Hei
mulla on diapam 5-10 mg määrätty tarvittaessa vuorotyön tuomien univaikeuksien vuoksi. käytän mielestäni kohtuudellla, riippuen työvuoroista max 3x10 mg viikossa (10 mg/ilta, joka toinen ilta), ja joskus en tarvitse kuukauteen yhtään. nyt on viikko jolloin olen tarvinnut joka toinen ilta pamin mutta tuntuu siltä ettei se vaikuta samalla lailla kuin ennen... onko mulle kehittymässä toleranssi tms?? luuline että se ei tule kuin jos joutuu käyttämään todella usein ja paljon. olisko muista, esim. nukahtamislääkkeistä enemmän apua...?
paljonko pameja on liikaa?
11
6902
Vastaukset
- pamisti
Ei tuo määrä ole lainkaan hälyyttävä. Vielä jos tulet toimeen kuukauden ilman että tarvitset pamin pamia ei sinulle ole tullut riippuvuutta saatikkaa toleranssia.
Minä olen syönyt erilaisia pameja ja eri vahvuuksilla kohta 25 vuotta. Alussa pelotti, että niihin tulee riippuvuus ja toleranssi, mutta kaiketi se toleranssi on sitten tullut ja pysyy siinä, että päivässä tarvitsen 5mg diapamia, joskus en sitäkään, mutta viikkoja tai kuukausia en pysty olemaan ilman, tulee sellainen levoton olo.
Jos univaikeuksiin haet lääkettä ehdottaisin, että pyytäisit lääkäriltä mielummin nukahtamis tabletteja. Ne eivät vaikuta kuin muutaman tunnin ja jos heräilytaipumusta aamuyöstä on ne eivät silloin ole oikein kohdallaan, mutta muuten ne antavat nopean unen ja niihin ei sillätavalla jää kiinni. Stilnoct ja imovane esimerkiksi. Sitten on joitakin antihistamiineja jotka nukuttavat tai lihasrelaksantteja.
Jos unettomuuteen ei kuulu ahdistuneisuutta olisi jokin muu rauhoittava lääke paikallaan kuin pami, kysuppä lääkäriltäsi mielummin erikoislääkäriltä (psykiatrilta).
Kaikkinainen muu rentoutus harjoitus voisi myös auttaa, rentoutuskasetit, yrttiteet ja luontaistuote lääkket. Liikunta ja raitis ilma. Rento ja hyvä mieli. Kyllä keinoja löytyy... - Ovidiu
Ei tuollaisesta määrästä riippuvaiseksi tule, eikä toleranssi kasva. Joillekin määrätään diatsepaamia päivälääkkeeksi 10 mg x 3 ja silti he kävelevät joukossamme. Jatkuvassa pitkäaikaiskäytössä on olemassa riippuvuusvaara.
Jos pärjäät joka toinen ilta pamilla, unohda ns. nukahtamislääkkeet. Niihin tulee riippuvuus aivan yhtälailla - kenties jopa helpommin - kuin pameihin.
Diatsepaami on ollut käytössä 1960-luvulta alkaen, joten se on tutkittu ja oikein käytettynä turvallinen sekä kaiken lisäksi edullinen, hyvä lääke!
Ovidiu- teme
Diatsepaamin sedatiiviset aineenvaihduntatuotteen pysyvät veressä useita vuorokausia, joten valitettavasti 3 x 10 mg viikossa tahdilla toleranssi nousee. Olisi parempi, että sinulla olisi toisen tyyppinen lääke (esim. väsyttävä antihistamiini Atarax) vuorottelua varten ja näin diapamin tolen nousu ainakin hidastuisi.
- Huumeeton
Nehän ovat huumeita. Kaikki on siis liikaa. Sorry, tämä ei ole henkilökohtaista, inhoan vain kaikkia huumeita, laillisesti myytäviä sekä laittomasti. Samoja myrkkyjä loppukädessä.
- Ovidiu
...esilääkityksen, kramppiestolääkityksen, GM-kohtausten akuuttihoidon, lihasspasmien hoidon, paniikkikohtausten akuuttihoidon näillä lääkkeillä? Pitäisikö leikkaukset suorittaa ilman anestesiaa?
