Huomioni on kiinnittynyt nykyautojen tuulilasien muotoihin, 80-luvulla aerodynamiikasta kohistiin, autot olivat tuulitunnelissa tietokoneella muotoiltuja ja tuulilaseissa oli poikittaissuunnassa huomattavaa kaarevuutta, myös lentokonetehtaan tuotteessa, Saab 99 ja 900:ssa oli vieläkin radikaalimpi kaarevuus vaikkakin lasi oli melko pystyssä. Vain Fiat Pandassa taisi silloin olla suora tuulilasi.
Nykyään taas tuulilasi näyttää olevan poikittaissuunnassa melko suora levy mutta kaareva pituussuunnassa ja ylipäätään hyvin loivassa kulmassa.
80-luvun autoillakin oli hyviä ilmanvastuskertoimia joten mahtaako tällä asialla olla todellista merkitystä ilmanvastukseen vai enimmäkseen ulkonäkö-, tyyliseikka? Lasin kiinnityksellä ei liene merkitystä kun lasit olivat liimattuja jo 80-luvullakin.
Aerodynaaminen muotoilu
13
1217
Vastaukset
- a
Optimaalisin muotohan olisi pisara, tai autossa puolipisara.
Mutta koska autoa ei käytännössä voi tuon muotoiseksi tehdä, on ideana täyttää nuo tyhjät alueet kuten koneppellin ja tuulilasin välinen alue seisovalla (eli pyörivällä) ilmalla. Eli tuulilasi on poikittaissuuntaan mahdollisimman suora, jotta ilma ei liikaa karkaisi sivuille. Ja peräpää laskee pisaramaisesti tiettyn matkan ja loppu täytetään taas seisovalla ilmalla, joka siis pyöriessään sotkee takapään kuraan. - Tylppäperä
Auton etupäähän muodostuvalla ylipaineella ei ole läheskään niin suurta vaikutusta ilmanvastukseen kuin taakse muodostuva alipaine. Nykyautotkaan on juuri tällaisia tylppäperiä jotka vetävät suurta alipaine tilaa perässään. Lentokoneen siipikin kantaa juuri niin, että yläpuolla on suuri alipaine ja alapuolella pieni ylipaine, suhteet noin 80% alipainetta ja 20 ylipainetta. Siis, alipaine on se tekijä joka pitää lentokoneen ilmassa.
- Tuulitunneli Z
"Nykyautot juuri tällaisia tylppäperiä jotka vetävä suurta alipainetilaa perässään" Siltähän se näyttäisi, mutta olen täysin eri mieltä. Vaikka auto silminnähden näyttää perästä tylpältä, voi se todellisuudessa olla ilmanvirtausten kannalta hyvinkin suotuisa.
Kyse on siitä, miten pyörteettömästi ilma saadaan auto ohittamaan. Pyöreät nurkat, pieni uloke josta ilmanvirtaus irtoaa, jne.
Väitän että esim. uudet Ford Fiesta, Audi A3 ym. vastaavat, ovat peräosaltaan huomattavasti parempia aerodynaamisesti, kuin monet takavuosien sedanit, tai jopa coupet.
Siinä olen samaa mieltä, että keulan muoto ei yksistään ole kaikkein ratkaisevin. Pohja, pyöränkotelot ja yleensä paikat missä pyörteitä syntyy. Esimerkiksi moottoritilan alapuoli peitetään nykyään huolella, tämä on ilmanvastuskysymys,( tietenkin myös melu) - fes3
Totta... Kerrankin joku puhuu totta tuossa lentokoneen siipiasiassa. Se on juuri niin, että lentokonetta tavallaan roikotetaan siivistään.. Melkein kaikki selittää ylipaineesta, joka on tosiaan melko pieni tekijä
- seinään tulee
Niin, eiköhän tämän päivän autot ole huomattavasti perempia ilmanvastuksen suhteen kuin 80-lukulaiset. Ihminen se oppii uusia asioita.
