Kaksi karppaajaa
1.11.2011 13:43
Ylilääkäri Mikko Syvänne
Vähähiilihydraattisesta eli karppausruoasta riittää juttua. Karppaus on muoti-ilmiö, joka näkyy kauppojen menekkiluvuissa. Leipomot menevät nurin, elleivät ala tehdä leipää muusta kuin viljasta. Helsingin Sanomissa muistutettiin, mikä on perinteinen tapa vähentää leivän hiilihydraattipitoisuutta: pettu.
Vaikka karppaajat ovat kovaäänisiä, kaikki eivät ole niin vakuuttuneita. En tarkoita pelkästään asiantuntijoita. Kun Iltalehden blogissa kirjoitettiin karppauksesta sarkastisen kriittiseen sävyyn, useimmat kommentit olivat kirjoitusta kiittäviä.
Yksi ärsyttävä piirre karppauksessa on, että sanalla tarkoitetaan milloin mitäkin. Presidenttiehdokas ilmoittautuu karppaajaksi, mutta ei ehdottomaksi: napostelen silloin tällöin hiilihydraattipitoista ruokaa. Joku samastaa karppauksen laihdutukseen, toinen yleensä vain syömistensä pohtimiseen. Nekin, jotka ymmärtävät karppauksen tarkoittavan hiilihydraattien vähentämistä tai rajoittamista, suhtautuvat rajoituksen asteeseen ja korvaaviin elintarvikkeisiin monella tavalla.
Niinpä kun joku ilmoittaa karppaavansa, ainoa järkevä reaktio on kysymys: Mitä syöt? Siis mitä ruokaa?
Ilta-Sanomissa nuori, hoikka mies, joka kertomansa mukaan liikkuu paljon ja karppaa, ilmoittikin viikon ruokalistansa. Äkkiä katsoen siinä oli paljonkin terveellisiä piirteitä, joten pyysin ravitsemusasiantuntijaa laskemaan, mitä mies oikein syö.
Tulokset ovat vain suuntaa antavia, koska ilmoitetut ruoat johtaisivat pian aliravitsemukseen. Nähtävästi ruokalistat olivat enemmän esimerkkejä kuin kattavia. Kuitenkin niinä päivinä, jolloin energian saanti oli realistinen, lasketut hiilihydraattimäärät olivat enemmän kuin sata grammaa. Tuollainen hiilihydraattirajoitus ei ole läheskään niin tiukka kuin oikeaoppiset karppausapostolit suosittavat. Kuka siis mitenkin karppaa, selviää vain erikseen kysymällä.
Toinen karppaaja kertoi Uudessa Suomessa: ”Luin vuosia sitten vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, jonka jälkeen olen sitä toisinaan päätynyt kokeilemaan. Aivan jokaisella kerralla läski on lopulta antanut periksi.”
Mies ilmoitti vatsansa ympärysmitaksi 150 cm, joten ”toisinaan karppaaminen” ei hänellä ole tuottanut tulosta. Noin vakavaan ylipainoon suosittaisin kyllä ammattiavun hakemista.
Mies kuitenkin aikoo yrittää itse seuraavalla ohjelmalla, johon tarjoan omat kommenttini.
Jätän perunan ja muut tärkkelyspitoiset ruuat syömättä.
- Perunan voit jättää syömättäkin, mutta ei sen kohtuullinen käyttö lihota eikä ole este laihtumiselle.
Jätän korkeahiilihydraattisen leivän ja pullan syömättä.
- Pulla ja muut puhdistetuista jauhoista valmistetut leivonnaiset kannattaa kyllä jättää väliin. Täysjyväleipä – jälleen sopivat määrät muistaen – on terveellistä. Siitä saa kuitua ja monia suojaravinteita.
Jätän makeiset ja makeutetut juomat juomatta.
- Oikein!
Ainoat hiilihydraatit joita saan syödä tulevat olemaan peräisin ravinnerikkaista juureksista ja vihanneksista.
