Kuorolaulusta kiinnostunut/Osaanko laulaa???

Ms Tartsa

Toivon, että saan vastauksia erityisesti kuorolaulua tuntevilta henkilöiltä.
Olen siis ladannut pienen kansanlaulun pätkän tuonne youtubeen ja toivon, että joku edes vastaisi joko siihen videoon suoraan tai sitten tähän palstalle.
Miksi sitten tahdon palautetta äänestäni?
Tämä sama sepustus on kyllä em. videon yhteydessäkin eli tahtoisin laulaa kuorossa, mutta kynnys mennä antamaan laulunäyte on tosi korkealla. Elämässäni olen saanut laulustani melkein vain negatiivista palautetta ja ehkä pari positiivsta. En tiedä johtuuko se siitä, että ihmisten on helpompi yleensä moittia kuin kehua, mutta olkaa rehellisiä. Itse en uskalla sanoa äänestäni yhtään mitään. En ole mikään nuori neitokainen, vaan jo keski-iän ylittänyt ja kestän kyllä nykyään negatiivistakin palautetta.
Ennen tätä ääninäytettä en ole suutani lauluun avannut ainakaan pariin kymmeneen vuoteen.
Olen lukenut netistä, että kuka tahansa oppii laulamaan ja hyvää tietoa löytyy hakusanalla Lauluavain. Lauluavain projekti liittyy väitöskirjaan laulutaidosta.
Kansanlauluja inhoavat; teidän ei varmaan kannata kommenttia jättää.
Tässä linkki laulunäytteeseeni:

http://www.youtube.com/watch?v=C6KI6_VbsEc

2

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laulunope

      Rohkeutta! Kaikille laulun ystäville löytyy kyllä sopiva kuoro, kunhan vaikeustaso asetetaan sopivaksi.

      Tällä hetkellä kuulen laulussasi tyypillisiä kokemattoman laulajan virheitä. Vaihdat sävellajia herkästi kesken kappaleen. Suurin syy tähän on, että harjaantumattomuuttasi valitset alussa itsellesi sopimattoman sävellajin (liian korkea), ja sitten kun laulu alkaisi mennä liian korkealle, vaihdat spontaanisti matalampaan sävellajiin. Täysin sävelkorvaton et tosiaankaan ole, koska fraasien sisällä sävellaji pysyy melko hyvin. Sävelpuhtautta ja "korvan ja kurkun yhteistyötä" voi harjoitella kuorossa tai laulutunneilla.

      Äänesi kuulostaa myös hyvin tyypilliseltä kokemattoman laulajan ääneltä. Puutteellinen tekniikka rajoittaa äänialaa ja tekee esim. hengityksistä kuuluvia ja muutenkin laulamisesta vähän kiireisen kuuloista. Nämä ovat opeteltavissa olevia asioita, eivät äänen ominaisuuksia. Kuulen kuitenkin laulussasi hyvää ajatusta laulun tulkinnasta ja fraseeraksesta. Äänessäsi ei tuon näytteen perusteella ole mitään perustavanlaatuista vikaa, mikä estäisi tekniikan parantumisen.

      Selvitä onko paikkakuntasi seurakunnissa tai kansalaisopistoissa "laulutaidottomien kuoroja" (nimi on tarkoituksellisen itseironinen), kuorolaulukursseja tai "löydä äänesi" -tyyppisiä kursseja. Pääkaupunkiseudulla esim. Lauluavain järjestää näitä myös. Matalan kynnyksen kuoroihin ei ole pääsykokeita - kuka vain pääsee mukaan. Tällaisessa kuorossa tai lauluryhmässä saat laulukokemusta ja -taitoa, ja huomaat taitojesi ja itseluottamuksesi kasvavan nopeastikin. Sen jälkeen olet valmis siirtymään jo vaativampaakin ohjelmistoa harjoittelevaan, esiintyvään kuoroon.

      Tsemppiä kuoroharrastukseesi!

      • Ms Tartsa

        Kiitos vastauksestasi laulunope. Mutta kaameeta, en oikein huomaa tuota sävellajin vaihdosta, vaikka kuuntelen uudestaan tuon esitykseni. Ilmeisestikin se taphtuu ainakin kohdassa ....Mesimarjani, pääskyni...jne.???
        Noita laulamattomien lauluryhmiä juuri olen etsiskellytkin ainakin näin alkuun. Mutta voi sentään: näinkin suuressa kaupungissa (Jyväskylä) löytyy niitä ainoastaan yksi Jyvälän kansalaisopistosta (max 10 hlö) ja sekin täynnä ja lisäksi minulle sopimattomaan aikaan ja sopimattomalla suunnalla. Sitten on Kuokkalan alueseurakunnassa (no en asu kyllä sielläkään) Kehittyvien laulajien ryhmä, mutta taitavat laulla enimmäkseen hengellistä musiikkia, joka ei minua niin miellytä, vaikka kaunista onkin.
        Onko muuten tyypillistä, että itse laulamattomat henkilöt saattavat sanoa laulustani, että tosi hyvin laulettu. Tein nääs vähän testejä työkavereillani ja erotan kyllä kuka sanoo asian tosissaan ja kuka vähän ilkeämielisesti. Ilahdutti tietysti nuo työkaverien kommentit ja sieltä tuli ehdotus minulle kuoroon menosta, vaikka en ole sanallakaan haaveistani puhunut kenellekään.
        Toivottavasti vielä luet tämän jatkokommenttini ja toivon lisäksi, että tulisi vielä pari kommenttia muiltakin ja sen jälkeen poistan tuon videoni tuolta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe