Aerodynaaminen muotoilu

wjjgioegjioejrokbter

Huomioni on kiinnittynyt nykyautojen tuulilasien muotoihin, 80-luvulla aerodynamiikasta kohistiin, autot olivat tuulitunnelissa tietokoneella muotoiltuja ja tuulilaseissa oli poikittaissuunnassa huomattavaa kaarevuutta, myös lentokonetehtaan tuotteessa, Saab 99 ja 900:ssa oli vieläkin radikaalimpi kaarevuus vaikkakin lasi oli melko pystyssä. Vain Fiat Pandassa taisi silloin olla suora tuulilasi.
Nykyään taas tuulilasi näyttää olevan poikittaissuunnassa melko suora levy mutta kaareva pituussuunnassa ja ylipäätään hyvin loivassa kulmassa.
80-luvun autoillakin oli hyviä ilmanvastuskertoimia joten mahtaako tällä asialla olla todellista merkitystä ilmanvastukseen vai enimmäkseen ulkonäkö-, tyyliseikka? Lasin kiinnityksellä ei liene merkitystä kun lasit olivat liimattuja jo 80-luvullakin.

13

1187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a

Optimaalisin muotohan olisi pisara, tai autossa puolipisara.

Mutta koska autoa ei käytännössä voi tuon muotoiseksi tehdä, on ideana täyttää nuo tyhjät alueet kuten koneppellin ja tuulilasin välinen alue seisovalla (eli pyörivällä) ilmalla. Eli tuulilasi on poikittaissuuntaan mahdollisimman suora, jotta ilma ei liikaa karkaisi sivuille. Ja peräpää laskee pisaramaisesti tiettyn matkan ja loppu täytetään taas seisovalla ilmalla, joka siis pyöriessään sotkee takapään kuraan.

• Tylppäperä

Auton etupäähän muodostuvalla ylipaineella ei ole läheskään niin suurta vaikutusta ilmanvastukseen kuin taakse muodostuva alipaine. Nykyautotkaan on juuri tällaisia tylppäperiä jotka vetävät suurta alipaine tilaa perässään. Lentokoneen siipikin kantaa juuri niin, että yläpuolla on suuri alipaine ja alapuolella pieni ylipaine, suhteet noin 80% alipainetta ja 20 ylipainetta. Siis, alipaine on se tekijä joka pitää lentokoneen ilmassa.

• Tuulitunneli Z

"Nykyautot juuri tällaisia tylppäperiä jotka vetävä suurta alipainetilaa perässään" Siltähän se näyttäisi, mutta olen täysin eri mieltä. Vaikka auto silminnähden näyttää perästä tylpältä, voi se todellisuudessa olla ilmanvirtausten kannalta hyvinkin suotuisa.
        Kyse on siitä, miten pyörteettömästi ilma saadaan auto ohittamaan. Pyöreät nurkat, pieni uloke josta ilmanvirtaus irtoaa, jne.
        Väitän että esim. uudet Ford Fiesta, Audi A3 ym. vastaavat, ovat peräosaltaan huomattavasti parempia aerodynaamisesti, kuin monet takavuosien sedanit, tai jopa coupet.
        Siinä olen samaa mieltä, että keulan muoto ei yksistään ole kaikkein ratkaisevin. Pohja, pyöränkotelot ja yleensä paikat missä pyörteitä syntyy. Esimerkiksi moottoritilan alapuoli peitetään nykyään huolella, tämä on ilmanvastuskysymys,( tietenkin myös melu)

• fes3

Totta... Kerrankin joku puhuu totta tuossa lentokoneen siipiasiassa. Se on juuri niin, että lentokonetta tavallaan roikotetaan siivistään.. Melkein kaikki selittää ylipaineesta, joka on tosiaan melko pieni tekijä

• seinään tulee

Niin, eiköhän tämän päivän autot ole huomattavasti perempia ilmanvastuksen suhteen kuin 80-lukulaiset. Ihminen se oppii uusia asioita.