- Tästä voisi päästä keskusteluyhteyden alkuun: eivät hiilihydraatit sinänsä ole pahasta, vaan on hyviä ja huonoja hiilihydraatin lähteitä. Hienoa että hyväksyt edes juurekset ja vihannekset! Harkitse seuraavaksi täysjyväviljatuotteiden rehabilitointia.
Juon kahvia korvatakseni makeutetut juomat.
- Kahvi ilman sokeria ja kermaa sopii laihduttajalle, mutta jano- ja ruokajuomana vesi on parempi.
Syön joka aamu kananmunan.
- Miksei, ellet kärsi erityisistä kolesteroliongelmista.
En syö voikorvikkeita vaan otan oikeata meijerivoita.
- Painonhallinnan kannalta voi sisältää yhtä paljon energiaa kuin muutkin rasvat, eikä siitä saa välttämättömiä rasvahappoja, kuten kasviöljyistä saa. (Syötkö muuten voin paljaaltaan, kun leipä ei kelpaa?)
Syön rasvaa ja proteiineja enemmän kuin mitä tapaan syödä.
- Vaikka vähentäisit hiilihydraatteja, laihdutuksesi on tuhoon tuomittu, jos korvaat ne rasvalla, joka sisältää painoyksikköä kohti kaksin verroin energiaa.
Teen useammin ruokaa itse.
- Ihan hyvä, kunhan kokkaat terveellisesti.
Vaikka yhdeksänkohtaisessa listassa on hyviäkin asioita, ei tarvitse ihmetellä, miksi tämän toisinaan-karppaajan vyötärö on yhä puolitoistametrinen.
http://www.sydanliitto.fi/retrospektoskooppi/-/blogs/kaksi-karppaajaa?cssType=text
Näin kirjoittaa paksu Syvänne
9
625
Vastaukset
- ___________________.
kuinkahan paljon syvänteen ympärysmitta on. ja millä se on saatu aikaiseksi
- Voi pyhä sylvi!!
Tämä taas osoittaa karppaajien henkisen tason ja pikkusieluisuuden. Nimitellään paksu etuliitteellä ja sitten vastauksessa arvuutellaan henkilön ympärysmittaa!!
- JiiiHoo
Voi pyhä sylvi!! kirjoitti:
Tämä taas osoittaa karppaajien henkisen tason ja pikkusieluisuuden. Nimitellään paksu etuliitteellä ja sitten vastauksessa arvuutellaan henkilön ympärysmittaa!!
http://www.suomimies.fi/filebank/350-Syvanne.jpg
Kuka piensieluinen`Tää oli Mikon kirjoitus Sydänliiton sivuilla.
Syöppä sinäkin hiilareita vähemmän koska näyttäis olevan tajunnassa takapakkia. - Liana
JiiiHoo kirjoitti:
http://www.suomimies.fi/filebank/350-Syvanne.jpg
Kuka piensieluinen`Tää oli Mikon kirjoitus Sydänliiton sivuilla.
Syöppä sinäkin hiilareita vähemmän koska näyttäis olevan tajunnassa takapakkia.Keitä Syvänne huolii "oikeiksi apostoleiksi"? Itse olen joskus lukenut Searsin kirjan Zone-ruokavaliosta ja pitänyt sitä jonkinlaisena ohjenuorana, toki korvaten riisinkin kokonaan kasviksilla... Se on myös karppausta ja hiilihydraattien määrä on melko suuri. Kuka sen määrää, että se ei ole karppausta? Syvänne?
Olen parantanut itseni ärtyneestä suolesta ja neuvoja olen auliisti jakanut vuodesta 2003 lähtien muillekin. Vuodesta 2009 (tai jotain) olen "karpannut", sitä ennen en tiennyt karppaavani, vaikka niin tein! Erittäin moni suolistosairas on saanut avun jättämällä nopeat hiilihydraatit ja varsinkin leivän. Ei siis yksin lihoamisongelmaan, vaan suolisto-ongelmiin, pahoihinkin.
