on sävy mukana, eli esim tuhkanvaalessa on. Ja on ihan sama värjäätkö itse vai käytkö kampaajalla. Kasvisväreissäkin saa olla tarkkana, eli ei voi suoraan olettaa että PPD:tä ei niissä ole. Kerran kun allergisoituu, niin oireet tulevat voimaakkaampana eli värjätä et PPD:tä sisältävillä tuotteilla enää voi. Toisilla voi allergia alkaa lievänä, kutinaa vähän ja se on siinä. Kunnon oireet voi tulla vaikka vuoden päästä. Itselläni tuli suht rankat oireet heti. Aiemmin minäkin ajattelin, että niin harvinaista tuo on ja niistä mitään voi tulla. Mutta kun itselleni tuli ja asioista alkoi ottamaan selvää, niin ei se niin kauhean harvinaista olekaan. Nämä kuolemantapaukset ovat harvinaisia, tosin niitäkin on enemmän kuin nämä pari mitä julkisuudessa nyt ollut. Se, että päänahka menee vesirakkuloille, kuten palovammoissa, hiusväristä, kertoo, että PPD ei tosiaan ole mitään kevyttä kamaa. Kannattaa siis ottaa tosissaan jo pienetkin oireet. Ja tosiaan, se että teet allergiatestin ja se ei aiheuta oireita, ei takaa sitä, että et saa oireita kun väriä on koko päänahan alueella.

      • .....

        Itellä on ollut pienempänä blondit hiukset ja olen värjäillyt ruskeeta, punasta ja ruskeitten päälle blondit ja kadun todella paljon että olen värjäillyt. Viime vuojen sykyllä värjäsin hiukseni viimeistä kertaa ja nyt ob tummanruskee juurikasvu koska hiusten juuret ovat saaneet tummanrin. Sävytteellä mieluiten värjään kuin kestiväreilmä ja oon nyt 14.v (: et ei siin mitään (::


    • Tietämätön

      Toinen vaihtoehto on ekovärit. Ainakin ne näyttävät olevan kovin suuressa huudossa. Naisystäväni kouluttautui ekokampaajaksi ja asiakkaita piisaa.

      • äly hoi ...

        kukaan varmaan enää jaksa lukea tätä ylipitkää ketjua, mutta selvennetään vielä, tai sotketaan lisää... Allerginen voi olla aivan mille aineelle tahansa. "Eko" ei ole mikään allergiavapaa asia. Otetaan nyt esimerkiksi paljon puhuttu PPD, joka siis usein saa alkunsa hennatatuoinneista (jolloin pigmentti jää iholle pitkäksi aikaa) Henna on luonnontuote, kasvikunnasta peräisin oleva värjäävä aine. Ihan peruskampaamoissakin on värisarjoja, joissa ei ole PPD:tä, mutta PPDjohdannaisia on kaikissa hiusväreissä, tummissa enemmän. Ekoa tai ei...

        Allergia on ihan eri asia, ja nyt täytyisikin ymmärtää se, että ihminen voi olla allerginen aivan mille tahansa. Jos on allerginen pähkinöille, se "terveellinen" suklaa voi koitua kohtaloksi, jos sisältää pähkinää. Pähkinähän on ravintoarvoltaan todella upea tuote, jonka tulisi kuulua meidän kaikkien päivittäiseen ravintoon, mutta pähkinäallergikon se pahimmassa tilanteessa tappaa. Kalan syömisen terveellisyyttä painotetaan jokapaikassa, mutta kalallekin voi olla allerginen, jolloin on taas hengenlähtö lähellä. Kosketusallergiakin on tosiasiaa, niin paljon kuin lemmikkieläinten hyvistä vaikutuksista on puhuttu, kissa silittelevä allergikko saa pahan ihottuman kosketuskohtaan, tai jopa tukehduttavan astmaperäisen reaktion.

        Maalaisjärki nyt käyttöön! Ethän syötä pähkinäallergiselle ystävällesi pähkinöitä siksi, että ne ovat niin terveellisiä?

        Jos epäilet yliherkkyyttä kosmetiikkatuotteiden suhteen, oli sitten meikkivoide tai hiusväri, allergiatestin saat varmasti maksutta tuotetta myyvästä paikasta. Ota oma laastari tai sen kovike mukaan (sideharso tai muu) Anna tuotenäytteen olla kyynärtaipeessa jopa vuorokauden (ellei ärsytystä ala heti esiintyä) Näin ainakin tiedät, sopiiko kyseinen tuote itsellesi. Jos se aiheuttaa allergisen reaktion, onkin jo toinen tilanne selvittää, mikä aineosa tuotteessa reaktion aiheuttaa.

        PPD allergia on erittäin vakava (kuten esim. pähkinäallergia) mutta itse kampaajana jo 30 vuotta työskennelleenä en ole törmännyt yhteenkään tällaiseen allergiatapaukseen. Kyseessä ei siis ole "jokatoisen" yleinen allergia, vaan harvinainsempi yliherkkyys. Pähkinäallergikoita ihan kaveripiirissäni on kaksi. Ja toki otan tämän asian vakavasti, jos jompikumpi luokseni tulee iltaa istumaan ruuan merkeissä. Tosin, molemmat ovat hyvin tarkkoja itsekin, ja tietävät, mitä voi syödä ja mitä ei...


    • d87rhjfphdj

      Hmm, pitäisiköhän minunkin hankkia peruukki? Olen värjäillyt jo jonkin aikaa, allergioita ei ole vielä tullut, mutta eihän sitä koskaan voi tietää mitä voi tulla tapahtumaan. Hiusvärikin alkaa jo haalistua päässä ja juurikasvua näkymään. Olisikohan aika tehdä muutos, ennen kuin tapahtuu jotakin vaarallista? Tosin nyt olisi suunnitelmissa uusi hiusväri ja pidennykset. Peruukin kanssa ei tulisi ongelmia värjäyksen ja muiden aineiden kanssa. Mitäköhän kotona sanottaisiin peruukista? Varmasti kotona ollaan ihmeissään :D Sellainen kastanjanruskea tai hieman sen värinen kiharaperuukki olisi aika ihana :)

      • d87rhjfphdj

        Olisiko se muuten tyhmää tai outoa, jos kohta 17-vuotiaalla olisi peruukki? Ihan vain mielenkiinnosta kysyin? :) Vihaan omaa hiusväriäni (se alkuperäinen) niin peruukki voisi olla hyvä.


    • APUA!!!!!!!!!!

      Apu, oon värjänny joitaki kertoja hiuksia!!Oon vasta 13.v, oonhan mä viel turvassa??!! Mulla on hirvee hätä :(

    • 18 44
    • ....................

      Ajatuksenakin omituinen että käyttäisin peruukkia hiusten värjäämisen sijaan siksi, että joku kuoli hiusväriin vuonna nakki ja muusi. Olkaa te vaan järkeviä, ihan vapaasti, mutta tänään taas tulee mulle uus väri päähän. :)

    • Caco Cuum

      Provo. Kunhan pelottelet. Enpä ole kuollut vaikka 6-vuotiaasta asti kestoväreillä olen hiuksiani värjäillyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe