Olen kuullut että nämä kaikki kolme kitaraa ovat arvokkaita ja nostalgisia sekä että ne ovat osoittaneet kykynsä mm. beat-, rockabilly- ja kantrimusiikissa. Esim. vuosina 1963-1965 George Harrison [rauha hänen muistolleen] käytti säännöllisesti Gretsch 6119 ja Gretsch 6122 sekä aikaisemmin 1950-luvulla nuorena kuollut rockabilly laulaja/kitaristi Eddie Cochran (1938-1960) ja legendaarinen kantrikitaristi Chet Atkins (1924-2001) omaksuivat Gretsch 6120 mallin omakseen. Esim. Cochran teki uskomatonta työtä käyttäessään Gretsch 6120 levytyksissä "Summertime blues" ja "Nervous breakdown".
Mutta se menneisyydestä ja filosofoinnista. Itse vain tiedän näistä kolmesta skebasta menneisyyden ja hinta-arvon eli ne jotka ovat olleet tekemisissä Gretsch-merkin kanssa ja ovat soittaneet näitä kolme mallia, ovatko nämä omistamisen ja soittamisen arvoisia jos vain on tarpeeksi papua (rahaa).
Gretsch 6119 + Gretsch 6120 + Gretsch 6122
3
415
Vastaukset
- Soittajan soitin
Juttua Gretscheistä ja siitä kuinka kitara valitsee omistajansa:
http://www.anssikela.com/arkisto/raportteja/kitaragalleria/
Ilmeisesti ne ovat soittimia sellaiselle soittajalle joka tietää mitä haluaa, eivät mitään netistä ostettavia kertakäyttökitaroita. - ... jotain
- fjgkjfngkdfjngkdgkdf
"legendaarinen kantrikitaristi Chet Atkins (1924-2001) omaksuivat Gretsch 6120 mallin omakseen."
Omaksui? Chet suunnitteli tuon kitaran itse.
"Esim. Cochran teki uskomatonta työtä käyttäessään Gretsch 6120 levytyksissä "Summertime blues" ja "Nervous breakdown"."
Uskomatonta työtä kyllä, mutta kyseisissä kappaleissa Martin D28 kitaralla.
"ovatko nämä omistamisen ja soittamisen arvoisia jos vain on tarpeeksi papua (rahaa)."
Itse omistin vuosina 1994 - 2002, Japanissa tehdyn 6120 western mallin. Ainakaan se ei lompakolle käynyt, sain näet myydessäni saman rahan kuin ostaessa. Kitara oli ihan okei, mutta huonona harrastelijana minäkin saatoin nähdä laadun olevan paikoitellen sellaista, jota ei odottaisi uutena 2000 euroa maksavalta laitteelta. Eihän se toki huono ollut, pienellä hienosäädöllä olisi ollut aivan huippu.
Mutta, kannattaa muistaa että nuo on sittenkin vain vanerirasioita, muotoonsa prässättyä laminoitua vaahteraa. Eli akustisesti kitara ei soi mihinkään. Samalla rahalla saisi ihan kunnon kokopuusta tehtyjä carved top kitaroitakin.
Ja kun se on vain vaneria niin... Samalla metodilla nuo 500 euron puoliakustisetkin on tehty. Jos kaipaa filtertron soundia niin ne saa ruuvattua mihin kitaraan tahansa.
Fiilis on omien korvien välissä, itse olin aivan sekaisin onnesta kun tuon ostin, ja hyvä että ostin, nyt tiedän mitä ne on. Kalliita vanerirasioita, ei mitään ihan huippukitaroita, mutta jos oma fiilis sanoo että se on hyvä ja sopii tarkoitukseen niin siitä vaan.
Huippusoittajaa gretsch merkkinä, ei tee kenestäkään. Kiva koriste ja elvistelyn aihe olohuoneeseen, jos soittotaito on niin ja näin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m1744857Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1063979Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363579- 513380
- 563359
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest362818Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182569- 232286
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami211919Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?361788