Syön kuitenkin karppausohjeiden mukaisesti, vaikka syönkin runsaasti kasviksia ja niin tekee lähes kaikki tuntemani karppaajat. Moni syö myös tummaa suklaata silloin tällöin, jäätelöäkin! Ei me olla mitään tiukkapipoja, vaan ihmisiä, jotka voivat paremmin syödessään vähemmän hiilihydraatteja. Silti meitä uhataan koko ajan jollain hengenmenetyksellä ja painostetaan luopumaan elämäntavastamme!! Miksi ihmeessä??
Olisi ollut tuhannen taalan paikka saada sadat tuhannet suomalaiset syömään terveellisesti ja jättämään pullat ja karkit, mutta EI! Kun niin ei saa tehdä, että alkaa karpata! Miksei voitu sanoa, että hienoa, HURRAA! Muistakaa vain syödä myös tarpeeksi kasviksia! Neuvoa miten saada tarpeeksi kuituja.
Ei, ei, ei! Niin ei saa tehdä.
Ymmärrättekö te miksi tämä meni näin? Miksi viralliset tahot ovat puusilmiä? Miten jotkut ovat näin kaukana todellisuudesta?? Missä maailmassa he elävät?
Nykyään sanonkin taas ihmislle, että älä karppaa, syö vain enemmän kasviksia ja rasvaa, vähemmän sokeria, viljoja ja perunaa ja riittävästi proteiinia! Mutta älä vaan karppaa! Samat kalorit, samat suhteet, mutta ei saa sanoa karppaukseksi?! Siten lääkärikin on tyytyväinen. Heh. - kummastelija
Liana kirjoitti:
Keitä Syvänne huolii "oikeiksi apostoleiksi"? Itse olen joskus lukenut Searsin kirjan Zone-ruokavaliosta ja pitänyt sitä jonkinlaisena ohjenuorana, toki korvaten riisinkin kokonaan kasviksilla... Se on myös karppausta ja hiilihydraattien määrä on melko suuri. Kuka sen määrää, että se ei ole karppausta? Syvänne?
Olen parantanut itseni ärtyneestä suolesta ja neuvoja olen auliisti jakanut vuodesta 2003 lähtien muillekin. Vuodesta 2009 (tai jotain) olen "karpannut", sitä ennen en tiennyt karppaavani, vaikka niin tein! Erittäin moni suolistosairas on saanut avun jättämällä nopeat hiilihydraatit ja varsinkin leivän. Ei siis yksin lihoamisongelmaan, vaan suolisto-ongelmiin, pahoihinkin.
Syön kuitenkin karppausohjeiden mukaisesti, vaikka syönkin runsaasti kasviksia ja niin tekee lähes kaikki tuntemani karppaajat. Moni syö myös tummaa suklaata silloin tällöin, jäätelöäkin! Ei me olla mitään tiukkapipoja, vaan ihmisiä, jotka voivat paremmin syödessään vähemmän hiilihydraatteja. Silti meitä uhataan koko ajan jollain hengenmenetyksellä ja painostetaan luopumaan elämäntavastamme!! Miksi ihmeessä??
Olisi ollut tuhannen taalan paikka saada sadat tuhannet suomalaiset syömään terveellisesti ja jättämään pullat ja karkit, mutta EI! Kun niin ei saa tehdä, että alkaa karpata! Miksei voitu sanoa, että hienoa, HURRAA! Muistakaa vain syödä myös tarpeeksi kasviksia! Neuvoa miten saada tarpeeksi kuituja.
Ymmärrättekö te miksi tämä meni näin? Miksi viralliset tahot ovat puusilmiä? Miten jotkut ovat näin kaukana todellisuudesta?? Missä maailmassa he elävät?