- Retkuilija
Mitenkähän näiden ilmanvastus uusiin verrattuna?
http://www.flickr.com/photos/majorclanger/2735510563/lightbox/
http://www.cartype.com/pics/7297/full/saab_92_ursaaben_2_47.jpg
http://southsiders-mc.blogspot.com/2009/11/ds-citroen.html
- a
Nuo silmällä nopeesti katsottuna aerodynaamiset autot, ei yleensä oikeasti kovin aerodynaamisia olekkaan. Mutta toki hienommilta ne näyttää kun nykyautot.
Tuo panhard todennäköisesti, on epäaerodynaaminen tuosta tuulilasin kohdalta, sillä siihenasti ilma todennäköisesti muuten virtaisi siististi konepellin pintaa pitkin, ja sitten törmää tuohon lasiin. Peräpäästä auto on taas aivan liian jyrkästi laskevä, joten ilmavirta irtoaa pinnasta, mutta ei mitenkään siististi terävästä reunasta, vaan tuosta pyöreästä muodosta.
Nuo citroen ja saab omaa tuon saman ongelman tuulilasistaan, mutta peräpäässä niissä olisi loppuakohti ehkä jopa riittävänloivasti laskeva, mutta koska kattolinjan lasku on alussa ollut nopeampaa, on ilmavirta jo irronnut pinnasta.
Lisäksi vanhoissa autoissa ei yleensä ole otettu milläänlailla huomioon moottoritilan tai alapuolen ilmavirtausta.- Pystyperä on hyvä
Jos auton takaosan sivuprofiili on suorakaiteen muotoinen, niin sen ilmanvastus on yllättävän pieni verrattuna muodon aiheuttamaan mielikuvaan. Kun suorakaiteen muodosta luovutaan ja muodostetaan coupemaista peränmuotoa niin vastus kasvaa noin 30 asteen kulmaan saakka. Tässä vaikuttaa lentokoneen siiven nostoefekti mikä lisää myös ilmanvastusta. Kun kulma ylittää noin 30 asteen kulman niin ilmavirtaus ei enää pysy korin pinnassa kiinni vaan alkaa pyörteilemään ja myös lentokoneen siiven nostoefektiä vastaava ilmiö lakkaa vaikuttamasta ja tilanne vastaa tilannetta missä lentokoneen siipi sakkaa. Samalla kun ilmavirta muuttuu pyörteiseksi, niin myös siipiefekti lakkaa vaikuttamasta ja niin myös ilmanvastus pienenee.
- Retkuilija
Ottakaa huomioon että noissa oli tasainen pohjalevy. Kai sekin vaikuttaa ilmanvastukseen?
- suoapisti
Saab 99 ilmanvastuskerroin on 0,34 se on samansuuruinen kuin pallolla ja jostain olen lukenut, et nuo nykyautot ovat juuri suunnille tuota luokkaa ja jos päästäisiin alle niin sitä suurennetaan, ettei tule liikaa nostetta autossa, kun tuo kitka on aika hyuödyllinen elementti..
- Renault C29
Tiettävästi ensimmäinen sarjavalmisteinen henkilöauto, minkä ilmanvastuskerroin on alle 0,30, oli -83-92 valmistettu Renault 25. Sille ilmoitettiin ilmanvastuskertoimeksi 0,29.
Auto oli ajattoman tyylikäs muotoilultaan ja jopa arkisenkin näköinen, mutta ei ollut erityisesti aerodynaamisen näköinen. Autosta löytyy googlen kuvahaulla runsaasti kuvia. Renault 25:n ilmanvastuskerrointa pidettiin hätkähdyttävänkin hyvänä, koska siihen aikaan isojen autojen ilmanvastuskertoimet oli yleisesti 0,40 luokkaa ja pienempien vielä selvästi huonompia.
Vanha kunnon "kupla" oli ilmanvastuskertoimeltaan yksi sarjavalmisteisten autojen huonoimpia - 0,50, vaikka silmään vaikuttikin aika aerodynaamiselta.- mistä lie johtuu
Tuolla on lisää ilmanvastuskertoimia!
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus2.htm
joskus 80-90-luvulla tuo kerroin oli monesti myyntiesiteessä, mutta nyt en muista moista nähneeni esitteissä - itäsaksa
Wartburg 353 0,49 on vielä huonompi, kuin kuplassa se on 0,48
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043025Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921432- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e411260Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481186Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119979Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89902Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44783