Sinulla tuntuu olevan aika yksioikoinen näkemys asiasta. Unettomuus saattaa johtaa tapaturmiin ja masennukseen, joten lääkkeellä nukuttu yö on AINA parempi kuin vastentahtoisesti valvottu. Oletko muuten itse koskaan KÄRSINYT unettomuudesta?
Ovidiu - STFU
jos sulta esimerkiksi irtoaa jokin raaja, kuten vaikka käsi niin haluaisit varmaan saada jotain särkylääkettä niihin kipuihin joten jättäisitkö lääkärin antaman panacodin ottamatta vain sen takia että se voi väärin käytettynä olla huumausaine? jos ihminen todella tarvitsee lääkettä johonkin vaivaan niin siihen ei ole kenelläkään varaa tulla mussuttamaan mitään tollasta paskaa!
- Väiski
Ole varovainen niiden kanssa niihin jää erittäin helposti koukkuun ja toleranssi nousee.Vieroitus on sitten vaikeeta , koska ne varastoituu rasvakudoksiin. Sanotaan , että vaikeempi vierottaa kuin heroiini.
Pidä pitempiä taukoja ja muista , että ko. lääkettä ei saisi määrätä kuin 2 viikkoa kerralla.
Itsellä toleranssi nousi 5mg:stä vuosien saatossa useisiin satoihin mg:hin.Ja vieroitus kesti n. 2 :ksi vuotta , koska söin niitä psyykkisiin vaikeuksiin.
Se on vaan niin salakavala pilleri, varo. Yritä etsiä jotain muuta. - Lääkärilakko
Mulle lekuri vaihto sen 5mg pamin oxepamiin 15mg jostain syystä. Mielestäni se vaikuttaa hitaammin ja pidempää. Parempi kun lääkkeellä jota syöt ei ole äkkinäistä vaikutusta. ei jää koukkuun niin helposti. Rauhottavat on ollut elämässäni 7 vuotta. Välillä olen puolikin vuotta ilman. Ne ei ole ollu mulle mikään koukku. Riittää että tietää sen mistä saa viime kädessä ahdistuksen pois. Parempi on tietysti olla ilman mitään mömmöjä, koska vieras aine ruumiissa ei ole koskaan hyväksi. Tosin en ole huomannut paljoa sivuvaikutuksia. Joskus oxepamista tulee päänsärkyä. Pidempi aikaisempia haittaoireita en ole huomannut.
- Ovidiu
Diatsepaami alkaa vaikuttaa nopeammin kuin oksatsepaami, mutta diatsepaami on pitkävaikutteisempi.
- ina
... lääkäri sanoi, että voisin käyttä kaksi, kolme viikkoa 2 mg diapamia päivässä, mutta sitä pidempi käyttö alkaisi jo aiheuttaa toleranssia ja vierotusoireita annostusta vähennettäessä.
Minusta kuulostaa aika suurelta määrältä tuo 10 mg pamia illassa. Sillä em. lääkäri sanoi, kun kerran pahassa ahdistus- ja masennuskohtauksessa (valvottuani vuoroin vihaisena ja onnettomana kuuteen aamulla ja itkettyäni sikiöasennossa toista tuntia ja) otettuani 4x2mg diapamia, jotta rauhoittuisin ja nukahtaisin, että kyllä se oli jo aika suuri annos ja ettei tavallisesti pidä ottaa yli 5:ttä milligrammaa. Luulin sentään olevani aika konkari lääkkeiden käytössä, koska olen käyttänyt psyykelääkkeitä yli 8 vuotta eikä masennus-, rauhoittavat- ja unettomuuslääkkeet yleensä ole riittäneet, vaan on tarvittu myös neurolepteja.
Olen käyttänyt diapamia 3x2mg/viikko ja siitä ei ole seurannut vierotusoireita. Mutta voisin kyllä kuvitella että 30 mg viikossa on jo aika paljon. Koska pamit hajoavat hitaasti se vastaa yli 4 mg:n päiväannosta, josta kyllä varmaan seuraa jonkinlaista toleranssia. - Tenu
njoo itellä jo 5vuode kauhea riippuvuus vierotuksessa 2 otteeseen pameja liikaa on vuorokaudessa 30kpl :/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723