Siis autossa on jäähdytinnesteiden pakkaskestävyys -15 astetta (mitattu huoltsikalla) ja tänään luvattu pakkasta -17 astetta. Jäätyykö nesteet niin että autossa hajoaa jotain?
Tiedän että nesteet pitää vaihtaa, mutta tähän hätään en saa ketään niitä vaihtamaan ja itsekään en osaa. Vähän sinne mahtuis nestettä lisää, mutta onko muutamasta desistä suurtakaan hyötyä.
Onko sillä jotain merkitystä asiaan että auto on lämmityksessä koko ajan? Mitä nesteitä se lohkolämmitin oikein lämmittää?
Apuja tarvitaan, kun en tästä paljon ymmärrä. Mies on ennen hoitanut koko auton, mutta nyt se ei enää ole kuvioissa niin pitäis vissiin jotain itekin oppia asiasta....
Jäätyykö jäähdytinneste?
7
2838
Vastaukset
- Autoilija
Hyvä rouva, ei se vielä -17 jäähdytin jäädy. Saattaa kestää 20 asteenkin pakkasen, mutta talvella tulee varmasti pakkasta tuon yli, eli vaihdettava ne nesteet on kuitenkin.
- stilomies-2
Ei se neste jäädy, vetää vain hileeseen eikä riko mitään. Ainoa mikä siitä taas voi seurata on, ettei neste kierrä ja kone keittää. Heitä lisää raakaa nestettä.
- Rukkaskoura
Jatkuva lämmitys kyllä pitää moottorilohkon lämpötilan plussalla, mutta sen vaikutus ei välttämättä yllä joka paikkaan. Letkuissa ja esim. termostaatissa saattaa esiintyä paikallista soseutumista. Se taas voi estää nestekierron seuraavan käynnistyksen jälkeen. Ja saattaapa jotain hajotakin. Minulta meni termostaatti, kun viimeksi oli 39 astetta pakkasta ja 50-prosenttiset nesteet..
Muutaman desin nestelisäys ei olennaisesti paranna pakkaskestävyyttä. Pitäisi ottaa pari litraa laimeaa seosta pois ja korvata se sataprosenttisella nesteellä.Termostaatin rikkoutumisella ei taatusti ollut mitään yhteyttä pakkasnesteeseen joten miksi piti mainita?
- Rukkaskoura
sitroen kirjoitti:
Termostaatin rikkoutumisella ei taatusti ollut mitään yhteyttä pakkasnesteeseen joten miksi piti mainita?
Oletko aivan varma? On se vaan kumma juttu, että kun sattuu vuosikymmenen pakkanen ja sen lauhduttua lähtee liikkeelle, niin juuri silloin termostaatti juuttuu kiinni. Jättäisin tuosta kommentista ainakin "taatusti" sanan pois.
- lämpöaalto
Minulla taas meni termostaatti, kun oli 32 astetta lämmintä kaksi päivää. Oli kanssa 50%:n nesteet.
- jreoijoibjtkljkltgb
vie autosi huoltoon jäähdytysnesteiden vaihtoon ja käske laittaa kunnon pakkasia kestävä seos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7222569Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3492190Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä262022Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o151877Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581618Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121162Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181139- 551000
- 63985
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2948