• a

Nuo silmällä nopeesti katsottuna aerodynaamiset autot, ei yleensä oikeasti kovin aerodynaamisia olekkaan. Mutta toki hienommilta ne näyttää kun nykyautot.

Tuo panhard todennäköisesti, on epäaerodynaaminen tuosta tuulilasin kohdalta, sillä siihenasti ilma todennäköisesti muuten virtaisi siististi konepellin pintaa pitkin, ja sitten törmää tuohon lasiin. Peräpäästä auto on taas aivan liian jyrkästi laskevä, joten ilmavirta irtoaa pinnasta, mutta ei mitenkään siististi terävästä reunasta, vaan tuosta pyöreästä muodosta.

Nuo citroen ja saab omaa tuon saman ongelman tuulilasistaan, mutta peräpäässä niissä olisi loppuakohti ehkä jopa riittävänloivasti laskeva, mutta koska kattolinjan lasku on alussa ollut nopeampaa, on ilmavirta jo irronnut pinnasta.

Lisäksi vanhoissa autoissa ei yleensä ole otettu milläänlailla huomioon moottoritilan tai alapuolen ilmavirtausta.

• Pystyperä on hyvä

Jos auton takaosan sivuprofiili on suorakaiteen muotoinen, niin sen ilmanvastus on yllättävän pieni verrattuna muodon aiheuttamaan mielikuvaan. Kun suorakaiteen muodosta luovutaan ja muodostetaan coupemaista peränmuotoa niin vastus kasvaa noin 30 asteen kulmaan saakka. Tässä vaikuttaa lentokoneen siiven nostoefekti mikä lisää myös ilmanvastusta. Kun kulma ylittää noin 30 asteen kulman niin ilmavirtaus ei enää pysy korin pinnassa kiinni vaan alkaa pyörteilemään ja myös lentokoneen siiven nostoefektiä vastaava ilmiö lakkaa vaikuttamasta ja tilanne vastaa tilannetta missä lentokoneen siipi sakkaa. Samalla kun ilmavirta muuttuu pyörteiseksi, niin myös siipiefekti lakkaa vaikuttamasta ja niin myös ilmanvastus pienenee.

• Retkuilija

Ottakaa huomioon että noissa oli tasainen pohjalevy. Kai sekin vaikuttaa ilmanvastukseen?

• suoapisti

Saab 99 ilmanvastuskerroin on 0,34 se on samansuuruinen kuin pallolla ja jostain olen lukenut, et nuo nykyautot ovat juuri suunnille tuota luokkaa ja jos päästäisiin alle niin sitä suurennetaan, ettei tule liikaa nostetta autossa, kun tuo kitka on aika hyuödyllinen elementti..

• Renault C29

Tiettävästi ensimmäinen sarjavalmisteinen henkilöauto, minkä ilmanvastuskerroin on alle 0,30, oli -83-92 valmistettu Renault 25. Sille ilmoitettiin ilmanvastuskertoimeksi 0,29.

Auto oli ajattoman tyylikäs muotoilultaan ja jopa arkisenkin näköinen, mutta ei ollut erityisesti aerodynaamisen näköinen. Autosta löytyy googlen kuvahaulla runsaasti kuvia. Renault 25:n ilmanvastuskerrointa pidettiin hätkähdyttävänkin hyvänä, koska siihen aikaan isojen autojen ilmanvastuskertoimet oli yleisesti 0,40 luokkaa ja pienempien vielä selvästi huonompia.

Vanha kunnon "kupla" oli ilmanvastuskertoimeltaan yksi sarjavalmisteisten autojen huonoimpia - 0,50, vaikka silmään vaikuttikin aika aerodynaamiselta.

• mistä lie johtuu

Tuolla on lisää ilmanvastuskertoimia!

http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus2.htm

joskus 80-90-luvulla tuo kerroin oli monesti myyntiesiteessä, mutta nyt en muista moista nähneeni esitteissä

• itäsaksa

Wartburg 353 0,49 on vielä huonompi, kuin kuplassa se on 0,48

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4196
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2729
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2532
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      149
      1167
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1016
    Aihe