Kuparikierukka synnyttämättömälle yksityisellä

Luomuhormonit

Tarvitaanko synnyttämättömälle ultraäänitutkimus ennen kuin laitetaan kuparikierukka? Laskeskelen tässä paljonko tulee maksamaan tutkimukset kierukka asennus yksityisellä. (Syynä veritulppariski ja hormoniehkäisyn sopimattomuus).

Paljonko tuli maksamaan sinulle? Olisiko joku käynyt Oulussa laitattamassa ja suosittelisitko esim Oulun Gynekoa?

20

4995

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nhvg

alussa hakeuduin yksityiselle (joka sitten vihjasi minulle halvemmasta ratkaisusta). Yksityisellä maksu olisi ollut kierukka ultraääni toimenpidemaksu papa mahdollinen puudutus. Muistaakseni hinta olisi mennyt pällle 200 euron ja sen jälken vielä jälkitarkastuskäynti. Ultraus tarvitaan kohtuontelon koon määrittämiseen sillä tarkastetaan kierukan paikka myös asennuksen jälkeen. Eiköhän sen ilman ultraakin voida asentaa, kun ajatellaan että ennenkin niitä kierukoita on asenneltu ilman ultraääniä. Kannattaa kysyä yksityisen ajanvarauksessa ketä lääkäreistään suoittelevat kierukan asennukseen (ja sanoa jo aikaa varatessa huono rahatilanne).

Yksityinen laittoi minut sitten julkiselle en jaksa selittää millä syillä naistentautien polille pääsin, mutta ilmaiseksi asennettiin kierukka (kuparikirukka on täällä ilmainen 1. kerran).

Eikö teillä Oulussa ole esim. terveyskeskuksessa ehkäisyneuvolaa/eikö siellä asenneta kierukoita?

• ap.

Kiitos vastauksesta! Arvelinkin että kuluja tulee paljon. Mutta ei auta, täällä on tilanne se, että julkiselle puolelle pitäisi odotella pääsyä kuukausia (pieni paikkakunta Pohjois-Pohjanmaalla, yksityislääkäritkin kaukana Oulussa).

• ,

Edullinenhan tuo 200 euroa ja risat olisi ollut jos se kerran olisi pitänyt sisällään toimenpiteen ja kierukan PAPA-kokeen.

• nhvg

siis se risat on kymppejä, kun en muista tarkkaa summaa. Lähemmäs 250 kuin 200. Tuo gynekologi oli opiskelijaystävällinen. Onhan tuo 200 aika kaillista kuitenkin. Lähemmäs tuhat mummon markkaa....

tuli muuten mieleen (aloittajalle siis tämä). Sitten tietysti jos gyne tahtoo ottaa papan _etukäteen_, niin siitä tulee lisäkäynti.

• nökkö

Minulle kuparikierukan hankkiminen yksityisellä maksoi kaikkiaan lähemmäs sen 200e. Tähän sisältyi käynti gynekologilla (käytiin läpi terveys- ja aikaisempi ehkäisyhistoria ja tehtiin siästutkimus ja papa-testi), kierukan haku reseptillä apteekista, ja kierukan asennus gynekologilla.

Onhan hinta toki suuri, mutta mihin sitä sitten haluaa verrata..? Kierukan ehkäisytehohan on noin 5 vuotta, eli jos alkaa laskeskella e-pillerereiden tai vaikka kondomien kuluja seuraavaksi viideksi vuodeksi, niin kyllä siitäkin jokusenkin euron lovi sinne lompakkoon tulee..

• ap.

Tehtiinkö siis ultralla sisätutkimus? Se nostaa laskua todella, mutta mielelläni tietäisin että kierukka sopii sinne, jos ei ole raskauksien takia ikinä kohtua ultrattu.

Oulun Gynekon hintoja:

Muu gynekologinen UÄ tutkimus 75.00
        Kohdun ja munajohtimien UÄ varjoainetta käyttäen 190.00
        Kohdun ja sivuelinten UÄ 106.00
        Kohdun ja sivuelinten UÄ emättimen kautta 139.00

• nökkö
        ap. kirjoitti:

Tehtiinkö siis ultralla sisätutkimus? Se nostaa laskua todella, mutta mielelläni tietäisin että kierukka sopii sinne, jos ei ole raskauksien takia ikinä kohtua ultrattu.

Oulun Gynekon hintoja:

Muu gynekologinen UÄ tutkimus 75.00
        Kohdun ja munajohtimien UÄ varjoainetta käyttäen 190.00
        Kohdun ja sivuelinten UÄ 106.00
        Kohdun ja sivuelinten UÄ emättimen kautta 139.00

Ei tehty ultralla sisätutkimusta, eli siis ihan vaan käsin ym. "työkauluilla" perustutkimus. Gynekologi totesi, "että joo onhan se se kohtu pieni, koska et ole synnyttänyt"... Mutta koska muut vaihtoehdot ei sovi, osa terveyssyistä, osa ei muuten vaan käytössä toimineet ollenkaan, niin päädytiin siihen, että kokeillaan.. Gyne sitten etsi pienimmän markkinoilla olevan kuparikierukan.

Ensimmäiset kuukautiset kuparikierukan asennuksen jälkeen olivat hyvin kivuliaat, mutta sen jälkeen kaikki on palannut normaaliksi, eli tyylin ehkä menkkojen eka päivänä tarvii jonkun särkylääkkeen, joskus ei. Vuoto ei ole lisääntynyt. Useiden minipillerimerkien kokeilujen jälkeen helpotusta on tuonut se, että olen saanut takaisin säännölliset kuukautiset :)

Näissä ehkäsiyasioissa täytyy olla ehkä itse vähän tiukkana. Itse asun Turussa, ja löysin vihdoin gynekologin, joka oli valmis kokeilemaan synnyttömälle naiselle jotain muutakin kuin e-pillerit tai minipillerit. Toki varmaan yksityiselle teksivät mielellään kaikii mahdolliset tutkimukset, mutta näissäkin kannattaa vähän katsoa, että mikä on tarpeellista.

• Kikka 36
        nökkö kirjoitti:

Ei tehty ultralla sisätutkimusta, eli siis ihan vaan käsin ym. "työkauluilla" perustutkimus. Gynekologi totesi, "että joo onhan se se kohtu pieni, koska et ole synnyttänyt"... Mutta koska muut vaihtoehdot ei sovi, osa terveyssyistä, osa ei muuten vaan käytössä toimineet ollenkaan, niin päädytiin siihen, että kokeillaan.. Gyne sitten etsi pienimmän markkinoilla olevan kuparikierukan.

Ensimmäiset kuukautiset kuparikierukan asennuksen jälkeen olivat hyvin kivuliaat, mutta sen jälkeen kaikki on palannut normaaliksi, eli tyylin ehkä menkkojen eka päivänä tarvii jonkun särkylääkkeen, joskus ei. Vuoto ei ole lisääntynyt. Useiden minipillerimerkien kokeilujen jälkeen helpotusta on tuonut se, että olen saanut takaisin säännölliset kuukautiset :)

Näissä ehkäsiyasioissa täytyy olla ehkä itse vähän tiukkana. Itse asun Turussa, ja löysin vihdoin gynekologin, joka oli valmis kokeilemaan synnyttömälle naiselle jotain muutakin kuin e-pillerit tai minipillerit. Toki varmaan yksityiselle teksivät mielellään kaikii mahdolliset tutkimukset, mutta näissäkin kannattaa vähän katsoa, että mikä on tarpeellista.

Minäkin mietin kuparikierrukan asennusta ja yksityisellä. Asun itse myös Turussa, joten missä sinä kävit? Olen myös lapseton.

• Näintein.

Eikö sitä papaa voi käydä tekemässä etukäteen omassa terveyskeskuksessa?

Minäkin kävin laitattamassa yksityisellä. Papakoe oli otettu omassa kunnassa ilmaiseksi 4kk aikaisemmin.

Lääkäri haastatteli ensin, sitten mittasi kohdun jollain "tikulla" ja totesi, että hyvin mahtuu ja kierukka laitettiin sisään.

Ei ultraa, ei puudutusta, ei papakoetta. Kaikki meni hyvin.

Sitten kävin omassa tk:ssa jälkitarkastuksessa. Siellä neuroottinen hoitajatäti sanoi että langat ovat liian pitkät (minulle ei oltu sanottu, että kuinka pitkiksi ne jätettiin). Järjesti minulle ultraan ajan ja siellä lääkäri katsoi, että hyvin se siellä kohdussa on. Eikä maksanut mitään.

Kun varasin yksityiselle aikaa, niin siellä ajanvarauksessa painottivat, että sitä ei sitten ennen mittausta tiedä, että mahtuuko se kierukka sisään. Eli voi olla turha reissu tai sitten se kierukka voidaan laittaa. Mutta nimenomaan sanoivat, että eivät voi luvata, että se laitetaan, ennenkuin mitataan ja todetaan että mahtuu. Maksoikohan koko homma jotain 150e, mutta bensakuluineen ja pullakahveineen varmaan 200e.