Nykyään sanonkin taas ihmislle, että älä karppaa, syö vain enemmän kasviksia ja rasvaa, vähemmän sokeria, viljoja ja perunaa ja riittävästi proteiinia! Mutta älä vaan karppaa! Samat kalorit, samat suhteet, mutta ei saa sanoa karppaukseksi?! Siten lääkärikin on tyytyväinen. Heh."Nykyään sanonkin taas ihmislle, että älä karppaa, syö vain enemmän kasviksia ja rasvaa, vähemmän sokeria, viljoja ja perunaa ja riittävästi proteiinia"
Miksi ihmeessä viljoja pitäisi vähentää? Täysjyväviljat ovat erinomaista ravintoa ja yhdistetty lukuisissa tutkimuksissa alentuneeseen sairastuvuuteen mm. syöpiin ja sv-sairauksiin. Lisätä niitä monen pitäisi, ei vähentää. - Liana
kummastelija kirjoitti:
"Nykyään sanonkin taas ihmislle, että älä karppaa, syö vain enemmän kasviksia ja rasvaa, vähemmän sokeria, viljoja ja perunaa ja riittävästi proteiinia"
Miksi ihmeessä viljoja pitäisi vähentää? Täysjyväviljat ovat erinomaista ravintoa ja yhdistetty lukuisissa tutkimuksissa alentuneeseen sairastuvuuteen mm. syöpiin ja sv-sairauksiin. Lisätä niitä monen pitäisi, ei vähentää.Voi nimimerkki Kummastelija, mistä alkaisin? Ehkäpä siitä, että VHH-ruokavaliossa on kyse nopeiden hiilihydraattien vähentämisestä ja tämä ON VHH-palsta?!
Tässä http://sundqvist.blogspot.com/2012/01/karppaus-edullista-ja-ravitsevaa.html
blogissa Sunqvist kirjoittaa Sami Uusitalon laskelmista ruokavaliostaan... Kannattaa lukea! Ja lukekaa myös kommentit, joita esittää mm. Laatikainen, yksi johtavia ravintoasiantuntijoita Suomessa. - näin se sitten on
Liana kirjoitti:
Keitä Syvänne huolii "oikeiksi apostoleiksi"? Itse olen joskus lukenut Searsin kirjan Zone-ruokavaliosta ja pitänyt sitä jonkinlaisena ohjenuorana, toki korvaten riisinkin kokonaan kasviksilla... Se on myös karppausta ja hiilihydraattien määrä on melko suuri. Kuka sen määrää, että se ei ole karppausta? Syvänne?
Nykyään sanonkin taas ihmislle, että älä karppaa, syö vain enemmän kasviksia ja rasvaa, vähemmän sokeria, viljoja ja perunaa ja riittävästi proteiinia! Mutta älä vaan karppaa! Samat kalorit, samat suhteet, mutta ei saa sanoa karppaukseksi?! Siten lääkärikin on tyytyväinen. Heh.Palstamme ravintotutkijan (joka lienee nyt bannissa täällä ja monilla muillkain palsotilla) sanoi ettei ole karppaamista jos hiilarit on yli 70 grammaa. Jos ne ovat vaikkapa 75g, saat diabeteksen ja erinäisen nipun syöpiä ja lopulta kuolet varsin nopeasti sepelvaltimotukokseen. Puhumattakaan siitä että et ole jaksanut liikkua lainkaan vaan olet vain maannut sohvalla hiilarihumalassa joten sinulla on makuuhaavoja.
Että tätä mieltä on ravintotutkija kuuden vuoden kokemuksella.
- ___________________.
näin se sitten on
juttusi on samanlaista lätinää kuin kuului lehmän laskiessa läjän vesilätäkköön.
seuraavaksi kommentoin kirjoittajaa- pahakarppi1
Näin on jos siltä näyttää. Kommentit paljastaa hyvin miten pitkäaikainen tönkkö-VHH vaikuttaa aivoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713