• nökkö

Hmm.. Tuntuu, että gynekologeilla, ja muilla naisten terveyttä hoitavilla, on hyvin vanhentuneita käsityksiä ehkäisystä. Olen nyt melkein 30-kymppinen nainen, ja vuosia koitin käyttää esimerkiksi minipillereitä ehkäisykeinona..

No, eihän ne toimineet (kuukautiskierto meni täysin sekaisin, kuukautiset saattoi tulla ihan milloin ja miten sattuu..) Sitten, puolivahingossa menen uudelle gynekologille, joka päättää, että kokeillaan nyt sulla sitä kuparikierukkaa, vaikket ole synnyttänyt.. Ja siitä se vapaus alkoi (kuukautiset on normaalit, eli samanlaiset kuin ennen minkään hormonaalisen ehkäisyn aloittamista, ja mikä tärkeintä, kuukautiskierto on päivälleen tasainen..) Eli, on ihan sattumasta kyse täällä Suomessa, että millaista ehkäisyneuvontaa saat, harmi sinällään... :(

• Ap.

Tehty on! Eli kaikkineen tuli minulle maksamaan yksityisellä:

Kierukka 73,92 (apteekista)
      Papa 46
      Vastaanotto 95
      Ultraääni 75
      Toimistomaksu 10
      KELA korvaus vähennettiin -54.71
      = 245,21

Sattui mielettömästi, mutta vain pienen hetken aikaa. Olen niin onnellinen nyt, ei tarvitse pelätä veritulppaa, hormonit on luonnontilassa, halut säilyy! Oli aivan ihana gyne, ei yrittänytkään tuputtaa hormoneja.

Ei ole mitään kipuja nyt, en sitten tiedä mitä oireita alkaa tulemaan, jos tulee.

• ap

Tuota.... Milloin loppuu verenvuoto toimenpiteen jälkeen? Ei sitä paljon tule, tiputtelee vain harvakseltaan, kipuja tai muita tuntemuksia ei ole. Tämä on kolmas päivä siitä kun ahdas kohdunkaulani aukaistiin "brutaalisti", joten en panikoi.

• jfdkslö

"Tuota.... Milloin loppuu verenvuoto toimenpiteen jälkeen?"

Laitettiinko kierukka kuukautisten aikaan?
      Itse en osaa sanoa verenvuodosta,koska kierukka asennettiin 3. tai 4. vuotopäivänä. Muistaakseni kuukautiset loppuivat ihan normaalisti silloin...

• ap

Minulle laitettiin kuukautisten jälkeen ettei tarvitsisi odottaa seuraavia. Neljäs päivä ja vieläkin vuotaa vähän. :(

• .....

Olisikohan ollut viikon verran se jälkivuoto.

• kierukkaa harkitseva

Hei
      missä sinä kirjoituksen aloittaja kävit kierukan laittamassa ja minkä niminen gynekologi oli?

• ap

Oulun Gyneko, Karinen Liisa. Erittäin mukava. :)

• kierukka_

Siis tarvitaanko kierukkaa ostaessa resepti? Kävin joulukuussa yksityisellä papa kokeessa ja kyselin samalla kuparikierukasta. Gyne sanoi, että voin ostaa kierukan apteekista ilman reseptiä ja tulla sitten myöhemmin asennuttamaan sen kuukaustisten aikaan. Minulle ei tehty mitään mittauksia, että mahtuuko kierukka. Hän antoi esitteen Nova-T kuparikierukasta. Vielä olen käyttänyt e-pillereitä ehkäisynä, mutta mielessä olisi laitatuttaa kierukka. Kovasti tämä gyne koitti minulle ehdottaa hormonikierukkaa ja aika nihkeästi sain tietoa koko kuparikierukasta. Tiedä sitten, mikä olisi paras ratkaisu. Olen synnyttämätön.

• f35

Saa reseptittä. Kuparisen, Mirena taasen on hormonaalinen lääke ja vaatii reseptin.

• halvaks tuli

Mulle laitettiin perhesuunnitteluneuvolassa. Niillä oli siä kuparikierukoita valmiina.
      Ei tarvinnut apteekista mitään ostaa. Olen tyytyväinen seuranta on ilmaista.
      Suosittelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2283
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      305
      1251
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      726
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      652
    Aihe